صفحه 1:
ee tee a ae > زا مذ
وظایف مدیریت منابع انسانی
et Esa يا ل
برنامه يزى نيروى انسانى
كار منديابى
انتخاب
ON a Ie ald
آموزش
ةك
پاداش
۱
انضباط
صفحه 2:
شغل:
yd ال ا ل ل ا ل ل
۱
aah
پست:
تعداد جایگاه هایی که برای یک شغل در نظر گرفته می شود.
صفحه 3:
4
3
تجزیه و تحلیل و طراحی شغل
تجزبه و تحلیل و طراحی شغل ف رآیندی است که از طریق آن ماهیت و ویژگی های
هر يك از مشاغل در سازمان بررسى مى كرد و اطلاعات كافى درباره آنها جمع
Bo Tee SS ETON
9 IPN Se Se TerT On Tes EN CEST
ROMS re Pee Se aa eee Le Bearer yd
زمانى كار تجزيه و تحليل شغل به بايان مى رسد كه سه مورد زير تدوين شوندة
ar)
۳
طراحى شفل
صفحه 4:
Te eee EP lt dea)
را
Rey red
عنوان مشاغل موجود در سازمان
۱ elated Dele)
اختيارات هر شفل
۱۳ Sop ae)
شرايط و محيط شفل
i pt tat
بيش بينى تغييرات
شناسایی و تدوین مشاغل مورد نیاز برای مواجهه با تغییرات
تجزیه و تحلیل اطلاعات
تدوين شرح شغل
۱ alia
طراحی شغل
صفحه 5:
سا ل ل ل
el Sle اا ل
Cr ene ae
٠ مصاحبه
* مشاهده
ا Ort ae Ne eRe on pee را
صفحه 6:
شیوه تجزبه و تحلیل اطلاعات
8 اقلام اطلاعاتی
مسئوليت | اختيارات | وظايف وفعاليتهاى | عنوان | تعدات
5005
5 هاى هر شفل | هرشفل ee منافل | مناغل
3
منابع اطلاعاتى
err)
2 7۳ مارفای
Prey
مصاحبه
5-5
Tee |
احناده از دیکشنری مناوان
صفحه 7:
reed
OTe BSS Me Ee El ee}
عنوان شغل
كد شغل
00 tg
تاريخ تهيه شرح شغل
قصو شرح شغل
۳۳ otblst
لفات
اختيارات
مسئولیت ها
معیار ارزیابی عملکردمحیط و شرایط کار
صفحه 8:
شرایط احراز شغل: ویژگی هایی که یک متقاضی شغل باید داشته
باشد تا بتواند از عهده انجام موفقیت آمیز شغل براید
(Roxker) 35995 sibiol cde z yb
وضعيت جسمانى: سلامتى» جثه» ظاهر» قدرت تحمل و سرعت
1220111101110 Seay
هوتی کلی؛ ظرفت عفازنی: جهارت دستی؛ طرفبت لازم هر استفاده از وازه ه و نموداره
OS ed ae bed One one)
إذ بو ديكران» ثبات» استقلال» اعتماد به نفس
ee kata ete al
طرح بنج موردى موفرو ب فراسر ( جاص (01)
تا
eh eed ا ل
های ذاتی: سرعت ذاتی ادراکی و استعدادهای ویژه یاد گیری
[1 eS TCL i loratereT EE Mr Tee rere re oF)
اهداف
EL eye Te Tey Tene STA Pe Pree ee TREN re
صفحه 9:
ditt col sb
PTO On tees D
Re Te Se ere a)
مقایسه زمان انجام شغل با وظایف و فعالیت های شغل ۲
مقایسه وظایف و فعالیت های شغل با تخصص شاغل ۳
۴ . مقایسه وظایف و فعالیت های شغل از نظر مکانی با همدیگر
صفحه 10:
7 و سازمان دارد, سیر
احى ضعيف اغلب خ ١ ۳ تنيجه عواقبى جون ول كر
RP TE ERO ION ERIE TE oot] |
ee ee re S|)
احی Jamie 4 باز طرا 0 ۳ که درست طراحی نشده اند تسا کید
و ل ا ا 5
ر كلى طراحى شة
به ترکیب اجزای موثر یک شغل با ویژگی های کارکنان است به
طسوری كه به سمت تأ مين أهداف و باز ها" Bey و گارگنان هدایت شود
صفحه 11:
۳
20
۰ توسعه شغل
+ غنی سازی شفل
صفحه 12:
۱۱۹ S| nL
سور ادبم لاصو سای سس سس سول
تحلیل شود. wl, Ron Fl eee
NER 0 لیبه کار کران دهم شود. am
۶ سد استفاده از ساده سا ne ن مهم دارد:
كر لذي حل ee Le ی
دوم ۳ ۳ يراهركا ۳
از كسار بزركى را انجام مى ده رك ناد 1
par ry en pomes ay بسرای کارگسر خسته eaeen م مه
شغلی و کمی بهره وری در ننیجه افسزایش هسزینسه منجر می شود.
صفحه 13:
۳0
برعکس ساده سازی شغل گسترش سفلی محسدوده کساری کار کنان را از طریسق
اضافه نمودن وظايف افقى ديكر وسيع تر مى كند. به جاى به بايان رساندن
بسى معنی یک بخش از شغسل» كار كنان كل كار را به طور كامل انجام مى دهند.
طرفداران آن استدلال می کنند که گسترش شغل kees 00
| eee) Be Te kon See eer ey fer rion meee eran e
|19 re eee Te Tre ee ee mre ee
OTF Po Pel Rie CS ke | Dl ee ee Teel Tene eee
Rear ered | iT me ree ieee cy nye i
صفحه 14:
غنى سازى شغل
OE Cn rrr re ary
ان 5 jl ait
0 in WF امم ا ل
OOPS Sa eee Tees Lata os و
فلت
صفحه 15:
چرخش شفلی
چرخش شغلی اغلب به منظور کاهش عوارض منفی کاری همچون یکنواختی» خستگی و
از انجام بخش كوجك و ساده اى از كار است. در طرح جرخش كار كنان به
ان عوض مى شود. از لحاظ نظرىء اين برنامه كارى موجب
Pe en 2
يكنواخت به يك شغل يكنواخت ديكر, احتمالا اندكى از يكنواختى مى كاهد.
صفحه 16:
2
34
A
1 eT Sole Seo)
eer Pere
كار منديابى
آموزش و کار آموزی
ارزشیابی مشاغل
ارزیابی عملکرد
بهداشت و ایمنی شغل
مطالعات زمانی و حرکتی
تبعیت از قونین و مقررات دولت.
صفحه 17:
Oe ee ا
* View report: Summary Details Custom
* Summary Report for:
17-2072.00 - Electronics Engineers, Except
Computer
* Research, design, develop, and test electronic
components and systems for commercial,
industrial, military, or scientific use utilizing
knowledge of electronic theory and materials
properties. Design electronic circuits and
components for use in fields such as
telecommunications, aerospace guidance and
صفحه 18:
Sample of reported job
حت لاق
Engineer, Electrical Engineer, Design Engineer,
Product Engineer, Test Engineer, Electronics
Semen Cem Cet etal
Design Engineer (IC Design Engineer),
Manufacturing Engineer, Application Engineer
صفحه 19:
Custom Details View report: Summary
8. Job Zone
9. Interests
10. Work Styles
11. Work Values
۷
Related Occupatio
3
13۰
Wages & Employm
ent
. Tasks
Tools & Technology
Knowledge
۸۵
۳-۱۱۱۵ 3ك
Work Activities
Work Context
تب خن ون
۳۲
صفحه 20:
Tasks
eS ee eeu eee oe Ose eC eu
for commercial, industrial, medical, military, or scientific
applications.
. Provide technical support and instruction to staff or
customers regarding equipment standards, assisting with
specific, difficult in-service engineering.
RPO ال ی ات
and equipment to perform engineering tasks.
. Analyze system requirements, capacity, cost, and customer
needs to determine feasibility of project and develop system
بصهام
5 0 MK ا
discuss existing and potential engineering projects or
products.
. Review and evaluate work of others, inside and outside the
ده ا لهمنصداهع۲ روعهههتتاهعگاه ماعصه ما رصمتاهعنصدوته
compatibility in the resolution of complex engineering
۱۱۹۱۱ یت
. Determine material and equipment needs and order supplies.
MBN elm (Come لل Rare M ail (Ce Ramet
تا تین rema iene ل
standards, and applicable codes and regulations.
5 الت oer tle Bea. prototypes and proposals and
OCS emote Co Recta ted
از
صفحه 21:
Tools & Technology
Cte ل ل ل ا
Counters — Electronics counters
PoC TeineC VBI ا iC Utee titer Ce te Titel
resistance LCR meters
Electronic measuring probes — Electronics probes
Microcontrollers — Programmable logic controllers PLC
Microprocessors
Technology used in this occupation:
Analytical or scientific software — Ansoft Simplorer;
Mathworks MATLAB; Mathworks Simulink; Synopsys Saber
Computer aided design CAD software — Autodesk AutoCAD;
SolidWorks CAD; Two-dimensional 2D computer aided
design CAD software; Xilinx Integrated Software
Environment ISE
Development environment software — Assembly; C; Formula
translation/translator FORTRAN; Visual Numerics PV-WAVE
Object or component oriented development software — C+
+; Microsoft Visual Basic.NET
Project management software — IBM Lotus Notes; McCabe
Software TRUEtrack
و و ورد
5
صفحه 22:
Knowledge
. Engineering and Technology — Knowledge of the practical
application of engineering science and RNs is includes
applying principles, techniques, procedures, and equipment to the
design and production of various goods and services.
. Computers and Electronics — Knowledge of circuit boards,
| tors tech ccrect
and software, including applications and programming
. Design — Knowledge of design techniques, tools, and principles
involved in production of precision technical plans, blueprints,
drawings, and models.
— Knowledge of arithmetic, algebra, geometry,
calculus, statistics, and their applications.
ics — Knowledge and رعمآمزمصنتم لعمنوزطم ۶و ی 15,
their interrelationships, and applications to understanding fluid,
لهعتاءعاه ملمعتسمقطعفد قسة ,دعتسفصول عتمقطمدمصطة قمة ,لقتعم غممم
atomic and sub- atomic structures and processes.
. Production and Processing — Knowledge of raw materials,
roduction processes, quality control, costs, and other techniques
for maximizing the effective manufacture and distribution of goods.
. English Language — Knowledge of the structure and content of
the English language including the meaning and spelling of words,
rules of composition, and grammar.
. Customer and Personal Service — pen ee of principles and
processes for providing customer and personal services. This
includes customer needs assessment. meetina quality standards for
. Mathemati
. Ph
صفحه 23:
(۰
. Reading Comprehension — Understanding written
sentences and paragraphs in work related documents.
2. Complex Problem Solving — 1 complex problems
and reviewing related information to develop and evaluate
options and implement solutions.
. Equipment Selection — Determining the kind of tools and
equipment needed to do a job.
. Troubleshooting — Determining causes of operating errors
and deciding what to do about it.
. Active Learning — Understanding the implications of new
information for both current and future problem-solving and
decision-making.
j. Critical Thinking — Using logic and reasoning to identify
the strengths and weaknesses of alternative solutions,
conclusions or approaches to problems.
. Coordination — Adjusting actions in relation to others'
actions.
. Mathematics — Using mathematics to solve problems.
. Active Listening — Giving full attention to what other
juste are saying, taking time to understand the points being
made, asking questions as appropriate, and not interrupting
ات ادفو زد ايا
صفحه 24:
Abilities
ee eel ل ل ا م
wrong or is likely to go wrong. It does not involve solving the
problem, only recognizing there is a problem.
. Deductive Reasoning — The ability to apply general rules to
specific problems to produce answers that make sense.
3. Inductive Reasoning — The ability to combine pieces of
information to form general rules or conclusions (includes
finding a relationship among seemingly unrelated events).
4. Oral Comprehension — The ability to listen to and understand
information and ideas presented through spoken words and
وتات
. Oral Expression — The ability to communicate information and
ideas in speaking so others will understand.
is}
Eee ا
AN ل ل
0 roa Crt
in a Certain order or pattern according to a specific rule or set
Se ORC ME ces Re Ci see Ciro CM Claes
mathematical operations).
8. Speech Clarity — The ability to speak clearly so others can
understand you.
Saye eee UC yin ا
و ار نکن ete
10.Selective Attention — The ability to concentrate on a task over
a period of time without being distracted
صفحه 25:
Work Activities
. Interacting With Computers — Using computers and computer
systems (including hardware and software) to program, write
software, set up functions, enter data, or process information.
ال ل RO) ا ا ا Raita Ci
ا ل nae coe
- Identifying Objects, Actions, and Events — Identifying
Mri e ALM mpaererealtes بر تا ور اب۴۱
differences or similarities, and detecting changes in
wate ات
. Repairing and Maintaining Electronic Equipment — Servicing,
repairing, calibrating, regulating, fine-tuning, or ی
machines, devices, and equipment that operate rimaril 4 عط دده
basis of electrical or electronic (not mec! ا les.
قتاع مكس1] - 11216121 ناه ردعستتاعنتدا5 رأدع تسصنتين]1 ومستاءعء صكص1 .
equipment, structures, or materials to identify the cause o!
errors or other problems or defects.
روستطتمءعصهها روستمعامظ - دون هتسرمكم! وصتلسرمءع1/وستاسعسعه2 ١
TCC ACSA SEEN aCe eur Ene setts mod
electronic/magnetic form.
. Updating and Using Relevant Knowledge — Keeping up-to-date
technically and applying new knowledge to your job.
. Making Decisions and Solving Problems — Analyzins
zag
information and evaluating results to choose the best solution
and solve problems.
0 eR COU RRL Cera
principles, reasons, or facts of information by breaking down
صفحه 26:
Work Context
. Electronic Mail — How often do you use electronic mail in
this job?
. Face-to-Face Discussions — How often do you have to have
face-to-face discussions with individuals or teams in this job?
Be bitty ay م Controlled — How often does
this job require working indoors in environmentally
controlled conditions?
. Telephone — How often do you have telephone
conversations in this job?
. Structured versus Unstructured Work — To what extent
is this job structured for the worker, rather than allowing the
worker to determine tasks, priorities, and goals?
. Freedom to Make Decisions — How much decision making
freedom, without supervision, does the job offer?
. Spend Time Sitting — How much does this job require
و
۱ With Work Group or Team — How important is it to
work with others in a group or team in this job?
|. Importance of Being Exact or Accurate — How important
is being very exact or highly accurate in performing this job?
Contact With Others How much does this job require انلا
atte eee ig gat Nag و رف تود موده وده راخ مر وس میا
صفحه 27:
Job Zone
. Title Job Zone Four: Considerable Preparation
اتلد
. Overall Experience A minimum of two to four years of
work-related skill, knowledge, or experience is
needed for these occupations. For example, an
accountant must complete four years of college and
work for several years in accounting to be considered
qualified.
. Job Training Employees in these occupations usually
حدده ,ععسعترء ديت و ره وتات ت۲۱
the-job training, and/or vocational training.
ob Zone Examples Many of these occupations
STON Maen ML esc In MLCT moe
training others. Examples Manne accountants,
human resource managers, computer programmers,
teachers, chemists, et police detectives.
. SVP Range(7.0 to < 8.0)
Seen moma meatal eae tee Bieta
year bachelor's degree, but some do not.
سر
صفحه 28:
ا
Investigative — Investigative occupations frequently
involve working with ideas, and require an extensive
amount of thinking. These occupations can involve
searching for facts and figuring out problems
mentally.
Realistic — Realistic occupations frequently involve
ا ا ا ا اوت لان Coote
اا لا ل ل ل ا ا ا
animals, and real-world materials like wood, tools,
and machinery. Many of the occupations require
working outside, and do not involve a lot of
paperwork or working closely with others.
صفحه 29:
تام هنک Aye
. Attention. to Detail — Job requires being careful about
detail and thorough in completing work tasks.
. Dependability — Job requires being reliable,
responsible, and dependable, and fulfilling .کصهمناهوناطه
. Integrity — Job requires being honest and ethical.
. Analytical Thinking — Job requires analyzing
information and using logic to address work-related
issues and problems.
. Initiative — Job requires a willingness to take on
responsibilities and challenges.Innovation — Job
requires creativity and alternative thinking to develop
new ideas for and answers to work-related problems.
. Stress Tolerance — Job requires accepting criticism and
dealing calmly and effectively with high stress
situations.
تیه ات 0 تفای ۱۵ رک 3
on the job and displaying a good-natured, cooperative
اال ناه
. Independence — Job requires POON للك اك
ways of doing things, guiding oneself with little or no
اد and depending on oneself to get things
lone.
wl
صفحه 30:
لل ری
Achievement — Occupations that satisfy
لصة ل عأسعتده دكالبسدوعت عه عتطلهند عترم عتطة
allow employees to use their strongest
abilities, giving them a feeling of
accomplishment. Corresponding needs are
Ability Utilization and Achievement.
Independence — Occupations that satisfy
this work value allow employs to work on
their own and make decisions.
Corresponding needs are Creativity,
Responsibility and Autonomy.
صفحه 31:
Related Occupations
17-2011.00Aerospace Engineers
17-2071.00Electrical Engineers
17-2141.00Mechanical Engineers
17-3012.01Electronic Drafters
17-3026.00Industrial Engineering Technicians
49-2091.00Avionics Technicians
49-2094.00
parse cirical and Gal la pens Repairers, Commercial an
fustrial Types
51-4061.00Model Makers, Metal and Plastic
51-9061.00
Inspectors, Testers, Sorters, Samplers, and Weighers
دا تب
28
صفحه 32:
Wages & Employment Trends
National
Median wages (2004)$36.93 hourly, $76,810 annual
Employment (2004)143,000 employees
Projected growth (2004-2014) Average (10-20%)
Projected need (2004-2014)42,000 additional
employees
الي ا ات PLE
yale, ete
صفحه 33:
Importance .\
2. Category
ce EL
1. 70
Core
3. Design electronic components, software, products
or systems for commercial, industrial, medical,
military, or scientific applications.
BS
صفحه 34:
ارزشیابی شغل
1 ON Te Sh
صفحه 35:
هر چه یک شغل اهمیتت بیشتری داشته باشد» مبلغ عددی بیشتری به
PR ee. eo
صفحه 36:
شیوه های ارزشیابی مشاغل
۱۳ Tes) Bate ee eee Te eas)
روش رتبه بندى
روش درجه بندی
a ah Tene reer yy
دن
روش امتیازی
صفحه 37:
روش رتبهبندى مشاغل
مراحل:
قدوين شرح شغل
Te ny ل Ret
تعيين مشاغل بعدى
صفحه 38:
روش طبقهبندى مشاغل
| ل TE)
۱۳ Ret tee ree
PT mye Pe rea [ere erm fen eee nea
نوشته شود و سبس بسته به اينكه مشاغل با جه كروهى» مطابقت بيشترى داشته باشد» در
Bhd puree
FO Ee ee rere RT fered hein
عوامل موتبط با شغل نیز در گروههای خاصی طبقهبندی نمود.
صفحه 39:
صفحه 40:
روش مقایسه عوامل
صفحه 41:
جمع امتازات
شرايط محل كار
جدول امتيازات
5ت
۳
مهارت
عامل كليدى شغل
Robey
مدير عامل
3"
7
تراشکار
فرزکار
کارگر ساده
صفحه 42:
جدول مبالغ عددى
جمع امتازات | شرا انثر ES یی 1000
از ابط محل كار | دانش و تحصيلات | توانايى | مهارت | مسئوليت
1 رت | مسئوليت 8
ال
مدير عامل
rere
سرپرست کارگاه
NS
فرزكار
007
صفحه 43:
ام مد مد مق
عوامل اثر گذار بر تعیین مبلغ عددی
صفحه 44:
۳ ای
ee TOL Te SBE Ie) eRe
OE STU te ا Se Ted]
Sr) ee |
Glojlu canto.
صفحه 45:
تا
مراحل برنامه ريزى نيروى انسانى
برآورد نيروى انسانى موجود در سازمان Rime انسانى از داخل سازمان)
١ اللي ا OE eel
* منابع برآورد:
|
Crome ern
sy See eed ۱
ال ليا ا
eee 8 2000000000000
2 السو ا ا
mee 7
4 یرطب موق مر وی ای وی ان تأثير هر عامل
ازی
ا ا تقاضای نیروی انسانی
CER Tes Teme Ce FRR ee Re Teen kere ate |
صفحه 46:
اس ۳
الي 02
Ree RCL EB eR Ie Serie Teed اا ل
صفحه 47:
شيوه هاى كار منديابى
لك
بانام /بى فام
۲ عام/خاص
ed ee Loy
mene 9
5 مراكز كاريابى
۱
لا
۳
كارايى روش كار منديابى:
۸ تتداد متقاضى معرفى شده به سازمان
een
صفحه 48:
ا اك
عوامل موّثر بر انتخاب شیوه کارمندیابی
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز
تخصص و مهارت
هزینه
زمان
وضعیت اقتصادی کشور
قوانین و مقررات
سليقة مدير
صفحه 49:
گزینش (انتخاب)
Re ee Ie a ard
٠ مراحل کزينث
2.1 بركردن فرم درخواست كار
لل
*. امتحان كتبى
aol 5
rey
al ete lo ۱
۷ _ مراجعه به مراکز درمانی و بهداشتی
۸ تحقیقات محلی
0ت
۰ استخدام آزمایشی
ey en)
صفحه 50:
۳۰
اصل و نسب
very)
مذهب
Cis}
Perens
Se Saal
وضعيت جسمى
صفحه 51:
جامعه بذيرى (اجتماعى كردن)
eR SL ere sl OT ere
٠ مراحل جامعه پذیری:
لك
ا Pee
۳ _ تحول و دگرگونی فرد و تصمیم گیری
صفحه 52:
شيوه هاى جامعه يذيرى
A ازسمى غير رسمىة ار
چه افرادی
جه مدت زمانى
۳
eed
لت بذ هذ هد
؟. فردى/كروهى
صفحه 53:
آموزش
انواع 000
ال ا 6
YOR PCa 93000
انواع آموزش داخل سازمان
آموزشی که منظور از آن اننتال ا-لل(عات است: سخنرانی» سمینار» کنفرانس» کارگاه آموزشی
og
Oey
آموزش كاركاهى ١
ع ا
ا
تمرین شغل _ ۴
0900
۳
۲ جانشینی موقت
۳ کردش شغلی
الك
صفحه 54:
EST ee
(POSS Ure es) Rees) nC Steen)
Perey Ren ee)
انتخاب روش آموزش
برنامه ریزی برای برگزاری دوره آموزشی
ST Ute
صفحه 55:
ارزيابى عملكرد كاركنان
2001011111 1 ee aye. ee ey
انواع معیارهای ارزیابی عملکرد:
۱
ا ال 0
صفحه 56:
شیوه های ارزیابی عملکرد
oars rey
riers)
روش عامل سنجى
0ك
روش درجه بندى
با
صفحه 57:
مد مد مد مد
انواع ارزيابى عملكرد
Sele يي
قوسط زيردستان
قوسط همكاران
گروهی
ey ad
صفحه 58:
ese) See)
اثر هاله ای
ا Rr
زر
مقابله
تعصبات شخصی
عینیت نداشتن
محاکمه به جای ارزیابی
صفحه 59:
۳
بيامد مطلوب براى كار كنان به دليل عملكرد فراتر از استاندارد يا در حد استاندارد.
20050057
00-7
۲ عضویت
00
50
-d للكت
ع. حضهر
2
لك
صفحه 60:
انواع پاداش
PCC ee ا
Pee ye aed
صفحه 61:
شيوه هاى برداخت ياداشس
0350
۲ . پرداخت های سلف سرویس
سته ای
۱۳۹ oY
صفحه 62:
۳
پیامد نامطلوب به کارمند به دلیل رعایت نکردن قوانین سازمان.
رفتارهایی که مشمول قوانین انضباطی می شوند:
لد 2
سب
ارات ی
رعایت قوانین ومقررات
رفتار
وقت شناسی در انجام کار
صفحه 63:
ات
ل لساك
اصلاحی بودن
دردناک بودن
اهمیت
فوری بودن
0
صفحه 64:
1
Rear
7000
0 ۳
0-2000
١ تذكر شفاهى
۲ تذکر کتبی درج در پرونده
Cee es
Cr ee mn
Ct ot
5
ny es mn
اخراج ۸
وظايف مديريت منابع انساني
.1
.2
.3
.4
.5
.6
.7
.8
.9
.10
تجزيه و تحليل (کارشکافی) و طراحي شغل
برنامه يزي نيروي انساني
كارمنديابي
انتخاب
جامعه پذيري (اجتماعي كردن)
آموزش
ارزيابي عملكرد كاركنان
پاداش
ارزشيابي مشاغل (مديريت حقوق و دستمزد)
انضباط
شغل:
مجموعه وظايف و فعاليت هايي كه يك انسان معمولي در مدت زمان معيني انجام
مي دهد .عالوه بر وظايف و فعاليت ها ،اختيارات و مسئوليت هاي شغل هم بايد معين
باشد.
پست:
تعداد جايگاه هايي كه براي يك شغل در نظر گرفته مي شود.
تجزيه و تحليل و طراحي شغل
•
تجزيه و تحليل و طراحي شغل فرآيندي است كه از طريق آن ماهيت و ويژگي هاي
Zاغل در سازمان بررسي مي گردد و اطالعات كافي درباره آنها جمع
هر يك از مش
آوري و گزارش مي شود.
•
با تجزيه و تحليل و طراحي شغل معلوم مي شود هر شغل چه وظايفي را شامل مي
شود و براي احراز شايسته آن چه مهارت ها ،دانش ها و توانايي هايي الزم است.
•
زماني كار تجزيه و تحليل شغل به پايان مي رسد كه سه مورد زير تدوين شوند:
شرح شغل
شرايط احراز شغل
طراحي شغل
.1
.2
.3
مراحل تجزيه و تحليل و طراحي شغل
.1
گردآوري اطالعات
•
•
•
•
•
•
•
تعداد مشاغل موجود در سازمان
عنوان مشاغل موجود در سازمان
وظايف و فعاليت هاي هر شغل
اختيارات هر شغل
مسئوليت هاي هر شغل
شرايط و محيط شغل
شرايط احراز شغل
.2
.3
.4
.5
.6
.7
پيش بيني تغييرات
شناسايي و تدوين مشاغل مورد نياز براي مواجهه با تغييرات
تجزيه و تحليل اطالعات
تدوين شرح شغل
تدوين شرايط احراز شغل
طراحي شغل
منابع گردآوري اطالعات براي تجزيه و تحليل شغل
•
•
•
•
•
اسناد و مدارك موجود در سازمان
پرسشنامه
مصاحبه
مشاهده
Zنري عناوين شغلي ()DOT( )Dictionary of Occupational Titles
استفاده از ديكش
شيوه تجزيه و تحليل اطالعات
شرايط احراز
شغل
شرايط و
محيط
شغل
مسئوليت
هاي هر شغل
اختيارات
هر شغل
وظايف و فعاليت هاي
هر شغل
عنوان
مشاغل
تعداد
مشاغل
اقالم اطالعاتي
منابع اطالعاتي
اسناد و مدارك موجود در
سازمان
پرسشنامه
مصاحبه
مشاهده
استفاده از ديكشنري عناوين
شغلي
شرح شغل
•
شناسنامه شغل :شامل موارد زير مي شود:
.1
.2
.3
.4
.5
.6
.7
عنوان شغل
كد شغل
نويسنده شرح شغل
تاريخ تهيه شرح شغل
تصويب كننده شرح شغل
جايگاه شغل
عنوان سرپرست مستقيم
•
•
•
•
•
•
خالصه شغل
ارتباطات اداري
وظايف و فعاليت ها
اختيارات
مسئوليت ها
معيار ارزيابي عملكردمحيط و شرايط كار
شرایط احراز شغل :ويژگي هايي كه يك متقاضي شغل بايد داشته
باشد تا بتواند از عهده انجام موفقيت آميز شغل برايد
.1
طرح هفت امتیازی رودگر ()Rodger
•
•
•
•
•
•
وضعیت جسمانی :سالمتی ،جثه ،ظاهر ،قدرت تحمل و سرعت
ویژگی های اکتسابی :تحصیالت ،شایستگی و تجربه
Zش کلی :ظرفیت عقالنی ،مهارت دستی ،ظرفیت الزم در استفاده از واژه ها و نمودارها
هو
تمایالت و عالیق :ذهنی ،عملی ،ساختی ،فعالیت بدنی ،اجتماعی و هنری
Zران ،ثبات ،استقالل ،اعتماد به نفس
حالت های ذاتی :نفوذ بر دیگ
Zادگی
شرایط محیط :شرایط داخلی ،حرفه ای و خانو
.2
طرح پنج موردی مونرو ـ فراسر ()Munro-Fraser
•
•
•
•
Zران :وضعیت جسمانی ،ظاهر ،سرعت و عادت
تأ ثیر بر دیگ
کیفیت اکتسابی :تحصیالت آموزش حرفه ای و تجربه کاری
توانایی های ذاتی :سرعت ذاتی ادراکی و استعدادهای ویژه یادگیری
انگیزش :انواع اهداف تدوین شده توسط فرد ،تصمیم جدی جهت انجام آن ها ،تالش برای کسب
اهداف
Zانایی معاشرت با دیگران
تعدیل :ثبات احساسات ،توانایی اداره فشارهای عصبی و روانی و تو
•
طراحي شغل
طراحي شغل عبارتست از:
.1
مقايسه وظايف و مسئوليت هاي شغل با اختيارات شغل
.2
مقايسه زمان انجام شغل با وظايف و فعاليت هاي شغل
.3
مقايسه وظايف و فعاليت هاي شغل با تخصص شاغل
.4
مقايسه وظايف و فعاليت هاي شغل از نظر مكاني با همديگر
• شیوه طراحی شغل تـأ ثـیـر زیـادی روی کارمند و سازمـان دارد ،مشاغـلی بـا
طـراحی ضعـیـف اغلب خسته کننده اند و در تنیجه عواقبی چون ول کردن کار و کمی
انگیزه ،سطح پایین رضایت شغلی ،تولید کمتر از حد اقل مورد انتظار هزینه زیادی را برای
سازمان در بر دارند.
• طراحی شـغـل بر طراحی و بـاز طـراحی مشاغـلی که درست طراحی نشده اند تـأ کید
دارد تـا به سمت رضایت کامل شغل از نظر کارکنان و سازمان هدایت شود.
• به طور کلی طراحی شغل ترکیب اجزای مؤثر یک شغل با ویژگی های کارکنان است به
طـوری که به سمت تأ مین اهداف و نیازهای کارفرمایان و کارکنان هدایت شود.
شیوه های طراحی شغل
• ساده سازی شغل
• توسعه شغل
• غنی سازي شغل
• چرخش شغل
ساده سازی شغل
• سـاده سـازی شغل مستلزم این است که شغل به کوچک ترین واحد های تشکیل دهنده اش
تقسیم و سپس تحلیل شود .هر واحد تقسیم شده معموال بـه چند کار وابسته است .ایـن واحد
هـای کوچک شغلی سپس به عنوان شغل کلی به کارگران داده می شود.
• به نظر می رسد استفاده از ساده سازی شغل دو حسن مهم دارد :اول از آنجـا که این مشاغل
بـه کار آموزی خیلی کمی نیاز دارد ،با کارکنان غیر متخصص و نتیجتا صرف مبلغ کمتری
قـابـل اجـراست .دوم آن کـه سرعت کـار افزایش می یـابد ،زیـرا هـر کـارگـر
قـسمت کوچکی از کـار بزرگی را انجام می دهد .ولـی از طـرفی ساده سازی شغل
بـاعـث مـی شود کـار بـرای کـارگـر خسته کننده شود در نتیجه به کاهش رضایت
شغلی و کمی بهره وری در نتیجـه افـزایش هـزینـه منجر می شود.
گسترش شغل
• برعکس ساده سـازی شغل گسترش شـغـلی محـدوده کـاری کارکنان را از طـریـق
اضـافـه نمودن وظـایف افـقی دیگر وسیع تر می کند .به جـای به پـایـان رساندن
بـی معنی یک بخش از شغـل ،کارکنان کل کار را به طور کامل انجام می دهند.
• طرفداران آن استدالل می کنند که گسترش شغل سبب کاهش کسالت و خستگی و
افزایش احساس مسئولیت ،مفید بودن و احساس رضایت شغلی می شود .در انتــقاد از
آن ،گــفته می شود کــه شواهد کمی وجود دارد که گسترش شغلی بیانگر افزایش
انگیزه کـاری شده باشد و در عـــوض وظایف کاری معموال بدون هیچ پاداشی افزوده
می شود که نتیجه آن کم شدن انگــیزه کــاری و نهایتا کاهش بهره وری خواهد بود.
غنی سازی شغل
• در حالی که توسعه شغل محدوده افقی وظایف افقی کـــارکنان را بیشتر می نماید،
غنی ســازی محدوده عمودی شغل را با افزایش مسئولیت کارکنان افزایش می دهد.
در غــنی ســازی شــغل اختیار کاری ،مسئولیت و کنترل بخشی از کار کارمند می
شود و این موجب بروز احساس های خوبی از جمله رضایت شغلی ،انگیزه باالتر و افزایش
تولید است.
چرخش شغلی
• چرخش شغلی اغلب به منظور کاهش عوارض منفی کاری همچون یکنواختی ،خستگی و
ماللت ناشی از انجام بخش کوچک و ساده ای از کار است .در طرح چرخش کارکنان به
Zان عوض می شود .از لحاظ نظری ،این برنامه کاری موجب
طور متناوب شغلش
کـــاهش خستگی و کسالت ناشی از یکنواختی شغلی کارکنان می شود.
• طرفداران آن به درستی معتقدند که تغییر شغل افراد از یک شغل خسته کننده و
یکنواخت به یک شغل یکنواخت دیگر ،احتماال اندکی از یکنواختی می کاهد.
کاربردهای تجزيه و تحلیل و طراحي شغل
.1
.2
.3
.4
.5
.6
.7
.8
انتخاب و انتصاب
كارمنديابي
آموزش و کارآموزی
ارزشیابی مشاغل
ارزیابی عملکرد
بهداشت و ایمنی شغل
مطالعات زمانی و حرکتی
تبعیت از قوانین و مقررات دولت.
DOT (Dictionary of Occupational Titles(
• View report: Summary Details Custom
• Summary Report for:
17-2072.00 - Electronics Engineers, Except
Computer
• Research, design, develop, and test electronic
components and systems for commercial,
industrial, military, or scientific use utilizing
knowledge of electronic theory and materials
properties. Design electronic circuits and
components for use in fields such as
telecommunications, aerospace guidance and
Sample of reported job
titles:
• Engineer, Electrical Engineer, Design Engineer,
Product Engineer, Test Engineer, Electronics
Engineer, Engineering Manager, Integrated Circuit
Design Engineer (IC Design Engineer),
Manufacturing Engineer, Application Engineer
Custom Details View report: Summary
1. Tasks
2.
Tools & Technology
3.
4.
5.
6.
7.
Knowledge
Skills
Abilities
Work Activities
Work Context
8. Job Zone
9. Interests
10. Work Styles
11. Work Values
12.
Related Occupatio
ns
13.
Wages & Employm
ent
Tasks
1. Design electronic components, software, products or systems
for commercial, industrial, medical, military, or scientific
applications.
2. Provide technical support and instruction to staff or
customers regarding equipment standards, assisting with
specific, difficult in-service engineering.
3. Operate computer-assisted engineering and design software
and equipment to perform engineering tasks.
4. Analyze system requirements, capacity, cost, and customer
needs to determine feasibility of project and develop system
plan.
5. Confer with engineers, customers, vendors or others to
discuss existing and potential engineering projects or
products.
6. Review and evaluate work of others, inside and outside the
organization, to ensure effectiveness, technical adequacy and
compatibility in the resolution of complex engineering
problems.
7. Determine material and equipment needs and order supplies.
8. Inspect electronic equipment, instruments, products, and
systems to ensure conformance to specifications, safety
standards, and applicable codes and regulations.
9. Evaluate operational systems, prototypes and proposals and
recommend repair or design modifications, based on factors
such as environment, service, cost, and system capabilities.
Tools & Technology
•
1.
2.
3.
4.
5.
•
1.
2.
3.
4.
5.
Tools used in this occupation:
Counters — Electronics counters
Electrical inductance sensors — Inductance capacitance
resistance LCR meters
Electronic measuring probes — Electronics probes
Microcontrollers — Programmable logic controllers PLC
Microprocessors
Technology used in this occupation:
Analytical or scientific software — Ansoft Simplorer;
Mathworks MATLAB; Mathworks Simulink; Synopsys Saber
Computer aided design CAD software — Autodesk AutoCAD;
SolidWorks CAD; Two-dimensional 2D computer aided
design CAD software; Xilinx Integrated Software
Environment ISE
Development environment software — Assembly; C; Formula
translation/translator FORTRAN; Visual Numerics PV-WAVE
Object or component oriented development software — C+
+; Microsoft Visual Basic.NET
Project management software — IBM Lotus Notes; McCabe
Software TRUEtrack
Knowledge
1. Engineering and Technology — Knowledge of the practical
application of engineering science and technology. This includes
applying principles, techniques, procedures, and equipment to the
design and production of various goods and services.
2. Computers and Electronics — Knowledge of circuit boards,
processors, chips, electronic equipment, and computer hardware
and software, including applications and programming
3. Design — Knowledge of design techniques, tools, and principles
involved in production of precision technical plans, blueprints,
drawings, and models.
4. Mathematics — Knowledge of arithmetic, algebra, geometry,
calculus, statistics, and their applications.
5. Physics — Knowledge and prediction of physical principles, laws,
their interrelationships, and applications to understanding fluid,
material, and atmospheric dynamics, and mechanical, electrical,
atomic and sub- atomic structures and processes.
6. Production and Processing — Knowledge of raw materials,
production processes, quality control, costs, and other techniques
for maximizing the effective manufacture and distribution of goods.
7. English Language — Knowledge of the structure and content of
the English language including the meaning and spelling of words,
rules of composition, and grammar.
8. Customer and Personal Service — Knowledge of principles and
processes for providing customer and personal services. This
includes customer needs assessment, meeting quality standards for
Skills
1. Reading Comprehension — Understanding written
sentences and paragraphs in work related documents.
2. Complex Problem Solving — Identifying complex problems
and reviewing related information to develop and evaluate
options and implement solutions.
3. Equipment Selection — Determining the kind of tools and
equipment needed to do a job.
4. Troubleshooting — Determining causes of operating errors
and deciding what to do about it.
5. Active Learning — Understanding the implications of new
information for both current and future problem-solving and
decision-making.
6. Critical Thinking — Using logic and reasoning to identify
the strengths and weaknesses of alternative solutions,
conclusions or approaches to problems.
7. Coordination — Adjusting actions in relation to others'
actions.
8. Mathematics — Using mathematics to solve problems.
9. Active Listening — Giving full attention to what other
people are saying, taking time to understand the points being
made, asking questions as appropriate, and not interrupting
at inappropriate times.
Abilities
1. Problem Sensitivity — The ability to tell when something is
wrong or is likely to go wrong. It does not involve solving the
problem, only recognizing there is a problem.
2. Deductive Reasoning — The ability to apply general rules to
specific problems to produce answers that make sense.
3. Inductive Reasoning — The ability to combine pieces of
information to form general rules or conclusions (includes
finding a relationship among seemingly unrelated events).
4. Oral Comprehension — The ability to listen to and understand
information and ideas presented through spoken words and
sentences.
5. Oral Expression — The ability to communicate information and
ideas in speaking so others will understand.
6. Written Comprehension — The ability to read and understand
information and ideas presented in writing.
7. Information Ordering — The ability to arrange things or actions
in a certain order or pattern according to a specific rule or set
of rules (e.g., patterns of numbers, letters, words, pictures,
mathematical operations).
8. Speech Clarity — The ability to speak clearly so others can
understand you.
9. Speech Recognition — The ability to identify and understand
the speech of another person.
10.Selective Attention — The ability to concentrate on a task over
a period of time without being distracted
Work Activities
1. Interacting With Computers — Using computers and computer
systems (including hardware and software) to program, write
software, set up functions, enter data, or process information.
2. Getting Information — Observing, receiving, and otherwise
obtaining information from all relevant sources.
3. Identifying Objects, Actions, and Events — Identifying
information by categorizing, estimating, recognizing
differences or similarities, and detecting changes in
circumstances or events.
4. Repairing and Maintaining Electronic Equipment — Servicing,
repairing, calibrating, regulating, fine-tuning, or testing
machines, devices, and equipment that operate primarily on the
basis of electrical or electronic (not mechanical) principles.
5. Inspecting Equipment, Structures, or Material — Inspecting
equipment, structures, or materials to identify the cause of
errors or other problems or defects.
6. Documenting/Recording Information — Entering, transcribing,
recording, storing, or maintaining information in written or
electronic/magnetic form.
7. Updating and Using Relevant Knowledge — Keeping up-to-date
technically and applying new knowledge to your job.
8. Making Decisions and Solving Problems — Analyzing
information and evaluating results to choose the best solution
and solve problems.
9. Analyzing Data or Information — Identifying the underlying
principles, reasons, or facts of information by breaking down
Work Context
1. Electronic Mail — How often do you use electronic mail in
this job?
2. Face-to-Face Discussions — How often do you have to have
face-to-face discussions with individuals or teams in this job?
3. Indoors, Environmentally Controlled — How often does
this job require working indoors in environmentally
controlled conditions?
4. Telephone — How often do you have telephone
conversations in this job?
5. Structured versus Unstructured Work — To what extent
is this job structured for the worker, rather than allowing the
worker to determine tasks, priorities, and goals?
6. Freedom to Make Decisions — How much decision making
freedom, without supervision, does the job offer?
7. Spend Time Sitting — How much does this job require
sitting?
8. Work With Work Group or Team — How important is it to
work with others in a group or team in this job?
9. Importance of Being Exact or Accurate — How important
is being very exact or highly accurate in performing this job?
Contact With Others — How much does this job require the
Job Zone
1. Title Job Zone Four: Considerable Preparation
Needed
2. Overall Experience A minimum of two to four years of
work-related skill, knowledge, or experience is
needed for these occupations. For example, an
accountant must complete four years of college and
work for several years in accounting to be considered
qualified.
3. Job Training Employees in these occupations usually
need several years of work-related experience, onthe-job training, and/or vocational training.
4. Job Zone Examples Many of these occupations
involve coordinating, supervising, managing, or
training others. Examples include accountants,
human resource managers, computer programmers,
teachers, chemists, and police detectives.
5. SVP Range(7.0 to < 8.0)
6. Education Most of these occupations require a four year bachelor's degree, but some do not.
Interests
1.
2.
Investigative — Investigative occupations frequently
involve working with ideas, and require an extensive
amount of thinking. These occupations can involve
searching for facts and figuring out problems
mentally.
Realistic — Realistic occupations frequently involve
work activities that include practical, hands-on
problems and solutions. They often deal with plants,
animals, and real-world materials like wood, tools,
and machinery. Many of the occupations require
working outside, and do not involve a lot of
paperwork or working closely with others.
Work Styles
1. Attention to Detail — Job requires being careful about
detail and thorough in completing work tasks.
2. Dependability — Job requires being reliable,
responsible, and dependable, and fulfilling obligations.
3. Integrity — Job requires being honest and ethical.
4. Analytical Thinking — Job requires analyzing
information and using logic to address work-related
issues and problems.
5. Initiative — Job requires a willingness to take on
responsibilities and challenges.Innovation — Job
requires creativity and alternative thinking to develop
new ideas for and answers to work-related problems.
6. Stress Tolerance — Job requires accepting criticism and
dealing calmly and effectively with high stress
situations.
7. Cooperation — Job requires being pleasant with others
on the job and displaying a good-natured, cooperative
attitude.
8. Independence — Job requires developing one's own
ways of doing things, guiding oneself with little or no
supervision, and depending on oneself to get things
done.
Work Values
1. Achievement — Occupations that satisfy
this work value are results oriented and
allow employees to use their strongest
abilities, giving them a feeling of
accomplishment. Corresponding needs are
Ability Utilization and Achievement.
2. Independence — Occupations that satisfy
this work value allow employs to work on
their own and make decisions.
Corresponding needs are Creativity,
Responsibility and Autonomy.
Related Occupations
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
17-2011.00Aerospace Engineers
17-2071.00Electrical Engineers
17-2141.00Mechanical Engineers
17-3012.01Electronic Drafters
17-3026.00Industrial Engineering Technicians
49-2091.00Avionics Technicians
49-2094.00
Electrical and Electronics Repairers, Commercial an
d Industrial Equipment
8. 51-4061.00Model Makers, Metal and Plastic
9. 51-9061.00
Inspectors, Testers, Sorters, Samplers, and Weighers
Wages & Employment Trends
•
1.
2.
3.
4.
•
National
Median wages (2004)$36.93 hourly, $76,810 annual
Employment (2004)143,000 employees
Projected growth (2004-2014) Average (10-20%)
Projected need (2004-2014)42,000 additional
employees
State & National
Importance .1
2. Category
3. Task
1.
2.
3.
70
Core
Design electronic components, software, products
or systems for commercial, industrial, medical,
military, or scientific applications.
ارزشيابي شغل
•
ارزشيابي شغل عبارت است از تعيين مبلغ عددي قابل پرداخت به هر شغل
هر چه يك شغل اهميتت بيشتري داشته باشد ،مبلغ عددي بيشتري به
آن اختصاص داده مي شود.
شيوه هاي ارزشيابي مشاغل
•
.1
روش هاي مقايسه مشاغل با همديگر (روش هاي كيفي)
روش رتبه بندي
.2
روش درجه بندي
•
.1
روش هاي مقايسه مشاغل با عوامل كليدي شغل
روش مقايسه عوامل
.2
روش امتيازي
روش رتبهبندي مشاغل
•
مراحل:
.1
تدوين شرح شغل
.2
مقايسه مشاغل با همديگر و تعيين بالترين شغل
.3
Zاغل بعدي
تعيين مش
روش طبقهبندي مشاغل
• به وسيله اين روش ساده و متداول ،مشاغل در سازمان طبقهبندي ميشوند و در
گروههاي شغلي بخصوصي قرار ميگيرند ..روشهاي مختلفي براي طبقهبندي مشاغل
وجود دارد .يك راه اين است كه براي هر يك از گروههاي شغلي در سازمان ،شرح گروه
نوشته شود و سپس بسته به اينكه مشاغل با چه گروهي ،مطابقت بيشتري داشته باشد ،در
اين گروهها جا داده شود.
• مشاغل را ميتوان بر حسب تفاوت در وظايف ،مسئوليتها ،مهارتها ،شرايط كار و ساير
عوامل مرتبط با شغل نيز در گروههاي خاصي طبقهبندي نمود.
.1
.2
.3
.4
.5
شغل
گروه شغلي
طبقه شغلي
رشته شغلي
رسته شغلي
روش مقايسه عوامل
جدول امتيازات
جمع امتازات
شرايط محل كار
دانش و تحصيالت
توانايي
مهارت
مسئوليت
عامل كليدي شغل
مشاغل
مدير عامل
حسابدار
سرپرست كارگاه
تراشكار
فرزكار
كارگر ساده
جدول مبالغ عددي
جمع امتازات
شرايط محل كار
دانش و تحصيالت
توانايي
مهارت
مسئوليت
عامل كليدي شغل
مشاغل
مدير عامل
حسابدار
سرپرست كارگاه
تراشكار
فرزكار
كارگر ساده
عوامل اثرگذار بر تعيين مبلغ عددي
.1
.2
.3
.4
.5
قدرت پرداخت صنعت
قوانين و مقررات
اتحاديه ها
شرايط اقتصادي
سليقه مدير
برنامه ريزي نيروي انساني
تعيين تعداد كاركنان مورد نياز سازمان براي يك دوره زماني معين
زمان برنامه ريزي نيروي انساني بستگي به عوامل زير دارد:
ماهيت شغل
.1
ماهيت سازمان
.2
مراحل برنامه ريزي نيروي انساني
برآورد نيروي انساني موجود در سازمان (عرضه نيروي انساني از داخل سازمان)
.1
تركيب :جنسيت ،سابقه كار ،سطح تحصيالت ،مهارت و ...
منابع برآورد:
.1
.2
.2
برآورد نيروي انساني مورد نياز (تقاضا براي نيروي انساني)
شيوه هاي برآورد تقاضاي نيروي انساني:
.1
.2
.3
.4
.5
.3
.4
پرونده پرسنلي
سيستم اطالعات منابع انساني ()HRIS
روش روند :رابطه بين سال هاي فعاليت سازمان و نيروي انساني
روش نسبت :رابطه بين يك عامل مهم سازمان و نيروي انساني
روش همبستگي :رابطه بين يك عامل مهم سازمان و نيروي انساني و تعيين ميزان تأثير عامل
روش رگرسيون :رابطه بين عوامل مهم سازمان و نيروي انساني و تعيين ميزان تأثير هر عامل
شبيه سازي
مقايسه عرضه و تقاضاي نيروي انساني
.1
عرضه>تقاضا :تعديل نيروي انساني ،كاهش ساعات كار ،كاريابي ،بازخريد ،استعفا ،بازنشستگي زودرس،
اخراج و...
.2
.3
عرضه=تقاضا :آموزش و بهسازي منابع انساني
عرضه<تقاضا :كارمنديابي
تصميم گيري
كارمنديابي
فرآيندي واسطه كه متقاضي شغل را به سازمان معرفي مي كند.
سازمان يابي :فرآيندي كه طي آن متقاضي شغل ،سازمان مورد نظر رابراي كار پيدا مي كند.
شيوه هاي كارمنديابي
.1
آگهي
.1
.2
.2
.3
.4
.5
.6
.7
بانام/بي نام
عام/خاص
استفاده از كاركنان داخل سازمان
Zي
مراجعه به مراكز آموزشي و پژوهش
مراكز كاريابي
مراجعه مستقيم متقاضي كار به سازمان
اعالميه
اعالن شغلي
كارايي روش كارمنديابي:
.8تعداد متقاضي معرفي شده به سازمان
متقاضي واجدشرايط
.9
عوامل مؤثر بر انتخاب شيوه كارمنديابي
.1
.2
.3
.4
.5
.6
.7
تعداد نيروي انساني مورد نياز
تخصص و مهارت
هزينه
زمان
وضعيت اقتصادي كشور
قوانين و مقررات
سليقه مدير
گزينش (انتخاب)
گزينش كاركنان مورد نياز از بين متقاضيان كار
•
مراحل گزينش:
.1
.2
.3
.4
.5
.6
.7
.8
.9
.10
.11
پركردن فرم درخواست كار
بررسي اوليه
امتحان كتبي
مصاحبه
ابالغ
دريافت برگه عدم سوء پيسينه
مراجعه به مراكز درماني و بهداشتي
تحقيقات محلي
تأييد مدارك
استخدام آزمايشي
استخدام رسمي
عوامل بي ارتباط با گزينش
.1
.2
.3
.4
.5
.6
.7
.8
.9
.10
.11
جنسيت
اصل و نسب
تجرد و تأهل
نقص عضو
مذهب
نژاد
سن
گذشته فرد
تجربه و سابقه
وضعيت جسمي
تحصيالت
جامعه پذيري (اجتماعي كردن)
آشنا نمودن تازه وارد با سازمان ،تا بهتر بتواند با سازمان تطبيق يابد.
•
مراحل جامعه پذيري:
.1
.2
.3
قبل از ورود به سازمان
رويارويي فرد با سازمان
تحول و دگرگوني فرد و تصميم گيري
شيوه هاي جامعه پذيري
.1
رسمي/غيررسمي :اگر سازمان تعيين كند/نكند كه:
.1
.2
.3
.4
.2
چه افرادي
چه مدت زماني
چه اطالعاتي
چه مكاني
فردي/گروهي
آموزش
•
انواع آموزش
.1
.2
•
Zداخل سازمان (ضمن خدمت)
خارج از سازمان (فرد برنامه ريزي مي كند)/
كوتاه مدت/بلند مدت
انواع آموزش داخل سازمان
.1
.2
آموزشي كه منظور از آن انتقال اطالعات است :سخنراني ،سمينار ،كنفرانس ،كارگاه آموزشي
و ...
شيبه سازي:
.1
.2
.3
.4
.3
آموزش كارگاهي
بازي هاي مديريتي
بررسي مسائل خاص
تمرين شغل
ضمن خدمت:
.1
.2
.3
.4
استاد-شاگردي
جانشيني موقت
گردش شغلي
مربي گري
فرآيند آموزش
.1
.2
.3
.4
.5
تشخيص نيازهاي آموزشي (نيازسنجي آموزشي)
تعيين اهداف آموزشي
انتخاب روش آموزش
برنامه ريزي براي برگزاري دوره آموزشي
ارزيابي دوره آموزش
ارزيابي عملكرد كاركنان
مقايسه عملكرد كارمند با استاندارد از پيش تعيين شده.
انواع معيارهاي ارزيابي عملكرد:
.1
.2
معيارهاي كاري/معيارهاي رفتاري
معيارهاي كيفي/معيارهاي كمي
شيوه هاي ارزيابي عملكرد
.1
.2
.3
.4
.5
.6
.7
.8
.9
روش مقياسي
روش ثبت وقايع حساس
روش توصيفي
روش توزيع اجباري
روش انتخاب اجباري
روش عامل سنجي
روش قياسي
روش درجه بندي
روش مقايسه فرد با فرد
انواع ارزيابي عملكرد
.1
.2
.3
.4
.5
توسط سرپرست مستقيم
توسط زيردستان
توسط همكاران
گروهي
خودارزيابي
مشكالت ارزيابي عملكرد
.1
.2
.3
.4
.5
.6
.7
اثر هاله اي
سختگيري/آسان گيري/محافظه كاري
تازگي
مقابله
تعصبات شخصي
عينيت نداشتن
محاكمه به جاي ارزيابي
پاداش
پيامد مطلوب براي كاركنان به دليل عملكرد فراتر از استاندارد يا در حد استاندارد.
•
مباني پرداخت پاداش:
.1
.2
.3
.4
.5
.6
.7
.8
عملكرد
عضويت
مسئوليت
تالش
رعايت قوانين ومقررات
Zر
حضو
مهارت و تخصص
خالقيت و نوآوري
انواع پاداش
.1
.2
پاداش هاي مادي
پاداش هاي معنوي
شيوه هاي پرداخت پاداش
پرداخت يكجا
.1
پرداخت هاي سلف سرويس
.2
.1بسته اي
.2هسته اي
انضباط
•
پيامد نامطلوب به كارمند به دليل رعايت نكردن قوانين سازمان.
•
رفتارهايي كه مشمول قوانين انضباطي مي شوند:
.1
.2
.3
.4
.5
غيبت يا تأخير
كميت و كيفيت كار
رعايت قوانين ومقررات
رفتار
وقت شناسي در انجام كار
ويژگي هاي سيستم انضباط
.1
.2
.3
.4
.5
اصالحي بودن
دردناك بودن
اهميت
فوري بودن
انطباقي بودن با تكرار رفتار
توصيه هايي براي اجراي سيستم انضباط
.1
.2
.3
.4
سابقه كارمند
تكرار رفتار
عيني بودن رفتار
تصاعدي بودن تنبيه
.1
.2
.3
.4
.5
.6
.7
.8
تذكر شفاهي
تذكر كتبي درج در پرونده
مرخصي با حقوق
مرخصي بدون حقوق
تنزل پست و مقام
تعليق
كاهش حقوق و دستمزد
اخراج