پزشکی و سلامت طب سنتی

ورزش از نگاه طب سنتی و اسلامی

varzesh_az_negahe_emam_reza_tabaye

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “ورزش از نگاه طب سنتی و اسلامی”

ورزش از نگاه طب سنتی و اسلامی

اسلاید 1: www.tabaye.ir

اسلاید 2: ورزش از نگاه طب سنتی و اسلامی

اسلاید 3: تعریف حركت و سكون:حركت و سكون یکی از اصول شش گانه تدابیر حفظ سلامتی(سته ضروریه، اصول حفظ الصّحّه) در طبّ سنتی است.حركت به معنای خروج ماده از غيرفعال بودن (قوه) به فعل است( مثل تبدیل انرژي پتانسيل به جنبشي).سكون، بقاء ماده در حالت قوه و حفظ حالت موجود آن می باشد.

اسلاید 4: نياز به حركت:حرارت غريزي در کنش ها و واکنش های خود، دچار تحلیل می شود و حركت:1ـ حرارت غريزي را تقويت مي‌كند. (مانند باد زدن آتش نیمه افروخته)2ـ باعث تسخين (گرمي) در بدن مي‌گردد.

اسلاید 5: نیاز به سکون:اگر حركتي دائمي و مستمر باشد و بين آن فاصله‌اي به نام سكون نباشد؛ رطوبت هاي بدن تحليل می رود و با افناي رطوبت بدن، حرارت غريزي هم دچار تباهي مي‌شود.ابن سينا عقیده دارد که خواب، شبيه‌ترين چيز به سكون است؛ بنابراین اثرات مثبت خواب براي سكون و آرامش هم قابل اثبات است.

اسلاید 6: سکون و آرامش:قواي طبيعي را تقويت مي‌كند؛باعث تقويت هضم غذا مي‌شود؛رطوبات تحلیل رفته را جبران می کند؛دفع فضولات از راه روده و مثانه را تسهیل می کند؛ و ....

اسلاید 7: ورزش:ریاضت یا ورزش در طب سنتی ایران اهمیت فراوانی دارد.جناب ابن سینا در کتاب اوّل قانون، در بحث تدابیر مشترک، مهم‌ترین تدبیر در تندرستی را در درجه نخست، ورزش کردن و سپس تدبیر غذا و تدبیر خواب می‌داند و از این رو سخن خود را با تدبیر ورزش آغاز می‌کند:« از آنجا كه اساس تندرستي به ترتيب اهميت بر ورزش، غذا و خواب قرار دارد؛ بهتر است اهم ر ا بر مهم ترجيح دهيم و موضوع ورزش را پيش كشيم و مي گوييم...»

اسلاید 8: تعریف ورزش:ورزش حركتي است تابع اراده.در ورزش، تنفس، بلند و بزرگ و پي درپي مي آيد.هركس بتواند با شيوه صحيح و متناسب با اعتدال مزاج خود و در وقت و هنگام مناسب ورزش كند، از چاره جويي(پيش گيري) و تداوي بيماري هاي مادي و بيماري هاي مزاجي كه در دنباله آن مي آيد، بي نياز مي گردد.

اسلاید 9: برداشت ها:1- از این تعریف بر می آید که ارادی بودن ورزش در نتایج حاصله مهم و موثر است.بنابراین انجام ورزش های غیراردای که این روزها بسیار باب شده است(مثل انواع دستگاه های ویبره یا دستگاه هایی که با ایجاد جریان های الکتریکی عضله را دچار انقباض های ریتمیک می کنند)؛ نمی تواند مفید فایده باشد چنان که زیان های این نوع ورزش ها به تدریج بر محافل علمی روشن شده است.

اسلاید 10: نکته:برداشت برخی صاحب نظران از این تعریف آن است که كارهای روزمره، چون با اراده و تمركز انجام نمي‌شوند؛ تأثير مطلوب ورزش را ندارند.درواقع، اراده و تمركز در ورزش، حرارت غريزي و قوا را متوجه عضو مي‌كند و تأثيرات مطلوب را به جا مي‌گذارد. بنابراین کارهاي روزمره رياضت محسوب نمی شوند.البته بعید است که فعالیت هایی مثل کشاورزی، آهنگری و ... را نیز بتوان مشمول این برداشت دانست.

اسلاید 11: 2- رعایت شرایط مناسب ورزش در حصول نتیجه مطلوب ضروری است. بنابراین بر اساس عواملی چون سن، جنس، مزاج، نوع تغذیه، بیماری های شخص، فصل، اقلیم محلّ زندگی و ... نوع ورزش هر فرد با دیگری متفاوت است و تجویز عمومی ورزش برای همگان ممکن نیست.

اسلاید 12: 3- ورزش به تنهایی کافی نیست و نمی تواند ما را از سایر دستورات بهداشتی و به ویژه بهداشت تغذیه و دیگر اصول ستّه ضروریه بی نیاز کند.جناب ابن سینا هم می فرمایند:« اين بهره برداري از ورزش هنگامي ميسر است كه دستورات ديگر بهداشتي را به كلّي مراعات كند.»

اسلاید 13: 4- در کتاب قانون چنین آمده است: ورزش؛ برنامه مشترك اشخاص بالغ»؛از این عنوان برمی آید که کودکان، با توجه به نوع مزاج و نیز فعالیت زیادی که دارند، علی العموم نیاز چندانی به ورزش ندارند و تحمیل ورزش، به ویژه ورزش های سنگین، به ایشان، با کاهش رطوبات بدن، در روند رشد کودکان اختلال ایجاد می کند.

اسلاید 14: اصرار والدین امروزی به شرکت فرزندانشان در فعالیت های ورزشی سازمان یافته باشگاهی، می تواند عوارض جبران ناپذیری برای کودکان داشته باشد.به ویژه که این اصرار، در فصل تابستان که نیاز به ورزش به حداقل می رسد، در بیشترین مقدار خود است.البته کودکانی که انس زیادی با رایانه و تلویزیون و ... دارند و از حداقل های فعالیتی این سنین فاصله گرفته اند می توانند از استثنائات این قضیه باشند.

19,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید