صفحه 1:
صفحه 2:
هواپیماها يكي از ارکان اصلي سنجش تصويري است.هر نوع هواپيمايي که داراي
پاره اي استاندارد هاي لازم باشد مي تواند براي مصارف عکس برداري هوايي به
کار گرفته شود . از جمله اینکه : هواپیما داراي پنجره هاي مناسب و در نتیجه دید
کافي براي خلبان و ناوبر و خدمه باشد . ضمنا بايد فضاي كافي براي نصب
دوربین و ابزار مربوطه بوده به طوري که عکاس و خلبان جاي راحت و مناسبي
باشند .
صفحه 3:
4 | سيد
* از نظر سوخت نیز هواپیما باید لااقل براي شش ساعت پرواز
بتواند با خود بنزین حمل نماید و بالاخره هواپیما داراي ثبات
كافي در هوا بوده و کمترین لرزش را داشته باشد تا تصویر
حاصله داراي حداقل خطاي عکس گردد . اين هوابيما براي
سي عمومي مي تواند داراي سقف پروازي حدود
امو ر مهند
25000 يا( 8000 متر ) باشد .
صفحه 4:
چون براي دیدن اجسام با چشم و به صورت عادي , شعاع هاي دید در نقطه مورد نظر یکدیگر را قطع مي نمایند , لذا براي جدا کردن
از ديگري ازاستریوسکوب استفاده مي شود . به عبارت دیگر , خاصیت استریوسکوپ موازي نگه داشتن دید هر
صفحه 5:
oo 8
استر بو سکوب جبیر Pocket Stereoscopes
استتزیوسکوپ:جیبی از دو غدسي بر زوي یک پایهتتشتکیل شده که فاصله
مرکز دو عدسي از یکدیگر 75 - 55 ميلي متر , يعني معادل قاصله بین
مردمک دو چشم , قابل تغییر است . در بعضي از انواع , این فاصله ثابت
صفحه 6:
4
*بزرگ نمايي این استریوسکوپ ها بین 3 - 2 برایر , بر حسب
كارخانه سازنده مي باشد. در موقع كار با اين دستگاه , در هر
a. aya سوم يوشنش مشترى يى جفت عكس هوابي مي توائج
برجسته ديدواشده و مور تفسير و اندازه كيري:قوار كيرد ٠ سح
براي ديدن يى سوم ديكر , مي توان جاي عكس رو و عكس زير را
عوض نمود و براي بقيه كه ظاهراً غير قايل ديد أست ٠ بايد لبه
روبي را براي برجستة بيني بأ انكشت كمي بالا كرقت.
استريوسكويها براي برجسته بيني عكسهاي هوايي بكار ميروند.
صفحه 7:
اساس اين دستكاه مشابه استريوسكوب جيبي است . اين دستكاه كامل تر و بهتر از استریوسکوپ چيبي بوده و علاوه بر عدسي چشمي براي
دید عالي . يعني حدود 1 - 8/0 برابر , داراي عدسي هاي چشمي اضافي براي بزرگ نمايي 3 و 8 و 6 برابر نیز مي باشد . وجود ایینه و منشور
باعث زياد شدن فاصله بين دو عكس در موقع دید سه بعدي مي گردد و عکس ها روي هم قرار تگرفته و در تیجه یک مرتبه, تمام پوشش
مشترک طولي 9670 - 60 مي تواند مورد مطالعه و تفسیر قرار گیرد.
صفحه 8:
oo 8
وربينهاي عکس برداري هوایء
دوربینها به فراواني در سنجش تصويري مورد استفاده قرار مي گیرنددر طرح و عمل , یک
دروبین عکس برداري معمولي بي شباهت به چشم انسان نمي باشد . هر یک از آنها شامل
یک محفظه يا اطاقک بوده که یک طرف آن عدسي قرار گرفته و در جهت دیگر قشر
حساس به نور ( در چشم شبکیه و در دوربین فیلم ) واقع است. عدسي شعاع هاي نوراني
از انعکاس اجسام را جمع آوري و به قشرهاي حساس منتقل مي نماید .
صفحه 9:
4
۰ قسمت پلک یا دیافراگم در دوربین مقدار و مدت نور را تنظیم مي
كند. زماني كه عدسي يى دوربين روي بي نهايت ت تنظیم مي شود ,
فاصله عدسي تا فیلم رأ به نام « فاصله كانوني » كويند و سطحي را
كه فيلم به صورت مسطح و صاف قرار مي كيرد « سطح كانوني »
ناميده اند . يلى دوربين ممكن است يشت عدسي ويا بين عوامل
نشکر تشكيل دهنده عدسي ويا بلافاصله در صفحه و سطح کانوني , جلو
قیلم قرار بگیرد.
صفحه 10:
شدت نور و زمان عکس گيري ممکن است با تغبيراتي در عرض پرده با قطر شكاف ديافراكم تغيير داده شود . پلک ها بين
عدسي متشکل از تعدادي صفحات فلزي با پوشش ld مشترک بوده که به وسیله یک دنده به سرعت باز و بسته مي شود . از
نظر كلي دوربین هاي عکس برداري هوايي نیز شبیه به دوریین هاي معمولي بوده با اين تفاوت که از لحاظ ساختماني , طوري
ساخته شده اند که مي توان آنها را در هواپیما و جاي ثابت نصب نمود و قادرند پاره اي از مراحل عکس برداري هوايي به طور
اتوماتیک انجام دهند
صفحه 11:
بدنه به اضافه قسمت محرکه: ممکن است با دست کار کند یا به وس
موتور کوچک الكتريكي که قدرت خود را از نيروي برق هواپیما مي گیرد , عمل
#عدسي به اضافه فیلتر: معمولاً , عدسي در دوربین هاي عکس برداري هوايي
از چند قطعه متصل به هم تشکیل شده است .
#تشکیلات پلک ( 5۲۷۱۲۲۶8 ) و دیافراگم: کار آن تنظیم مقدار و زمان نور
فیلم د ووريين مس :بانشة . عمدتاً تشكيلات يلك در دوربين هاي عكس
صفحه 12:
oo 8
داراي دو قرقره , يكي خالي و ديگري حامل فیلم خام بوده و به تدریج که عکس
برداري ادامه پیدا مي کند , فیلم از حلقه خام بر روي حلقه دوم انتقال مي یابد .
مقدار فيلمي که در یک حلقه وجود دارد کاملاً متفاوت و بر حسب نیاز و مارک
کارخانه متفاوت است .در کنار روش سنتي عکس برداري هوايي , روش پیشرفته
آن استفاده از روش عکس برداري الكتريکي است.
صفحه 13:
4
٠دراين روش به جاي استفاده از دوربین هاي عکس برداري هوايي که
با فيلم كار مي كنند از دوربين هاي عكس برداري ديجيتالي استفاده
مي شود . كه به جاي فيلم از دو قطبي هاي حساس يه نور استقاده
مي کند , البته تصاویر حاصله مانند عکس هاي حاصل از ظهور
عکس هاي هوايي دو بعدي است و به جز کیفیت , تفاوتي دیگر در
عکس ها نیست . دوربین هاي ديجيتالي به دلیل مجهز شدن به
سیستم كامپيوتري و کارکرد كامپيوتري آنها نسبت به دوربین هاي
فيلمي د بهتري دارند.
صفحه 14:
در کار عکس برداري هوايي انواع فیلم ها مورد مصرف دارند .
عكاسي عبارت است از ورقه اي از جنس پولیستر است که یک طرف آن به قشر
حساس به نور آغشته شده و اصطلاحاً آن را امولسیون مي نامند . در سمت دیگر
فیلم , بزاي:جذب اتعگاننات تانجاي تور و به:عنوان ally a , مواد نقنيميايي لازم
قرار مي دهند . در موقعي که پلک دوربین حتي براي چند صدم ثانیه یا کمتر باز مي
شود , نور وارد دوربین شده و تصویر ناپيدايي بر روي فیلم مي سازد . که پس از
عملیات ظهور و چاپ , اين تصویر به راحتي مي تواند با چشم دیده شود .
صفحه 15:
اين فيلم ها كه در مصرف عمومیت دارند , همان فیلم هاي سفيد ۳۳
مي باشند و میزان حساسیت آنها به نور به اندازه چشم انسان است . فیلم هاي
پانکروماتیک چنانچه داراي « سرعت » استاندارد باشد , ایجاد تن ها و سایه روشن هاي
خوب نموده و قدرت نقش گيري و وضوح خوبي دارد . اين فیلم ها که معمولا" ۳۵۸۷ نیز
خوانده مي شوند داراي حساسیت بيشتري نسبت به نور قرمز هستند و در نتیجه ترکیب آن
با فيلترهاي مخصوص تيرگي هوا مي تواند ایجاد تصویر بهنري نماید . تصاویر بر روي فیلم
هايپانکرومایک یجاد سای هایی به رگ < خاكستري نموده كه در مقايسه با طبيعت اج
صفحه 16:
oo 8
همان طور که اشاره شد فیلم هاي سیاه و سفید فقط تن خاكستري دارند ولي فیلم
هاي رنگي علاوه بر تن , داراي فام و رنگ نیز مي باشند و چشم انسان قادر است
بین پنجاه تا صد برابر بیشتر از خاكستري ترکیب رنگ ها را تشخیص دهد . عموماً
کار با كارهاي رنگي و تشخیص و تفسیر پدیده ها بسیار راحت تر و بهتر از فیلم هاي
است . فیلم هاي رنگي به سه رنگ اصلي آبي و سبز و قرمز حساسند
صفحه 17:
4
* پس از عکس گيري و ظهور . روي آنها اجاد تصاویر با رنگ هايي
تقريبا طبيعي و به صورت مثبت همانند نجه در
مي توان نيد . مي شود . در مقایسه با فیلم هاي سياه و سفيد ,
مي توان گفت که فیلم هاي رنگي داراي محدودیت هاي عكس
برداري بيشكر بود ‘ از جمله اينكه بايد در هواي ous 3 و نور
خورشید we كرفت .اطلاعات زميني بر روي
ثبت مي
صفحه 18:
فیلم رنگي مادون قرمز فیلمي است با رنگ کاذب و دگرگون شده كه طرز قرار كرفتن لابه هاي حساس آن با فيلم رنكي معمولي مغايرت دارد . ابن نوع فيلم در واقع
براي تشخیص انعکاسات كباهان سبز و سالم از عوارضي كه براي استنار به رنك سبز رنك آميزي شده , طرح كرديده و در قشر حساس نسبت به سبز . قره
ت نشان مي دهد . با اين فيلم ها فيلتر زرد جهت جذب طيف آبي به كار مي رود . فيلم هاي رنكي مادون قرمز قابليت بسبار خوبي در كرة
ور از مَوَآدَتَيَرّةكننده هوا را دارذ . بعد از ظهور و جاب . اين فيلم ها با مقايسه با رنك هاي طبيعي . داراي رنك هاي غير
صفحه 19:
در هنكام عکس برداري » اين وسایل , عكاسي هوايي یا ناویر هواپیما را قادر مي سازد , موقعیت لحظه به لحظه هواپیما و دوربین را تسیت
به نقاط زميتي زیر هواپیما کنترل کتند . اين وسایل در هدایت هواپیما بر روي خط پرواز استفاده مي شوند . وسایل این بخش تحت عنوان
كلي 685 ها معروفند 5۷57814 ۴05۱7۱0۱۱۱۸16 6108۸۱ )که مي توانند به راحتي مکان و موقعیت شما یا هواپيماي شما را تعیین و
هماهتگ کنند . اين وسائل مکان يابهاي جفراقيايي هستند.
صفحه 20: