هوش و فرایندهای شناختی
اسلاید 1: به نام خدا هوش و فرآیندهای شناختیمرضیه رضوی فر
اسلاید 2: دراین فصل هم چنان درحوزه ی عمومی شناخت باقیمانده ایم به عقیده کرونباخ دو حوزه درروانشناسی وجود دارد-1روانسنجی - 2-روانشناسی تجربی
اسلاید 3: رهیافتهای روان سنجی هوش:فرانسیس کانتون نظریه انسان دارای تواناییهای ذهنی قابل اندازه گیری است را درکتاب نبوغ ارثی به چاپ رسانید .بینه و سیهون معتقد بودند که قبل ازطراحی هرگونه برنامه درسی،روشی نیاز است که بتوان به وسیله ان عملکرد عمومی ذهن دانش اموزی را که برنامه برای کمک به او طراحی میشود را اندازه گیری کرد .انهااعتقاد داشتند با کمترین تاثیر ازیادگیریهای قبلی کودک قابل حل است و حل انها به جای حافظه ی طوطی وار احتیاج به استدلال وداوری دارد .مشاهدات بینه و سایر روانشناسان درسالهای اخیر نشان میدهد که میزان عقب ماندگی کودکان ازمودنی عقب مانده که پس از مدتی مجددا ازمایش شده اند ازکودکان «بهنجار»هم سال خود بیشتر شده است .بینه دریافت نسبت سن عقلی به سن حقیقی درطول رشد ثابت میماند.
اسلاید 4: سه تفاوت مهم بین ازمونهای وکسلر و ازمونهای استنفورد –بینه 1-ازمون های وکسلر دراصل برای بزرگسالان طراحی شده بود درحالی که ازمونهای استنفورد -بینه درابتدا برای کودکان ساخته شده بود 2-ازمونهای وکسلربراساس ازمونهای زیر مجموعه ای ان سازمان یافته است به جایا نکه مبتنی بر سطوح سنی باشد 3-ازمونهای وکسلر هم هوشبهر کلامی و هم هوشبهر غیر کلامی را اندازه گیری میکندتفاوت خیلی کمی درکاربرد این دوازمون وجود دارد
اسلاید 5: ازمونهای گروهی هوش:این ازمون طوری طراحی شده است که میتوان به طور همزمان درمورد گروهی ازافراد اجرا کرد و لذا درمقایسه با ازمونهای افرادی چون وکسلر و استنفورد بینه ازنظر زمان لازم برای اجرا مزیتهای زیادی دارد.تعاریف هوش :1توانایی یادگیری2توانایی فرد درتطبیق بامحیط خود3تفکرانتزاعی
اسلاید 6: دونظریه ی کلی هوش:1-نظریه ی عامل عمومی 2-نظریه ی چند عاملی عامل عمومی هوش:مهارتهای ذهنی انسان دارای یک عامل عمومی مشترک است که اسپیرمن ان را عامل (g)مینامد.نظریه چند عاملی هوش:براین اساس استواراند که هوش ازطریق عوامل مجزا و یا تواناییهای اساسی به بهترین شکل قابل تعریف است
اسلاید 7: ترستون اظهار داشت که هوش از شش عامل تشکیل شده به طوری که هریک ازانها باچندین عملیات ذهنی دیگر درگیر است .
اسلاید 8: رهیافتهای پردازش اطلاعات درباره ی هوش: روانشناسان دیدگاه پردازش اطلاعات:-کمترتوجه خود را صرف اندازه گیری کلی توانایی هوش کرده اند.-برمطالعه فرایندهای فکری تاکیید داشتند.اولین پیشنهاد برای ترکیب روانشناسی شناختی و روانسنجی را کرونباخ مطرح کرد(1957)تحقیقات درمورد تفاوتهای فردی درپردازش اطلاعات بیان میکند که درنظام پردازش اطلاعات چندین تنگنا وجود دارد.برای مثال:درمحیط بیش از گنجایش ثبت کننده های حسی اطلاعات دردسترس کودکان قرار میگیردو تنها بخشی از ان چه درثبت کننده های حسی نگهداری میشود به حافظه دراز مدت انتقال میابد .این تنگناهادر نظام پردازش همراه با تفاوت های اشکاری که افراد از لحاظ معیارهای سنجش هوش به دست می اورند.چند تن از نظریه پردازان را به این فکر انداخت که تفاوت درتواناییهای شناختی نتیجه ی تفاوت نظام پرداژش اطلاعات درافراد است .
اسلاید 9: تفاوتهای فردی -تفاوت دردانش برانچه دانش اموزان به ان توجه میکنند ،انچه درک میکنند و نیز احتمال انتقال اطلاعات جدید به حافظه ی دراز مدتشان تاثیر میگذارد 2-به نظر هانت دومین منشا تفاوتهای شناختی افراد درابزارهای پردازش اطلاعات ،یعنی بخش «سخت افزار»باید جست و جو کرد همچنین به نظر هانت به لحاظ ظرفیت ودوام نیز میان ثبت کننده های حسی تفاوت وجود دارد.علاوه براین او معتقد است بین ظرفیت،دوام و سرعت استفاده از اطلاعات درحافظه ی کاری تفاوت وجو دارد و نهایتا ازنظر سرعت دستیابی به حافظه ی دراز مدت نیز بین افراد تفاوتهایی وجود دارد .هانت همچنین معتقد است که تفاوتهایی «سخت افزاری»بایددرسایه ی تفاوت های فردی دربرنامه های اولیه ی پردازش اطلاعات بررسی شود .درازمایشی که هانت وهمکارانش درتفکیک دانش اموزان دارای توانایی بالای کلامی و توانایی پایین کلامی انجام دادند مشخص شد دانش اموزان دارای توانایی کلامی بالاتر نسبت به دانش اموزان دارای توانایی کلامی پایین تر به طور چشمگیری متفاوت هستند.
اسلاید 10: پردازش اطلاعات دارای 3 منشا است :
اسلاید 11: مزایای افراد دارای توانایی کلامی بالا نسبت به افراد دارای توانایی کلامی پایین
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.