علوم مهندسی معماری و عمران

هنر و معماری یونان

honar_va_memarie_yunan

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “هنر و معماری یونان”

هنر و معماری یونان

اسلاید 1: بسمه تعالیهنر و معماری یونان

اسلاید 2: هنر و معماری یونان

اسلاید 3: هنر و معماری یونان

اسلاید 4: تمدن اژه ایدر سواحل و جزایر دریای اژه در حدود 2800 تا 1100 (ق.م) هنر و تمدن اژه ای شکل گرفت که بعدا به منطقه یونان منتقل شد.تمدن اژه ای به عنوان اولین تمدن اروپایی شناخته می شود.تمدن یونانی به عنوان اصیل ترین تمدن اروپایی؛ وامدار تمدن اژه ایتمدن یونان زائیده تمدن کرت و میسنجزیره کرت Greete)) کانون این تمدنبین راه دریایی مصر به اروپا و راه دریایی غرب آسیا به سمت اروپا(در مسیر راههای دریایی و دارای اهمیت)

اسلاید 5: 1- زندگی واقتصاد تجاری .(بازرگانی و دریانوردی) 2- ارتباطات گسترده و زندگی فردی با جمعیت محدود و نظام قبیله ایهمزمان با بین النهرین و مصر تمدنی در جزایر کرت وجود داشته است.جزایر کرت جزایر جداگانه ای بوده اند که زندگی های مشابهی داشته و بر اساس اصل فرد گرایی دارای روابط تجاری گسترده ای با هم بوده اند. تمدن اژه ایجامعه: متشکل از جوامع کوچک خودگردان که برخلاف مصر و بین النهرین قدرت متمرکز در آنها وجود نداشته است.

اسلاید 6: هنر مینوسی: هنر واقع در جزیره کرتهنر سیکلادی: هنر بین جزیره کرت و سرزمین یونان.(تمدن واقع در شمال کرت)هنر میسنی: واقع در سرزمین اصلی یونانتمدن های اژه ای ( هزاره دوم و سوم قبل از میلاد)معماری باز با ارتباطات و تقسیمات فضایی مشخصمجموعه قصر های شهرهای جزایر کرتیمعماری اگورای یونانی در این منطقه ریشه داشته است.

اسلاید 7: در معماری جزایر کرت فضاهایی مثل آمفی تئاتر و نظایر آن که محل اجرای مراسمات اجتماعی و مردمی است وجود داشته است.برخی از جزئیات شاخص معماری یونان مانند الگوی ستون های دوریک در این معماری ریشه دارد. همچنین وجود انبارهای آذوقه زیرزمینی ونیز شبکه فاضلاب از آجرهای مجوف سفالی در این معماری به اثبات رسیده است. ویژگی های معماری در تمدن اژه ایساختمان سازی در کرت بر مقابر، معابد و دژها تکیه نداشته بلکه به کاخ های ویژه پادشاهان توجه داشت.قصر شاه با الگوی خانه های مردم ساخته شده وعنصری یگانه نیست و شاه و درباریان در میان مردم زندگی می کردند.

اسلاید 8: کرت و تمدن مینوسی:قصر ها: با قدمت 2000 ق.م در ترکیب با مجتمع های مسکونیآگورا : فضای جمعی به صورت میدان یا آگورا که بناهای قصر به دور آن شکل می گرفتند و همان عملکرد میدان را در سیستم اجتماعی آنها داشتند. کاخ کنوسوسستون های کوتاه با سرستون های دوریکدیوارهای نقاشی شده به شیوه طبیعت پردازانه – واقع گرایانهشبکه فاضلاب با لوله های سفالیکاخ منحصرا اقامتگاه شاهی نبوده بلکه مرکز بزرگی بوده است برای انواع فعالیت های کشوری و تجاری

اسلاید 9: هنر و معماری تمدن اژه ای - مینوسیکاخ کنوسوس:در شیب کوه ساخته شده ومتعلق به تمدن مینوسی است. حیاطی وجود دارد که بناها به تدریج پیرامون آن ساخته شده اند.همچنین دالان هایی دراز برای سازماندهی فضاهای داخلی پیش بینی شده است.شبکه فاضلاب سفالی در زیر کاخ یافت شده است.بخشی از کاخ به معبد اختصاص داشت.

اسلاید 10: کاخ فایستوس:(هزاره دوم قبل از میلاد(1500 تا 1600 پیش از میلاداین کاخ پایگاه تجارت کرت جنوبی در عصر مینوسی است.

اسلاید 11: هنر و معماری تمدن اژه ای - میسنیهنر میسنی واقع در سرزمین اصلی یونانمیسنی ها ابتدا وابسته مینوسی ها بودند و هنر و معماری آنها را فرا گرفتند (1500 ق.م) در 1200 ق.م حملات اقوام دوری موجب نابودی آنها می شود.جامعه و اقتصاد: نظامی و کشاورزیمعماری: شکوه گرا و منومانتالتکمیل سیستم سه سنگی (تری لیت) در دروازه شیران (سنتوری های یونانی)

اسلاید 12: هنر و معماری تمدن اژه ای - میسنیارگ تیرونز (تیرونس)از معروف ترین آثار میسنیبر خلاف آشفتگی موجود در کاخ های کرتی، دارای نقشه و طرح از پیش تعیین شده بودند.

اسلاید 13: دروازه شیران (1300 ق.م)دروازه بیرونی دژ میسنهنر و معماری تمدن اژه ای - میسنی

اسلاید 14: آترئوسبنایی در دل تپه ای طبیعی وجایگاه مقابر گذشته متعلق به 1300 تا 1250 پیش از میلاد با ارتفاع 12متر است.هنر و معماری تمدن اژه ای - میسنی

اسلاید 15: در یونان معماری بسته و متراکمی وجود داشته است و نظام حکومتی پادشاه نیز از ترس حمله جزایر مختلف به صورت متمرکز ساخته شده است.مبنای معماری یونانی بر معابد استوار بوده و بناهای یادمانی و شاخصی در معماری شهری آنها وجود داشته است.در معماری یونانی نظام ساختمانی تری لیته(سه سنگی) تکامل پیدا می کند.یونانی ها با استفاده از یک شکل مثلثی نیروهای وارده را به گوشه ها منتقل می کنند وبار روی دهانه را کمتر می کنند وبه این ترتیب می توان طول دهانه بنا را بزرگتر انتخاب کرد. هنرومعماری یونان

اسلاید 16: هنرومعماری یونانیونان دارای سه قسمت شمالی ـ مرکزی ـ جنوبی است.تمدن میسنی توسط اقوام وحشی بربر نواحی شمالی (روسیه) در 1200 ق.م نابود شد و تا مدتها در یونان تمدنی نبود و حتی خط آنها نیز منسوخ شد.تمدن جدید یونانی را بربرها (دوری ها) به صورت قبایل جداگانه و دولت- شهرها ایجاد کردند. (Polis)اساس تمدن یونانی بر این دولت شهر ها استوار شد.آتن و اسپارت دو دولت شهر مهم یونانیابتدا اقتصاد یونانی کشاورزی بود ولی تجارت وبازرگانی با جزایر دیگر سود زیادی نصیب آنها می کرد و بنابراین به تدریج آسایش یونانی ها زیاد شد وکار های سنگین خود را به بردگان سپردند. ارتباطات دریایی این اقوام را با سایر ملل مربوط ساخت. آسایش ورفاه اقتصادی سرگرمی ها وهنر ها وطبیعت گرایی را در یونانی ها رواج داد.

اسلاید 17:    سه اصل انسان - طبیعت - عقل در یونان غالب بود.تمدن یونان انسان محور وانسان گرا (اومانیستی) ومردم سالار بود که علت اصلی آن را باید در نظام قبیله ای آن جستجو کرد که از نظر اجتماعی واقتصادی تقریبا همسان بودند.البته انسان محوری یونانی بر اساس عقل واستدلال استوار بوده است.یونان کشوری در حاشیه دریا ودارای بارندگی های بسیار در زمستان وبهار بوده ودر حدفاصل کوه ودریا طبیعت زیبا وکوه های مرمرین جای داشتند.چنین طبیعت بی مانندی جایگاه خدایان یونانی بود.خدایان یونانی بازتاب عناصر طبیعت بوده اند.به جز وادی هنر که مقیاس سنجش آن را خدایان تشکیل می داده اند بقیه مظاهر تمدن یونانی اومانیسم (انسان محوری) بوده است. از این رو هنر یونانی هنری کمال گرا است. هنرومعماری یونان

اسلاید 18: اصل مهم معماری یونانی تناسبات و مقیاس بوده است. تناسبات معماری یونانی در خدمت زیبایی معماری در مقیاس انسانی است.از نگاه یونانی انچه که زاییده الهام درونی انسان باشد مانند شعر زیبا است. معماری یونانی در دل طبیعت اما جدا از طبیعت است.معماری کلاسیک یونانی که در معماری تمام دنیا اثرگذار بوده است رابطه دقیقی در اجزای هندسی داشته و نظم و تقارن را به دقت رعایت می کرده است. البته علیرغم هندسه خشک بناها در پیوند با طبیعت هماهنگی داشته است.ارزش معماری در یونان چون یک مجسمه زیبای انتزاعی است و تناسبات معماری بایستی در اوج باشد تا بنا چون یک مجسمه در طبیعت بدرخشد. هنرومعماری یونان

اسلاید 19:    با تقویت دولت شهر ها و تمدن یونانی مسابقات ورزشی با نام المپیاد رایج می شود که نقشی اساسی در برقراری ارتباطات بین یونانی ها داشته است.بیشتر شهرهای یونانی در کناره های دریا ساخته شده است.مردم سالاری (دموکراسی) اساس اداره حکومت در دولت شهرهای یونانی بوده است.بنابراین دموس ها (مردم عادی) نیز در کنار اشراف وشهروندان یونانی در مجلس آتن حضور داشتند.تکیه بر تفسیر عقلانی امور باعث گسترش علم و فرهنگ و ادبیات وحتی ظهور تئاتر در یونان می شود. هنرومعماری یونان

اسلاید 20: دوره های تمدن یونانی:1- دوره ابتدایی یا آغازین(آرکائیک) : شروع دولت شهرها قرن 9 تا 6 پیش از میلادشروع جنگ های ایران و یونان در دوره هخامنشیان 480 پیش از میلاد(480 ق.م ایرانیان یونان را تصرف کردند و معابد آنها را ویران کردند.دوباره یونانی ها ارتش ایران را بیرون انداختند.پرکلس در حاکم دولت شهر آتن دستور بازسازی آکرو پولیس را صادر کرد.)سبک دوریک و یونیک در این دوره ظاهر می شود. (مانند معبد هرا در المپ)2- دوره کلاسیک (کامل) قرن 6 تا 4 پیش از میلاد3- دوره هلنیسم : انقراض دولت شهرها.دولت شهرهای آتن واسپارت همواره در جنگ با هم بودند وجنگ های بسیار انها را ضعیف می کرد.آخرین دوره شکوه دولت شهرها در محلی به نام کرونیا در نزدیکی آتن بوده است.

اسلاید 21: دوره ابتدایی یا آغازین(آرکائیک)دولت شهرها هردولت شهری معبدی داشته است که در دل طبیعت قرار داشته است. اما یونانی ها مراسم دینی را در درون معبد برگزار نمی کردند چراکه طبیعت نیز خود مقدس بوده است. فضای درونی در معماری یونانی ارزش چندانی ندارد.هر شهری خداوند (الهه )ی داشته که معبد به نام او بوده است. مقیاس معبد نه بر مقیاس انسان که به نسبت خدایان تعیین می شده است. با پیشرفت معماری تعداد ستون ها بیشتر شده وبه تدریج دور معبد را احاطه می کند.

اسلاید 22: مهمترین جزئ معماری یونانی را ستون آن دانسته اند که حتی تعداد آن در نام گذاری معابد موثر بوده است. سه نظام در ستون های معماری یونانی قابل تشخیص است که معرف سبک معماری آن معماریاست:1- دوریک: شیوه ابتدایی معماری یونانی 2- یونیک:3- کرنتین.در هر نظام ساختمانی از پی تا خط آسمان بنا تابع سبک و نظام مورد نظر بوده است.دوره ابتدایی یا آغازین(آرکائیک)هنر دوریک (مذکر)هنر یونیک(مونث)

اسلاید 23:

اسلاید 24: هنرومعماری یونان هنرومعماری یونانجزئیات معماری سبک یونیک

اسلاید 25: سبک دوریک:در این شیوه ابتدایی نسبت سطح مقطع ستون به ارتفاع ستون 1 به چهار بوده ودر تکامل به نسبت 1 به 6 رسیده است و ستون 3 پله بالاتر از زمین برپا می شده است. کل ساختمان با نوعی ضریب ساخته می شده است. ستون در بالا به سر ستون رسیده وبعد از آن بالشتک قرار داشته که بر روی آن تیر حمال قرار داشته است.روی تیر حمال کتیبه وبالای آن مثلث سنتوری واقع شده است.کتیبه شیارهایی مربعی داشته که یک در میان در امتداد محور ستون بوده اند.یونانی ها اصولا عناصر باربر را تزئین نمی کردند وشیارهای روی ستون نیز نقشی کاربردی داشته وبا ایجاد سایه روشن حس عمودی بودن بنا را تقویت می کردند.سبک یونیک:کتیبه ها آزادی بیشتری دارند و سر ستون شبیه شاخ بز است. نسبت قاعده به ارتفاع ستون 1 به 8 بوده وتناسبات ظریفتر است.در سبک کورنتین تناسبات 1 به 10 است وتناسبات بسیار ظریف و در اوج است.

اسلاید 26: معبد هرا شیوه دوریک – ابعاد 18/5 در 50 متر وبلندای ستون 5/40سقف شیروانی سفالی و مصالح اصلی خشت وسنگ و در پی سنگ نتراشیده معبد هرا در المپ (600ق.م)از قدیمی ترین معابد دوریک

اسلاید 27: شیوه بنا وسر ستون ها دوریک است. معبد آپولو در شهر کورنیت ( قرن 6 ق.م)ارتفاع ستون ها و بالشتک روی ستونها هنوز کوتاه

اسلاید 28: باسیلیکا پستئوم متعلق به 550 پیش از میلاد است ودارای سبک دوریک کهن است.علت نام گذاری باسیلیکا شباهت آن با باسیلیکای رومی است.

اسلاید 29: گنج خانه سیفونسی ها: این بنای کهن به سبک یونیک برپا شده ومتعلق به سال 530 پیش از میلاد در شهر دلفی است. حمل و نگهداری سقف توسط ستون پیکره ها (کاریاتید ها)بخشی از اسپر به صورت کتیبه و نقش برجسته ها

اسلاید 30: معبد آرتمیس در شهر افسوس:در 560 تا 550 پیش از میلاد وبه شیوه یونیک ساخته شد وابعاد آن 55 در 115 متر استبا نقش برجسته هایی از جنگجویان الهه ”آرتمیس“.

اسلاید 31: هنرومعماری یونان:جزئیات معبد افسوس وشیوه یونیک آن

اسلاید 32: معبد آفائیا در شهر آیگینامتعلق به قرن ششم پیش از میلاد بوده وبه شیوه یونیک برپا شده است.

اسلاید 33: هنرومعماری یونانمعبد زئوس در شهر المپیا وبه شیوه دوریک در سال 460 پیش از میلاد بنا شده اسنت.

اسلاید 34: هنرومعماری یونان:دوره کلاسیک 480 -323 ق.مشیوه دوریک، یونیک و کرنتینآکروپلیس:1- معبد پارتنون2- دروازه پروپالایا3- معبد ارختئوم4- معبد ارتمیس5- پیکره آتناپروماخوس6- محل معبد قدیمی آتناچند بنای کوچک

اسلاید 35: آکروپلیس:یکی از مهمترین مجموعه بناهای یونانی است ومعبد پارتنون یکی از اجزای آن است.آکرو پلیس= شهر واقع شده در مکان بلندآکروپلیس در باز سازی های پس از حمله ایرانی ها دوباره احیا می شود.کل معماری یونانی ها روحیه برون گرا داشته وکمتر به دنبال فضاسازی داخلی بوده اند.در معبد آکروپلیس یعنی آکروکتوم ستون ها به مجسمه ای زیبا تبدیل شده است. هنرومعماری یونان

اسلاید 36: هنرومعماری یونان:معبد پارتنون:مهمترین ینای آکروپلیس است.بنا دور ستونی است ودر سال 432تا 448 تاسیس شد.بر خلاف معابد شش ستونی این معبد 8 ستونی در عرض و17 ستونی در طول است.(31 در 70 متر)مجسمه الهه پارتنوس در مرکز بنا قرار داشته است.سبک بنا ی مستطیل داخلی با ستون های دوریک مشخص شده است. اما فضای کوچک تر اتاق مانند ستون های یونیک دارد.ستون های نمای معبد دوریک بوده وارتفاع آنها شش برابر قطر پایه ستون است.البته ستون های گوشه ضخیم تر است تاقدرت تحمل بیشتری داشته باشند.

اسلاید 37: دروازه پروپالایا: مدخل ورودی آکروپلیس است و کتابخانه و نخستین تالار نقاشی در طرفین آن دیده می شود.

اسلاید 38: هنرومعماری یونان: معبد ارختئوم: در یک زمین ناهموار وبه شیوه یونیک بنا شده است.اما به دلیل عدم وجود نقشه اولیه ثابت با تغییراتی در شکل هندسی نسبت به سبک های معماری یونانی همراه است.دارای کاریاتید در رواق دوشیزگان

اسلاید 39: دوره هلنی323 ق.م تا قرن اول میلادی:معبد آپولون در ساحل غربی ترکیه امروزی است که با ابعا د 51 در 108 وارتفاع ستون های پیرامونی 5/19 متر برپا شده است.پلکان بزرگی به عرض 15 متر در حیاطروباز میانی معبد دیده می شود که نوعی انتقال وگسست از شیوه معماری یونانی به سمت معماری رومی را نشان می دهد.این معبد در ردیف سبک یونیک بوده ودور ستونی با 7 پله وبا ارتفاع 4 متری مشخصات اصلی آن است.معبد زئوس در شهر پرگامون را نیز می توان متعلق به دوره هلنی دانستکه در حدود 180 پیش از میلاد وبه سبک یونیک برپا شده است.هنرومعماری یونان:

اسلاید 40: هنرومعماری یونان: سرستون های کنگری به سبک کورنتین

اسلاید 41: هنرومعماری یونان

اسلاید 42: هنرومعماری یونان

اسلاید 43: تئاتر اپیداروس:یک فضای روباز یونانی به سبک کلاسیک(یونیک) است که قطر دایره بیرونی آن 120 متر است.

اسلاید 44: هنرومعماری یونان:شیوه کرنتین:سر ستون های آن به شکل زنگی سربالا با آرایش برگ کنگری است.بدنه ستون نسبت به ستون دوریک ویونیک باریکتر وبلندتر است.اما قطر ستون مانند ستون یونیک از روی پایه ستون به به یک میزان بالا می رود.معبد زئوس در آتن مصداق سبک کرنتین است.ظرافت تزئینی ستون کرنتین آن را به اثری هنری با جزئیات حجاری از جمله در پیکره ها تبدیل کرده است.

اسلاید 45: هنرومعماری یونان

اسلاید 46: هنرومعماری یونان

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید