هنرهنرهای نمایشی

ورود سینما به ایران

صفحه 1:

صفحه 2:
PAB) * مظفرالدینشاه در فروردین سال ‎۱۲۷٩‏ از تهران به مقصد ارویا حرکت کرد. در اين سفر بود که با سینما آشنا شد. در رات ماک امن انس ارت تک ان رز یکشنبه هفدهم تیر ‎٩‏ ۱۲۷ به اتفاق میرزا ابراهیم خان عکاسباشی به تماشای دستگاه سینموفتوگراف و لانترن پاک ری رس ان مریم لس ارام اراد ‎OUST TS] BP Ieee OBES‏ 1 ‎(Geers Fre |puere oer‏

صفحه 3:
Sh erty ‏ا ل ا‎ reer ee PE CCeU em ‏ل ا ا ل‎ ROC wr peg ‏سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۲۷۹ در سهر اوستاند در ساحل دریا در‎ ‏بلژیک, جشن روز عید گل برگزار شد و میرزا ابراهیمخان‎ ‏ل‎ Ep TR Can Pe vert ne] er] ce eT CCE RCH] PD tes Cer DLP Maree EL St Med Ret Seo 0010 bo ip) pyre rc ‏ا‎ petra rc) [۱ Uguro luis ol e»lul

صفحه 4:
۳۹۳ © عبدالحسین سپنتا متولد ۶ ۱۲۸ تهران بود. وی در مدرسة سئنلوئی و مدرسة زرتشتیان تهران و نیز در اصفهان و کالج امريكايى تحصيل كرد و علاقف زيادى به تاريخ و ادبيات ايران باستان داش ل منتشر نمود. در سال ۷ ۱۳۰ اولین روزنامهاش را با نام دورنماى ايران منتشر كرد. وى يس از سفر به ايران مجدداً به هند رفت.

صفحه 5:
Sh Senos SS!) eee ‏ا ا‎ ree a ‏ا‎ Shor Bees ‏ا ا‎ ese nee oo ‏ل ا‎ erie ‏ا‎ ‏اساسی این دو در تهیه فیلم, انتخاب بازیگران بود که‎ 1 0 ‏ا‎ irene ‏ا‎ pg Cnr Pr ۱ ‏جستجوی بسیار, سرانجام‎ ‏همسر يكى از كارمندان استوديو‎ ‏بنام روح انگیر جهت ایفای نقش‎ لا ”2

صفحه 6:
Sh نقشهاى بعدى را هادى شيرازى و سهراب يورى ايف مى کردند و نقشهای فرعی را خود سپنتا با تغییر صدا و لحن صحبت ميكرد. يس از هفت ماه كار مداوم,. نخستين فيلم ايرانى ناطق موجوديت يافت. از اين فيلم بعدها بنام جعفر و گلنار یاد ميشد. نقش اساسی در تهی ‎as abs gol‏ سپنتا ‎PET Ue‏ ا ‎be‏ 0 ‎eee Te P OL er ReS PS S| CMe rer eRC ST Mee DSCSIy‏ بود.

صفحه 7:
را مر یازا تس یر لاه ‎Pea‏ ا 0 ا ا ا 0 ‎SOP‏ نمایش موقعیت بی تطيرى كسب كرد سپس از دی ماه به ‎ee nu loci arr gm crete SCOR MCE)‏ ل الكت ‎Set ae ele rer eT eC SPOTS RE Ree a Ser Usp ICAFy‏ یافت. و نمایش سومی نیز در سینما سپه داشت. توفیق ا 0

صفحه 8:
تایروزی انقلای در ایتدا این تصور مطرح نش که حامیت اا ات 2 ‎eanePay Pre‏ ا 0 ‎Pe ee Wray wre rent War ern plc‏ ا ا ا ا 00 تازه 0 ايران يديد آمد؛ اما بهرحال برخوردها متفاوت بود.

صفحه 9:
et. pole eylig 2 pid 9 Sind a ylig Mail Signy L 0 ‏ا‎ eT SOS EEecT ‏بسیاری از آثار انقلابی یا حتی استعماری به نمایش درآمد.‎ ‏بر تا آن ار رال رل ی ی تس رز‎ ‏ا اا ل اا‎ 0 0 ‏ا ام ا‎ 0 0 ‏ا ا ا ل‎ ا 000 پر

صفحه 10:
Sh Ris PROC ES eaten S ers etnC Steere Cs] Ihe Peeper eee Ears Pesto pean yes Fe Jee See ‏به نازلترین حد خود از لحاظ کمی و کیفی رسید. تولید فیلم‎ ۱7 ‏بان‎ Sy معیارهای ممیزی و در نتیجه عدم امنیت در سرمایه گذاري, | در اين بينء تعدادى از توليدكنندكان فيلمهاى ايرانى تلاش 7 | ‎FC PP pe etl Far 0‏ |

صفحه 11:
Sh بعد از سال ۱۳۶۰ مجموعة امور سياسي, فرهنگي, اقتصادی و صنفی سینما تحت نظارت دولت قرار گرفت و تأثیر مثبت آن با محدودیت ورود فیلمهای خارجي, حذف عوارض سنگین ‎ee vere ee CYTE BCE CIF‏ 7 0ت ‎FC ie) fe oe eNrerdy‏ 0 ا ‎Pyro] eerie) ce Vance] Ar Rere‏ بسیاری موارد دیگر خود را نشان داد. اصلاحات انجام شده مناثر ار ارادخ عام سیتماگران ایرانی بود آما این سیاست ار ‎Beye‏ |

صفحه 12:
et بتدريج از سال 20 ع١‏ باايجاد رابطه مناسس بتر ميان سياستكذاران و سينماكران, آثارى خلق شد كه توانست نظر منتقدان و روشنفكران را نيز بخود جلب نمايد و با اقبال عمومى نيز مواجه شد و در عين حال سينماى ايران را در 000001 01117 100 107 ده شصت فوران كارهاى درخشان نسل دوم سينماى جديد ا ا إساء ركف هعناد با نصيم دول پارانه ‎cc!‏ ار زا زار ار ‎sm gtr eet)‏ 7 ا 7 ‎Peak‏ ويدئوبى كشور بود.

صفحه 13:
Sh Pye ‏ا. اآاا ا‎ " ee کسب جایزه برای مدیریت سینمایی بخودی خود ارزشمند نبود. در سال ۱۳۷۹ پیشنویس قانون سینما ارائه شد که در آن دادگاه ‎rover] Ip We grees Frag revere 0 BVO SIC pear eS]‏ ‎pelle‏ ی ار ا ۱ peur] We Tg Se Orn moe Meroe ITY ee) Peer Ty

صفحه 14:

صفحه 15:

صفحه 16:
لا 9 ۵ & 1

صفحه 17:
7 مهران میدانی ایمان میرزاده

تهيه كنندگان:  ورود سینما به ایران Nod مظفرالدينشاه در فروردي ن س ال ۱۲۷ ۹از تهران ب ه مقص دet اروپ ا حرک ت کرد .در اي ن س فر بود ک ه ب ا س ينما آشن ا شد .در ه مبارک ه مظفرالدينشاه آمده اس ت ک ه شاه روز س فرنام ٔ يکشنب ه هفده م تي ر ۱۲۷ ۹ب ه اتفاق ميرزا ابراهي م خان عکاس باشی ب ه تماشای دس تگاه س ينموفتوگراف و النترن ماژي ک رفت ه اس ت .اي ن حادث ه پن ج س ال پ س از رواج اختراع برادران لومير در پاريس رخ داد؛ (شاه اين دوربين را اشتباها ً سينموفتوگراف میناميد).  ‏Nod ادامه در هفت ه بع د ،مظفرالدينشاه مجددا ً ب ه ديدار س ينما رفتet. حدود يک ماه پس از اولين ديدار مظفرالدينشاه با سينما ،در سه شنبه ۲۳مرداد ۱۲۷۹در شهر اوستاند در ساحل دريا در بلژي ک ،جش ن روز عي د گ ل برگزار ش د و ميرزا ابراهيمخان عکاس باشی مشغول عک س س ينموفتوگراف اندازی از شاه شد. ‏ به اين ترتيب بانی ورود نخستين دوربين فيلمبرداری و نمايش فيل م ،مظفرالدينشاه اس ت و نخس تين فيلم بردار ايران ی ني ز ابراهيم خان عکاسباشی محسوب میشود.  اولين تجربه در سينمای ايران Nod عبدالحس ين س پنتا متول د ۱۲۸ ۶تهران بود .وی در مدرس هet ٔ ه زرتشتيان تهران و ني ز در اص فهان و کال ج س نلوئی و مدرس ٔ عالقه زيادی ب ه تاري خ و ادبيات ايران امريکاي ی تحص يل کرد و ٔ باس تان داشت .س پنتا س فرهايی ب ه هن د داش ت و آثاری را منتش ر نمود .در س ال ۱۳۰ ۷اولي ن روزنامهاش را ب ا نام دورنمای ايران منتش ر کرد .وی پ س از س فر ب ه ايران مجددا ً به هند رفت.  ‏Nod ادامه آشناي ی وی ب ا س ينما ب ه طور تص ادفی و از طري ق اردشي رet ايران ی ص ورت گرفت .پ س از مطالع ه در اي ن زمين ه بص ورت تئوري ،سناريو با نظر فنی اردشير ايرانی نوشته شد .مشکل اس اسی اي ن دو در تهي ه فيل م ،انتخاب بازيگران بود ک ه میبايس ت ب ا زبان فارس ی آشناي ی م ی داشتند .پ س از جستجوی بسيار ،سرانجام همسر يکی از کارمندان استوديو بنام روح انگير جهت ايفای نقش دختر لُر برگزيده شد.  ‏Nod ادامه نقشهای بعدی را هادی شيرازی و س هراب پوری ايف ا م یet کردن د و نقشهای فرع ی را خود س پنتا ب ا تغيي ر ص دا و لح ن ص حبت میکرد .پ س از هف ت ماه کار مداوم ،نخس تين فيل م ايرانی ناطق موجوديت يافت .از اين فيلم بعدها بنام جعفر و تهيه اي ن فيل م ،ب ه س پنتا گلنار ياد میشد .نق ش اس اسی در ٔ ه اردشير ايرانی ذکر شد و در واقع تعلق داشت ،گرچه ساخت ٔ کارگردانی هنری با سپنتا و کارگردانی فنی با اردشير ايرانی بود.  ‏Nod ادامه فيل م دخت ر ل ُر در مه ر ۱۳۱ ۲آماده نماي ش ش د و در ۳ ۰آبانet ۱۳۱ ۲نماي ش فيل م در س ينما ماياک در خيابان الل ه زار آغاز ش د و ب ا اس تقبال ب ی س ابقه ای روبرو ش د و پ س از ۳ ۷روز نمايش ،موفقيت بی نظيری کسب کرد .سپس از دی ماه به مدت ۱۲۰روز در سينما سپه اکران شد و حتی سال بعد يک ماه در س ينما ماياک و ۵ ۰روز در س ينما س په نماي ش مجدد يافت .و نماي ش س ومی ني ز در س ينما س په داشت .توفي ق دختر لُر فيلمهای صامت را از رونق انداخت.  سینمای ایران بعد از انقالب Nod ب ا پيروزی انقالب ،در ابتدا اي ن تص ور مطرح ش د ک ه حاکمي تet دينی با سينما سر سازگاری ندارد و سينما از حيات فرهنگی اين سرزمين حذف خواهد شد؛ اما با سخنان رهبر انقالب اين ه داريوش ذهني ت برطرف ش د و ب ا تأيي د فيل م گاو س اخت ٔ مهرجويی از طرف ايشان ،بعنوان سينمايی سالم ،تلقی تازه ای در مورد آينده ٔ سينمای ايران پديد آمد؛ اما بهرحال برخوردها متفاوت بود.  ‏Nod ادامه ب ا پيروزی انقالب وزارت فرهنگ و هن ر در وزارت علوم ادغامet شد .در روز نخس ت دس تور بازگشاي ی س ينماها ص ادر ش د و بس ياری از آثار انقالب ی ي ا حت ی اس تعماری ب ه نماي ش درآمد. دفت ر کمپانیهای خارج ی در اول س ال ۱۳۵ ۸تعطي ل شد .در جلس ه مشترک شورای تهي ٔ ه کنندگان ،واردکنندگان، س ينماداران و هنرمندان در تيرماه ،۱۳۵ ۸تص ميم بر اي ن گرفته شد که از ورود هر نوع فيلم خارجی جلوگيری شود .و پروانه نماي ش فيلمهای ايران ی ک ه از س ال ۵ ۸ت ا ۵ ۹ س پس ٔ مجوز گرفته بودند لغو شد.  ‏Nod ادامه بع د از انقالب مميزی ني ز ويژگیهای تازه ای يافت .در س الهایet نخس ت پ س از انقالب در جريان تنشهای حاد ّ س ياسي ،س ينما به نازلترين حد خود از لحاظ کمی و کيفی رسيد .توليد فيلم تحت تأثير بی ثباتی سياسي ،تغيير مداوم مسؤوالن و نوسان معيارهای مميزی و در نتيج ه عدم امني ت در س رمايه گذاري، ورود فيلمهای خارجی رونق يافته بود. ‏ در اي ن بي ن ،تعدادی از توليدکنندگان فيلمهای ايران ی تالش کردند توليد فيلم را بار ديگر به جريان اندازند .به گونه ای که ب ا آرمانهای اس المی ني ز انطباق داشت ه باشد .فيلمهای برزخیها ،فرياد مجاهد ،سرباز اسالم و ...حاصل اين تالشند.  ‏Nod ادامه بعد از سال ۱۳۶۰مجموعه امور سياسي ،فرهنگي ،اقتصادیet ٔ و صنفی سينما تحت نظارت دولت قرار گرفت و تأثير مثبت آن با محدوديت ورود فيلمهای خارجي ،حذف عوارض سنگين از فيلمهای داخل ي ،نظ م بخشيدن ب ه ارتباط ميان ص احبان سينما و ص احبان فيل م ،پرداخ ت وام بانکی به تهيه کنندگان و بس ياری موارد ديگ ر خود را نشان داد .اص الحات انجام شده متأث ر از اراده ٔ عام س ينماگران ايران ی بود .ام ا اي ن س ياست سينمايی تبليغات منفی نيز در پی داشت که بخشی از آن در بحث مميزی قابل توجه میباشد.  بتدري ج از س ال ‏Nod ادامه ۱۳۶ ۴ب ا ايجاد رابط ه مناس بتر ميانet سياستگذاران و سينماگران ،آثاری خلق شد که توانست نظر منتقدان و روشنفکران را ني ز بخود جل ب نماي د و ب ا اقبال عموم ی ني ز مواج ه ش د و در عي ن حال س ينمای ايران را در س طح جشنواره های جهان ی مطرح کند. دهه شص ت فوران کارهای درخشان نس ل دوم س ينمای جدي د ٔ دهه هفتاد ب ا تص ميم دول ت ،ياران ه ايران ی اس ت .در ابتدای ٔ ه رسانه های حذف شد .رويداد ديگر اين سال تأسيس مؤسس ٔ تص ويری بعنوان س ازماندهنده ٔ فعاليتهای قانون ی شبک ه ويدئويی کشور بود. ادامه ‏ ‏Nod ‏et در اي ن دوره حضور فيلمهای ايران ی در جشنواره های جهان ی و کسب جايزه برای مديريت سينمايی بخودی خود ارزشمند نبود. ‏ در س ال ،۱۳۷ ۹پيشنوي س قانون س ينما ارائ ه ش د ک ه در آ ن دادگاه ص الحه برای رس يدگی به خطاهای سينمايی پيش بينی شده است. ه س وم توس عه همچني ن اس تراتژی س ينمای ايران در برنامه پنجس ال ٔ ٔ ه اي ن دوره ک ه ب ه س ينمای بع د از انتشار يافت .ويژگ ی و مشخص ٔ دوم خرداد مشهور است ،بحث سنت و مدرنيته میباشد. یک تصویر جالب ‏Nod ‏et تصاویر ‏Nod ‏et تصاویر ‏Nod ‏et پایان ○ تهیه کنندگان: مهران میدانی -ایمان میرزاده ‏Nod ‏et

51,000 تومان