آموزشعلوم انسانی و علوم اجتماعیروانشناسی و روانپزشکیورزشی

وابستگی شیوه های آموزش مهارتهای حرکتی به نوع مهارت و هدف آموزش

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
نمايش مهارت ‎a‏ كدام يك ازاين دو روش براى آموزش بك مهارت با موقعيت ويزه بهتراست؟ |

صفحه 4:
زمانیکه ورزشکاران بی تجربه و او مورد نظر پیچیده

صفحه 5:
ياد كير: ىو مشاهده ای . اكثر يادكيرى حر كتى ما با ذكاه كردن به اجراى عمل ديكران به وجود مى آيد كه معمولا اين عمل را يادكيرى مشاهده ای اغلب اطلاعات بينايى كه به وسيله ذمايش مهارت فراهم مى شود فسبت به توصیف کلامی بسیار راحتتر انتقال یابد

صفحه 6:
ثرندایک و واتسون هر دونتیجه گرفتند که بادگیری تنها از طریق تجر به مستقیم6 606۲6۳ 01۲61 صورت می پذیرد نه از راه تجربه غیر مستقیم با تجربه حانشینی ۱۷۱6۵۲۱۵۷5 ‎experience‏

صفحه 7:
- یادگیری اجتماعی و میلر و دلارد ۱۹۴۱ ‎ae‏ ۱

صفحه 8:
بیشتر دانش ما درباره نمایش مهارت به پژوهش های مربوط يه الکوسازی و یادگیری اجتماعی بافدورا (۱۹۸۳) مربوط استد

صفحه 9:
از نظر باندورا یادگیری مشاهده ای در همه وقت اتفاق می افتد. بس از آنکه توانایی بادگیری مشاهده ای به کمال رشد کرد» کسی قادر نخواهد بود مانع دیگران شود تا آنچه را که می بینند اد نگیرند. به باور باندورا بر خلاف عقیده میلر و دلارد بادگیری مشاهده ای نه به پاسخدهی آشکار نیاز دارد و نه به تقویت.

صفحه 10:
بیان اسکینر (۱۹۵۴) ازیادگیری مشاهده ای بسیار شبیه میلو و دلاود است

صفحه 11:
ome آنها توضیح نمی دهند که وقتی نه الکوها دیده می شوند و نه مشاهده کننده هاء جگونه باد گیری صورت می گیرد. آنها الکوبرداری یقی را که در آن مشاهده کننده مدتها بس از یادگیری حاصل در این مشاهده را نشان می دهند پرخلاف اسکینره میلر و دلارد که معتقدند تقویت به طور خودکار و مکانیکی رفتار را نیرومند می سازد» باندورا (۱۹۹۷) می گوید مشاهده کننده باید از وابستگی های تقویتی آگاه باشد تا اینکه اثربخش افتد.

صفحه 12:
12

صفحه 13:
باندورا معتقد است که تقویت درونی (۳6/۳۲۵۲6۵۲6۳۴ ‎Jol (intrinsic‏ از ارزشیابی شخصی يا خود ارزشیابی از تقویت بیرونی ) ‎EXtriNSiC‏ ‎pals (reinforcement‏ آمده بوسیله دیگران بسیار نیرومندتر است.

صفحه 14:
ی دارد» زبرا آنجه فرد از نمایش زی نیست که به آن نگاه می کند.

صفحه 15:
مشاهده گر اختصاصا برای تکامل الگوی حرکتی خود؛ جنبه های ثابت ( وجوه جوهری) الگوی هماهنگ حرکت را درک می کند و مورد استفاده قرار می دهد

صفحه 16:
پژوهش های مربوط به ادراک حرکتی انسان» درباره چگونگی با زشناسی الگوهای حر کتی دیده شده مطالعه می کند اصل مهم حاصل از اين پژوهش ها این است که مردم به ندرت مشخصات ویژه یک جزء از الگوی حرکتی را برای قضاوت درباره آن درنظر می گيرند» در عوض اطلاعاتی را درباره روابط بین اجزای گوناگون در نظر دارند. 16

صفحه 17:
پژوهشگرانی از جمله جوهانسن ۰۱۹۷۳ کاتینگ و کزلوسکی ۸۹۷۷ هونکمپ امز 1۹۸۸ با استفاده از روشی به نام روش نقاط روشن » اطلاعات بوط به ادراک حرکتی انسان را شناسایی کردند. اين فرايند» شامل قرار دادن چراغ با نقاط نورانی بر روی مفاصل مدلی است که از اجرای او فیلمبرداری می شود.

صفحه 18:
۹:

صفحه 19:
این پژوهش مهم درباره ادراک حرکت انسان به دو پدیده اشاره کرد که به درک ما از باد گیری مشاهده ای کمک می کند : * افراد می توانند بدون دیدن تمام بدن یا همه اعضای متحرک آن» الگوهای مختلف حرکت را به دقت و به سرعت تشخیص دهند * افراد برای تشخیص یک الگوی حرکتی ویژگی های آن را مانند سرعت حرکت عضو ادراک نمی کند» بلكه رابطه تغیرناپذیرزمانی بين دو بخش تشكيل دهنده حركت را به عنوان مهم ترین اطلاعات درك مى كنند

صفحه 20:
حرکتی عضوها نشان داد که آزمودنی هایی ماهرانه را مشاهده کرده بودند» الگوهای حرکتی هماهنگ را زودتر از گروه آموزش کلامی تکامل بخشيدند.

صفحه 21:
ra

صفحه 22:
در مجموع این دو نوع پژوهش نشان می دهد که در یک الگوی حرکتی» دستگاه بینایی به طور خود کار اطلاعات تغبیرناپذیری را کشف می کند که به تعیین چگونگی اجرای حرکت مربوط است اطلاعات ادراک شده ممکن است اجزای ویژه حرکت مورد نظر » بلکه نوعی اطلاعات درباره عملکرد اجزای مختلف مهارت با یکدیگر باشند. 22

صفحه 23:
23 مگیل و شوانفلدر - زهدی (1۹۹۶) خاطر نشان کردند» دقت در هش ها نشان می دهد که اثر نمایش بر یادگیری مهارت» به ویژگی های مهارت وابسته است. مهمترین اثر سودمند زمانی است که آموختن مهارت به کسب الکوی تازه ای از هماهنگی نیاز داشته باشد

صفحه 24:
24

صفحه 25:
۱۱/۲۵ ۱6۷۱۷۳

صفحه 26:
26 Birmingham 2. Binith Cheeran. Nuffield Department of Clinical Neurosciences, University of Oxford 3. Giacomo Koch. University of Rome Tor Vergata 4. Tibor Hortobagyi .Center for Human Movement Sciences. University Medical Center Groningen 5. Miguel Fernandez-del-Olmo. Learning and

صفحه 27:
نرون هاي 7 آینه ‎ae‏ در اوایل ۱۹۹۰ در ق شدند. این نرون های بینایی- حرکتی ویژه؛ زمان مشاهده ‎"١‏ ‏زمان اجرای همان عمل » پتانسیل فعال خود را تخلیه می بادگیری حرکتی مشاهده ای ياد كير نده ها اطلاعات بینایی ارائه شده تا کت 0 ‎Nese‏ دکرگونی ایی - حرکتی) که بادکبری حرکتی مشاهده ای ممکن است باعث ام شدن ادراك عمل و اجرای حرکت شود. هرچند» رای عمل در یک روش دوسویه و متقابل با هم تداخل دارند ( تداخل یی - حر كتى)» گفته شده كه ادراک و عمل در مکانیسم های و ممكن است كه در بهبود ادراكى و حركتى ايجاد شده توسط يادكيرى حركتى مشاهده اى نقش داشته باشند.

صفحه 28:

صفحه 29:
در كذشتهء رابطه يبن نظبيه های سنتی یادگیری در ۳7 شناسی و نظویه های نوروفیزیولوژی رابطه نزدٍ فته هاىنو در علوم عصب شناسی برای پدیده های باد گیری مشاهده ای» مکانیسم های عصبى نسبتا از آنها نورون های آیینه ای است. لین نورون ها نشآن‌می دهند که مقز چکینه فعالیتی راکه‌ها انسان ها مشاهده عى كنيم در خود ثبت عى نمليد و أنجام كن فعاليت را در همان لحظميا در آينده آسان.حهى سازد. نقش لين نورون ها كن است كه؛ در تعاملات اجتماعسی عمسل فرد مشاهده کننده را با عمسل فرد مورد مشاهده مطابقت می دهد و از لین طریق‌به فرد مشاهده کننده کمک صی کندتا از طریق همسو نمودن رفتار خود با رفتار فرد مورد مشاهده آن رفتار را بفهمد.

صفحه 30:
در مورد منشا نورون های آبینه ای سه دیدگاه وجود دایند:(۱) دیدگاه تکاملی که وجود نورون های آیینه ای را بخشی از سا زگاری‌عی دلند که در طول عمر نوع جاندار در او تکلمل یافته است» (۲) دیدگاه تدلعی که بر توانلیی فلتی در شکل دهی‌به نورون های آیینه ای‌باتاکید بر تجیبه لستوار است؛ و (۳) دیدگاه انديشه - عمل» که طبق كن تصوری که‌ها از بازخوردهای حسی مرتبطبلیک عمل می سازیم اساس اجرای درست آن عمل است. 30

صفحه 31:
پیش از کشف نورون های آیینه ای دوقبیین عمده برای یادگیری مشاهده ای از سوی روان شناسان رفتاری و شناختی ارلثه شده بود. رفتار گرایانبه رهبریتبی اف اسکین» واضع شرطی سازی کنشکر» برای يادكيرى از راه مشاهده و تقلید آموزی سه عنصر مشاهده الکو» انحام رفتار مطلبقبا الکوء و دریافت تقهیت را ضروری صی دانستند. در مقلبل شناخت گرایانبه سرکردگی آلبرت بندورا؛ بادگیری مشاهده ای را عمدتا پدیده ای کاملا شناختی و خبر پردازلنه معیفی کردند و برای یادگیری تن‌به چهار فرایند توجه.به یاد سپاری» باز آفرینی حرکتی» و انگیزش متوسل می شدند. کشفیات مربوط به نورون های آیینه ای هسم دیدگاه رفتار گرایان و هسم اندیشه شناخت گرایان را مورد چالش قرار می دهد. cee

صفحه 32:
مشاهده نمایش صحیح مهارت اصل عمومی نما مهارت این است که نمایش دهنده باید آن را هایی مانند پژوهش لندرز و لندرز ‎)1٩۷۳(‏ ‏از این اصل حمایت می کنند.

صفحه 33:
دلیل اول به ادراک اطلاعات مربوط است. اگر مشاهده گر اطلاعات مربوط الگوهای تغییرناپذیر حرکت را ادراک و استفاده کند» منطقی است که کیفیت اجرا پس از مشاهده نمایش, به کیفیت نمایش مربوط باشد. اليل دیگر این است که علاوه بر گرفتن اطلاعات مربوط به هماهنگی» اهده گر اطلاعات مربوط به راهبردهای مدل را برای حل مسایل حرکتی نیز ادراک می کند. در واقع» مشاهده گر در تلاشهای اولیه خود در اجرای مهارت» آن راهبردها را تقلید می کند.

صفحه 34:
پژوهش مارتنزه برویتز و زوکرمن (۱۹۷۶) آزمایش ۳) » نشان داد که آزمودنی ها در بادکیری مشاهده ای»راهبرد را قلید می كنند. زمودنى ها بايد تكليف معروف" تا ماه بالا برو " را می آموختند.این تکلیف شامل حرکت دادن یک توپ به وسیله دو میله فلزی روی یک سطح شیب دار بود ۱ ‏زر‎ re) ‏.ا اقتباس كردند‎

صفحه 35:

صفحه 36:
‎Peel tet Site]‏ ی دس ‎eel DOs te TO Ss oP ter ed‏ ‎ere ern ey a ee elo en eae] BC)‏ ی ‎Pe‏ ‏0 لت

صفحه 37:
پژوهش کارل و باندورا ۱۹۹۰ لگ پژوهش هند و سایداوی ۱۹۹۴ اهد هر دو پژوهش, مشاهده بیشتر مدل» یادگیری بهتری را بهدنبال داشت

صفحه 38:
درمهار تهایی که هدف آنها حرکت کردن در مدت مشخصی ( مدت ملاک) است؛ شکل شنوایی نمایش موثرتر است (0 بكر عمل کرد که فقط صدای 38

صفحه 39:
مهارت هایی نیز هست که الگوسازی شنوایی برای یادگیری آنها به اندازه الکوسازی بینایی موثر است. یادگیری توالی آهنگین یک رشته از گام های رقص» نمونه خوبی از این مهارت هاست گروهی که فقط صدای گام ها را شنیدند» زمان بندی آهنگین این توالی را به خوبی كروهى آموختند كه هم صدا را شنيدند و ۰

صفحه 40:

صفحه 41:
Auditory observation of stepping actions can cue both spatial and temporal components of gait in Parkinson's disease patients 0 b Cathy M. Craig ‏و‎ William R. Young و زمانی راه رفتن در بیماران مبتلا به پار کینسون باشد 41

صفحه 42:
. دستور العمل کلامی ۲ دستور العمل کلامی و مترونورم ۳. صدای قدم زدن * ۴. صدای قدم زدن با دستورالعمل کلامی اس شاما. اطلاعات : مان نان . هستند که عمه‌ما محده‌د نه استفاده از م است. نتایج نشان داد که وقتی بیمار پار کینسون به صدای ضبط شده یک عمل گوش می دهد توانایی درک و تولید مجدد تغیبرات در ویژگی های فضایی آن عمل را ندارد

صفحه 43:
مطالعه حاضر با استفاده از یک تکلیف تقلیدی زمان واقعی به بررسی این موضوع می پردازد که آیا بیمار مبتلا به پار کینسون توانایی ایجاد مجدد تغیبرات در ویژگی های فضایی عمل راه رفتن » که صرفا بر پایه اطلاعات شنوایی است» را دارد. نتایج نشان داد که هنگام ضبط صداهای قدم زدن که شامل اطلاعات اجرایی است با وجود آنکه به بيمار باركينسون اجازه داده مى شود قا خصوصيات راه رفتن را دوباره وضع كرده يا تصور كند اما برای ایجاد تغييرات مشابه در رفتار ناكافى مى باشدء ابن امر ممكن است بر اين اشاره داشته باشد كه بيمار باركينسون نياز به آستانه بالاترى براى ابجاد پاسخ های تشدید شده حسی حر کتی داشته باشد

صفحه 44:
وقتی که فردی مدلی را مشاهده میکند» اطلاعات حرکت مشاهده شده را به رمزهای سمبولیک حافظه ای تبدیل می کند. این رمزها اساس یک تصوير ذهنی را در حافظه تشکیل می دهد. سبس» تصویر حافظه ای به عنوان راهنمایی برای اجرای مهارت و معیاری برای کشف و اصلاح خطا به کار می رود. برای اجرای مهارت ابتدا فرد باید تصویر حافظه ای را بیابد و سپس آن را به رمزهای کنترل حرکتی مناسب ترجمه کند تا حرکت عضو و بدن ميسر قود

صفحه 45:
حرکت الگوبرداری شده است. این فراینده بر برای اجرا می گذارد. تا این فرایند کامل نشود» فرد عمل را اجرا نخواهد کرد

صفحه 46:
دیدگاه دوم» بر اساس دید گاه ادراک مستقیم بینایی و ‎(Direct perception view of vision)‏ 7 بنا شده است ناس اظهار خودکار آن چ ‎pope a ear SEM‏ شیوه ای ویژه رفتار کند. به ا! رمزهای شناختی و ‎are‏ آنه ۳ حافظه نیست.

صفحه 47:
‎.١‏ قبل از اینکه ورزشکار مهارت را اجرا نماید ‏۲. در خلال یک دوره تمرین ‏۳. به عنوان نتیجه و حاصل نمایی تمرین ‎

صفحه 48:
ن اثر نمایش مهارت زمانی است که مهارت آموخته شده به یادگیری الگوی جدیدی از هماهنگی نیازمند باشد» مانند ياد كيرى الی چرخ دار از روی زمين به با گیری آماره های كنترلى تازه بواى مند باشد, نمایش سودمندتر از آموزش کلام نب نیست» مانند یادگیری پرتاب کردن توپ با سرعت های گوناگون؛ یادگیری ضربه زدن به توب از فواصل مختلف توضیح کلامی فراهم نکنید تا جه بكاهيد

صفحه 49:
مطمئن شوید که مشاهده گر می تواند جنبه های مهم مهارتی را که نمایش می دهید ببیند. البته بهتر است پیش از شروع نمایش» توجه وى را به اين جنبه هاى مهم جلب كنيد. اگر نمی توانید مهارت را به خوبی نمایش دهید» راه دیگری برای نمایش مهارت جستجو کنیده مانند نمایش نوار ویدئویی یا خواستن از فردی دیگر برای نمایش دادن مهارت

صفحه 50:
Implementing Demonstration هنگامیکه فضا و تجهیزات کم است و افراد گروه باید به طور همزمان تمرین کنند» مبتدیان می توانند از مشاهده مبتدیان دیگر سود ببرند. این روش سودمندی برای استفاده از نمایش است در حرکت هابی که زمانبندی آنها مهم است» از نمایش شنوایی استفاده كنيد این روش برای ابلاغ چگونگی رسیدن به هدف حرکت کار آمد است 50

صفحه 51:
یکی از متداو ای جهت دهی اولیه افراد به مهارت جدید» ارائه دستورالعمل های کلامی است که معمولا توسط معلم با مربی در تحقیقی که توسط سولی (۱۹۵۲) انجام گرفت» نشان داده شده که گیری اولیه؛نتایج بلند مدتی را به همراه دارد ‎ey res)‏ اما را سا

صفحه 52:
دستورالعمل ها می تواند به روش شناسایی خطاهای اجرا کننده تاکید داشته باشند

صفحه 53:
ظرفیت شاگردان برای توجه کردن به اطلاعات رسیده محدود است»از آنجا که شاگرد باید توجه خود را بين به خاطر آوردن دستورالعمل و اجرای آن تقسیم کند» حتی مقدار ناجیزی از اطلاعات کلامی نیز می تواند از محدوده ظرفیت توجه فراتر رود

صفحه 54:
بلیس ۱۹۹۱ 0 شيوه ‎ree 35 :١‏ ‎Te ed ۱‏ ا ‎RUT‏ ۱ مهارت سوگیری ایجاد کند السام ِ

صفحه 55:
یکی از مشکلات آموزش های کلامی» داشتن اطلاعات خیلی کم با خیلی زیاد است و در نهایت ممکن است آنچه را برای اجرا مورد احتیاج شاگرد است» در اختیارش نگذا

صفحه 56:
Verbal cues Perey eet ned Pea arse es ARR Creed Pee) ‏كردن به جنبه هاى كليدى مهارت» از نشانه هاى كلامى استفاده‎ ‏ا ل ا ل‎ Sioa 0د

صفحه 57:

صفحه 58:
Verbal cues از نشانه های کلامی برای بهتر شدن اجرای تنیس بازان ماهر نیز استفاده شد ( لیندین و هبرت ‎(N99‏ پس از پنج هفته تمرین» ارتقای قابل توجهی در عملکرد این افراد پیدا شد

صفحه 59:

صفحه 60:
کلمات به تنهایی توصیف خامی از حر کات پیچیده ای که بادگیرنده تلاش به بادگیری آنها دارد» در بر دارند. تنها » عمومی قرین و کلی ترین جنبه های حرکت مورد نظر از طریق دستورالعمل دهی کلامی منتقل می شود.

صفحه 61:
کوشش های اول و دوم دارند» و ارائه كسب آنها در ابتداى تمرين مى كردد. بنابراي عناصر مهم نده با گیرنده گان باید به صورت کلامی آموزش داده شوند تا مهمترین جنبه های دیگر تکلیف نیز کسب گردد 61

صفحه 62:
از نشانه های کلامی در مهارت 47و 3 انه ها باید به صورت عبارت های کوتاه (یک یا دو کلمه) بیان شود. انه ها بايد با جنبه مورد نظر در مهارت» ربط داشته باشد. نشانه های کلامی ممکن است بر یک رشته از حرکت های متوالی ‎BM‏ بههای عي #هارت ‎a‏ دار كت ار جهت بت ویژه ای دارد. نشانه ها در رهنمودهای یک سازه موزون مشخص در یک توالی حرکتی موثر است انه ها را بايد به دقت زمان بندی کرد. به طوری که رهنمود حرکت باشد و با آن تداخل نکند.

صفحه 63:
۷ 00510۱ و56۲۱ به دلیل وجود این اثر ( که به نام ل تلك سه ال ار ‎ee ey re ie ieee‏ در حاليكه يادآورى اقلام ميانى دشوارتر است 63

صفحه 64:
اشاره ضمنی اثر موقعیت رشته ای در آموزش این است که بیشترین دشواری برای فرد هنكام آموختن یک رشته از حرکات؛ وقتی به وجود می آید که بخواهد آنچه را که باید در وسط انجام دهد به یاد آورد. شاکردان؛ زمانی این اقلام میانی را به خوبی به یاد خواهند آورد که مربی بر نمایش مکرر آنها تاکید یا به طور کلامی توجه شاگرد را به سوی آنها جلب کند.

صفحه 65:
Resources

صفحه 66:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان