سایرتحقیق و پژوهش

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

صفحه 1:

صفحه 2:
وزارت علوم .نحفیقات و فناوری

صفحه 3:
معد مه اقلا يكى از ‎١8‏ وزارتخانه دولت ايران و مسؤول انسجام بخشيدن به امور اجرایی. سیاستگذاری نظام علمی, تحقیقاتی و فناوری ابران است. منصور غلامی مسئولیت این وزارتخانه را بر عهده دارد. آموزش عالی در فرهنگ و تمدن پویای ایرانی و اسلامی از قدمت و غنای شایسته‌ای برخوردار است. با شروع عصر رن.سانس و پیشرفت‌های علمی و صنعتی در کشورهای غربی» در کشور ما نیز عناصری از آموزش عالی مبتنی بر الگوی اروپای غربی ایجاد شد. نخستین بار امیر کبیر علاوه بر اعزام دانشجو به خارج. با تأسیس دارالفنون در سال ۱۲۲۸ خورشیدی. از استادان خارجى براى تدريس در دانشكدههاى تخصصى فنى دارالفنون دعوت كرد. دانشگاه تهران و تعدادی از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالى بعد از تأسيس دارالفنون شکل گرفتند. با تصویب قانون اجازه تأسیس دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۳ شمسی دانشگاه تهران به عنوان اصلی‌ترین مرکز آموزش عالی ایران آغاز به کار کرد.

صفحه 4:
ال با تأسیس وزارت علوم و آموزش عالی در بهمن ماه ۱۳۴۶ و متعاقب آن تشکیل «شورای مرکزی دانشگاه هاء در سال ۰۱۳۴۸ نخستین گام در جهت تمرکز. تجدید سازمان و اعمال یک نظارت مرکزی بر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی برداشته شد. وزارت فرهنگ و آموزش عالی در تاريخ ۷ ۱۳۵۷۱۲۱ با ادغام وزارت علوم و آموزش عالی و وزا هنگ و هنر تشکیل شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در اردیبهشت ۱۳۵۹ قانون تشکیل شورای عالی فرهنگ و آموزش عالی به تصویب شورای انقلاب رسید و به دنبال آن به منظور ایجاد تحولی اساسی در دانشگاه‌هاء ستادی با عنوان ستاد انقلاب فرهنگی با فرمان روح‌الّه خمینی تشکیل شد. الا در مردادماه ۴ ۱۳۶ با تصویب «قانون تشکیل وزارت بهداشت. درمان و آموزش پزشکی». کلیه اختیارات. وظایف و مسئولیت‌های وزارت فرهنگ و آموزش عالی در زمینه آموزش پزشکی به وزارتخانه جدید انتقال یافت.

صفحه 5:
اهداف هلا الف - توسعه علوم. تحقیقات و فناوری و تقویت روحیه تحقیق و تتبع و ترویج فکر خلاق و ارتقاء فرهنگ علم دوستی. ب - اعتلای موقعیت | موزشىء علمی و فنی کشور. ج - تعمیق و گسترش علوم. معارف. ارزش های انسانی و اسلامی و اعتلای جلوه های هنر و زیبائی شناسی و میراث علمی تمدن ایرانی و اسلامی. د - تأمین نیروی انسانی متخصص و توسعه منابع انسانی کشور. ه - ارتقاء سطح دانش و مهارت های فنی و توسعه و ترویج فرهنگ تفکر علمی در جامعه. و - حفظ و تحکیم آزادی علمی و استقلال دانشگاههاء مراکز علمی و تحقیقاتی.

صفحه 6:
اهم وظايف ۱ - اولویت بندی و انتخاب طرحهای اجرائی بلندمدت سرمایه گذاری کلان در بخش های آموزشی و پژوهشی و فناوری. ۲ - بررسی و پيشنهاد منابع مالی موردنیاز در حوزه های علوم. تحقیقات و فناوری. ۳- وزارت علوم. تحقیقات و فناوری مجاز است زمینه فعالیت دانشگاههای غیردولتی و شعب دانشگاههای معتبر خارج از کشور را درچارچوب ضوابط مصوب مراجع ذی صلاح فراهم نماید. ۴- درصورتی که به تشخیص وزارت علوم. تحقیقات و فناوری موْسس يا موسسان و هیأت امنای هر یک از موّسسات آموزش عالی و تحقیقاتی غیردولتی برخلاف ضوابط و معیارها و اصول مصوب رفتار نمایند. وزارتخانه می تواند براساس ضوابطی که به تصویب مراجع ذی صلاح می رسد از آنان سلب مسؤوليت و صلاحیت نماید.

صفحه 7:
لا الف - در زمینه انسجام امور اجرائی و سیاستگذاری نظام علمی و امور تحقیقات و فناوری. ‎١‏ - شناسائى مزيت هاى نسبىء قابليت هاء استعدادها و نيازهاى يزوهش و فناورى كشور بر مبناى آينده نگری و آینده پژوهی و معرفی آ-ن به واحدهای تولیدی, تحقیقاتی, دانشكاهها و مراكز ۱ ۱ ل ل ا ا ل ‏۳- حمایت از توسعه تحقیقات بنیادی و پژوهش های مرتبط با فناوری های نوین براساس اولویت ‎6

صفحه 8:
لا ب - در زمینه اداره امور دانشگاهها و موّسسات آموزش عالی تحت پوشش وزارت علوم. تحقیقات و فناوری ۱ - برنامه ریزی اجرائی, آموزشی و تحقیقاتی متناسب با نیازها و تحولات علمی و فنی در جهان. ‎fe‏ ن ضوابط. معیارها و استانداردهای علمی موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی, رشته ها و ‏مقاطع تحصیلی با رعایت اصول انعطاف. پویایی, رقابت و نوآوری علمی. ‏۳ - نظارت بر فعالیت های دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی کشور. ‏۴ - پیشنهاد ضوابط و معیارهای کلی پذیرش دانشجو به مراجع ذی صلاح. ‏۵ - تعیین راهکارهای لازم و برنامه ریزی و حمایت از ایجاد و گسترش دانشگاههاء مسسات ‏آموزش عالی, مراکز تحقیقاتی و فناوری و دیگر مراکز فعالیتهای علمی - پژوهشی همانند ‎ ‎

صفحه 9:
ساختار سازمان - رئيس جمهور. - وزیر علوم. تحقیقات و فناوری. - وزیر بهداشت. درمان و آموزش پزشکی. - وزیر آموزش و پرورش. دو تا چهار نفر از اعضای هیأّت دولت به انتخاب هيأت دولت. - رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور. - رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها با اجازه ایشان.

صفحه 10:
- دو نفر از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات به انتخاب مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر. - رئيس بانک مر کزی جمهوری اسلامی ایران. - روسای فرهنگستان های علوم. علوم پزشکی, هنر و زبان و ادبیات فارسی. - سه نفر از روٌسای دانشگاههای دولتی ( یک نفر از دانشگاههای علوم پزشکی) به انتخاب شورای مر کزی دانشگاههای مربوطه. - یک نفر از رسای دانشگاهها و مقسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی. - سه نفر از دانشمندان و صاحب نظران دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی به انتخاب تشکل ها و انجمن های علمی. - سه نفر از صاحب نظران بخشهای تولیدی و خدماتی خصوصی با معرفی رئیس جمهور.

صفحه 11:

صفحه 12:
ار ‎bead I‏ نکر ای

صفحه 13:

39,000 تومان