آموزشعلوم انسانی و علوم اجتماعیروانشناسی و روانپزشکیورزشی

وابستگی شیوه های آموزش مهارتهای حرکتی به نوع مهارت و هدف آموزش

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
نمايش مهارت ‎a‏ كدام يك ازاين دو روش براى آموزش بك مهارت با موقعيت ويزه بهتراست؟ |

صفحه 4:
زمانیکه ورزشکاران بی تجربه و او مورد نظر پیچیده

صفحه 5:
ياد كير: ىو مشاهده ای . اكثر يادكيرى حر كتى ما با ذكاه كردن به اجراى عمل ديكران به وجود مى آيد كه معمولا اين عمل را يادكيرى مشاهده ای اغلب اطلاعات بينايى كه به وسيله ذمايش مهارت فراهم مى شود فسبت به توصیف کلامی بسیار راحتتر انتقال یابد

صفحه 6:
ثرندایک و واتسون هر دونتیجه گرفتند که بادگیری تنها از طریق تجر به مستقیم6 606۲6۳ 01۲61 صورت می پذیرد نه از راه تجربه غیر مستقیم با تجربه حانشینی ۱۷۱6۵۲۱۵۷5 ‎experience‏

صفحه 7:
- یادگیری اجتماعی و میلر و دلارد ۱۹۴۱ ‎ae‏ ۱

صفحه 8:
بیشتر دانش ما درباره نمایش مهارت به پژوهش های مربوط يه الکوسازی و یادگیری اجتماعی بافدورا (۱۹۸۳) مربوط استد

صفحه 9:
از نظر باندورا یادگیری مشاهده ای در همه وقت اتفاق می افتد. بس از آنکه توانایی بادگیری مشاهده ای به کمال رشد کرد» کسی قادر نخواهد بود مانع دیگران شود تا آنچه را که می بینند اد نگیرند. به باور باندورا بر خلاف عقیده میلر و دلارد بادگیری مشاهده ای نه به پاسخدهی آشکار نیاز دارد و نه به تقویت.

صفحه 10:
بیان اسکینر (۱۹۵۴) ازیادگیری مشاهده ای بسیار شبیه میلو و دلاود است

صفحه 11:
ome آنها توضیح نمی دهند که وقتی نه الکوها دیده می شوند و نه مشاهده کننده هاء جگونه باد گیری صورت می گیرد. آنها الکوبرداری یقی را که در آن مشاهده کننده مدتها بس از یادگیری حاصل در این مشاهده را نشان می دهند پرخلاف اسکینره میلر و دلارد که معتقدند تقویت به طور خودکار و مکانیکی رفتار را نیرومند می سازد» باندورا (۱۹۹۷) می گوید مشاهده کننده باید از وابستگی های تقویتی آگاه باشد تا اینکه اثربخش افتد.

صفحه 12:
12

صفحه 13:
باندورا معتقد است که تقویت درونی (۳6/۳۲۵۲6۵۲6۳۴ ‎Jol (intrinsic‏ از ارزشیابی شخصی يا خود ارزشیابی از تقویت بیرونی ) ‎EXtriNSiC‏ ‎pals (reinforcement‏ آمده بوسیله دیگران بسیار نیرومندتر است.

صفحه 14:
ی دارد» زبرا آنجه فرد از نمایش زی نیست که به آن نگاه می کند.

صفحه 15:
مشاهده گر اختصاصا برای تکامل الگوی حرکتی خود؛ جنبه های ثابت ( وجوه جوهری) الگوی هماهنگ حرکت را درک می کند و مورد استفاده قرار می دهد

صفحه 16:
پژوهش های مربوط به ادراک حرکتی انسان» درباره چگونگی با زشناسی الگوهای حر کتی دیده شده مطالعه می کند اصل مهم حاصل از اين پژوهش ها این است که مردم به ندرت مشخصات ویژه یک جزء از الگوی حرکتی را برای قضاوت درباره آن درنظر می گيرند» در عوض اطلاعاتی را درباره روابط بین اجزای گوناگون در نظر دارند. 16

صفحه 17:
پژوهشگرانی از جمله جوهانسن ۰۱۹۷۳ کاتینگ و کزلوسکی ۸۹۷۷ هونکمپ امز 1۹۸۸ با استفاده از روشی به نام روش نقاط روشن » اطلاعات بوط به ادراک حرکتی انسان را شناسایی کردند. اين فرايند» شامل قرار دادن چراغ با نقاط نورانی بر روی مفاصل مدلی است که از اجرای او فیلمبرداری می شود.

صفحه 18:
۹:

صفحه 19:
این پژوهش مهم درباره ادراک حرکت انسان به دو پدیده اشاره کرد که به درک ما از باد گیری مشاهده ای کمک می کند : * افراد می توانند بدون دیدن تمام بدن یا همه اعضای متحرک آن» الگوهای مختلف حرکت را به دقت و به سرعت تشخیص دهند * افراد برای تشخیص یک الگوی حرکتی ویژگی های آن را مانند سرعت حرکت عضو ادراک نمی کند» بلكه رابطه تغیرناپذیرزمانی بين دو بخش تشكيل دهنده حركت را به عنوان مهم ترین اطلاعات درك مى كنند

صفحه 20:
حرکتی عضوها نشان داد که آزمودنی هایی ماهرانه را مشاهده کرده بودند» الگوهای حرکتی هماهنگ را زودتر از گروه آموزش کلامی تکامل بخشيدند.

صفحه 21:
ra

صفحه 22:
در مجموع این دو نوع پژوهش نشان می دهد که در یک الگوی حرکتی» دستگاه بینایی به طور خود کار اطلاعات تغبیرناپذیری را کشف می کند که به تعیین چگونگی اجرای حرکت مربوط است اطلاعات ادراک شده ممکن است اجزای ویژه حرکت مورد نظر » بلکه نوعی اطلاعات درباره عملکرد اجزای مختلف مهارت با یکدیگر باشند. 22

صفحه 23:
23 مگیل و شوانفلدر - زهدی (1۹۹۶) خاطر نشان کردند» دقت در هش ها نشان می دهد که اثر نمایش بر یادگیری مهارت» به ویژگی های مهارت وابسته است. مهمترین اثر سودمند زمانی است که آموختن مهارت به کسب الکوی تازه ای از هماهنگی نیاز داشته باشد

صفحه 24:
24

صفحه 25:
۱۱/۲۵ ۱6۷۱۷۳

صفحه 26:
26 Birmingham 2. Binith Cheeran. Nuffield Department of Clinical Neurosciences, University of Oxford 3. Giacomo Koch. University of Rome Tor Vergata 4. Tibor Hortobagyi .Center for Human Movement Sciences. University Medical Center Groningen 5. Miguel Fernandez-del-Olmo. Learning and

صفحه 27:
نرون هاي 7 آینه ‎ae‏ در اوایل ۱۹۹۰ در ق شدند. این نرون های بینایی- حرکتی ویژه؛ زمان مشاهده ‎"١‏ ‏زمان اجرای همان عمل » پتانسیل فعال خود را تخلیه می بادگیری حرکتی مشاهده ای ياد كير نده ها اطلاعات بینایی ارائه شده تا کت 0 ‎Nese‏ دکرگونی ایی - حرکتی) که بادکبری حرکتی مشاهده ای ممکن است باعث ام شدن ادراك عمل و اجرای حرکت شود. هرچند» رای عمل در یک روش دوسویه و متقابل با هم تداخل دارند ( تداخل یی - حر كتى)» گفته شده كه ادراک و عمل در مکانیسم های و ممكن است كه در بهبود ادراكى و حركتى ايجاد شده توسط يادكيرى حركتى مشاهده اى نقش داشته باشند.

صفحه 28:

صفحه 29:
در كذشتهء رابطه يبن نظبيه های سنتی یادگیری در ۳7 شناسی و نظویه های نوروفیزیولوژی رابطه نزدٍ فته هاىنو در علوم عصب شناسی برای پدیده های باد گیری مشاهده ای» مکانیسم های عصبى نسبتا از آنها نورون های آیینه ای است. لین نورون ها نشآن‌می دهند که مقز چکینه فعالیتی راکه‌ها انسان ها مشاهده عى كنيم در خود ثبت عى نمليد و أنجام كن فعاليت را در همان لحظميا در آينده آسان.حهى سازد. نقش لين نورون ها كن است كه؛ در تعاملات اجتماعسی عمسل فرد مشاهده کننده را با عمسل فرد مورد مشاهده مطابقت می دهد و از لین طریق‌به فرد مشاهده کننده کمک صی کندتا از طریق همسو نمودن رفتار خود با رفتار فرد مورد مشاهده آن رفتار را بفهمد.

صفحه 30:
در مورد منشا نورون های آبینه ای سه دیدگاه وجود دایند:(۱) دیدگاه تکاملی که وجود نورون های آیینه ای را بخشی از سا زگاری‌عی دلند که در طول عمر نوع جاندار در او تکلمل یافته است» (۲) دیدگاه تدلعی که بر توانلیی فلتی در شکل دهی‌به نورون های آیینه ای‌باتاکید بر تجیبه لستوار است؛ و (۳) دیدگاه انديشه - عمل» که طبق كن تصوری که‌ها از بازخوردهای حسی مرتبطبلیک عمل می سازیم اساس اجرای درست آن عمل است. 30

صفحه 31:
پیش از کشف نورون های آیینه ای دوقبیین عمده برای یادگیری مشاهده ای از سوی روان شناسان رفتاری و شناختی ارلثه شده بود. رفتار گرایانبه رهبریتبی اف اسکین» واضع شرطی سازی کنشکر» برای يادكيرى از راه مشاهده و تقلید آموزی سه عنصر مشاهده الکو» انحام رفتار مطلبقبا الکوء و دریافت تقهیت را ضروری صی دانستند. در مقلبل شناخت گرایانبه سرکردگی آلبرت بندورا؛ بادگیری مشاهده ای را عمدتا پدیده ای کاملا شناختی و خبر پردازلنه معیفی کردند و برای یادگیری تن‌به چهار فرایند توجه.به یاد سپاری» باز آفرینی حرکتی» و انگیزش متوسل می شدند. کشفیات مربوط به نورون های آیینه ای هسم دیدگاه رفتار گرایان و هسم اندیشه شناخت گرایان را مورد چالش قرار می دهد. cee

صفحه 32:
مشاهده نمایش صحیح مهارت اصل عمومی نما مهارت این است که نمایش دهنده باید آن را هایی مانند پژوهش لندرز و لندرز ‎)1٩۷۳(‏ ‏از این اصل حمایت می کنند.

صفحه 33:
دلیل اول به ادراک اطلاعات مربوط است. اگر مشاهده گر اطلاعات مربوط الگوهای تغییرناپذیر حرکت را ادراک و استفاده کند» منطقی است که کیفیت اجرا پس از مشاهده نمایش, به کیفیت نمایش مربوط باشد. اليل دیگر این است که علاوه بر گرفتن اطلاعات مربوط به هماهنگی» اهده گر اطلاعات مربوط به راهبردهای مدل را برای حل مسایل حرکتی نیز ادراک می کند. در واقع» مشاهده گر در تلاشهای اولیه خود در اجرای مهارت» آن راهبردها را تقلید می کند.

صفحه 34:
پژوهش مارتنزه برویتز و زوکرمن (۱۹۷۶) آزمایش ۳) » نشان داد که آزمودنی ها در بادکیری مشاهده ای»راهبرد را قلید می كنند. زمودنى ها بايد تكليف معروف" تا ماه بالا برو " را می آموختند.این تکلیف شامل حرکت دادن یک توپ به وسیله دو میله فلزی روی یک سطح شیب دار بود ۱ ‏زر‎ re) ‏.ا اقتباس كردند‎

صفحه 35:

صفحه 36:
‎Peel tet Site]‏ ی دس ‎eel DOs te TO Ss oP ter ed‏ ‎ere ern ey a ee elo en eae] BC)‏ ی ‎Pe‏ ‏0 لت

صفحه 37:
پژوهش کارل و باندورا ۱۹۹۰ لگ پژوهش هند و سایداوی ۱۹۹۴ اهد هر دو پژوهش, مشاهده بیشتر مدل» یادگیری بهتری را بهدنبال داشت

صفحه 38:
درمهار تهایی که هدف آنها حرکت کردن در مدت مشخصی ( مدت ملاک) است؛ شکل شنوایی نمایش موثرتر است (0 بكر عمل کرد که فقط صدای 38

صفحه 39:
مهارت هایی نیز هست که الگوسازی شنوایی برای یادگیری آنها به اندازه الکوسازی بینایی موثر است. یادگیری توالی آهنگین یک رشته از گام های رقص» نمونه خوبی از این مهارت هاست گروهی که فقط صدای گام ها را شنیدند» زمان بندی آهنگین این توالی را به خوبی كروهى آموختند كه هم صدا را شنيدند و ۰

صفحه 40:

صفحه 41:
Auditory observation of stepping actions can cue both spatial and temporal components of gait in Parkinson's disease patients 0 b Cathy M. Craig ‏و‎ William R. Young و زمانی راه رفتن در بیماران مبتلا به پار کینسون باشد 41

صفحه 42:
. دستور العمل کلامی ۲ دستور العمل کلامی و مترونورم ۳. صدای قدم زدن * ۴. صدای قدم زدن با دستورالعمل کلامی اس شاما. اطلاعات : مان نان . هستند که عمه‌ما محده‌د نه استفاده از م است. نتایج نشان داد که وقتی بیمار پار کینسون به صدای ضبط شده یک عمل گوش می دهد توانایی درک و تولید مجدد تغیبرات در ویژگی های فضایی آن عمل را ندارد

صفحه 43:
مطالعه حاضر با استفاده از یک تکلیف تقلیدی زمان واقعی به بررسی این موضوع می پردازد که آیا بیمار مبتلا به پار کینسون توانایی ایجاد مجدد تغیبرات در ویژگی های فضایی عمل راه رفتن » که صرفا بر پایه اطلاعات شنوایی است» را دارد. نتایج نشان داد که هنگام ضبط صداهای قدم زدن که شامل اطلاعات اجرایی است با وجود آنکه به بيمار باركينسون اجازه داده مى شود قا خصوصيات راه رفتن را دوباره وضع كرده يا تصور كند اما برای ایجاد تغييرات مشابه در رفتار ناكافى مى باشدء ابن امر ممكن است بر اين اشاره داشته باشد كه بيمار باركينسون نياز به آستانه بالاترى براى ابجاد پاسخ های تشدید شده حسی حر کتی داشته باشد

صفحه 44:
وقتی که فردی مدلی را مشاهده میکند» اطلاعات حرکت مشاهده شده را به رمزهای سمبولیک حافظه ای تبدیل می کند. این رمزها اساس یک تصوير ذهنی را در حافظه تشکیل می دهد. سبس» تصویر حافظه ای به عنوان راهنمایی برای اجرای مهارت و معیاری برای کشف و اصلاح خطا به کار می رود. برای اجرای مهارت ابتدا فرد باید تصویر حافظه ای را بیابد و سپس آن را به رمزهای کنترل حرکتی مناسب ترجمه کند تا حرکت عضو و بدن ميسر قود

صفحه 45:
حرکت الگوبرداری شده است. این فراینده بر برای اجرا می گذارد. تا این فرایند کامل نشود» فرد عمل را اجرا نخواهد کرد

صفحه 46:
دیدگاه دوم» بر اساس دید گاه ادراک مستقیم بینایی و ‎(Direct perception view of vision)‏ 7 بنا شده است ناس اظهار خودکار آن چ ‎pope a ear SEM‏ شیوه ای ویژه رفتار کند. به ا! رمزهای شناختی و ‎are‏ آنه ۳ حافظه نیست.

صفحه 47:
‎.١‏ قبل از اینکه ورزشکار مهارت را اجرا نماید ‏۲. در خلال یک دوره تمرین ‏۳. به عنوان نتیجه و حاصل نمایی تمرین ‎

صفحه 48:
ن اثر نمایش مهارت زمانی است که مهارت آموخته شده به یادگیری الگوی جدیدی از هماهنگی نیازمند باشد» مانند ياد كيرى الی چرخ دار از روی زمين به با گیری آماره های كنترلى تازه بواى مند باشد, نمایش سودمندتر از آموزش کلام نب نیست» مانند یادگیری پرتاب کردن توپ با سرعت های گوناگون؛ یادگیری ضربه زدن به توب از فواصل مختلف توضیح کلامی فراهم نکنید تا جه بكاهيد

صفحه 49:
مطمئن شوید که مشاهده گر می تواند جنبه های مهم مهارتی را که نمایش می دهید ببیند. البته بهتر است پیش از شروع نمایش» توجه وى را به اين جنبه هاى مهم جلب كنيد. اگر نمی توانید مهارت را به خوبی نمایش دهید» راه دیگری برای نمایش مهارت جستجو کنیده مانند نمایش نوار ویدئویی یا خواستن از فردی دیگر برای نمایش دادن مهارت

صفحه 50:
Implementing Demonstration هنگامیکه فضا و تجهیزات کم است و افراد گروه باید به طور همزمان تمرین کنند» مبتدیان می توانند از مشاهده مبتدیان دیگر سود ببرند. این روش سودمندی برای استفاده از نمایش است در حرکت هابی که زمانبندی آنها مهم است» از نمایش شنوایی استفاده كنيد این روش برای ابلاغ چگونگی رسیدن به هدف حرکت کار آمد است 50

صفحه 51:
یکی از متداو ای جهت دهی اولیه افراد به مهارت جدید» ارائه دستورالعمل های کلامی است که معمولا توسط معلم با مربی در تحقیقی که توسط سولی (۱۹۵۲) انجام گرفت» نشان داده شده که گیری اولیه؛نتایج بلند مدتی را به همراه دارد ‎ey res)‏ اما را سا

صفحه 52:
دستورالعمل ها می تواند به روش شناسایی خطاهای اجرا کننده تاکید داشته باشند

صفحه 53:
ظرفیت شاگردان برای توجه کردن به اطلاعات رسیده محدود است»از آنجا که شاگرد باید توجه خود را بين به خاطر آوردن دستورالعمل و اجرای آن تقسیم کند» حتی مقدار ناجیزی از اطلاعات کلامی نیز می تواند از محدوده ظرفیت توجه فراتر رود

صفحه 54:
بلیس ۱۹۹۱ 0 شيوه ‎ree 35 :١‏ ‎Te ed ۱‏ ا ‎RUT‏ ۱ مهارت سوگیری ایجاد کند السام ِ

صفحه 55:
یکی از مشکلات آموزش های کلامی» داشتن اطلاعات خیلی کم با خیلی زیاد است و در نهایت ممکن است آنچه را برای اجرا مورد احتیاج شاگرد است» در اختیارش نگذا

صفحه 56:
Verbal cues Perey eet ned Pea arse es ARR Creed Pee) ‏كردن به جنبه هاى كليدى مهارت» از نشانه هاى كلامى استفاده‎ ‏ا ل ا ل‎ Sioa 0د

صفحه 57:

صفحه 58:
Verbal cues از نشانه های کلامی برای بهتر شدن اجرای تنیس بازان ماهر نیز استفاده شد ( لیندین و هبرت ‎(N99‏ پس از پنج هفته تمرین» ارتقای قابل توجهی در عملکرد این افراد پیدا شد

صفحه 59:

صفحه 60:
کلمات به تنهایی توصیف خامی از حر کات پیچیده ای که بادگیرنده تلاش به بادگیری آنها دارد» در بر دارند. تنها » عمومی قرین و کلی ترین جنبه های حرکت مورد نظر از طریق دستورالعمل دهی کلامی منتقل می شود.

صفحه 61:
کوشش های اول و دوم دارند» و ارائه كسب آنها در ابتداى تمرين مى كردد. بنابراي عناصر مهم نده با گیرنده گان باید به صورت کلامی آموزش داده شوند تا مهمترین جنبه های دیگر تکلیف نیز کسب گردد 61

صفحه 62:
از نشانه های کلامی در مهارت 47و 3 انه ها باید به صورت عبارت های کوتاه (یک یا دو کلمه) بیان شود. انه ها بايد با جنبه مورد نظر در مهارت» ربط داشته باشد. نشانه های کلامی ممکن است بر یک رشته از حرکت های متوالی ‎BM‏ بههای عي #هارت ‎a‏ دار كت ار جهت بت ویژه ای دارد. نشانه ها در رهنمودهای یک سازه موزون مشخص در یک توالی حرکتی موثر است انه ها را بايد به دقت زمان بندی کرد. به طوری که رهنمود حرکت باشد و با آن تداخل نکند.

صفحه 63:
۷ 00510۱ و56۲۱ به دلیل وجود این اثر ( که به نام ل تلك سه ال ار ‎ee ey re ie ieee‏ در حاليكه يادآورى اقلام ميانى دشوارتر است 63

صفحه 64:
اشاره ضمنی اثر موقعیت رشته ای در آموزش این است که بیشترین دشواری برای فرد هنكام آموختن یک رشته از حرکات؛ وقتی به وجود می آید که بخواهد آنچه را که باید در وسط انجام دهد به یاد آورد. شاکردان؛ زمانی این اقلام میانی را به خوبی به یاد خواهند آورد که مربی بر نمایش مکرر آنها تاکید یا به طور کلامی توجه شاگرد را به سوی آنها جلب کند.

صفحه 65:
Resources

صفحه 66:

1 وابستگی شیوه های آموزش مهارتهای حرکتی به نوع مهارت و هدف آموزش سجاد پارسایی 2 1394/1/23 DEMONSTRATION ‏AND ‏VERBAL ‏INSTRUCTIONS نمایش مهارت و دستورالعمل های کالمی کدام یک از این دو روش برای آموزش یک مهارت یا موقعیت ویژه بهتر است؟ 3 Demonstration نمایش مهارت زمانیکه ورزشکاران بی تجربه و مهارت مورد نظر پیچیده باشد بهترین روش برای درک مهارت توسط ورزشکاران، نمایش است. نمایش نشان دهنده نقاط تکنیکی مهارتی است که میخواهید آموزش دهید 4 Observal learning یادگیری مشاهده ای اکثر یادگیری حرکتی ما با نگاه کردن به اجرای عمل دیگران به وجود می آید که معموال این عمل را یادگیری مشاهده ای ( )observal learningمی نامند. ‏Uرفدارد« ‏Uنح ‏Uوبهزارا »یUکعUکسخ اغلب اطالعات بینایی که به وسیله نمایش مهارت فراهم می شود نسبت به توصیف کالمی ،بسیار راحتتر انتقال یابد 5 Observal learning ادوارد ثرندایک 1898 جی بی واتسون 1908 ثرندایک و واتسون هر دونتیجه گرفتند که یادگیری تنها از طریق تجربه مستقیم direct experienceصورت می پذیرد نه از راه تجربه غیرمستقیم یا تجربه جانشینی vicarious ‏experience 6 Observal learning میلر و دالرد 1941 یادگیری اجتماعی و تقلید :میلر و دالرد رفتار تقلیدی را به سه نوع تقسیم کردند رفتار یکسان same behavior رفتار نسخه برداری کردن یا کپی کردن coping ‏behavior رفتار تطبیق شده matched behavior 7 Demonstration نمایش مهارت بیشتر دانش ما درباره نمایش مهارت ،به پژوهش های مربوط یه .U ‏Uط است الگوسازی و یادگیری اجتماعی باندورا ( )1984مربو :توجیه باندورا از یادگیری اجتماعی طبق نظریه باندورا ( ) 1986یادگیری مشاهده ای ممکن است شامل تقلید باشد یا نباشد. بنابراین یادگیری مشاهده ای بسیار پیچیده تر از تقلید ساده است که معموال نوعی نسخه ‏Uخص دیگری به حساب می آید. برداری از اعمال ش 8 Demonstration نمایش مهارت تمایز بین یادگیری و عملکرد در یکی از مطالعات باندورا ( )1965به خوبی نشان داده شده است باندورا میلر و دالرد از نظر باندورا یادگیری مشاهده ای در همه وقت اتفاق می افتد .پس از آنکه توانایی یادگیری مشاهده ای به کمال رشد کرد ،کسی قادر نخواهد بود مانع دیگران شود تا آنچه را که می بینند یاد نگیرند .به باور باندورا برخالف عقیده میلر و دالرد یادگیری مشاهده ای نه به پاسخدهی آشکار نیاز دارد و نه به تقویت. 9 Demonstration نمایش مهارت بیان اسکینر ( )1954ازیادگیری مشاهده ای بسیار شبیه میلر و دالرد است بنابراین رفتار الگو نقش یک محرک تمیز را ایفا می کند که نشان می دهد چه رفتاری به تقویت منجر خواهد شد .از این رو تقلید چیزی فراتر از یک کنشگر تمیزی نیست 10 Demonstration :اشکاالت باندورا از بیان اسکینر و میلر و دالرد .1آنها توضیح نمی دهند که وقتی نه الگوها دیده می شوند و نه مشاهده کننده ها ،چگونه یادگیری صورت می گیرد. .2آنها الگوبرداری تعویقی را که در آن مشاهده کننده مدتها پس از مشاهده یک سرمشق یادگیری حاصل در این مشاهده را نشان می دهند بیان نمی کنند. .3برخالف اسکینر ،میلر و دالرد که معتقدند تقویت به طور خودکار و مکانیکی رفتار را نیرومند می سازد ،باندورا ( )1997می گوید مشاهده کننده باید از وابستگی های تقویتی آگاه باشد تا اینکه اثربخش افتد. 11 Observal learning یادگیری مشاهده ای باندورا ( )1986چهار فرایند موثر در یادگیری مشاهده ای را نام برد : فرایند توجهattention process فرایندهای یادداری یا به یادسپاریRetentional ‏processes فرایندهای تولید رفتار behavior production ‏processes فرایندهای انگیزشی motivational processes 12 Observal learning یادگیری مشاهده ای باندورا میگوید نه تنها تقویت برای وقوع یادگیری ضرورت ندارد ،بلکه تجربه مستقیم نیز برای ایجاد یادگیری الزم نیست ،مشاهده کننده می تواند به راحتی با مشاهده پیامدهای رفتار دیگران بیاموزد ،اطالعات آموخته شده را به طور نمادی در حافظه خود ذخیره کند و وقتی که الزم باشد از آن اطالعات استفاده کند باندورا معتقد است که تقویت درونی ( ) intrinsic reinforcementحاصل از ارزشیابی شخصی یا خود ارزشیابی از تقویت بیرونی ( extrinsic ) reinforcementفراهم آمده بوسیله دیگران بسیار نیرومندتر است. 13 Observer’s perception of demonstration ادراک مشاهده گر از نمایش آنچه می بینیم ،چیزی است که از نگاه کردن ادراک می کنیم .این تمایز در بحث نمایش مهارت معنای بیشتری دارد ،زیرا آنچه فرد از نمایش مهارت ادراک می کند ،الزاما آن چیزی نیست که به آن نگاه می کند. اسکولی و نیوویل ،1985شوانفلدر -زهدی 1996و وایتینگ 1988در پژوهش هایی نشان دادند که مشاهده گر ،از مشاهده مهارت ،پدیده هایی را درباره الگوی هماهنگی آن ادراک می کند. 14 Observer’s perception of demonstration مشاهده گر اختصاصا برای تکامل الگوی حرکتی خود ،جنبه های ثابت ( وجوه جوهری) الگوی هماهنگ حرکت را درک می کند و مورد استفاده قرار می دهد 15 وته اهد و ها م د و لا پ ژزا ومز ط هم ال ط ش الع ی عه ایاثه را ن مد ش ر ا دا یه ک د د بیهگ ناب ا یر یاه ی در گا ح تا یر Observer’s perception of demonstration ادراک مشاهده گر از نمایش پژوهش های مربوط به ادراک حرکتی انسان ،درباره چگونگی بازشناسی الگوهای حرکتی دیده شده مطالعه می کند اصل مهم حاصل از این پژوهش ها این است که مردم به ندرت مشخصات ویژه یک جزء از الگوی حرکتی را برای قضاوت درباره آن درنظر می گیرند ،در عوض اطالعاتی را درباره روابط بین اجزای گوناگون در نظر دارند. 16 Point Light Technique تکنیک نقاط روشن ‏Uن ، 1973کاتینگ و کزلوسکی ،1977هونکمپ پژوهشگرانی از جمله جوهانس Uروشن ،اطالعات ،1978ویلیامز ،1988با استفاده از روشی به نام روش نقاط مربوط به ادراک حرکتی انسان را شناسایی کردند .این فرایند ،شامل قرار Uنورانی بر روی مفاصل مدلی است که از اجرای او دادن چراغ یا نقاط فیلمبرداری می شود. در پژوهش ویلیامز ( )1988بر روی ادراک عمل پرتاب از مشاهده نمایش نقاط روشن ،نتایج نشان داد که 66درصد ازکودکان و 65درصد از بزرگساالن با مشاهده فیلم نقاط روشن به درک حرکت رسیدند 17 Point Light Technique تکنیک نقاط روشن 18 Point Light Technique تکنیک نقاط روشن این پژوهش مهم درباره ادراک حرکت انسان به دو پدیده اشاره کرد که به درک ما از یادگیری مشاهده ای کمک می کند : افراد می توانند بدون دیدن تمام بدن یا همه اعضای متحرک آن، الگوهای مختلف حرکت را به دقت و به سرعت تشخیص دهند افراد برای تشخیص یک الگوی حرکتی ،ویژگی های آن را مانند سرعت حرکت عضو ادراک نمی کنند ،بلکه رابطه تغییرناپذیر زمانی بین دو بخش تشکیل دهنده حرکت را به عنوان مهم ترین اطالعات درک می کنند 19 Ski simulator study مطالعه شبیه سازی اسکی این پژوهش ،عالوه بر فراهم کردن شواهدی درباره آنچه مشاهده گر از مشاهده ادراک می کند ،فرضیه ادراک روابط تغییرناپذیر را نیز می آزماید پژوهش شوانفلدر – زهدی ( )1992است که در آن ،آزمودنی ها تکلیف اسکی مارپیچ را بر روی دستگاه شبیه ساز تمرین کردند تحلیل حرکتی عضوها نشان داد که آزمودنی هایی که نمایش ماهرانه را مشاهده کرده بودند ،الگوهای حرکتی هماهنگ را زودتر از گروه آموزش کالمی تکامل بخشیدند. 20 Ski simulator study 21 Observer’s perception of demonstration ادراک مشاهده گر از نمایش در مجموع این دو نوع پژوهش نشان می دهد که در یک الگوی حرکتی ،دستگاه بینایی به طور خودکار اطالعات تغییرناپذیری را کشف می کند که به تعیین چگونگی اجرای حرکت مربوط است اطالعات ادراک شده ممکن است اجزای ویژه حرکت مورد نظر نباشند ،بلکه نوعی اطالعات درباره عملکرد اجزای مختلف مهارت با یکدیگر باشند. 22 The influence of skill features تاثیر ویژگی های مهارت مگیل و شوانفلدر -زهدی ( )1996خاطر نشان کردند ،دقت بیشتر در پژوهش ها نشان می دهد که اثر نمایش بر یادگیری مهارت ،به ویژگی های مهارت وابسته است. مهمترین اثر سودمند نمایش زمانی است که آموختن مهارت ،به کسب الگوی تازه ای از هماهنگی نیاز داشته باشد 23 Mirror neuron system نرون های آیینه ای 24 Mirror neuron system نرون های آیینه ای نقش نرون های آیینه ای در یادگیری حرکتی مشاهده ای :یک مرور یکپارچه 25 Mirror neuron system نرون های آیینه ای 1. Angel Lago-Rodríguez. Behavioural پژوهشBrain ارجاع Sciences, School of Psychology, University of Birmingham 2. Binith Cheeran. Nuffield Department of Clinical Neurosciences, University of Oxford 3. Giacomo Koch. University of Rome Tor Vergata 4. Tibor Hortobágyi .Center for Human Movement Sciences. University Medical Center Groningen 5. Miguel Fernandez-del-Olmo. Learning and Human Movement Control Group, University of A Coruña 26 Mirror neuron system نرون های آیینه ای در اوایل 1990در قشر پیش حرکتی بوزینه دم کوتاه کشف ‏Uاهده اجرای یک عمل همانند شدند .این نرون های بینایی -حرکتی ویژه ،زمان مش زمان اجرای همان عمل ،پتانسیل فعال خود را تخلیه می کنند .در طی پروتکل یادگیری حرکتی مشاهده ای ،یادگیرنده ها نیاز به الگوی حرکتی جدید بر پایه اطالعات بینایی ارائه شده توسط یک مدل اجرایی ،دارند .بدین منظور ،یادگیرنده ها مجبورند تا اطالعات بینایی مشاهده شده را به فرمانهای حرکتی( دگرگونی بینایی – حرکتی) تغییر دهند .مطالعات نشان داده است که یادگیری حرکتی ‏Uاهده ای ممکن است باعث بهتر شدن ادراک عمل و اجرای حرکت شود .هرچند، مش ادراک و اجرای عمل در یک روش دوسویه و متقابل با هم تداخل دارند ( تداخل حرکتی -بینایی و بینایی – حرکتی) ،گفته شده که ادراک و عمل در مکانیسم های عصبی مشترکی سهیم هستند.نرون های آیینه ای به عنوان پایه نوروفیزیولوژیک ‏Uنهاد شده اند ،و ممکن فرایندهای دگرگونی حرکتی – بینایی و بینایی – حرکتی پیش ‏Uاهده ای است که در بهبود ادراکی و حرکتی ایجاد شده توسط یادگیری حرکتی مش نقش داشته باشند. خالصه پژوهش 27 Mirror neuron system نرون های آیینه ای 28 Mirror neuron system نرون های آیینه ای ‏Uي و نظريه هاي ‏Uنتي يادگيري در روان شناس ‏Uه بين نظريه هاي س ‏Uه ،رابط در گذشت ‏Uب ‏Uو در علوم عص ‏Uه هاي ن ‏Uي يافت ‏Uه تازگ ‏Uا ب ‏Uي نبود .ام ‏Uه نزديک ‏Uي رابط نوروفيزيولوژ شناسUUي براي پديده هاي يادگيري گاه پيچيده ،ماننUUد يادگيري مشاهده اي، پژوهش خالصه ‏Uا نورون هاي ‏Uي از آنه ‏Uه يک ‏Uد ک ‏Uف کرده ان ‏Uاده اي کش ‏Uبتا س ‏Uبي نس ‏Uم هاي عص مکانيس ‏Uا ‏Uه م ‏Uي را ک ‏Uه فعاليت ‏Uز چگون ‏Uه مغ ‏Uد ک ‏Uي دهن ‏Uا نشان م ‏Uت .اين نورون ه ‏Uه اي اس آيين انسUان هUا مشاهده مUي کنيم در خود ثبUت مUي نمايد و انجام آUن فعاليت را در ‏Uه ،در ‏Uت ک ‏Uن اس ‏Uا آ ‏Uش اين نورون ه ‏Uازد .نق ‏Uي س ‏Uان م ‏Uه يا در آينده آس همان لحظ ‏Uل فرد مورد مشاهده ‏Uا عمU ‏Uل فرد مشاهده کننده را بU ‏Uي ،عمU تعامالت اجتماعU مطابقUت مUي دهUد و از اين طريقبUه فرد مشاهده کننده کمUک مUي کنUدتUا از طريق همسو نمودن رفتار خود با رفتار فرد مورد مشاهده آن رفتار را بفهمد. 29 Mirror neuron system نرون های آیینه ای ‏Uي ‏Uد )1(:ديدگاه تکامل ‏Uه ديدگاه وجود دارن ‏Uه اي س ‏Uا نورون هاي آيين در مورد منش ‏Uر ‏Uه در طول عم ‏Uد ک ‏Uي دان ‏Uازگاري م ‏Uي از س ‏Uه اي را بخش ‏Uه وجود نورون هاي آيين ک ‏Uي در ‏Uه بر توانايي ذات ‏Uي ک ‏Uت )2( ،ديدگاه تداع ‏Uه اس ‏Uل يافت نوع جاندار در او تکام ‏Uت ،و ( )3ديدگاه ‏Uتوار اس ‏Uه اس ‏Uا تاکيد بر تجرب ‏Uه نورون هاي آيينه اي ب شکل دهي ب ‏Uا يک ‏Uط ب ‏Uي مرتب ‏Uا از بازخوردهاي حس ‏Uه م ‏Uوري ک ‏Uن تص ‏Uق آ ‏Uه طب ‏Uل ،ک ‏Uه – عم انديش عمل مي سازيم اساس اجراي درست آن عمل است. 30 Mirror neuron system نرون های آیینه ای پيش از کشUف نورون هاي آيينUه اي دوتUبيين عمده براي يادگيري مشاهده ‏Uه ‏Uه شده بود .رفتارگرايان ب ‏Uي ارائ ‏Uان رفتاري و شناخت ‏Uوي روان شناس اي از س ‏Uر ،براي يادگيري از راه ‏Uازي کنشگ ‏Uي س ‏Uع شرط ‏Uکينر ،واض ‏Uي اف اس ‏Uبريت ب ره ‏Uو، ‏Uا الگ ‏Uق ب ‏Uو ،انجام رفتار مطاب ‏Uر مشاهده الگ ‏Uه عنص مشاهده و تقليد آموزي س و دريافUت تقويت را ضروري مUي دانسUتند .در مقابUل ،شناخUت گرايان ،بUه سUرکردگي آلUبرت بندورا ،يادگيري مشاهده اي را عمدتUا پديده اي کامال ‏Uد ‏Uه چهار فراين ‏Uن ب ‏Uد و براي يادگيري آ ‏Uي کردن ‏Uه معرف ‏Uبر پردازان ‏Uي و خ شناخت توجUه ،بUه ياد سUپاري ،باز آفرينUي حرکتUي ،و انگيزش متوسUل مUي شدند. کشفيات مربوط بUه نورون هاي آيينUه اي هUم ديدگاه رفتار گرايان و هUم انديشه شناخت گرايان را مورد چالش قرار مي دهد. 31 Observing the correctly skill مشاهده نمایش صحیح مهارت اصل عمومی نمایش مهارت این است که نمایش دهنده باید آن را صحیح اجرا کند .پژوهش هایی مانند پژوهش لندرز و لندرز ()1973 از این اصل حمایت می کنند. در این پژوهش ،اثر مدلهای ماهر و غیر ماهر بر یادگیری مهارت باال رفتن از نردبان مقایسه شد.نتایج نشان داد که استفاده ازمدل ماهر در مقایسه با مدل غیر ماهر ،منجر به اجرای بهتر از سوی شاگردان شد 32 Observing the correctly skill چرا نمایش دقیق تر مهارت به یادگیری بهتر منجر می شود؟ دلیل اول به ادراک اطالعات مربوط است .اگر مشاهده گر اطالعات مربوط الگوهای تغییرناپذیر حرکت را ادراک و استفاده کند ،منطقی است که کیفیت اجرا پس از مشاهده نمایش ،به کیفیت نمایش مربوط باشد. دلیل دیگر این است که عالوه بر گرفتن اطالعات مربوط به هماهنگی، مشاهده گر اطالعات مربوط به راهبردهای مدل را برای حل مسايل حرکتی نیز ادراک می کند .در واقع ،مشاهده گر در تالشهای اولیه خود در اجرای مهارت ،آن راهبردها را تقلید می کند. 33 Observing the correctly skill یکی از تحقیقات اولیه در مورد آثار الگودهی نشان می دهد که استراتژیهای حرکت را میتوان با مشاهده فراگرفت پژوهش مارتنز ،برویتز و زوکرمن ( ، 1976آزمایش ، )3نشان داد که آزمودنی ها در یادگیری مشاهده ای ،راهبرد را تقلید می کنند .آزمودنی ها باید تکلیف معروف" تا ماه باال برو " را می آموختند.این تکلیف شامل حرکت دادن یک توپ به وسیله دو میله فلزی روی یک سطح شیب دار بود نتایج نشان داد که آزمودنی ها همان راهبرد مشاهده شده .را اقتباس کردند 34 Demonstration of unskilled ‏demonstrator مشاهده نمایش دهندگان غیر ماهر هرچند مشاهده نمایش دهندگان ماهر ارجح است ،برخی شواهد نشان میدهد که مبتدیان می توانند از مشاهده نمایش دهندگان غیرماهر نیز سود ببرند. که این نوع نمایش ،فقط زمانی سودمند است که هم مشاهده گر و هم مدل ،در یادگیری مهارت مورد نظر مبتدی باشند یکی از فوایدی که برای این نوع نمایش پیشنهاد شده این است که مشاهده کردن مدل غیر ماهر ،تشویقی برای تقلید کردن از اجرای وی نیست ،بلکه مشاهده گر را به شیوه ای فعال تر در حل مسئله درگیر می کند. 35 Demonstration of unskilled ‏demonstrator مشاهده نمایش دهندگان غیر ماهر تویتمیر 1931 آدامز 1986 ماکوال و کایرد ،1990یوالک و لی ،1992ویر و لیویت 1990 یکی از موقعیت های سودمند بودن مدل غیرماهر ،زمانی است که مشاهده گر او را ببیند و نیز بازخورد افزوده ای را بشنود که مربی به وی می دهد. در این حالت مشاهده گر به طور فعال در حل مسئله درگیر خواهد شد و این امر برای یادگیری وی سودمند است 36 Repeating demonstration of skill تکرار نمایش مهارت دیدگاه جنتایل .1 .2 پیش از اجرای مهارت ،دیدن نمایش آن برای فرد مفید است. مهمتر نکته اینکه مربی باید تا جایی که الزم است ،نمایش مهارت را تکرار کند پژوهش کارل و باندورا 1990 پژوهش هند و سایداوی 1993 بنا بر شواهد هر دو پژوهش ،مشاهده بیشتر مدل ،یادگیری بهتری را به دنبال داشت 37 Auditory patterns ‏Uهای شنوایی الگو درمهارتهایی که هدف آنها حرکت کردن در مدت مشخصی ( مدت مالک) است ،شکل شنوایی نمایش موثرتر است پژوهش دودی ،برد و راس 1985 نتایج نشان داد که گروهی بهتر از دو گروه دیگر عمل کرد که فقط صدای اجرای الگوی ماهر را شنیده بود 38 Auditory patterns ‏Uهای شنوایی الگو مهارت هایی نیز هست که الگوسازی شنوایی برای یادگیری آنها به اندازه الگوسازی بینایی موثر است .یادگیری توالی آهنگین یک رشته از گام های رقص ،نمونه خوبی از این مهارت هاست پژوهش ویتس و بوکرس 1995 گروهی که فقط صدای گام ها را شنیدند، زمان بندی آهنگین این توالی را به خوبی گروهی آموختند که هم صدا را شنیدند و هم اجرای آن را دیدند. 39 Auditory patterns ‏Uهای شنوایی الگو • • • نمایشهای بینایی در تنظیم اجرای پرش سه گام می تواند بسیار موثر باشد همچنین می توانید از ویدئو یا یک ورزشکار مجرب استفاده کنید روش دیگری که می توانید استفاده کنید ثبت صدای یک اجرای صحیح و مقایسه آن با صدای اجرای آن ورزشکاراست الگوی صدا برای بهبود مهارتهایی که نیازمند زمانبندی است ،میتواند بسیار مفید باشد 40 Auditory patterns مشاهده شنوایی اعمال قدم زدن می تواند راهنمای هر دو جزء فضایی و زمانی راه رفتن در بیماران مبتال به پارکینسون باشد 41 Auditory patterns .1دستور العمل کالمی .2دستور العمل کالمی و مترونورم پارکینسون ،کاهش طول قدم است. رفتاری شایع بیماریزدن صدای قدم یک عالمت .3 افزایش طول توانند بر حسی می راهنمایی استراتژی های ضمن اینکه کالمی دستورالعمل زدن با صدای قدم .4 قدم و کاهش تغییر پذیری راه رفتن موثر باشند.این استراتژی ها شامل اطالعات زمانی و فضایی هستند که عموما محدود به استفاده از مدالیته های راهنمایی بینایی و شنوایی ( به ترتیب) می باشند .در ضبط شده صدای پارکینسون بیمار نشان داد ایننتایج حسی راهنمای عنوانبهیک رفتن به وقتیراه که عمل صدای مطالعه از درک و تولید مجدد تغییرات منفردتوانایی یک عمل گوش می دهد، استفاده شد در ویژگی های فضایی آن عمل را ندارد 42 Auditory patterns مطالعه حاضر با استفاده از یک تکلیف تقلیدی زمان واقعی به بررسی این موضوع می پردازد که آیا بیمار مبتال به پارکینسون توانایی ایجاد مجدد تغییرات در ویژگی های فضایی عمل راه رفتن ،که صرفا بر پایه اطالعات شنوایی است ،را دارد. نتایج نشان داد که هنگام ضبط صداهای قدم زدن که شامل اطالعات اجرایی است با وجود آنکه به بیمار پارکینسون اجازه داده می شود تا خصوصیات راه رفتن را دوباره وضع کرده یا تصور کند اما برای ایجاد تغییرات مشابه در رفتار ناکافی می باشد ،این امر ممکن است بر این اشاره داشته باشد که بیمار پارکینسون نیاز به آستانه باالتری برای ایجاد پاسخ های تشدید شده حسی حرکتی داشته باشد 43 how observing of ‏demonstrations ?influences learning 1 مشاهده نمایش چگونه بر یادگیری اثر می گذارد؟ نظریه وساطت شناختی ‏Cognitive mediation ‏theory وقتی که فردی مدلی را مشاهده میکند ،اطالعات حرکت مشاهده شده را به رمزهای سمبولیک حافظه ای تبدیل می کند .این رمزها اساس یک تصویر ذهنی را در حافظه تشکیل می دهد .سپس ،تصویر حافظه ای به عنوان راهنمایی برای اجرای مهارت و معیاری برای کشف و اصالح خطا به کار می رود .برای اجرای مهارت ،ابتدا فرد باید تصویر حافظه ای را بیابد و سپس آن را به رمزهای کنترل حرکتی مناسب ترجمه کند تا حرکت عضو و بدن میسر شود 44 how observing of ‏demonstrations ‏influences ?learning نظریه وساطت شناختی نظریه وساطت شناختی ‏Cognitive mediation ‏theory بر اساس نظریه باندورا ،یادگیری مشاهده ای شامل چهار زیرفرایند است استآنکه در که رفتار است بازسازی یادداری زیرفرایند دوم سومین اجرای برای انگیزش زیرفرایند،فرایند زیرفرایند، چهارمین میکند حرکت رمزهای مشخص اینرا به به است.ای است، توجه حافظه دیده یعنی الگوی زیرفرایندرا آنچه فرد،فرد آن، اولین در فرایند ،بر شده الگوبرداری حرکت فرد اجرایبر چهکه کند.وکند می عواملی تمام کرده آمیز انگیزشرا از موفقیت مجدد اطالعاتی سازماندهی بیند تاکیدو می ترجمه ترجمهمی چه سمبولیک بدنیفرد که کامل فرایند این گذارد .تا به می تاثیر اجرا اجرای حرکت در کند فرد در می درونی بدنی استخراج الگوهای توانایی مدل حرکت عنوان فرایند، برایبه اینو بستگیکرد نخواهد اجرا حافظهعمل را نشود ،فرد دارد کند. می شده نگهداری الگوبرداری حرکت 45 2 ‏how observing of ‏demonstrations ?influences learning پویای الگوسازی ‏Dynamic view of ‏modeling دیدگاه دوم ،بر اساس دیدگاه ادراک مستقیم بینایی اظهار می کند که دستگاه بینایی قادر است اطالعات بینایی را به طور ()Direct perception view of vision خودکار پردازش کند ،به صورتی که دستگاه حرکتی را وادارد تا بر اساس بنا شده است آن چیزی عمل کند که دستگاه بینایی کشف کرده است .دستگاه بینایی اطالعات بیرون زده از مدل را دریافت می کند و بدن را وا می دارد تا به شیوه ای ویژه رفتار کند .به این ترتیب ،نیازی به تبدیل این اطالعات به رمزهای شناختی و نگهداری آنها در حافظه نیست. 46 ?When use demonstration چه مواقعی از نمایش استفاده می کنیم؟ .1قبل از اینکه ورزشکار مهارت را اجرا نماید .2در خالل یک دوره تمرین .3به عنوان نتیجه و حاصل نهایی تمرین 47 Implementing Demonstration استفاده از نمایش در آموزش مهارت بیشترین اثر نمایش مهارت زمانی است که مهارت آموخته شده به یادگیری الگوی جدیدی از هماهنگی نیازمند باشد ،مانند یادگیری سرو تنیس و یادگیری نشستن روی صندلی چرخ دار از روی زمین اگر مهارت آموخته شده به یادگیری آماره های کنترلی تازه برای الگوی هماهنگی پیشین نیازمند باشد ،نمایش سودمندتر از آموزش کالمی نیست ،مانند یادگیری پرتاب کردن توپ با سرعت های گوناگون ،یادگیری ضربه زدن به توپ از فواصل مختلف مکررا نمایش دهید و برای نمایش خود توضیح کالمی فراهم نکنید تا از مشکل ظرفیت توجه بکاهید 48 Implementing Demonstration استفاده از نمایش در آموزش مهارت مطمئن شوید که مشاهده گر می تواند جنبه های مهم مهارتی را که نمایش می دهید ،ببیند .البته بهتر است پیش از شروع نمایش ،توجه وی را به این جنبه های مهم جلب کنید. اگر نمی توانید مهارت را به خوبی نمایش دهید ،راه دیگری برای نمایش مهارت جستجو کنید ،مانند نمایش نوار ویدئویی یا خواستن از فردی دیگر برای نمایش دادن مهارت 49 Implementing Demonstration استفاده از نمایش در آموزش مهارت هنگامیکه فضا و تجهیزات کم است و افراد گروه باید به طور همزمان تمرین کنند ،مبتدیان می توانند از مشاهده مبتدیان دیگر سود ببرند. این روش سودمندی برای استفاده از نمایش است در حرکت هایی که زمانبندی آنها مهم است ،از نمایش شنوایی استفاده کنید این روش برای ابالغ چگونگی رسیدن به هدف حرکت ،کارآمد است 50 Verbal instructions and cues آموزش و نشانه های کالمی یکی از متداولترین روشهای جهت دهی اولیه افراد به مهارت جدید، ارائه دستورالعمل های کالمی است که معموال توسط معلم یا مربی ارائه می شود در تحقیقی که توسط سولی ()1952 انجام گرفت ،نشان داده شده که جهت گیری اولیه ،نتایج بلند مدتی را به همراه دارد روش دستورالعمل دهی اثر پایداری هم در اجرا و هم در یادگیری داشت 51 Verbal instructions and cues آموزش و نشانه های کالمی دستورالعمل ها می توانند اطالعات مهم و مفیدی را در مورد خود حرکت مهیا کند با استفاده از دستورالعمل می توان یک ایده یا تصویر کلی از حرکت را ارائه کرد که به عنوان خط مشی در کوشش اول مورد استفاده قرار گیرد. دستورالعمل ها می تواند به روش شناسایی خطاهای اجرا کننده تاکید داشته باشند 52 Verbal instructions ‏and attention capacity دستورالعمل های کالمی و ظرفیت توجه ظرفیت شاگردان برای توجه کردن به اطالعات رسیده محدود است،از آنجا که شاگرد باید توجه خود را بین به خاطر آوردن دستورالعمل و اجرای آن تقسیم کند ،حتی مقدار ناچیزی از اطالعات کالمی نیز می تواند از محدوده ظرفیت توجه فراتر رود 53 Verbal instructions ‏influence strategies of ‏achieve the goal آموزش کالمی بر راهبردهای دستیابی به هدف تاثیر می گذارند آموزش کالمی ،توجه فرد را به جنبه های مشخصی از اجرا معطوف می کند بلیس 1991 شیوه ای را نشان می دهد که آموزش کالمی می تواند در راهبرد یادگیری مهارت سوگیری ایجاد کند در این تکلیف که سرعت و دقت در آن اهمیتی مساوی داشت ،تاکید بر دقت به بهترین نتیجه منجر شد 54 Verbal cues نشانه های کالمی یکی از مشکالت آموزش های کالمی ،داشتن اطالعات خیلی کم یا خیلی زیاد است و در نهایت ممکن است آنچه را برای اجرای مهارت مورد احتیاج شاگرد است ،در اختیارش نگذارند. لندین 1994 نشانه های کالمی ،عبارات خالصه و کوتاهی است که: .1توجه شاگردان را به اطالعات تنظیمی مربوط جلب می کنند .2درباره عناصر کلیدی اجرای حرکت رهنمود می دهد، 55 Verbal cues نشانه های کالمی شیوه های مختلف استفاده از نشانه های کالمی : مهارت نمایش می هنگام کالمی را نشانه های ماهرکه کننده این است یک روش توانند به اجرا هنگام توجه منظورمهم بخشهای به تمرکز بر کمک نیز،کهدربرای گاناین است اجراروش دیگر کالمیو باندورا هایکارول کنند ( تکمیل بینایی را اطالعات دهند تا ارائه استفاده نشانه از مهارت، کلیدی های جنبه به کردن مهارت ،نشانه های کالمی ارائه کنیم ( ماسر ) 1993 ) 1990 استیل و ،1990 گویی می گویند. ویسخود – رویکرد مکوال ،این ورزشی به کنند .روانشناسان 56 Verbal cues نشانه های کالمی خود – گویی کاتون و لندین ( )1994در پژوهش خود ،نمونه ای از اثربخشی این فن آوری را روی افراد غیر ماهر فراهم کردند دانشجویانی که از نشانه های کالمی استفاده کردند ،ضربه های تنیس را بهتر از دانشجویانی آموختند که از نشانه های کالمی استفاده نکردند و حتی بهتر از دانشجویانی که بازخورد کالمی دریافت کردند 57 Verbal cues نشانه های کالمی خود – گویی از نشانه های کالمی برای بهتر شدن اجرای تنیس بازان ماهر نیز استفاده شد ( لیندین و هبرت )1995 پس از پنج هفته تمرین ،ارتقای قابل توجهی در عملکرد این افراد پیدا شد 58 Verbal cues نشانه های کالمی نکته کلیدی در اثربخشی نشانه های کالمی این است که با ادامه تمرین ،بین نشانه ها و حرکات مربوط به آنها نوعی پیوند به وجود می آید و سود آن این است که شاگرد نیازی ندارد که توجه زیادی را به دستورالعمل های متعدد کالمی اختصاص دهد و به جای آن، می تواند به مولفه های حرکتی و شناختی مهارت توجه کند 59 Verbal cues نشانه های کالمی با وجود اینکه دستورالعمل دهی مهم است ،اما می تواند به روشهای نامطلوبی موجب سوگیری در عملکرد شود ( هاجز و فرانکس )2001و یا در شرایط یادگیری ،بیش از حد مورد استفاده قرار گیرد کلمات به تنهایی توصیف خامی از حرکات پیچیده ای که یادگیرنده تالش به یادگیری آنها دارد ،در بر دارند .تنها ،عمومی ترین و کلی ترین جنبه های حرکت مورد نظر از طریق دستورالعمل دهی کالمی منتقل می شود. 60 Verbal cues نشانه های کالمی اهمیترا به دستورالعمل ها زیادیازاز این تواند یادگیرنده می یاددر زیادی اعمال است که تعدادقسمتی جزئی توصیف یک راه حل، تمرینی باعث های کوشش مهم در دوماز این کمی تعداد کوششاما بیاورد، اطمینان از اولین ها این جنبه نکاتارائه دارند ،و اول و های اولینبا شود که بنابراین،مهمتر مساله زمانی درقرار استفاده مورد می که هنگامی اینگردد. گیرند.می میتمرین ابتدای کسب آنها تر کالمیضعیف آنها بسیار توجه داشته باشیم که مهمسر و کودکانی آموزش صورت مهارتهای به یادگیرنده گان باید کارشدند، کسب عناصر استتکلیف نیز کسب گردد بزرگساالندیگر داده شوند تا مهمترینازجنبه های 61 How to use verbal ‏cues in training and ‏rehabilitation راهنمای استفاده از نشانه های کالمی در مهارت آموزی و توانبخشی : ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 62 نشانه ها باید به صورت عبارت های کوتاه (یک یا دو کلمه) بیان شود. نشانه ها باید با جنبه مورد نظر در مهارت ،ربط داشته باشد. نشانه های کالمی ممکن است بر یک رشته از حرکت های متوالی اثر داشته باشد. فقط بر جنبه های مهم مهارت نشانه سازی کنید. نشانه ها در جهت دهی توجه اهمیت ویژه ای دارد. نشانه ها در رهنمودهای یک سازه موزون مشخص در یک توالی حرکتی موثر است نشانه ها را باید به دقت زمان بندی کرد .به طوری که رهنمود حرکت باشد و با آن تداخل نکند. serial position effect اثر موقعیت رشته ای برای یادگیری بسیاری از مهارتهای حرکتی ،باید یک رشته از حرکت ها را آموخت به منظور تهیه دستورالعمل مناسب در این نوع مهارت ،می توان یک پدیده حافظه ای را به نام اثر موقعیت رشته ای ،به کار برد به دلیل وجود این اثر ( که به نام اثر تقدم – تأخر نیز معرف است) ،آن دسته از اقالم یک توالی که ابتدا و آن دسته که در انتها ارائه می شود بهتر به یاد می آید، در حالیکه یادآوری اقالم میانی دشوارتر است 63 serial position effect اثر موقعیت رشته ای واقعیت مهم این است که اثر موقعیت رشته ای در کوشش های اولیه تمرین بارزتر است و با افزایش مهارت فرد محدود می شود اشاره ضمنی اثر موقعیت رشته ای در آموزش این است که بیشترین دشواری برای فرد هنگام آموختن یک رشته از حرکات ،وقتی به وجود می آید که بخواهد آنچه را که باید در وسط انجام دهد به یاد آورد .شاگردان ،زمانی این اقالم میانی را به خوبی به یاد خواهند آورد که مربی بر نمایش مکرر آنها تاکید یا به طور کالمی توجه شاگرد را به سوی آنها جلب کند. 64 Resources منابع .1مکگیل ،ریچارد ای .یادگیری حرکتی مفاهیم و کاربرد .واعظ موسوی ،محمد کاظم و شجاعی ،معصومه .تهران :نشر بامداد کتاب. 1387 . .2کریستینا ،رابرت و کورکوس ،دانیل .آموزش مهارتهای ورزشی ( راهنمای مربیان ) .اقدسی ،محمد تقی .تبریز :نشر دانشگاه تبریز. 1376 . .3سیف ،علی اکبر .روانشناسی پرورشی ( روانشناسی یادگیری و آموزش ). تهران :نشر آگاه. 1380 . .4هرگنهان ،بی آر و السون ،متیو اچ .مقدمه ای بر نظریه یادگیری .سیف ،علی اکبر.تهران :نشر روان . 1386 . .5اشمیت ،ریچارد ای و لی ،تیموتی دی .یادگیری و کنترل حرکتی .حمایت طلب ،رسول و قاسمی ،عبداهلل .تهران :نشر علم و حرکت. 1391 . 65 با سپاس فراوان 66

51,000 تومان