صفحه 1:

صفحه 2:
# Mahan Air

صفحه 3:
Lae ‘Mahan Air شناسنامه تأسیس : 1992 میلادی / 1371 شمسی كد يانا : 131 کد ایکائو :۷۷5 ناوگان : 38 فروند مرکز فعالیت : فرودگاه بین المللی امام خمینی/ فرودگاه مهر آباد دفتر اصلی : تهران - ایران 3 ‏نا با‎ Brod

صفحه 4:
رویداد تآسیس شرکت به عنوانآولین شرکت هوایمایی خصوصی آیران آغاز فعالیت جدی در کشور با برقراری پرواز های تهران- کرمان / تعدادکارکنان به 100 تفر رسید اولین پرواز بین المللی ماهان با پرواز تهران به دمشق در اين سال تعداد مسافرین حمل شده به 1 ملیون نفر رسید فعالیت پرواز باری با دو فروند هواپیمای ایلوشین آغاز گردید پرواز های برنامه ای دو بار در هفته به دبی آغاز گردید .اولين هواپیمای ایرباس مدل 300 به ناوگان ماهان ملحق شد عضویت در سازمان یاتا شروع پرواز های برنامه ای از تهران به بانکوک ورود ایرباس های مدل 310 به ناوگان شرکت و افزایش توان برای پرواز ها به مقصد خاور دور افزايش مقاصد جدید مانند دوسلدرف آلمان / دهلی در هند دهمین سالگرد تأسیس شرکت و حمل بیش از 5 میلیون مسافر مسیر بیرمنگام در انگلستان به عنوان دومین مقصد ارویایی

صفحه 5:
ورود 4 فروند ایرباس 320 به ناوگان شرکت و تبدیل شدن ماهان به شرکت دارای هواپیمای مدرن در کشور شروع پرواز ها به مقصد منچستر انگلستان و لاهور پاکستان افزايش پرواز ها به دبی دوبار در روز و روزانه شدن پرواز های بانکوک و پیوستن سه قروند 191 747-400 به ناوگان برگزاری جشن 16 سال تأسیس شرکت و پرواز های برنامه ای به استانبول پرواز های دبی يه سه برواز در روز افزايش یافت/ مسیر مشهد به بانکوک در شهریور عملیانی شد/ باشگاه مسافرین کثیر السفر هم راه اندازی شد/ تعداد کارکنان از مرز 3000 نفر گذشت / 5 فروند اییباس 300-600 هم به ناوگان پیوست افتتاح پرواز مستفیم از تهران به آلمانی در فزافستان پرواز های مستقیم از تهران به شانگهای و اصفهان به استانبول آقز شد / تعداد مسافرین حمل شده به 4/8 ملیون نفر رسید

صفحه 6:
نوع هواپیما 300-600 3 ایرباس ۸3004 ایرباس ۸310-00 ایرباس بوبینگ 747-300 بوبینگ 747-400 ‎Bae 146‏

صفحه 7:
طراحی آرم و ناو گان Mahan Air آرم : آرم هواپیمایی ماهان یک قوی سبز ا ل و . ماهان نقش بسته ور پا تیاب هک شده است ریگ ری رگ وا سس اس و نام «وانتمارى ماهان برك ی انكليسى بالاى ينجره مسافران نوشته شه اس . ونا ]نكن فاضله در همان مكان نام شركت به فارسى و کوچک تر رت شده انك يرجم جمهورى اسلامى نيز به موازات اسم شركت به لاتين ‎Soy‏ ينجره كابين .كشيده شده است

صفحه 8:
Big 9 2 J Mahan Air

صفحه 9:
كلارن عارى ماجان با را ای ار رن تعداد صندلی ها در اين كلاس در مقایسه با کلایس تجاری پیستر بو و سم .بیشتری را می پذیرد د كلاس ی ها و و از نظر قيمت نيز اين كلاس اقتصادى

صفحه 10:
كلاس تجارى نكته مهم در مورد اين كلاس كم بودن تعداد_صندلى ها نسبت به ساير كلاسيها است که آرامش بيشترى را فراهم مى ورد صندلى هاى اين كلاس در هنكام نشست فضاى بيشترى دارند كه امكان استراحت ‎٠‏ در طول يرواز را به وجود مى آورد سره دا ها در این کاس بر سا انتخاب شما از روى ليست غذا ها انجام ميكيرد و علاوه بر عذاى اصلى توشيدتىة نان تازه- و سينى بيش غذا نيز جزء . سرويس مى باشد 7 حوله های گرم و سرد نیز جهت آرامش قبل از پروازبه مسافران داده می شود

صفحه 11:
‘Mahan Air سرویس پذیرایی لا این شرکت با به کار گیری تکنولوژی روز سعی در ارائه بهترین سرویس پذیرایی در پرواز را دارد و در فضابی در حدود 8000 متر مزیه که در حال حاضر 600 نفر پرستل دارد و با تهیه 24000 پرس روزانه غذا سعی در پاسخگویی به نیاز پرواز های داخلی و بين المللی دارد . [ مرکز کترینگ ماهان به تازگی فادر به دریافت گواهینامه بهترین کترینگ ایران شده است. لا سرویس داخل پرواز برای مسافران کلاس تجاری علاوه بر غذای اصلی شامل نوشیدنی- سینی پیش غذا و سبد تان نیز مى باشد. برای مسافران کلاس عادی نیز سینی غذای و ی و

صفحه 12:
مهمانداری مهمانداران ماهان نمونه ای از مهمان نوازان ایرانی هستند که با گذراندن دوره های سرویس و ایمنی بین المللی آماده اند تا مسافران بهترین سفر را تجربه کنند و نمونه واقعی مشتری مداری را شاهد باشند مهمانداران کلاس تجاری با گذراندن دوره هایی خاص ,خود را برای پذیرایی اين کلاس انا كرده اند نا مسافران ‎Seals asl‏ بالاو برتر بودن و سفر با كلاس تجارى را , خسن کنند

صفحه 13:
کار کنان قعالی اي شرا ۳1۳55 00 تقر أغار نشد و بل هام رد ور ‎ee‏ ا ‎aul‏ ا اناك ‎sso‏ ا اين شركت با بركذارى 4 دوره آموزشی برای مهمانداران سعی در ‎Saas sag‏ مات دار ماهان همچنین از سیستم های شبیه ساز پرواز پیشرفته جهت آموزش و ارتقاء خلبانان و پرسنل پرواز استفاده ‎we‏

صفحه 14:
وقایع ناگوار 1 پرواز 306 که از تهران راهی دبی بود در هنگام پوش بک روی آن سقوط بمي کند و دماغه آسیب می بیند اما حادثه جانی نداشته است . ‎hy‏ 5038 ماهان که از دبی راهی تهران بود به دلیل تنگی نفس یک ی اه اد ۱ تس ی / 3-پرواز 1035که مهر آباد را به مقصد مشهد ترک۴۷ اه بدون جرخ جلو 917 ‎ga‏

صفحه 15:
| اين شرکت برای آسایش مسافران کلاس تجاری تا زمان سوار شدن به هواپیما سالن انتظار جدای از سایر طسافران را در فرود اه مین اناد و فرودگاه امام خمینی در اختیار قرار داده است . تا مسافران از امکانات آن مانند : استفاده از اینترنت- انواع نوشیدنی- مبلمان راحتی و... استفاده .

صفحه 16:
باشگاه ماهان خدمات ویژه ای را برای از قبیل خرید بلیط رلیگان 2 ارتقاء رده عضویتمیب اشد 1 در ارتقا رده عضویت شما کارت رنگ های سبز - نقره ای و طلایی را بر اساس تعداد پرواز و .جمع آوری امتیاز مورد نیاز آن دریاقت می كنيد = : امکان خرید بلیط رایگان / امکان قرارگیری در دریافت امتیاز اسیاز مورد از : 31500 ‎ers cra‏ ۱ :امکان دخبره جا استفاده از سالن پذیرایی - اولویت در سوار شدن به هواپیما- 9625 افزایش امتباز- امكان حمل 10 كيلو بار مجانی - و کارت الصاق به بار امتیاز سورد نیار : 25000 ‎als‏ ۳ دریافت 20 6 امتباز با هر بروار ‏ ترانسفر فرودگاهی داش بای قطفى ذر تكلاس عاد يا تجارق - استفاده از سالن يذيرايب فروكاه + يك همره در قروركاة أمام ‎Godin‏ ‏امتياز مورد نیاز : 500000

صفحه 17:

صفحه 18:
ال ‎air‏ مگ ‎«ob‏ دبی را ارج می نهد ‏با افرایش تقاصا برای سفر 171۳771 این شرکت برآن شد تا رفت و آمد را برای مسافران اين مسیر تسهیل کند و در اين راستا برنامه پروازی دوبار در هفته به دبی را از سال 1377 آغار كرد. د همكنون اين بروار ها بك باس بار در روز افزایش یافته است و دبی در چند سال اخیر به مسیری راهبردی و بسیار مهم برای ماهان ‏.تبدیل شده است ‎ ‎Sing:‏ ماهان - فرودگاه دبی

صفحه 19:
, پرواری ایران ارتفاع از سطح دریا | با 38000 سوخت مصرفی ليتر 195000 بار حمل شده | كيلو 15308 وعده های غذایی سرو شده | نهار - شام- صبحانه- نوشیدنی پتو و بالش

صفحه 20:
= ماو ره کم ا اناده ايم ناسها سن ا كر لششد CE hg Cer Mahan Air

صفحه 21:

به نام خالق آسمان ها شناسنامه ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ برج ماهان - تآسیس 1992 :میالدی 1371 /شمسی کد یاتا IRM : کد ایکائو W5: ناوگان 38 :فروند مرکز فعالیت :فرودگاه بین المللی امام خمینی/ فرودگاه مهر آباد دفتر اصلی :تهران -ایران تقویم ماهان سال رویداد 1371 تأسیس شرکت به عنوان اولین شرکت هواپیمایی خصوصی ایران 1372 آغاز فعالیت جدی در کشور با برقراری پرواز های تهران -کرمان /تعدادکارکنان به 100 نفر رسید 1373 اولین پرواز بین المللی ماهان با پرواز تهران به دمشق 1375 در این سال تعداد مسافرین حمل شده به 1ملیون نفر رسید 1376 فعالیت پرواز باری با دو فروند هواپیمای ایلوشین آغاز گردید 1377 پرواز های برNنامه ای دو بار در هفته به دبی آغاز گردید 1378 1379 .اولین هواپیمای ایرباس مدل 300به ناوگان ماهان ملحق شد عضویت در سازمان یاتا شروع پرواز های برنامه ای از تهران به بانکوک 1380 ورود ایرباس های مدل 310به ناوگان شرکت و افزایش توان برای پرواز ها به مقصد خاور دور 1381 افزایش مقاصد جدید مانند دوسلدرف آلمان /دهلی در هند 1382 1383 دهمین سالگرد تأسیس شرکت و حمل بیش از 5میلیون مسافر مسیر بیرمنگام در انگلستان به عنوان دومین مقصد اروپایی تقویم ماهان سال رویداد 1384 ورود 4فروند ایرباس 320به ناوگان شرکت Nو تبدیل شدن ماهان به شرکت دارای هواپیمای مدرن در کشور 1385 شروع پرواز ها به مقصد منچستر انگلستان و الهور پاکستان 1386 افزایش پرواز ها به دبی دوبار در روز و روزانه شدن پرواز های بانکوک و پیوستن سه فروند بویینگ 747-400به ناوگان 1387 برگزاری جشن 16سال تأسیس شرکت و پرواز های برنامه ای به استانبول 1388 پرواز های دبی به سه پرواز در روز افزایش یافت /مسیر مشهد به بانکوک در شهریور عملیاتی شد/ باشگاه مسافرین کثیر السفر هم راه اندازی شد /تعداد کارکنان از مرز 3000نفر گذشت 5 /فروند ایرNباس 300-600هم به ناوگان پیوست 1389 افتتاح پرواز مستقیم از تهران به آلمانی در قزاقستان 1390 پرواز های مستقیم از تهران به شانگهای و اصفهان به استانبول آقز شد /تعداد مسافرین حمل شده به 4/8ملیون نفر رسید ! ناوگانی قدرتمند و ایمن ماهان با استفاده از هواپیما های پهن پیکر بویینگ و ایربا س NتوانسNت سه هدف را محقق سازد و از این .جهت نیز موفق بوده است بNNNاNال رNفNتناNیNمنیپNNNرواز ها1 اNنNجام پNNNرواز هایطNوالNنNیو دورNبرد 2 کNNم کNNردNنمNقدار تNNNأخNیر پNNNرواز 3 ها تعداد نوع هواپیما 14 a 300-600ایرباس 6 A300-B4ایرباس 8 A310-300ایرباس 2 بویینگ 747-300 3 بویینگ 747-400 5 ‏Bae 146 طراحی آرم و ناوگان آرم :آرم هواپیمایی ماهان یک قوی Nسبز رنگ است که در کنار نام هواپیمایی .ماهان نقش بسته است و روی بال هواپیما هم کشیده شده است رنگ آمیزی :رنگ هواپیما سفید است و نام هواپیمایی ماهان با رنگ مشکی و به انگلیسی باالی پنجره مسافران نوشته شده است .و با اندکی فاصله در همان مکان نام شرکت به فارسی و کوچک تر .نوشته شده است پرچم جمهوری Nاسالمی نیز به موازات اسم شرکت به التین نزدیک پنجره کابین .کشیده شده است مسیر های پروازی داخلی از تهران :ماهشهر – عسلویه -کیش -اصفهان -شیراز – بندر عباس -سیرجان- کرمان -ایرانشهر -زاهدان -زابل -مشهد -کرمانشاه -سنندج -خرم آباد -اهواز – اردبیل- قشم -بیرجند داخلی از رشت :مشهد داخلی ازمشهد :تهران – رشت -عسلویه -کرمان -زابل -کرمانشاه -اهواز -اردبیل -بندر عباس -اصفهان – کیش – تبریزداخلی از کرمانشاه :مشهد – عNسلویه -تهران – بندر عباس داخلی از زنجان :مشهد مسیر های متفرقه :سیرجان با ایرانشهر و کیش با عسلویه بین المللی :بانکوک ( از تهران و مشهد) -دهلی – دبی – امریتسار -اربیل -بحرین -دمام ( از مشهد) -بیشکک -دوسلدورف -استانبول ( از تهران و اصفهان ) – کویت -بغداد- نجف -کوالالمپور ( از شیراز و مشهد) -آلماتی -مسقط -شانگهای -گوانگژو کالس عادی کالس عادی ماهان با داشتن صندلی های 31اینچی فضای بیشتری را برای .مسافران این کالس فراهم می آورد تعداد صندلی ها در این کالس در مقایسه با کالس تجاری بیشتر بوده و حجم .بیشتری را می پذیرد در کالس عادی سرو غذا ها بدون منو انجام می گیرد از نظر قیمت نیز این کالس اقتصادی نام دارد کالس تجاری نکته مهم در مورد این کالس کم بودن تعداد صندلی ها نسبت به سایر کالس ها است که آرامش بیشتری را فراهم می .آورد صندلی های این کالس در هنگام نشستن فضای بیشتری دارند کNه امکان استراحت .در طول پرواز را به وجود می آورد سرو غذا ها در این کالس بر اساس انتخاب شما از روی لیست غذا ها انجام میگیرد و عالوه بر غذای اصلی نوشیدنی- نان تازه -و سینی پیش غذا نیز جزء .سرویس می باشد حوله های گرم و سرد نیز جهت آرامش قبل از پروازبه مسافران داده می شود سرویس پذیرایی ‏ ‏ ‏ ‏ این شرکت با به کار گیری تکنولوژی روز سعی در ارائه بهترین سرویس پذیرایی در پرواز را دارد و در فضایی در حدود 8000 متر مربع که در حال حاضر 600نفر پرسنل دارد و با تهیه 24000پرس روزانه غذا سعی در پاسخگویی به نیاز پرواز های داخلی و بین المللی دارد . مرکز کترینگ ماهان به تازگی قادر به دریافت گواهینامه بهترین کترینگ ایران شده است. سرویس داخل پرواز برای مسافران کالس تجاری عالوه بر غذای اصلی شامل نوشیدنی- سینی پیش غذا و سبد نان نیز می باشد. برای مسافران کالس عادی نیز سینی غذای اصلی متناسب با زمان پرواز سرو می شود مهمانداری مهمانداران ماهان نمونه ای از مهمان نوازان ایرانی هستند که با گذراندن دوره های سرویس و ایمنی بین المللی آماده اند تا مسافران بهترین سفر را تجربه کنند و نمونه واقعی مشتری مداری را شاهد باشند . مهمانداران کالس تجاری با گذراندن دوره هایی خاص ،خود را برای پذیرایی این کالس آماده کرده اند تا مسافران طعم واقعی باالو برتر بودن و سفر با کالس تجاری را .حس کنند کارکنان فعالیت این شرکت با جمعیتی در حدود 140نفر آغاز شد و پله های ترقی در این صنعت را پیمود تا همکنون ماهان .حدود 3800نفر پرسنل دارد این شرکت با برگذاری 4دوره آموزشی برای مهمانداران سعی در .بهبود کیفیت خدمات دارد ماهان همچنین از سیستم های شبیه ساز پرواز پیشرفته جهت آموزش و ارتقاء خلبانان و پرسنل پرواز استفاده می کند وقایع ناگوار .1 .2 .3 .4 .5 پرواز 306کNه از تهران راهی دبی بود در هنگام پوش بک روی آن سقوط می کند و دماغه آسیب می بیند اما حادثه جانی نداشته است . پرواز 5038ماهان که از دبی راهی تهران بود به دلیل تنگی نفس یک کودک و برای نجات جان او در فرودگاه شیراز فرود اضطراری نمود. پرواز 1035که مهر آباد را به مقصد مشهد ترک کرد بعNد از 15دقیقه به دلیل تکان های شدید و صدای غیر عNادی موتور به مهر آباد بازگشت. یک فروند ایرباس ماهان در فرودگاه مهر آباد با مشکل باز نشدن چرخ دماغه مواجه شد که با مهارت خلبان سالم به زمین نشست. یک فروند ایرباس ماهان که آماده فرود در فرودگاه هاشمی نژاد مشهد بود بدون چرخ جلو سالم به زمین نشست. سالن انتظار این شرکت برای آسایش مسافران کالس تجاری تا زمان سوار شدن به هواپیما سالن انتظار جدای از سایر مسافران را در فرودگاه مهر آباد و فرودگاه امام خمینی در اختیار قرار داده است .تا مسافران از امکانات آن مانند :استفاده از اینترنت -انواع نوشیدنی -مبلمان راحتی و ...استفاده .کNنند باشگاه مسافران کثیر السفر ماهان خدمات ویژه ای را برای مسافران کثیر السفر خود ارائه می نماید که شامل دو امتیاز از قبیل خNرید بNNNلیط راNیNگان 2ارNتNقاء ردNه عضویNتمNیبNNNاشد 1 در ارتقا رده عضویت شما کارت رنگ های سبز – نقره ای و طالیی را بر اساس تعداد پرواز و .جمع آوری امتیاز مورد نیاز آن دNریافت می کنید – مزایای کارت سبز :امکان خرید بلیط رایگان /امکان قرارگیری دNر دریافت امتیاز امتیاز مورد نیاز 1500 : مزایای کارت نقره ای :امکان ذخیره جا -استفاده از سالن پذیرایی – اولویت در سوار شدن به هواپیما %25 -افزایش امتیاز -امکان حمل 10کیلو بار مجانی – و کارت الصاق به بار امتیاز مورد نیاز 25000 : مزایای کارت طالیی :دریافت % 50امتیاز با هر پرواز – ترانسفر فرودگاهی -داشتن جای قطعی در نکالس عادی یا تجاری – استفاده از سالن پذیرایی فرودگاه +یک همره در فرودگاه امام خمینی ( ره) امتیاز مورد Nنیاز 500000 : ابتکار نو بزرگترین مشکل ساکنان شهرستان ها در زمان سفر های بین المللی رفت و آمد به شهر مبدأ پرواز است یکی از سیاست های ماهان برقراری پرواز های بین المللی از شهر هایی بغیر از تهران است .که راحتی مسافران را فراهم می آور د مانند مسیر های بانکوک و دمام از مشهد دوسلدرف از اصفهان کوالالمپور از شیراز و مشهد ماهان ،دبی را ارج می نهد با افزایش تقاضا برای سفر به دبی . این شرکت برآن شد تا رفت و آمد را برای مسافران این مسیر تسهیل کند و در این راستا برنامه پروازی دوبار در هفته به دبی را از سال 1377 آغاز کرد .و همکنون این پرواز ها به ..سه بار در روز افزایش یافته است و دبی در چند سال اخیر به مسیری راهبردی و بسیار مهم برای ماهان .تبدیل شده است بویینگ ماهان – فرودگاه دبی رکورد شکن پروازی ایران در 21نوامبر 2009یک فروند بویینگ 747-400ماهان به شماره پرواز 5056با انجام یک پرواز 14ساعت ونیم از فرودگاه امام خمینی به سمت فرودگاه سیمون بولیوار کاراکاس طوالنی ترین پرواز تاریخ ایران را به نام .خود ثبت کرد این پرواز با عبور از فضای هوایی ایران – ترکیه -یونان – آلبانی -ایتالیا – فرانسه – پرتغال – ترنیداد – توگو به ونزوئال رسید .این هواپیما 8ساعت را .روی اقیانوس اطلس گذراند مقدارداشتند مورد جهرمی – و هیدالگو به عNهده هدایت هواپیما را کاپیتان غفوری – کاپیتان .به همراه 19مهماندارکه کابین مسافران را مدیریت می کردند ارتفاع از سطح دریا پNNNا 38000 سوخت مصرفی لNNیتر 195000 بار حمل شده کNNیلو 15308 وعده های غذایی سرو شده نهار – شام -صبحانه -نوشیدنی پتو و بالش 600 نوشیدنی لNNیتر 219 به ج ت ی ت ی ش کن ما آماده ا م ات ما ر ن اه را رهب ید تهیه کننده و تدوین :مرتضی ایمانی انتخاب موسیقی :امیر بیات سال 1391 :

51,000 تومان