صفحه 1:
3 1
فردین رفیعی سمیرا خسروبیگی ;
[دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه همدان)
هر کارمهتی که با« بسم ال الرحمن الرحیم» آغاز رو
عنلوین. پژوهش:
وسولس. در کودکلن
درملن. مبتنى AGT:
درملن. وسولس. بل کمک ۸۸0۲
صفحه 2:
|
peter Lee eee
هرجيز دنيوى CD Bry teat
به آن است و هر جيز أخروى ادديدنش,
پزر گتر از
ليور ريام
صفحه 3:
هر سخنى كه از دل برخیزد بردل نشيند
و اگر فقط از زان خیزد از گوشها فراتر نرود
فرزندان درس 59 9 و زداشته باشند
9 8
ا vi ار 0 0 200
cern ee ee veer erry 00
فرزندان از ترس والدين روميارق به سمت اعمال
ا
صفحه 4:
*نام اختصاریش (001هست. که باعث از دست دادن انعطاف
0 و كارايي ميشه
** وسواسهاى عملى كارهايى وسواس كونه/تكرارى/كليشه اى
وغيرارادى اند
*#*ريشه ی بیماری وسواس اضطراب است و به 2شکل(عملی-
رفتاری) بروز پیدامیکند
*#اگر بیمار در برایر عمل وسواس مقاومت کنه. اضطرابش بیش
صفحه 5:
DP) کودکان
* گاهی اوقات کودکان هم دچار وسو
نشانه هاش رفتارهای
پرخاشگرانه +:کرا ۱ ۲ ۳
است
Ll Jel acl b Qulowsl] * ۳
معمولی و طبیعی زندگی+کا کرد کودک در
مدرسه و. . .میشوند
صفحه 6:
٩ پسرها بیشتر از دختران دچار وسواس میشوند
°
© [إنشانه های اختلال وسواس درکودکان بطور كلى شبيه به
2 نشانه های آن در بزرگسالی است
°
© []رفتارهای تشریفاتی (مثل شستن-بازبینی و منظم کردن به ویژه در کودکان)
شایع هستند
°
٩ []به طور کلی کودکان تقاضای کمک نمیکنند و نشانه ها ممکن است تاهمخوان
باشند
°
© [ادراغلب موارد مشکل توسط والدین تشخیص داده میشود و کودک را برای
درمان نزد متخصص: مییرند
صفحه 7:
* در گروه اندکی از کودکان, اختلال وسواس ممکن
است با عفونت ۲استرپتوکوکی بتا هملتیک
گروه۸ارتباط داشته باشد.
* مثال: مخملک وگلو درد چرکی
صفحه 8:
[آویژگی این نوع اختلال []
٩ آغاز پیش از سن بلوغ(4ا
0 ابهنجاری های عصبی ]
© حرکات كره اى شكل
9 فزون كارى حركتى
2 می باشند
صفحه 9:
[ادر بررسی اجتماعی کودکان و توجوانان میزان شیوع کلی درطول
زندگی از 1تا 2/3درصد و شیوع یکساله را0۱7درصد برآورد کرده اند
lel] شیوع دربسیاری از فرهنگهای گوناگون دنیا شبیه یکدیگراست
[امتوسط سن شروع درمردان پایینتر از زنان است
[ایعنی بین 6تا15سالگی برای مردان
وبین 2تا25سالگی رای زنان
[]ازنظرورائت شناسی احتمال بروز وسواس در بستگان افراد مبتلا
5UOCD 3a, برابر است
[]در کودکانی که اختلال وسواس شدید دارند. 950درصد احتمال
بهبودی وجود ندارد
صفحه 10:
صفحه 11:
اقت در اسل نوعی وفتار مرمانن استو موضوع آن-حیل انس انا ,هو
نوع عملین:.بلکة عملین کف اولا اززتن: محور باشد فر ثانی عملین کف ذفنق
آگاهانه باشد. ۸۵62 به مراجع کمک می کند آنچه واقعا برایش مهم
الشعبرا بشنانيه و سق از canal خواهه از آین اروش هارتراین::
رفتاری در زندگی استفاده کند. درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد نامش
راازپیام اسلین اف می gS آلچه را که -خازج از کنترل شخصی انش
است بپذیر و به آنچه که زندگی ات را غنی می سازد متعهد باش.
اقتباس از کتاب ات به زبان ساده نوشته راس هریس
صفحه 12:
° اک به شما مهارت های روانشناختی را یاد می دهد که
انید افکار و احساسات دردآور را به طور موثر تحمل
كنيد به طوريكه تاثير و نفوذ کمتری بر شما داشته
باشند و از طرف دیگر به شما کمک میکند تا بفهمید
واقعا چه چیزی برای شما مهم و معنادار است؟ اینکه
واقعا در اعماق قلبتان به چه چیزی اهمیت می دهید؟
so خواهید در مراسم تشییع جنازه تان چگونه از شما
ياد کتند؟ اينکه دوست:دازیدچه کسی باشید: و دز طی
عمر کوتاهتان در اين کره خاکی چه کاری انجام دهید؟
صفحه 13:
٩ همه ما موقعیت هايي را تجربه کرده ایم که پنداشته ایم از پس
انجام کاری بر نمی آییم. ذهنمان به شکل غیر منصفانه ای ما را با
دیگران مقایسه کزدج و یاعلانش های :ما زا نادیدة گزفجة است ويا
دهیمانخاطرات دردباک گذشته زا چنان با شخافیت, و وضوح یه
ما یادآور کرده که گویی هم اکنون در حال تجربه آن رنج ها
هستیم. آگر ذهن شما نیز چنین است. به نظر می رسد که شما
ذهن دس ی آی دارید. اکت معتقد است که فرآیند های روانشناختی
ذهن انسان ویرانگر هستند و چنانچه افراد این افکار و احساسات
را جدی بگیرند در وضعیت ناراحت کننده ای قرار خواهند گرفت.
مبناى نظرى اكت اين است كه ريشه اين مشکلات ذهنی در
ارتباط دو سویه ای است که میان ذهن و زبان قرار دارد!
صفحه 14:
۵ تاکید زیادی وجود دارد که درمان مبتنی بر پذیرش
و تعهد( ۸۲ ) , اکت خوانده شود و نه ای سی
تی
٩زیرا ۸۲ در زبان انگلیسی به معنای عمل است و
این درمان نیز نوعی درمان رفتاری است که تاکید
زیادی بر عمل متعهدانه دارد.
صفحه 15:
٩ زمان حال بسیار ارزشمند است. همین حالا است که همه چیز
واقعیت دارد. تنها زمان حال است که تغییر را ممکن مى
سازد.اما ما از قدرت جادویی زمان حال بی خبریم!
© یا به طور مداوم غرق در اشتباهات گذشته هستیم و بی رحمانه
خودمان را سرزنش می کنیم و یا در آینده غرق می شویم و
نگران فرداهای نیامده هستیم و در اين بین جادوی زمان حال را
از دست می دهیم.
٩ اکت با استفاده از تکنیک ها و استعاره ها به دنبال آن است که
ذهن را از زندان گذشته و آینده رها سازد.
٩ منبع: رهایی از زندان ذهن
© نويسنده: متيو مک کی و همکاران
صفحه 16:
چشمان خود را ببندید و یک دقیقه در سکوت کامل بنشینید. چه
چیزی در ذهنتان می گذرد؟ نگران کارهای انجام نشده در محل
کارتان هستید؟ نگران تکالیف انجام نشده دانشگاه هستید؟
نگران مشکلات ارتباطی پیش آمده با همسرتان هستید؟
حال چشمان خود را باز کنید. آیا تغییر خاصی در اين يك دقیقه
رخ داده است؟
هنوز همان طور آنجا نشسته اید و افکارتان چیزی را تغییر
نداده است.
یا برای مثال اگر به خود بگویید که یک نابغه هستید, آیا در
کسری از ثانیه تبدیل به یک نابغه می شوید؟
افکار تنها افکار هستند و برابر با واقعیت نیستند!! یک مهارت
مهم در اکت این است که خودتان را با افکارتان یکی ندانید.
صفحه 17:
0 تمام آن چیزی که در اکت باید آموخته شود تغیبر
نحوه تعامل با افکار. احساسات و خاطرات است.
9 هیچ درمانی تا به حال به وجود نیامده است که
بتواند از یادآوری خاطرات دردناک گذشته
جلوگیری کند! يا یادآوری آن ها را محدود کند!
0 در اکت به شما کمک می شود به خاطرات بد به
گونه ای متفاوت پاسخ دهید که تاثیر کمتری بر
شما داشته باشد.
صفحه 18:
٩ استعاره فیلم ترسناک:
9 تصور کنید در انتهای شب و در تاریکی در خانه ای متروک در
جنگل که همه چراغ هایش خاموش است , فیلمی ترسناک را
به تنهایی تماشا می کنید! حال موقعیتی را در نظر آورید که
همان فیلم در روز در نور آفتاب و با حضور دوستان و خانواده و
در شلوغی صحبت ها و خنده های آنان در حال پخش است.
فيلم Sa uae ذزة:هم:تغيين بگرده است ۱۱۱ آما الا كمترين sail
را روی شما دارد.
ble oF syle: sary carly ean رجات رآ یرای ره سجو
کند اما می توانید با تغییر دادن نحوه تعاملتان با این خاطرات از
تاثیر آن ها کاسته و به حرکت به سوی ارزش هایتان ادامه دهید
صفحه 19:
© کل مدل ۸۲ بر مفهوم کلیدی "کارآیی" استوار است. اين
مقهموم را خوب به خاطر بسپارید چرا که در قلب هر مداخله ای
که در آ۸ انجام من دهیم مفهوم کازان وجوه دازد.
9 دز 41 ها زوى ايتكة فكرزق درست يا غلظ است تمركز تمى كيم
بلكه.دز موود كار]مد:يودن أن فكر مي کنیم: ربه+عبارتبهتر: من
خواهيم بدانيم كه فكرى كه درسر ما وجود دارد ما را به سمت یک
زندگی غنی تر, کامل تر و معنادارتر پیش می برد یا خیر؟
٩ برای تشخیص این موضوع می توانیم از خودمان بپرسیم اگر قرار
باشد اين فكر:مرا هدايت كند آيا به من كمى من کند آن آدمی
بشوم که می خواهم؟ LT باعث می شود آن کارهایی را بکنم که
می خواهم؟
صفحه 20:
9 در اکت. هدف کاهش علائم نیست. چرا که ممکن است
سبب افزايیش اجتناب تجربه ای شود. از سوی دیگر
تلاش برای کاهش علائم می تواند به شکل پارادوکش
گونه ای آن ها را افزایش دهد.
9 بنابراین یکی از مولفه های مرکزی در پروتکل های اکت
رساندن افراد به جایی است که هزینه ها و بیهودگی
اجتناب تجربه ای را لمس کنند.
© به شکل غم انگیزی هر چقدر ما از اضطراب اجتناب
کنیم. اضطراب ما درباره اضطرابمان بیش تر می شود.
صفحه 21:
٩ ما در زندگی با دو نوع الگو مواجه هستیم: الگوهای محتوایی و
الگوهای فرآیندی.
٩ الگوهای محتوایی به ما یاد می دهند که چه کارهایی مناسب اند
و الگوهای فرایندی تشخیص مناسب بودن کارها را بر عهده خود
ما می گذارند و چگونگی انجام آن کار را گوشزد می کنند.
٩ حال به نظر شما الگوی اکت کدام است؟
٩ بله دقیقا درست حدس زدید! الگوی اکت الگویی فرآیندی است
که به القای محتوا نمی پردازد. زیرا ما محتوای مناسب را از
هنگ خود و با توجه به ارزش های خود انتخاب می کنیم و
می که در به کار بستن ul ها دچار مشکل می شویم اکت
به يارى ما می شتابد.
صفحه 22:
bore iets را تا
Ree aie he ts ee
ديكران مقايسه كرده است؟ آيا تا به حال از تلاشهاى شما انتقاد كرده يا
Ag AY ا اا ا ا ا ل 1ن
Olea il ا ا ل ار ا ل لم
7 Cat ea
خطرات هشدار داده است؟
کر را ای ات ار سای ی ای
Bose
خرص رات اسار اس و ال و عاديا ان
توليد رنج روانشناختى مى كند! و يكى از كارهايى كه درمانكر اكت انجام
ا الا لاس تك قدي مسن ا العام ل كن ون سان وق لد
evry mee) ا ا ل ا ل 0
۰ ل
صفحه 23:
9 هر مسیری که در آن قدم می گذاریم مقداری
«درد» به همراه دارد, حال تلاش بیهوده ما برای
حذف این درد, « رنج» را برای ما به ارمغان می
آورد. در واقع درمان بر يذيرش و تعهد بين
«درد» و «رنج» تفاوت قائل مىشود. درد جز
جدايى نايذير تجربه انسانى است در حاليكه كه
رنج تلاش بيهوده ما براى مبارزه و از بين بردن
اين درد است.
صفحه 24:
٩ گذشته مهی است که روی ذهنمان را پوشانده.
© آينده نيز يس يرده خیال است.
© نه آينده مان مشخص است, نه كذشته مان را مى
توانيم عوض كنيم.
© صوفى هميشه حقيقت زمان حال را در مى يابد.
© "ملت عشق"
© اليف شافاك
© #كزيده_كتاب
صفحه 25:
٩ از منظر اکت ما انسان ها کنترلی بر دنیای درون مانند افکار,
هیجانات, خاطرات و out نداریم. فقط هیجانات منفی نیستند
که نمیتوان کنترل کرد. حتی در حیطه هیجانات مثبت نیز وضع
همین است:
٩ برای مثال فرض کنید به شما گفته میشود که مبلغ ۱۰ میلیارد
به شما داده میشود چنانچه عاشق فرد خاصی شوید! آیا شما
می توانید با انگیزه پول عاشق فردی شوید؟!!! بله شاید بتوانید
ادعا کنید که عاشق او شده اید ولی آیا واقعا عاشقش شده اید؟
© این استعاره که موسوم به «استعاره عاشق شدن» است:
نشان می دهد که حتی در حوزه هیجانات مثبت نیز ما کنترل
کمی را می توانیم اعمال نماییم.
صفحه 26:
اکت به دنبال آن است که به افراد آموزش دهیم که صرفا افکار را به عنوان افکار. احساسات
را به عنوان احساسات, خاطرات را به عنوان خاطرات درک کنند. هیچ یک از اين رویدادهای
شخصی, اگر چنانچه صرفا آنگونه که هستند تجریه شوند. برای سعادت و بهزیستی انسان, Uy
ضرری ندارند! زهر آگینی آنها ناشی از درک آنها به عنوان تجارب منفی, مضر, آسیب رساننده
و ناسالمى است كه بايد کنترل گردند!
[] راهنمای عملى درمان مبتنى بر يذيرش و پای بندی, تاليف استيون هيز و كريك استروسال
هرچه اندوه درون شما را بیشتر بکاود, جای شادی در وجود شما بیشنر میشود.
مگر کاسه ای که شراب شما را در بردارد همان نیست که در کوزهی کوزه گر سوخته است؟
مگر آن نی که روح شما را تسکین می دهد, همان چوبی نیست که درونش را با کارد
خراشیده Saul
هرگاه شادی میکنید , به ژرفای خود بنگرید تا ببنید که سرچشفه شادی به جز سرچشمه
آندوه نیست...
"پیامبر و دیوانه"
جبران خلیل جبران
صفحه 27:
قر قرع روط وا سفنت
Be Gite dhe EN
۲. دائم حرف میزند.
۳ برای:بونتتیدن یا galas بدیی ب من زاخته تیست:
پرسنعله است::وفت کمی برای من مجاگذارو:
۵ نجوش, بیمهر و درونگراست.
sama انه برفرارق راتطاق اجتتیمانة also] JI jana Lea if
لا وقغودية لير يسح يزان تأريدد در کناز: ‘asp: lea
“A کمتر درکتار نفتماست: اما ذهن. شما کاملا منقغول آوست.
5S SS Lies lies Lele
1 شنتهن: نیما ببا رها او زا برآورده وکنیدیا نکن آوبازهای سا را بزآوزده
ازد.
صفحه 28:
پروتکل درمان وسواس کودکان با
رویکرد ۸۵۲
٩ چلسه به جلسه توضیح داده می شود
صفحه 29:
وين جل كر وهع ع لو یک تج ها جع لامي Sis EGS AON, Be Me RUS SVS Shs
کودکت را و رفتارهای مشکدل ساز و کتترلی او را شناخته pe و روند کار را Sal برای آنها توضیح داده
جلسه اول صرفاً يا والدين الست و از جلسه جهارم به بعد حضور "کودک هم در کتار والدین خواهد بوت)
ماور : (خطاب به مادر) یکی از موقعیتهایی که اغیرا برایث پیش آمده که از دست کودکت تاراحت یا عصبانی
شدى را برايم تعريف كن و بكو جه كار كردى.
elem pies ras ere agers وعد مبوصدي عوسي كوس رود باون وعد ووريرور کار عورد رسو ا
طاسب مسوم قيفي میرف تاد دم دگل agi ترس
مشاور: خیلی خب. پس اگر من دوربین میشدم و دیروز صیح می آمدم توی خانه تو این را ضبط می کردم که
کودکت دوباره کمدش را مرتب می کردو تو سرش خیلی ناد کشیدی,
asl gate
مشاور: بعتی تو میگویی این داد کشیدن مین در واقع جوایی بود یه کار او ؟
مادر: یله. ار او این کار را نمیکرد که من بیخودی چرا باید سرش داد صی کشیدم.
مشاور: خیلی خب. بگذار دوربیتسان را بگثاريم روی دور آکند. يبينيم آها جيز ديكرى هم اين ميان رخ داد یا ند.
لطفاً همان موقعیت را تصور کن. رفتی دم در اتالش و دیدی دارد دوباره کمدش را مرتب امی کند. بکو چه
فکرهایی سراغت آمد؟
صفحه 30:
(می گوید و ما می نویسیم)
مادر: چرا او حرفم را گوش نمی کند . به هیچ کاریش نمی رسد اینطوری و ..
مشاور: این فکرها چه احسلسی به تو داد؟
مادر: خشم » اضطراب
مشاور : بعد دلت می خواست چه کار کنی؟
صفحه 31:
مادر : وای دلم میخولست تا میتوانم سرش داد بزنم:
معاور: و بعد نو داد زدی:
sole : يله
مشاور: پس در واقع بین رفتار بچه ات و رفتار تو چیزهای دیگری هم رخ داد. که در وقیع تو به آنها جواب دادی
له به بجه ات. يك سرى فكر و اخساس و ميل و .. . ما به إينها مى كوبيم ذهن. اينها سراقت امد و قو را اذيت
كبرد بسي
eb St gs تج yg ka
(بامشالهای زيادى اين را يرلى والدين جا مى اندازيم»
اين هفته من هيج بهبودى از تو تميخواهم. فقط می خوام به ذهنت دقت کنی و دوربین را بگذاری روی دور ند
و فحعت را خوب ببیتی.
تكليف : برای جلسه بعد دو پا سه موقعبت رو پرامپنویس, فككر و احساست و رفشارى كه انجام دادى و برام بيار.
چلسه دوم
يس از بررسى موقعیتهای نوشته شده +
مشاور : حب حالا بگذار با یک دلستان برایت بگویم جه اتفاقى مى افتد.
صفحه 32:
استعاره جزیره (کشتی»
تا حالا سوار کشتی شدی؟ فرض کن سوار کشنی می شوی و میخواهی بروی به کشوری که همیشه آرزویش را
دشتی, اما میان راه ناکهان طوفان میشود و کشتی مرق ميشود. تو شناکنان خود را به جزیره ای در آن نزدیکی
میرسانی. هی آیی لب ساحل می نشینی و مبروی تو فکر که چی می خواستيم چی شد. توی همین فکرها
هستی که نانهان گرسته ات می شود. یا میشی میری دنبال غنا: دوباره میای و میشنی به فکر یک کشتی که
با یروت اب جعورت نا سب مه "فیعی فعلاً تحیال کهنوزم قفاب زا پا کنر روم شم بشد مج
ات فيش.. آب شوره: غیری دنبال آتیش که آب نشورو نشیرین کنی
خلاصه یک ماه میگذره می بینی تو همش سرگرم رفع نیازهای جزیره ایت بودی. گرسنگی, تشنگی » سرپناه و
cng gh ale در.حالیکه قراز بود بری به کشوزت برسسن: با مپشنن:بری که یه خستن بساری اما با خودت مپکیی»
بیخیال من به این شرایط عادت کردم . نکنه همینم از دست بدم.
زندگی واقعی تو هم عمینه:
به روز سوار کشتی مادری و فرزندپروری شدی که به کشورت بری. کشورت چی بود ؟ارزشها»
:مادر خوش اخلاقی باشم. بلهاش بازی کنم. براش وقت بذارمو کناب بخونمو .
alba ld yglte طیفان,وسوانن بچه ات اومه و جو مجبور شدی cape GANS cw ope ie همیطور
که تو فکر بودی که چی شد و .. هو عصیلی شدی تفتی ببخیال مادر خوب بودن ۰ بثار فلا یه داد بزنم آروم
شم. شدی یه مادر جزیره ای با رفتارای جزیره ای
صفحه 33:
انبازاى جزيره ابث همون ذهنته, فكرهات. احساس خشم و اضطرابت . میل هات و .هه باعت میشن تو رفتارای
جزبره ای کنی: مه داد زدن با تسلیم شدن در بر بچه ات
احلا من مبكم ببا برو به مت کشورت. تومیگی نا من به اوضاع لام عادت کردم :تکته همیتم از هت بدم.
من فعلا با داد زدن سوش آروم میشم نکنه همین آرامشم از دست یدم:
انتخاب با خودته که همینجا تو جزیرهبمونی و همه وقتت صرف نیازای جزیرهایت بشه و مدام رقتارای جزیره
ای کنی با بری تو مسیر "کشورنر
صفحه 34:
جلسه
عير ون عت له يودي كه لوت ما خب ون ود ب هوم لي يك ل عيب يون بل
یچ زهي بكي مه رخو مت
عا يرمش برك يرمق ای نایک وت هت کم اتب وب
ماو وا ات وتا که را ای
ام خی ول سمش شهار میم هش تفه موم
اشارة حون فط بون مقع عمل نوجو ملي سك ينوي ب عون تعن که ی دپ
ga اج ات کش هت لب وکا ار یه مشک که ما
نجسي تان تعره كا رهم و عا قوع ونیم رز دح سا
کي داي ومد دی جیپ
mt ie ll چات تا هرهس رابك و میت
ee ۳[
شه مب و eae ye) a ape واه عصرم .فد
رو سمل یلوط تما و وه سای و مسال فول
تكليف بس لزي فت كلت ضمين نت i) At كا فد كنس وشجام نض
صفحه 35:
این ولین جلسه یست که کارا خودکودک را مستقیم از می کنیم در این جلسه پس از بازی و اد را
باکونکد
at gy Je yy ew خب حلا مى تولى به من بتیقلببه ججه دردى مى خوره النه باش
ابلشيم ميريم. كمدكون ميكنه زنده بمونيد. ١ جواهاى غلب كوداك ببرامون مهوم حيات
بخشی و اهمیت وجودفلب لست)
مشاور: أفرين عزيزم. حالا من ابنجا جددتا تيكه كافذ كوجيك دارم: بكو تو جه جيزهاى برات مهمه توزندگیت
تامامان بنويسه جبزهايى كه ديست دارى بل . جبزهابى كه اله باشن و اتفاق ببفتن تو خوشحال ترى.
كواك : دوست دارم يرم شههربازى. دوست دارم برم خونه لشكان بلخاش بازى كم. فوست دارم تعلم سى دى
صفحه 36:
هاى بن تن رو دنه بشم دوست دارم بججه خوبى برلى بدر و مادم باشم. دوست دارم خدا از من رافی بشه.
دوست دارم درسابو خوب بخونم. دوست دارم تو مدرسه خانوم معلعم ازم راضى بأشه دوست ذارم قوى بشم
زورنار شم وم
ابن الفنه ننه كودكان در جلسه ممكن لمث به بن شسنه رقتكى بلخ ندهند كه بابدكمكثشان كرد يا كمى
led, كرد البته ترجيح اما و بدرو مادر نبابد جبزى بكويم)
صفحه 37:
اکر کودک گفت دوسث دارم مامانم با من خوش اخلاق تر باشد همان موقع اصلاح می نیم که خودت را بکو. تو
حوست داری با مادرت چطور باشی. با مثلاًاگر کفت دوست دارم دوستام هام بازی کنن یکویید خودت را يع
تو دوست تاری چه جور دوستی بلشی .-
مشاور: خوبه. ابا چبزایین که برات مهمن و باعث میشن تو سرحال باشی: پس مثه قلب مى مونن. من از مامان
بابا خواهش می کنم برات به جعبه بخرن که شتکل قلب باشه و همه اتابی که براث مهمن رو بندازی توش. بازم
تو خونه فکر کن هر چی خواستی بهش اشافه کن.
(شاید بهتر باشد ین پر کردن جعبه سم و قلب یک فاصله چند دقيقه ای استراحت داده شود به او و خوراکی
ش برگره
بخورد و بازی کند تا تمرک
مساو
حالا و میدونی tee
کرد ریک وتو یو( وب هی مات دک نو aay OSS ودک سب سک
مایه چعیه دیکه هم داریم . یه چفیه سیاه بدرنک. چعبه متم. تو چعبه دنم چیاست؟
کود
مشاور:آفرین. اه به جمبه قلیمون سم بريزيم خراب مبشه و از بین میره. هر چیزی که ولسه جعبه قلبمون بد
بلشه و چبزایی که نوشتيم تو جمبه قلبمونو خراب کنه بایدبندازیم تو جمبه سم . ( از جعبه قلبش کمک می
Gout
صفحه 38:
مثلا تو گفتی دوست دارم بچه خونی برای پدر و مادرم باشم. خب اکه چه کارایی بکتی این خراب میشه؟
کودک: اگه به حرفشون گوش ندم. آگه غر بزنم. داد بزنم, حرف بد بزنم غذایی که دوست می کنه مامائم نخورم و
مشاو: خب دیکه کفتی دوست دارم قوی باشم. که چی کارا بکنی قوی و سالم نميشى؟
اكودك؛ جييس و پفک بخورم همش. ورزش نکنم. زباد سی دی ببینم چشمام فعیف ميشه. مسواک نزنم.
(گلمی ماهم کمک مي کنیم)
مشاور: مثلاً که دستاتو زیاد بشوری هم پوست دستت خراب می شه , نه؟
صفحه 39:
کودک
مشاور: بس ابتم بتويسم . خب ديك كقنى دوست دارى دوست خوبى يللى براى دوستات. سم هاش رو بكو
كودك: النه باهلشون دعوا كنم. نه بلعاشون قهر كنم اكد جرخمو ندم باهاش يه دور يزننو .. دوستيمون خراب
مشاور: گفتی دوست داری خدا ازت راضی بلشه.
کودک: اکه دروغ بکم . اکه نمازمو نخونم. اد ..
مشاور: پس من از مامان و بابا میخوام به جعبه سپاه هم بخرن که بشه چعبه سمت و تو ابن سم ها رو بربزی
بازم اه تو خونه چیزی یادت اومد بهش اضافه کن,
تکلیت: خب پسهفته که یا جنبه قلب و جنبه نسم که پر کرفی نیا یشنم خداخافظ.
صفحه 40:
صفحه 41:
مشاور: بس تو ابن 6 تاجيز كلى براث مهمه تو زندكيث .
خالا بيا بلهم دارت بازی کنیم .تا حلا درت بازی کردی؟ ( قرارست كودك بفهمد استعرار و تمرين اوضاع را
يهترمى كند) دارت:مى كناريم وهمه شركت مي كتن . مشاور؛ كردك : بايا وملمان:هر كي بهتر ود اركودك
برسيم به نظرت جرا اون بر زد؟
کودک: چون اون بزرگترنه فوی ترد.
مشاور: خب میخوام ابن هفته یه دارت بخری و بری تمرین كنى.
صفحه 42:
صفحه 43:
هلا
دوباره دارت را مى زقيم ببيتيم تمرين كرده يا نه. بعد دو تصوير نشونش مى دحيم :
i
i
“ie
A 8
شاور تو سوير سمت جب دوتا ]دمن كه توروخوب خوب ممشنادن و مشكلاتتوميدوئن كين؟
صفحه 44:
ودک ممان وا
age gle ثم از نظر انا مشکلات تو چیه ؟ مامی نویسیم)
کودک :داد می زنی, دستانوزاد می شوری, کمدتو خیلی مرتب مى أكلى. وه
صفحه 45:
مغلور «حالا تق تضویز بعدی توز بزرگ شدی: مننمیعونم که به چیزاین مرو اذبت مین کنه که تو ميري سحلو
(میگه ما هم مينويسیم. کمکش هم می شود گرد)
ميشورى: يا يه جيزابى اذبتت مى كنه كه داد ميزة
ود ميم هوه Fear gt pL تمي عد موار اص شوم ميعام خيه متم نهم ريات جد افويارة مرف
Lipa Bay sland AS agin Sap Md ngs oC ee whe Hk igs للم
لبه استراحت مى ديم و بازى وخوراكى)
معاور + خب تو تفتی مامنت ابا
ين كارها رو مى كتى. امامیخوای مین نظرمو یم
بر می کنن ایناست مشکلات تو , خودتم فكر می کنی اینا میان سرافت که
استعاره بير
مشاور: تصور کن تو داری تو اتقت یازی می کنی . ینقه از پشت در یه دای میو میو میشنوی. میری در و یاز
مى کنی . مى بینی یه بچه یبر کوچولوی نزه. خیلی ازش خوشت مياد . هرجى مامانت اينا ميكن اين وحشى و
خطرناته نیارش تو ۰ تو میلی نه این خیلی نازه . مباربش تو و چون دوستش داری میری براش به كاسه شير
مبارى ميديش مبخوره. باز بلعاش بازى مى كنى ابن RE می شه باز چون دوستش داری مبری براش شیر
میاری. کم گم بزرگتر میشه دبگه شیر نمیخوره . گوشت میخواد. اما بازم تا گشتش میشه و صداش در میا
چون تو دوستش تاری بازم میری براش گوشت میاری. حلا دیگه یه جند وقتى كنشته . ببرت خیلی بزرگ و
جر هم گذلشتیش تودید قفنن کتارآناقت. ید زوز که پامیعی بری تازش کنس پهو یه تعره پل
ot اقيم
صفحه 46:
بخطر چبه؟
کودک: از ترسه.
مشاور:آفرین, خب حالا توبگو چطوری از شرش خلاص بشيم.
کودک: (راههای مختلفی را می گوید مثلا با تفنک باسسّم بكشيمش مى كوبيم نداريم ابنها را . میگه
باغ وحش میگیم | et همینعلوری که هست بو چه کارش کنیم)
دبگه پهش کوشث ندیم تا میره
صفحه 47:
مشاور: أفرين . ببين ابنابى كه تو گفتی هم ببرهای تون بره مبد پهت میگه رو فسات بشوره پم دیگه: بازم
بشوره تمیز نشده بازمبشور ؛توهم از بس این جیغْ مبکشه خسته میشی میری مي شورى دسناتو تا ولت كنه
بعنى پهش گوشث میدی اولم یکم ساکت میشه ولی بعد دده تر ميشه دوباره ببششر داد مى زنه,
ملمان بان بير دارن. بي و مامان! شماهم جندتا ازيرهاتون رو يكبد. (خوب بابد مثال ينيم تا كردك بغهمد)
Ue برای هفته بعد ازث میخوام دو تا از رهاتو به حرنشون گوش ندی ,هر چی نعره زدن » آذیث
میشی اما بهشون گوشت نده تا کم کم لاغر بشن و بعیرن. مامان و با هم همینطور
صفحه 48:
اوضاح ببرها را می برسیم و موفقینش رو حسای تحسین می کنیم. حالا بیا با هم یه بازی بتینم. تو بیا با این
aay] ماژیک رنکی روی تاباو یه نقلشی بکش: من فیهم بیرهت:: اماتو باید کار خودتو بکتی
أقراره با سبر درخت یکشی . با مشکی و قرمز آدم و با آیی رودخونه. هیچی را هم ياك نبايد بكشى . شروع کن .
امسن علس كوس ونمو خلا اع فد تاقد را من مو bye ori Ste با ای بکس سانيم ما مراكم
ازشت شد یاک کن دوباره بکش و .- و وقتی تمام شد +)
SNL Ai SEUSS oh EE آشرین تن به تمرف Ls
یخوانم باشدو Ny SEL al Sp ei Alle Se J اخالهتو یشو بیرهای من . هی حرف ین و
|کودک: (انجام میدعد)
مشاور: وقعا اذبت شدم اما موقق شدم به حرف بسرهام کوش نکنم و کارمو انجام بدم مشه تو
(قرارست "تودک بفهسد محثوای ذحتش ازو جداست و او در برایر ذهتش اختیار دارد که به او پلسخ دهد یا ید
|ارزشهاى جعبه قليش»
امشاور: هسین کارایی که ببرهات می حفتن و تو میکردی باعث می شد نتونی به جعبه قلیت که برات مهمه
nes
تکلیت:: ar atta leas مقوا با نک يقاس فقت حرست كم ررقن ببومانی که مان سرافت. زو بسویسی:
يه ليوائم گوشه پایینش بچسبون . این لبوانه سطل آشغاله . هر ببری رو که لاغر و کوچولوش کردی بندازش اون
صفحه 49:
توبروسرغ پر بددی,
صفحه 50:
صفحه 51:
صفحه 52:
مشاور در تصوير سمت ججبى تومى كبا جمزاى توى جعبه فلدت oe arty Sin at دم ود موی
جرا كلايزرك بوده . ججون فكرات و ببرهات تیش
pea سمنت رفستى الأثن. هنوزم تكلت زر فكرهاك هستئ. لما توبا وجوذ نا دار ميرى به سمت جعبه
تلبت
gal دلتمیخولست من فكزعاتئ ازيين بم و كلت كوجيك بعد ما هم بنه كه توبا وجوة اوناهم برق
يديت جمد فليم عمسن ی که من ی
ازحلابه بعد من هر دو عفته به يارتو رومى بيدم فالوآي اّجلسه بعد آغا مى شود.
تكليف : هر هفته دو تاز برهت بنداز تو ليوان لشفال و برو به كارى كه تو جعبه قليت نوشثى برس.
صفحه 53:
توصیه می کنیم هر درمانگر ۸۸۲7 خلاصه ای از جلسات را در برونده مراجع داشته باشد تا با یک نگاه
سریع بداند تا تجا پیش رفته : تکلیفی که باید بررسی شود جیست و ابن جلسه چه باید بتوید و تا کجا باید
پیش برود:
شرح جلسه
هن آتلهی
استعاره جزیره
ارزشهای مادر
© a
خلاصه کردن ارزشهای کودک و
صفحه 54:
دو آدمک پشت به قلبها و رو به قلب ها
فالوآب
فلواب