هنر هنرهای نمایشی

ورود سینما به ایران

voroode_cenema_be_iran

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “ورود سینما به ایران”

ورود سینما به ایران

اسلاید 1: مهران ميداني ايمان ميرزاده تهيه كنندگان:

اسلاید 2: ورود سینما به ایرانمظفرالدينشاه در فروردين سال ۱۲۷۹ از تهران به مقصد اروپا حرکت کرد. در اين سفر بود که با سينما آشنا شد. در سفرنامهٔ مبارکه مظفرالدينشاه آمده است که شاه روز يکشنبه هفدهم تير ۱۲۷۹ به اتفاق ميرزا ابراهيم خان عکاسباشی به تماشای دستگاه سينموفتوگراف و لانترن ماژيک رفته است. اين حادثه پنج سال پس از رواج اختراع برادران لومير در پاريس رخ داد؛ (شاه اين دوربين را اشتباهاً سينموفتوگراف میناميد.)

اسلاید 3: ادامهدر هفته بعد، مظفرالدينشاه مجدداً به ديدار سينما رفت. حدود يک ماه پس از اولين ديدار مظفرالدينشاه با سينما، در سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۲۷۹ در شهر اوستاند در ساحل دريا در بلژيک، جشن روز عيد گل برگزار شد و ميرزا ابراهيمخان عکاسباشی مشغول عکس سينموفتوگراف اندازی از شاه شد. به اين ترتيب بانی ورود نخستين دوربين فيلمبرداری و نمايش فيلم، مظفرالدينشاه است و نخستين فيلمبردار ايرانی نيز ابراهيم خان عکاسباشی محسوب میشود.

اسلاید 4: اولين تجربه در سينمای ايران عبدالحسين سپنتا متولد ۱۲۸۶ تهران بود. وی در مدرسهٔ سنلوئی و مدرسهٔ زرتشتيان تهران و نيز در اصفهان و کالج امريکايی تحصيل کرد و علاقهٔ زيادی به تاريخ و ادبيات ايران باستان داشت. سپنتا سفرهايی به هند داشت و آثاری را منتشر نمود. در سال ۱۳۰۷ اولين روزنامهاش را با نام دورنمای ايران منتشر کرد. وی پس از سفر به ايران مجدداً به هند رفت.

اسلاید 5: ادامهآشنايی وی با سينما به طور تصادفی و از طريق اردشير ايرانی صورت گرفت. پس از مطالعه در اين زمينه بصورت تئوري، سناريو با نظر فنی اردشير ايرانی نوشته شد. مشکل اساسی اين دو در تهيه فيلم، انتخاب بازيگران بود که میبايست با زبان فارسی آشنايی می داشتند. پس از جستجوی بسيار، سرانجام همسر يکی از کارمندان استوديو بنام روح انگير جهت ايفای نقش دختر لُر برگزيده شد.

اسلاید 6: ادامهنقشهای بعدی را هادی شيرازی و سهراب پوری ايفا می کردند و نقشهای فرعی را خود سپنتا با تغيير صدا و لحن صحبت میکرد. پس از هفت ماه کار مداوم، نخستين فيلم ايرانی ناطق موجوديت يافت. از اين فيلم بعدها بنام جعفر و گلنار ياد میشد. نقش اساسی در تهيهٔ اين فيلم، به سپنتا تعلق داشت، گرچه ساختهٔ اردشير ايرانی ذکر شد و در واقع کارگردانی هنری با سپنتا و کارگردانی فنی با اردشير ايرانی بود.

اسلاید 7: ادامهفيلم دختر لُر در مهر ۱۳۱۲ آماده نمايش شد و در ۳۰ آبان ۱۳۱۲ نمايش فيلم در سينما ماياک در خيابان لاله زار آغاز شد و با استقبال بی سابقه ای روبرو شد و پس از ۳۷ روز نمايش، موفقيت بی نظيری کسب کرد. سپس از دی ماه به مدت ۱۲۰ روز در سينما سپه اکران شد و حتی سال بعد يک ماه در سينما ماياک و ۵۰ روز در سينما سپه نمايش مجدد يافت. و نمايش سومی نيز در سينما سپه داشت. توفيق دختر لُر فيلمهای صامت را از رونق انداخت.

اسلاید 8: سینمای ایران بعد از انقلاب با پيروزی انقلاب، در ابتدا اين تصور مطرح شد که حاکميت دينی با سينما سر سازگاری ندارد و سينما از حيات فرهنگی اين سرزمين حذف خواهد شد؛ اما با سخنان رهبر انقلاب اين ذهنيت برطرف شد و با تأييد فيلم گاو ساختهٔ داريوش مهرجويی از طرف ايشان، بعنوان سينمايی سالم، تلقی تازه ای در مورد آيندهٔ سينمای ايران پديد آمد؛ اما بهرحال برخوردها متفاوت بود.

اسلاید 9: ادامهبا پيروزی انقلاب وزارت فرهنگ و هنر در وزارت علوم ادغام شد. در روز نخست دستور بازگشايی سينماها صادر شد و بسياری از آثار انقلابی يا حتی استعماری به نمايش درآمد. دفتر کمپانیهای خارجی در اول سال ۱۳۵۸ تعطيل شد. در جلسهٔ مشترک شورای تهيه کنندگان، واردکنندگان، سينماداران و هنرمندان در تيرماه ۱۳۵۸، تصميم بر اين گرفته شد که از ورود هر نوع فيلم خارجی جلوگيری شود. و سپس پروانهٔ نمايش فيلمهای ايرانی که از سال ۵۸ تا ۵۹ مجوز گرفته بودند لغو شد.

اسلاید 10: ادامهبعد از انقلاب مميزی نيز ويژگیهای تازه ای يافت. در سالهای نخست پس از انقلاب در جريان تنشهای حادّ سياسي، سينما به نازلترين حد خود از لحاظ کمی و کيفی رسيد. توليد فيلم تحت تأثير بی ثباتی سياسي، تغيير مداوم مسؤولان و نوسان معيارهای مميزی و در نتيجه عدم امنيت در سرمايه گذاري، ورود فيلمهای خارجی رونق يافته بود.در اين بين، تعدادی از توليدکنندگان فيلمهای ايرانی تلاش کردند توليد فيلم را بار ديگر به جريان اندازند. به گونه ای که با آرمانهای اسلامی نيز انطباق داشته باشد. فيلمهای برزخیها، فرياد مجاهد، سرباز اسلام و ... حاصل اين تلاشند.

اسلاید 11: ادامهبعد از سال ۱۳۶۰ مجموعهٔ امور سياسي، فرهنگي، اقتصادی و صنفی سينما تحت نظارت دولت قرار گرفت و تأثير مثبت آن با محدوديت ورود فيلمهای خارجي، حذف عوارض سنگين از فيلمهای داخلي، نظم بخشيدن به ارتباط ميان صاحبان سينما و صاحبان فيلم، پرداخت وام بانکی به تهيه کنندگان و بسياری موارد ديگر خود را نشان داد. اصلاحات انجام شده متأثر از ارادهٔ عام سينماگران ايرانی بود. اما اين سياست سينمايی تبليغات منفی نيز در پی داشت که بخشی از آن در بحث مميزی قابل توجه میباشد.

اسلاید 12: ادامهبتدريج از سال ۱۳۶۴ با ايجاد رابطه مناسبتر ميان سياستگذاران و سينماگران، آثاری خلق شد که توانست نظر منتقدان و روشنفکران را نيز بخود جلب نمايد و با اقبال عمومی نيز مواجه شد و در عين حال سينمای ايران را در سطح جشنواره های جهانی مطرح کند. دههٔ شصت فوران کارهای درخشان نسل دوم سينمای جديد ايرانی است. در ابتدای دههٔ هفتاد با تصميم دولت، يارانه حذف شد. رويداد ديگر اين سال تأسيس مؤسسهٔ رسانه های تصويری بعنوان سازماندهندهٔ فعاليتهای قانونی شبکه ويدئويی کشور بود.

اسلاید 13: ادامهدر اين دوره حضور فيلمهای ايرانی در جشنواره های جهانی و کسب جايزه برای مديريت سينمايی بخودی خود ارزشمند نبود. در سال ۱۳۷۹، پيشنويس قانون سينما ارائه شد که در آن دادگاه صالحه برای رسيدگی به خطاهای سينمايی پيش بينی شده است. همچنين استراتژی سينمای ايران در برنامهٔ پنجسالهٔ سوم توسعه انتشار يافت. ويژگی و مشخصهٔ اين دوره که به سينمای بعد از دوم خرداد مشهور است، بحث سنت و مدرنيته میباشد.

اسلاید 14: یک تصویر جالب

اسلاید 15: تصاویر

اسلاید 16: تصاویر

اسلاید 17: پایانتهیه کنندگان:مهران میدانیایمان میرزاده

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید