صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
مهعدمه
»خلاقیت اوج توانایی تفکر بشری است که توانسته است انسان را به
فت و ترقی برساند و او را در حل تمام مسائل و مشکلات
زددگي باری دهد نمونه های خلاقیت را می توان در نقاشی روی دیوار
در زمان غارنشینان, خلق یک اثر هنری. ماشینآلات صنعتی و آشپزی و
خیاطی و ... دید.
»در حقیقت خلاقیت یک مفهوم انتزاعی و پیچیدهاست. اما ابهام در
معنی و مفهوم کلمه به معنی پیچیدگی خود جریان خلاقیت نیست, زیرا
خلاقیت را می نوان به راحتی در رندکی روزانه حفن کرد و آن mel ly
کرد.
صفحه 4:
“اخيراً محققان و روان شناسان به بعد اجتماعی و محیطی آن توجه
كرده اند و معتقدند كه خلاقيت را نمىتوان بدون توجه به ابعاد
اجتماعی و محیطی آن بررسی کرد. به نظر استرانبرگ(۱۹۸۹)
فرایند خلاقیت در ذهن شخص با متغیرهای اجتماعی رابطه دارد .
ای ane) ee eel ا توار ۰ ۳ ز بر یک بعد
نگریست . ابعاد فردی یا محیطی نمی تواند بیانگر ماهیت خلاقیت
باشند.بلکه خلاقیت ازسویی نیز تابع نظام اجتماعی خلاق است. به
همین دلیل خلاقیت هرگز نتیجه عمل فرد به تنهایی نیست .
صفحه 5:
°
3
ديكى از ابعاد محيطى اجتماعى خلاقيت.مدرسه میباشد.تورنس بیان می کند
مسئله توسعه خلاقيت در نظام أاموزشى رسمى بيشتر از اين جهت حائز توجه
است که بر اساس پزوهش ها دريافتها.م كم درا هذا اسكار وخلاقيت ور
کودکان مشاهده میشود ولی منحنی تحول آن در حدود۱۰سالگی افت می
کندو سیر نزولی می یابدو نتیجه لن فقدان علاقه به یادگیری وافزایش
مشکلات رفتاری و انگیزشی است.
به قول تورنس عدم بروز این توانایی عموماً به نامناسب بودن روشهای
تدریس مربوط میشود .
صفحه 6:
۲در این میان معلمان نقش کلیدی را بر عهده دارند معلمان می توانند با
استفاده از انواع روش های خلاق امکان ظهور خلاقیت در کودکان و نوجوانان
را فراهم سازند.
» امروزه تمام کودکان دبستانی باید با واقعیت ها و مفاهیم علمی آشنا شوند
زیرا زند
در عصر صنعتی بدون استفاده از یافتههای علمی تقریباً غیرممکن
صفحه 7:
2 ۰
م
*خلاقیت به معنای خلق و آفرینش اندیشهها, ایدهها, افکار نو و بدیع, متفاوت
نگریستن به امور, عبور از مرز دانستههای محدود به حیطه نادانستههای نامحدود
و کشف و ابداع راه حلهای جدید برای حل یک مسأله است.
" خلاقیت, تشخیص و بیان مسأله و ارائه راه حلهای جدید برای آن است.
مهمترین مسأله بعد از تشخیص خلاقیت در کودکان, حفظ و چگونگی پرورش آن
است. باید انگیزه ذاتی خلاقیت. پرورش پیدا کند.
ل ل رت رتكا آل ات 5 لأسا 5 25 ]|
استعدادها و مهارت ها و علا يفشال > يكديكر فربيط التو
صفحه 8:
”درك و شناخت انگیزه درونی مرحله بسیار مهمی sly تشویق خلاقیت در
کودکان است.
* بايد زمينه ايجاد خلاقيت يعنى لذت و رضایت خاطر را در کودکان فراهم کنیم.
یادآوری شایستگیها و ایجاد استقلال برای تصمیم گیری در کودکان. موجب
بروز خلاقیت در آنان میشود.
*کودکان از فعالیتهایی که احساس مسلط بودن به آن دارند, بیشتر لذت
میبرند و آکر احساس کند که کار معلق به آنهاست. Ss Ol Ga, Shiu
میگذارند.
صفحه 9:
برای ایجاد خلاقیت. هوش, استعداد. مهارت و تلاش لازم است, اما کافی نیست.
انگیزه درونی نیز باید به آنها اضافه شود تا خلاقیت شکل گیرد.
© ما باید برای کودکانمان فرصتهایی را به وجود بیاوریم و مهارتهایی را به آنها
آموزش دهیم تا استعدادهایشان را گسترش دهند و این محقق نخواهد شد
که بین مهارتها و علایق آنها وجه مشترکی
ees تغییر در ساختار نظام ارزشیابی آن را به قدری انعطاف پذیر
کند تا با شیوهها و علایق یادگیری متفاوت, انطباق پیدا کند.
|
ين
بیابیم و آنها را رشد دهيم ارزشيابى
صفحه 10:
* در کلاس ارزشیابی توصیفی, کودکان در یادگیری فعال هستند و احساس غرور و مالکیت نسبت به کلاس
درس خود دارند. آنها در اين کلاس آزادند تا انتخاب کنند.
* راهنمایی میشوند و اختیار دارند تا در محیط کلاس, آن گونه که دوست دارند. یاد بگیرند.
* معلمین در طرح ارزشیابی توصیفی, با ایجاد جوی صمیمی و مطمئن در کلاس درس فضایی مساعد را
برای رشد خلاقیت دانش آموزان فراهم کردهاند تا آنها بتوانند با آسودگی در کلاس به اظهارنظر بپردازند
و بدون نگرانی هر سوالی را که در ذهن دارند, مطرح کنند.
صفحه 11:
*آنها یاد گرفتهاند که چگونه مهارتهای یادگیری را در قلمرو خاص به
کودکان بیاموزند.
"آنها روش تفکر درباره مسائل و قوانین علمی را به دانش آموزان آموزش
میدهند. تحقیقات نشان داده است روابط صمیمانه و تولم با علاقه و
احترام. نقش موْثری در خلاقیت دانش آموز دارد.
صفحه 12:
*در ارزشیابی توصیفی, یادگیری تفریحی مهم است. کودکان در کلاس تشویق
میشوند که علایق, تجارب و ایدههای خود را به کلاس درس بیاورند و اجازه
دارند درباره هدفهای کار روزانه خود با معلمان بحث کنند. به آنها استقلال
کاری داده میشود تا تصمیم بگيرند.
" احساس آرامش میکنند و تنشها و فشارهای کسب نمره را ندارند. آنها نه
تنها از ایجاد هرگونه زمینه رقابت در کلاس درس, خودداری میکنند بلکه جوی
را در کلاس ایجاد میکنند که دانش آموزان در انجام وظايف كه یدرک کمک
nia eet onl ee و کارافتخار کنند و اين یعنی
صفحه 13:
*روشهای پرورش خلاقیت. روش «بارش مغزی» و روش «بدیعه پردازی»
است.
"با توجه به محدودیت زمانی در آموزش و پرورش ایران, مسأله مهم اين
ست که معلم باید چه زمینههایی را به منظور پرورش خلاقیت کودک فراهم
کند.
صفحه 14:
*پا توجه به این امر, به نظر میرسد در سیستم آموزشی, باید دست معلم به
اندازه کافی باز گذاشته شود.
"ساخار نظام آموزشی تباید معلم را مجدود به ارائه درس کند, بلکه باید
ای در ار
اجازه مانور داشته باشد تا به منظور پرورش خلاقیت. از حداقل زمان. حداکثر
استفادة را بردم
صفحه 15:
"در این زمینه, فعالیتهای فوق برنامه از اهمیت بسزایی برخوردار است.
معلم, دانش آموز و برنامه درسی عواملی هستند که باید با یکدیگر ارتباط
داشته باشند؛ چون تعامل بین آنها موجب رشد خلاقیت کودکان میشود.
صفحه 16:
"روش «بارش مغزی», یعنی این که معلم سوالی را مطرح میکند
و به دانش آموزان اجازه میدهد تا همه نظرهایی را که به ذهنشان
میآید, بیان کنند (خوب یا بد). نظرهای آنها به = وجه مورد
ارزیابی قرار نمیگیرد. در نهایت, پاسخهای آنها که روی برگه
نوشته شده, جمع آوری میشود. معلم با مقایسه تمام راه حلها,
بهترین پاسخ را برمی گزیند و از اين طریق, ذهن به سمت سیال
شدن سوق داده میشود.
*روش «بدیعه پردازی», بیشتر در دوره ابتدایی به کار میرود و
منظور از ان, برقراری ارتباط و پیوند بین امور به ظاهر نامربوط
صفحه 17:
روشهای پرورش خلاقیت.
* هر یک از این روشها میتواند خلاقیت دانش آموزان را پرورش دهد. در بهره گیری از این روشها
باید به ویژگیهای روش خلاق توجه کرد.
* - داستانگویی و قصه نویسی
۴ شرح حال نویسی و انشا نویسی
7 - امور هنرى از قبيل نقاشى
* بیان شرح حال و زندگی بزرگان
صفحه 18:
۰- استفاده از روشهای تدریس متنوع: در تدریس موارد مختلف, هیچ گاه نباید
از روش و الگوی واحدی استفاده کرد. افکار قالبی را در کودکان ایجاد نکنید و
پرسش و پاسخها باید در کلاس درس. آزاد باشد, نه قالبی و محدود.
*- ایجاد فرصت برای یادگیری اکتشافی
۰- تشویق دستاوردهای خلاق کودکان
صفحه 19:
سس
برک
*خلاقیت یک توانایی همگانی است که هم ناشی از عوامل مختلف فردی و
شتصیی است وهی عوامل ع أن قر اس
* هر چند توانایی تفکر خلاق به طور بالقوه و به نجو فطری در انسان به ودیعه
نهاده شده است, اما ظهور آن مستلزم پرورش آن است .
صفحه 20:
"یکی از مکانهای پرورش و رشد خلاقیت. مدرسه است. هنگامیکه کودک وارد
مدرسه میشود. فرایند اجتماعی شدن در محیط آموزشی شروع میشود.
عوامل بسیار زیادی چون:
»تکالیف obj تأکید بر حفظ دروس, اجرای برنامههای هماهنگ, عدم توجه به
تفاوتهای فردی و سرانجام عدم شناخت یا بی توجهی به ویژگیهای کودکان
GS سبب می شود که قدرت خلاقیت آنان بتدریج کاهش یابد.
صفحه 21:
اما اگر مدرسه شرایط خود و روشهای تدریس را بر پایه شناخت و پرورش
استعدادهای دانش آموزان, نیاز جامعه و نزدیک کردن محیط مدرسه به شرایط و
زند گی بیرونی قرار دهد, می تواند در جهت شکوفایی خلاقیت در دانش أموزان
گام بردارد .
صفحه 22:
"اگرمحیط آموزشی بویژه روشهای تدریس که مستقیماً مرتبط با تفکر کودک
است. مناسب با رشد خلاقیت کودکان نباشد, باعث کاهش خلاقیت می شود.
* تا جائیکه تورنس در اولین یافته هایش بیان می کند, در رشد خلاقیت کودکان
isl در کلاس چهارم وجود دارد که بدلیل وجود شرایط نامساعد مدرسه بویژه
روش های تدریس است.
صفحه 23:
*همچنین در تحقیقات نشان داده شده است اگر شرایط مناسب تدریس she
کودک در همان کلاس چهارم وجود داشته باشد, این افت با کاهش کمتری روبرو
می شود و چه بسا نسبت به دانش آموزان با روش سنتی نیز خلاقیت بیشتری
نشان دهند.
* تورنس (۱۹۸۷) در نتایجی از ۳۰۸ مطالعه انجام شده. نشان می دهد که
روشهای تدریس مناسب. بر رشد خلاقیت کودکان تأثیر مثبت می
۰ موارد با موفقیت همراه است .
گذارد و در
صفحه 24:
*به طور کلی روش تدریس مناسب در مدارس نه تنها باعث می شود که
خلاقیت کودکان رشد یابد, بلکه دانش آموزان را با دنیای فردا که مسئله و
مشکلات ww شماری دارد, آماده ی حل مسئله, خلاقیت و نوآوری می کند
صفحه 25: