سایرتحقیق و پژوهش

وزارت صنعت و معدن

تعداد اسلایدهای پاورپوینت: 18 اسلاید

moeinalizadeh6974

صفحه 1:

صفحه 2:
وزارت صنعت و معدن استاث:

صفحه 3:

صفحه 4:
مقدمه بخش صنعت. معدن و تجارت ایران با دارا بودن بیشترین سهم اقتصادی کشور دارای تعامل گسترده ای با سایر بخش های اجتماعیء اقتصادی و سیاسی جامعه ایران است و می‌تواند یکی از موثر ترین پیشران های اقتصادی کشور باشد.بنا براین آشنایی با وضع موجود. برنامه ها و سیاست های این بخش می تواند تصویر روشنی از وضعیت و توان آینده اقتصادی اپران در اختیار مخاطب قرار دهد. i

صفحه 5:
بخش صنعت,. معدن و تجارت نه تنها می‌تواند سهم بالایی در ساماندهی معیشت جامعه داشته باشد. بلکه می‌تواند اقتدار و کارامدی کشور را برای دستیابی به امنیت. عدالت. رفاه. آزادی. استقلال و عزت ملی تقویت نماید. | ارتباط گسترده این بخش با بخش های مختلف مانند حوزه پولی و بانکی, بورس, تولید. توزیع. اشتغال, واردات. صادرات. ارتباط بین مصرف کننده و تولید کننده و بسیاری بخش های دیگر و میزان اثر گذاری و اثر + ری از این بخش ها زگ اهمیت بالای شناخت صنعت. معدن و تجارت کشور است.

صفحه 6:
تاریخچه: " ساختار سیاست گذاری و مدیریت بخش تولید و بازرگانی در ایران در طول تاریخ با تغییرات و تحولات بسیاری رو برو بوده است. از سال ۱۲۸۵ هجری خورشیدی که وزارت تجارت در ایران تاسیس شد تا سال ۱۳۹۰ که وزارت صنعت. معدن و تجارت به شکل کنونی خود درآمد. بارها دو حوزه تولید و بازر گانی در کنار هم و به صوزت مجزا در ساختار اقتصادی کشور نقش ایفا نموده اند. برای نمونه در سال ۱۳۱۶ هجرى + وزارت بازرگانی و وزارت صنایع و معادن وجود داشته اند که در سال ۱۳۳۰ با اد وزارت بازر گانی. پيشه و هنر تاسیس شد.

صفحه 7:
پس از آن در سال ۱۳۳۴ مجددا وزارت خانه های صنایع و معادن و بازر گانی از هم جدا شدند که این موضوع بارها و بنابر مصالح ّن زمان اتفاق افتاده است. مطمثناً در کنار هم بودن بخش های ساخت و بازر گانی اثر گذاری بیشتری بر بهبود فرایندهای تولید. توزیع و تجارت هر کشوری خواهد داشت. این موضوع نیز از انگیزه های اصلی شکل گیری وزارت صنعت. معدن وتجارت در مقطع فعلی بوده است. ‎ye‏

صفحه 8:
صنعت. معدن و تحارت در یک نگاه: در حال حاضر متولی بخش ساخت و بازرگانی در ایران وزارت صنعت. معدن و تجارت است که از لحاظ ساختار سازمانی به سه بخش اصلی تقسیم می شود. آا حوزه ستادی, حوزه سازمان های تابعه و حوزه سازمان های استانی که در ۳۱ استان کشور مستقر هستند. راهبری هر سه بخش صنعت. معدن و بازرگانی کشور از وظائف اصلی در حوزه های ستادی. سازمانی و | » برنامه ریزی عملیاتی. نظارت. پایش وضعیت و رسید بخش ستادی عمدتا مسئولیت سیاست گذاری. پ مسائل کلان هر سه بخش صنعت. معدن و بازر گانی را بر عهده دارد. سازمان های تابعه نیز مسئولیت توسعه و اجرای سیاست ها و برنامه های حاکمیتی در حوزه ماموریت خود را بر عهده دارند كه اين اقدامات با مشارکت بخش خصوصی و یا به صورت مستقل توسط این سازمان ها انجام مى شود.

صفحه 9:
وظایف وزارت صنعت. معدن و تحارت تدوین و ابلاغ راهبردهای توسعه صنعتى. معدنی و تجاری کشور و تعیین اهداف. سیاست هاء | برنامه هاء استاندردهاء نظامهاء آیین نامه ها و ضوابط کلی بخش های صنعت. معدن و تجارت هماهنگ باسیاست های کلان کشور با جلب مشارکت تشکلها و سازمانهای غير دولتی و مردم نهاد مرتبط و نظارت براجرا و تحقق آنها. تعيين سیاستهای توسعه صادرات غیرنفتی. محصولات صنعتی. فرآورده های معدنی و خدماکتر فنی و مهندسی و تجاری و تنظیم و اجرای مقررات ‎by po‏ به حمایت های صادراتی. مدیریت و تسهیل فرایند تولید و تجارت داخلی و خارجی. برنامه ریزی . هدایت. و حمایت از ایجاد و توسعه زیرساخت ها و واحدهای صنعتی. معدنی و تجاری و شهر کهای صنعتی مشترک با کشورهای هدف براساس راهبردهای توسعه صنعتی, معدنی و تجاری کشور و متناسب با توازن منطقه ای, آمایش سرزمین و ملاحظات زیست محیطی

صفحه 10:
تنظیم و توسعه روابط تجاری . صنعتی و معدنی و تهیه یادداشت های تفاهم و موافقت نامه های مرتبط و انعقاد و اجرای قراردادها با سایر کشورها و نهادها و سازمانهای تخصصی و مجامع منطقه ای و بین المللی ذیربط با هماهنگی وزارت امور خارجه و در چارچوب سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و قوانین مربوط. مدیریت الحاق جمهوری اسلامی ایران به سازمان جهانی تجارت . قبول عضویت و نمایندگی دولت جمهوری اسلامی ایران در نهادها و سازمانهای تخضصی و مجامع منطقه ای و بین المللی مربوط به امور صنعت. معدن و تجارت در چارچوم

صفحه 11:
| مدیربت رویدادهای تجاری .صنعتی و معدنی اعم از اعزام و پذیرش هیات ها و کمیسیون هاء بر گزاری و شرکت در نمایشگاه ها و همایش های داخلی و خارجی وتعیین و اعزام رایزن های مورد | نیاز به منظور توسعه صادرات غیر نفتی و جذب سرمایه و فناوری. ل برنامه ریزی هدایت و حمایت از توسعه و جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی برای توسعه صنعت. معدن . تجارت و انتقال فناوری و سرمایه گذاری برای ایجاد و توسعه صنایع مبتنی بر فناوری های پیشرفته و خطر پذیر در موارد ضروری و در مناطق کمتر توسعه یافته. / [ا برنامه ریزی و ایجاد شرایط لازم برای حفظ. صیانت و افزایش ظرفیت های تولیدی واحدهای و معدنی و بازسازی , نوسازی و گسترش فعالیت آنها.

صفحه 12:

صفحه 13:
> چشم انداز ایران در بخش صنعت. معدن و تحارت در سال ۱۴۰۴ * دارای جایگاه اول صنعتی, معدنی و تجاری در منطقه * دارای اقتصاد متنوع با سهم غالب بخش غیرنفتی و غیردولتی ‎ye‏ ‏* رقاب پذیر و منطبق با استانداردهای بین المللی * توسعه پافته براساس فن آوری های پیشرفته * متنوع در تولیدات صادراتی * دارای توازن تجاری در صادرات غیرنفتی و واردات

صفحه 14:
سازمانهای تابعه وزارت بازر گانی از وزار تخانه‌های دولت ایران و مسئول توسعه و بهبود امکانات بازر گانی ابر آن, و تنظیم قانون‌ها و سیاست‌های کشور برای رسیدن به این هدف بود. در سال ۱۳۵۳ «وزارت بازر گانی» از وزارت اقتصاد تفکیک و مستقل و با اهداف مشخص شروع به فعالیت کرد. در ۱۶ تیر ۱۳۵۳ قانون تشکیل این وزارتخانه به تصویب مجلس شورای ملی, و در ۲۶ تیر همان سال به تصويب مجلس سنای آن زمان رسید.

صفحه 15:
| در سال ۱۳۵۹ دوباره تشکیلات وزارت بازر گانی با تغییراتی به تصویب سازمان امور اداری و استخدامی کشور رسید که شامل ‎٩‏ معاونت بود.تشکیلات وزارت بازرگانی كه از سال ۱۳۵۹ بدون تغییر باقی‌مانده بود در سال ۱۳۷۷ با جهت‌گیری تصویب بخش کارشناسی و تخصصی. کوچک‌سازی و واگذاری امور خدماتی و پشتیبانی به بخش غیردولتی در مسیر تحول قرار گرفت. تشکبلات وزارت بازر گانی با اصلاحاتی در دی ماه ۱۳۸۳ با چهار معاونت و هشت موسسه و شرکت وابسته به تایید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی رسید.

صفحه 16:

صفحه 17:
وزارت صنایع و معادن ایران | وزارت صنایع و معادن ایران وزارتخانه‌ای بود که مسئولیت پیشبرد سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های دولت در بخش‌های صنعتی و معدنی کشور را بر عهده داشت. این وزارتخانه در سال ۱۳۷۹ پس از ادغام «وزارت صنایع» و «وزرات معادن و فلزات» تشکیل شد.در سال ۱۳۹۰ اين وزار تخانه با وزارت بازر گاني ‎a‏ گردید. و با ادغام اين 192 وزارت صنعت. معدن و تجارت تشکیل شد.

صفحه 18:
ممنون از همراهی شما

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان