سایرتحقیق و پژوهش

هواپیماهای عکسبرداری هوایی.فتوگرامتری

صفحه 1:

صفحه 2:
هواپیماها يكي از ارکان اصلي سنجش تصويري است.هر نوع هواپيمايي که داراي پاره اي استاندارد هاي لازم باشد مي تواند براي مصارف عکس برداري هوايي به کار گرفته شود . از جمله اینکه : هواپیما داراي پنجره هاي مناسب و در نتیجه دید کافي براي خلبان و ناوبر و خدمه باشد . ضمنا بايد فضاي كافي براي نصب دوربین و ابزار مربوطه بوده به طوري که عکاس و خلبان جاي راحت و مناسبي باشند .

صفحه 3:
4 | سيد * از نظر سوخت نیز هواپیما باید لااقل براي شش ساعت پرواز بتواند با خود بنزین حمل نماید و بالاخره هواپیما داراي ثبات كافي در هوا بوده و کمترین لرزش را داشته باشد تا تصویر حاصله داراي حداقل خطاي عکس گردد . اين هوابيما براي سي عمومي مي تواند داراي سقف پروازي حدود امو ر مهند 25000 يا( 8000 متر ) باشد .

صفحه 4:
چون براي دیدن اجسام با چشم و به صورت عادي , شعاع هاي دید در نقطه مورد نظر یکدیگر را قطع مي نمایند , لذا براي جدا کردن از ديگري ازاستریوسکوب استفاده مي شود . به عبارت دیگر , خاصیت استریوسکوپ موازي نگه داشتن دید هر

صفحه 5:
oo 8 استر بو سکوب جبیر ‎Pocket Stereoscopes‏ استتزیوسکوپ:جیبی از دو غدسي بر زوي یک پایهتتشتکیل شده که فاصله مرکز دو عدسي از یکدیگر 75 - 55 ميلي متر , يعني معادل قاصله بین مردمک دو چشم , قابل تغییر است . در بعضي از انواع , این فاصله ثابت

صفحه 6:
4 *بزرگ نمايي این استریوسکوپ ها بین 3 - 2 برایر , بر حسب كارخانه سازنده مي باشد. در موقع كار با اين دستگاه , در هر ‎a. aya‏ سوم يوشنش مشترى يى جفت عكس هوابي مي توائج برجسته ديدواشده و مور تفسير و اندازه كيري:قوار كيرد ‎٠‏ سح براي ديدن يى سوم ديكر , مي توان جاي عكس رو و عكس زير را عوض نمود و براي بقيه كه ظاهراً غير قايل ديد أست ‎٠‏ بايد لبه روبي را براي برجستة بيني بأ انكشت كمي بالا كرقت. استريوسكويها براي برجسته بيني عكسهاي هوايي بكار ميروند.

صفحه 7:
اساس اين دستكاه مشابه استريوسكوب جيبي است . اين دستكاه كامل تر و بهتر از استریوسکوپ چيبي بوده و علاوه بر عدسي چشمي براي دید عالي . يعني حدود 1 - 8/0 برابر , داراي عدسي هاي چشمي اضافي براي بزرگ نمايي 3 و 8 و 6 برابر نیز مي باشد . وجود ایینه و منشور باعث زياد شدن فاصله بين دو عكس در موقع دید سه بعدي مي گردد و عکس ها روي هم قرار تگرفته و در تیجه یک مرتبه, تمام پوشش مشترک طولي 9670 - 60 مي تواند مورد مطالعه و تفسیر قرار گیرد.

صفحه 8:
oo 8 وربينهاي عکس برداري هوایء دوربینها به فراواني در سنجش تصويري مورد استفاده قرار مي گیرنددر طرح و عمل , یک دروبین عکس برداري معمولي بي شباهت به چشم انسان نمي باشد . هر یک از آنها شامل یک محفظه يا اطاقک بوده که یک طرف آن عدسي قرار گرفته و در جهت دیگر قشر حساس به نور ( در چشم شبکیه و در دوربین فیلم ) واقع است. عدسي شعاع هاي نوراني از انعکاس اجسام را جمع آوري و به قشرهاي حساس منتقل مي نماید .

صفحه 9:
4 ۰ قسمت پلک یا دیافراگم در دوربین مقدار و مدت نور را تنظیم مي كند. زماني كه عدسي يى دوربين روي بي نهايت ت تنظیم مي شود , فاصله عدسي تا فیلم رأ به نام « فاصله كانوني » كويند و سطحي را كه فيلم به صورت مسطح و صاف قرار مي كيرد « سطح كانوني » ناميده اند . يلى دوربين ممكن است يشت عدسي ويا بين عوامل نشکر تشكيل دهنده عدسي ويا بلافاصله در صفحه و سطح کانوني , جلو قیلم قرار بگیرد.

صفحه 10:
شدت نور و زمان عکس گيري ممکن است با تغبيراتي در عرض پرده با قطر شكاف ديافراكم تغيير داده شود . پلک ها بين عدسي متشکل از تعدادي صفحات فلزي با پوشش ‎ld‏ مشترک بوده که به وسیله یک دنده به سرعت باز و بسته مي شود . از نظر كلي دوربین هاي عکس برداري هوايي نیز شبیه به دوریین هاي معمولي بوده با اين تفاوت که از لحاظ ساختماني , طوري ساخته شده اند که مي توان آنها را در هواپیما و جاي ثابت نصب نمود و قادرند پاره اي از مراحل عکس برداري هوايي به طور اتوماتیک انجام دهند

صفحه 11:
بدنه به اضافه قسمت محرکه: ممکن است با دست کار کند یا به وس موتور کوچک الكتريكي که قدرت خود را از نيروي برق هواپیما مي گیرد , عمل #عدسي به اضافه فیلتر: معمولاً , عدسي در دوربین هاي عکس برداري هوايي از چند قطعه متصل به هم تشکیل شده است . #تشکیلات پلک ( 5۲۷۱۲۲۶8 ) و دیافراگم: کار آن تنظیم مقدار و زمان نور فیلم د ووريين مس :بانشة . عمدتاً تشكيلات يلك در دوربين هاي عكس

صفحه 12:
oo 8 داراي دو قرقره , يكي خالي و ديگري حامل فیلم خام بوده و به تدریج که عکس برداري ادامه پیدا مي کند , فیلم از حلقه خام بر روي حلقه دوم انتقال مي یابد . مقدار فيلمي که در یک حلقه وجود دارد کاملاً متفاوت و بر حسب نیاز و مارک کارخانه متفاوت است .در کنار روش سنتي عکس برداري هوايي , روش پیشرفته آن استفاده از روش عکس برداري الكتريکي است.

صفحه 13:
4 ٠دراين‏ روش به جاي استفاده از دوربین هاي عکس برداري هوايي که با فيلم كار مي كنند از دوربين هاي عكس برداري ديجيتالي استفاده مي شود . كه به جاي فيلم از دو قطبي هاي حساس يه نور استقاده مي کند , البته تصاویر حاصله مانند عکس هاي حاصل از ظهور عکس هاي هوايي دو بعدي است و به جز کیفیت , تفاوتي دیگر در عکس ها نیست . دوربین هاي ديجيتالي به دلیل مجهز شدن به سیستم كامپيوتري و کارکرد كامپيوتري آنها نسبت به دوربین هاي فيلمي د بهتري دارند.

صفحه 14:
در کار عکس برداري هوايي انواع فیلم ها مورد مصرف دارند . عكاسي عبارت است از ورقه اي از جنس پولیستر است که یک طرف آن به قشر حساس به نور آغشته شده و اصطلاحاً آن را امولسیون مي نامند . در سمت دیگر فیلم , بزاي:جذب اتعگاننات تانجاي تور و به:عنوان ‎ally a‏ , مواد نقنيميايي لازم قرار مي دهند . در موقعي که پلک دوربین حتي براي چند صدم ثانیه یا کمتر باز مي شود , نور وارد دوربین شده و تصویر ناپيدايي بر روي فیلم مي سازد . که پس از عملیات ظهور و چاپ , اين تصویر به راحتي مي تواند با چشم دیده شود .

صفحه 15:
اين فيلم ها كه در مصرف عمومیت دارند , همان فیلم هاي سفيد ۳۳ مي باشند و میزان حساسیت آنها به نور به اندازه چشم انسان است . فیلم هاي پانکروماتیک چنانچه داراي « سرعت » استاندارد باشد , ایجاد تن ها و سایه روشن هاي خوب نموده و قدرت نقش گيري و وضوح خوبي دارد . اين فیلم ها که معمولا" ۳۵۸۷ نیز خوانده مي شوند داراي حساسیت بيشتري نسبت به نور قرمز هستند و در نتیجه ترکیب آن با فيلترهاي مخصوص تيرگي هوا مي تواند ایجاد تصویر بهنري نماید . تصاویر بر روي فیلم هايپانکرومایک یجاد سای هایی به رگ < خاكستري نموده كه در مقايسه با طبيعت اج

صفحه 16:
oo 8 همان طور که اشاره شد فیلم هاي سیاه و سفید فقط تن خاكستري دارند ولي فیلم هاي رنگي علاوه بر تن , داراي فام و رنگ نیز مي باشند و چشم انسان قادر است بین پنجاه تا صد برابر بیشتر از خاكستري ترکیب رنگ ها را تشخیص دهد . عموماً کار با كارهاي رنگي و تشخیص و تفسیر پدیده ها بسیار راحت تر و بهتر از فیلم هاي است . فیلم هاي رنگي به سه رنگ اصلي آبي و سبز و قرمز حساسند

صفحه 17:
4 * پس از عکس گيري و ظهور . روي آنها اجاد تصاویر با رنگ هايي تقريبا طبيعي و به صورت مثبت همانند نجه در مي توان نيد . مي شود . در مقایسه با فیلم هاي سياه و سفيد , مي توان گفت که فیلم هاي رنگي داراي محدودیت هاي عكس برداري بيشكر بود ‘ از جمله اينكه بايد در هواي ‎ous‏ 3 و نور خورشید ‎we‏ كرفت .اطلاعات زميني بر روي ثبت مي

صفحه 18:
فیلم رنگي مادون قرمز فیلمي است با رنگ کاذب و دگرگون شده كه طرز قرار كرفتن لابه هاي حساس آن با فيلم رنكي معمولي مغايرت دارد . ابن نوع فيلم در واقع براي تشخیص انعکاسات كباهان سبز و سالم از عوارضي كه براي استنار به رنك سبز رنك آميزي شده , طرح كرديده و در قشر حساس نسبت به سبز . قره ت نشان مي دهد . با اين فيلم ها فيلتر زرد جهت جذب طيف آبي به كار مي رود . فيلم هاي رنكي مادون قرمز قابليت بسبار خوبي در كرة ور از مَوَآدَتَيَرّةكننده هوا را دارذ . بعد از ظهور و جاب . اين فيلم ها با مقايسه با رنك هاي طبيعي . داراي رنك هاي غير

صفحه 19:
در هنكام عکس برداري » اين وسایل , عكاسي هوايي یا ناویر هواپیما را قادر مي سازد , موقعیت لحظه به لحظه هواپیما و دوربین را تسیت به نقاط زميتي زیر هواپیما کنترل کتند . اين وسایل در هدایت هواپیما بر روي خط پرواز استفاده مي شوند . وسایل این بخش تحت عنوان كلي 685 ها معروفند 5۷57814 ۴05۱7۱0۱۱۱۸16 6108۸۱ )که مي توانند به راحتي مکان و موقعیت شما یا هواپيماي شما را تعیین و هماهتگ کنند . اين وسائل مکان يابهاي جفراقيايي هستند.

صفحه 20:

10,000 تومان