صفحه 1:
همایش "گفتمان سازی در رسانه های جهانی" محور.: بررسی انواع تصویرسازیهای سیاسی» اقتصادی» فرهنگی» اجتماعی و امنبتی در رسانه های جهانی تصویرسازی اسلام در گفتمان رسانه ای غرب (مطالعه موردی کاریکاتور) عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) 26 آبان ماه 0962

صفحه 2:
0 نقش رسانه ها در فرایند عملیات روانی و گفتمان سازی جهانی «الوین تافلر»» نظریه پرداز سرشناس آمريكايي در باره نقش رسانه‌ها در فرآیند عملیات رواني در آینده» معتقد است که وسائل ارتباطي عرصه نبرد آینده را مي سازند که: "از گلوله هاي سلاح هاي جنگي بسیار مرگبارترند" (شکرخواه».969 ص ‎(OS‏

صفحه 3:
0 نقش اطلاعاتی و رسانه ای آمریکا "ادوارد کافمن" در مقاله اي تحت عنوان "استرا اتزي امریکا در جنگ هاي رسانه اي" تأكيد دارد كه در منازعات بين المللي يس از جنگ سرد. امریکا قصد دارد که توجه خود را علاوه بر ابعاد نظامي بر نقش اطلاعات و رسانه ها نیز معطوف دارد. ( 6009 ,مصخب )))

صفحه 4:
انگاره سازی رسانه ای «به عنوان مثال مایکل دیور» مسئول انگاره سازي در کابینه ریگان» در اشاره به حمله آمریکا و متحدانش به عراق در ماجراي اشغال کویت» مي گوید:" صحنه اصلي عملیات براي جنگ اطلاعاتي ما» نخست تلویزیون و در مرحله دوم» رسانه‌هاي نوشتاري بود که البته نتوانستیم به خوبي این جبهه را كنترل كنيم."» (شكرخواهء 0 ص 6۵)

صفحه 5:
‎<P‏ نقش کاریکاتور در انتقال پیام ‏کاریکاتور: انتقال ‎“aly”‏ ‏کاریکاتور: نقث نقش "فرازباني» و "فراملی" کاریکاتور: تاثیرگذاری در "گسیختگی" و ”واكرايى” روابط انسانى و ميان فرهنگی, (به خصوص در شرايط توهين به اعتقادات) كاريكاتور: نقش حساس در ”روابط ميان مسلمانان و غرب". ‎

صفحه 6:
‎é‏ تصویر کشف رابطه کاریکاتورهای غربی در سازی جهان اسلام آيا كاريكاتورهاي غربي چه تصويري ‎ra‏ ‏مسلمانان عرضه مي کنند و اين ‎oi‏ ‏نقشي در تبلیغات غربي علیه اسلام دار ‎

صفحه 7:
ene ‏ادوارد سعد (©68): "پوشش خبري جهان اسلام در‎ © ‏غرب‎ © شاهين (196۳0): "تصویر اعراب در تلويزيون‌هاي ‎“he‏ ۵ نمونه ایرانی: 0 مجید شاه حسيني: "غرب» سینما و آخرالزمان" (شاه حسيني» ©©06). © حسن بلخاري: مقاله "فیلمسازان آمريكايي و مهدویت".

صفحه 8:
نظری مبانی نظری و چارچوب نظر ۳ سازي" اس ‎fo‏ ‏عه سازي ده ‎a‏ ت است از: و ۱ عمم<))مزیور عبارت ‎work) Gs‏ 0 ( 4 "نگاره سزي» ( ‎(Cue K‏ 9( 2 "دروازه باني" و ( ‎<n P‏ ۵ "شانه شناسي تصویر" (ص<6 جیسب

صفحه 9:
چیستی تصویر ”به طور كلي در مطالعات رسانه‌اي» تصويرء تعريف يك موقعيت است. تعريف يك موقعيت امكانيذير نيست مكر از طريق دروني كردن يك واقعه و درك آن. جنين فرايندي بدون احتساب بينش هاي بنيادين فرد امكان بذير نيست.“ (ميرفخرايي» 09©)0» 2 ص ©)

صفحه 10:
فرضیه اصلی و روش شناسی ‎(Methodology, Hypothesis)‏ فرضیه اصلي: كاريكاتورهاي غربي با ارائه چهره اسلام به عنوان دشمن غرب به تخریب چهره اسلام کمك مي کنند. روش شناسي: روش کتابخانه ای جامعه آماری: کاريكاتورهاي منتشره در مطبوعات و سايتهاي اينترنتي غربي (در تعریف غربي به آنچه که امروزه به عنوان كشورهاي طرفدار آمریکا یاهمراه سياستهاي این کشور توجه شد) در مقطع زماني بعد از سپتامبر 6006 است. تعداد: با حذف موارد تكراري تعداد 060 کاریکاتور با موضوع اسلام استخراج شد. نمونه های مورد مطالعه: 00 کاریکاتور که در اینجا 00 کاریکاتور ارائه می شوند.

صفحه 11:
(Categorisation) gai! sin © مقوله: 1 «اسلامافراطي» (وجود اشارات مستقيم به اسلام راديكال» ‎lcd en‏ سام 2 «تروریسم» (اشارات مستقیم به تروریست بودن مسلمانان» تأكيد بر ‎ee‏ به علؤان ثرو يتنم و مسلمانان به عنوان تروریست یا عدم وجود اين انگاره)» ‎~O‏ «خشرنت» (وجود مظاهر خشونت در اعم از مسلمانان شمشیر به دست. مسلمانان با چهره‌هايي خشن و در حال فریاد كشيدن و... يا عدم وجود این مظاهر)» ‏6 «بدويت» (مظاهر زندكي ابتدايي» نوع لباس و يوشش مسلمانان .آرایش چهره‌ها به شكلي آبتدايي یا نهایتاً روستايي و يا عدم اشاره به اين مظاهر)» ‎

صفحه 12:
بقيه مقولهبندي ۵ «حترق بشر» (يايمال كردن حقوق انسانها به ‎iat‏ ‏نادیده گرفتن حق آزأدي بیان و... يا عدم وجود اين انگاره)» ‎~O‏ «حماقت» (نشان دادن مسلمانان به عنوان انسانهايي که اهل فکر و اندیشه نیستند یا انجام اعمالشان بر اساس فکر واندیشه نیست وبیشتر بر اساس احساسات و غیر عقلاني مي کنند يا عدم وجود اين مظاهر)» ریم (اعم از ین که در سايتهايابقرتي مقر ده وا در نشریات)» ‎es‏ او بودن)» 0 رنگي یا سیاه وسفید بودن کاریکاتورها مورد تفکيك» بررسي و ارزيابي قرار گرفت. ‎

صفحه 13:
يافته‌هاي تحقیق فيو : جداول يك بعدي از 90 کاریکاتور مورد تحقیق جدول (0): «اسلام افراطي»: 66 مورد (۳/6 درصد), جدول (9): «تروریسم»: 49 مورد ( 0درصد). جدول (9): «خشونت»: <6صورد (00/رصد) جدول (63): «بدویت»: 66 مورد (0/26 درصد). جدول (): «حقوق بشر»: 0مورد (9/99 درصد). جدول (9): «حماقت»: 0 مورد ‎UP)‏ درصد).

صفحه 14:
يافته‌هاي تحقیق جدول (): توزیع کاریکاتورها بر حسب «تك فریم یا چند فریم بودن» تک فریم: 90 مورد (99/) درصد). چند فریم: 6 مورد دیگر (6/۳ درصد). جدول (9): توزیع کاریکاتورها بر حسب «رنگي یا سیاه وسفید بودن» رنكى: ©)مورد (©©/6 درصد). سياه و سفيد: ©© مورد ديكر ‎S/IBO)‏ 2( جدول (©): توزيع كاريكاتورها بر حسب «منبع» منبع از نشريات: ©© مورد (©6:/8 درصد). منبع از سايت هاى اينترنتى: ©1)مورد ديكر (0)©/© درصد).

صفحه 15:
جداول دو بعدي جداول دو بعدي بدست آمده از تحقیق نشاندهنده معنادار نبودن روابط متغير‌هاي تعریف شده مي باشند. هر مقوله از نظر: تک فریم یا چند فریم بودن سياه و سفيد يا رنكى بودن منبع مورد بررسی قربار. گرفته اند.

صفحه 16:
بحث و نتیجه گيري تصویرسازی از اسلام به عنوان "دشمن و نافی ارزشهای ‎“oe‏ تعمیق "نگاه کلیشه ای در باره اسلام: چهره ای خشن» تروریسم» بدوی و ناقض حقوق بشر؟. عدم وجود تفاوت در اين نگاه میان کاریکاتوریهای نشریات و سایت ها, تست خون» خونریزی و کشتار با مسلمانان (شمشیر» بمب برجسته سازى ”اسلام افراطى“. تاكيد بر ضد ليبراليسم» ضد مسيحييت» ضد دموكراسى بودن.

صفحه 17:
بحث و نتیجه گيري ایجاد تفکیک میان "ما" (سفید پوستان) و "دیگران" که "غریبه" هستند. برجسته سازی "دیگر شرقی" که گزینه معتبر جهان اجتماعی نیست. کاریکاتورها "زمینه ساز اسلام هراسی" نه عامل آن. کاریکاتورهای مزبور بجای تبلیغ اسلام هراسی "اشاعه باورهای نادرست درباره اسلام و مسلمانان" را عهده دار می باشند.

همایش "گفتمان سازی در رسانه های جهانی" محور :بررسی انواع تصویرسازیهای سیاسی ،اقتصادی، فرهنگی ،اجتماعی و امنیتی در رسانه های جهانی تصویرسازی اسالم در گفتمان رسانه ای غرب (مطالعه موردی کاریکاتور) دکتر حسن بشیر عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) 25آبان ماه 1387 -1نقش رسانه ها در فرایند عملیات روانی و گفتمان سازی جهانی « الوين تافلر» ،نظريه پرداز سرشناس آمريكايي در باره نقش رسانه‌ها در فرآيند عمليات رواني در آينده ،معتقد است که وسائل ارتباطي عرصه نبرد آينده را مي سازند که: " از گلوله هاي سالح هاي جنگي بسيار مرگبارترند" (شكرخواه ،1383،ص )85 -2نقش اطالعاتی و رسانه ای آمریکا ”ادوارد كافمن“ در مقاله اي تحت عنوان "استراتژي امريكا در جنگ هاي رسانه اي" تأكيد دارد كه در منازعات بين المللي پس از جنگ سرد ،امريكا قصد دارد كه توجه خود را عالوه بر ابعاد نظامي بر نقش اطالعات و رسانه ها نيز معطوف دارد. ()Kaufman, 2002 -3انگاره سازی رسانه ای « به عنوان مثال مايكل ديور ،مسئول انگاره سازي در كابينه ريگان ،در اشاره به حمله آمريكا و متحدانش به عراق در ماجراي اشغال كويت، مي گويد ":صحنه اصلي عمليات براي جنگ اطالعاتي ما ،نخست تلويزيون و در مرحله دوم، رسانه‌هاي نوشتاري بود كه البته نتوانستيم به خوبي اين جبهه را كنترل كنيم( »".شكرخواه، ،1383ص )85 -4نقش کاريکاتور در انتقال پيام کاریکاتور :انتقال ”پیام“. کاریکاتور :نقش ”فرازبانی“ و ”فراملی“ کاریکاتور :تاثیرگذاری در ”گسیختگی“ و ”واگرایی“ روابط انسانی و میان فرهنگی( .به خصوص در شرایط توهین به اعتقادات) کاريکاتور :نقش حساس در ”روابط میان مسلمانان و غرب“. هدف و پرسش تحقيق هدف تحقيق: کشف رابطه کاریکاتورهای غربی در تصویر سازی جهان اسالم پرسش اصلي: آیا کاريکاتورهاي غربي چه تصويري از اسالم ومسلمانان عرضه مي كنند و اين تصوير چه نقشي در تبليغات غربي عليه اسالم دارد ؟ تحقيقات پيشين 2 نمونه غیر ایرانی: -1 ادوارد سعید (" :)1379پوشش خبري جهان اسالم در غرب" -2 شاهين (” :)1948تصوير اعراب در تلويزيون‌هاي غربي“ 2 نمونه ایرانی: -1 مجيد شاه حسيني" :غرب ،سينما و آخرالزمان" (شاه حسيني.)1382 ، -2 حسن بلخاري :مقاله ”فيلمسازان آمريکايي و مهدويت“. مبانی نظری و چارچوب نظری مبانی نظری: ” -1 نظريه برجسته سازي“ Agenda Sitting ” -2 نظريه اقناع و متقاعد سازي“ .Persuasion چارچوب نظری: چارچوب ()Frame workمزبور عبارت است از: ” -1 انگاره سازي“)Image Building( ، ” -2 دروازه باني“ و ()Gate Keeping ” -3 نشانه شناسي تصوير“ ()Image Semiotics چیستی تصویر ”به طور كلي در مطالعات رسانه‌اي، تصوير ،تعريف يك موقعيت است .تعريف يك موقعيت امكانپذير نيست مگر از طريق دروني كردن يك واقعه و درك آن .چنين فرايندي بدون احتساب بينش هاي بنيادين فرد امكان پذير نيست( “.ميرفخرايي،1380 ، ص )5 فرضیه اصلی و روش شناسی ()Methodology, Hypothesis ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ فرضيه اصلي: كاريكاتورهاي غربي با ارائه چهره اسالم به عنوان دشمن غرب به تخريب چهره اسالم كمك مي كنند. روش شناسي :روش کتابخانه ای جامعه آماری :كاريكاتورهاي منتشره در مطبوعات و سايتهاي اينترنتي غربي (در تعريف غربي به آنچه كه امروزه به عنوان كشورهاي طرفدار امريكا ياهمراه سياستهاي اين كشور توجه شد) در مقطع زماني بعد از سپتامبر 2001است. تعداد :با حذف موارد تكراري تعداد 267كاريكاتور با موضوع اسالم استخراج شد. نمونه های مورد مطالعه 38 :کاریکاتور که در اینجا 29کاریکاتور ارائه می شوند. مقوله‌بندي ()Categorisation 9 مقوله: « -1 اسالم‌افراطي» (وجود اشارات مستقيم به اسالم راديكال، بنيادگرايي يا عدم وجود اين انگاره)، « -2 تروريسم» (اشارات مستقيم به تروريست بودن مسلمانان، تأكيد بر مقوله جهاد به عنوان تروريسم و مسلمانان به عنوان تروريست يا عدم وجود اين انگاره)، « -3 خشونت» (وجود مظاهر خشونت در اعم از مسلمانان شمشير به دست ،مسلمانان با چهره‌هايي خشن و در حال فرياد كشيدن و ...يا عدم وجود اين مظاهر)، « -4 بدويت» (مظاهر زندگي ابتدايي ،نوع لباس و پوشش مسلمانان ،آرايش چهره‌ها به شكلي ابتدايي يا نهايتا ً روستايي و يا عدم اشاره به اين مظاهر)، بقیه مقوله‌بندي ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ « -5حقوق بشر» (پايمال كردن حقوق انسانها به هر نحو، ناديده گرفتن حق آزادي بيان و ...يا عدم وجود اين انگاره)، « -6حماقت» (نشان دادن مسلمانان به عنوان انسانهايي كه اهل فكر و انديشه نيستند يا انجام اعمالشان بر اساس فكر وانديشه نيست وبيشتر بر اساس احساسات و غير عقالني عمل مي كنند يا عدم وجود اين مظاهر)، -7منبع (اعم از اين كه در سايتهاي اينترنتي منتشر شده يا در نشريات)، -8تعداد فريم‌هاي كاريكاتورها (به تفكيك تك فريم و چند فريم بودن)، -9رنگي يا سياه وسفيد بودن كاريكاتورها مورد تفكيك، بررسي و ارزيابي قرار گرفت. يافته‌هاي تحقيق :جداول يك بعدي از 38کاریکاتور مورد تحقیق جدول (« :)1اسالم افراطي» 26 :مورد (4/68 درصد). جدول (« :)2تروريسم» 19 :مورد ( 50درصد). جدول (« :)3خشونت»24 :مورد (2/63درصد) جدول (« :)4بدويت» 29 :مورد ( 3/76درصد). جدول (« :)5حقوق بشر»21 :مورد ( 3/55درصد). جدول (« :)6حماقت» 27 :مورد ( 1/71درصد). يافته‌هاي تحقيق ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ جدول ( :)7توزيع كاريكاتورها بر حسب «تك فريم يا چند فريم بودن» تک فریم 35 :مورد ( 1/92درصد). چند فریم 3 :مورد ديگر ( 9/7درصد). جدول ( :)8توزيع كاريكاتورها بر حسب «رنگي يا سياه وسفيد بودن» رنگی15 :مورد ( 5/39درصد). سیاه و سفید 23 :مورد ديگر ( 5/60درصد). جدول ( :)9توزيع كاريكاتورها بر حسب «منبع» منبع از نشریات 26 :مورد ( 4/68درصد). منبع از سایت های اینترنتی12 :مورد ديگر ( 6/31درصد). جداول دو بعدي جداول دو بعدي بدست آمده از تحقيق نشاندهنده معنادار نبودن روابط متغيرهاي تعريف شده مي باشند. هر مقوله از نظر: تک فریم یا چند فریم بودن سیاه و سفید یا رنگی بودن منبع مورد بررسی قرار گرفته اند. بحث و نتيجه گيري تصویرسازی از اسالم به عنوان ”دشمن و نافی ارزشهای غربی“ تعمیق ”نگاه کلیشه ای در باره اسالم :چهره ای خشن، تروریسم ،بدوی و ناقض حقوق بشر“. عدم وجود تفاوت در این نگاه میان کاریکاتوریهای نشریات و سایت ها. گسترش پیوند خون ،خونریزی و کشتار با مسلمانان (شمشیر، بمب) برجسته سازی ”اسالم افراطی“. تاکید بر ضد لیبرالیسم ،ضد مسیحییت ،ضد دموکراسی بودن. بحث و نتيجه گيري ایجاد تفکیک میان ”ما“ (سفید پوستان) و ”دیگران“ که ”غریبه“ هستند. برجسته سازی ”دیگر شرقی“ که گزینه معتبر جهان اجتماعی نیست. کاریکاتورها ”زمینه ساز اسالم هراسی“ نه عامل آن. کاریکاتورهای مزبور بجای تبلیغ اسالم هراسی” ،اشاعه باورهای نادرست درباره اسالم و مسلمانان“ را عهده دار می باشند.

51,000 تومان