هنرهنرهای نمایشی

ورود سینما به ایران

صفحه 1:

صفحه 2:
PAB) * مظفرالدینشاه در فروردین سال ‎۱۲۷٩‏ از تهران به مقصد ارویا حرکت کرد. در اين سفر بود که با سینما آشنا شد. در رات ماک امن انس ارت تک ان رز یکشنبه هفدهم تیر ‎٩‏ ۱۲۷ به اتفاق میرزا ابراهیم خان عکاسباشی به تماشای دستگاه سینموفتوگراف و لانترن پاک ری رس ان مریم لس ارام اراد ‎OUST TS] BP Ieee OBES‏ 1 ‎(Geers Fre |puere oer‏

صفحه 3:
Sh erty ‏ا ل ا‎ reer ee PE CCeU em ‏ل ا ا ل‎ ROC wr peg ‏سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۲۷۹ در سهر اوستاند در ساحل دریا در‎ ‏بلژیک, جشن روز عید گل برگزار شد و میرزا ابراهیمخان‎ ‏ل‎ Ep TR Can Pe vert ne] er] ce eT CCE RCH] PD tes Cer DLP Maree EL St Med Ret Seo 0010 bo ip) pyre rc ‏ا‎ petra rc) [۱ Uguro luis ol e»lul

صفحه 4:
۳۹۳ © عبدالحسین سپنتا متولد ۶ ۱۲۸ تهران بود. وی در مدرسة سئنلوئی و مدرسة زرتشتیان تهران و نیز در اصفهان و کالج امريكايى تحصيل كرد و علاقف زيادى به تاريخ و ادبيات ايران باستان داش ل منتشر نمود. در سال ۷ ۱۳۰ اولین روزنامهاش را با نام دورنماى ايران منتشر كرد. وى يس از سفر به ايران مجدداً به هند رفت.

صفحه 5:
Sh Senos SS!) eee ‏ا ا‎ ree a ‏ا‎ Shor Bees ‏ا ا‎ ese nee oo ‏ل ا‎ erie ‏ا‎ ‏اساسی این دو در تهیه فیلم, انتخاب بازیگران بود که‎ 1 0 ‏ا‎ irene ‏ا‎ pg Cnr Pr ۱ ‏جستجوی بسیار, سرانجام‎ ‏همسر يكى از كارمندان استوديو‎ ‏بنام روح انگیر جهت ایفای نقش‎ لا ”2

صفحه 6:
Sh نقشهاى بعدى را هادى شيرازى و سهراب يورى ايف مى کردند و نقشهای فرعی را خود سپنتا با تغییر صدا و لحن صحبت ميكرد. يس از هفت ماه كار مداوم,. نخستين فيلم ايرانى ناطق موجوديت يافت. از اين فيلم بعدها بنام جعفر و گلنار یاد ميشد. نقش اساسی در تهی ‎as abs gol‏ سپنتا ‎PET Ue‏ ا ‎be‏ 0 ‎eee Te P OL er ReS PS S| CMe rer eRC ST Mee DSCSIy‏ بود.

صفحه 7:
را مر یازا تس یر لاه ‎Pea‏ ا 0 ا ا ا 0 ‎SOP‏ نمایش موقعیت بی تطيرى كسب كرد سپس از دی ماه به ‎ee nu loci arr gm crete SCOR MCE)‏ ل الكت ‎Set ae ele rer eT eC SPOTS RE Ree a Ser Usp ICAFy‏ یافت. و نمایش سومی نیز در سینما سپه داشت. توفیق ا 0

صفحه 8:
تایروزی انقلای در ایتدا این تصور مطرح نش که حامیت اا ات 2 ‎eanePay Pre‏ ا 0 ‎Pe ee Wray wre rent War ern plc‏ ا ا ا ا 00 تازه 0 ايران يديد آمد؛ اما بهرحال برخوردها متفاوت بود.

صفحه 9:
et. pole eylig 2 pid 9 Sind a ylig Mail Signy L 0 ‏ا‎ eT SOS EEecT ‏بسیاری از آثار انقلابی یا حتی استعماری به نمایش درآمد.‎ ‏بر تا آن ار رال رل ی ی تس رز‎ ‏ا اا ل اا‎ 0 0 ‏ا ام ا‎ 0 0 ‏ا ا ا ل‎ ا 000 پر

صفحه 10:
Sh Ris PROC ES eaten S ers etnC Steere Cs] Ihe Peeper eee Ears Pesto pean yes Fe Jee See ‏به نازلترین حد خود از لحاظ کمی و کیفی رسید. تولید فیلم‎ ۱7 ‏بان‎ Sy معیارهای ممیزی و در نتیجه عدم امنیت در سرمایه گذاري, | در اين بينء تعدادى از توليدكنندكان فيلمهاى ايرانى تلاش 7 | ‎FC PP pe etl Far 0‏ |

صفحه 11:
Sh بعد از سال ۱۳۶۰ مجموعة امور سياسي, فرهنگي, اقتصادی و صنفی سینما تحت نظارت دولت قرار گرفت و تأثیر مثبت آن با محدودیت ورود فیلمهای خارجي, حذف عوارض سنگین ‎ee vere ee CYTE BCE CIF‏ 7 0ت ‎FC ie) fe oe eNrerdy‏ 0 ا ‎Pyro] eerie) ce Vance] Ar Rere‏ بسیاری موارد دیگر خود را نشان داد. اصلاحات انجام شده مناثر ار ارادخ عام سیتماگران ایرانی بود آما این سیاست ار ‎Beye‏ |

صفحه 12:
et بتدريج از سال 20 ع١‏ باايجاد رابطه مناسس بتر ميان سياستكذاران و سينماكران, آثارى خلق شد كه توانست نظر منتقدان و روشنفكران را نيز بخود جلب نمايد و با اقبال عمومى نيز مواجه شد و در عين حال سينماى ايران را در 000001 01117 100 107 ده شصت فوران كارهاى درخشان نسل دوم سينماى جديد ا ا إساء ركف هعناد با نصيم دول پارانه ‎cc!‏ ار زا زار ار ‎sm gtr eet)‏ 7 ا 7 ‎Peak‏ ويدئوبى كشور بود.

صفحه 13:
Sh Pye ‏ا. اآاا ا‎ " ee کسب جایزه برای مدیریت سینمایی بخودی خود ارزشمند نبود. در سال ۱۳۷۹ پیشنویس قانون سینما ارائه شد که در آن دادگاه ‎rover] Ip We grees Frag revere 0 BVO SIC pear eS]‏ ‎pelle‏ ی ار ا ۱ peur] We Tg Se Orn moe Meroe ITY ee) Peer Ty

صفحه 14:

صفحه 15:

صفحه 16:
لا 9 ۵ & 1

صفحه 17:
7 مهران میدانی ایمان میرزاده

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان