کسب و کارمنابع انسانی و مشاغلمدیریت و رهبری

وظايف مديريت منابع انسانی

صفحه 1:
‎ee tee a ae‏ > زا مذ ‏وظایف مدیریت منابع انسانی ‎et Esa‏ يا ل برنامه يزى نيروى انسانى ‏كار منديابى ‏انتخاب ‎ON a Ie ald ‏آموزش ‏ةك ‏پاداش ‏۱ ‏انضباط

صفحه 2:
شغل: ‎yd‏ ال ا ل ل ا ل ل ۱ ‎aah‏ ‏پست: ‏تعداد جایگاه هایی که برای یک شغل در نظر گرفته می شود.

صفحه 3:
4 3 تجزیه و تحلیل و طراحی شغل تجزبه و تحلیل و طراحی شغل ف رآیندی است که از طریق آن ماهیت و ویژگی های هر يك از مشاغل در سازمان بررسى مى كرد و اطلاعات كافى درباره آنها جمع ‎Bo Tee SS ETON‏ 9 IPN Se Se TerT On Tes EN CEST ROMS re Pee Se aa eee Le Bearer yd زمانى كار تجزيه و تحليل شغل به بايان مى رسد كه سه مورد زير تدوين شوندة ‎ar)‏ ۳ طراحى شفل

صفحه 4:
Te eee EP lt dea) را Rey red ‏عنوان مشاغل موجود در سازمان‎ ۱ elated Dele) ‏اختيارات هر شفل‎ ۱۳ Sop ae) شرايط و محيط شفل i pt tat بيش بينى تغييرات شناسایی و تدوین مشاغل مورد نیاز برای مواجهه با تغییرات تجزیه و تحلیل اطلاعات تدوين شرح شغل ۱ alia ‏طراحی شغل‎

صفحه 5:
سا ل ل ل el Sle ‏اا ل‎ Cr ene ae ‎٠‏ مصاحبه ‏* مشاهده ‏ا ‎Ort ae Ne eRe on pee‏ را

صفحه 6:
شیوه تجزبه و تحلیل اطلاعات 8 اقلام اطلاعاتی مسئوليت | اختيارات | وظايف وفعاليتهاى | عنوان | تعدات 5005 5 هاى هر شفل | هرشفل ‎ee‏ منافل | مناغل 3 منابع اطلاعاتى err) 2 7۳ ‏مارفای‎ Prey ‏مصاحبه‎ ‎5-5 ‎Tee |‏ احناده از دیکشنری مناوان ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 7:
reed OTe BSS Me Ee El ee} ‏عنوان شغل‎ كد شغل 00 tg تاريخ تهيه شرح شغل قصو شرح شغل ۳۳ otblst لفات اختيارات مسئولیت ها معیار ارزیابی عملکردمحیط و شرایط کار

صفحه 8:
شرایط احراز شغل: ویژگی هایی که یک متقاضی شغل باید داشته باشد تا بتواند از عهده انجام موفقیت آمیز شغل براید (Roxker) 35995 sibiol cde z yb وضعيت جسمانى: سلامتى» جثه» ظاهر» قدرت تحمل و سرعت 1220111101110 Seay هوتی کلی؛ ظرفت عفازنی: جهارت دستی؛ طرفبت لازم هر استفاده از وازه ه و نموداره ‎OS ed ae bed One one)‏ إذ بو ديكران» ثبات» استقلال» اعتماد به نفس ee kata ete al طرح بنج موردى موفرو ب فراسر ( جاص (01) تا ‎eh eed‏ ا ل ‏های ذاتی: سرعت ذاتی ادراکی و استعدادهای ویژه یاد گیری ‎[1 eS TCL i loratereT EE Mr Tee rere re oF) ‎ ‎ ‏اهداف ‎EL eye Te Tey Tene STA Pe Pree ee TREN re‏

صفحه 9:
ditt col sb PTO On tees D Re Te Se ere a) ‏مقایسه زمان انجام شغل با وظایف و فعالیت های شغل‎ ۲ ‏مقایسه وظایف و فعالیت های شغل با تخصص شاغل‎ ۳ ۴ . مقایسه وظایف و فعالیت های شغل از نظر مکانی با همدیگر

صفحه 10:
7 و سازمان دارد, سیر احى ضعيف اغلب خ ‎١‏ ۳ تنيجه عواقبى جون ول كر ‎RP TE ERO ION ERIE TE oot]‏ | ‎ee ee re S|)‏ احی ‎Jamie‏ 4 باز طرا 0 ۳ که درست طراحی نشده اند تسا کید و ل ا ا 5 ر كلى طراحى شة به ترکیب اجزای موثر یک شغل با ویژگی های کارکنان است به طسوری كه به سمت تأ مين أهداف و باز ها" ‎Bey‏ و گارگنان هدایت شود

صفحه 11:
۳ 20 ۰ توسعه شغل + غنی سازی شفل

صفحه 12:
۱۱۹ S| nL سور ادبم لاصو سای سس سس سول تحلیل شود. ‎wl, Ron Fl eee‏ ‎NER‏ 0 لیبه کار کران دهم شود. ‎am‏ ‏۶ سد استفاده از ساده سا ‎ne‏ ن مهم دارد: كر لذي حل ‎ee Le‏ ی دوم ۳ ۳ يراهركا ۳ از كسار بزركى را انجام مى ده رك ناد 1 ‎par ry en pomes ay‏ بسرای کارگسر خسته ‎eaeen‏ م مه شغلی و کمی بهره وری در ننیجه افسزایش هسزینسه منجر می شود.

صفحه 13:
۳0 برعکس ساده سازی شغل گسترش سفلی محسدوده کساری کار کنان را از طریسق اضافه نمودن وظايف افقى ديكر وسيع تر مى كند. به جاى به بايان رساندن بسى معنی یک بخش از شغسل» كار كنان كل كار را به طور كامل انجام مى دهند. طرفداران آن استدلال می کنند که گسترش شغل ‎kees‏ 00 | eee) Be Te kon See eer ey fer rion meee eran e |19 re eee Te Tre ee ee mre ee OTF Po Pel Rie CS ke | Dl ee ee Teel Tene eee Rear ered | iT me ree ieee cy nye i

صفحه 14:
غنى سازى شغل OE Cn rrr re ary ‏ان‎ 5 jl ait 0 in WF ‏امم ا ل‎ OOPS Sa eee Tees Lata os ‏و‎ ‏فلت‎

صفحه 15:
چرخش شفلی چرخش شغلی اغلب به منظور کاهش عوارض منفی کاری همچون یکنواختی» خستگی و از انجام بخش كوجك و ساده اى از كار است. در طرح جرخش كار كنان به ان عوض مى شود. از لحاظ نظرىء اين برنامه كارى موجب ‎Pe en 2‏ يكنواخت به يك شغل يكنواخت ديكر, احتمالا اندكى از يكنواختى مى كاهد.

صفحه 16:
2 34 A 1 eT Sole Seo) eer Pere كار منديابى آموزش و کار آموزی ارزشیابی مشاغل ارزیابی عملکرد بهداشت و ایمنی شغل مطالعات زمانی و حرکتی تبعیت از قونین و مقررات دولت.

صفحه 17:
Oe ee ‏ا‎ * View report: Summary Details Custom * Summary Report for: 17-2072.00 - Electronics Engineers, Except Computer * Research, design, develop, and test electronic components and systems for commercial, industrial, military, or scientific use utilizing knowledge of electronic theory and materials properties. Design electronic circuits and components for use in fields such as telecommunications, aerospace guidance and

صفحه 18:
Sample of reported job ‏حت لاق‎ Engineer, Electrical Engineer, Design Engineer, Product Engineer, Test Engineer, Electronics Semen Cem Cet etal Design Engineer (IC Design Engineer), Manufacturing Engineer, Application Engineer

صفحه 19:
Custom Details View report: Summary 8. Job Zone 9. Interests 10. Work Styles 11. Work Values ۷ Related Occupatio 3 13۰ Wages & Employm ent . Tasks Tools & Technology Knowledge ۸۵ ۳-۱۱۱۵ ‏3ك‎ ‎Work Activities Work Context تب خن ون ۳۲

صفحه 20:
Tasks eS ee eeu eee oe Ose eC eu for commercial, industrial, medical, military, or scientific applications. . Provide technical support and instruction to staff or customers regarding equipment standards, assisting with specific, difficult in-service engineering. RPO ‏ال ی ات‎ and equipment to perform engineering tasks. . Analyze system requirements, capacity, cost, and customer needs to determine feasibility of project and develop system ‏بصهام‎ 5 0 MK ‏ا‎ ‎discuss existing and potential engineering projects or products. . Review and evaluate work of others, inside and outside the ‏ده ا لهمنصداهع۲ روعه‌ههتتاهعگاه ماعصه ما رصمتاهعنصدوته‎ compatibility in the resolution of complex engineering ۱۱۹۱۱ ‏یت‎ . Determine material and equipment needs and order supplies. MBN elm (Come ‏لل‎ Rare M ail (Ce Ramet ‏تا تین‎ rema iene ‏ل‎ ‎standards, and applicable codes and regulations. 5 ‏الت‎ oer tle Bea. prototypes and proposals and OCS emote Co Recta ted از

صفحه 21:
Tools & Technology ‎Cte‏ ل ل ل ا ‎Counters — Electronics counters ‎PoC TeineC VBI ‏ا‎ iC Utee titer Ce te Titel resistance LCR meters ‎Electronic measuring probes — Electronics probes Microcontrollers — Programmable logic controllers PLC Microprocessors ‎Technology used in this occupation: ‎Analytical or scientific software — Ansoft Simplorer; Mathworks MATLAB; Mathworks Simulink; Synopsys Saber Computer aided design CAD software — Autodesk AutoCAD; SolidWorks CAD; Two-dimensional 2D computer aided design CAD software; Xilinx Integrated Software Environment ISE ‎Development environment software — Assembly; C; Formula translation/translator FORTRAN; Visual Numerics PV-WAVE Object or component oriented development software — C+ +; Microsoft Visual Basic.NET ‎Project management software — IBM Lotus Notes; McCabe Software TRUEtrack ‏و و ورد ‎5

صفحه 22:
Knowledge . Engineering and Technology — Knowledge of the practical application of engineering science and RNs is includes applying principles, techniques, procedures, and equipment to the design and production of various goods and services. . Computers and Electronics — Knowledge of circuit boards, | tors tech ccrect and software, including applications and programming . Design — Knowledge of design techniques, tools, and principles involved in production of precision technical plans, blueprints, drawings, and models. — Knowledge of arithmetic, algebra, geometry, calculus, statistics, and their applications. ics — Knowledge and ‏رعمآم‌زمصنتم لعمنوزطم ۶و ی‎ 15, their interrelationships, and applications to understanding fluid, ‏لهعتاءعاه ملمعتسمقطعفد قسة ,دعتسفصول عتمقطمدمصطة قمة ,لقتعم غممم‎ atomic and sub- atomic structures and processes. . Production and Processing — Knowledge of raw materials, roduction processes, quality control, costs, and other techniques for maximizing the effective manufacture and distribution of goods. . English Language — Knowledge of the structure and content of the English language including the meaning and spelling of words, rules of composition, and grammar. . Customer and Personal Service — pen ee of principles and processes for providing customer and personal services. This includes customer needs assessment. meetina quality standards for . Mathemati . Ph

صفحه 23:
(۰ . Reading Comprehension — Understanding written sentences and paragraphs in work related documents. 2. Complex Problem Solving — 1 complex problems and reviewing related information to develop and evaluate options and implement solutions. . Equipment Selection — Determining the kind of tools and equipment needed to do a job. . Troubleshooting — Determining causes of operating errors and deciding what to do about it. . Active Learning — Understanding the implications of new information for both current and future problem-solving and decision-making. j. Critical Thinking — Using logic and reasoning to identify the strengths and weaknesses of alternative solutions, conclusions or approaches to problems. . Coordination — Adjusting actions in relation to others' actions. . Mathematics — Using mathematics to solve problems. . Active Listening — Giving full attention to what other juste are saying, taking time to understand the points being made, asking questions as appropriate, and not interrupting ات ادفو زد ايا

صفحه 24:
Abilities ee eel ‏ل ل ا م‎ wrong or is likely to go wrong. It does not involve solving the problem, only recognizing there is a problem. . Deductive Reasoning — The ability to apply general rules to specific problems to produce answers that make sense. 3. Inductive Reasoning — The ability to combine pieces of information to form general rules or conclusions (includes finding a relationship among seemingly unrelated events). 4. Oral Comprehension — The ability to listen to and understand information and ideas presented through spoken words and ‏وتات‎ . Oral Expression — The ability to communicate information and ideas in speaking so others will understand. is} Eee ‏ا‎ ‎AN ‏ل ل‎ 0 roa Crt in a Certain order or pattern according to a specific rule or set Se ORC ME ces Re Ci see Ciro CM Claes mathematical operations). 8. Speech Clarity — The ability to speak clearly so others can understand you. Saye eee UC yin ‏ا‎ ‏و ار نکن‎ ete 10.Selective Attention — The ability to concentrate on a task over a period of time without being distracted

صفحه 25:
Work Activities . Interacting With Computers — Using computers and computer systems (including hardware and software) to program, write software, set up functions, enter data, or process information. ‏ال ل‎ RO) ‏ا ا ا‎ Raita Ci ‏ا ل‎ nae coe - Identifying Objects, Actions, and Events — Identifying ‎Mri e ALM mpaererealtes‏ بر تا ور اب۴۱ ‎differences or similarities, and detecting changes in‏ ‎wate‏ ات ‎. Repairing and Maintaining Electronic Equipment — Servicing, ‎repairing, calibrating, regulating, fine-tuning, or ‏ی‎ ‎machines, devices, and equipment that operate rimaril 4 ‏عط دده‎ basis of electrical or electronic (not mec! ‏ا‎ les. ‏قتاع مكس1] - 11216121 ناه ردعستتاعنتدا5 رأدع تسصنتين]1 ومستاءعء صكص1 . ‎equipment, structures, or materials to identify the cause o! errors or other problems or defects. ‏روستطتمءعصهها روستمعامظ - دون هتسرمكم! وصتلسرمءع1/وستاسعسعه2 ‎١‏ ‎TCC ACSA SEEN aCe eur Ene setts mod electronic/magnetic form. ‎. Updating and Using Relevant Knowledge — Keeping up-to-date ‎technically and applying new knowledge to your job. ‎. Making Decisions and Solving Problems — Analyzins ‎zag ‎information and evaluating results to choose the best solution and solve problems. ‎0 eR COU RRL Cera ‎principles, reasons, or facts of information by breaking down

صفحه 26:
Work Context . Electronic Mail — How often do you use electronic mail in this job? . Face-to-Face Discussions — How often do you have to have face-to-face discussions with individuals or teams in this job? Be bitty ay ‏م‎ Controlled — How often does this job require working indoors in environmentally controlled conditions? . Telephone — How often do you have telephone conversations in this job? . Structured versus Unstructured Work — To what extent is this job structured for the worker, rather than allowing the worker to determine tasks, priorities, and goals? . Freedom to Make Decisions — How much decision making freedom, without supervision, does the job offer? . Spend Time Sitting — How much does this job require و ۱ With Work Group or Team — How important is it to work with others in a group or team in this job? |. Importance of Being Exact or Accurate — How important is being very exact or highly accurate in performing this job? Contact With Others How much does this job require ‏انلا‎ ‎atte eee ig gat Nag‏ و رف تود موده وده راخ مر وس میا

صفحه 27:
Job Zone . Title Job Zone Four: Considerable Preparation اتلد . Overall Experience A minimum of two to four years of work-related skill, knowledge, or experience is needed for these occupations. For example, an accountant must complete four years of college and work for several years in accounting to be considered qualified. . Job Training Employees in these occupations usually حدده ,ععسعترء ديت و ره وتات ت۲۱ ‎the-job training, and/or vocational training.‏ ob Zone Examples Many of these occupations STON Maen ML esc In MLCT moe training others. Examples Manne accountants, human resource managers, computer programmers, teachers, chemists, et police detectives. . SVP Range(7.0 to < 8.0) Seen moma meatal eae tee Bieta year bachelor's degree, but some do not. سر

صفحه 28:
ا Investigative — Investigative occupations frequently involve working with ideas, and require an extensive amount of thinking. These occupations can involve searching for facts and figuring out problems mentally. Realistic — Realistic occupations frequently involve ‏ا ا ا ا اوت لان‎ Coote ‏اا لا ل ل ل ا ا ا‎ animals, and real-world materials like wood, tools, and machinery. Many of the occupations require working outside, and do not involve a lot of paperwork or working closely with others.

صفحه 29:
تام هنک ‎Aye‏ . Attention. to Detail — Job requires being careful about detail and thorough in completing work tasks. . Dependability — Job requires being reliable, responsible, and dependable, and fulfilling ‏.کصهمناهوناطه‎ . Integrity — Job requires being honest and ethical. . Analytical Thinking — Job requires analyzing information and using logic to address work-related issues and problems. . Initiative — Job requires a willingness to take on responsibilities and challenges.Innovation — Job requires creativity and alternative thinking to develop new ideas for and answers to work-related problems. . Stress Tolerance — Job requires accepting criticism and dealing calmly and effectively with high stress situations. تیه ات 0 تفای ۱۵ رک 3 on the job and displaying a good-natured, cooperative اال ناه . Independence — Job requires POON ‏للك اك‎ ways of doing things, guiding oneself with little or no ‏اد‎ and depending on oneself to get things lone. wl

صفحه 30:
لل ری Achievement — Occupations that satisfy ‏لصة ل عأسعتده دكالبسدوعت عه عتطلهند عترم عتطة‎ allow employees to use their strongest abilities, giving them a feeling of accomplishment. Corresponding needs are Ability Utilization and Achievement. Independence — Occupations that satisfy this work value allow employs to work on their own and make decisions. Corresponding needs are Creativity, Responsibility and Autonomy.

صفحه 31:
Related Occupations 17-2011.00Aerospace Engineers 17-2071.00Electrical Engineers 17-2141.00Mechanical Engineers 17-3012.01Electronic Drafters 17-3026.00Industrial Engineering Technicians 49-2091.00Avionics Technicians 49-2094.00 parse cirical and Gal la pens Repairers, Commercial an fustrial Types 51-4061.00Model Makers, Metal and Plastic 51-9061.00 Inspectors, Testers, Sorters, Samplers, and Weighers دا تب 28

صفحه 32:
Wages & Employment Trends National Median wages (2004)$36.93 hourly, $76,810 annual Employment (2004)143,000 employees Projected growth (2004-2014) Average (10-20%) Projected need (2004-2014)42,000 additional employees الي ا ات ‎PLE‏ yale, ete

صفحه 33:
Importance .\ 2. Category ce EL 1. 70 Core 3. Design electronic components, software, products or systems for commercial, industrial, medical, military, or scientific applications. BS

صفحه 34:
ارزشیابی شغل 1 ON Te Sh

صفحه 35:
هر چه یک شغل اهمیتت بیشتری داشته باشد» مبلغ عددی بیشتری به ‎PR ee. eo‏

صفحه 36:
شیوه های ارزشیابی مشاغل ۱۳ Tes) Bate ee eee Te eas) ‏روش رتبه بندى‎ روش درجه بندی a ah Tene reer yy ‏دن‎ روش امتیازی

صفحه 37:
روش رتبهبندى مشاغل مراحل: قدوين شرح شغل ‎Te ny‏ ل ‎Ret‏ تعيين مشاغل بعدى

صفحه 38:
روش طبقهبندى مشاغل | ‏ل‎ TE) ۱۳ Ret tee ree PT mye Pe rea [ere erm fen eee nea ‏نوشته شود و سبس بسته به اينكه مشاغل با جه كروهى» مطابقت بيشترى داشته باشد» در‎ Bhd puree FO Ee ee rere RT fered hein ‏عوامل موتبط با شغل نیز در گروههای خاصی طبقه‌بندی نمود.‎

صفحه 39:

صفحه 40:
روش مقایسه عوامل

صفحه 41:
جمع امتازات شرايط محل كار جدول امتيازات 5ت ۳ مهارت عامل كليدى شغل Robey ‏مدير عامل‎ 3" 7 تراشکار فرزکار کارگر ساده

صفحه 42:
جدول مبالغ عددى جمع امتازات | شرا انثر ‎ES‏ یی 1000 از ابط محل كار | دانش و تحصيلات | توانايى | مهارت | مسئوليت 1 رت | مسئوليت 8 ال مدير عامل ‎rere‏ ‏سرپرست کارگاه ‎NS‏ فرزكار 007

صفحه 43:
ام مد مد مق عوامل اثر گذار بر تعیین مبلغ عددی

صفحه 44:
۳ ‏ای‎ ‎ee TOL Te SBE Ie) eRe OE STU te ‏ا‎ Se Ted] Sr) ee | Glojlu canto.

صفحه 45:
تا مراحل برنامه ريزى نيروى انسانى برآورد نيروى انسانى موجود در سازمان ‎Rime‏ انسانى از داخل سازمان) ‎١‏ اللي ا ‎OE eel‏ * منابع برآورد: | ‎Crome ern‏ ‎sy See eed‏ ۱ ال ليا ا ‎eee 8‏ 2000000000000 2 السو ا ا ‎mee‏ 7 4 یرطب موق مر وی ای وی ان تأثير هر عامل ازی ا ا تقاضای نیروی انسانی CER Tes Teme Ce FRR ee Re Teen kere ate |

صفحه 46:
اس ۳ الي 02 Ree RCL EB eR Ie Serie Teed ‏اا ل‎

صفحه 47:
شيوه هاى كار منديابى لك بانام /بى فام ۲ عام/خاص ‎ed ee Loy‏ ‎mene‏ 9 5 مراكز كاريابى ۱ لا ۳ كارايى روش كار منديابى: ۸ تتداد متقاضى معرفى شده به سازمان ‎een‏

صفحه 48:
ا اك عوامل موّثر بر انتخاب شیوه کارمندیابی تعداد نیروی انسانی مورد نیاز تخصص و مهارت هزینه زمان وضعیت اقتصادی کشور قوانین و مقررات سليقة مدير

صفحه 49:
گزینش (انتخاب) Re ee Ie a ard ‎٠‏ مراحل کزينث 2.1 بركردن فرم درخواست كار لل *. امتحان كتبى ‎aol 5‏ ‎rey‏ ‎al ete lo‏ ۱ ۷ _ مراجعه به مراکز درمانی و بهداشتی ۸ تحقیقات محلی 0ت ۰ استخدام آزمایشی ‎ey en)‏

صفحه 50:
۳۰ اصل و نسب ‎very)‏ ‏مذهب Cis} Perens Se Saal ‏وضعيت جسمى‎

صفحه 51:
جامعه بذيرى (اجتماعى كردن) eR SL ere sl OT ere ‎٠‏ مراحل جامعه پذیری: لك ا ‎Pee‏ ‏۳ _ تحول و دگرگونی فرد و تصمیم گیری

صفحه 52:
شيوه هاى جامعه يذيرى ‎A‏ ازسمى غير رسمىة ار چه افرادی ‏جه مدت زمانى ‎۳ ‎eed ‏لت بذ هذ هد ‏؟. فردى/كروهى

صفحه 53:
آموزش انواع 000 ال ا 6 ‎YOR PCa‏ 93000 انواع آموزش داخل سازمان آموزشی که منظور از آن اننتال ا-لل(عات است: سخنرانی» سمینار» کنفرانس» کارگاه آموزشی ‎og‏ Oey ‏آموزش كاركاهى‎ ١ ‏ع ا‎ ‏ا‎ ‏تمرین شغل‎ _ ۴ 0900 ۳ ۲ جانشینی موقت ۳ کردش شغلی الك

صفحه 54:
EST ee (POSS Ure es) Rees) nC Steen) Perey Ren ee) انتخاب روش آموزش برنامه ریزی برای برگزاری دوره آموزشی ‎ST Ute‏

صفحه 55:
ارزيابى عملكرد كاركنان 2001011111 1 ee aye. ee ey انواع معیارهای ارزیابی عملکرد: ۱ ا ال 0

صفحه 56:
شیوه های ارزیابی عملکرد oars rey riers) ‏روش عامل سنجى‎ ‏0ك‎ روش درجه بندى با

صفحه 57:
مد مد مد مد انواع ارزيابى عملكرد ‎Sele‏ يي قوسط زيردستان قوسط همكاران گروهی ‎ey ad

صفحه 58:
ese) See) اثر هاله ای ا ‎Rr‏ ‏زر مقابله تعصبات شخصی عینیت نداشتن محاکمه به جای ارزیابی

صفحه 59:
۳ بيامد مطلوب براى كار كنان به دليل عملكرد فراتر از استاندارد يا در حد استاندارد. 20050057 00-7 ۲ عضویت 00 50 ‎-d‏ للكت ع. حضهر 2 لك

صفحه 60:
انواع پاداش PCC ee ‏ا‎ ‎Pee ye aed

صفحه 61:
شيوه هاى برداخت ياداشس 0350 ۲ . پرداخت های سلف سرویس سته ای ۱۳۹ oY

صفحه 62:
۳ پیامد نامطلوب به کارمند به دلیل رعایت نکردن قوانین سازمان. رفتارهایی که مشمول قوانین انضباطی می شوند: لد 2 سب ارات ی رعایت قوانین ومقررات رفتار وقت شناسی در انجام کار

صفحه 63:
ات ل لساك اصلاحی بودن دردناک بودن اهمیت فوری بودن 0

صفحه 64:
1 Rear 7000 0 ۳ 0-2000 ‎١‏ تذكر شفاهى ۲ تذکر کتبی درج در پرونده ‎Cee es‏ ‎Cr ee mn Ct ot ‎5 ‎ny es mn ‏اخراج‎ ۸

وظايف مديريت منابع انساني .1 .2 .3 .4 .5 .6 .7 .8 .9 .10 تجزيه و تحليل (کارشکافی) و طراحي شغل برنامه يزي نيروي انساني كارمنديابي انتخاب جامعه پذيري (اجتماعي كردن) آموزش ارزيابي عملكرد كاركنان پاداش ارزشيابي مشاغل (مديريت حقوق و دستمزد) انضباط شغل: مجموعه وظايف و فعاليت هايي كه يك انسان معمولي در مدت زمان معيني انجام مي دهد .عالوه بر وظايف و فعاليت ها ،اختيارات و مسئوليت هاي شغل هم بايد معين باشد. پست: تعداد جايگاه هايي كه براي يك شغل در نظر گرفته مي شود. تجزيه و تحليل و طراحي شغل • تجزيه و تحليل و طراحي شغل فرآيندي است كه از طريق آن ماهيت و ويژگي هاي ‏Zاغل در سازمان بررسي مي گردد و اطالعات كافي درباره آنها جمع هر يك از مش آوري و گزارش مي شود. • با تجزيه و تحليل و طراحي شغل معلوم مي شود هر شغل چه وظايفي را شامل مي شود و براي احراز شايسته آن چه مهارت ها ،دانش ها و توانايي هايي الزم است. • زماني كار تجزيه و تحليل شغل به پايان مي رسد كه سه مورد زير تدوين شوند: شرح شغل شرايط احراز شغل طراحي شغل .1 .2 .3 مراحل تجزيه و تحليل و طراحي شغل .1 گردآوري اطالعات • • • • • • • تعداد مشاغل موجود در سازمان عنوان مشاغل موجود در سازمان وظايف و فعاليت هاي هر شغل اختيارات هر شغل مسئوليت هاي هر شغل شرايط و محيط شغل شرايط احراز شغل .2 .3 .4 .5 .6 .7 پيش بيني تغييرات شناسايي و تدوين مشاغل مورد نياز براي مواجهه با تغييرات تجزيه و تحليل اطالعات تدوين شرح شغل تدوين شرايط احراز شغل طراحي شغل منابع گردآوري اطالعات براي تجزيه و تحليل شغل • • • • • اسناد و مدارك موجود در سازمان پرسشنامه مصاحبه مشاهده ‏Zنري عناوين شغلي ()DOT( )Dictionary of Occupational Titles استفاده از ديكش شيوه تجزيه و تحليل اطالعات شرايط احراز شغل شرايط و محيط شغل مسئوليت هاي هر شغل اختيارات هر شغل وظايف و فعاليت هاي هر شغل عنوان مشاغل تعداد مشاغل اقالم اطالعاتي منابع اطالعاتي اسناد و مدارك موجود در سازمان پرسشنامه مصاحبه مشاهده استفاده از ديكشنري عناوين شغلي شرح شغل • شناسنامه شغل :شامل موارد زير مي شود: .1 .2 .3 .4 .5 .6 .7 عنوان شغل كد شغل نويسنده شرح شغل تاريخ تهيه شرح شغل تصويب كننده شرح شغل جايگاه شغل عنوان سرپرست مستقيم • • • • • • خالصه شغل ارتباطات اداري وظايف و فعاليت ها اختيارات مسئوليت ها معيار ارزيابي عملكردمحيط و شرايط كار شرایط احراز شغل :ويژگي هايي كه يك متقاضي شغل بايد داشته باشد تا بتواند از عهده انجام موفقيت آميز شغل برايد .1 طرح هفت امتیازی رودگر ()Rodger • • • • • • وضعیت جسمانی :سالمتی ،جثه ،ظاهر ،قدرت تحمل و سرعت ویژگی های اکتسابی :تحصیالت ،شایستگی و تجربه ‏Zش کلی :ظرفیت عقالنی ،مهارت دستی ،ظرفیت الزم در استفاده از واژه ها و نمودارها هو تمایالت و عالیق :ذهنی ،عملی ،ساختی ،فعالیت بدنی ،اجتماعی و هنری ‏Zران ،ثبات ،استقالل ،اعتماد به نفس حالت های ذاتی :نفوذ بر دیگ ‏Zادگی شرایط محیط :شرایط داخلی ،حرفه ای و خانو .2 طرح پنج موردی مونرو ـ فراسر ()Munro-Fraser • • • • ‏Zران :وضعیت جسمانی ،ظاهر ،سرعت و عادت تأ ثیر بر دیگ کیفیت اکتسابی :تحصیالت آموزش حرفه ای و تجربه کاری توانایی های ذاتی :سرعت ذاتی ادراکی و استعدادهای ویژه یادگیری انگیزش :انواع اهداف تدوین شده توسط فرد ،تصمیم جدی جهت انجام آن ها ،تالش برای کسب اهداف ‏Zانایی معاشرت با دیگران تعدیل :ثبات احساسات ،توانایی اداره فشارهای عصبی و روانی و تو • طراحي شغل طراحي شغل عبارتست از: .1 مقايسه وظايف و مسئوليت هاي شغل با اختيارات شغل .2 مقايسه زمان انجام شغل با وظايف و فعاليت هاي شغل .3 مقايسه وظايف و فعاليت هاي شغل با تخصص شاغل .4 مقايسه وظايف و فعاليت هاي شغل از نظر مكاني با همديگر • شیوه طراحی شغل تـأ ثـیـر زیـادی روی کارمند و سازمـان دارد ،مشاغـلی بـا طـراحی ضعـیـف اغلب خسته کننده اند و در تنیجه عواقبی چون ول کردن کار و کمی انگیزه ،سطح پایین رضایت شغلی ،تولید کمتر از حد اقل مورد انتظار هزینه زیادی را برای سازمان در بر دارند. • طراحی شـغـل بر طراحی و بـاز طـراحی مشاغـلی که درست طراحی نشده اند تـأ کید دارد تـا به سمت رضایت کامل شغل از نظر کارکنان و سازمان هدایت شود. • به طور کلی طراحی شغل ترکیب اجزای مؤثر یک شغل با ویژگی های کارکنان است به طـوری که به سمت تأ مین اهداف و نیازهای کارفرمایان و کارکنان هدایت شود. شیوه های طراحی شغل • ساده سازی شغل • توسعه شغل • غنی سازي شغل • چرخش شغل ساده سازی شغل • سـاده سـازی شغل مستلزم این است که شغل به کوچک ترین واحد های تشکیل دهنده اش تقسیم و سپس تحلیل شود .هر واحد تقسیم شده معموال بـه چند کار وابسته است .ایـن واحد هـای کوچک شغلی سپس به عنوان شغل کلی به کارگران داده می شود. • به نظر می رسد استفاده از ساده سازی شغل دو حسن مهم دارد :اول از آنجـا که این مشاغل بـه کار آموزی خیلی کمی نیاز دارد ،با کارکنان غیر متخصص و نتیجتا صرف مبلغ کمتری قـابـل اجـراست .دوم آن کـه سرعت کـار افزایش می یـابد ،زیـرا هـر کـارگـر قـسمت کوچکی از کـار بزرگی را انجام می دهد .ولـی از طـرفی ساده سازی شغل بـاعـث مـی شود کـار بـرای کـارگـر خسته کننده شود در نتیجه به کاهش رضایت شغلی و کمی بهره وری در نتیجـه افـزایش هـزینـه منجر می شود. گسترش شغل • برعکس ساده سـازی شغل گسترش شـغـلی محـدوده کـاری کارکنان را از طـریـق اضـافـه نمودن وظـایف افـقی دیگر وسیع تر می کند .به جـای به پـایـان رساندن بـی معنی یک بخش از شغـل ،کارکنان کل کار را به طور کامل انجام می دهند. • طرفداران آن استدالل می کنند که گسترش شغل سبب کاهش کسالت و خستگی و افزایش احساس مسئولیت ،مفید بودن و احساس رضایت شغلی می شود .در انتــقاد از آن ،گــفته می شود کــه شواهد کمی وجود دارد که گسترش شغلی بیانگر افزایش انگیزه کـاری شده باشد و در عـــوض وظایف کاری معموال بدون هیچ پاداشی افزوده می شود که نتیجه آن کم شدن انگــیزه کــاری و نهایتا کاهش بهره وری خواهد بود. غنی سازی شغل • در حالی که توسعه شغل محدوده افقی وظایف افقی کـــارکنان را بیشتر می نماید، غنی ســازی محدوده عمودی شغل را با افزایش مسئولیت کارکنان افزایش می دهد. در غــنی ســازی شــغل اختیار کاری ،مسئولیت و کنترل بخشی از کار کارمند می شود و این موجب بروز احساس های خوبی از جمله رضایت شغلی ،انگیزه باالتر و افزایش تولید است. چرخش شغلی • چرخش شغلی اغلب به منظور کاهش عوارض منفی کاری همچون یکنواختی ،خستگی و ماللت ناشی از انجام بخش کوچک و ساده ای از کار است .در طرح چرخش کارکنان به ‏Zان عوض می شود .از لحاظ نظری ،این برنامه کاری موجب طور متناوب شغلش کـــاهش خستگی و کسالت ناشی از یکنواختی شغلی کارکنان می شود. • طرفداران آن به درستی معتقدند که تغییر شغل افراد از یک شغل خسته کننده و یکنواخت به یک شغل یکنواخت دیگر ،احتماال اندکی از یکنواختی می کاهد. کاربردهای تجزيه و تحلیل و طراحي شغل .1 .2 .3 .4 .5 .6 .7 .8 انتخاب و انتصاب كارمنديابي آموزش و کارآموزی ارزشیابی مشاغل ارزیابی عملکرد بهداشت و ایمنی شغل مطالعات زمانی و حرکتی تبعیت از قوانین و مقررات دولت. DOT (Dictionary of Occupational Titles( • View report: Summary Details Custom • Summary Report for: 17-2072.00 - Electronics Engineers, Except Computer • Research, design, develop, and test electronic components and systems for commercial, industrial, military, or scientific use utilizing knowledge of electronic theory and materials properties. Design electronic circuits and components for use in fields such as telecommunications, aerospace guidance and Sample of reported job titles: • Engineer, Electrical Engineer, Design Engineer, Product Engineer, Test Engineer, Electronics Engineer, Engineering Manager, Integrated Circuit Design Engineer (IC Design Engineer), Manufacturing Engineer, Application Engineer Custom Details View report: Summary 1. Tasks 2. Tools & Technology 3. 4. 5. 6. 7. Knowledge Skills Abilities Work Activities Work Context 8. Job Zone 9. Interests 10. Work Styles 11. Work Values 12. Related Occupatio ns 13. Wages & Employm ent Tasks 1. Design electronic components, software, products or systems for commercial, industrial, medical, military, or scientific applications. 2. Provide technical support and instruction to staff or customers regarding equipment standards, assisting with specific, difficult in-service engineering. 3. Operate computer-assisted engineering and design software and equipment to perform engineering tasks. 4. Analyze system requirements, capacity, cost, and customer needs to determine feasibility of project and develop system plan. 5. Confer with engineers, customers, vendors or others to discuss existing and potential engineering projects or products. 6. Review and evaluate work of others, inside and outside the organization, to ensure effectiveness, technical adequacy and compatibility in the resolution of complex engineering problems. 7. Determine material and equipment needs and order supplies. 8. Inspect electronic equipment, instruments, products, and systems to ensure conformance to specifications, safety standards, and applicable codes and regulations. 9. Evaluate operational systems, prototypes and proposals and recommend repair or design modifications, based on factors such as environment, service, cost, and system capabilities. Tools & Technology • 1. 2. 3. 4. 5. • 1. 2. 3. 4. 5. Tools used in this occupation: Counters — Electronics counters Electrical inductance sensors — Inductance capacitance resistance LCR meters Electronic measuring probes — Electronics probes Microcontrollers — Programmable logic controllers PLC Microprocessors Technology used in this occupation: Analytical or scientific software — Ansoft Simplorer; Mathworks MATLAB; Mathworks Simulink; Synopsys Saber Computer aided design CAD software — Autodesk AutoCAD; SolidWorks CAD; Two-dimensional 2D computer aided design CAD software; Xilinx Integrated Software Environment ISE Development environment software — Assembly; C; Formula translation/translator FORTRAN; Visual Numerics PV-WAVE Object or component oriented development software — C+ +; Microsoft Visual Basic.NET Project management software — IBM Lotus Notes; McCabe Software TRUEtrack Knowledge 1. Engineering and Technology — Knowledge of the practical application of engineering science and technology. This includes applying principles, techniques, procedures, and equipment to the design and production of various goods and services. 2. Computers and Electronics — Knowledge of circuit boards, processors, chips, electronic equipment, and computer hardware and software, including applications and programming 3. Design — Knowledge of design techniques, tools, and principles involved in production of precision technical plans, blueprints, drawings, and models. 4. Mathematics — Knowledge of arithmetic, algebra, geometry, calculus, statistics, and their applications. 5. Physics — Knowledge and prediction of physical principles, laws, their interrelationships, and applications to understanding fluid, material, and atmospheric dynamics, and mechanical, electrical, atomic and sub- atomic structures and processes. 6. Production and Processing — Knowledge of raw materials, production processes, quality control, costs, and other techniques for maximizing the effective manufacture and distribution of goods. 7. English Language — Knowledge of the structure and content of the English language including the meaning and spelling of words, rules of composition, and grammar. 8. Customer and Personal Service — Knowledge of principles and processes for providing customer and personal services. This includes customer needs assessment, meeting quality standards for Skills 1. Reading Comprehension — Understanding written sentences and paragraphs in work related documents. 2. Complex Problem Solving — Identifying complex problems and reviewing related information to develop and evaluate options and implement solutions. 3. Equipment Selection — Determining the kind of tools and equipment needed to do a job. 4. Troubleshooting — Determining causes of operating errors and deciding what to do about it. 5. Active Learning — Understanding the implications of new information for both current and future problem-solving and decision-making. 6. Critical Thinking — Using logic and reasoning to identify the strengths and weaknesses of alternative solutions, conclusions or approaches to problems. 7. Coordination — Adjusting actions in relation to others' actions. 8. Mathematics — Using mathematics to solve problems. 9. Active Listening — Giving full attention to what other people are saying, taking time to understand the points being made, asking questions as appropriate, and not interrupting at inappropriate times. Abilities 1. Problem Sensitivity — The ability to tell when something is wrong or is likely to go wrong. It does not involve solving the problem, only recognizing there is a problem. 2. Deductive Reasoning — The ability to apply general rules to specific problems to produce answers that make sense. 3. Inductive Reasoning — The ability to combine pieces of information to form general rules or conclusions (includes finding a relationship among seemingly unrelated events). 4. Oral Comprehension — The ability to listen to and understand information and ideas presented through spoken words and sentences. 5. Oral Expression — The ability to communicate information and ideas in speaking so others will understand. 6. Written Comprehension — The ability to read and understand information and ideas presented in writing. 7. Information Ordering — The ability to arrange things or actions in a certain order or pattern according to a specific rule or set of rules (e.g., patterns of numbers, letters, words, pictures, mathematical operations). 8. Speech Clarity — The ability to speak clearly so others can understand you. 9. Speech Recognition — The ability to identify and understand the speech of another person. 10.Selective Attention — The ability to concentrate on a task over a period of time without being distracted Work Activities 1. Interacting With Computers — Using computers and computer systems (including hardware and software) to program, write software, set up functions, enter data, or process information. 2. Getting Information — Observing, receiving, and otherwise obtaining information from all relevant sources. 3. Identifying Objects, Actions, and Events — Identifying information by categorizing, estimating, recognizing differences or similarities, and detecting changes in circumstances or events. 4. Repairing and Maintaining Electronic Equipment — Servicing, repairing, calibrating, regulating, fine-tuning, or testing machines, devices, and equipment that operate primarily on the basis of electrical or electronic (not mechanical) principles. 5. Inspecting Equipment, Structures, or Material — Inspecting equipment, structures, or materials to identify the cause of errors or other problems or defects. 6. Documenting/Recording Information — Entering, transcribing, recording, storing, or maintaining information in written or electronic/magnetic form. 7. Updating and Using Relevant Knowledge — Keeping up-to-date technically and applying new knowledge to your job. 8. Making Decisions and Solving Problems — Analyzing information and evaluating results to choose the best solution and solve problems. 9. Analyzing Data or Information — Identifying the underlying principles, reasons, or facts of information by breaking down Work Context 1. Electronic Mail — How often do you use electronic mail in this job? 2. Face-to-Face Discussions — How often do you have to have face-to-face discussions with individuals or teams in this job? 3. Indoors, Environmentally Controlled — How often does this job require working indoors in environmentally controlled conditions? 4. Telephone — How often do you have telephone conversations in this job? 5. Structured versus Unstructured Work — To what extent is this job structured for the worker, rather than allowing the worker to determine tasks, priorities, and goals? 6. Freedom to Make Decisions — How much decision making freedom, without supervision, does the job offer? 7. Spend Time Sitting — How much does this job require sitting? 8. Work With Work Group or Team — How important is it to work with others in a group or team in this job? 9. Importance of Being Exact or Accurate — How important is being very exact or highly accurate in performing this job? Contact With Others — How much does this job require the Job Zone 1. Title Job Zone Four: Considerable Preparation Needed 2. Overall Experience A minimum of two to four years of work-related skill, knowledge, or experience is needed for these occupations. For example, an accountant must complete four years of college and work for several years in accounting to be considered qualified. 3. Job Training Employees in these occupations usually need several years of work-related experience, onthe-job training, and/or vocational training. 4. Job Zone Examples Many of these occupations involve coordinating, supervising, managing, or training others. Examples include accountants, human resource managers, computer programmers, teachers, chemists, and police detectives. 5. SVP Range(7.0 to < 8.0) 6. Education Most of these occupations require a four year bachelor's degree, but some do not. Interests 1. 2. Investigative — Investigative occupations frequently involve working with ideas, and require an extensive amount of thinking. These occupations can involve searching for facts and figuring out problems mentally. Realistic — Realistic occupations frequently involve work activities that include practical, hands-on problems and solutions. They often deal with plants, animals, and real-world materials like wood, tools, and machinery. Many of the occupations require working outside, and do not involve a lot of paperwork or working closely with others. Work Styles 1. Attention to Detail — Job requires being careful about detail and thorough in completing work tasks. 2. Dependability — Job requires being reliable, responsible, and dependable, and fulfilling obligations. 3. Integrity — Job requires being honest and ethical. 4. Analytical Thinking — Job requires analyzing information and using logic to address work-related issues and problems. 5. Initiative — Job requires a willingness to take on responsibilities and challenges.Innovation — Job requires creativity and alternative thinking to develop new ideas for and answers to work-related problems. 6. Stress Tolerance — Job requires accepting criticism and dealing calmly and effectively with high stress situations. 7. Cooperation — Job requires being pleasant with others on the job and displaying a good-natured, cooperative attitude. 8. Independence — Job requires developing one's own ways of doing things, guiding oneself with little or no supervision, and depending on oneself to get things done. Work Values 1. Achievement — Occupations that satisfy this work value are results oriented and allow employees to use their strongest abilities, giving them a feeling of accomplishment. Corresponding needs are Ability Utilization and Achievement. 2. Independence — Occupations that satisfy this work value allow employs to work on their own and make decisions. Corresponding needs are Creativity, Responsibility and Autonomy. Related Occupations 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 17-2011.00Aerospace Engineers 17-2071.00Electrical Engineers 17-2141.00Mechanical Engineers 17-3012.01Electronic Drafters 17-3026.00Industrial Engineering Technicians 49-2091.00Avionics Technicians 49-2094.00 Electrical and Electronics Repairers, Commercial an d Industrial Equipment 8. 51-4061.00Model Makers, Metal and Plastic 9. 51-9061.00 Inspectors, Testers, Sorters, Samplers, and Weighers Wages & Employment Trends • 1. 2. 3. 4. • National Median wages (2004)$36.93 hourly, $76,810 annual Employment (2004)143,000 employees Projected growth (2004-2014) Average (10-20%) Projected need (2004-2014)42,000 additional employees State & National Importance .1 2. Category 3. Task 1. 2. 3. 70 Core Design electronic components, software, products or systems for commercial, industrial, medical, military, or scientific applications. ارزشيابي شغل • ارزشيابي شغل عبارت است از تعيين مبلغ عددي قابل پرداخت به هر شغل هر چه يك شغل اهميتت بيشتري داشته باشد ،مبلغ عددي بيشتري به آن اختصاص داده مي شود. شيوه هاي ارزشيابي مشاغل • .1 روش هاي مقايسه مشاغل با همديگر (روش هاي كيفي) روش رتبه بندي .2 روش درجه بندي • .1 روش هاي مقايسه مشاغل با عوامل كليدي شغل روش مقايسه عوامل .2 روش امتيازي روش رتبه‌بندي مشاغل • مراحل: .1 تدوين شرح شغل .2 مقايسه مشاغل با همديگر و تعيين بالترين شغل .3 ‏Zاغل بعدي تعيين مش روش طبقه‌بندي مشاغل • به وسيله اين روش ساده و متداول ،مشاغل در سازمان طبقه‌بندي مي‌شوند و در گروه‌هاي شغلي بخصوصي قرار مي‌گيرند ..روش‌هاي مختلفي براي طبقه‌بندي مشاغل وجود دارد .يك راه اين است كه براي هر يك از گروه‌هاي شغلي در سازمان ،شرح گروه نوشته شود و سپس بسته به اينكه مشاغل با چه گروهي ،مطابقت بيشتري داشته باشد ،در اين گروه‌ها جا داده شود. • مشاغل را مي‌توان بر حسب تفاوت در وظايف ،مسئوليت‌ها ،مهارت‌ها ،شرايط كار و ساير عوامل مرتبط با شغل نيز در گروه‌هاي خاصي طبقه‌بندي نمود. .1 .2 .3 .4 .5 شغل گروه شغلي طبقه شغلي رشته شغلي رسته شغلي روش مقايسه عوامل جدول امتيازات جمع امتازات شرايط محل كار دانش و تحصيالت توانايي مهارت مسئوليت عامل كليدي شغل مشاغل مدير عامل حسابدار سرپرست كارگاه تراشكار فرزكار كارگر ساده جدول مبالغ عددي جمع امتازات شرايط محل كار دانش و تحصيالت توانايي مهارت مسئوليت عامل كليدي شغل مشاغل مدير عامل حسابدار سرپرست كارگاه تراشكار فرزكار كارگر ساده عوامل اثرگذار بر تعيين مبلغ عددي .1 .2 .3 .4 .5 قدرت پرداخت صنعت قوانين و مقررات اتحاديه ها شرايط اقتصادي سليقه مدير برنامه ريزي نيروي انساني تعيين تعداد كاركنان مورد نياز سازمان براي يك دوره زماني معين زمان برنامه ريزي نيروي انساني بستگي به عوامل زير دارد: ماهيت شغل .1 ماهيت سازمان .2 مراحل برنامه ريزي نيروي انساني برآورد نيروي انساني موجود در سازمان (عرضه نيروي انساني از داخل سازمان) .1 ‏ ‏ تركيب :جنسيت ،سابقه كار ،سطح تحصيالت ،مهارت و ... منابع برآورد: .1 .2 .2 برآورد نيروي انساني مورد نياز (تقاضا براي نيروي انساني) ‏ شيوه هاي برآورد تقاضاي نيروي انساني: .1 .2 .3 .4 .5 .3 .4 پرونده پرسنلي سيستم اطالعات منابع انساني ()HRIS روش روند :رابطه بين سال هاي فعاليت سازمان و نيروي انساني روش نسبت :رابطه بين يك عامل مهم سازمان و نيروي انساني روش همبستگي :رابطه بين يك عامل مهم سازمان و نيروي انساني و تعيين ميزان تأثير عامل روش رگرسيون :رابطه بين عوامل مهم سازمان و نيروي انساني و تعيين ميزان تأثير هر عامل شبيه سازي مقايسه عرضه و تقاضاي نيروي انساني .1 عرضه>تقاضا :تعديل نيروي انساني ،كاهش ساعات كار ،كاريابي ،بازخريد ،استعفا ،بازنشستگي زودرس، اخراج و... .2 .3 عرضه=تقاضا :آموزش و بهسازي منابع انساني عرضه<تقاضا :كارمنديابي تصميم گيري كارمنديابي فرآيندي واسطه كه متقاضي شغل را به سازمان معرفي مي كند. سازمان يابي :فرآيندي كه طي آن متقاضي شغل ،سازمان مورد نظر رابراي كار پيدا مي كند. شيوه هاي كارمنديابي .1 آگهي .1 .2 .2 .3 .4 .5 .6 .7 بانام/بي نام عام/خاص استفاده از كاركنان داخل سازمان ‏Zي مراجعه به مراكز آموزشي و پژوهش مراكز كاريابي مراجعه مستقيم متقاضي كار به سازمان اعالميه اعالن شغلي كارايي روش كارمنديابي: .8تعداد متقاضي معرفي شده به سازمان متقاضي واجدشرايط .9 عوامل مؤثر بر انتخاب شيوه كارمنديابي .1 .2 .3 .4 .5 .6 .7 تعداد نيروي انساني مورد نياز تخصص و مهارت هزينه زمان وضعيت اقتصادي كشور قوانين و مقررات سليقه مدير گزينش (انتخاب) گزينش كاركنان مورد نياز از بين متقاضيان كار • مراحل گزينش: .1 .2 .3 .4 .5 .6 .7 .8 .9 .10 .11 پركردن فرم درخواست كار بررسي اوليه امتحان كتبي مصاحبه ابالغ دريافت برگه عدم سوء پيسينه مراجعه به مراكز درماني و بهداشتي تحقيقات محلي تأييد مدارك استخدام آزمايشي استخدام رسمي عوامل بي ارتباط با گزينش .1 .2 .3 .4 .5 .6 .7 .8 .9 .10 .11 جنسيت اصل و نسب تجرد و تأهل نقص عضو مذهب نژاد سن گذشته فرد تجربه و سابقه وضعيت جسمي تحصيالت جامعه پذيري (اجتماعي كردن) آشنا نمودن تازه وارد با سازمان ،تا بهتر بتواند با سازمان تطبيق يابد. • مراحل جامعه پذيري: .1 .2 .3 قبل از ورود به سازمان رويارويي فرد با سازمان تحول و دگرگوني فرد و تصميم گيري شيوه هاي جامعه پذيري .1 رسمي/غيررسمي :اگر سازمان تعيين كند/نكند كه: .1 .2 .3 .4 .2 چه افرادي چه مدت زماني چه اطالعاتي چه مكاني فردي/گروهي آموزش • انواع آموزش .1 .2 • ‏Zداخل سازمان (ضمن خدمت) خارج از سازمان (فرد برنامه ريزي مي كند)/ كوتاه مدت/بلند مدت انواع آموزش داخل سازمان .1 .2 آموزشي كه منظور از آن انتقال اطالعات است :سخنراني ،سمينار ،كنفرانس ،كارگاه آموزشي و ... شيبه سازي: .1 .2 .3 .4 .3 آموزش كارگاهي بازي هاي مديريتي بررسي مسائل خاص تمرين شغل ضمن خدمت: .1 .2 .3 .4 استاد-شاگردي جانشيني موقت گردش شغلي مربي گري فرآيند آموزش .1 .2 .3 .4 .5 تشخيص نيازهاي آموزشي (نيازسنجي آموزشي) تعيين اهداف آموزشي انتخاب روش آموزش برنامه ريزي براي برگزاري دوره آموزشي ارزيابي دوره آموزش ارزيابي عملكرد كاركنان مقايسه عملكرد كارمند با استاندارد از پيش تعيين شده. انواع معيارهاي ارزيابي عملكرد: .1 .2 معيارهاي كاري/معيارهاي رفتاري معيارهاي كيفي/معيارهاي كمي شيوه هاي ارزيابي عملكرد .1 .2 .3 .4 .5 .6 .7 .8 .9 روش مقياسي روش ثبت وقايع حساس روش توصيفي روش توزيع اجباري روش انتخاب اجباري روش عامل سنجي روش قياسي روش درجه بندي روش مقايسه فرد با فرد انواع ارزيابي عملكرد .1 .2 .3 .4 .5 توسط سرپرست مستقيم توسط زيردستان توسط همكاران گروهي خودارزيابي مشكالت ارزيابي عملكرد .1 .2 .3 .4 .5 .6 .7 اثر هاله اي سختگيري/آسان گيري/محافظه كاري تازگي مقابله تعصبات شخصي عينيت نداشتن محاكمه به جاي ارزيابي پاداش پيامد مطلوب براي كاركنان به دليل عملكرد فراتر از استاندارد يا در حد استاندارد. • مباني پرداخت پاداش: .1 .2 .3 .4 .5 .6 .7 .8 عملكرد عضويت مسئوليت تالش رعايت قوانين ومقررات ‏Zر حضو مهارت و تخصص خالقيت و نوآوري انواع پاداش .1 .2 پاداش هاي مادي پاداش هاي معنوي شيوه هاي پرداخت پاداش پرداخت يكجا .1 پرداخت هاي سلف سرويس .2 .1بسته اي .2هسته اي انضباط • پيامد نامطلوب به كارمند به دليل رعايت نكردن قوانين سازمان. • رفتارهايي كه مشمول قوانين انضباطي مي شوند: .1 .2 .3 .4 .5 غيبت يا تأخير كميت و كيفيت كار رعايت قوانين ومقررات رفتار وقت شناسي در انجام كار ويژگي هاي سيستم انضباط .1 .2 .3 .4 .5 اصالحي بودن دردناك بودن اهميت فوري بودن انطباقي بودن با تكرار رفتار توصيه هايي براي اجراي سيستم انضباط .1 .2 .3 .4 سابقه كارمند تكرار رفتار عيني بودن رفتار تصاعدي بودن تنبيه .1 .2 .3 .4 .5 .6 .7 .8 تذكر شفاهي تذكر كتبي درج در پرونده مرخصي با حقوق مرخصي بدون حقوق تنزل پست و مقام تعليق كاهش حقوق و دستمزد اخراج
34,000 تومان