صفحه 1:
ey لالت
صفحه 2:
صفحه 3:
صفحه 4:
تمدن اله اى =
1 ا Ie heen aren
ای شکل گرفت که بعدا به منطقه یونان منتقل شد.
شناخته می شود. ۰ SRP ! تمدن
به عنوان اصیل ترین تمدن اروپایی؛ وامدار تمدن اژه ای
جزیره کرت )) کانون اين تمدن
راه دریایی مصر به اروپا و راه دریایی غرب آسیا به سمت اروپا
(در مسير راههاى دريايى و داراى اهميت)
تمدن بونان زائيده تمدن كرت و ميسن
صفحه 5:
رل
0 oe Lee ee Bear Mee aed Lesa
جزاير كرت جزاير جداكانه اى“بوده اند كه زندكى هاى مشابهى داشته و بر
اساس اصل فرد گرایی"ذارای روابط تجاری گسترده ای با هم بوده اند.
Case دريفوردي "ابرط he
جمعیت محدود و نظام قبیلهلی
Cute Petes EMO Si eee Meal ae tees
قدرت متمركز در آنها وجود نداشته است.
صفحه 6:
معماری باز با ارتباطات و تقسیمات فضایی مشخص
Te I Ca con ae lie aad
.معمارى اكوراى يونانى در اين منطقه ربشه داشته است
صفحه 7:
ویژگی های معماری در تمدن اژه ای Se
he web eee oe eee aac)
..مراسماتهالقتماعى و مردمى است وجود داشته است
سازى در كرت بر مقابر, معابد و دزها تكيه نداشته بلكه به
کاخ های ویژه پادشاهان توجه داشت.
۱ ee es
زندگی می کر دند.
از جزئیات شاخص معماری بونان مانند الگوی ستون های دوریک در
این معماری ريشه دارد.
۱ Sere Teasers
مجوف سفالی در ابن معماری به اثبات رسیده است.
صفحه 8:
] cole ale earl
۲ قصر ها: با قدمث ۲۰۰۰ ق.م در ترکیب تا عجتی های
۱۳ ct SS keer reel
PO كرفتند و همان د ميدان را در سيستم اجتماعى آنها
uw
ای کوتاه با سرستون های دوریک
PA PPC rary Fear)
Cn eto Tre She Sor irr erica i peeerr a
ای کشوری و تجاری
صفحه 9:
هنر و معماری تمدن اژه ای - مینوسی
کاخ کنوسوس:
۱
میتوسی است: خياط وجود دارة > 20 1
.تدريج بيوامون آن ی
Pees One Rone Pet torte
.فضاهای داخلی«بش بینی شده است
SBT Te ced Evan 0
Col,
Cees le
صفحه 10:
ها
هزايه دمم نا
تا۱۱۰۰.پتیشواز میلا 4900)
ابن كاخ يايكاه تجارت كرت جنوبى
8 عصر مینوسی است
صفحه 11:
0 he CTs Cee)
=
Fe) OTERO ee
(Oirar ل oles: Penne
صفحه 12:
ee eS toon Tee Ce ea)
ارك تيرونز (تيرونس)
eel 20
برخلاف آشفتكلا موجود در
۳۳۳۲ eres
۳ oie. Pleo
صفحه 13:
هنر و معمارى تمدن ازه اى - ميسنى
دروازه شيران 1"٠٠( ق.م)
Lee ی
صفحه 14:
هنر و معمارى تمدن ازه اى - ميسنى
بنايى در دل نيه اى طبيعى
وجایگاه مقابر گذشته
0 1ن
0 لد
صفحه 15:
0 ey
ea nee eee
ere eer relay
له سنگی) تکامل پیدا می
نانی ها با استفاده از یک شکل
We ass a1) 09419 Gard
می کنند وبار روی دهانه را کمتر
0 eee ad
خاب کرد Sek
Bek ا Peay
0 ced ecg e eee Repy a)
ee ORC ee BL eee ae Lt MS) ent
Ory Th ne era on
صفحه 16:
= 0 ey
يونان داراى سه قسمت شمالق مركزى جنوبى است.
۱ Reet aD, ac RCTS) So)
ایجاد کردند
(Pots)
RU) reel ee ee eel lt wate ce on
آتن و اسپارت دو دولت شهر مهم یونانی
۱ SS TSC ee PEE ICS Se Ter)
آنها مى كرد و بنابراين به تدريج آسايش يونانى ها زياد قد وكار ات الكل
7
۱ Th we RON PeS Sette ee BY)
صفحه 17:
0 1
سه اصل انسان - طبيعت--< عقل در يونان غالب بود.
OEP PC 5001ل 111 ليت سين الى
ee es Cree 1
1 .همسان بودند
ا ال ل
Beer Tis See ا ا ا
26 ا ل Ty
10 oe
.خدايان يونانى بازتاب عناصر طبيعت بوده اند
وادی هنر که مقیاس سنجش آن را خدایان تشکیل می داده اند بقیه مظاهر
TCAD ede NOY eMC lal ede ee 3
.كرا است
صفحه 18:
0 ey
.اصل مهم معمارى يونانى.تناسبات و مقياس بوده است
.تناسبات معمارى بونانى در خدمت زيبايى معمارى در مقياس انسانى است
كه زاييده الهام درونى انسان باشد مانند شعر زيبا است
أمعمارى يونانى در دل طبيعت اما جدا از طبيعت است
Deroy eee ا م ا Capel rey
ele ee ae ae Ree TOS Tee Race es
ROW Peo ام ل
ا Sh eM ۱
.بايستى در اوج باشد تا بنا جون يك مجسمه در طبيعت بدرخشد
صفحه 19:
0
با تقويت دولت شهر ها و تمدن بونانی مسابقات ورزشی با نام المپیاد رايج مى شود كه
Oe ee 00 527
ere ee en RP CCE CP
اسى) اساس اداره حكومت در دولت شهرهاى يونانى بوده است
او ا ee ا een eer Yo
0
یر عقلانی امور باعث گسترش علم و فرهنگ و ادبیات وحتی ظهور تثاتر
.در يونان می شود
صفحه 20:
دوره هاى تمدن ينو
0 ا ل ا See
بيش از ميلاد 28٠١ شروع جنك هاى ايران ويونان در دوره هخامنشيان
ق.م ايرانياق"بونان را تصرف كردند و معابد آنها را ويران كردند. 58(
باره یونانی ها ارتش ایران را بیرون انداختند.
م دولت شهر آتن دستور بازسازى آكرو بوليس را صادر كرد.)
rn 1
۱
۳- دوره هلنیسم : انقراض دولت شهرها.
DN Peet reset i Mere SUS es rer Relat See
ضعیف می کرد.
eS eo Pee eee
صفحه 21:
ن .كه در دل طبيعت قرار داشته است. اما يونانى
برگزار نمی کردند چراکه طبیعت نیز خود مقدس
7
ها مراسم دينى را در درون
بوده است.
ee ل ل له
و
7
1 ستون ها بيشتر شده وبه تدريج دور معبد را احاطه مى
"هر شهری <
صفحه 22:
“دوره ابتدايى يا آغازين(آركائيى) -
هنر دوریک (مذکر) =
ee رم تا د
ep vole rece Cees] aloe ORB Perce:
CIES ا eon.
أسث .كه مغرف شبى معمارى آن مسار ملت
(Oe eee ESE
:يونيكه©
.کرنتین-9
اللا ل SS
.است
صفحه 23:
صفحه 24:
0 te
erie eo
جزئیات معماری سبک یونیک
صفحه 25:
00000 Sd
به جهار ١ دراين شيوه ابتدايى نسبت سطح مقطع ستتون به ارتفاع ستون
ee ا ۱3 ee ened به ١ بوده ودر تکامل به نسبت
۳ توعی ضریب ساخته می شده است. AU) Cee errs Career eer ry
ا ا ل ا ل ل
حمال قرار داشتيات.روى تير حمال كتيبه وبالاى أن مثلث سنتورى واقع
BOB م ا ا ا glee)
ستون بوده اند.
لا عناصر باربر را تزئين نمى كردند وشيارهاى روى ستو
بردى داشته وبا ايجاد سايه روشن حس عمودى بودن بنا را تقويت
مى كردند.
رت
07000052 2 rer Weer CaM Ine Ie) AY Se avon hy) pF ae
ا ل ال ا ad
و ات
صفحه 26:
صفحه 27:
۳
او و و و و و وه
aw eee roe
0 ل a a
أرتفاع ستون ها و بالشتک روی ستونها هنوز کوتاه
صفحه 28:
باسیلیکا پستتوم متعلق به 000 پیش از میلاد است.
ee Bere Lee ۳
علت نام گذاری باسیلیکا شباهت آن با
باسیلیکای رومی است
صفحه 29:
۱۳ a
۳ wee Toc OR PETC YES Ton Tose k fer Sects s
۳ ا م ceo
بخشی از اسپر به صورت کتیبه و نقش برجسته ها
صفحه 30:
صفحه 31:
صفحه 32:
متعلق به قرن
ويه
tS ery
5
لمت
رب
FF
7
a x
8 j
معبد
صفحه 33:
هنرومعمارى يونان
0
شيوه دوريك در سال 6060
CO Us Bt كت
صفحه 34:
نت
دوره كلاسيك 6©©)00 -©©©.
AS
0 Ore
ee te
معبد يارتنون-20
oA ater sey
رات
كن
35007
0ت
چند بنای کوچک
صفحه 35:
ey 0 ضع
:آکروپلیس
ل ICs
.است
راز سازی های پس از حمله ایرانی ها دوباره احیا می شود
11115 ين
.اند
وپلیس یعنی آکروکتوم ستون ها به مجسمه ای زیبا تبدیل شده است
صفحه 36:
eres ea
:معبد پارتتون
.مهمترین ینای آکروپلیس است
بنا دور ستونی است ودر سال ۱۵0 0
مت
nd ee 0
.ستونی در عرو) ستونیدر طوللست
اد راو لت
ew ee Soe eres Dl rom
(تلبك بن ى مستطيل دلخلى با ستون هاى دوريكف
ROM ie Sr or TA ew bey rere.)
ستون های یونیک دارد
١ م ۳
Ce 0
البته ستون های گوشه ضخیم تر است
,تاقدرت تحمل بیشتری داشته باشند
صفحه 37:
:دروازه پروپالایا
مدخل ورودی آکروپلیتل
است و کتابخالهآو
eee 0500-0
velo" or) ۳۳
صفحه 38:
:هنرومعماری بونان
زمعید رختتوم
در یک زمین ناهموار
۳
ما به دلیل عدم وجود نقثنه اولیه ثابت
ares ak رل
.سبى هاى«ظظكمارى يونانى همراه است
پر رواق دوشيزكان
صفحه 39:
:هنرومعماری یونان
دونة هلنى
لت ل ف كك
OE Toni ا ery
00 در ,4009 وارتفاع ستونهوپبرلمونی 0/06 متر
۱
در جیاطروباز میانی معبد دیده می شود که نوعی انتقال وگسست
.از شیوه معماری یونانی به سمت معماری رومی را نشان می دهد
اين معبد در رديف سبك یونیک بوده ودور ستونی با پله
.وبا ارتفاع “© مترى مشخصات اصلى آن است
ا ۱
BCs ا ا ال ل ل كم
صفحه 40:
صفحه 41:
صفحه 42:
صفحه 43:
صفحه 44:
Core eos
بیوه کرنتین
سر ستون های آن به شکل زنگی سربالا |
ثینی ستون کرنتین آن را به
ی با جزئیات حجاری از جمله
بيكره ها تبديل كرده است
صفحه 45:
a
نو
4 4
Core te
صفحه 46:
شش ٩۱ - بان یک مد ونان که 1
v زان » بحخشهای مختلت آن مشخص شده است
ی لف آن مش شده است .
