همه چیز درباره هوشنک سیحون
اسلاید 1: به نام یک دانه معمارهستی
اسلاید 2: تهیه و تنظیم: مهدی اکبریاستاد راهنما: مهندس زارعهمه چیز درباره هوشنگ سیحون
اسلاید 3:
اسلاید 4: هوشنگ سيحون - مرد بناهای ماندگاردراين جا به معرفی مردی می پردازم که طرح و قلم او حرف می زند با تاريخ. مرد بناهای ماندگار؛ مردی که گل می افشاند تا طرحی نو در اندازد. اگر در لابلای عکس های يادگاری از شهر و ديارتان ايران، عکسی از باغ و عمارت حکيم ابوعلی سينا داريد، طرح اين مرد بزرگ هم نمايان است، اگر دختی در باغ آرامگاه حکيم عمر خيام و يا در کنار مقبره ی زيبای کمال الملک در نيشابور مبهوت مانده ايد، بی شک خالق آن همه طرح و نقش را نيز ياد کرده ايد؛ بله، هوشنگ سيحون به ميان ما خواهد آمد، معمار و نقاش عمارت ها و موزه های ماندگار؛ طراح موزه آرامگاه نادرشاه افشار و مقبره ی محمد تقی خان پسيان سردار آزاده ی خراسان؛ طراح بنای موزه توس و دهها عمارت ديگر. سيحون، نقش اندازی ست که با ما در دنيای ابعاد، از معانی پر رمز و راز باطن می گويد، به راستی که او، معانی و فلسفه نظری و وجودی بزرگانی که معمار و طراح آرامگاه هر يک از آنان بوده است را در نقش مقبره ی آنان به دام انداخته است، و اين همان جلوه ايی از هنر است که ما را به سوی شعور می کشاند
اسلاید 5: زندگینامه هوشنگ سيحون در سال 1299 در تهران و در خانواده هنرمندي كه همگي اهل موسيقي بودند به دنيا آمد. او از كودكي به نقاشي علاقهاي مفرط داشت، با اينكه بايد به موسيقي علاقهمند باشد. از زماني كه توانست زغال يا قلم به دست بگيرد به نقاشي كردن برروي ستونها و ديوارهاي خانهشان پرداخت. سيحون تحصيلات ابتدايي و راهنمايي را در تهران گذراند و در سال 1319 از دبيرستان فارغالتحصيل شد و با تاسيس دانشكده هنرهاي زيبا در دانشگاه تهران، جزو نخستين دسته از دانشجويان رشته معماري، ثبتنام كرد و در سال 1323 تحصيلات خود را به اتمام رساند. در سال 1324 در مسابقه طرح آرامگاه بوعلي سينا شركت كرد و طرح او بهترين طرح مسابقه شناخته شد. سپس با صلاحديد آندره گدار براي تكميل مطالعات خود به فرانسه رفت. حدود 4 سال بعد در سال 1328 همزمان با شروع ساخت مقبره بوعلي سينا به ايران بازگشت و در سمت دانشيار دانشكده هنرهاي زيباي تهران و 5 سال بعد به عنوان استاد معماري مشغول تدريس شد.
اسلاید 6: همزمان با تدريس در دانشكده، دفتر كار خود را در سال 1328 تاسيس كرد و در سال 1314 به عنوان سومين رييس دانشكده هنرهاي زيباي تهران انتخاب شد. از همين سال فعاليتهاي زيادي در دانشكده هنرهاي زيبا و از جمله تاسيس سه رشته شهرسازي، تئاتر و موسيقي انجام داد. سيحون در سال 1980 ايران را ترك كرد و به ونكوور كانادا رفت. فعاليتهاي هوشنگ سيحون را ميتوان در معماري و نقاشي خلاصه كرد. او در سمينارها و سخنرانيهاي متعددي در نقاط مختلف ايران و جهان شركت داشته و در نقاط مختلف جهان آثار نقاشي او به صورت گروهي و انفرادي به نمايش گذاشته شده است. طرحهاي او در كتابي به نام نگاهي به ايران در پاريس در سال 1973 و مجموعه دستاورد زندگي حرفهاي او (معماري - نقاشي) در كتابي به نام هوشنگ سيحون در كانادا در سال 1999 به چاپ رسيده است.
اسلاید 7: او را مرد بناهاي ماندگار ناميدهاند. بناهايي که همراه با نام مشاهير فرهنگي و ادبي و سياسي ايران، از دور تاريخ تا عصر معاصر به يادگار و به ياد ما مانده. مهندس «هوشنگ سيحون» را ميگوييم. شخصيتي که نامش در دو دانشنامۀ «روسيه» و «کمبريج» ثبت شده. هنرمندي که مجموعهاي از آثار نقاشياش را دانشگاههايي چون «هاروارد»، «واشنگتن»، « يونيورسيتي» و «برکلي» گردآوري و نگهداري ميکنند. همان نقاشي ايراني که سي و دو سه سال پيش ضمن نمايشگاهي گروهي در دانشگاه «ماساچوست» آثارش را همراه با «پيکاسو» و «سالوادور دالي» به نمايش گذاشت. مهندس «هوشنگ سيحون» را شايد از دوران تصدي او در پست رياست دانشکده هنرهاي زيبا به ياد بياوريد. دوره دوم مديريت اين دانشکده را در آغاز دهۀ چهل که شش سال طول کشيد، و ضمن وسعت کمي و کيفي در آنجا، تدريس رشتههاي جديد شهرسازي، هنرهاي نمايشي و موسيقي را نيز پايه گذاشت. او در حال حاضر هشتاد و دو سال دارد و در شهر «ونکوور» در کشور «کانادا» زندگي ميکند، ولي بناهايي که او طراح و خالق آنها بوده، گوئي قدمت و تاريخي به اندازۀ همان مشاهير که زير آن آرميدهاند را دارند. انگار تا آنجا که يادمان ميآيد، آن بنا و نماها آنجا بودهاند و به نظر ميرسد که سالهاي سال نيز همانجا بمانند و از آفتاب و باد و باران نيابند گزند.
اسلاید 8: درباره هوشنگ سيحون-روزنامه ایرانهوشنگ سيحونمعمار مقبره ها و يادهامهندس هوشنگ سيحون، معمار و طراحمتولد سال ۱۲۹۹ تهرانفارغ التحصيل دانشكده هنرهاى زيباى دانشگاه تهراندانش آموخته دانشكده هنرهاى زيباى پاريس (بوزار) درمعمارىرئيس دانشكده هنرهاى زيباى دانشگاه تهران يك دوره تدريس معمارى در دانشكده هنرهاى زيباى دانشگاه تهرانعضو انجمن شوراى ملى باستان شناسى، شوراى عالى شهرسازى، شوراى مركزى تمام دانشگاههاى ايران و كميته بين المللى «ايكوموس» (وابسته به يونسكو) پيش ازانقلاب چاپ ۳ كتاب «معمارى سيحون» ، «نگاهى به ايران (نقاشى هاى سياه قلم) و (نيم قرن آثار معمارى ونقاشى سيحون)»برگزارى نمايشگاهى مشترك با« پابلوپيكاسو » و « سالوادور دالى» در«ماساچوست» آمريكا ۱۹۷۲شهروند افتخارى فرانسهتهيه فيلمى درباره آرامگاه بوعلى سينا به كارگردانى اميرشمخانىداراى نمايشگاه دائمى در كلكسيون دانشگاههاى هاروارد، ام آى تى، دانشگاه واشنگتن و بركلىطراح و اجراى تعدادى از مهم ترين بناهاى يادبودى و صنعتى و شخصى درايران مانند آرامگاه بوعلى سينا (همدان)، مقبره عمرخيام نيشابور، مقبره و موزه نادرشاه (مشهد)، مقبره كمال الملك، بانك سپه تهران و...
اسلاید 9: گمان نمي كنيد خانه چوبي ساختن براي دهات تفنني بيش نباشد؟ چرا؟ براي اينكه من آنجا بوده ام و آنجاها را خوب مي شناسم. مي دانم كه در آن نواحي دو باد محلي است يكي باد «راز» كه گرم است و داغ و ديگري باد «ميه» كه عجيب سرد است و حتي در وسط تابستان وقتي بوزد، همه به اتاق ها پناه مي برند. خب خانه هاي چوبي آقاي مهندس كورس با اين تغيير درجه حرارت چگونه مردم را حفظ خواهد كرد؟مگر اينكه خانه ها را همانطور كه ايشان گفته اند دو لايه كنند و ميان دو لايه را با مواد عايق پر كنند، از اين تفنن ها كه فقط به درد روي كاغذ مي خورد. ديوارها و سقف هاي آن دهات، فقط به اين علت ۱۲ هزار نفر را بي جان كرد كه سنگين و كلفت بود تا در مقابل چنين تغييرات ناگهاني هوا مقاومت كند. - درست است، به همين دليل ما پيش بيني هاي لازم را كرده ايم و طرح هاي مختلفي براي تجديد بناهاي دهات زلزله زده ريخته ايم. در اين طرح خانه ها در بلوك هاي چهارتايي و ساختمانشان مقرون به صرفه است و با مصالح محلي هم مي شود ساخت و مهم تر از همه اينكه هر ديواري با زاويه قائمه، ديوار ديگر را قطع مي كند و ناچار در مقابل زلزله هاي احتمالي مقاومت دارد. مي دانيد كه زندگي دهاتي بي توجه به سمت «قبله» نمي گذرد؟ - مي دانم. مي شود يكي از دو آكس ساختمان را روي خط قبله گذاشت و چون در فصل هاي مختلف آفتاب مي شود، هر چهار طرف خانه به تناوب از آفتاب هم استفاده مي كند خب، اين از خانه ها. براي آغل ها چه فكري كرده ايد؟ - گفتيم فعلا جان آدم ها را نجات بايد داد تا بعد به فكر چهارپايان باشيم. فكر نمي كنيد اگر آغل ها را هم در بلوك هاي چهارتايي يا ده تايي يا اصلا به صورت يك آغل اشتراكي براي تمام اهل ده بسازيم، بهتر باشد؟ - گمان نمي كنم اهل ده رضايت بدهند. آن وقت هر شب دعوا خواهند داشت. من قول مي دهم كه هيچ كس مخالفت نكند. اهالي ده هر كدام چهارپاهاي خودشان را با اسم و رسم مي شناسند، علاوه بر نشانه هايي كه هر كدام مي گذارند. يك آغل اشتراكي اولين قدم هم هست براي ديگر كارهاي دسته جمعي كه در دهات ما جايش حسابي خالي است. اكنون چند نكته از گزارش مهندس كورس: ...« ديوار منازل كشاورزان با گل و خشت و در كمتر نقاط با آجر ساخته شده و سقف هاي آنها به طور كلي از تيرهاي چوبي تشكيل مي شود كه ماكزيمم بار زياد روي ديوارها قرار گرفته و روي آن مقداري شاخ و برگ و يا حصير پهن كرده اند و طبقه خارجي سقف مركب از يك قشر نسبتا قطور از خاك رس است كه با يك يا چند طبقه كاهگل در مقابل بارندگي غيرقابل نفوذ شده است. اين قشر پس از اشباع شدن، از نفوذ آب به داخل ساختمان جلوگيري مي كند. درها و پنجره ها بسيار ساده و معمولا با وسايلي كه در ده موجود است ساخته مي شوند. اين ساختمان ها در اثر سنگيني بارها و سستي ديوارها و عدم اتصال محكم بين سقف و ديوار در مقابل حركات افقي زلزله داراي استحكام لازم نبوده و به هيچ وجه مناسب براي مناطق زلزله خيز نيستند و اكنون كه در بسياري از دهات، اين ساختمان ها فرو ريخته است و تجربه به ما ثابت كرده است كه اين مناطق در معرض خطرات زلزله قرار گرفته اند و اين نوع ساختمان ها در اين نواحي قابل توصيه نيست بايد از فرصتي كه از اين وقايع شوم به وجود آمده استفاده كرد و ساختمان هايي بنا كرد كه در مقابل زلزله داراي استحكام كافي باشند...» ...« بايد براي اين كشاورزان خانه هايي با اعتبارات درازمدت ساخت و همان طور كه قيمت زمين هاي واگذار شده را به مدت طولاني بر مي گردانند، قيمت خانه ها را نيز پس از مدت طولاني به مرور و طي اقساط سالانه بپردازند...» گفتگوی جلال آل احمدباسیحون-همشهری 1341
اسلاید 10: نمایشگاهی از آثار استاد سیحون در اوکلا
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.