پزشکی و سلامت بیماری‌ها

وبا (دکتر مسعود ضیائی)

vaba_dr_masode_ziyayi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “وبا (دکتر مسعود ضیائی)”

وبا (دکتر مسعود ضیائی)

اسلاید 1: وبادكتر مسعود ضيائي

اسلاید 2: مقدمه و معرفي بيماري

اسلاید 3: تعريف و اهميت بهداشتي : وبا (كلرا) نوعي بيماري حاد است كه در اثر انتروتوكسين ويبركلراي كلونيزه شده در روده باريك، ايجاد مي شود و در اكثر موارد شديد، باعث از دست رفتن سريع مايع ها و الكتروليت ها از طريق روده مي گردد و در صورتي كه درمان نشود، به شوك هيپوولميك، اسيدوز متابوليك و مرگ بيماران منجر مي گردد.

اسلاید 4: اهميت بهداشتي اين بيماري كه يكي از قديمي ترين و شناخته شده ترين بيماريهاي مسري به حساب مي آيد در طول تاريخ، عده كثيري از انسانها را به هلاكت رسانده، در حال حاضر نيز نه تنها در روستاها و از طريق آب رودخانه ها و جويبارها و چاههاي كم عمق، بلكه در شهرها نيز از طريق آب لوله كشي خوب تصفيه نشده يا آلودگي مجدد و بين راهي آبهاي لوله كشي، گاهي به سرعت، منتشر مي شود و فاجعه بزرگي مي آفريند.

اسلاید 5: اهميت بهداشتي بنابراين، اهميت اين بيماري به عنوان يكي از معضل هاي مهم بهداشتي، در سراسر جهان، به قوت خود باقي مانده با توجه به قابليت پيشگيري و كنترل آن، لازم است تدريس اپيدميولوژي اين بيماري همواره جزء اولويت هاي آموزشي، در نظر گرفته شود.

اسلاید 6: عامل اتيولوژي ارگانيسم مولد وبا در انسان، به جنس ويبريو تعلق دارد. اين ارگانيسم ها در زير ميكروسكوپ زمينه تاريك، داراي حركت هاي نيزه اي شكل هستند و از نظر شكل ظاهري، ويرگول مانند مي باشند. ويبريوها باسيل هاي گرم منفي هوازي هستند .اين ارگانيسم ها جزء آنتروباكترياسه ها طبقه بندي مي گردند. در حال حاضر سروتايپ هاي O1 و O139 عامل وبا به حساب مي آيند.

اسلاید 7: اپيدميولوژي توصيفي و رويداد بيماري 1_ دوره نهفتگي دوره كمون بيماري، چند ساعت تا چند روز و به طور معمول در حدود 2 تا 3 روز است.2_ سير طبيعي :به دنبال پشت سر گذاشتن دوره كمون اكثر موارد وبا به صورت بدون علامت يا با علايم باليني مختصري تظاهر مي نمايد. به طوري كه در رابطه با بيوتايپ التور، به ازاي هر يك مورد باليني 20 تا 100 مورد بدون علامت، حادث مي گردد.

اسلاید 8: اولين علايم بيماري، شامل افزايش حركت هاي دودي روده است كه بيمار، به صورت احساس پري و سروصدا در شكم، بيان مي نمايد و سپس مدفوع شلي كه نماي مشخص سوپ برنجي ندارد ظاهر مي گردد و بعد از چند بار دفع مدفوع آبكي، مواد دفعي، نماي سوپ برنجي به خود مي گيرد و بوي ماهي پيدا مي كند

اسلاید 9: سير طبيعي بيماري نيز با شدت دهيدراتاسيون در ارتباط مي باشد. به طوري كه مواد خفيف بيماري در عرض يك هفته خودبخود بهبود مي يابد و حال آنكه، در موارد شديد و با ميزان دفع مايع ها به يك ليتر در ساعت نيز مي رسد و در عرض 6 ساعت ممكن است به دز هيدراتاسيون بيش از 10% وزن بدن و شوك هيپوولميك و كلاپس، بينجامد و در صورت عدم جبران سريع مايع ها و الكتروليت ها به عوارض كليوي، قلبي، تنفسي و اسيدوز و مرگ بيمار منجر شود. اغلب موارد مرگ، در عرض بيش از 18 ساعت رخ مي دهد.

اسلاید 10: هشتمين پاندمي وبااز سال 1871تا 1926شش پاندمي در جهان اتفاق افتاده و هفتمين پاندمي در سال 1961 در اندونزي آغازشد . همچنين ممكن است سروتيپ o139 بنگال آغازگر هشتمين پاندمي وبا باشد. اين سروتيپ كه براي اولين بار در سال 1992 در هندوستان باعث ايجاد همه گيري وسيعي گرديد، در سال 1993 در 7 كشور آسيايي، يافت شد و بعيد نيست كه بسياري از موارد ديگري كه طي آن سال از آسيا به سازمان جهاني بهداشت گزارش شده است، از همين سروتيپ باشد و همچنين ممكن است اين سروتيپ آغازگر هشتمين پاندمي وبا باشد .

اسلاید 11: وضعيت بيماري در ايران نخستین شیوع وبا در ایران به سال ۱۲۳۶ باز می‌‌گردد. بیست و شش سال بعد، وبای دیگری در شهر تهران شیوع یافت. ریشارخان سفیر فرانسه در مورد وبای تهران می‌‌گوید: «بیست و چهارم ژوئیه [دهم شعبان ۱۲۶۱ ه.ق] که من به شهر آمده بودم، شاه به واسطه وبایی که بروز نموده بود از نیاوران کوچ کرده، توی کوه‌ها رفت... سی و یکم ژوئیه: امروز در کوچه که منزل دارم، یکصد و بیست نعش وبایی را شمردم که به قبرستان می‌‌بردند. گاهی دو سه تابوت گذاشته، حمل و نقل می‌‌کردند... احدی نزدیک به وبا زدگان نمی‌آمد۱.»شاه مملکت، فرار را بر قرار ترجیح داد و به جاهای خوش آب و هوای طهران رفت و «رعیت جماعت» تنها ماند و آنقدر کشته داد تا بیماری از شدت افتاد.

اسلاید 12: وضعيت بيماري در ايران اما به روزگار میرزا تقی خان امیر کبیر چنین نبود و این مرد دوراندیش و ایران دوست، به هنگام صدارت خود، در پیشگیری از بیماری ها، قدم‌های اساسی و جدی متناسب آن روزگار برداشت. به دستور امیر: جزوه قواعد معالجه وبا به چاپ رسید و «راجع به چگونگی این بیماری و جلوگیری از سرایت آن... میان روحانیان و سرشناسان محله‌های شهر پخش شد و این تدبیری ارزنده بود. به علاوه برای محافظت ممالک محروسه از آلودگی ناخوش مزبوره در مرزها، قاعده گراختین (قرنطین) گذارده شد که مسافران را چند روز در آنجا نگاه دارند و دود بدهند و بعد روانه شوند.

اسلاید 13: وضعيت بيماري در ايران میرزا آقا خان نوری نالایق، در سال ۱۲۷۳ با قرنطینه مرز عثمانی مخالفت کرد و نوشت: «از حالت قرانتین دولت عثمانی... به ستوه آمده ایم. نزدیک است که عنقریب حکم عمومی قطعی به کل اهالی ایران صادر شود که دیگر تردد خودشان را از خاک عثمانی، خاصه از عراق عرب موقوف دارند۳.»به این ترتیب وبا هرازچند گاهی در دیار ما شیوع می‌‌یافت و عده زیادی را به وادی هلاکت رهنمون می‌‌گشت و در همین سال از کن تا سوهانک زیاد تر از بیست، سی هزار نعش آوردند و در سال ۱۲۷۷ در تبریز ۲۴۷۴ نفر و در سال ۱۲۸۲ چهل هزار نفر مردند و در سال ۱۲۸۸ روزی ۲۰۰ تا ۴۰۰ نفر در کوچه و بازار و محله‌های تهران می‌‌مردند.

اسلاید 14: وضعيت بيماري در ايران و بر اثر قحطی مردم به خوردن سگ و الاغ و موش روی آوردند و در سال ۱۳۱۰ در تهران ۲۳۰۰۰ نفر مبتلا شدند و به دیار باقی شتافتند و «مردگان را یا در گاری ریختند و به گودال‌ها و خندق شهر انداختند و یا به گورستان‌ها بردند... در قبرستان‌ها چنان مرده می‌‌چیدند که گویا پارچه سفیدی روی گورستان کشیده‌اند و چون برخی را قبل از مرگ کامل و در حال اغما حمل می‌‌کردند... بعضی مرده‌ها وقت شستن و یا کفن کردن و یا به قبر گذاشتن بلند شده و زنده گشتند. آنان هم که هنوز نمرده بودند، حیران و سرگردان بر جای بودند و از بشره همه معلوم بود در میان بلا گرفتارند.

اسلاید 15: وضعيت بيماري در ايران سال ۱۲۸۳ شمسی بود.حاج سیاح محلاتی اشاره مبسوطی به چگونگی شیوع این بیماری در سال فوق دارد. او می‌‌گوید: عده‌ای زوار به قصد زیارت امام رضا(ع) از نجف راهی ایران شدند و به رغم تاکید اقامت در مرز جهت قرنطینه، آنها این امر را نادیده گرفتند و «... به زور وارد کرمانشاه شدند وبا هم که همراه خود آورده بودند در کرمانشاه طلوع کرد و همان روز جمعی مبتلا شدند و بیست و سه نفر همان روز اول مردند... به بروجرد و اصفهان و همدان و سایر جاها رفتند و مردم... جلوگیری نکردند وبا هم همراه ایشان به هر جا وارد شدند، نشر کرد... قم مشتعل شد،

اسلاید 16: وضعيت بيماري در ايران به حضرت عبدالعظیم وارد شدند، در آنجا ظاهر شد، خواستند برای طهران جلوگیری کرده قرنطینه بگذارند، در طهران هم طلوع کرد. با این کثافت و بی پرستاری و نبودن مریضخانه وبا بنای کشتار گذاشت. مردم دچار وحشت شدند، بزرگان و مقتدران به شمیران و سایر دهات و ییلاقات رفتند. کشتار این طور بلاها غالباً در فقرا و بیچارگان می‌شود ۰۰۰»آنگونه که حاج سیاح می‌‌گوید، او به همراه مسیو نوز و همراهی شاه و عین الدوله تصمیم گرفتند مریضخانه ایجاد کنند. ابتدا چند دستگاه درشکه برای حمل بیماران و اشخاص متوفی تهیه شد؛ آنها که فوت کرده بودند به وسیله درشکه به غسالخانه برده می‌‌شدند و آن دسته که در مقابل بیماری مقاومت کرده بودند پس از مداوا «یک تومان پول و یک دست لباس» داده شد.

اسلاید 17: وضعيت بيماري در ايران درادامه مختارالسلطنه حاکم تهران نیز همراه آنان شد و کار تدفین و مداوا ادامه یافت، اما جهالت مردم، همچنان کار دست آنها می‌‌داد. او می‌‌گوید: «مختارالسلطنه کاملاً مشغول کار بوده چون معلوم شد نعشی را در قناتی انداخته‌اند و کار یک درشکه چی بوده که به غسالخانه نرسانده از این بابت مقرر کردیم درشکه چی که نعش می‌‌برد، از غسالخانه قبض وصول آورد، شب عدد اموات را با قبض مطابقت می‌‌کردیم.» هرچند مختارالسلطنه نیز در ادامه کار خود مبتلا به وبا شد و روز بعد درگذشت.

اسلاید 18: وضعيت بيماري در ايران این وضع بعدها نیز کم و بیش وجود داشت و آب آلوده شهرهای مختلف ایران و به خصوص تهران، در فصول گرم سال، بهترین شرایط را برای شیوع وبا فراهم می‌‌آورد.سرانجام با لوله کشی آب تهران در سال ۱۳۳۴ وبا به صورت عام دیگر مشاهده نشد و در سال ۱۳۴۷ به وسیله مسئولین وقت وزارت بهداری، به عنوان یک بیماری بومی که هر آن امکان شیوع می‌‌توانست بیابد، معرفی شد.

اسلاید 19: وضعيت بيماري در ايران بر اساس آخرين آمار در سال ۱۳۷۷ نزديک به ده هزار نفر در ايران به اين بيماری مبتلا شدند و نزديک به يک صد نفر بر اثر اين بيماری جان باختند.يک سال بعد تعداد مبتلايان به اين بيماری به ۱۱۶۰ نفر کاهش يافت و در سال ۱۳۷۹ اين تعداد به ۳۴۵ نفر رسيد. بین سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ به طور متوسط هر ساله یك صد بیمار مبتلا به وبا در ایران دیده شده.

اسلاید 20: وضعيت بيماري در ايران طي نيم قرن گذشته اولين اپيدمي وباي التور در سال 1344 در ايران به وقوع پيوست و از آن پس بيماري در كشور ما حالت بومي به خود گرفت و همه ساله مواردي از آن به صورت تك گير در كانون هاي پراكنده و هرچند گاه يك بار به صورت همه گيري كوچك و بزرگ بروز مي كند.

اسلاید 21: وضعيت بيماري در ايران طي نيم قرن گذشته اين بيماري از اپيدمي سال 1344 تاكنون 9 بار به اوج رسيده كه عبارتند از :سال 1349، 663/19 مورد؛ سال 1354، 966/2 مورد؛ سال 1355، 100/2 مورد؛ سال 1356، 836/10 مورد؛ سال 1358، 856/1 مورد؛ سال 1364، 888/1 مورد؛ سال 1367، 485/2 مورد؛ سال 1368، 220/5 مورد.همچنين طبق آمار رسمي كه در سال 1998 به سازمان جهاني بهداشت، ارايه شده است در سال 1997 (1376 شمسي) موارد ثابت شده وبا در سطح كشور، بالغ بر 106/1 مورد بوده است. (طي طغيان بيماري در سال 1377 بيش از 000/10 مورد).

اسلاید 22: وضعيت بيماري در ايران طي نيم قرن گذشته نوع عامل بيماريزا در سالهاي 46-1344 اگاوا، سه سال بعد اينابا و تا سال 1356 به طور متناوب اينابا و اگاوا از آن سال به بعد، اگاوا بوده است.

اسلاید 23: وضعيت بيماري در ايران طي نيم قرن گذشته بيماري، همه ساله در بسياري از استانهاي كشور، به صورت تك گير گزارش مي شود. به طوري كه در بعضي از مناطق، همه ساله، مواردي وجود دارد و در بعضي از مناطق ديگر همه گيريهايي رخ مي دهد. اين استان ها عبارتند از : تهران، آذربايجان شرقي، خوزستان، خراسان، سيستان و بلوچستان، اصفهان و كردستان. بيماري وباي التور، بيشتر در شهرها اتفاق مي افتد و ميزان مرگ و مير آن طي همه گيريها حدود 2/1% مي باشد.

اسلاید 24: وضعيت بيماري در ايران طي نيم قرن گذشته بررسي انجام شده در مورد همه گيريهايي كه تاكنون در كشور اتفاق افتاده است، نشان مي دهد كه منشاء تمامي اين اپيدمي ها آلودگي منابع آب آشاميدني، به وسيله فاضلاب بوده است. به عبارت ديگر، اپيدمي ها در مناطقي اتفاق مي افتد كه از نظر بهداشت آب و فاضلاب ضعيفترند و اين واقعيت را حتي در تاريخ پزشكي 170 سال گذشته كشور نيز مي توان ملاحظه كرد.

اسلاید 25:

اسلاید 26:

اسلاید 27:

اسلاید 28:

اسلاید 29:

اسلاید 30:

اسلاید 31:

اسلاید 32:

اسلاید 33:

اسلاید 34: روش درماني ب جهت درمان دزهيدراتاسيون نسبي

اسلاید 35:

اسلاید 36:

اسلاید 37:

اسلاید 38:

اسلاید 39:

اسلاید 40:

اسلاید 41:

اسلاید 42:

اسلاید 43: درمان وباDoxycyclineCap 100 mgAdult 300 mg / Single DoseAdult 100 mg / Bid (روز اول ) + 100 mg / qd (روز دوم و سوم )

اسلاید 44: TetracyclineCap 250 mg12.5 mg / kg 500 mg / qid ( for 3 days )

اسلاید 45: Co – Trimoxazole Tab : SMX 400 mg & TMP 80 mg Pediatric Tab: SMX 100 mg & TMP20 mgSuspension : SMX 200 mg & TMP40 mgSMX 25 mg / kg & TMP 5 mg / kg /BidSMX 800 mg & TMP 160 mg /Bid ( for 3 days )

اسلاید 46: FurazolidoneTab 100 mg syr 50 mg / 15 ml1.25 mg / kg / qid (for 3 days )100 mg / qid (for 3 days )

اسلاید 47: Erythromycin Film Coated Tab 200 mg ; 400 mg Suspension 200 mg / 5 ml Drop 100 mg / 2.5 ml40 mg / kg / 24 h (evry 8 h ) (for 3 days )Max 1g / day

اسلاید 48: orCiprofloxacinTab 250 mg ;500 mg 30 mg / kg / Single Dose ( Max 1 g )15 mg / kg / Bid (for 3 days )

اسلاید 49:

اسلاید 50: رژيم غذايي بيماران اسهالي 1 – دوغ پاستوريزه2 – چاي كم رنگ3 – آب فراوان4 – آب سيب ( در خانه تهيه شود )5 – آب هويج ( در خانه تهيه شود )6 – كته ماست 7 - سوپ رقيق ( بعد از كاهش شدت اسهال )8 –مرغ آبپز يا كبابي ( بعد از كاهش شدت اسهال )

اسلاید 51: مواد غذايي كه نبايد مصرف شود :رژيم غذايي بيماران اسهالي 1 – نوشابه2 – سانديس 3 – كمپوت4 – نوشيدني ها و آب ميوه هاي اسانس دار

اسلاید 52: پيشگيري و كنترل

اسلاید 53: پيشگيري اوليه : ارتقاي آگاهي هاي بهداشتي مردم بخصوص افراد در معرض خطرتأمين آب آشاميدني سالم به وسيله شركت هاي آب و فاضلاب دفع بهداشتي مدفوع و فراهم كردن امكانات مناسب به منظور شستشوي دست هاواكسيناسيون وبا تأثيري در كنترل بيماري و تماس يافتگان، نداردمحدوديت جابجايي افراد و حمل غذاها و ساير كالاها قابل توصيه نمي باشدكموپروفيلاكسي (پيشگيري دارويي) دسته جمعي قابل توصيه نمي باشد

اسلاید 54: در رابطه با پيشگيري اوليه رعايت نكته هاي زير نيز ضروري به نظر مي رسد :_ گزارش موارد به مراكز بهداشت : موارد وباي ناشي از ويبريوي O139 مي بايد به سازمان جهاني بهداشت گزارش شود، ولي از آنجا كه يافته هاي باليني آن شبيه وباي ناشي از ويبريوهاي O1 است، از نظر اپيدميولوژي تنها زماني كه بزرگسالان يك منطقه، بيش از حد قابل انتظار دچار وبا شوند، بايد به طور قوي به وجود وباي ناشي از ويبريوي O139 مشكوك شده، موارد را همراه با نمونه هاي سرمي به سازمان جهاني بهداشت گزارش نمود.

اسلاید 55: _ جداسازي (ايزولاسيون) بيماران : مبتلايان به وباي حاد، بهتر است در بيمارستان ها بستري شوند، ولي نيازي به جداسازي مطلق آنها نمي باشد. در صورتي كه بهداشت فردي و نظافت و شستشو به دقت رعايت شود، تماس پرسنل بيمارستان،به منظور مراقبت هاي درماني و نيز تماس ديداركنندگان با مبتلايان به وبايي كه در بخش بستري هستند، خطري ندارد.

اسلاید 56: _ كنترل مگس : اگرچه مگس ممكن است باعث انتقال ويبريوكلرا از محلي به محل ديگر بشود، ولي اهميت آن چندان مشخص نمي باشد. _ مدفوع، مواد استفراغ شده و وسايلي كه مورد استفاده بيماران قرار گرفته است، بايد به وسيله حرارت يا اسيد كربونيك و يا ديگر مواد ضد عفوني كننده، مورد گندزدايي قرار گيرد.

اسلاید 57: پيشگيري ثانويه پيشگيري ثانويه شامل درمان به موقع بيماران با مايع ها، الكتروليت ها و پادزيست هاي مناسب است. در حال حاضر از آنجا كه تأثير واكسن و اقدام هاي كنترلي ديگر ارزش چنداني طي اپيدمي ها ندارد و از طرفي درمان بيماران، آسان، ارزان و مؤثر مي باشد و با شناسايي و درمان بيماران مي توان از آلودگي بيشتر آب و مواد غذايي جلوگيري نمود، اهميت درمان مورد تأكيد قرار مي گيرد. . با انجام تدابير درماني كافي، دليلي براي تلف شدن مبتلايان به وبا وجود ندارد.

اسلاید 58: پيشگيري ثالثيه اين بيماران، گاهي ممكن است دچار اولسر قرنيه، كوله سيستيت، پنوموني (در مناطق سرد)، گانگرن انتهاها، آلت تناسلي و بيضه شوند و حوادث عروقي مغز نيز در سالمندان گزارش شده است. . در صورت بروز هر يك از اين عوارض، لازم است از پيشرفت آنها و بروز داغ هاي پايدار جلوگيري شود. دياليز و پيوند كليه در افرادي كه به دليل نكروز حاد توبولر كليوي، كليه هاي خود را از دست داده اند، ممكن است لازم شود.

اسلاید 59: ديگر اقدام هاي كنترلياقدام هايي كه طي طغيانها، همه گيري ها و پاندمي هاي بيماري بايد انجام داد :فراهم نمودن تسهيلات درمانيپيشگيري دارويي (كموپروفيلاكسي) به نحوي كه پيش از اين ذكر شد.اقدام هاي سريع،جهت حصول اطمينان از سالم بودن آب هاي مصرفي وجوشاندن آب هاي مورد مصرف تا زماني كه به مخزن اصلي آب منطقه، به اندازه كافي، كلر اضافه گردد و سپس جلوگيري از آلودگي بعدي آنها فراهم نمودن امكانات مناسب، جهت دفع فاضلاب پژوهش در مورد وسايل انتقال

اسلاید 60: نظارت بر امر تهيه اغذيه و اشربه همگاني و جلوگيري از آلودگي بعد از طبخ غذاها به وسيله مگس يا دستان آلودهكنترل مگسارتقاي آگاهي هاي بهداشتي مردم به وسيله صدا و سيما، مطبوعات، روحانيان مذاهب و معلمان مدارس و نهضت سواد آموزيكنترل همه گيري رعب و وحشت، از طريق رسانه هاي گروهي، توجيه شوراهاي اسلامي محلي و رابطان بهداشتي به منظور اطلاع رساني مستقيم به ساكنان محله هاي درگير همه گيري

اسلاید 61: اقدام هايي كه طي بروز حوادث و سوانحي مانند سيل، زلزله، آتشفشان، جنگ و امثال آن بايد انجام داد : در مناطقي كه بيماري وبا حالت بومي (آندميك) دارد، تجمع تعداد زيادي از افراد در يك محل بدون اينكه امكانات كافي از نظر آب و غذاي سالم براي آنها فراهم گردد، بر خطر بروز همه گيري وبا خواهد افزود و بنابراين، مي بايد مسؤولان امر، به اين موضوع توجه داشته باشند.

اسلاید 62: اولين مورد وباي وارده به هر كشور، اولين مورد انتقال محلي و حتي غير وارده وباي ناشي از سوش هاي ويبريوكلراي O1 و O139 را در مناطقي كه قبل از آن عاري از بيماري شناخته شده است، مي بايد با هر وسيله ممكن، به سازمان جهاني بهداشت و كشورهاي همسايه اطلاع داد. با افرادي كه با كشتي ها، هواپيماها و وسايل نقليه زميني كه از مناطق وبا زده مي آيند، بايد طبق قوانين بهداشت بين المللي مصوب WHO برخورد گردد.

اسلاید 63: سازمان جهاني بهداشت، در كساني كه قصد مسافرت به كشوري ديگري را دارند، واكسن وبا را توصيه نمي كند و هيچ كشوري هم به طور رسمي درخواست گواهي تزريق اين واكسن را نمي كند. طبق قوانين بين المللي بهداشت « در مسافراني كه از مناطق آلوده مي آيند، در صورتي كه در محدوده زماني دوره نهفتگي بيماري هستند يا علايم باليني مشكوك به وبا دارند، لازم است آزمايش مدفوع انجام شود. »طي همه گيري هاي شديد وبا مي توان از كمك هاي مراكز همكاري هاي سازمان جهاني بهداشت برخوردار شد.

اسلاید 64: نكته كنترل وبا در هر كشور، در گروه مدرنيزه كردن سيستم آب و فاضلاب و اعمال همين اقدام ها در ساير كشورها مي باشد.

اسلاید 65: خسته نباشيد

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید