صفحه 1:
هوش تجاری در صنعت گردشگری ایران 9 : جمع آورى كتنده ى اطلاعات 20000 re sever eee re ae re ee os cakes Ua 98 ‏ترم مهرماه‎

صفحه 2:
# تعاریف اولیه '#قوانع به كاركيرى هوش تجارى ۲ ِ نم افزارها و کاربرد ها ی هوش تجاری محتوای ارائه تیجه گیری و منابع CAS

صفحه 3:
1 ۵ 3۳ ‏تر‎ ‎ye Prrritties

صفحه 4:
صم باتلر مى كويد: هوش تجارى؛ مديريت درست و مؤثر مم اطلاعات براى هدفى تجارى است, و اساسا به ارتباظط بين كارير و سيستم فناورى اطلاعات مربوط ميكردد هوش تجارى مجموعه هاى است از مفاهيم, روشها و فرایندها برای بهبود تصمیم هاى تجارى كه اطلاعات به دست آمده از جندين منيع اطلاعاتى را مورد بهره بردارى قرار داده و از تجارب افراد خبره و برخی فرضيات استفاده مى كند تا به برورش دركه درستی از تجار بويا نايل آيد 6 هوش تجاری دسته وسیعي از برنامهها و تکنولوژیها را در بر میگیرد که برای: جمع آوری, ذخبره سازی, تجزیه و تحلیل و فراهم کردن دسترسی آسان به داده ها یه وجود آمده است تا کاربران بنگاه را در اتخاذ تصمیمات درست تجاری کمک کند. همچنین آن شامل مجموع های از مفاهیم و روشها است که تصمیمگیریهای تجارى رايا ‎SIRS‏ ی ‎ ‎

صفحه 5:
همانطور که از تعاریف متعدد استنباط ميشود. هوش تجاری در قالب هر تعریفی که باشد. به دنبال افزایش سودآوری سازمان با استفاده از اتخاذ تصمیمات هوشمند و دقیق بوده و به طور کلی میتوان اهداف ذیل ۳ را يراى اين رويكرد نوين عنوان کرد تعیین گرایشهای تجاری سازمان که موجب میشود تا سازمان بدون اتلاف وقت و هزینه و اترژی در سایر مسیرهاء بر اهداف کلان و اساسی خود متمرکز شود. عي تحلیل عمیق بازار. ‎ee‏ بازار که میتواند قبل از توسعه سهم بازار توسط رقباء منافع جدید به وجود آمده در بازار را عاید سازمان کند. ‏#لفزایش سطح رضایتمندی مشتریان, که میتواند موجبات استمرار کسب و کار را فراهم کند. ‏#رشناسایی مشتریان دائمی که وفادارند. میتوان با پیگیری رفتار آنان. جهتگیربهای کلان واستراتژيك را انجام داد. ‏تقسیم بندی مشتریان و متعاقباً ایجاد تنوع در ورش مواجهه با هر گروه از مشتریان. ‎

صفحه 6:
#ر افزایش کارایی سازمان در امور داخلی و شفاف سازی رویه ی قرایندهای کلیدی و آبزارهای هوش تجاری انوانداردسازی و ایجاد سازگاری بین ساختارهای سازمان. تمهیل تصمیمگیری که جزء اهداف اساسی هوش تجاری محسوب اهداف كاربردى میشود. رت zs ‏تشخیص بلادرنگ خطرات, پیش از آنکه سازمان را با تهدیدات جدی‎ ‏روبرو کند و شناسایی فرصتهای کسب و کار قبل از اينکه رقبا آن را‎ ‏تصاحب کنند‎ # افزايش كارايى سازمان در امور داخلى و شفافسازى رويهى فرایندهای کلیدی.ها و آبزارهای هوش تجاری

صفحه 7:

صفحه 8:
موانع به کارگیری هوش تجاری , همان چالش هایس است که سآزمان ها در خصوص پیاده سازی هوش تجاری با آن مواجه بوده و باید برای هموار ساختن مسیر, اين موانع را از میان بردارند. بسته به نوع سازمان این موانع می تواند متفاوت باشد اما چیزی که اینجا مورد پررسی قرار میگیرد. یه صورت کلی موانعی که سازمان ها را از پیاده سازی موفق پروژه های هوش تجاری باز می دارد. می باشد. به طور کلی می توان اين عوامل را به قرار زیر عنوان نمود هزینه راه اندازی هزینه هایی که سیستم در حال اجرا خواهد داشت عدم مهارت کافی در زمینه پیادهسازی هوش تجاری 7 عدم علاقه مديران [ب) عدم وجود منافع ملموس عدم آگاهی در ارتباط با هوش تجاری [7] عدم وجود زیرساختهای مناسب نگرانیهای امنیتی در ارتباط با دادهها حمایت ناکافی دولت برای طرحهای هوش تجاری EET

صفحه 9:
0 همانطور که از تعاریف متعدد استتباط میشود, هوش تجاری در قالب هر تعریفی به دنبال افزایش سودآوری سازمان با استفاده از اتخاذ تصمیمات هوشمند و دقیق است و اهداف خاص خود را نظیر تسهیل در تصمیم گیری, تحلیل و پیشبینی بازار, بل بردن اعتماد و رضایتمندی مشتری, شناسایی مشتریان دائم افزایش کارایی سازمان, استانداردسازی و ایجاد سازگاری, کاهش هزینه ها و غیره به همراه خواهد داشت. همانطور که مشاهده میشود استفاده از هوش تجاری در تمامی صنایع و سازمان ها مزایای فراوانی را به دنبال داشته که صنعت گردشگری مستثنا از آن نخواهد بود كاه

صفحه 10:
0 گردشگری بای کشورهای دارای جاذیه های جهانگردی نظیر ایران که یکی از ده کشور برتر جهان در ظرفیت بالای جاذبه ‎oo‏ باشد. میتواند به مهمترین منبع کسب درآمد ارزی تبدیل شود. مشروط بر اينکه برنامه ریزی صحیح و همه جانبه توأم با آینده نگری برای آن تنظیم و اجرا شود. این برنامه ریزی صحیح و همه جانبه تنها از طریق اتخاذ تصمیمات صحیح از جانب مدیریت و دسترسی به اطلاعات شفاف و یکپارچه میسر می شود. هوش تجاری میتواند با مزایایی که به دنبال ذاردء اين مسير را كمون بسازد. كاه

صفحه 11:
0 به منظور جلوگیری از هرگونه خطا در عملکرد مدیران در صنعت گردشگری اغلب نیاز به تجزیه و تحلیل به موق گزارشات در خصوص اندازه گیری و نظارت بر میزان عملکرد. افزایش و کاهش تعداد گردشگران, درصد مشاغل هتل, تعداد بازدیدکنندگان و ... وجود دارد. اين گزارشات اغلب در خصوص اخذ تصمیمات بلندمدت میتواند مقید وافع شود. چیزی که مدیران به آن نیاز داشته و برای اين تجزیه و تحلیلها ضروری است, وجود داده های شفاف و دسترسی به اطلاعات مفید می باشد تا بتوانند به هر يك از اهداف استراتزيك اين صنعت دست يابند. هوش تجاری با توجه به تکنيك های متنوع خود می تواند هر يك از اين اهداف را با توجه به نیازمندی سازمان و مدیران برآورده ساخته و سازمان و صنعت را از مزابای پرسود حود بهزه متد كاه

صفحه 12:
0 از مراحل اولیه پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهانگردی روشهای مختلفی از هوش تجارى در اين زمينة استفاده شده است. اكثر سیستم های 67| که آمروزه در جهانگردی مورد استفاده قرار می گیرد (مانند 8۱5 , 685 يا 0۸۸5) قابلیت های هوش تجاری مانند گزارش دادن يا 0۱۸۴ (پردازش تحلیلی آنلاین) را ارائه می دهند. علاوه بر اين ؛ رویکردهایی برای استخراج دانش از داده های موجود ایجاد می شود که موجب تصمیم گیری مبتنی بر دانش می شود كاه

صفحه 13:
0 رقابت پذیری مقصد گردشگری به اين بستگی دارد که چگونه نیازهای اطلاعاتی ذینفعان به وسیله فناوربهای اطلاعات و ارتباطات برآورده می شوند تعداد زیادی از داده ها در مورد مشتریان , محصولات و رقبا بصورت الکترونیکی در مقصد گردشگری در دسترس هستند. به عنوان مثال : وب سایت ها ناوبری وب سایت گردشگران , سیستم های رزرو رایانه (285)) را در ذخیره و پروفایل مشتری , سیستم ‎slo‏ مدیریت املاک (۳۱۸5) و سیستم های مدیریت مقصد(0۱۸5) ذخیره می کنند و اطلاعات گردشگری را ارائه می دهد. با اين حال . اين منابع دانش ارزشمند به تدرت دز مقاضد گردشگری مورد استفاده قزار من گیزد .دز نتیجه , تخصص مدیریتی و یادگیری سازمانی در مقصد گردشگری با استفاده از روشهای بیشرفته هوش تجاری می تواند به یزان گانل توتچی وت باب كاه

صفحه 14:
0 ا8اطلاعات موثق , به روز و استراتزيك مرتبط يا انكيزه های سفر و انتظارات خدمات مسافرتی , استفاده از کانال و نرخ تبدیل مربوط به ‎ul‏ , روند رزرو و ارزیابی های مربوط به کیفیت تجربه خدمات و ارزش افزوده در هر بخش مهمان ارائه می دهد. از مراحل اولیه پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهانگردی روشهای مختلفی از هوش تجارى در اين زمينه استفاده شده است. اکثر سیستم های 67| که آمیوزه در جهانگردی مورد استفاده قرار می گیرد (مانند ۴۱/5 , 685 يا 01۸5) قابلیت های هوش تجاری مانند گزارش دادن با ۴ها0 (پردازش تحلیلی آنلاین) را ارائه می دهند. علاوه بر اين ‎٠‏ رویکردهایی برای استخراح داتش از داده های موجود ايجاد مب شودكه موجب_تصميم_كيرى ميتنى بر دانش م شود

صفحه 15:

صفحه 16:
افزارهای هوش تجاری در صنعت گردشگری در دهه 1980 رای اولین بار , بانک های اطلاعاتی گسترده برای کلیه انواع معاملات گردشگری مربوط به رزرو مشتری و استفاده از هوش تجاری برای استخیاح دانش از طریق فرایند مورد استفاده قرار فت. ‎(Passenger Name Record)‏ ۴۱۱8 بایگاه داده هاعث‌بننام مسافر ‎2 Slat osl> olS4L, GDS (global distribution systems) ‏هولپیمایی‌دفتر آمار حملو نقل‎ ‏0 | طلاعاتكاملدر مورد همه معاملاتمربوط به رزرو / ‏رزرو مناطق, للغو (عدم نمایش) و مدیرید پ یشنهادان/ منایع را | ‏میدهد. ‎

صفحه 17:
منافع حاصل از اجرای کامل و بنیادی نسیستم هوش تجاري در صنعت گردشگري رامیتوان به شرج زیرخلاصه کرد: 0 افزايش قابلیت اطمینان از تصمیمات استراتژیک 2 اصلاح ارتباطات چند جانبه درسازمان 9 جذب بیشتر, اقتصاد پر رونق تر 9 افزایش دانش بازار هزینه های تولید هوش تجاري, مزایای بسیار مفیدی به دنبا ل دارد ازجمله افزايش درآمد.یه دست آوردن فیصت اتوماسیون , 0101 های رقابتی جدید ,«دستیابی به زمان بیشتر برای بازاریابی, افزایش رضایت مشتریان ازطریق فرایندهای دستی, افزایش سرعت وچایکی سازمان .کاهش هزینه هاوتصمیم گیری برای سازمان.

صفحه 18:
صنعت گردشگري که یک مهم براي توسعه به خصوص در بعد فرهنگی و اقتصادي کشور است. براي موفق شدن در این مهم بايد مديران لابق و كارامد كه هوش تجاري را در کار خود به درستى به كار مى برند استفاده كرد. هنكامى كه سيستم هاى هوش تجارى به درستى وصحيح طراحى میشوند واز سوی دیگر اطلاغات, توانایی تصمیم سازی دارندسازمان میتواند عملکرد خود را بهبود دهد و با ایجاد تصمیمات صحیح رضایت خاطر رابه دنبال خواهد داشت و پیش از آن که فرصت هاتوسط چشمان ریزیین ودقیق رقبا شناسایی شوند و فرصت رشد و ترقی ازسازمان گرفته شود .آن ها را بم دست أوريم كه البته اين اهداف صرفا با اتخاذ تصميمات ی کل وهوشمند ودرآمد ن ازروياى خوش, تداوم ابدی شیوه تحقق خواهد یافت. ‎AF‏

صفحه 19:
1 ۵ 3۳ ‏تر‎ ‎ye Prrritties

صفحه 20:
سازمان هایی كه براي استقرار هوش نجاری برنامه ريزي میکنند. بايد قبل از تصميم كيري به بررسى زيرساخت هاي لازم براي بهره كيري از هوش تجاري ببردازند. جه به لحاظ امكانات فنى و چه به لحاظ نييوي انسانی متخصص و چه به لحاظ فرهنگ سازمانی مورد نیاز. این عوامل زیرساختی سهم بسیار مهمی از احتمال شکست پروژه هاي هوش تجاري در سازمان را بخود اختصاص میدهند و همین امر منجر به لزوم توچه پیشتر به این مقوله میشود.بعد از تصمیم گيري باید ارزیابی آمادگی سازمانی براي قبول استقرار هوش تجاري صورت پذیرد و با توجه به خروجی حاصل از ارزیابی: اقدامات لازم براي ایجاد آمادگی کامل صورت پذیرد. استقرار هوش تجاری در گرو همكاري و همسویی فناوري اطلاعات و کسب و کار سازمان است. و در صورتی که این دو عامل در یک سازمان با هماهنگی کامل در جهت استفرار هوش تجاري برنامه ريزي و هدایت شوند میتوآن به مرحله استقرار هوش تجاري در سازمان رسید

صفحه 21:
سرمایه گذاری در اين زمینه می تواند نوید بخش یک تحول اقتصادي و فاصله گرفتن از وضعیت فعلی که در آن صنعت گردشگري رشد مناسبی ندارد باشد. ساخنارهاي بنيادي ضعیف در حوزه تسهیلات و خدمات گردشگري, همراه با تفکرات دولت مردان و تصمیم گیران مملکتی نسیت به این صنعت و همچنین ایجاد یک تصویر نامناسب از ایران در بازارهاي بین المللی از مهمترین موانع توسعه و رونق گردشگري در ایران می باشد . دراین راستا مدیران.سیاستمداران وتصمیم گیرندگان درعرصه هاي کلان,نقش مهمتروحساس تري خواهند داشت .مسلماً با به کارگیری درست و مناسپ مواهپ وامکانات داخلن وتربیت و به کارگيري استعدادهاي برتر و ایجاد تسهیلات و خدمات استاندارد شده و بازاریابی حرفه اي خواهیم توانست قدم هایی بهتردرجهت بهبود گردشگري واستفاده ازدرآمدهاي سرشارآن براي رسیدن به توسعه برداریم.

صفحه 22:
اسکافی, مهدیه و بهنام عبدی, ‎aL AAD‏ مدل پذیرش هوش تجاری در صنعت گردشگری در ایران, اولین همایش بین المللی پزوهش های نوین در مطالعات مدیریت شیراز, موسسه عالی علوم و فناوری خوارزمی (0 CONE قدیمی. کاربرد هوش تجاری در صنعت گردشگری Hépken, W., Fuchs, M., Keil, D., & Lexhagen, M. (2015). Business intelligence for cross- process knowledge extraction at tourism destinations. Information Technology & Tourism, 15(2), 101-130. Vajirakachorn, T., & Chongwatpol, J. (2017). Application of business intelligence in the tourism industry: A case study of a local food festival in Thailand. Tourism Management Perspectives, 23, 75-86.

صفحه 23:
ممنون از توجه

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان