علوم انسانی و علوم اجتماعی روانشناسی و روانپزشکی

وابستگی شیوه های آموزش مهارتهای حرکتی به نوع مهارت و هدف آموزش

vabastegiye_shivehaye_amoozeshe_maharathaye_harakati_be_noae_maharat

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “وابستگی شیوه های آموزش مهارتهای حرکتی به نوع مهارت و هدف آموزش”

وابستگی شیوه های آموزش مهارتهای حرکتی به نوع مهارت و هدف آموزش

اسلاید 1: 1

اسلاید 2: وابستگی شیوه های آموزش مهارتهای حرکتی به نوع مهارت و هدف آموزشسجاد پارسایی1394/1/232

اسلاید 3: دستورالعمل های کلامیDEMONSTRATION ANDVERBAL INSTRUCTIONSنمایش مهارت وکدام یک از این دو روش برای آموزش یک مهارت یا موقعیت ویژه بهتر است؟3

اسلاید 4: زمانیکه ورزشکاران بی تجربه و مهارت مورد نظر پیچیده باشد بهترین روش برای درک مهارت توسط ورزشکاران، نمایش است.نمایش نشان دهنده نقاط تکنیکی مهارتی است که میخواهید آموزش دهید4نمایش مهارتDemonstration

اسلاید 5: اکثر یادگیری حرکتی ما با نگاه کردن به اجرای عمل دیگران به وجود می آید که معمولا این عمل را یادگیری مشاهده ای (observal learning) می نامند.اغلب اطلاعات بینایی که به وسیله نمایش مهارت فراهم می شود نسبت به توصیف کلامی، بسیار راحتتر انتقال یابدObserval learning«یک عکس خوب هزاران حرف دارد»5یادگیری مشاهده ای

اسلاید 6: ادوارد ثرندایک 1898Observal learningجی بی واتسون 1908ثرندایک و واتسون هر دونتیجه گرفتند که یادگیری تنها از طریق تجربه مستقیمdirect experience صورت می پذیرد نه از راه تجربه غیرمستقیم یا تجربه جانشینی vicarious experience 6

اسلاید 7: رفتار یکسان same behavior رفتار نسخه برداری کردن یا کپی کردن coping behavior رفتار تطبیق شده matched behaviorObserval learningمیلر و دلارد رفتار تقلیدی را به سه نوع تقسیم کردند:میلر و دلارد 1941یادگیری اجتماعی و تقلید7

اسلاید 8: بیشتر دانش ما درباره نمایش مهارت، به پژوهش های مربوط یه الگوسازی و یادگیری اجتماعی باندورا (1984) مربوط است. توجیه باندورا از یادگیری اجتماعی :طبق نظریه باندورا (1986) یادگیری مشاهده ای ممکن است شامل تقلید باشد یا نباشد.بنابراین یادگیری مشاهده ای بسیار پیچیده تر از تقلید ساده است که معمولا نوعی نسخه برداری از اعمال شخص دیگری به حساب می آید.8نمایش مهارتDemonstration

اسلاید 9: تمایز بین یادگیری و عملکرد در یکی از مطالعات باندورا (1965) به خوبی نشان داده شده استاز نظر باندورا یادگیری مشاهده ای در همه وقت اتفاق می افتد. پس از آنکه توانایی یادگیری مشاهده ای به کمال رشد کرد، کسی قادر نخواهد بود مانع دیگران شود تا آنچه را که می بینند یاد نگیرند. به باور باندورا برخلاف عقیده میلر و دلارد یادگیری مشاهده ای نه به پاسخدهی آشکار نیاز دارد و نه به تقویت.باندورامیلر و دلارد9نمایش مهارتDemonstration

اسلاید 10: بنابراین رفتار الگو نقش یک محرک تمیز را ایفا می کند که نشان می دهد چه رفتاری به تقویت منجر خواهد شد. از این رو تقلید چیزی فراتر از یک کنشگر تمیزی نیستبیان اسکینر (1954) ازیادگیری مشاهده ای بسیار شبیه میلر و دلارد استDemonstration10نمایش مهارت

اسلاید 11: آنها توضیح نمی دهند که وقتی نه الگوها دیده می شوند و نه مشاهده کننده ها، چگونه یادگیری صورت می گیرد.آنها الگوبرداری تعویقی را که در آن مشاهده کننده مدتها پس از مشاهده یک سرمشق یادگیری حاصل در این مشاهده را نشان می دهند بیان نمی کنند.برخلاف اسکینر، میلر و دلارد که معتقدند تقویت به طور خودکار و مکانیکی رفتار را نیرومند می سازد، باندورا (1997) می گوید مشاهده کننده باید از وابستگی های تقویتی آگاه باشد تا اینکه اثربخش افتد.اشکالات باندورا از بیان اسکینر و میلر و دلارد :Demonstration11

اسلاید 12: فرایند توجهattention process فرایندهای یادداری یا به یادسپاریRetentional processesفرایندهای تولید رفتار behavior production processesفرایندهای انگیزشی motivational processesباندورا (1986) چهار فرایند موثر در یادگیری مشاهده ای را نام برد : 12یادگیری مشاهده ایObserval learning

اسلاید 13: باندورا میگوید نه تنها تقویت برای وقوع یادگیری ضرورت ندارد، بلکه تجربه مستقیم نیز برای ایجاد یادگیری لازم نیست، مشاهده کننده می تواند به راحتی با مشاهده پیامدهای رفتار دیگران بیاموزد، اطلاعات آموخته شده را به طور نمادی در حافظه خود ذخیره کند و وقتی که لازم باشد از آن اطلاعات استفاده کندباندورا معتقد است که تقویت درونی (intrinsic reinforcement ) حاصل از ارزشیابی شخصی یا خود ارزشیابی از تقویت بیرونی ( extrinsic reinforcement) فراهم آمده بوسیله دیگران بسیار نیرومندتر است.Observal learning13یادگیری مشاهده ای

اسلاید 14: آنچه می بینیم، چیزی است که از نگاه کردن ادراک می کنیم. این تمایز در بحث نمایش مهارت معنای بیشتری دارد، زیرا آنچه فرد از نمایش مهارت ادراک می کند، الزاما آن چیزی نیست که به آن نگاه می کند.اسکولی و نیوویل 1985، شوانفلدر- زهدی 1996 و وایتینگ 1988 در پژوهش هایی نشان دادند که مشاهده گر، از مشاهده مهارت، پدیده هایی را درباره الگوی هماهنگی آن ادراک می کند.ادراک مشاهده گر از نمایشObserver’s perception of demonstration14

اسلاید 15: مشاهده گر اختصاصا برای تکامل الگوی حرکتی خود، جنبه های ثابت ( وجوه جوهری) الگوی هماهنگ حرکت را درک می کند و مورد استفاده قرار می دهد15Observer’s perception of demonstration

اسلاید 16: اصل مهم حاصل از این پژوهش ها این است که مردم به ندرت مشخصات ویژه یک جزء از الگوی حرکتی را برای قضاوت درباره آن درنظر می گیرند، در عوض اطلاعاتی را درباره روابط بین اجزای گوناگون در نظر دارند.پژوهش های مربوط به ادراک حرکتی انسان، درباره چگونگی بازشناسی الگوهای حرکتی دیده شده مطالعه می کند16Observer’s perception of demonstrationادراک مشاهده گر از نمایش

اسلاید 17: Point Light Techniqueپژوهشگرانی از جمله جوهانسن 1973 ، کاتینگ و کزلوسکی1977، هونکمپ 1978، ویلیامز 1988، با استفاده از روشی به نام روش نقاط روشن ، اطلاعات مربوط به ادراک حرکتی انسان را شناسایی کردند. این فرایند، شامل قرار دادن چراغ یا نقاط نورانی بر روی مفاصل مدلی است که از اجرای او فیلمبرداری می شود.17تکنیک نقاط روشندر پژوهش ویلیامز (1988) بر روی ادراک عمل پرتاب از مشاهده نمایش نقاط روشن، نتایج نشان داد که 66 درصد ازکودکان و 65 درصد از بزرگسالان با مشاهده فیلم نقاط روشن به درک حرکت رسیدند

اسلاید 18: Point Light Technique18تکنیک نقاط روشن

اسلاید 19: این پژوهش مهم درباره ادراک حرکت انسان به دو پدیده اشاره کرد که به درک ما از یادگیری مشاهده ای کمک می کند : افراد می توانند بدون دیدن تمام بدن یا همه اعضای متحرک آن، الگوهای مختلف حرکت را به دقت و به سرعت تشخیص دهندافراد برای تشخیص یک الگوی حرکتی، ویژگی های آن را مانند سرعت حرکت عضو ادراک نمی کنند، بلکه رابطه تغییرناپذیر زمانی بین دو بخش تشکیل دهنده حرکت را به عنوان مهم ترین اطلاعات درک می کنندPoint Light Technique19تکنیک نقاط روشن

اسلاید 20: پژوهش شوانفلدر – زهدی (1992) است که در آن، آزمودنی ها تکلیف اسکی مارپیچ را بر روی دستگاه شبیه ساز تمرین کردنداین پژوهش، علاوه بر فراهم کردن شواهدی درباره آنچه مشاهده گر از مشاهده ادراک می کند، فرضیه ادراک روابط تغییرناپذیر را نیز می آزمایدSki simulator studyتحلیل حرکتی عضوها نشان داد که آزمودنی هایی که نمایش ماهرانه را مشاهده کرده بودند، الگوهای حرکتی هماهنگ را زودتر از گروه آموزش کلامی تکامل بخشیدند. 20 مطالعه شبیه سازی اسکی

اسلاید 21: Ski simulator study21

اسلاید 22: اطلاعات ادراک شده ممکن است اجزای ویژه حرکت مورد نظر نباشند، بلکه نوعی اطلاعات درباره عملکرد اجزای مختلف مهارت با یکدیگر باشند. در مجموع این دو نوع پژوهش نشان می دهد که در یک الگوی حرکتی، دستگاه بینایی به طور خودکار اطلاعات تغییرناپذیری را کشف می کند که به تعیین چگونگی اجرای حرکت مربوط است22ادراک مشاهده گر از نمایشObserver’s perception of demonstration

اسلاید 23: مهمترین اثر سودمند نمایش زمانی است که آموختن مهارت، به کسب الگوی تازه ای از هماهنگی نیاز داشته باشدمگیل و شوانفلدر- زهدی (1996) خاطر نشان کردند، دقت بیشتر در پژوهش ها نشان می دهد که اثر نمایش بر یادگیری مهارت، به ویژگی های مهارت وابسته است. The influence of skill features 23تاثیر ویژگی های مهارت

اسلاید 24: Mirror neuron system24نرون های آیینه ای

اسلاید 25: Mirror neuron systemنقش نرون های آیینه ای در یادگیری حرکتی مشاهده ای : یک مرور یکپارچه25نرون های آیینه ای

اسلاید 26: 1. Angel Lago-Rodríguez. Behavioural Brain Sciences, School of Psychology, University of Birmingham 2. Binith Cheeran. Nuffield Department of Clinical Neurosciences, University of Oxford 3. Giacomo Koch. University of Rome Tor Vergata 4. Tibor Hortobágyi .Center for Human Movement Sciences. University Medical Center Groningen 5. Miguel Fernandez-del-Olmo. Learning and Human Movement Control Group, University of A Coruña ____________________________ Mirror neuron systemارجاع پژوهش26نرون های آیینه ای

اسلاید 27: نرون های آیینه ای در اوایل 1990 در قشر پیش حرکتی بوزینه دم کوتاه کشف شدند. این نرون های بینایی- حرکتی ویژه، زمان مشاهده اجرای یک عمل همانند زمان اجرای همان عمل ، پتانسیل فعال خود را تخلیه می کنند. در طی پروتکل یادگیری حرکتی مشاهده ای، یادگیرنده ها نیاز به الگوی حرکتی جدید بر پایه اطلاعات بینایی ارائه شده توسط یک مدل اجرایی، دارند. بدین منظور، یادگیرنده ها مجبورند تا اطلاعات بینایی مشاهده شده را به فرمانهای حرکتی( دگرگونی بینایی – حرکتی) تغییر دهند. مطالعات نشان داده است که یادگیری حرکتی مشاهده ای ممکن است باعث بهتر شدن ادراک عمل و اجرای حرکت شود. هرچند، ادراک و اجرای عمل در یک روش دوسویه و متقابل با هم تداخل دارند ( تداخل حرکتی - بینایی و بینایی – حرکتی)، گفته شده که ادراک و عمل در مکانیسم های عصبی مشترکی سهیم هستند.نرون های آیینه ای به عنوان پایه نوروفیزیولوژیک فرایندهای دگرگونی حرکتی – بینایی و بینایی – حرکتی پیشنهاد شده اند، و ممکن است که در بهبود ادراکی و حرکتی ایجاد شده توسط یادگیری حرکتی مشاهده ای نقش داشته باشند.Mirror neuron systemخلاصه پژوهش27

اسلاید 28: Mirror neuron system28نرون های آیینه ای

اسلاید 29: Mirror neuron system29در گذشته، رابطه بين نظريه هاي سنتي يادگيري در روان شناسي و نظريه هاي نوروفيزيولوژي رابطه نزديکي نبود. اما به تازگي يافته هاي نو در علوم عصب شناسي براي پديده هاي يادگيري گاه پيچيده، مانند يادگيري مشاهده اي، مکانيسم هاي عصبي نسبتا ساده اي کشف کرده اند که يکي از آنها نورون هاي آيينه اي است. اين نورون ها نشان مي دهند که مغز چگونه فعاليتي را که ما انسان ها مشاهده مي کنيم در خود ثبت مي نمايد و انجام آن فعاليت را در همان لحظه يا در آينده آسان مي سازد. نقش اين نورون ها آن است که، در تعاملات اجتماعي، عمل فرد مشاهده کننده را با عمل فرد مورد مشاهده مطابقت مي دهد و از اين طريق به فرد مشاهده کننده کمک مي کند تا از طريق همسو نمودن رفتار خود با رفتار فرد مورد مشاهده آن رفتار را بفهمد. نرون های آیینه ایخلاصه پژوهش

اسلاید 30: در مورد منشا نورون هاي آيينه اي سه ديدگاه وجود دارند:(1) ديدگاه تکاملي که وجود نورون هاي آيينه اي را بخشي از سازگاري مي داند که در طول عمر نوع جاندار در او تکامل يافته است، (2) ديدگاه تداعي که بر توانايي ذاتي در شکل دهي به نورون هاي آيينه اي با تاکيد بر تجربه استوار است، و (3) ديدگاه انديشه – عمل، که طبق آن تصوري که ما از بازخوردهاي حسي مرتبط با يک عمل مي سازيم اساس اجراي درست آن عمل است.30نرون های آیینه ایMirror neuron system

اسلاید 31: پيش از کشف نورون هاي آيينه اي دو تبيين عمده براي يادگيري مشاهده اي از سوي روان شناسان رفتاري و شناختي ارائه شده بود. رفتارگرايان به رهبريت بي اف اسکينر، واضع شرطي سازي کنشگر، براي يادگيري از راه مشاهده و تقليد آموزي سه عنصر مشاهده الگو، انجام رفتار مطابق با الگو، و دريافت تقويت را ضروري مي دانستند. در مقابل، شناخت گرايان، به سرکردگي آلبرت بندورا، يادگيري مشاهده اي را عمدتا پديده اي کاملا شناختي و خبر پردازانه معرفي کردند و براي يادگيري آن به چهار فرايند توجه، به ياد سپاري، باز آفريني حرکتي، و انگيزش متوسل مي شدند. کشفيات مربوط به نورون هاي آيينه اي هم ديدگاه رفتار گرايان و هم انديشه شناخت گرايان را مورد چالش قرار مي دهد.31نرون های آیینه ایMirror neuron system

اسلاید 32: در این پژوهش، اثر مدلهای ماهر و غیر ماهر بر یادگیری مهارت بالا رفتن از نردبان مقایسه شد.نتایج نشان داد که استفاده ازمدل ماهر در مقایسه با مدل غیر ماهر، منجر به اجرای بهتر از سوی شاگردان شداصل عمومی نمایش مهارت این است که نمایش دهنده باید آن را صحیح اجرا کند. پژوهش هایی مانند پژوهش لندرز و لندرز (1973) از این اصل حمایت می کنند. Observing the correctly skill32مشاهده نمایش صحیح مهارت

اسلاید 33: دلیل دیگر این است که علاوه بر گرفتن اطلاعات مربوط به هماهنگی، مشاهده گر اطلاعات مربوط به راهبردهای مدل را برای حل مسايل حرکتی نیز ادراک می کند. در واقع، مشاهده گر در تلاشهای اولیه خود در اجرای مهارت، آن راهبردها را تقلید می کند.دلیل اول به ادراک اطلاعات مربوط است. اگر مشاهده گر اطلاعات مربوط الگوهای تغییرناپذیر حرکت را ادراک و استفاده کند، منطقی است که کیفیت اجرا پس از مشاهده نمایش، به کیفیت نمایش مربوط باشد.چرا نمایش دقیق تر مهارت به یادگیری بهتر منجر می شود؟33Observing the correctly skill

اسلاید 34: پژوهش مارتنز، برویتز و زوکرمن (1976 ، آزمایش 3) ، نشان داد که آزمودنی ها در یادگیری مشاهده ای، راهبرد را تقلید می کنند. آزمودنی ها باید تکلیف معروف تا ماه بالا برو را می آموختند.این تکلیف شامل حرکت دادن یک توپ به وسیله دو میله فلزی روی یک سطح شیب دار بود نتایج نشان داد که آزمودنی ها همان راهبرد مشاهده شده را اقتباس کردند.Observing the correctly skillیکی از تحقیقات اولیه در مورد آثار الگودهی نشان می دهد که استراتژیهای حرکت را میتوان با مشاهده فراگرفت34

اسلاید 35: هرچند مشاهده نمایش دهندگان ماهر ارجح است، برخی شواهد نشان میدهد که مبتدیان می توانند از مشاهده نمایش دهندگان غیرماهر نیز سود ببرند.Demonstration of unskilled demonstratorمشاهده نمایش دهندگان غیر ماهرکه این نوع نمایش، فقط زمانی سودمند است که هم مشاهده گر و هم مدل، در یادگیری مهارت مورد نظر مبتدی باشندیکی از فوایدی که برای این نوع نمایش پیشنهاد شده این است که مشاهده کردن مدل غیر ماهر، تشویقی برای تقلید کردن از اجرای وی نیست، بلکه مشاهده گر را به شیوه ای فعال تر در حل مسئله درگیر می کند.35

اسلاید 36: تویتمیر 1931Demonstration of unskilled demonstratorمشاهده نمایش دهندگان غیر ماهرماکولا و کایرد 1990، یولاک و لی 1992، ویر و لیویت 1990یکی از موقعیت های سودمند بودن مدل غیرماهر، زمانی است که مشاهده گر او را ببیند و نیز بازخورد افزوده ای را بشنود که مربی به وی می دهد. در این حالت مشاهده گر به طور فعال در حل مسئله درگیر خواهد شد و این امر برای یادگیری وی سودمند استآدامز 198636

اسلاید 37: دیدگاه جنتایل Repeating demonstration of skillتکرار نمایش مهارتپیش از اجرای مهارت، دیدن نمایش آن برای فرد مفید است. مهمتر نکته اینکه مربی باید تا جایی که لازم است، نمایش مهارت را تکرار کندبنا بر شواهد هر دو پژوهش، مشاهده بیشتر مدل، یادگیری بهتری را به دنبال داشتپژوهش کارل و باندورا 1990پژوهش هند و سایداوی 199337

اسلاید 38: Auditory patternsالگوهای شنواییدرمهارتهایی که هدف آنها حرکت کردن در مدت مشخصی ( مدت ملاک) است، شکل شنوایی نمایش موثرتر استنتایج نشان داد که گروهی بهتر از دو گروه دیگر عمل کرد که فقط صدای اجرای الگوی ماهر را شنیده بودپژوهش دودی، برد و راس 198538

اسلاید 39: Auditory patternsالگوهای شنواییمهارت هایی نیز هست که الگوسازی شنوایی برای یادگیری آنها به اندازه الگوسازی بینایی موثر است. یادگیری توالی آهنگین یک رشته از گام های رقص، نمونه خوبی از این مهارت هاستگروهی که فقط صدای گام ها را شنیدند، زمان بندی آهنگین این توالی را به خوبی گروهی آموختند که هم صدا را شنیدند و هم اجرای آن را دیدند.پژوهش ویتس و بوکرس 199539

اسلاید 40: Auditory patternsالگوهای شنوایینمایشهای بینایی در تنظیم اجرای پرش سه گام می تواند بسیار موثر باشد همچنین می توانید از ویدئو یا یک ورزشکار مجرب استفاده کنیدروش دیگری که می توانید استفاده کنید ثبت صدای یک اجرای صحیح و مقایسه آن با صدای اجرای آن ورزشکاراست الگوی صدا برای بهبود مهارتهایی که نیازمند زمانبندی است، میتواند بسیار مفید باشد40

اسلاید 41: Auditory patternsمشاهده شنوایی اعمال قدم زدن می تواند راهنمای هر دو جزء فضایی و زمانی راه رفتن در بیماران مبتلا به پارکینسون باشد41

اسلاید 42: یک علامت رفتاری شایع بیماری پارکینسون، کاهش طول قدم است. ضمن اینکه استراتژی های راهنمایی حسی می توانند بر افزایش طول قدم و کاهش تغییر پذیری راه رفتن موثر باشند.این استراتژی ها شامل اطلاعات زمانی و فضایی هستند که عموما محدود به استفاده از مدالیته های راهنمایی بینایی و شنوایی ( به ترتیب) می باشند. در این مطالعه از صدای عمل راه رفتن به عنوان یک راهنمای حسی منفرد استفاده شد42Auditory patternsدستور العمل کلامیدستور العمل کلامی و مترونورمصدای قدم زدنصدای قدم زدن با دستورالعمل کلامینتایج نشان داد که وقتی بیمار پارکینسون به صدای ضبط شده یک عمل گوش می دهد، توانایی درک و تولید مجدد تغییرات در ویژگی های فضایی آن عمل را ندارد

اسلاید 43: مطالعه حاضر با استفاده از یک تکلیف تقلیدی زمان واقعی به بررسی این موضوع می پردازد که آیا بیمار مبتلا به پارکینسون توانایی ایجاد مجدد تغییرات در ویژگی های فضایی عمل راه رفتن ، که صرفا بر پایه اطلاعات شنوایی است، را دارد.نتایج نشان داد که هنگام ضبط صداهای قدم زدن که شامل اطلاعات اجرایی است با وجود آنکه به بیمار پارکینسون اجازه داده می شود تا خصوصیات راه رفتن را دوباره وضع کرده یا تصور کند اما برای ایجاد تغییرات مشابه در رفتار ناکافی می باشد، این امر ممکن است بر این اشاره داشته باشد که بیمار پارکینسون نیاز به آستانه بالاتری برای ایجاد پاسخ های تشدید شده حسی حرکتی داشته باشد43Auditory patterns

اسلاید 44: وقتی که فردی مدلی را مشاهده میکند، اطلاعات حرکت مشاهده شده را به رمزهای سمبولیک حافظه ای تبدیل می کند. این رمزها اساس یک تصویر ذهنی را در حافظه تشکیل می دهد. سپس، تصویر حافظه ای به عنوان راهنمایی برای اجرای مهارت و معیاری برای کشف و اصلاح خطا به کار می رود. برای اجرای مهارت، ابتدا فرد باید تصویر حافظه ای را بیابد و سپس آن را به رمزهای کنترل حرکتی مناسب ترجمه کند تا حرکت عضو و بدن میسر شودنظریه وساطت شناختیCognitive mediation theory44how observing of demonstrationsinfluences learning?مشاهده نمایش چگونه بر یادگیری اثر می گذارد؟1

اسلاید 45: نظریه وساطت شناختیCognitive mediation theory45how observing of demonstrationsinfluences learning?بر اساس نظریه باندورا، یادگیری مشاهده ای شامل چهار زیرفرایند استاولین زیرفرایند یعنی توجه، مشخص میکند که فرد چه می بیند و چه اطلاعاتی را از حرکت مدل استخراج می کندزیرفرایند دوم یادداری است که در آن فرد، آنچه را دیده است به رمزهای سمبولیک ترجمه و سازماندهی مجدد کرده و به عنوان الگوهای درونی حرکت در حافظه نگهداری می کند. سومین زیرفرایند، بازسازی رفتار است که در آن، فرد الگوی حافظه ای را به حرکت بدنی ترجمه می کند. اجرای موفقیت آمیز این فرایند، به توانایی بدنی فرد در اجرای حرکت الگوبرداری شده بستگی داردچهارمین زیرفرایند، فرایند انگیزش برای اجرای حرکت الگوبرداری شده است. این فرایند، بر تمام عواملی تاکید می کند که بر انگیزش فرد برای اجرا تاثیر می گذارد. تا این فرایند کامل نشود، فرد عمل را اجرا نخواهد کرد

اسلاید 46: اظهار می کند که دستگاه بینایی قادر است اطلاعات بینایی را به طور خودکار پردازش کند، به صورتی که دستگاه حرکتی را وادارد تا بر اساس آن چیزی عمل کند که دستگاه بینایی کشف کرده است. دستگاه بینایی اطلاعات بیرون زده از مدل را دریافت می کند و بدن را وا می دارد تا به شیوه ای ویژه رفتار کند. به این ترتیب، نیازی به تبدیل این اطلاعات به رمزهای شناختی و نگهداری آنها در حافظه نیست. پویای الگوسازیDynamic view of modeling46how observing of demonstrationsinfluences learning?2دیدگاه دوم، بر اساس دیدگاه ادراک مستقیم بینایی (Direct perception view of vision) بنا شده است

اسلاید 47: 47چه مواقعی از نمایش استفاده می کنیم؟When use demonstration?قبل از اینکه ورزشکار مهارت را اجرا نمایددر خلال یک دوره تمرینبه عنوان نتیجه و حاصل نهایی تمرین

اسلاید 48: 48بیشترین اثر نمایش مهارت زمانی است که مهارت آموخته شده به یادگیری الگوی جدیدی از هماهنگی نیازمند باشد، مانند یادگیری سرو تنیس و یادگیری نشستن روی صندلی چرخ دار از روی زمیناستفاده از نمایش در آموزش مهارتImplementing Demonstration اگر مهارت آموخته شده به یادگیری آماره های کنترلی تازه برای الگوی هماهنگی پیشین نیازمند باشد، نمایش سودمندتر از آموزش کلامی نیست، مانند یادگیری پرتاب کردن توپ با سرعت های گوناگون، یادگیری ضربه زدن به توپ از فواصل مختلف مکررا نمایش دهید و برای نمایش خود توضیح کلامی فراهم نکنید تا از مشکل ظرفیت توجه بکاهید

اسلاید 49: 49استفاده از نمایش در آموزش مهارتImplementing Demonstration مطمئن شوید که مشاهده گر می تواند جنبه های مهم مهارتی را که نمایش می دهید، ببیند. البته بهتر است پیش از شروع نمایش، توجه وی را به این جنبه های مهم جلب کنید.اگر نمی توانید مهارت را به خوبی نمایش دهید، راه دیگری برای نمایش مهارت جستجو کنید، مانند نمایش نوار ویدئویی یا خواستن از فردی دیگر برای نمایش دادن مهارت

اسلاید 50: 50استفاده از نمایش در آموزش مهارتImplementing Demonstration هنگامیکه فضا و تجهیزات کم است و افراد گروه باید به طور همزمان تمرین کنند، مبتدیان می توانند از مشاهده مبتدیان دیگر سود ببرند. این روش سودمندی برای استفاده از نمایش است در حرکت هایی که زمانبندی آنها مهم است، از نمایش شنوایی استفاده کنید این روش برای ابلاغ چگونگی رسیدن به هدف حرکت، کارآمد است

اسلاید 51: 51آموزش و نشانه های کلامیVerbal instructions and cuesیکی از متداولترین روشهای جهت دهی اولیه افراد به مهارت جدید، ارائه دستورالعمل های کلامی است که معمولا توسط معلم یا مربی ارائه می شوددر تحقیقی که توسط سولی (1952) انجام گرفت، نشان داده شده که جهت گیری اولیه، نتایج بلند مدتی را به همراه دارد روش دستورالعمل دهی اثر پایداری هم در اجرا و هم در یادگیری داشت

اسلاید 52: 52آموزش و نشانه های کلامیVerbal instructions and cuesدستورالعمل ها می توانند اطلاعات مهم و مفیدی را در مورد خود حرکت مهیا کندبا استفاده از دستورالعمل می توان یک ایده یا تصویر کلی از حرکت را ارائه کرد که به عنوان خط مشی در کوشش اول مورد استفاده قرار گیرد.دستورالعمل ها می تواند به روش شناسایی خطاهای اجرا کننده تاکید داشته باشند

اسلاید 53: 53Verbal instructions and attention capacityظرفیت شاگردان برای توجه کردن به اطلاعات رسیده محدود است،از آنجا که شاگرد باید توجه خود را بین به خاطر آوردن دستورالعمل و اجرای آن تقسیم کند، حتی مقدار ناچیزی از اطلاعات کلامی نیز می تواند از محدوده ظرفیت توجه فراتر روددستورالعمل های کلامی و ظرفیت توجه

اسلاید 54: 54آموزش کلامی بر راهبردهای دستیابی به هدف تاثیر می گذارندVerbal instructions influence strategies of achieve the goalآموزش کلامی، توجه فرد را به جنبه های مشخصی از اجرا معطوف می کندبلیس 1991شیوه ای را نشان می دهد که آموزش کلامی می تواند در راهبرد یادگیری مهارت سوگیری ایجاد کنددر این تکلیف که سرعت و دقت در آن اهمیتی مساوی داشت، تاکید بر دقت به بهترین نتیجه منجر شد

اسلاید 55: 55نشانه های کلامیVerbal cuesیکی از مشکلات آموزش های کلامی، داشتن اطلاعات خیلی کم یا خیلی زیاد است و در نهایت ممکن است آنچه را برای اجرای مهارت مورد احتیاج شاگرد است، در اختیارش نگذارند.لندین 1994نشانه های کلامی، عبارات خلاصه و کوتاهی است که:توجه شاگردان را به اطلاعات تنظیمی مربوط جلب می کنند درباره عناصر کلیدی اجرای حرکت رهنمود می دهد،

اسلاید 56: 56نشانه های کلامیVerbal cuesیک روش این است که نشانه های کلامی را هنگام نمایش مهارت ارائه دهند تا اطلاعات بینایی را تکمیل کنند ( کارول و باندورا 1990، مکولا، استیل و ویس 1990 )روش دیگر این است که برای کمک به تمرکز بر بخشهای مهم مهارت، نشانه های کلامی ارائه کنیم ( ماسر 1993 )اجرا کننده گان ماهر نیز، در هنگام اجرا می توانند به منظور توجه کردن به جنبه های کلیدی مهارت، از نشانه های کلامی استفاده کنند. روانشناسان ورزشی به این رویکرد خود – گویی می گویند.شیوه های مختلف استفاده از نشانه های کلامی :

اسلاید 57: 57نشانه های کلامیVerbal cuesدانشجویانی که از نشانه های کلامی استفاده کردند، ضربه های تنیس را بهتر از دانشجویانی آموختند که از نشانه های کلامی استفاده نکردند و حتی بهتر از دانشجویانی که بازخورد کلامی دریافت کردندکاتون و لندین (1994) در پژوهش خود، نمونه ای از اثربخشی این فن آوری را روی افراد غیر ماهر فراهم کردند خود – گویی

اسلاید 58: 58نشانه های کلامیVerbal cuesپس از پنج هفته تمرین، ارتقای قابل توجهی در عملکرد این افراد پیدا شداز نشانه های کلامی برای بهتر شدن اجرای تنیس بازان ماهر نیز استفاده شد ( لیندین و هبرت 1995) خود – گویی

اسلاید 59: 59نشانه های کلامیVerbal cuesنکته کلیدی در اثربخشی نشانه های کلامی این است که با ادامه تمرین، بین نشانه ها و حرکات مربوط به آنها نوعی پیوند به وجود می آید و سود آن این است که شاگرد نیازی ندارد که توجه زیادی را به دستورالعمل های متعدد کلامی اختصاص دهد و به جای آن، می تواند به مولفه های حرکتی و شناختی مهارت توجه کند

اسلاید 60: 60نشانه های کلامیVerbal cuesکلمات به تنهایی توصیف خامی از حرکات پیچیده ای که یادگیرنده تلاش به یادگیری آنها دارد، در بر دارند. تنها ، عمومی ترین و کلی ترین جنبه های حرکت مورد نظر از طریق دستورالعمل دهی کلامی منتقل می شود. با وجود اینکه دستورالعمل دهی مهم است، اما می تواند به روشهای نامطلوبی موجب سوگیری در عملکرد شود ( هاجز و فرانکس 2001) و یا در شرایط یادگیری، بیش از حد مورد استفاده قرار گیرد

اسلاید 61: 61نشانه های کلامیVerbal cuesیادگیرنده می تواند تعداد زیادی از این دستورالعمل ها را به یاد بیاورد، اما تعداد کمی از این نکات مهم در اولین کوشش های تمرینی مورد استفاده قرار می گیرند. این مساله زمانی مهمتر می شود که با کودکانی سر و کار داشته باشیم که مهارتهای توجه آنها بسیار ضعیف تر از بزرگسالان استیک راه حل، توصیف جزئی قسمتی از اعمال است که اهمیت زیادی در کوشش های اول و دوم دارند، و ارائه این جنبه ها باعث اطمینان از کسب آنها در ابتدای تمرین می گردد. بنابراین، هنگامی که اولین عناصر مهم کسب شدند، یادگیرنده گان باید به صورت کلامی آموزش داده شوند تا مهمترین جنبه های دیگر تکلیف نیز کسب گردد

اسلاید 62: 62How to use verbal cues in training and rehabilitationنشانه ها باید به صورت عبارت های کوتاه (یک یا دو کلمه) بیان شود.نشانه ها باید با جنبه مورد نظر در مهارت، ربط داشته باشد.نشانه های کلامی ممکن است بر یک رشته از حرکت های متوالی اثر داشته باشد.فقط بر جنبه های مهم مهارت نشانه سازی کنید.نشانه ها در جهت دهی توجه اهمیت ویژه ای دارد.نشانه ها در رهنمودهای یک سازه موزون مشخص در یک توالی حرکتی موثر استنشانه ها را باید به دقت زمان بندی کرد. به طوری که رهنمود حرکت باشد و با آن تداخل نکند.راهنمای استفاده از نشانه های کلامی در مهارت آموزی و توانبخشی :

اسلاید 63: 63اثر موقعیت رشته ایserial position effectبرای یادگیری بسیاری از مهارتهای حرکتی، باید یک رشته از حرکت ها را آموختبه منظور تهیه دستورالعمل مناسب در این نوع مهارت، می توان یک پدیده حافظه ای را به نام اثر موقعیت رشته ای، به کار بردبه دلیل وجود این اثر ( که به نام اثر تقدم – تأخر نیز معرف است)، آن دسته از اقلام یک توالی که ابتدا و آن دسته که در انتها ارائه می شود بهتر به یاد می آید، در حالیکه یادآوری اقلام میانی دشوارتر است

اسلاید 64: 64اثر موقعیت رشته ایserial position effectواقعیت مهم این است که اثر موقعیت رشته ای در کوشش های اولیه تمرین بارزتر است و با افزایش مهارت فرد محدود می شوداشاره ضمنی اثر موقعیت رشته ای در آموزش این است که بیشترین دشواری برای فرد هنگام آموختن یک رشته از حرکات، وقتی به وجود می آید که بخواهد آنچه را که باید در وسط انجام دهد به یاد آورد. شاگردان، زمانی این اقلام میانی را به خوبی به یاد خواهند آورد که مربی بر نمایش مکرر آنها تاکید یا به طور کلامی توجه شاگرد را به سوی آنها جلب کند.

اسلاید 65: 65منابعResourcesمکگیل، ریچارد ای. یادگیری حرکتی مفاهیم و کاربرد. واعظ موسوی، محمد کاظم و شجاعی، معصومه. تهران: نشر بامداد کتاب. 1387 .کریستینا، رابرت و کورکوس، دانیل. آموزش مهارتهای ورزشی ( راهنمای مربیان ). اقدسی، محمد تقی. تبریز: نشر دانشگاه تبریز. 1376 .سیف، علی اکبر. روانشناسی پرورشی ( روانشناسی یادگیری و آموزش ). تهران: نشر آگاه. 1380 .هرگنهان، بی آر و السون، متیو اچ. مقدمه ای بر نظریه یادگیری. سیف، علی اکبر.تهران: نشر روان . 1386 .اشمیت، ریچارد ای و لی، تیموتی دی. یادگیری و کنترل حرکتی. حمایت طلب، رسول و قاسمی، عبدالله. تهران: نشر علم و حرکت. 1391 .

اسلاید 66: 66با سپاس فراوان

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید