سایر

یادگیری خلاق

yadgiriye_khallagh

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “یادگیری خلاق”

یادگیری خلاق

اسلاید 1: درس شيوه هاي مطالعه( 2 واحد ) منبع درسي : كتاب يادگيري خلاقدرك خلاقانه و به خاطر سپاري هميشگي تمامي مطالبمولف : فتح ا... شجريتهيه كننده اسلايدها : دكتر هادي شريف مقدمدانسگاه پيام نورتابستان 1385

اسلاید 2: طرح درس شيوه هاي مطالعه : ابتدا كليات نحوه مطالعه و خواندن از طريق معرفي ابزارهاي مورد استفاده در مطالعه توضيح داده مي شود . روش هاي مختلف افزايش سرعت مطالعه از طريق مطالب خواندني مختلف شامل روزنامه ، كتاب و غيره شرح داده مي شود . انواع خواندن ، به قصد سرگرمي و لذت ، يادگيري ، مطالب درسي و غيره و ويژگي هاي نوع خواندن هر كدام توضيح داده مي شود .

اسلاید 3: روش هاي طبقه بندي مطالب خواندني به قصد حفظ و يادآوري در آينده و روش و نحوه يادداشت برداري و مرور مطالب نيز به طور مفصل آمده است . هدف هاي افزايش سرعت مطالعه به قصد يادگيري خلاق ، توسعه اقتصادي صرفه جويي دروقت ، تفكر و تعقل ، توسعه فرهنگي و غيره ، به عنوان هدف نهايي يادگيري روشهاي مطالعه شرح داده شده است

اسلاید 4: اهداف درس شيوه هاي مطالعه : هدف ازتدريس كتاب شيوه هاي مطالعه بري دانشجويان رشته كتابداري كه همواره با كتاب و ديگر موادخواندني در محيط كتابداري در ارتباط هستند آن است كه با توجه به حجم زياد منابع اطلاعاتي و نياز كتابداران به مطالعه آن ها ، روشهاي تند خواني را تمرين كنند تا بتوانند مطالب بيشتري را مطالعه نمايند .

اسلاید 5: همچنين دانشجويان كتابداري كه بعضا در كتابخانه هاي كودكان و نوجوانان مشغول به كار مي شوند بتوانند مراجعه كنندگان به كتابخانه را با نحوه صحيح مطالعه آشنا سازند تا موجب رشد فكري و فرهنگي آنان شده و شرايط توسعه فرهنگي و اقتصادي جامعه را فراهم آورند .

اسلاید 6: جايگاه درس شيوه هاي مطالعه در مجموعه درس هاي كتابداري : دانشجويان رشته كتابداري با توجه به شرايط كاري كه در آينده با آن رو برو هستند ، يعني كار در محيط انواع كتابخانه ها ، لازم است ضمن يادگيري فنون و روش هاي مطالعه صحيح براي مطالعه هر چه بيشتري مطالب درسي ، توانايي آموزش اين روش ها را به مراجعه كنندگان به كتابخانه به ويژه كتابخانه هاي كودك و نوجوان و آموزشگاهي داشته باشند .

اسلاید 7: لذا درس شيوه هاي مطالعه و منبع درسي معرفي شده جايگاه ضروري در مجموعه درس هاي رشته كتابداري دارد . اميدوار است داشنجويان با يادگيري انواع روش هاي مطالعه ، بتوانند در محيط كتابخانه ها موثر تر واقع شده و در انتشار اطلاعات مورد نياز مراجعه كننده سهم سبزايي داشته باشند .

اسلاید 8: بخش اول فصل 1 : يادگيري خلاق درك خلاقانه و به خاطر سپاري هميشگي تمامي مطالب

اسلاید 9: يادگيري خلاقتعريف يادگيري خلاق و مهارتهاي مطالعهدر نگاهي گذرا به يادگيري خلاق مي توان اين تعريف رابه عمل آورديادگيري خلاق عبارتست از : توانايي يادگيري بيشترين مطالب در كمترين زمان ، به خاطر سپاري هميشگي و به خاطر آوري راحت و كامل مطالب ، همراه با خلاقيت .

اسلاید 10: هدفهدفي كه براي دوره آموزشي يادگيري خلاق در نظر گرفته شده ، بر مبناي تعريف آن تعيين گرديده است و آن عبارتست از : درك كامل و خلاقانه ، به خاطر سپاري هميشگي تمامي مطالب و بدون فراموشي با يك بار يادگيري افزايش سرعت مطالعه و به خاطر آوري راحت و كامل .

اسلاید 11: تفكر و توسعهفرضيه اي كه اساس مهارتهاي مطالعه را تشكيل مي دهد ، مبتني بر اين اصل است كه آشنايي با شيوه نوين مطالعه در قالب يادگيري خلاق و مهارتهاي مطالعه ، منجر به رشد قوه تعقل و تفكر مي گردد كه اين خود مبناي توسعه يافتگي فرهنگي را تشكيل مي دهد ، رشد فرهنگي – كه خود از اركان توسعه اقتصادي است – و همچنين تفكر ، موجب وقوف به توناييهاي بي شمار خويش و بهره گيري از آن مي گردد كه به معناي افزايش بهره وري است ، در نتيجه ، رشد فرهنگي و افزايش بهره وري ، توسعه اقتصادي را به ارمغان مي آورد ..

اسلاید 12: تبيين اين فرضيه – كه از فرضيه هاي مهم اين مطالعه است – در سيستم اگزيوماتيك ، بدين شرح مي باشد :اگر مهارتهاي مطالعه فرا گرفته شود ، پس رشد قوه تعقل و تفكر تحقق مي يابد . اگر رشد قوه تعقل و تفكر صورت گيرد ، پس توسعه يافتگي فرهنگي ايجاد مي شود .

اسلاید 13: اگر وقوف به تواناييها و بهره گيري از آن صورت گيرد پس افزايش بره وري و رشد اقتصادي تحقق مي يابد . و نيز : اگر رشد قوه تعقل و تفكر صورت گيرد پس وقوف به تواناييهاي خويش و بهره گيري از آن حاصل مي شود.

اسلاید 14: در نتيجه : اگر افزايش بهره وري و رشد اقصادي تحقق يابد و توسعه يافتگي فرهنگي صورت گيرد، پس توسعه اقتصادي تحقق مي يابد .

اسلاید 15: اگر فراگيري مهارتهاي مطالعه صورت گيرد ، پس رشد قوه خلاقيت صورت خواهد گرفت . اگر مهارتهاي مطالعه فرا گرفته شود ، پس افزايش دانش و اطلاعات صورت مي گيرد . اگر مهارتهاي مطالعه فرا گرفته شود ، پس علاقه به مطالعه گسترش مي يابد..

اسلاید 16: مهارتهاي مطالعه : مقابله با آفات مطالعههر ان چيزي كه موجب شود نتوان حداكثر بازدهي را از اوقات مكالمه دريافت كرد افات مطالعه ناميده مي شود.

اسلاید 17: مقابله با آفات مطالعه : طبقه بندي هاي متنوعي از سيستمهاي مطالعه – بر اساس ميزان سرعت مطالعه – مي توان به عمل آورد كه در سه طبقه عمده جاي مي گيرند : مطالعه با سرعت زياد و متوسط و كم

اسلاید 18: مطالعه براي دريافت اطلاعات كلي و آشنايي اجمالي با متن ، با سرعت زياد صورت مي گيرد .

اسلاید 19: عبارت خواني ، دقيق خواني و خواندن تجمسي در اين طبقه بندي جاي دارد . در عبارت خواني بر انديشه خواني ، در دقيق خواني بر خواندن تجمسي و بر كشف زواياي نا پيدا تاكيد مي شود.

اسلاید 20: در مطالعه با سرعت كم ، بر تفكر تاكيد مي گردد در اين طبقه كه خواندن انتقادي و خواندن براي درك جايگاه كلمات و مفاهيم و زيباشناسي جاي دارد ، مطالعه با سرعتي كمتر از 100 كلمه در دقيقه صورت مي گيرد و گاه دقايق و ساعات طولاني صرف تفكر و تعمق در مورد يك كلمه يا عبارت مي شود .

اسلاید 21: فصل 2گام نخست :افزايش سرعت مطالعه

اسلاید 22: مطالعه از جمله شيوه هاي يادگيري كلامي مي باشد كه در كنار شكل گفتاري – ديگر شيوه يادگيري كلامي – قرار دارد . هر دو شيوه گفتاري و نوشتاري مهمترين شيوه هاي كسب و انتقال اطلاعات به حافظه مي باشند كه حس شنوايي در شكل گفتاري ، و حس بينايي در شكل نوشتاري يادگيري كلامي ، امر كسب اطلاعات را بعهده دارند .

اسلاید 23: دريافت اطلاعاتدريافت داده ها ، خود سه اصل دارد : اولين اصل يا مرحله آن ، ديدن است . دومين اصل يا مرحله ، خواندن است . سومين اصل يا مرحله دريافت داده ها درك است .

اسلاید 24: درك بصري مبناي افزايش سرعت مطالعه درك بصري است . به عبارت ديگر مي بايست مطالعه را با حذف شيوه كلمه خواني به گونه اي انجام داد كه بتوان با ديدن ، درك كرد .

اسلاید 25: دست خواني دست خواني يعني استفاده از دست يا هر خط بر ديگري بعنوان راهنما در هنگام مطالعه . دست خواني امتيازات متعددي دارد از جمله به طور مستقيم و نيز از طريق مقابله با سرگرداني چشم بين كلمات و خطوط ، به ايجاد تمركز حواس ياري مي دهد. با برگشت چشم روي كلمات قبلي مقابله مي كند كه افزايش سرعت مطالعه ، تمركز حواس و افزايش درك را در پي دارد . از مكث طولاني روي كلمات جلوگيري مي كند و به مقابله با كلمه خواني و محدوديت حوزه ديد ، كمك مي كند .

اسلاید 26: مباني دست خواني در هنگام دست خواني و اجراي تمرينات مربوط به آن رعايت اين اصول ضروي است : كتاب در فاصله حدود 40 سانتيمتري قرار گيرد . ( پشت ميز مطالعه ) و روي كتاب خم نشويم و صاف بنشينيم.

اسلاید 27: سر ثابت باشد و فقط چشم به تعقيب حركت دست و ديدن كلمات مورد اشاره بپردازد .زير تمام خطوط دست برده شود . از ابتدا تا انتهاي خط دست خواني شود . حركت دست نرم و روان باشد و نه با سفتي و سختي .

اسلاید 28: از راست به چپ دست خواني شود ( در متون فارسي ) . دست روي صفحه كتاب کشيده شود و نه در هوا. حركت دست يكنواخت باشد و حالت ضربه اي منقطع و متوقف شده در پايان خطوط نداشته باشد

اسلاید 29: هنگام برگشت در دست خواني كامل خطوط ، دست حالت زيگزاگ نگيرد . پس از رسيدن به پايان خط ، دست از روي صفحه بلند مي شود و در ابتداي سطر بعدي قرار مي گرد و به همين ترتيب تمامي خطوط دست خواني مي شود .

اسلاید 30: محاسبه سرعت مطالعه سرعت عبارتست از طي مسافتي معين در واحد زمان .

اسلاید 31: مقدار متن مورد مطالعه = سرعت مطالعه زمان سرعت مطالعه نيز از اين قاعده مستثني نيست و مسافت طي شده ، همان متن مورد مطالعه مي باشد ، پس : = سرعت مطالعهمقدار متن مورد مطالعه زمان

اسلاید 32: ميانگين كلمات خطوط × تعداد خطوط مورد مطالعه = سرعت مطالعهزمان

اسلاید 33: فصل 3بروز آفات مطالعه

اسلاید 34: شيوه هاي نادرست مطالعه و از جمله كند خواني – كه شيوه رايج مطالعه است – چه عوارضي را به دنبال دارد ؟ 1-اتلاق وقت2- خستگي 3- حواس پرتي 4- كاهش درك مطلب 5- عدم علاقه و بي حوصلگي 6- كند ذهني

اسلاید 35: فصل 4 مباني و شيوه هاي افزايش سرعت مطالعه

اسلاید 36: مباني افزايش سرعت مطالعه مباني افزايش سرعت مطالعه در دو گروه درك بصري و دست خواني مورد بررسي قرار مي گيرد و شامل قواعدي است كه انجام يا خودداري از انجام اعمالي را فرمان مي دهد .

اسلاید 37: الف . دست خواني 1-مقابله با سرگرداني چشم بين كلمات و خطوط 2- جلوگيري از برگشت چشم به عقب

اسلاید 38: برگشت ارادي روي كلمات و خطوط قبلي ما بر اساس يك انتخاب آگاهانه و ارادي است برگشتهاي غير ارادي : بيانگر تمايل چشم در حركت به عقب در هنگامي است كه چشم در حال حركت به جلو براي شناسايي كلمه بعدي است .

اسلاید 39: شيوه هاي مقابله با برگشت چشم به عقب مبناي مقابله با پديده برگشت چشم به كلمات خطوط قبلي ، بر سه اصل استوار گرديده است1-رعايت اصول و شرايط مطالعه2- تصميم به خودداري از برگشت به عقب3- دست خواني

اسلاید 40: ب . درك بصري درك بصري عبارتست از : با ديدن ، درك كردن ، به عبارت ديگر هرگاه درك مطالب بدون خواندن و اداي كلمات صورت گيرد ، مبادرت به درك بصري مطالب كرده ايم كه شامل موارد زير مي باشد . 1-عدم بيان كلمات . 2- پرهيز از كلمه خواني .

اسلاید 41: شيوه هاي مقابله با كلمه خواني مبناي درك بصري ، خودداري از كلمه خواني است . براي نيل به اين نقطه از دو شيوه – كه مكمل يكديگرند – مي توان سود جست : 1 – كاهش زمان مكث روي كلمات ، 2- افزايش حوزه ديد .

اسلاید 42: -كاهش زمان مكث روي كلمات : حركت چشم در هنگام خواندن به صورت مكث و پرش انجام مي گيرد و نه به گونه مستقيم . مكث يا توقف بيانگر مدت زماني است كه چشم روي كلمه يا كلمات براي شناسايي و خواندن آن متوقف مي ماند.

اسلاید 43: پس از انجام اين امر ، چشم متوجه كلمه بعدي براي شناسايي و خواندن مي گردد ، از حركت چشم از كلمه اي به كلمه ديگر تحت عنوان پرش ياد مي شود . بدين ترتيب چشم با حركت خود در هنگام مطالعه كه به صورت مكث و پرش انجام مي پذيرد ، خواندن متن را ممكن مي سازد .

اسلاید 44: آنچه موجب تفاوت ميان كند خوان و تند خوان مي شود نه در ميزان كلي مكث است – چه مي توان آن را همان مقدار زمان صرف شده براي مطالعه فرض كرد و مثلا ميزان مكث ( يا زمان مطالعه ) را براي هر دو يك دقيقه منظور داشت – بلكه تفاوت در مقدار زمان صرف شده براي هر توقف يا مكث است .

اسلاید 45: - افزايش حوزه ديد : حوزه ديد عبارتست از تعداد كلماتي كه در هر توقف ( مكث ) ، خوانده مي شود. در كلمه خواني ، حوزه ديد يك كلمه است يعني در هر توقف ، چشم تنها متوجه يك كلمه مي گردد و امر خواندن ، كلمه به كلمه صورت مي گيرد .

اسلاید 46: حوزه ديد سرعت مطالعه

اسلاید 47: فصل 5شيوه هاي افزايش سرعت طالعه

اسلاید 48: افزايش قطعي و دستيابي به آخرين كرانه ها در سرعت مطالعه ، از طريق :كاهش زمان مكث روي كلمات و افزابش حوزه ديد روي مي دهد .

اسلاید 49: شيوه ديدنزماني كه قادر به ديدن و رؤيت اجسام و آنچه در گستره ديد ما قرار دارد خواهيم بود كه تصاوير آن اجسام ، كه در پرتو نور هويدا مي گردد ، بر شبكيه چشم نقش بندد . شبكيه ازهزاران سلول حساس به نور تشكيل شده است ، تحريك و بر انگيخته شدن اين سلولها بيانگر انعكاس اجسام و تشكيل تصاوير وارونه بر شبكيه است .

اسلاید 50: نگاه غير مستقيم به شي ء در شب ، كه به معناي بهره گيري از حوزه بينايي محيطي است – امكان رؤيت واضح تر شي ء را در مقايسه با نگاه مستقيم به شي ء ممكن مي سازد .

اسلاید 51: به حالت رؤيت اشيا با استفاده از حوزه بينايي مركزي ( لكه زرد ) ، بينايي مركزي نسبت به آن شي ء گفته مي شود . بر همين منوال حالت رؤيت يك شي ء كه با استفاده از حوزه بينايي محيطي حاصل مي شود ، بينايي محيطي نسبت به آن شي ء ناميده مي شود .

اسلاید 52: در برخي از موادر لازم است تنها با استفاده از بيناي مركزي ، كه به معناي تشكيل تصوير شي ء بر لكه زرد است ، اقدام به ديدن و انجام آن كار كنيم ، مثل نخ كردن سوزن .

اسلاید 53: اما در بسياري از مواقع – مثل مطالعه – نيازي به استفاده تنها از بينايي مركزي نيست و مي توان از بينايي محيطي نيز براي انجام آن عمل سود جست. اما بنا بر عادت و آموزشهاي اوليه و ناتواني و تنبلي در تعميم آموزشها و بهره گيري از ساير توانها ، به بينايي محدود حاصل از حوزه بينايي مركزي، بسنده مي كينم .

اسلاید 54: تكنيكهاي كاهش زمان مكث و افزايش حوزه ديد تكنيكهايي كه به منظور افزايش سرعت مطالعه بر اساس كاهش زمان مكث و افزايش حوزه ديد ، طراحي گرديد است در همه شرايط به سادگي امكان پذير است . توفيق در نيل به هدف تعيين شده به تمرين و ممارست فرد ارتباط دارد.

اسلاید 55: هر چه تمرين بيشتري صورت گيرد و به اجراي دقيق دستور العمل ها در هنگام مطالعه پرداخته شود ، نيل به نقطه مطلوب و حفظ و گسترش نتايج حاصله به نحو شايسته تري صورت خواهد پذيرفت .

اسلاید 56: الف . كارت 1-براي افزايش حوزه ديد2- براي كاهش زمان مكث

اسلاید 57: ب. كتابتمرين با كتاب مطابق با اين روش به منظور كاهش زمان مكث تؤام با افزايش حوزه ديد صورت مي گيرد .

اسلاید 58: ج. روزنامهتمرين با روزنامه ، تداوم تمرينها و روشهايي است كه با كارت و كتاب صورت مي گيرد .

اسلاید 59: بخش دومفصل 6بهره وري و شرايط مطالعه

اسلاید 60: بهره وري عبارتست از: تناسب هزينه و برداشت ، به گونه اي كه بر مبناي صرف كمترين هزينه و انرژي ، بيشترين بازدهي حاصل شود و موانع تحديد كننده و باز دارنده در راه گسترش برنامه زايل گردد .

اسلاید 61: شرايط مطالعه بهره وري در مطالعه ، در شرايطي روي مي دهد كه با صرف كمترين زمان و انرژي، امكان فراگيري خلاقانه ، درك و به خاطر سپاري كامل مطالب مورد مطالعه فراهم مي گردد و هيچ مانعي براي پايداري هميشگي مطالب در حافظه و تعميم برنامه به ساير متون نمي باشد .

اسلاید 62: الف . شرايط مطالعه كننده شرايط مطالعه كننده در بردارنده اصول و شرايطي است كه مي بايست يك مطالعه كننده در هنگام مطالعه دارا باشد.

اسلاید 63: -هدف به چه منظور و براي نيل به كدامين هدف اقدام به مطالعه مي كنيم ؟ 2- تصوير ذهني مثبت ( نگرش خويشتني پويا ) مبناي هر حركت رو به جلو و توفيق در نيل به اهداف ، تصويري است كه از خود به گونه اي مثبت داريم . تصوير ذهني بيانگر نوع نگرش به خود ، موقعيت و پيرامون خود است كه مي تواند در شكل مثبت ، منفي و يا نيمه منفي بروز يابد .

اسلاید 64: - بهداشت تن و رواندر كنار كسب آرامش ، مقابله با آشفتگيهاي روحي بازدارنده همچون افسردگي كه برزو اختلال در يادگيري را موجب مي شود ، ضروري است .

اسلاید 65: - علاقه مطالعه را با خواندن منابع مورد علاقه و ساده تر آغاز كنيد و با رعايت دامنه يادگيري و زمانبندي مطالعه ، از بروز خستگي و دامن زدن به بي علاقگي جلوگيري كنيد .

اسلاید 66: - زمان مطالعه در انتخاب زمان مطالعه توجه گردد كه انرژي كافي و تمايل براي انجام مطالعه داشته باشيم و دچار خستگي و آشفتگيهاي روحي نباشيم و پس از استراحت و رفع خستگي به مطالعه بپردازيم .

اسلاید 67: - مكان مطالعهبهترين مكان براي مطالعه ، خانه اي است كه در آن زندگي مي كنيم .

اسلاید 68: - برنامه ريزي از ويژگي هاي اصلي براي نيل به هر هدفي ، برنامه ريزي است .

اسلاید 69: - رفتار مطالعه يكي از نكاتي كه در كنترل رفتار مطالعه مد نظر قرار مي گيرد ، شرطي شدن است . شرطي شدن بيانگر حالتي است كه فرد خود را ملزم به انجام و تكرار حركتي خاص در شرايطي ويژه مي بيند . شرطي شدن اگر موجب ايجاد محدوديت در استفاده از ابزار و امكانات گردد ، نامطلوب و ناپسنديده است .

اسلاید 70: - زمانبندي مطالعه از مهمترين مواردي كه تحت عنوان شرايط مطالعه مورد بررسي قرار مي گيرد ، زمانبندي مطالعه است .تنوع در متون مورد مطالعه روزانه تناوب در متون تحليلي و حفظي . دامنه يادگيري : نقطه اوج شرايط مطالعه در اصل دامنه يادگيري نهفته است .

اسلاید 71: - نظام مطالعه اين مرحله بيانگر شيوه اي است كه براي مطالعه مورد استفاده قرار مي گيرد . نظام مطالعه شامل مراحلي است كه در سه بخش پيش مطالعه ، حين مطالعه و پس از مطالعه اصلي ، مورد بررسي و عمل قرار مي گيرد. - دقت و تمركز حواس

اسلاید 72: - ارتباط و تداعي از جمله عواملي كه به افزايش ميزان بازدهي و يادگيري مي انجامد و امكان يادآوري راحت و سريع مطالب به خاطر سپرده شده را فراهم مي سازد ، مسئله ارتباط و تداعي است .

اسلاید 73: چنانچه بين مطالب ، ارتباط وجود داشته باشد بر اساس توجه به اين ارتباط امكان ثبت مطلب در حاظه و در نتيجه بازيابي و به خاطر آوري مطالب بر مبناي به يادآوردن ارتباط موجود ، و يا به خاطر آوري مورد ديگر در پي بازيابي يكي از موارد مرتبط با آن ، وجود خواهد داشت .

اسلاید 74: - برجسته سازيچنانچه در هنگام مطالعه ، مبادرت به مشخص كردن و نماياندن بخشي از متون مورد مطالعه به يكي از روشهاي بر جسته سازي ، نماييم . موجب به خاطر سپاري مطالب و بازيابي آن بر اساس يادآوري نكات برجسته ، مي گردد .

اسلاید 75: عوامل مؤثر در يادآوري 1-مرور همانگونه كه در اصل نظام مطالعه از شرايط مطالعه گفته شده پس از تهيه طرح شبكه اي به مرور آن در تاريخهايي معين مي پردازيم تا اطلاعات به حافظه بلند مدت انتقال يابد .

اسلاید 76: 2- ارتباط و تداعي3- برجسته سازي4- مناطق ابتدا و انتهاي متن

اسلاید 77: استراحت زمان استراحت بيانگر فاصله زماني ميان دو بخش مطالعه ، براي اجراي اصل دامنه يادگيري است . همان طور كه گفته شد پس از 45 – 10 دقيقه ( به طور متوسط 30 دقيقه ) مطالعه ، در حدود 5 دقيقه از مطالعه باز مي مانيم و به استراحت مي پردازيم .

اسلاید 78: زمان استراحت از اوقات مطالعه محسوب مي گردد و اهميت خود را داراست چه با انجام اين وقفه ، امكان جداسازي بخشها و اجراي اصل دامنه يادگيري فراهم مي گردد.

اسلاید 79: تنفس عميقيكي از عمده ترين ابزاري كه به سادگي در اختيار تمامي افراد است و استفاده از آن موجب حركت به سوي كمال و نيل به اوج موفقيت در پس فعاليت مغز و شكوفايي استعدادها و حضور خلاقيت مي گردد ، تنفس عميق است .

اسلاید 80: فصل 7طرح شبكه اي بازدهي و روش مطالعه

اسلاید 81: پژوهشهاي بيشماري كه درباره شيوه هاي مختلف مطالعه انجام گرفته است ، همگي بر اين نكته توافق دارند كه: بيشترين بازدهي در مطالعه بر مبناي يادداشت برداري حاصل مي شود .

اسلاید 82: استخراج و تنظيم نكات كليدينكات كليدي از يك يا چند كلمه تشكيل شده است كه مي تواند كلمات اصلي يا فرعي باشد و علت گزينش آنها به عنوان نكته كليدي آن است كه مي تواند به تداعي متن مرتبط با آن بپردازيد .

اسلاید 83: پس از استخراج نكات كليدي ، به دو گونه نسبت به ثبت ان اقدام مي گردد : در نظام خطي ، نكات كليدي در پي يكديگر به صورت افقي يا عمودي ثبت مي شود و بازيابي متن با به خاطر آوردن اين نكات ، انجام مي گيرد .

اسلاید 84: در نظام شبكه اي ، نكات كليدي بر حسب موضوع در شاخه هاي اصلي كه شاخه هاي فرعي و زير فرعي و ... را در پي دارد ، طبقه بندي و ثبت مي گردد . طرح شبكه اي به گونه اي تنظيم مي گردد كه در نگاه اول پس از شناخت عنوان مطلب، توجه به شاخه هاي اصلي و سپس بترتيب به شاخه هاي فرعي معطوف مي گردد .

اسلاید 85: بهترين زمان براي ا ستخراج نكات كليد ي و اجراي طرح شبكه اي ، همزمان با مطالعه اصلي است .

اسلاید 86: اصول اجراي طرح شبكه اي در هنگام اجراي طرح شبكه اي مي بايست به گونه اي عمل كرد كه هر گاه مبادرت به مرور يا بازيابي ذهني آن مي كنيم و يا قصد تصوير برداري ذهني از آن در پايان اجراي طرح داريم ، بلافاصله طرح كلي از آن باتفكيك عناصر اصلي و فرعي و جايگاه هر يك در طرح ، به ذهن متبادر گردد و بتوان به راحتي و بدون تداخل ، به بازيابي كامل مطالب هر شاخه – با به خاطر آوري نكات كليدي آن – پرداخت و نكته مبهمي در گوشه اي از تصوير بازيافتي از طرح شبكه اي باقي نماند.

اسلاید 87: -مشخص كردن عنوان مطلب - تمايز نكات اصلي از فرعي استفاده از كادرها ، اشكال خطوط و رنگهاي متفاوت ، رهگشا خواهد بود ضمن آنكه اختصاص دادن جايگاهي مشخص به شاخه هاي اصلي در كنار عنوان مطلب ، يادگيري و بازيابي مطالب را سهل تر خواهد كرد .

اسلاید 88: تاثير رنگ تا آن اندازه است كه گاه مي توان با به ياد آوردن رنگ مطالب ، به تصحيح مطالب اشتباهي احتمالي در هنگام بازيابي پرداخت .

اسلاید 89: - محدوديت شاخه هاي اصلي همانگونه كه پيش از اين گفته شده ، مي بايست تعداد شاخه هاي اصلي كه به عنوان مطلب متصل است ، محدود باشد ، به همان صورت كه به تنه يك درخت سه – چهار شاخه و سپس به هر شاخه ، شاخه هاي ديگري متصل است .

اسلاید 90: - به كارگيري علايم و قراردادها در هنگام نوشتن نكات كليدي در طرح شبكه اي ، استفاده از علايم خاص و قرار دادي و همچنين اشكال اختصاري كلمات ، ضمن ايجاد زيبايي و جلوگيري از حجيم شدن طرح ، به سبب ويژگي برجستگي به يادآوري مطالب در هنگام بازيابي ياري مي دهد .

اسلاید 91: انواع طرحهاي شبكه اي با توجه به نوع مطالب و همچنين تنوع در طراحي مي توان طرحهاي شبكه اي ر ادر شكلهاي مختلف اجرا كرد كه برخي از آنها ويژگي و كاربرد خاص دارد و برخي در موارد مختلف به كار گرفته مي شود و عموميت دارد .

اسلاید 92: به ياد داشته باشيد كه طرح شبكه اي برمبناي استفاده از نكات كليدي هويت مي يابد و هيچ يك از مدلهاي طرح شبكه اي از اين قاعده مستثني نيست .

اسلاید 93: -مدل شعاعي : در طرح شبكه اي مدل شعاعي ، عنوان مطلب در وسط صفحه و در داخل كادر قرار مي گيرد و شاخه هاي اصلي نيز كه از ساير نكات فرعي و مرتبط با هر شاخه متمايز شده است ، در پيرامون عنوان مطلب و در جهت حركت عقربه هاي ساعت – طبق قرار داد – واقع مي شود .

اسلاید 94: - مدل سازماني : طرح شبكه اي مدل سازماني را مي توان به دو شكل اجرا كرد : شكلي از آن را مي توان به صورت چارت سازماني طراحي كرد . در اين شيوه عنوان مطلب در بالاي طرح شبكه اي و شاخه هاي اصلي در پايين عنوان مطلب در اتصال به ان قرار مي گيرد و مطالب فرعي هر شاخه نيز در پايين هر شاخه اصلي به ترتيب در زير آن واقع مي شود.

اسلاید 95: 3- مدل هرمي : طرح شبكه اي مدل هرمي از جمله طرحهايي است با كاربرد خاص . اين طرح بويژه در مواردي كه وجوه و نكات مشتركي بين شاخه هاي اصلي وجود دادر ، كاربرد مي يابد .

اسلاید 96: 4- مدل سلولي : طرح شبكه اي مدل سلولي مي تواند گونه اي از طرح شبكه اي مدل شعاعي يا سازماني باشد كه شاخه هاي اصلي آن به عنوان مطلب متصل نگرديده است .

اسلاید 97: 5- مدل همپوشي : طرح شبكه اي مدل همپوشي كه از جمله طرحهاي با كاربرد خاص و تزئيني است ، در مواردي به كار مي رود كه وجوه اشتراك ميان مطالب بيشتر و تاكيد بر ويژگيهاي مشترك ميان نكات اصلي و همچنين ديگر نكات ، ضروري باشد .

اسلاید 98: طرح شبكه اي و مراحل يادگيري كلامياولين مرحله يادگيري كلامي ، دقت وتوجه است . در اين مرحله بر اساس عطف توجه به متن مورد مطالعه ، به كشف مواد و مطالب اصلي و مواد توضيحي يا فرعي يا پشتوانه نايل مي شويم . كشف مواد اصلي و يا فرعي و تمايز آنها از يكديگر ، از اركان اوليه يادگيري است .

اسلاید 99: فصل 8خواندن متون مختلف

اسلاید 100: حال كه بر اين باوريم كه مي بايست به تهيه و طرح شبكه اي از كتابها و ساير متوني كه قصد كسب و ثبت اطلاعات را از آن داريم ، بپردازيم ، اين پرسش مطرحي گردد كه علي رغم فراگيري اصول اجراي طرح شبكه اي ، چگونه مي توان ويژگي هاي متون مختلف را به صورت شبكه اي اجرا كرد ؟

اسلاید 101: الف. متون عادي اين فرض مطرح است كه از آنجا كه تمامي متون از كلمات تشكيل شده است ، امكان نوشتن مجدد آنها و همچنين يادداشت برداري از آن ها وجود دارد .

اسلاید 102: ب. متون فني و رياضيات اگر چه آموختيم تمامي متون قابليت ارائه به شكل طرح شبكه اي را دارند بيان برخي ويژگي ها ، امكان اجراي صحيح و كامل طرح شبكه اي را فراهم مي سازد . نكات كليدي بخشهاي عادي اين نوع متون ( فني و رياضيات ) استخراج و به شكل شبكه اي اجرا مي گردد .

اسلاید 103: ج. متون ديني از بخشهاي عادي متون ديني ، نكات كليدي استخراج و به شكل شبكه اي تنظيم مي گردد . بخش خاص و غير عادي متون ديني ، آيات و احاديث مي باشد و تمايز آن از ساير نكات و بخشها بدين سبب است كه مجاز به تغيير و جابجايي كلمات در آيات و حاديث نمي باشيم و مي بايست عيناًٌ به خاطر سپرده شود و به همان صورت نيز بيان گردد.

اسلاید 104: متون زبان براي اجراي طرح شبكه اي از متون زبان ، نكات گرامري آن به صورت كليدي در طرح شبكه اي گنجانده مي شود و براي هر مورد نيز مثالي مناسب ، گويا و كوتاه در طرح ذكر مي گردد.

اسلاید 105: هـ . شعر در هنگام اجراي طرح شبكه اي از متون مختلف ، چنانچه با شعري مواجه شديم ، مي توان با ثبت آن در پايين يا پشت طرح شبكه اي ، وگذاردن علامت در محل ان شعر در طرح شبكه اي اقدام كرد .

اسلاید 106: و. روزنامهدر ابتدا صفحه مورد نظر را مي گشاييم و به خواندن تيترهاي آن مي پردازيم . خبر يا خبرهاي مورد نظر خويش را بر اساس مطالعه تيترها ، انتخاب مي كنيم . تيترهاي فرعي و سوتيترها را كه حاوي نكات برجسته و مهم آن خبر است – مي خوانيم.

اسلاید 107: چنانچه مايل به كسب اطلاعات بيشتري مي باشيد ، به خواندن اولين پاراگراف خبر كه ليد خبر نام دارد و معمولا با حروف بر جسته تر و متمايز از متن اصلي نوشته مي شود مي پردازيم . اگر اطلاعات جزيي تر و فرعي مورد نظر باشد ، به خواندن ادامه خبر مي پردازيم .

اسلاید 108: فصل 9نظام مطالعه برتر

اسلاید 109: مراحل نظام مطالعه برتر در سه بخش پيوسته و نا گسستني انجام مي گيرد : الف : بخش پيش مطالعهب: بخش حين مطالعهج: بخش پس مطالعه

اسلاید 110: الف : بخش پيش مطالعه مراحل پيش مطالعه به منظور كسب آمادگي براي انجام مطالعه اصلي طراحي گرديده است كه با انجام آن همچون ورزشكاري كه با نرمش و گرم كردن خود امكان بهره برداري بهينه از فرصتها را براي خود فراهم مي كند شرايطي را به وجود آورد كه بروز آفات مكالمه جلوگيري مي كند و به تمركز حواس دامن مي زند .

اسلاید 111: -بررسي اجمالي كل كتاب هنگامي كه براي اولين بار با كتابي برخورد مي كنيد و قصد مطالعه آن را داريد ، به بررسي اجمالي آن در مدت 2- 1 دقيقه بپردازيد .

اسلاید 112: - بررسي اجمالي هر فصل هر زمان كه قصد مطالعه فصلي از كتاب را داريد ، به بررسي اجمالي آن در مدتي كمتر از 2 دقيقه بپردازيم .

اسلاید 113: - سوال گذاري سومين مرحله از مراحلي كه پيش از مطالعه اصلي صورت مي گيرد ، سوال گذاري است . اين مراحل نه تنها مهمترين مرحله بخش اول نظام مطالعه كه از مهمترين مراحل كل نظام مطالعه محسوب مي شود و از آن چنان تاثيري برخوردار است كه مي تواند تغييري وسيع در اندازه هاي ميزان يادگيري ، علاقه ، توان تجزيه و تحليل و نوع نگرش ايجاد كند و در ساير موقعيتها تاثير گذارد .

اسلاید 114: ب. بخش مراحل حين مطالعه در هنگاي مي توان به اجراي مراحل اين بخش پرداخت كه مراحل پيش مطالعه طي شده باشد در غير اينصورت نمي توان به كسب بازدهي مطلوب نايل شد .

اسلاید 115: 4- مطالعه و يادداشت برداري در اين مرحله با سرعتي متناسب با متن ، به مطالعه مي پردازيم: بخش هاي ساده و تكراري و توضيحي را با سرعتي بيشتر و بخشهايي را كه سنگين تر و حاوي اطلاعات تازه است ، با سرعتي متعادل مي خوانيم .

اسلاید 116: 5- بازنگري و بازخواني طرح شبكه اي پس از مطالعه متن و اجراي طرح شبكه اي به بازبيني طرح شبكه اي در حالي كه به دقت تمامي شاخه هاي آن را از نظر مي گذرانيم به بازيابي متن مي پردازيم ، اقدام مي كنيم .

اسلاید 117: 6- بازيابي و سنجش خودپس از طي مرحله بازنگري و تصوير برداري ذهني از طرح ، به بازيابي و امتجان خود مي پردازيم .

اسلاید 118: ج. بخش مراحل پس از مطالعه همانگونه كه گفته شد با طي مرحله بازيابي و آزمون خود ، كار مطالعه پايان پذيرفته و طرح شبكه اي بايگاني گرديد .

اسلاید 119: 7- مروراين مرحله در چندين نوبت صورت مي گيرد و اهميت آن در افزايش زمان پايداري مطالب در حافظه است .

اسلاید 120: به طور خلاصه زمانهاي مرور بدين شرح مي باشد : مرور اول : يك روز پس از مطالعه .مرور دوم : 10 روز پس از مررو اولمرور سوم: يك ماه پس از مرور دوم

اسلاید 121: مرور چهارم : 4 ماه پس از مرور سوممرور پنجم : يك سال پس از مرور چهارممررو ششم : دو سال پس از مرور پنجم

اسلاید 122: مرور هفتم : 5 سال پس از مرور ششممرور هشتم : 10 سال پس از مرور هفتممرور نهم : 20 سال پس از مرور هشتم

اسلاید 123: بخش سومفصل 10يادگيري خلاق

اسلاید 124: يادگيري خلاق بيانگر سيري است كه طي آن درك كامل و به خاطر سپاري تمامي داده ها انجام مي پذيرد و بازيابي آن به راحتي امكان پذير مي گردد و در اين گذر ، درك زواياي نا پيدا و كسب روابط ميان مفاهيم و تجزيه و تحليل داده ها در گستره اي از خلاقيت تحقق مي يابد بنابراين يادگيري خلاق بيانگر همراهي خلاقيت و يادگيري و يا حضور خلاقيت در پي يادگيري است .

اسلاید 125: نيمكره هاي مغز مغز از دو نيمكره چپ و راست تشكيل شده است در زمينه مطالعه ؛ يادگيري علوم ، رياضيات ، فنون ، خواندن و نوشتن ، با استفاده از ويژگي هاي نيمكره چپ صورت مي گيرد .

اسلاید 126: تحريك نيمكره راست مغزهمان گونه كه پيش از اين گفته شد ، كليد تحريك نيمكره راست مغز ، اقدام ( مطالعه و يادگيري ) بر مبناي ويژگي هاي نيمكره راست است .

اسلاید 127: فصل 11شناخت حافظه

اسلاید 128: در تعريفي از حافظه ، مي توان آن را دستگاهي دانست كه بوسيله آن نگهداري و بازيابي مطالب صورت مي گيرد . پس حافظه دو عمل به خاطر سپاري نكات حال و به خاطر اوري نكات گذشته را به عهده دارد .

اسلاید 129: حافظه در تشبيه براي درك چگونگي كاركرد حافظه و يافتن شيوه اي كه تقويت حافظه و افزايش بازدهي را به همراه داشته باشد ، به كشف كاركرد حافظه از طريق مقايسه و تشبيه آن با عناصر و عواملي كه داراي وجوه مشترك با حافظه مي باشند مي پردازيم .

اسلاید 130: الف . حافظه و عضله وجه تشبيه حافظه و عضله ، تشابه در نتيجه اعمالي است كه ورزيدگي و تقويت حافظه و عضله را در پي دارد .

اسلاید 131: ب. حافظه و انبار تشبيه حافظه به انبار برمبناي ويژگي ذخيره سازي در انبار و حافظه است .

اسلاید 132: ج. حافظه و پولوجه تشابه حافظه و پول ، در گردش است .مبناي چنين تشبيهي در آن است كه هر چه پول ، گردش بيشتري كند و تعداد مبادلات بيشتري با حجم واحدي از پول انجام پذيرد ، بر ارزش آن افزوده مي شود .

اسلاید 133: فصل 12تداعي : پيوند براي پايداري

اسلاید 134: يكي از ابزار مهم ياد ياري ، نظام تداعي است بهره گيري از نظام تداعي در هنگام مطالعه و به خاطر سپاري مطالب ، موجب پايداري داده ها در حافظه و كمك به بازيابي كامل آن مي گردد .

اسلاید 135: شناخت تداعي تداعي ، ايجاد ارتباط ميان دو داده است . نظام هاي تداعي بدين قرار است : 1-غير عادي هرگاه ارتباط ايجاد شده ميان عناصر دو سوي تداعي ، غير عادي و غير منطقي باشد ،جلب توجه بيشتري مي كند.

اسلاید 136: 2- تحركنظام تحرك از شيوه هايي است كه به كارگيري آن در ايجاد ارتباط ميان مفاهيم به بر جسته سازي و تمايز آن از ديگر سطوح و در نتيجه پايداري مفاهيم و ارتباط ميان آن مفاهيم ، مي افزايد .

اسلاید 137: 3- رنگبهره گيري از رنگ براي ايجاد ارتباط و تداعي ميان مفاهيم ، به منزله بر جسته سازي مفاهيم و تمايز ارتباط از ساير سطوح و افزايش زمان پايداري مطالب در حافظه است .

اسلاید 138: 4- مبالغهبي ترديد يكي از ابزار بر جسته سازي و ايجاد تمايز ، مبالغه در اندازه ، تعداد ، حجم و وزن مفاهيم است به گونه اي كه بلادرنگ به جلب توجه ناظر به آن عناصر بيانجامد.

اسلاید 139: 5- جايگزيني نظام ديگري كه موجب برجسته سازي و تمايز عناصر اصلي از ديگر عوامل پيرامون مي گردد ، جايگزيني است.

اسلاید 140: 6- نقش خود درك و پايداري صحنه ها در حافظه ، هنگامي كه خود شاهد و ناظر آن صحنه ها بوده ايد .

اسلاید 141: فصل 14نظام هاي يادياري

اسلاید 142: كاربرد كاربرد داده هاي ذخيره شده در حافظه منجر به پايداري آن اطلاعات مي گردد .

اسلاید 143: مشاهده ذهني تجسم و مشاهده ذهني در موارد متعدد و در تمامي نظامها كاربرد دارد .

اسلاید 144: تصاوير ذهني تصاوير ذهني همان نظام تداعي است كه در ان ميان مفاهيم طبق اصول تداعي يا بدون رعايت آن اصول، ارتباط برقرار مي شود و الزاما به داستان تبديل نمي شود .

اسلاید 145: داستان سرايي داستان سرايي ارتباط و مشابهت فراواني با تداعي و تصاوير ذهني دارد ، با اين تفاوت كه در داستان سرايي الزامي دررعايت اصول تداعي و توجه به نظامهاي تداعي نيست .

اسلاید 146: واژه هاي مشابه و مانوس در هنگام مطالعه و در هر شيوه يادگيري ديگر ، با كلماتي مواجه مي شويم كه به سادگي به خاطر سپرده نمي شود ، بويژه واژه هايي كه به صورت اسامي خاص در رشتههاي مختلف علمي كاربرد دارد و يا نام اشخاص ، اماكن و يا اشيا مي باشد .

اسلاید 147: نمادها نظام يادياري نمادها ، ارتباط نزديكي با نظام تطابق با واژه هاي مشابه و رايج دارد . گره مكاني گروه بندي

اسلاید 148: طبقه بندي چنانچه بتوان داده هاي ارائه شده را در چند گروه طبقه بندي نمود ، به راحتي مي توان آن داده ها را به خاطر سپرده و بازيابي نمود . حروف اول : شايد يكي از ساده ترين شيوه هايي كه از ديرباز به كار گرفته شده است ، استفاده از حروف اول نامها يا عبارات بوده باشد .

اسلاید 149: فصل 15ضمير نا خود اگاه و تصوير ذهني

اسلاید 150: ضمير نا خود آگاه همچون تصوير ذهني ، متاثر از داده هايي است كه سير تصميم گيري را شكل مي دهد و همانگونه كه نگرش خويشتني بر حركت به سوي هدف و يا دور شدن از هدف نقش دارد ، ضمير نا خود آگاه نيز بستري است كه مي تواند بر مبناي نوع ارتباطي كه با آن بر قرار كرده ايم ، نيل به هدف با دوري از آن را شكل دهد .

اسلاید 151: ضمير ضمير را تحت عناوين ، من ، من برتر ، خود من و خويشتن خويش ، مي شناسيم و بيانگر تواني است كه بدون آنكه حضوري ملموس داشته باشد ، تمامي اعمال خود را در حوزه ديد و كنترل خود دارد و از حضور خويش با ردپايي كه بر تصميم گيريها و اعمال آگاهانه و نا خود آگاهانه در هر دم بر جاي مي گذارد ، جلوه مي بخشد.

اسلاید 152: ضمير در دو گونه : ضمير خود آگاه و ضمير نا خود آگاه موجوديت دارد . ضمير خود آگاه همچون سربازي به ايفاي نقش و دريافت اطلاعات از محيط و آنچه با آن مواجه مي شويم مي پردازد و در اوقات بيداري وبه طور آگاهانه عمل مي كند .

اسلاید 153: كاركرد ضمير نا خود آگاههمانگونه كه گفته شد ، ضمير نا خود آگاه نقش فرمانده و تصميم گيرنده را ايفا مي كند كه همچون ديگر فرماندهان ، متكي به دو منبع براي پردازش داده ها و تصميم گيري است .

اسلاید 154: 1-ضمير نا خود آگاه تحت تاثير اطلاعات دريافتي از ضمير خود آگاه عمل مي كند . 2- ضمير نا خود آگاه قارد به تبديل داده ها و نگرش هاي منفي به مثبت و بالعكس نيست. 3- ضمير نا خود آگاه قارد به تمايز داده هاي تخيلي از واقعي نيست .

اسلاید 155: ارتباط با ضمير نا خود آگاه 1- تعيين اهداف منطقي و دست يافتني 2- تجسم و القاي هدف به ضمير نا خود آگاه3- عدم تجسم موانع و مشكلات در هنگام القاي هدف4- تجسم و القاي بهنگام هدف 5- تلاش و پشتكار براي تحقق هدف

اسلاید 156: شيوه القاي هدف به ضمير نا خود آگاه القاي هدف به ضمير نا خود آگاه با توجه به اصول كاركرد و ارتباط با ضمير نا خود آگاه ، به منظور بهره گيري از توانهاي بيشمار خويش براي نيل به هدف صورت مي گيرد. . اصول و شيوه القاي هدف بدين قرار است .

اسلاید 157: 1- باور و نگرش خويشتني پويانخستين اصل جهت القاي هدف ، ايمان به خود و باور داشتن است بي آنكه خللي در اين باور پديد آيد . در طول زندگي خويش و بنا به موضوع پژوهشهايي چند ، با افرادي بر خورد داشته ايم كه آنگاه كه از صميم قلب و يا باوري قوي ، دست طلب به سوي معبود خويش گشاده اند .

اسلاید 158: 2- آرامش و تمركزبستر ديگري براي القاي هدف به ضمير نا خود آگاه ، آرامش است .

اسلاید 159: 3- تجسم هدف در پي حضور آرامش و نيل به تمركز ، به منظور القاي هدف به ضمير نا خود آگاه با چشماني بسته به تجسم آن هدف مي پردازيم .

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید