valedein_va_moshkelate_raftary_farzandan

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “والدین و مشکلات رفتاری کودکان”

والدین و مشکلات رفتاری کودکان

اسلاید 1: بنام خداوالدین و مشکلات رفتاری کودکان

اسلاید 2: - رفتارهای خوب و بد هر دو بوسیله پاداشهای خواسته و یا ناخواسته والدین صورت می گیردمثلا تقویت کردن گریه و سروصدا- رفتاری که تقویت نشود و یا تنبیه به دنبال داشته باشد، به مرور تضعیف شده و احتمال تکرارش کم می شود.علت خوش رفتاری و سوء رفتار کودکان چیست؟

اسلاید 3: سه قانون اساسی در تربیت کودک:1- رفتار خوب را پاداش دهید و این کار را بلافاصله و مکرر انجام دهید.2- ”ناخواسته“ رفتار بد را پاداش ندهید.3- برای برخی از رفتارهای بد تنبیه در نظر بگیرید(فقط از تنبیه ملایم استفاده کنید).علت خوش رفتاری و سوء رفتار کودکان چیست؟

اسلاید 4: رفتار خوب را پاداش دهید و این کار را بلافاصله و مکرر انجام دهید- انواع پاداش:الف: پاداشهای اجتماعی: لبخند، بغل کردن، حیوانات خانگی، توجه، لمس کردن، دست زدن، تحسین کردن، ”آفرین-خوبه“، ”کارت عالی بود“.ب: پاداشهای فعالیتی: بازی کردن با مادر، رفتن به پارک، تماشای کتاب به همراه پدر، تماشای یک فیلم آخر شب از تلویزیون، توپ بازی با پدر، انجام یک بازی دسته جمعی.ج: پاداشهای مادی: توپ، پول، کتاب، بادبادک، اسباب بازی، سی دی.علت خوش رفتاری و سوء رفتار کودکان چیست؟

اسلاید 5: - برای بیشتر کودکان پاداشهای اجتماعی بسیار قوی تر از پاداشهای مادی هستند.- پاداشها برای اینکه موثر باشند، باید بلافاصله به دنبال رفتار مطلوب کودک ارائه شوند.- رفتار مطلوب را همیشه پاداش بدهید.علت خوش رفتاری و سوء رفتار کودکان چیست؟

اسلاید 6: ”ناخواسته“ رفتار بد را پاداش ندهید- برای مثال، باج دادن به یک بچه یک دنده - کنترل کردن والدین از طریق اذیت کردنعلت خوش رفتاری و سوء رفتار کودکان چیست؟

اسلاید 7: برای برخی از رفتارهای بد تنبیه در نظر بگیرید(فقط از تنبیه ملایم استفاده کنید)- تنبیه های ملایم مانند سرزنش کردن، پیامدهای طبیعی، پیامدهای منطقی، جریمه رفتاری و محرومیت رفتاری بر خود انظباطی کودک می افزاید.- روشهای تنبیهی شدید مانند تهدیدهای ترس آور، فریاد کشیدن یا کتک زدن بر مشکلات عاطفی و رفتاری کودکان می افزاید.علت خوش رفتاری و سوء رفتار کودکان چیست؟

اسلاید 8: ایجاد ناخواسته مشکلات رفتاری- چهار خطا در فرزند پروری که باید از آنها اجتناب کرد:الف: والدین از پاداش دادن به رفتار خوب غفلت می کنندب: والدین ”ناخواسته“ رفتار خوب را با تنبیه پاسخ می دهندج: والدین ”ناخواسته“ رفتار بد را پاداش می دهند.د: والدین از تنبیه کودک به دلیل رفتار بد غفلت می کنند(زمانی که تنبیه ملایم ضرورت دارد).علت خوش رفتاری و سوء رفتار کودکان چیست؟

اسلاید 9: - والدین باید بر سر اهداف اتفاق نظر داشته باشند.- پاداش دادن و تنبیه کردن کودک برای یک رفتار واحد غیرمنصفانه بوده و ممکن است منجر به مشکلات عاطفی یا رفتاری گردد.ارتباطات روشن و صریح به فرزند پروری موثر کمک می کند

اسلاید 10: گفتگوی روشن میان والدین و کودک- در صورت امکان کودک خود را در تعیین و تعدیل قوانین مشارکت دهید.- کودک باید بداند شما کدام رفتارهایش را دوست دارید و کدامیک پذیرفتنی نیست.-هنگامی که شما قانونی را برای کودک وضع می کنید، باید کودک شمابه خوبی با آن آشنا گردد به گونه ای که بتواند آنرا بازگو کند.- هیچگاه به کودک خود نگویید که او ”بچه بدی“ است بلکه به او بگویید که فلان رفتارش را نمی پذیرید.ارتباطات روشن و صریح به فرزند پروری موثر کمک می کند

اسلاید 11: چگونه دستورات موثر بدهیم- دستور باید روشن و صریح باشد نه مبهم و نامفهومبیا اینجا و این اسباب بازی ها را یکی یکی در قفسه بگذاز(روشن و صریح)یه کاری با این اسباب بازی ها بکن(مبهم)- به هنگام دستور دادن از سوال کردن یا بیان اظهاری غیر مستقیم خودداری کنیدبالا و پایین پریدن بر روی میز کار خوبی نیستچرا بر روی میز بالا و پایین می پری؟ ارتباطات روشن و صریح به فرزند پروری موثر کمک می کند

اسلاید 12: - هنگامی که رفتار بد در حال وقوع است، برای قانون خود استدلال نیاورید. زمان توضیح دلایل قبل از قانون شکنی کودک و یا زمانی است که رفتار بد او پایان یافته است.- اگر کودک از دستور صریح شما تبعیت نکرد، از تنبیه ملایم استفاده کنید.ارتباطات روشن و صریح به فرزند پروری موثر کمک می کند

اسلاید 13: مراحل دادن دستورات موثر به کودک:1- به کودک خود نزدیک شوید.2- حالت چهره جدی داشته باشید.3- او را با نام صدا کنید.4- با او تماس چشمی برقرار کنید و آن را حفظ کنید.5- از تن صدای محکم استفاده کنید.6- دستوری مستقیم، ساده و روشن به او بدهید.7- در صورت لزوم با استفاده از تنبیه ملایم(مثل محرومیت زمان مند) از دستور خود حمایت کنید.ارتباطات روشن و صریح به فرزند پروری موثر کمک می کند

اسلاید 14: کودکان به انضباط و عشق نیاز دارند- تربیت به معنای آموزش خودکنترلی و بهبود رفتار به کودک است.- کودک با دریافت عشق و انضباط از سوی والدین، احترام به خود و خودکنترلی را یاد می گیرد.ارتباطات روشن و صریح به فرزند پروری موثر کمک می کند

اسلاید 15: از بی توجهی فعال استفاده کنید- هنگامی که رفتار نامطلوبی در کودک خود می بینید، یک گزینه موثر که در اختیار دارید، بی توجهی فعال است.- بی توجهی فعال برگرفتن تمام توجه از کودکی است که رفتار سوء را از خود نشان می دهد.- بی توجهی فعال، حصول اطمینان از عدم پاداش دادن ناخواسته به رفتار بد کودک از طریق بذل توجه است.راههای افزایش رفتار خوب در کودکان

اسلاید 16: - چنانچه شما به کودک خود که در حال قشقرق و بدخلقی است توجه نشان دهید و یا او را سرزنش کنید، ناخواسته این رفتار او را پاداش داده اید.- در این مواقع، در صورتی که کودک درمحل ایمنی قرار دارد از اتاق بیرون بروید و تا زمانی که او ساکت نشده است به اتاق برنگردید.- می توانید به او پشت کرده و وانمود کنید که توجهتان به چیز دیگری جلب شده است. هنگامی که رفتار بد کودک متوقف شده، توجه خود را به او معطوف کنید.راههای افزایش رفتار خوب در کودکان

اسلاید 17: رهنمودهای بی توجهی فعال1- به طور مختصر تمام توجه خود را از کودک برگیرید.2- از جروبحث، سرزنش یا صحبت کردن با کودک بپرهیزید.3- سر خود را برگردانید و از تماس چشمی با کودک خودداری کنید.4- در رفتار و حرکات خود خشم را نشان ندهید.5- وانمود کنید که توجهتان به چیز دیگری جلب شده است و یا اتاق را ترک کنید.6- مواظب باشید که رفتار بد کودکتان یک پاداش مادی یا فعالیتی برای او به همراه نیاورد.7- هنگامی که کودکتان از رفتار بد خود دست برداشت، تمام توجه خود را به او معطوف کنید.راههای افزایش رفتار خوب در کودکان

اسلاید 18: از بی توجهی فعال به منظور تضعیف این سوء رفتارها استفاده کنید:- نق زدن و سروصدا راه انداختن- لب ورچیدن و اخمکردن- گریه کردن با صدای بلند به منظور تحت تاثیر قرار دادن والدین- اصرار و مطالبه مداوم- حبس تنفس و قشقرق ملایم- با این وجود، هنگامی که این شیوه موثر واقع نمی شود، از روشهای دیگر استفاده کنید.راههای افزایش رفتار خوب در کودکان

اسلاید 19: رفتار خوب جایگزین را پاداش دهید- برای مثال:نق زدن صحبت کردن با تن صدای معمولیغصب کردن اسباب بازی ها به اشتراک گذاشتن آنهابه راه انداختن قشقرق به هنگام ناکامی خود کنترلی به هنگام ناکامیاذیت کردن خصمانه بازی به صورت مشارکتیناسزا گفتن حرف زدن بدون ناسزا گفتنکتک زدن حل مسائل از طریق گفتگوراههای افزایش رفتار خوب در کودکان

اسلاید 20: - کدام رفتار باید کنار گذاشته شود؟ رفتار مورد نظر شما چیست؟ منتظر بروز رفتار خوب و مطلوب بمانید. آنگاه ”مچ کودک خود را در حین انجام رفتار خوب بگیرید“ و او را پاداش دهید.- چنانچه کودک شما نمی داند که چگونه رفتار مطلوب را انجام دهد، رفتار مورد نظر را به او آموزش دهید.راههای افزایش رفتار خوب در کودکان

اسلاید 21: از ”قانون مادربزرگ“ استفاده کنید.- با این روش کودکان را برای انجام وظایف ناخوشایند یاری دهید.”پس از اینکه کار خود را انجام دادی، می توانی به بازی بپردازی“- شروع و به پایان بردن یک وظیفه دشوار، هنگامی که پس از آن لذتی در انتظار باشد، آسان تر خواهد بود.- قانون مادر بزرگ را برعکس نکنید”می توانی اکنون تلویزیون تماشا کنی، به شرط اینکه قول بدهی بعدا تکالیف ریاضی را انجام دهی“راههای افزایش رفتار خوب در کودکان

اسلاید 22: پس از اینکه: می توانی:1- نمرینات ریاضی را انجام دادی 1- تلویزیون تماشا کنی2- ظرفهای شام را شستی 2 - بیرون رفته و بازی کنی3- اتاقت را مرتب کردی 3- بازی ویدیویی انجام دهی4- چرت زدی 4- به شنا برویراههای افزایش رفتار خوب در کودکان

اسلاید 23: یک الگوی خوب را ارائه دهید- والدین پیوسته در حال نشان دادن و عرضه الگوهای رفتاری به کودکان هستند.- کودک شما حسن رفتار و سوء رفتار را با مشاهده و تقلید رفتار شما و رفتار دیگران می آموزد.- مراقب باشید که ناخواسته الگوی رفتاری نامناسبی برای کودک خود نباشید.راههای افزایش رفتار خوب در کودکان

اسلاید 24: - پنج نوع متفاوت از تنبیه های ملایم وجود دارد که والدین می توانند از آنها برای متوقف ساختن رفتار بد در کودکان خود استفاده نمایند.1- سرزنش کردن2- پیامدهای طبیعی3- پیامدهای منطقی4- جریمه رفتاری 5- محرومیت زمانمندروشهای موثر برای متوقف ساختن رفتار بد

اسلاید 25: - به یاد داشته باشید که تنبیه به تنهایی نمی تواند موجب افزایش رفتار خوب در کودک شود. والدین باید به طور مکرر رفتار خوب کودک را پاداش دهند.- تنبیه ملایم به لحاظ عاطفی به کودک صدمه نمی زند و برای بهبود رفتار ضرورت دارد.- تنبیه شدید، طعنه، کنایه و تهدیدات خشن می تواند به عزت نفس و سلامت عاطفی کودک آسیب بزند.روشهای موثر برای متوقف ساختن رفتار بد

اسلاید 26: دستورالعمل استفاده صحیح از تنبیه ملایم:1- تنبیه را به مقدار کم اعمال کنید2- تنها از تنبیه ملایم استفاده کنید3- تنبیه را بلافاصله پس از وقوع رفتار بد اعمال کنید4- تنبیه را زمانی اعمال کنید که بر خود مسلط هستید5- به طور مختصر دلیل تنبیه را بیان کنید6- از تنبیه بدنی بپرهیزیدروشهای موثر برای متوقف ساختن رفتار بد

اسلاید 27: استفاده صحیح از سرزنش- به هنگام سرزنش کودکتان آرامش خود را حفظ کرده و به طور مختصر دلیل آن را بیان کنید.”علی، از اینکه اسباب بتزی هات را تو اتاق ریختی، از دستت خیلی ناراحتم.من تازه اتاق را تمیز کرده بودم“- نگامی که از کودک خود می خواهید رفتار خود را اصلاح کند، از ”غرزدن“ بپرهیزید.غرزدن ترکیبی از نق زدن، پرحرفی کردن، و شکایت کردن است.”علی، از دستت دارم دیوونه می شوم،چرا وسایلت را تو اتاق ریختی، لباساتم را هم که کثیف کردی،تازه همه اینها یه طرف،تو....“روشهای موثر برای متوقف ساختن رفتار بد

اسلاید 28: - به هنگام سرزنش کردن مراقب باشید که رفتار او را سرزنش کنید نه خود کودک را.- شخصیت کودک را مورد انتقاد قرار ندهید. اجازه بدهید که او بداند که شما هنوز به او به عنوان یک شخص احترام می گذارید و دوستش دارید.به جای آنکه بگویید“تو دختر بدی هستی چون برادرت را کتک میزنی“،بگویید“کتک زدن برادرت کار بدی است“.روشهای موثر برای متوقف ساختن رفتار بد

اسلاید 29: - علائمی که نشان می دهد سرزنش در مورد کودک شما موثر نیست:1- کودک شما اغلب با شما بگومگو میکند، شما را مسخره می کند، حرف بد به زبان می آورد و یا متقابلا شما را سرزنش می کند.2- کودک به شما می خندد، بی توجهی می کند و سر به هوا است.3- به هنگام سرزنش قشقرق به راه می اندازد.4- به نظر می رسد که کودک شما از دریافت توجه اضافی شما لذت می برد، حتی اگر این توجه منفی باشد- در این مواقع می توانید از سایر اشکال تنبیه ملایم بویژه محرومیت زمانمند استفاده کنید.روشهای موثر برای متوقف ساختن رفتار بد

اسلاید 30: پیامدهای طبیعی برای رفتار بد- یک پیامد طبیعی رویدادی است که به طور معمولی یا طبیعی، به دنبال یک رفتار بد کودک اتفاق می افتد، مگر اینکه والدین برای جلوگیری از وقوع آن پیامد پا پیش بگذارند.- اجازه دهید کودک پیامد طبیعی تصمیمات و اقدامات خود را تجربه کند و با یادگیری از تجربه های خود، رفتار خود را بهبود ببخشد.روشهای موثر برای متوقف ساختن رفتار بد

اسلاید 31: رفتار بد پیامد طبیعی1 - شکستن عمدی اسباب بازی 1- عدم جایگزینی اسباب بازی از سوی والدین2- اذیت کردن کودک همسایه 2- اجتناب کردن کودکان همسایه 3- عدم انجام تکالیف 3 - نگه داشته شدن در مدرسه4- نپوشیدن دستکش در روز سرد 4- سرد شدن دستها5- شانه نزدن موها 5- مسخره شدن از سوی بچه ها6- بی دقتی و ریختن عمدی غذا 6- عدم دریافت مجدد غذاروشهای موثر برای متوقف ساختن رفتار بد

اسلاید 32: اعمال پیامد های منطقی برای رفتار بد- گاهی اوقات نمی توان اجازه داد که پیامد منطقی یک رفتار اتفاق افتاد، زیرا آنها برای کودک شما خطرناک هستند.مثلا پدر نمی تواند اجازه دهد که بچه سه ساله اش با سه چرخه وارد خیابان شود و پیامد طبیعی اش را تجربه کند- در این مواقع والدین می توانند پیامدهای منطقی رفتار کودک را اعمال نمایند.روشهای موثر برای متوقف ساختن رفتار بد

اسلاید 33: - به هنگام استفاده از پیامد منطقی، شما در واقع تنبیهی را برای رفتار بد کودک اعمال می کنید.- تنبیه باید به لحاظ منطقی با ماهیت سوء رفتار تناسب داشته باشد.- از اعمال پیامدهای شدید و طولانی اجتناب کنیدبرای مثال، محروم کردن یک هفته کودک از سه چرخه نه محروم کردن همیشگیروشهای موثر برای متوقف ساختن رفتار بد

اسلاید 34: رفتار بد پیامد منطقی1- وارد شدن با سه چرخه به خیابان 1- یک هفته محروم شدن از سه چرخه2- چسباندن آدامس به میز،لباس.... 2 - به مدت 5 روز از آدامس خبری نخواهد بود 3- فحش دادن پشت تلفن 3- محروم شدن از تلفن به مدت 3 روز4- خودداری از مسواک زدن مرتب 4- تا زمان آغاز مجدد مسواک زدن مرتب از شیرینی خبری نیست 5- خواهر و برادر هر روز با هم دعوا می کنند 5- برنامه رفتن به پارک امروز بعداز ظهر لغو می شود روشهای موثر برای متوقف ساختن رفتار بد

اسلاید 35: استفاده از جریمه رفتاری در مورد رفتار بد- اگر هیچگونه پیامد منطقی برای یک سوء رفتار به ذهنتان خطور نکرد، از جریمه رفتاری استفاده کنید.- در این روش، پس از وقوع یک رفتار بد معین(دروغ گفتن)، جریمه هایی اعمال می شود(ممنوعیت استفاده از تلویزیون به مدت 1 روز).- جریمه شامل فقدان برخی امتیازات، جریمه نقدی یا انجام کاری اضافی است که برای کودکتان ناخشایند است.روشهای موثر برای متوقف ساختن رفتار بد

اسلاید 36: رفتار بد جریمه1- غیبت کردن از دیگران 1- اجبار فوری به سه بار نوشتن این جمله:“دیگران دوست ندارند که من پشت سرشان غیبت کنم“ 2- فحش دادن 2- 10 درصد کم کردن از پول تو جیبی برای هر بار فحش دادن3- دروغ گفتن به والدین 3- عدم استفاده از تلویزیون در آن روز4- دعوا با بچه های همسایه 4- ممنوعیت استفاده از دوچرخه به مدت 3 روز روشهای موثر برای متوقف ساختن رفتار بد

اسلاید 37: - روشهای ذکر شده برای کودکان با هر دامنه سنی مناسب هستند.- این روشها اگر بلافاصله پس از وقوع سوء رفتار اعمال شوند، بیشترین اثربخشی را دارند.- با این وجود، چنانچه سوء رفتار چندین دقیقه یا چندین ساعت بعد از وقوع آشکار شود، باز هم استفاده از این روشها می نواند موثر باشد.- اما روش محرومیت زمان مند که در ادامه به آن اشاره می شود، خاص کودکان 2 تا 12 ساله بوده و باید بلافاصله پس از وقوع رفتار بد اعمال شود.روشهای موثر برای متوقف ساختن رفتار بد

اسلاید 38: محرومیت زمان مند- محرومیت زمان مند به عنوان یک روش تربیتی عبارت است از ایجاد یک وقفه مختصر در فعالیتهای کودک.- محرومیت زمان مند یعنی گذاشتن کودک در یک مکان کسل کننده و ملال آور بلافاصله پس از اینکه رفتار بدی را از خود نشان می دهد.- محرومیت زمان مند به معنای محروم کردن کودک از پاداش ها، تقویت ها، توجه و فعالیت های جالب برای او است.روشهای موثر برای متوقف ساختن رفتار بد

اسلاید 39: مزایای استفاده از روش محرومیت زمان مند:1- مرومیت زمان مند بسیاری از انواع رفتارهای بد را سریعا تضعیف می کند.2- یادگیری استفاده از این روش برای والدین آسان است.3- والدین یک الگوی منطقی و غیر پرخاشگر برای کودکشان هستند.4- رابطه والد – فرزندی با استفاده از این روش با سرعت به حالت عادی بر می گردد.روشهای موثر برای متوقف ساختن رفتار بد

اسلاید 40: محرومیت زمان مند به عنوان یک روش تربیتی، دو هدف را دنبال می کند:الف) توقف سریع رفتار مشکل ساز(هدف فوری)ب) کمک به کودک برای دستیابی به خود-انضباطی(هدف بلند مدت)روشهای موثر برای متوقف ساختن رفتار بد

اسلاید 41: مراحل اساسی برای شروع استفاده از محرومیت زمان مند:1- یک رفتار هدف را انتخاب کرده و محرومیت زمان مند را در مورد آن اعمال کنید.2- تعداد دفعات وقوع رفتار هدف را حساب کنید(غیرضروری).3- یک مکام کسل کننده را برای فرستادن کودک به آنجا انتخاب کنید.4- محرومیت زمان مند را برای کودک خود توضیح دهید.5- صبورانه منتظر وقوع رفتار هدف بمانید.رفتار روی می دهدروشهای موثر برای متوقف ساختن رفتار بد

اسلاید 42: 6- کودک خود را به مکان تعیین شده بفرستید.7- زمان سنج قابل حمل را بردارید، به ازای هر سال سن کودک یک دقیقه زمان در نظر بگیرید و زمان سنج را تنظیم کنید تا در پایان زمان مورد نظر زنگ بزند، سپس زمان سنج را در مکانی قرار دهید که کودک صدای زنگ آنرا بشنود.8- منتظر زمان سنج بمانید. زمانی که کودک در انتظار زنگ زمان سنج است، به طور کامل توجه خود را از او برگیرید.9- پس از پایان زمان محرومیت از کودک خود بپرسید که به چه دلیل به محرومیت زمان مند فرستاده شد(5 ساله به بالا).روشهای موثر برای متوقف ساختن رفتار بد

اسلاید 43: نکات مهم در باره مکان محرومیت زمان مند:- مکان محرومیت باید کسل کننده، ایمن و به آسانی قابل دسترس باشد.- برای کودکان 2 تا 4 ساله از یک صندلی بزرگ پشتی دار به عنوان مکان محرومیت استفاده کنید.- برای کودکان 5 تا 12 ساله از یک اتاق مجزا استفاده کنید.- هیچگاه از اتاق خواب برای مکان محرومیت زمان مند استفاده نکنید، زیرا در این صورت تاثیری نخواهد داشت.- در اعمال محرومیت زمان مند همزمان برای دو کودک، از دو مکان مجزا استفاده کنید.روشهای موثر برای متوقف ساختن رفتار بد

اسلاید 44: نکات مهم:- محرومیت زمان مند را برای کودک خود توصیف کنید.- به کودک خود بگویید او را دوست دارید و می خواهید او را در مورد یک مشکل رفتاری خاص کمک نمایید.- در صورت مواجه شدن با آزردگی یا بی تفاوتی کودکتان در حین توضیح محرومیت زمان مند متعجب نشوید.- در صورتی که کودک در سن 2 تا 4 است، شیوه اجرای محرومیت زمان مند را چند بار به او نشان دهید.روشهای موثر برای متوقف ساختن رفتار بد

اسلاید 45: نکات مهم:- کودکان بین 2 تا 8 ساله باید پس از پایان زمان محرومیت زمان مند بتوانند علت تنبیه شدن را به شما بگویند.- از سرزنش کردن کودک خود پس از اتمام محرومیت زمان مند بپرهیزید. روشهای موثر برای متوقف ساختن رفتار بد

اسلاید 46: چه نوع رفتاری مستحق محرومیت زمان مند است؟- رفتارهای تکانشی- رفتارهای پرخاشگرانه- رفتارهای هیجانی- رفتارهای خصمانهروشهای موثر برای متوقف ساختن رفتار بد

اسلاید 47: مصادیق رفتاری:کتک زدنقشقرق و کج خلقیاذیت کردن خصمانه سایر کودکانبددهنی یا یکی به دو کردن با والدین و سایر بزرگسالانجیغ کشیدنغصب کردن اسباب بازی های کودکان دیگرپرت کردن اسباب بازی هاخراب کردن اسباب بازی هالگد زدن به دیگرانگاز گرفتن یا تهدید به گاز گرفتنکشیدن موگرفتن یغه دیگرانروشهای موثر برای متوقف ساختن رفتار بد

اسلاید 48: مصادیق رفتاریتف انداختن یا تهدید به تف انداختن به دیگرانپرت کردن آشغال،سنگ یا چوب به سمت دیگرانبدرفتاری با حیوانات خانگی یا سایر حیواناتگریه کردن با صدای بلند و زننده به قصد تنبیه والدینسیلی زدننیشگون گرفتنپنجه کشیدندو به هم زنی کردنانجام کارهای خطرناک مانند وارد شدن به خیابانزدن دیگران با یک شیءفحش دادنهل دادن دیگرانپرتاب کردن غذا بر سر سفرهصدمه زدن عمدی به خانه یا وسایل خانهروشهای موثر برای متوقف ساختن رفتار بد

اسلاید 49: مصادیق رفتاریمسخره کردن یا تلاش برای تحقیر دیگرانشکوه و اعتراض با صدای بلند پس از اینکه به او اخطار داده شده استلقب دادن به دیگران یا ادا درآوردن در مقابل دیگرانقطع مکرر صحبت های بزرگسالان پس از اخطارنافرمانی از دستور مبنی بر قطع فوری یک سوءرفتارروشهای موثر برای متوقف ساختن رفتار بد

اسلاید 50: موارد منع اعمال محرومیت زمان مند:لب ورچیدن، عنق بودنتحریک پذیری، خلق بد و بداخلاقیناتوانی در انجام کارها یا فراموش کردن آنهاقصور در جمع آوری لباس ها و اسباب بازی هاعدم انجام تکالیفرفتار بیش فعالانههراسان بودنوابسته، ترسو یا منفعل بودنگوشه گیری، میل به تنها بودنرفتارهایی که والدین شاهد آن نبوده اند- در این موارد از سایر روشهای مدیریت کودک استفاده کنید. مثلا در مورد لب ورچیدن، گریه کردن ملایم و ناله کردن از بی توجهی فعال استفاده کنید.روشهای موثر برای متوقف ساختن رفتار بد

اسلاید 51: - کودکان پرخاشگر با ریسک بالایی برای تبدیل شدن به نوچوانان یا بزرگسالان ناسازگار مواجه هستند.- قرار گرفتن کودک خود را در معرض همسالان و الگوهای پرخاشگر در برنامه های کارتونی، فیلم ها، تلویزیون و موسیقی را محدود نمایید.- هدف از مدیریت رفتار پرخاشگرانه و خطرناک کودک دو چیز است:الف) حفاظت کردن از خود کودک یا دیگرانب) برخورد موثر با سوءرفتار کودکبرخورد با رفتار پرخاشگرانه و خطرناک کودک

اسلاید 52: گام های فوری در برخورد با رفتار پرخاشگرانه و خطرناک کودک:1- رفتار را متوقف کنید.2- به صورت مختصر کودک را سرزنش کرده و رفتار غیر قابل قبول او را نام ببرید.3- او را بلافاصله به محرومیت زمان مند بفرستید.پس از اتمام محرومیت زمان مندبرخورد با رفتار پرخاشگرانه و خطرناک کودک

اسلاید 53: 4- از او بپرسید که چه کاری انجام داد که پرخاشگرانه و خطرناک بود.5- به او کمک کتید یک یا دو شیوه بی خطر یا غیرپرخاشگرانه برای رفتار آینده توصیف نماید.- پس از اینکه او چنین شیوه های بی خطری را مطرح کرد، او را با تحسین پاداش دهید.6- پیامدهای منطقی ملایم یا جریمه رفتاری را برای او در نظر بگیرید.7- چنانچه کودک شما در حالتی قرار دارد که می خواهد در این باره با شما صحبت کند، از گوش دادن انعکاسی استفاده کنید.برخورد با رفتار پرخاشگرانه و خطرناک کودک

اسلاید 54: - هرچند که ما می خواهیم از کودکانمان در برابر ناامیدی، ناکامی و تعارض با دیگران محافظت کنیم، اما همیشه نمی توانیم آنها را زیر چتر حمایت خود قرار دهیم.- آنچه که ما می توانیم انجام دهیم این است که آنها را کمک کنیم تا احساسات خود و از جمله تجربه های ناخوشایند خود را درک کرده و با آنها سازگاری پیدا کنند.- از طریق گوش دادن انعکاسی(فعال) کودکان خود را تشویق کنید تا احساساتشان را ابراز و با شما در میان بگذارند.کمک به کودک برای بیان احساسات خود

اسلاید 55: - گوش دادن انعکاسی عبارت است از: خلاصه کردن و بازگویی مختصر احساسات کودک و موقعیتی که ظاهرا موجب این احساسات شده است.کمک به کودک برای بیان احساسات خود

اسلاید 56: فواید گوش دادن انعکاسی:1- کمک به تخلیه هیجانی کودک2- مدیریت بهتر عواطف از سوی کودک3- مدیریت بهتر رفتار از سوی کودک4- بهتر شدن یا بهبود یافتن رابطه کودک – والد- والدین می توانند از سه سالگی کودک، گوش دادن انعکاسی را آغاز کنند.- لازم به ذکر است که هرچه سن کودک کمتر باشد، والدین باید از گفتار ساده تر و مختصرتر استفاده کنند.کمک به کودک برای بیان احساسات خود

اسلاید 57: رهنمودهایی برای تقویت مهارتهای اساسی گوش دادن:1- تمامی احساسات کودک خود را پذیرفته و به آن احترام بگذارید.- این کار را با گوش دادن دقیق، حفظ سکوت در حین گوش دادن و پرهیز از قضاوت انجام دهید.- لازم نیست تمامی اقدامات یا رفتارهای کودکان را بپذیرید، باکه این پذیرش فقط در مورد احساسات ضرورت دارد.”او می تواند به شما بگوید که تا چه اندازه از برادرش عصبانی است،اما اجازه ندارد که این خشم را از طریق پزخاش کلامی یا فیزیکی نشان دهد“کمک به کودک برای بیان احساسات خود

اسلاید 58: 2- به او نشان بدهید که به آنچه که او می گوید، گوش می دهید.- از کاری که انجام می دهید دست بکشید، به سمت او برگردید، تماس چشمی را با او حفظ کنید و به دقت به او گوش دهید.- همچنین، با تکان دادن سر و گفتن گاه به گاه ”آها....بله.....می فهمم“، توجه خود را به او نشان دهید.کمک به کودک برای بیان احساسات خود

اسلاید 59: 3- آنچه را که از کودکتان شنیدید و برداشت خود از احساس او را، برایش بازگو کنید.- سعی نکنید که دقیقا کلمات او را تکرار کنید. از واژگان مشابهی استفاده کنید که همان معنا و احساس را برساند.مثلا به دختر سه ساله و ناامید خود بگویید: ”تو احساس بدی داری(احساس) زیرا این بار نتوانستی با بابا به فروشگاه بروی(موقعیت).کمک به کودک برای بیان احساسات خود

اسلاید 60: 4- احساست او را نامگذاری کنید.- نامگذاری احساسات نخستین گام برای درک و مدیریت آنها است.- پس از گوش دادن دقیق به حرفهای کودک و مشاهده حالات چهره او، یک حدس قریب به یقین در مورد احساس او داشته و با احتیاط آنرا نامگذاری کنید.”به نظر می رسد که احساس ناامیدی(یک احساس) می کنی و احتمالا کمی هم آزرده(یک احساس دیگر) هستی وعلت اینها هم نوع رفتاری است که معلم با تو داشته است(موقعیت).کمک به کودک برای بیان احساسات خود

اسلاید 61: نام هایی برای احساسات خوشایند:پذیرفته شدن،محبوب شادتحسین شده خوب،عالی توانا، مطمئن خرسند، خوشحالموفق رضایتمندراحت،آرمیده دوست داشتن،دوست داشته شدنمشتاق راضی، شادمانشاد،مشعوف لذت بردن،خوش آمدنامیدوار،خوشبین مفتخر،سرافرازدلگرم مورد احترامآسوده خاطر ایمن، امنکمک به کودک برای بیان احساسات خود

اسلاید 62: نام هایی برای احساسات ناخوشایند:عصبانی،خشمگین ناشاد،بدبختدلخور به هم ریخته،غیرمنصفانهتحریک پذیر،بدخلق نامحبوب،فراموش شدهترسیده،هراسان ناامیدافسرده سراسیمهتنها،ترک شده آزردهبدون دوست،طردشده خستهبی ارزش،بد کسلکودن گیجناراحت،گرفته ناکامنگران،مضطرب حقیرناایمن گناهکارکمک به کودک برای بیان احساسات خود

اسلاید 63: 5- توصیه ها، پیشنهادات، اطمینان خاطر، یا دیدگاههای جایگزین در مورد موقعیت را در اختیار او قرار دهید.اما این کار تنها و فقط پس از یاری دادن به کودک برای بررسی احساساتش انجام دهید.- روش انعکاس مثبت همانند انعکاس احساسات منفی است.- همچنین، توصیف کودک از موقعیت یا رویدادی که ظاهرا موجب این احساسات شده است،را نیز انعکاس دهید.کمک به کودک برای بیان احساسات خود

اسلاید 64: مثال:در حالی که پدر به آرامی نشسته است، فاطمه 10 ساله با عصبانیت وارد اتاق می شود و می گوید:“دفعه بعد با چماق توی سر اون پسره می زنم“پدر: ”چی شده دخترم، اتفاقی افتاده؟“فاطمه: ”من رفته بودم بازی کنم اما اون پسرها من را راه ندادند“پدر: ”تو را راه ندادند؟“فاطمه: ”آره،آن ها گفتند با دخترا بازی نمی کنند،بعدش همشون به من خندیدند“پدر: ”آن ها گفتند با تو بازی نمی کنند چون تو یک دختر هستی؟....می فهمم چرا اینقدر احساس آزردگی و عصبانیت می کنی....“کمک به کودک برای بیان احساسات خود

اسلاید 65: - والدین دارای کودک بیش فعال باید:1- کودک خود را برای انجام یک کار، فراوان تحسین کنند.2- در خانه محیطی منظم فراهم کنند. خانه بی نظم و آشفته بر بی نظمی این کودکان می افزاید.توصیه

اسلاید 66: برای غلبه بر تعلل و بازیگوشی کودک از روش ”مسابقه با زمان سنج“ استفاده کنیدتوصیه

اسلاید 67: برای افزایش روحیه همکاری کودکان با والدین در کارها از روش ”صندلی استراحت“ استفاده کنید.- روش کار به این صورت است که هر کس که کاری را شروع کرد، تا پایان آن کار را ادامه خواهد داد.چنانچه شخصی بگوید که بیمار یا خسته است و نمی تواند به خانواده کمک نماید، باید بر روی صندلی استراحت بنشیند.- ”صندلی استراحت لزوما نباید یک صندلی واقعی باشد.توصیه

اسلاید 68: نکات مهم در روش ”صندلی استراحت“:- مکان یا صندلی تعیین شده برای نشستن باید نزدیک به سایر اعضاء باشد که در حال کار کردن هستند.- این مکان باید تا حد امکان کسل، خسته کننده و به دور از هرگونه شیء جالب باشد.- والدین نباید هیچگونه توجهی به کودک داشته باشند.- کودک را برای نشستن بر روی صندلی استرحت به جای کار کردن، مورد انتقاد و سرزنش قرار ندهید.توصیه

اسلاید 69: ”خانه نشین کردن“ به عنوان یک روش انضباطی برای نوجوان:- خانه نشین کردن به معنای محدود کردن مختصر یک کودک یا نوجوان برای بیرون رفتن از خانه به عنوان پیامد بد رفتار خودش می باشد.- اگر از این روش استفاده می کنید، باید دونکته را در نظر بگیرید:1- از قبل به فرزند خود بگویید که چه رفتاری موجب خانه نشین شدن او خواهد شد.2- همیشه طول دوره خانه نشین کردناو کوتاه باشد(معکولا، یک آخر هفته و یا حداکثر یک هفته).توصیه

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید