صفحه 1:
درس شيوه هاي مطالعه( © واحد )
لكي ارسي
كتاب يادكيري خلاق
درك خلاقاته و به خاطر سياري هميشكي تعامي
: مولف
فتح ا... شجري
۱۳ 4ug3 :
eee Dee eee
صفحه 2:
طرح درس شیوه هاي مطالعه :
٠» ابتدا كليات نحوه مطالعه و خواندن از طريق معرفي
ابزارهاي مورد استفاده در مطالعه توضيح داده مي شود .
se tree be kencone wey 0 2
مطالب خواندني مختلف شامل روزنامه » كتاب و غيره
شرح داده مي شود .
ee SEERON ES Sere Lenae Eo
مطالب درسي و غیره و ويژگي هاي نوع خواندن هر کدام
. توضیح داده مي شود
صفحه 3:
٠ روش هاي طبقه بندي مطالب خواندني به قصد حفظ
و يادآوري در آینده و روش و نحوه یادداشت برداري
و مرور مطالب نیز به طور مفصل آمده است .
٠ هدف هاي افزايش سرعت مطالعه به قصد يادكيرء
خلاق » توسعه اقتصادي صرفه جويي دروقت » تفكر
و تعقل . توسعه فر هنكي و غيره » به عنوان هدف
نهايي يادكيري روشهاي مطالعه شرح داده شده است
صفحه 4:
5 اهداف درس شيوه هاي مطالعه :
٠ هدف ازتدريس كتاب شيوه هاي مطالعه بري
لك ل ا SER ا ۱
موادخواندني در محيط كتابداري در ارتباط هستند آن
eres ا ا ل ل ل
تمرین کنند تا بتوانند مطالب بيشتري را مطالعه
نمايند .
صفحه 5:
۰ همچنین دانشجویان كتابداري که بعضا در کتابخانه
هاي كودكان و نوجوانان مشغول به كار مي شوند
pit ا رن
مطالعه آشنا سازند تا موجب رشد فكري و فرهنگي
آنان شده و شرايط توسعه فرهنكي و اقتصادي جامعه
را فراهم آورند .
صفحه 6:
٠ جايكاه درس شيوه هاي مطالعه در مجموعه درس هاي
كتابداري
ا
در آینده با آن رو برو هستند » يعني كار در محيط انواع
كتابخانه ها » لازم است ضمن يادكيري فنوز ۳
هاي مطالعه صحیح براي مطالعه هر چه بيشتري
مطالب درسي » توانايي أموزش اين روش ها را به
مراجعه كنندكان به كتابخانه به ويزه كتابخانه هاي كودك
ICS Ey ETS ESS ie] ل م
صفحه 7:
لذا درس شیوه هاي مطالعه و منبع درسي معرفي شده
PD CSB SEL Pee TE BRT LweS
دارد.
۰ امیدوار است داشنجویان با يادگيري انواع روش هاي
مطالعه » بتوانند در محيط كتابخانه ها موثر تر واقع شده
RDP rer > tai er Cn) 02
"۱
صفحه 8:
بخش اول
4
يادكيري خلاق :
eB ا ا
an Ve ete
صفحه 9:
د
۰ تعریف يادگيري خلاق و مهارتهاي مطالعه
٠ در نكاهي كذرا به يادكيري خلاق مي توان اين تعريف را
به عمل آورد ٠
٠ يادكيري خلاق عبارتست از : توانايي يادكيري بيشترين
ا ا 026
خاطر آوري راحت و كامل مطالب » همراه با خلاقيت .
صفحه 10:
٠ هدف
0 ل ل ا Te
گرفته شده » بر مبناي تعریف آن تعیین گردیده است
و آن عبارتست از : درك کامل و خلاقانه » به خاطر
1۱ ی
يك بار يادكيري افزايش سرعت مطالعه و به خاطر
. آوري راحت و كامل
صفحه 11:
تفکر و توسعه
فرضيه اي كه اساس مهارتهاي مطالعه را تشكيل مي دهد » مبتني
CIBC UNS rr app ee Cerro oe ae 2001
خلاق و مهارتهاي مطالعه » منجر به رشد قوه تعقل و تفکر مي
گردد که اين خود مبناي توسعه يافتگي فرهنگي را تشکیل مي دهد »
رشد فرهنكي - كه خود از اركان توسعه اقتصادي است - و
ا ل ا ا ا ل ل
كيري از آن مي كردد كه به معناي افزايش بهره وري است » در
لت ۱
ارمغان مي آورد ..
صفحه 12:
تبیین اين فرضیه - كه از فرضيه هاي مهم اين
aac سیستم اگزيوماتيك » بدین شرح
مي باشد :
SRE OU vrr exp reas ۰ ۱ ۱
تعقل و تفكر تحقق مي يابد .
» اگر رشد قوه تعقل و تفكر صورت كيرد » يس توسعه
eS Sree) ل
صفحه 13:
٠ اكر وقوف به تواناييها و بهره كيري از آن صورت
كيرد يس افزايش بره وري و رشد اقتصادي تحقق
0
* و نیز : اگر رشد قوه تعقل و تفکر صورت گیرد پس
وقوف به تواناييهاي خويش و بهره كيري از ان
حاصل مي شود.
صفحه 14:
: در نتيجه ٠»
٠ اكر افزايش بهره وري و رشد اقصادي تحقق
ل ا ل م
ee moyen.
صفحه 15:
9 tS ete 6 ei
اس 0 gf a,
۰ اگر مهارتهاي مطالعه فرا گرفته شود ۰ پس افزایش
دانش و اطلاعات صورت مي گیرد .
cee Case WEEE eSB: E Wr rsp ews
مطالعه گسترش مي یابد..
صفحه 16:
ل 0
050
٠ هر ان جيزي كه موجب شود نتوان حداكثر
بازدهي ۳ از اوقات ۱۳ كرد افات
پا
صفحه 17:
مقابله با آفات مطالعه :
* طبقه بندي هاي متنوعي از سيستمهاي مطالعه -
mee ا ا ا ل Peg)
ESE CDE NOL ا 0 0ه
۰ مطالعه با سرعت زیاد و متوسط و کم
صفحه 18:
* مطالعه براي دريافت اطلاعات كلي و آشنايي
اجمالي با مثتن » با سرعت زياد صورت مي
گیرد .
صفحه 19:
۰ عبارت خواني » دقیق خواني و خواندن تجمسي
در اين طبقه بندي جاي دارد .
٠ در عبارت خواني بر اندیشه خواني » در دقیق
خواني بر خواندن تجمسي و بر كشف زواياي نا
ا ا
صفحه 20:
در مطالعه با سرعت کم » بر تفکر تاکید مي گردد ۰
در reel و0۱ 39 ۱۳9
ل ا ا ك2
دارد » مطالعه با سرعتي 06
در دقیقه صورت مي گیرد و گاه دقايق و
ساعات طولاني صرف تفكر و تعمق در مورد
. يك كلمه يا عبارت مي شود
كسبل
صفحه 21:
۰فصل 6
» گام نخست :
۱۳ Te
صفحه 22:
ل ا ل ا لت
ESE Ey OER ECTS ID EBS CS
كلامي - قرار دارد .
٠ هر دو شيوه كفتاري و نوشتاري مهمترين شيوه هاي
و انتقال اطلاعات به حافظه مي باشند كه حس
شنوابي در شكل كفتاري ٠ حس بيذاي در شكل
نوشتاري يادكيري كلامي ٠ امر كسب اطلاعات را
بعهده دارند .
صفحه 23:
۰ دریافت اطلاعات
ا ل 0 0 0 كك
* اولین اصل یا مرحله آن » دیدن است .
ا لا
. سومين اصل يا مرحله دريافت داده ها درك است ٠»
صفحه 24:
Te eee
. مبناي افزایش سرعت مطالعه درك بصري است .
۰ به عبارت دیگر مي بایست مطالعه را با حذف شیوه
کلمه خواني به گونه اي انجام داد که بتوان با دیدن »
۳۹
صفحه 25:
دست خواني
دست خواني يعني استفاده از دست یا هر خط بر ديگري بعنوان
راهنما در هنگام مطالعه .
فحت لیا نات تشم درد Dee jee MN
نیز از طریق مقابله با سرگرداني چشم بین کلمات و خطوط » به
د
با بركشت جشم روي كلمات قبلي مقابله مي كند كه افزايش
سرعت مطالعه » تمركز حواس و افزايش درك را در بي دارد .
ا ا ا ا 0
كلمه خواني و محدوديت حوزه ديد » كمك مي كند .
صفحه 26:
۰ مباني دست خواني
0
به آن رعايت اين اصول ضروي است :
٠ كتاب در فاصله حدود (60 سانتيمتري قرار
گیرد .
* ( پشت میز مطالعه ) و روي کتاب خم نشویم و
: بنشينيم.
صفحه 27:
رات انر ف لشم ل لل شركة
سر ناب a oe oe ee
ا ات ا ل ۱۳-0
* زیر تمام خطوط دست برده شود .
۰ از ابتدا تا انتهاي خط دست خواني شود .
٠» حركت دست نرم و روان باشد و نه با سفتي و
صفحه 28:
* از راست به چپ دست خواني شود ( در متون
Ceres ON te Wee pier n iy 0 ۱۳
٠ حركت دست يكنواخت باشد و حالت ضربه اي
منقطع و متوقف شده در يايان خطوط نداشته باشد
صفحه 29:
» هنكام بركشت در دست خواني كامل خطوط ٠
0 ا
٠ يس از رسيدن به يايان خط » دست از روي
صفحه بلند مي شود و در ابتداي سطر بعدي
قرار مي كرد و به همين ترتيب تمامي خطوط
دست خواني مي شود .
صفحه 30:
ل 0
٠ سرعت عبارتست از طي مسافتي معين در
واحد زمان .
صفحه 31:
۱9 مقدار متن مورد مطالعه - سرعت مطالعه ٠
٠ سرعت مطالعه نيز از اين قاعده مستثني نيست و
مسافت طي شده » همان متن مورد مطالعه مي باشد »
پس ۰
مقدار متن مورد مطالعه
-سرعت مطالعه
صفحه 32:
میانگین کلمات خطوط » تعداد
خطوط مورد مطالعه |
oe)
صفحه 33:
۰فصل 9
* بروز آفات مطالعه
صفحه 34:
٠ شيوه هاي نادرست مطالعه و از جمله كند خواني - كه شيوه
رايج مطالعه است - جه عوارضي را به دنبال دارد ؟
۰ 0اتلاق وقت
٠ ©- خستكي
ف طم
٠ <64- كاهش درك مطلب
ee PLD rer c) ۰
۰ ©2- كند ذهني
صفحه 35:
* فصل 6
1 nee re
صفحه 36:
افزايش سرعت مطالعه
CESS Se noe ا ا ra
بصري و دست خواني مورد بررسي قرار مي
كيرد و شامل قواعدي است كه انجام يا
. خودداري از انجام اعمالي را فرمان مي دهد
صفحه 37:
٠ الف . دست خواني
٠ |0-مقابله با سركرداني جشم بين كلمات و خطوط
۰ 0- جلوگيري از برگشت چشم به عقب
صفحه 38:
٠ب كشت ارادي روي كلمات و خطوط قبلي ما
بر اساس يك انتخاب آگاهانه و ارادي است
ال 9
حرکت به عقب در هنگامي است که چشم در
حال حركت به جلو براي شناسايي كلمه بعدي
صفحه 39:
۰ شیوه هاي مقابله با برگشت چشم به عقب
* مبناي مقابله با پدیده برگشت چشم به کلمات
SO Pye RM Dayne ل
٠ )-رعايت اصول و شرايط مطالعه
٠» ©- تصميم به خودداري از بركشت به عقب
eee ay
صفحه 40:
ل 0
درك بصري عبارتست از : با ديدن » درك كردن »
به عبارت ديكر هركاه درك مطالب بدون خواندن و
اداي كلمات صورت كيرد » مبادرت به درك بصري
مطالب كرده ايم كه شامل موارد زير مي باشد .
ل 0
ae ES ل
صفحه 41:
* شیوه هاي مقابله با کلمه خواني
٠» مبناي درك بصري » خودداري از كلمه خواني است
۱
یکدیگرند -
: مي توان سود جست ٠
کاهش زمان مک روي کلمات ؛ - ۰
۳ ال ٠
صفحه 42:
۰ -کاهش زمان مکث روي کلمات :
۰ حركت جشم در هنكام خواندن به صورت مكث
و پرش انجام مي گیرد و نه به گونه مستقیم
٠ . مكث يا توقف بيانكر مدت زماني است كه
خواندن آن متوقف مي ماند.
صفحه 43:
۶ پس از انجام این امر » چشم متوجه کلمه بعدي
براي شناسايي و خواندن مي كردد » از حركت
جشم از كلمه اي به كلمه ديكر تحت عنوان
يرش ياد مي شود .
Sa tee Se re eee
مطالعه كه به صورت مكث و يرش انجام مي
يذيرد » خواندن متن را ممكن مي سازد .
صفحه 44:
ء آنچه موجب تفاوت میان کند خوان و تند خوان
ee wee MB Tenor: 0
م ع ا درن
زمان مطالعه ) را براي هر دو يك دقيقه منظور
ey rae coneareres 00
براي هر توقف یا مکث است .
صفحه 45:
ل م
. حوزه ديد عبارتست از تعداد كلماتي كه در هر
ree يكت )) حرا ل شرك
٠ در كلمه خواني » حوزه ديد يك كلمه است يعني
ا ا ا ا |
ae Oe Ss ل ا 0 062
كيرد .
صفحه 46:
| خوروة ف ۱ سرعت مطالعه
صفحه 47:
لت
۰ شیوه هاي افزایش سرعت طالعه
صفحه 48:
٠» افزايش قطعي و دستيابي به آخرين كرانه ها در
سرعت مطالعه » از طريق :
٠ كاهش زمان مكث روي كلمات و
. افزابش حوزه ديد روي مي دهد ٠
صفحه 49:
oe ie
زماني که قادر به دیدن و رزیت اجسام و آنچه در گستره
دید ما قرار دارد خواهیم بود که تصاویر آن اجسام » که
در پرتو نور هویدا مي گردد » بر شبکیه چشم نقش بندد .
شبکیه از هزاران سلول حساس به نور تشکیل شده است »
تحريك و بر انكيخته شدن اين سلولها بيانكر انعكاس
اجسام و تشكيل تصاوير وارونه بر شبكيه است .
صفحه 50:
ren Creer pT awa ل
Trees) ا aye eer
- امکان ریت واضح تثر شي ء را در مقایسه
با نگاه مستقیم به شي ء ممکن مي سازد .
صفحه 51:
٠ به حالت رؤيت اشيا با استفاده از حوزه بينايي
مركزي (لکه زرد ) ۰ بينايي مركزي
نسبت به آن شي ء گفته مي شود .
٠ بر همين منوال حالت رؤيت يك شيء كه با
استفاده از حوزه بينايي محيطي حاصل مي شود
N ee rentrcinpe vee wp crn 26
سود .
صفحه 52:
در برخي از موادر لام است تنها با استفاده از
بيناي مركزي ٠» كه به معناي تشكيل تصوير شي
ل ا ا ل Bye
كار كنيم » مثل نخ كردن سوزن .
صفحه 53:
٠ امادر بسياري از مواقع - مثل مطالعه - نيازي به
استفاده تنها از بينايي مركزي نيست و مي توان از
بينايي محيطي نيز براي انجام آن عمل سود جست.
a اما بنا بر عادت و آموزشهاي اوليه و ناتواني و تنبلي
ا ree ee ne 1
بينايي محدود حاصل از حوزه بينايي مركزي» بسنده
۳
صفحه 54:
تکنيكهاي کاهش زمان مکث و افزایش حوزه دید
ای کاس ان کت ر Bais aSyss MGS)
طراحي كرديد است در همه شرايط به سادكّي امكان
يذير است .
اك ا ا 0
ممارست فرد ارتباط دارد.
صفحه 55:
SEES Seer cts Lee
اجراي دقيق دستور العمل ها در هنكام مطالعه
يرداخته شود » نيل به نقطه مطلوب و حفظ و
كسترش نتايج حاصله به نحو شايسته تري
صورت خواهد يذيرفت .
صفحه 56:
۳۹۳ کارت
٠ براي افزايش حوزه دید
۰ 9- براي کاهش زمان مکث
صفحه 57:
۰ ب. کتاب
٠ تمرين با كتاب مطابق با اين روش به منظور
كاهش زمان مكث تؤام با افزايش حوزه ديد
صورت مي كيرد .
صفحه 58:
* ج. روزنامه
٠» تمرين با روزنامه » تداوم تمرینها و روشهايي
wren ar ror سا
صفحه 59:
و ۳
2
٠ بهره وري و شرايط مطالعه
صفحه 60:
٠ بهره وري عبارتست از:
Sermon perry re ۰ 00
مبناي صرف كمترين هزينه و انرزي »
بيشترين بازدهي حاصل شود و موانع تحديد
كننده و باز دارنده در راه كسترش برنامه زايل
گردد .
صفحه 61:
٠ شرايط مطالعه
٠ بهره وري در مطالعه » در شرايطي روي مي دهد
كه با صرف كمترين زمان و انرزيء امكان فراكيري
Des ل ا ا ل ا كك
ا ا ا ل ا OB Ve
ا 9
متون نمي باشد .
صفحه 62:
۲۷۳۹ 0 ee rer
٠. شر ایط مطالعه کننده در بردارنده اصول و
eat ps er) BY) ا 2 1 ا ا
در هنگام مطالعه دارا باشد.
صفحه 63:
care
به جه منظور و براي نیل به کدامین هدف اقدام به مطالعه
مي کنیم ؟
©- تصوير ذهني مثبت ( نكرش خويشتني يويا )
Oe ا ال S Ses weet)
eS STOWE Ce CEOs ل
تصویر ذهني بیانگر نوع نگرش به خود ۰ موقعیت و
ييرامون خود است كه مي تواند در شكل مثبت » منفي و يا
نيمه منفي بروز يابد .
صفحه 64:
كه
۷ ل ا SB
0 ا لل ا Te T8)
» اختلال در يادگيري را موجب مي شود
. ضروري است
صفحه 65:
۰ - علاقه
٠ مطالعه را با خواندن منابع مورد علاقه و ساده
تر آغاز كنيد و با رعایت دامنه يادگيري و
زمانبندي مطالعه » از بروز خستكي و دامن
زدن به بي علاقگي جلوگيري کنید .
صفحه 66:
۰ - زمان مطالعه
Jie انتخاب زمان مطالعه توجه گردد که انرژي
كافي و تمايل براي انجام مطالعه داشته باشيم و
دچار خستگي و آثفتگيهاي روحي نباشیم و پس
از استراحت و رفع خستگي به مطالعه بپردازیم
صفحه 67:
۳۹
۰ بهترین مکان براي مطالعه » خانه اي است که
در آن زندگي مي کنیم .
صفحه 68:
۰ - برنامه ريزي
٠از ويزكي هاي اصلي براي نيل به هر هدفي »
برنامه ريزي است .
صفحه 69:
9 - رفتار مطالعه
2 CIOS Seer Oe CC a
ee ore Se reer
۰ شرطي شدن بیانگر حالتي است که فرد خود را ملزم به
لا ار Vers
۰ شرطي شدن اگر موجب ایجاد محدودیت در استفاده از
ابزارٍ و امكانات كريدد » نامطلوب و نايسنديده است .
صفحه 70:
۰ - زمانبندي مطالعه
٠ از مهمترين مواردي كه تحت عنوان شرايط مطالعه
TP OS EDT) ل ا ا |
* تنوع در متون مورد مطالعه روزانه
re ere es See rar i
* دامنه پادگيري : نقطه اوج شرایط مطالعه در اصل دامنه
يادگيري نهفته است ۲
صفحه 71:
0
٠ اين مرحله بيانكر شيوه اي است که براي مطالعه
مورد استفاده قرار مي كيرد .
كا سه سان الكل الست كدر سه يقن
rule eewg rt] ا ل سن
مورد بررسي و عمل قرار مي كيرد.
سر ف
صفحه 72:
۳۰۳۰۳۰۵
٠ از جمله عواملي كه به افزايش ميزان بازدهي و
يادگيري مي انجامد و امکان يادآوري راحت و
سریع مطالب به خاطر سپرده شده را فراهم مي
سازد » مسئله ارتباط و تداعي است .
صفحه 73:
eg igen) vege eclen wan لت
بر اساس توجه به اين ارتباط امکان ثبت مطلب
در حاظه و در نتیجه بازيابي و به خاطر آوري
مطالب بر مبناي به یادآوردن ارتباط موجود » و
Ce ee Ter eer ere
ا ل 22ل
صفحه 74:
۰ - برجسته سازي
9 Ler Ue RE eel
کردن و نمایاندن بخشي از متون مورد مطالعه
. به يكي از روشهاي بر جسته سازي » نماييم
موجب به خاطر سپاري مطالب و بازيابي آن بر
[۱ Pre ا
صفحه 75:
۰ عوامل موثر در يادآوري
لت
٠ همانكونه كه در اصل نظام مطالعه از شرايط
ا ال 020
مرور آن در تاريخهايي معين مي يردازيم تا
اطلاعات به حافظه بلند مدت انتقال يابد .
ی
صفحه 76:
۳ omy
برجسته سازي 0 ۰
و
صفحه 77:
۰ استراحت
* زمان استراحت بیانگر فاصله زماني میان دو بخش
مطالعه ۰ براي اجراي اصل دامنه بادگيري است .
۱
( به طور متوسط (0© دقيقه ) مطالعه » در حدود
EERO VER ETT ty =) 3300
مي پردازیم .
صفحه 78:
0 eer aCe Ss
PO Prer eres Moree
دامنه يادگيري فراهم مي گردد.
صفحه 79:
٠ يكي از عمده ترين ن ابزاري كه به سادكي در
اختیار ai افراد است و استفاده از ol مو جب
حركت به سوي كمال و نيل به اوج موفقيت در
خلاقيت مي كردد » تنفس عميق است .
صفحه 80:
فصل ح)
» |
» طرح شبکه اي
dalle.
بازدهي و روش
صفحه 81:
ا اا CS
مختلف مطالعه انجام كرفته است » همكي بر
اين نكته توافق دارند كه: بيشترين بازدهي در
مطالعه بر مبناي یادداشت برداري ۳۹ مي
صفحه 82:
+ استخراج و تظیم نکات کليدي
٠ نكات كليدي از يك يا جند كلمه تشكيل شده است
A ree 001
كزينش آنها به عنوان نكته كليدي آن است كه
مي تواند به تداعي متن مرتبط با آن بيردازيد .
ی
صفحه 83:
٠ يس از استخراج نكات كليدي » به دو كونه
نسبت به ثبت ان اقدام مي كردد
۰ : در نظام خطي . نکات كليدي در پي یکدیگر
eet te Tee ae ee
بازيابي متن با به خاطر أوردن اين نكات »
انجام مي كيرد .
صفحه 84:
ب در نظام شبكه اي » نكات كليدي بر حسب موضوع در
شاخه هاي اصلي که شاخه هاي فرعي و زیر فرعي و
Wee CH Way Ie yee 0[
۰ طرح شبکه اي به گونه اي تنظیم مي گردد که در
نكاه اول يس از شناخت عنوان مطلبء توجه به شاخه
Pe heer born een
معطوف مي گردد .
صفحه 85:
٠ بهترين زمان براي ا ستخراج نكات كليد ي و
ap) WEEN ل 0 ل
صفحه 86:
۰ اصول اجراي طرح شبکه اي
* در هنگام اجراي طرح شبکه اي مي بایست به گونه اي عمل
بح
يا قصد تصوير برداري ذهني از أن در يايان اجراي طرح
داريم » بلافاصله طرح كلي از آن باتفكيك عناصر اصلي و
eres) ا ا BEES eee er
WORM eee Ere ل اك
ey ee ee ا ا 9
ل ا ل ل ل PSAP
صفحه 87:
۰ -مشخص کردن عنوان مطلب
۰ - تمایز نکات اصلي از فرعي
٠ استفاده از کادرها » اشکال خطوط و رنگهاي متفاوت
» رهكشا خواهد بود ضمن آنكه اختصاص دادن
جايكاهي مشخص به شاخه هاي اصلي در كنار
Vere CTT eT ren Wel 0 3
ا
صفحه 88:
٠ تاثير رنك تا آن اندازه است كه كاه مي توان با
به یاد آوردن رنك مطالب » به تصحيح مطالب
اشتباهي احتمالي در هنكام بازيابي يرداخت .
صفحه 89:
- محدودیت شاخه هاي اصلي
۰ همانگونه که پیش از اين گفته شده » مي
بايست تعداد شاخه هاي اصلي كه به عنوان
مطلب متصل است . محدود باشد » به همان
صورت که به تنه يك درخت سه - چهار شاخه
ENC ENED SCTE TO) 9
ا
صفحه 90:
5 ۳
een oe) wee Sen Ci eee ESE
استفاده از علايم خاص و قرار دادي و همجنين
اشكال اختصاري كلمات » ضمن ايجاد زيبابي و
ا ا 2 0 لكك
برجستگي به يادآوري مطالب در هنگام بازيابي
ياري مي دهد .
صفحه 91:
۰ انواع طرحهاي شبکه اي
9 ae eee ae
طراحي مي توان طرحهاي شبكه اي ر ادر
لحرا كرد ور ره ي از آنها cee
در ein ويژگي و کاربرد خاص دارد و
موارد مختلف به كار كرفته مي شود و عموميت
. دارت
صفحه 92:
1 ern nce
استفاده از نکات كليدي هویت مي یابد و هيج يك
ees TOS NP Ceres TP rs)
eel
صفحه 93:
٠ مدل شعاعي : در طرح شبكه اي مدل
es) ا ل ا ا 0
ee tn ا الل ee ۱72
نيز كه از ساير نكات فرعي و مرتبط با هر
شاخه متمايز شده است » در ييرامون عنوان
مطلب و در جهت حرکت عقربه هاي ساعت -
طبق قرار داد - واقع مي شود .
صفحه 94:
٠ - مدل سازماني : طرح شبكه اي مدل سازماني را مي
توان به دو شكل اجرا كرد :
٠ شكلي از آن را مي توان به صورت جارت سازماني
طراحي کرد .
٠ در اين شيوه عنوان مطلب در بالاي طرح شبكه اي و
شاخه هاي اصلي در بايين عنوان مطلب در اتصال به ان
Sere" ا ل BCE es
هر شاخه اصلي به ترتيب در زير أن واقع مي شود.
و ی
صفحه 95:
۰ - مدل هرمي :
٠ طرح شبكه اي مدل هرمي از جمله طرحهايي
es wenene ۱۳۳۰
٠ اين طرح بويزه در مواردي كه وجوه و نكات
مشتركي بين شاخه هاي اصلي وجود دادر »
كاربرد مي يابد .
صفحه 96:
۰ © مدل سلولي :
٠. طرح شبکه اي مدل سلولي مي تواند گونه اي
از طرح شبكه اي مدل شعاعي يا سازماني باشد
كه شاخه هاي اصلي آن به عنوان مطلب متصل
صفحه 97:
: مدل هميوشي -© ٠
٠ طرح شبكه اي مدل همبوشي كه از جمله طرحهاي
با كاربرد خاص و تزئيني است » در مواردي به كار
مي رود که وجوه اشتراك میان مطالب بیشتر و تاکید
بر ويژگيهاي مشترك میان نکات اصلي و همچنین
نکات » ضروري باشد .
صفحه 98:
9 Te
۳ tee ot aero
در اين مرحله بر اساس عطف توجه به متن مورد ٠
مطالعه » به كشف مواد و مطالب اصلي و مواد
1 ل es)
كشف مواد اصلي و يا فرعي و تمايز آنها از يكديكر ٠
. »از اركان اوليه يادكيري است
صفحه 99:
صفحه 100:
٠» حال كه بر اين باوريم كه مي بايست به تهيه و
طرح شبكه اي از كتابها و ساير متوني كه قصد
كسب و ثبت اطلاعات را از آن داريم »
بپردازیم » این پرسش مطرحي گردد که علي
رغم فراكيري اصول اجراي طرح شبكه اي »
جكونه مي توان ويزكي هاي متون مختلف را
Tk SEe cel ۱
ل بل
صفحه 101:
۰ الف. متون عادي
Poe eee Tenis ۱[
CT كت Wea Beer ا ا ل
مجدد آنها و همجنين يادداشت برداري از آن ها
وجود دارد .
صفحه 102:
Bee eto
٠ اكر جه آموختيم تمامي متون قابليت ارائه به شكل طرح
شبکه اي را دارند بیان برخي ويژگي ها ۰ امکان اجراي
صحيح و كامل طرح شبكه اي را فراهم مي سازد .
٠ نكات كليدي بخشهاي عادي اين نوع متون ( فني و
raed ل ا ك2
كردد .
صفحه 103:
ree a
٠ از بخشهاي عادي متون ديني ٠» نكات كليدي استخراج و
۳-۰۰۰
و وس ام و
مي باشد و تمايز آن از ساير نكات و بخشها بدين سبب
است كه مجاز به تغيير و جابجايي كلمات در آيات و
حادیث نمي باشیم و مي بایست عیناً به خاطر سپرده
شود و به همان صورت نیز بیان گردد.
تسده
صفحه 104:
۰ متون زبان
» براي اجراي طرح شبكه اي از متون زبان ٠
نكات كرامري آن به صورت كليدي در طرح
شبكه اي كنجانده مي شود و براي هر مورد نيز
Ce ل ا oe
گردد.
صفحه 105:
oe
در هنگام اجراي طرح شبکه اي از متون مختلف ۰
جنانجه با شعري مواجه شديم » مي توان با ثبت آن
در پایین يا پشت طرح شبکه اي » وكذاردن علامت
در محل ان شعر در طرح شبكه اي اقدام كرد .
صفحه 106:
با
* در ابتدا صفحه مورد نظر را مي گشاييم و به خواندن
Ow ۱
* خبر یا خبرهاي مورد نظر خویش رابر اساس
0
٠ تيترهاي فرعي و سوتیترها را که حاوي نکات
برجسته و مهم ان خبر است - مي خوانيم.
صفحه 107:
* چنانچه مایل به كسب اطلاعات بيشتري مي باشيد »
به خواندن اولین پاراگراف خبر که لید خبر نام دارد
و معمولا با حروف بر جسته تر و متمايز از متن
را 0
. اگر اطلاعات جزيي تر و فرعي مورد نظر باشد ٠»
. به خواندن ادامه خبر مي يردازيم
صفحه 108:
ط "تت
صفحه 109:
Seng TO SE ا ل iy
: و نا گستني انجام مي گیرد
ا 0 ال
٠ ب: بخش حين مطالعه
Ces ever eS a
صفحه 110:
و
* مراحل پیش مطالعه به منظور کسب آمادگي براي
انجام مطالعه اصلي طراحي گردیده است که با انجام
We) ا ل ا 7
امكان بهره برداري بهينه از فرصتها را براي خود
فراهم مي كند شرايطي را به وجود أورد كه بروز
آفات مکالمه جلوگيري مي کند و به تمرکز حواس دامن
مي زند .
صفحه 111:
۰ بررسي اجمالي کل کتاب
۰ هنكامي كه براي اولين بار با كتابي برخورد
مي کنید و قصد مطالعه آن را دارید » به
بررسي اجمالي آن در مدت 2۵- 0 دقیقه
بيردازيد .
صفحه 112:
و
٠ هر زمان كه قصد مطالعه فصلي از كتاب را
داريد » به بررسي اجمالي آن در مدتي كمتر از
© دقيقه بيردازيم .
صفحه 113:
۰ - سوال گذاري
اا ا ا م
صورت مي كيرد » سوال گذاري است .
ل ل
مات کار مب رون رال کل نا لته موی
مي شود و از أن جنان تاثيري برخوردار است كه مي
تواند تغييري وسيع در اندازه هاي ميزان يادكيري »
nee ا ا ا ا 0
در ساير موقعيتها تاثير كذارد .
SS See
صفحه 114:
٠ ب. بخش مراحل حين مطالعه
22 0 7 ل ا eae iG
يرداخت كه مراحل بيش مطالعه طي شده باشد در
غير اينصورت نمي توان به كسب بازدهي مطلوب
. نايل شد
صفحه 115:
Ce Er eerie aay ل
9 در اين مرحله با سرعتي متناسب با متن » به مطالعه
مي پردازيم:
۶ بخش هاي ساده و تكراري و توضيحي را با سرعتي
بیشتر و بخشهايي را که سنگین تر و حاوي اطلاعات
تازه است » با سرعتي متعادل مي خوانيم .
صفحه 116:
۰ 0 بازنگري و بازخواني طرح شبکه اي
»* بس از مطالعه متن و اجراي طرح شبكه اي به
دور ی كله روه دالت كام
شاخه هاي آن را از نظر مي كذرانيم 0
Peep Oe
صفحه 117:
۰ 0- بازيابي و سنجش خود
PES Tee SS Se ere
ذهني از طرح به بازيابي و امتجان خود مي
؟
صفحه 118:
ج. بخش مراحل پس از مطالعه
* همانگونه که گفته شد با طي مرحله بازيابي و
آزمون خود . كار مطالعه يايان يذيرفته و طرح
شبکه اي بايگاني گردید .
صفحه 119:
۰ مرور
0
اهميت آن در افزايش زمان بايداري مطالب در
حافظه است .
صفحه 120:
ete NEE Ie OL eT ony
aie)
. مرور اول : يك روز يس از مطالعه ٠
مرور دوم : 00 روز يس از مررو اول ٠
مرور سوم: يك ماه يس از مرور دوم ٠
صفحه 121:
مرور چهارم : 6 ماه پس از مرور سوم *
مرور ينجم : يك سال يس از مرور جهارم ٠
مررو ششم : دو سال يس از مرور ينجم ٠
صفحه 122:
مرور هفتم : © سال يس از مرور ششم ٠
مرور هشتم : (0) سال يس از مرور هفتم ٠
مرور نهم : (0© سال يس از مرور هشتم ٠
صفحه 123:
* بخش سوم
و ۹۱۳3
صفحه 124:
٠ يادكيري خلاق
٠ بيانكر سيري است كه طي آن درك كامل و به خاطر
سياري تمامي داده ها انجام مي يذيرد و بازيابي أن به
راحتي امكان يذير مي كردد و در اين كذر » درك
زواياي نا ييدا و كسب روابط ميان مفاهيم و تجزيه و
تحليل داده ها در كستره اي از خلاقيت تحقق مي يابد
٠» بنابراين يادكيري خلاق بيانكر همراهي خلاقيت و
ee eS Cie at > CE EB a
صفحه 125:
5
٠ مغز از دو نيمكره جب و راست تشكيل شده است در
زمینه مطالعه ؛ بادگيري علوم » ریاضیات » فنون »
خواندن و نوشتن ٠ با استفاده از ويزكي هاي نيمكره
چپ صورت مي گیرد .
صفحه 126:
eo اس
۱9 Wren Wee CHS aT CEE ST
نیمکره راست مغز . اقدام ( مطالعه و يادگيري ) بر
. مبناي ويژگي هاي نیمکره راست است
صفحه 127:
صفحه 128:
٠ در تعريفي از حافظه » مي توان آن را دستكاهي
دانست که بوسیله آن نگهداري و بازيابي مطالب
صورت مي كيرد .
5 يس حافظه دو عمل به خاطر سياري نكات حال و به
خاطر اوري نكات كذشته را به عهده دارد .
صفحه 129:
۰ حافظه در تشبیه
٠ براي درك جكونكي كاركرد حافظه و يافتن شيوه اي
كه تقويت حافظه و افزايش بازدهي را به همراه
داشته باشد » به کشف کارکرد حافظه از طریق
مقایسه و تشبیه آن با عناصر و عواملي که داراي
وجوه مشترك با حافظه مي باشند مي يردازيم .
صفحه 130:
digs paki call
وجه تشبیه حافظه و عضله . تشابه در نتیجه *
Se eke
صفحه 131:
* ب. حافظه و انبار
٠» تشبيه حافظه به انبار برمبناي ويزكّي ذخيره
سازي در انبار و حافظه است .
صفحه 132:
۰ ج. حافظه و پول
٠ وجه تشابه حافظه و يول » در كردش
Cau) .مبناي جنين تشبيهي در آن است که هر
جه يول » كردش بيشتري كند و تعداد مبادلات
بيشتري با حجم واحدي از يول انجام يذيرد » بر
ارزش آن افزوده مي شود .
صفحه 133:
۰ فصل 049
* تداعي : پیوند براي پايداري
صفحه 134:
٠ يكي از ابزار مهم ياد ياري ٠» نظام تداعي است
ا ا 0
به خاطر سپاري مطالب ۰ موجب پايداري داده
گردد .
صفحه 135:
ere perce
. تداعي » ایجاد ارتباط میان دو داده است ٠
: نظام هاي تداعي بدین قرار است ٠
٠ 0-غير عادي
۰ هركاه ارتباط ايجاد شده ميان عناصر دو سوي تداعي
» غير عادي و غير منطقي باشد »جلب توجه بيشتري
58
صفحه 136:
558
۰ نظام تحرك از شيوه هايي است كه به كاركيري آن
در ایجاد ارتباط میان مفاهیم به بر جسته سازي و
ee ا ee ae ور سس
و ارتباط ميان آن مفاهيم » مي افزايد .
صفحه 137:
۳۵ ۷
بهره كيري از رنك براي ايجاد ارتباط و تداعي
ميان مفاهيم » به منزله بر جسته سازي مفاهيم و
1 Pn ent DERE ie
. مطالب در حافظه است
صفحه 138:
۰ <» مبالغه
005 Tee een ee es Nee Te
اندازه » تعداد » حجم و وزن مفاهیم است 0
به گونه اي که بلادرنگ به جلب توجه ناظر به آن
عناصر بيانجامد.
صفحه 139:
2
See Seren ا ل 0
عناصر اصلي از ديكر عوامل پیرامون مي گردد »
جايكزيني است.
صفحه 140:
۰ نقش خود
90 درك و پايداري صحنه ها در حافظه . هنگامي که
خود شاهد و ناظر آن صحنه ها بوده ايد .
صفحه 141:
۰ فصل 06
٠ نظام هاي يادياري
صفحه 142:
۳
۰ کا
اربرد داده هاي ذخ
پايداري [ تدش
ع حيو دو وعد ۰
اي آن اطلاعات مي گردد . an
صفحه 143:
۱۳ ER ry
تجسم و مشاهده ذهني در موارد متعدد و در ٠
. تمامي نظامها كاربرد دارد
صفحه 144:
تصاوير ih
ore ذهني همان نظام تداعي است كه زر ان 0۳
مفاهيم طبق اصول تداعي يا بدون رعايت آن اصول؛»
ا
>
شود .
صفحه 145:
Pere rn
٠ داستان سرايي ارتباط و مشابهت فراواني با تداعي و
تصاوير ذهني دارد ؛ با اين تفاوت كه در داستان
سرايي الزامي دررعايت اصول تداعي و توجه به
نظامهاي تداعي نيست .
صفحه 146:
٠» وازه هاي مشابه و مانوس
58 0
كلماتي مواجه مي شویم که به سادگي به خاطر سپرده
نمي شود » بويزه واژه هايي كه به صورت اسامي
eS ا
» هاي مختلف علمي كاربرد دارد و يا نام اشخاص ٠.
. اماكن و يا اشيا مي باشد
صفحه 147:
۰ نمادها
* نظام يادياري نمادها » ارتباط نزديكي با نظام تطابق
با واژه هاي مشابه و رایج دارد .
» گرهمكاني -. گروه بندي
صفحه 148:
۰ طبقه بندي
٠. چنانچه بتوان داده هاي ارائه شده را در چند گروه
طبقه بندي نمود » به راحتي مي توان آن داده ها را
به خاطر سپرده و بازيابي نمود .
* حروف اول : شاید يكي از ساده ترین شیوه هايي که
از ديرباز به كار كرفته شده است » استفاده از
حروف اول نامها يا عبارات بوده باشد .
صفحه 149:
۰ فصل 09
PEE eT aes ee
صفحه 150:
ضمیر نا خود آگاه همچون تصویر ذهني » متاثر از ۰
ere age Sean pe Ts) 0 2
ده و همانگونه که نگرش خورشتتی بر حرکت یه
سوي هدف و یا دور شدن از هدف نقش دارد »
ضمیر نا خود آگاه نیز بستري است که مي تواند بر
مبناي نوع ارتباطي كه با آن بر قرار كرده ايم » نيل
. به هدف با دوري از آن را شكل دهد
صفحه 151:
yan °
* ضمیر را تحت عناوین » من » من برتر » خود من و
eres Ye aa Pes ۷
اعمال خود را در حوزه ديد و كنترل خود دارد و از
ا ل کت
rar recs ل TO
گذارد » جلوه مي بخشد.
صفحه 152:
ا IRE TV WO tn Cr ۱:3
خود آگاه موجودیت دارد .
۳-۰۰۰
دريافت اطلاعات از محيط و آنجه با آن مواجه مي
شويم مي يردازد و در اوقات بيداري وبه طور
صفحه 153:
٠ كاركرد ضمير نا خود آكاه
همانگونه که گفته شد ۰ ضمیر نا خود آگاه نقش
فرمانده و تصمیم گیرنده را ایفا مي کند که همچون
SS Se ye Leese Nee een
داده ها و تصميم كيري است .
صفحه 154:
٠ 0-ضمير نا خود آكاه تحت تاثير اطلاعات دريافتي
از ضمير خود آكَاه عمل مي كند .
٠ 2- ضمیر نا خود آگاه قارد به تبدیل داده ها و
نگرش هاي منفي به مثبت و بالعکس نیست.
٠ ©- ضمير نا خود آكاه قارد به تمايز داده هاي
تخيلي از واقعي نيست .
صفحه 155:
ا 00 00 1ن
٠ )- تعيين اهداف منطقي و دست يافتني
۰ ©- تجسم و القاي هدف به ضمير نا خود آكَاه
٠ ©- عدم تجسم موانع و مشكلات در هنكام القاي
هدف
2 ا 8 كت
٠» ©- تلاش و يشتكار براي تحقق هدف
صفحه 156:
٠ شيوه القاي هدف به ضمير نا خود آكاه
٠» القاي هدف به ضمير نا خود آكاه با توجه به اصول
کارکرد و ارتباط با ضمیر نا خود آگاه » به منظور
eee Te. 0
هدف صورت مي كيرد.
. اصول و شيوه القاي هدف بدين قرار است . ٠
ی
صفحه 157:
1
* نخستین اصل جهت القاي هدف . ایمان به خود و
باور داشتن است بي آنكه خللي در اين باور يديد آيد .
eT SS ae eee Swe SS Or
جند » با افرادي بر خورد داشته ايم كه آنكاه كه از
صمیم قلب و يا باوري قوي » دست طلب به سوي
معبود خویش گشاده اند .
صفحه 158:
٠ ©- آرامش و تمركز
۰ بستر ديگري براي القاي هدف به ضمیر نا خود
آكَاه » آرامش است .
صفحه 159:
(۰
٠ در يي حضور آرامش و نيل به تمركز » به منظور
tere emer OWT C1) ۱ ۱
تجسم آن هدف مي پردازیم .