صفحه 1:
صفحه 2:
PAB)
* مظفرالدینشاه در فروردین سال ۱۲۷٩ از تهران به مقصد
ارویا حرکت کرد. در اين سفر بود که با سینما آشنا شد. در
رات ماک امن انس ارت تک ان رز
یکشنبه هفدهم تیر ٩ ۱۲۷ به اتفاق میرزا ابراهیم خان
عکاسباشی به تماشای دستگاه سینموفتوگراف و لانترن
پاک ری رس ان مریم لس ارام اراد
OUST TS] BP Ieee OBES 1
(Geers Fre |puere oer
صفحه 3:
Sh
erty ا ل ا reer ee
PE CCeU em ل ا ا ل ROC wr peg
سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۲۷۹ در سهر اوستاند در ساحل دریا در
بلژیک, جشن روز عید گل برگزار شد و میرزا ابراهیمخان
ل Ep TR Can Pe vert ne] er] ce
eT CCE RCH] PD tes Cer DLP Maree EL St Med Ret Seo
0010 bo ip) pyre rc ا petra rc)
[۱ Uguro luis ol e»lul
صفحه 4:
۳۹۳
© عبدالحسین سپنتا متولد ۶ ۱۲۸ تهران بود. وی در مدرسة
سئنلوئی و مدرسة زرتشتیان تهران و نیز در اصفهان و کالج
امريكايى تحصيل كرد و علاقف زيادى به تاريخ و ادبيات ايران
باستان داش ل
منتشر نمود. در سال ۷ ۱۳۰ اولین روزنامهاش را با نام
دورنماى ايران منتشر كرد. وى يس از سفر به ايران مجدداً
به هند رفت.
صفحه 5:
Sh
Senos SS!) eee ا ا ree a
ا Shor Bees ا ا ese nee oo
ل ا erie ا
اساسی این دو در تهیه فیلم, انتخاب بازیگران بود که
1 0 ا irene ا pg Cnr Pr
۱ جستجوی بسیار, سرانجام
همسر يكى از كارمندان استوديو
بنام روح انگیر جهت ایفای نقش
لا ”2
صفحه 6:
Sh
نقشهاى بعدى را هادى شيرازى و سهراب يورى ايف مى
کردند و نقشهای فرعی را خود سپنتا با تغییر صدا و لحن
صحبت ميكرد. يس از هفت ماه كار مداوم,. نخستين فيلم
ايرانى ناطق موجوديت يافت. از اين فيلم بعدها بنام جعفر و
گلنار یاد ميشد. نقش اساسی در تهی as abs gol سپنتا
PET Ue ا be 0
eee Te P OL er ReS PS S| CMe rer eRC ST Mee DSCSIy
بود.
صفحه 7:
را مر یازا تس یر لاه
Pea ا 0
ا ا ا 0 SOP
نمایش موقعیت بی تطيرى كسب كرد سپس از دی ماه به
ee nu loci arr gm crete SCOR MCE) ل الكت
Set ae ele rer eT eC SPOTS RE Ree a Ser Usp ICAFy
یافت. و نمایش سومی نیز در سینما سپه داشت. توفیق
ا 0
صفحه 8:
تایروزی انقلای در ایتدا این تصور مطرح نش که حامیت
اا ات 2
eanePay Pre ا 0
Pe ee Wray wre rent War ern plc
ا ا ا ا 00 تازه
0
ايران يديد آمد؛ اما بهرحال
برخوردها متفاوت بود.
صفحه 9:
et. pole eylig 2 pid 9 Sind a ylig Mail Signy L
0 ا eT SOS EEecT
بسیاری از آثار انقلابی یا حتی استعماری به نمایش درآمد.
بر تا آن ار رال رل ی ی تس رز
ا اا ل اا
0 0 ا ام ا 0
0 ا ا ا ل
ا 000
پر
صفحه 10:
Sh
Ris PROC ES eaten S ers etnC Steere Cs] Ihe
Peeper eee Ears Pesto pean yes Fe Jee See
به نازلترین حد خود از لحاظ کمی و کیفی رسید. تولید فیلم
۱7 بان Sy
معیارهای ممیزی و در نتیجه عدم امنیت در سرمایه گذاري,
|
در اين بينء تعدادى از توليدكنندكان فيلمهاى ايرانى تلاش
7 |
FC PP pe etl Far 0
|
صفحه 11:
Sh
بعد از سال ۱۳۶۰ مجموعة امور سياسي, فرهنگي, اقتصادی
و صنفی سینما تحت نظارت دولت قرار گرفت و تأثیر مثبت
آن با محدودیت ورود فیلمهای خارجي, حذف عوارض سنگین
ee vere ee CYTE BCE CIF 7 0ت
FC ie) fe oe eNrerdy 0 ا Pyro] eerie) ce Vance] Ar Rere
بسیاری موارد دیگر خود را نشان داد. اصلاحات انجام شده
مناثر ار ارادخ عام سیتماگران ایرانی بود آما این سیاست
ار Beye
|
صفحه 12:
et
بتدريج از سال 20 ع١ باايجاد رابطه مناسس بتر ميان
سياستكذاران و سينماكران, آثارى خلق شد كه توانست نظر
منتقدان و روشنفكران را نيز بخود جلب نمايد و با اقبال
عمومى نيز مواجه شد و در عين حال سينماى ايران را در
000001 01117 100 107
ده شصت فوران كارهاى درخشان نسل دوم سينماى جديد
ا ا إساء ركف هعناد با نصيم دول پارانه
cc! ار زا زار ار
sm gtr eet) 7 ا 7 Peak
ويدئوبى كشور بود.
صفحه 13:
Sh
Pye ا. اآاا ا " ee
کسب جایزه برای مدیریت سینمایی بخودی خود ارزشمند نبود.
در سال ۱۳۷۹ پیشنویس قانون سینما ارائه شد که در آن دادگاه
rover] Ip We grees Frag revere 0 BVO SIC pear eS]
pelle ی ار
ا ۱
peur] We Tg Se Orn moe Meroe ITY ee) Peer Ty
صفحه 14:
صفحه 15:
صفحه 16:
لا
9
۵
&
1
صفحه 17:
7
مهران میدانی
ایمان میرزاده
تهيه كنندگان:
ورود سینما به ایران Nod
مظفرالدينشاه در فروردي ن س ال ۱۲۷ ۹از تهران ب ه مقص دet
اروپ ا حرک ت کرد .در اي ن س فر بود ک ه ب ا س ينما آشن ا شد .در
ه مبارک ه مظفرالدينشاه آمده اس ت ک ه شاه روز
س فرنام ٔ
يکشنب ه هفده م تي ر ۱۲۷ ۹ب ه اتفاق ميرزا ابراهي م خان
عکاس باشی ب ه تماشای دس تگاه س ينموفتوگراف و النترن
ماژي ک رفت ه اس ت .اي ن حادث ه پن ج س ال پ س از رواج اختراع
برادران لومير در پاريس رخ داد؛ (شاه اين دوربين را اشتباها ً
سينموفتوگراف میناميد).
Nod
ادامه
در هفت ه بع د ،مظفرالدينشاه مجددا ً ب ه ديدار س ينما رفتet.
حدود يک ماه پس از اولين ديدار مظفرالدينشاه با سينما ،در
سه شنبه ۲۳مرداد ۱۲۷۹در شهر اوستاند در ساحل دريا در
بلژي ک ،جش ن روز عي د گ ل برگزار ش د و ميرزا ابراهيمخان
عکاس باشی مشغول عک س س ينموفتوگراف اندازی از شاه
شد.
به اين ترتيب بانی ورود نخستين دوربين فيلمبرداری و نمايش
فيل م ،مظفرالدينشاه اس ت و نخس تين فيلم بردار ايران ی ني ز
ابراهيم خان عکاسباشی محسوب میشود.
اولين تجربه در سينمای ايران Nod
عبدالحس ين س پنتا متول د ۱۲۸ ۶تهران بود .وی در مدرس هet
ٔ
ه زرتشتيان تهران و ني ز در اص فهان و کال ج
س نلوئی و مدرس ٔ
عالقه زيادی ب ه تاري خ و ادبيات ايران
امريکاي ی تحص يل کرد و
ٔ
باس تان داشت .س پنتا س فرهايی ب ه هن د داش ت و آثاری را
منتش ر نمود .در س ال ۱۳۰ ۷اولي ن روزنامهاش را ب ا نام
دورنمای ايران منتش ر کرد .وی پ س از س فر ب ه ايران مجددا ً
به هند رفت.
Nod
ادامه
آشناي ی وی ب ا س ينما ب ه طور تص ادفی و از طري ق اردشي رet
ايران ی ص ورت گرفت .پ س از مطالع ه در اي ن زمين ه بص ورت
تئوري ،سناريو با نظر فنی اردشير ايرانی نوشته شد .مشکل
اس اسی اي ن دو در تهي ه فيل م ،انتخاب بازيگران بود ک ه
میبايس ت ب ا زبان فارس ی آشناي ی م ی داشتند .پ س از
جستجوی بسيار ،سرانجام
همسر يکی از کارمندان استوديو
بنام روح انگير جهت ايفای نقش
دختر لُر برگزيده شد.
Nod
ادامه
نقشهای بعدی را هادی شيرازی و س هراب پوری ايف ا م یet
کردن د و نقشهای فرع ی را خود س پنتا ب ا تغيي ر ص دا و لح ن
ص حبت میکرد .پ س از هف ت ماه کار مداوم ،نخس تين فيل م
ايرانی ناطق موجوديت يافت .از اين فيلم بعدها بنام جعفر و
تهيه اي ن فيل م ،ب ه س پنتا
گلنار ياد میشد .نق ش اس اسی در
ٔ
ه اردشير ايرانی ذکر شد و در واقع
تعلق داشت ،گرچه ساخت ٔ
کارگردانی هنری با سپنتا و کارگردانی فنی با اردشير ايرانی
بود.
Nod
ادامه
فيل م دخت ر ل ُر در مه ر ۱۳۱ ۲آماده نماي ش ش د و در ۳ ۰آبانet
۱۳۱ ۲نماي ش فيل م در س ينما ماياک در خيابان الل ه زار آغاز
ش د و ب ا اس تقبال ب ی س ابقه ای روبرو ش د و پ س از ۳ ۷روز
نمايش ،موفقيت بی نظيری کسب کرد .سپس از دی ماه به
مدت ۱۲۰روز در سينما سپه اکران شد و حتی سال بعد يک
ماه در س ينما ماياک و ۵ ۰روز در س ينما س په نماي ش مجدد
يافت .و نماي ش س ومی ني ز در س ينما س په داشت .توفي ق
دختر لُر فيلمهای صامت را از رونق انداخت.
سینمای ایران بعد از انقالب Nod
ب ا پيروزی انقالب ،در ابتدا اي ن تص ور مطرح ش د ک ه حاکمي تet
دينی با سينما سر سازگاری ندارد و سينما از حيات فرهنگی
اين سرزمين حذف خواهد شد؛ اما با سخنان رهبر انقالب اين
ه داريوش
ذهني ت برطرف ش د و ب ا تأيي د فيل م گاو س اخت ٔ
مهرجويی از طرف ايشان ،بعنوان سينمايی سالم ،تلقی تازه
ای در مورد آينده ٔ سينمای
ايران پديد آمد؛ اما بهرحال
برخوردها متفاوت بود.
Nod
ادامه
ب ا پيروزی انقالب وزارت فرهنگ و هن ر در وزارت علوم ادغامet
شد .در روز نخس ت دس تور بازگشاي ی س ينماها ص ادر ش د و
بس ياری از آثار انقالب ی ي ا حت ی اس تعماری ب ه نماي ش درآمد.
دفت ر کمپانیهای خارج ی در اول س ال ۱۳۵ ۸تعطي ل شد .در
جلس
ه مشترک شورای تهي
ٔ
ه کنندگان ،واردکنندگان،
س ينماداران و هنرمندان در تيرماه ،۱۳۵ ۸تص ميم بر اي ن
گرفته شد که از ورود هر نوع فيلم خارجی جلوگيری شود .و
پروانه نماي ش فيلمهای ايران ی ک ه از س ال ۵ ۸ت ا ۵ ۹
س پس
ٔ
مجوز گرفته بودند لغو شد.
Nod
ادامه
بع د از انقالب مميزی ني ز ويژگیهای تازه ای يافت .در س الهایet
نخس ت پ س از انقالب در جريان تنشهای حاد ّ س ياسي ،س ينما
به نازلترين حد خود از لحاظ کمی و کيفی رسيد .توليد فيلم
تحت تأثير بی ثباتی سياسي ،تغيير مداوم مسؤوالن و نوسان
معيارهای مميزی و در نتيج ه عدم امني ت در س رمايه گذاري،
ورود فيلمهای خارجی رونق يافته بود.
در اي ن بي ن ،تعدادی از توليدکنندگان فيلمهای ايران ی تالش
کردند توليد فيلم را بار ديگر به جريان اندازند .به گونه ای که
ب ا آرمانهای اس المی ني ز انطباق داشت ه باشد .فيلمهای
برزخیها ،فرياد مجاهد ،سرباز اسالم و ...حاصل اين تالشند.
Nod
ادامه
بعد از سال ۱۳۶۰مجموعه امور سياسي ،فرهنگي ،اقتصادیet
ٔ
و صنفی سينما تحت نظارت دولت قرار گرفت و تأثير مثبت
آن با محدوديت ورود فيلمهای خارجي ،حذف عوارض سنگين
از فيلمهای داخل ي ،نظ م بخشيدن ب ه ارتباط ميان ص احبان
سينما و ص احبان فيل م ،پرداخ ت وام بانکی به تهيه کنندگان و
بس ياری موارد ديگ ر خود را نشان داد .اص الحات انجام شده
متأث ر از اراده ٔ عام س ينماگران ايران ی بود .ام ا اي ن س ياست
سينمايی تبليغات منفی نيز در پی داشت که بخشی از آن در
بحث مميزی قابل توجه میباشد.
بتدري ج از س ال
Nod
ادامه
۱۳۶ ۴ب ا ايجاد رابط ه مناس بتر ميانet
سياستگذاران و سينماگران ،آثاری خلق شد که توانست نظر
منتقدان و روشنفکران را ني ز بخود جل ب نماي د و ب ا اقبال
عموم ی ني ز مواج ه ش د و در عي ن حال س ينمای ايران را در
س
طح جشنواره های جهان
ی مطرح کند.
دهه شص ت فوران کارهای درخشان نس ل دوم س ينمای جدي د
ٔ
دهه هفتاد ب ا تص ميم دول ت ،ياران ه
ايران ی اس ت .در ابتدای
ٔ
ه رسانه های
حذف شد .رويداد ديگر اين سال تأسيس مؤسس ٔ
تص ويری بعنوان س ازماندهنده ٔ فعاليتهای قانون ی شبک ه
ويدئويی کشور بود.
ادامه
Nod
et
در اي ن دوره حضور فيلمهای ايران ی در جشنواره های جهان ی و
کسب جايزه برای مديريت سينمايی بخودی خود ارزشمند نبود.
در س ال ،۱۳۷ ۹پيشنوي س قانون س ينما ارائ ه ش د ک ه در آ ن دادگاه
ص الحه برای رس يدگی به خطاهای سينمايی پيش بينی شده است.
ه س وم توس عه
همچني ن اس تراتژی س ينمای ايران در
برنامه پنجس ال ٔ
ٔ
ه اي ن دوره ک ه ب ه س ينمای بع د از
انتشار يافت .ويژگ ی و مشخص ٔ
دوم خرداد مشهور است ،بحث سنت و مدرنيته میباشد.
یک تصویر جالب
Nod
et
تصاویر
Nod
et
تصاویر
Nod
et
پایان
○ تهیه کنندگان:
مهران میدانی -ایمان میرزاده
Nod
et