پزشکی و سلامتسایرورزشیطب سنتی

ورزش از نگاه طب سنتی و اسلامی

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
تعریف حرکت و سکون: حرکت و سکون یکی از اصول شش گنه تدابیر حفظ سلامتی(سته ضروریه. اصول حفظ السَحَه) در طب سنتی است. الا حرکت به معنای خروج ماده از غیرفعال بودن (قوه) به فعل است( مثل تبدیل انرژی پتانسیل به جنبشی). لا سکون, بقاء ماده در حالت قوه و حفظ حالت موجود آن می باشد.

صفحه 4:
نياز به حرکت: حرارت غریزی در کنش ها و واکنش های خود. دچار تحلیل مى شود و حركت: ‎١‏ حرارت غريزى را تقويت می‌کند. (مانند باد زدن آتش نیمه افروخته) ‏۲-باعث تسخین (گرمی) در بدن می‌گردد.

صفحه 5:
نیاز به سکون: اگر حرکتی دائمی و مستمر باشد و بین ّن فاصله‌ای به نام سکون نباشد؛ رطوبت های بدن تحلیل حی رود وبا افنای رطوبت بدن. حرارت غریزی هم دچار تباهى مى شود. لبن سينا عقيده دارد كه خواب. شبيهترين جيزنبه سكون است؛ بنابراين اثرات مثبت خواب براى سكون و آرامش هم قابل اثبات است.

صفحه 6:
سکون و آرامش: لا قواى طبیعی را تقویت می‌کند؛ ‎Q‏ باعث تقویت هضم غذا می‌شود؛ ‏0 رطوبات تحلیل رفته را جبران مى كند؛ ‏لا دفع فضولات از راه روده و مثانه را تسهیل می کند؛ ‎gl

صفحه 7:
ورزش: ریاضت با ورزش در طب سنتی ایران اهعیت فراوانی دارد. جناب لبن سینا در کتاب اوّل قانون. در بحث تدابیر مشترک. مهم‌تریین تدبیر در تندرستی را در درجه نخست. ورزش کردن و سپس تدبیر غذا و تدبیر خواب می‌دلند و از لین رو سخن خود را با تدبیر ورزش آغاز می‌کند: « از آنجا که اساس تندرستي به ترتیب اهمیت بر ورزش؛ غذا و خواب قرار دارد؛ بهتر است اهم ر | بر مهم ترجیح دهیم و موضوع ورزش را پیش کشیم و مي گوییم...»

صفحه 8:
تعریف ورزش: ورزش حرکتی است تابع اراده. لس در ورزش, تنفس, بلند و بزرگ و پی درپی می آید. لا هرکس بتولند.با شیوه صحیح و متناسب‌با اعتدال مزاج خود و در وقت و هنگام مناسب ورزش کند. از چاره جهیی(پیش گیری) و تداوی بیماری های مادی و بیماری های مزاجی که در دنباله آن می آید. بی نیاز می گردد.

صفحه 9:
برداشت ها: ‎-١‏ از لين تعریف بر عی ید که ارادی بودن ورزش در نتلیج حاصله مهم و موثر است. ‏بنابرلین انجام ورزش های غیراردای که لین روزها بسیار باب شده است (مثل انواع دستگاه های ویبره يا دستگاه هایی که با ایجاد جریان های الکتریکی عضله را دچار انقباض های ‏ریتمیک می کنند)؛ نمی تولند مفید فایده باشد چنان که زیان های این ‏نوع ورزش ها به تدریج بر محافل علمی روشن شده است.

صفحه 10:
برداشت برخی صاحب نظران از این تعریف آن است که کارهای روزمره. چون با اراده و تمرکز انجام نمی‌شوند؛ تأثیر مطلوب ورزش را ندارند. درولقع. اراده و تمرکز در ورزش. حرارت غریزی و قوا را متوجه عضو می‌کند و تأثیرات مطلوب را به جا می‌گذارد. بنابراین کارهای روزمره ریاضت محسوپ/نمی شونی. البته بعید است که فعالیت هلیی مثل کشاورزی. آهنگری و ...را مشمول این برداشت دانست. بتوان

صفحه 11:
۲- رعایت شرایط مناسب ورزش در حصول نتیجه مطلوب ضروری است. بنابرلین بر اساس عواملی چون سن. جنس مزاج. نوع تغذیه. بیماری های شخص, فصل, اقليم محل زندگی و ... نوع ورزش هر فردبا دیگری متفاوت است و تجویز عمومی ورزش برای همگان ممکن نیست.

صفحه 12:
۳- ورزش به تنهایی کافی نیست و نمی تواند ما را از سایر دستورات بهداشتی و به وبژه بهداشت تغذیه و دیگر اصول سته ضروربه بی نیاز کند. جناب ابن سينا هم مى فرمايند: « لين بهره بردارى از ورزش هنكلمى ميسر است كه دستورات ديكر بهداشتى را به كلّى مراعات كند.»

صفحه 13:
۴ در کتاب قانون چنین آمده است: ورزش؛ برنامه مشترک اشخاص بالغ»؛ از لین عنوان برمی آید که کودکان,با توجهبه نوع مزاج و نیز فعالیت زیادی که دایند. علی العموم نیاز چندلنیبه ورزش ندایند و تحمیل ورزش,:به ویژه ورزش های سنگین, به ایشان..با کاهش رطوبات بدن. در روند رشد کودکان اختلال ایجاد می کند.

صفحه 14:
* اصرار والسین امروزیبه شرکت فرزندانشان در فعالیت های ورزشی سازمان بافته باشگاهی. می تواند عوارض جبران ناپذبری برای کودکان داشته باشد. * به ويقه كه اين اصرار. در فصل تابستان که نیازبه ورزش‌به حداقل می رسد. در بیشترین مقدار خود است. * البته کودکلنی که لنس زبادیبا رایلنه و تلویزبون و ... دایند و از حداقل های فعالیتی این سنین فاصله گرفته اند می توانند از استثنائات این قضیه باشند.

51,000 تومان