سایر

يادگيری خلاق

صفحه 1:
درس شيوه هاي مطالعه( © واحد ) لكي ارسي كتاب يادكيري خلاق درك خلاقاته و به خاطر سياري هميشكي تعامي : مولف فتح ا... شجري ۱۳ 4ug3 : eee Dee eee

صفحه 2:
طرح درس شیوه هاي مطالعه : ‎٠»‏ ابتدا كليات نحوه مطالعه و خواندن از طريق معرفي ابزارهاي مورد استفاده در مطالعه توضيح داده مي شود . ‎se tree be kencone wey‏ 0 2 مطالب خواندني مختلف شامل روزنامه » كتاب و غيره شرح داده مي شود . ‎ee SEERON ES Sere Lenae Eo ‏مطالب درسي و غیره و ويژگي هاي نوع خواندن هر کدام‎ . ‏توضیح داده مي شود‎ ‎

صفحه 3:
‎٠‏ روش هاي طبقه بندي مطالب خواندني به قصد حفظ و يادآوري در آینده و روش و نحوه یادداشت برداري و مرور مطالب نیز به طور مفصل آمده است . ‎٠‏ هدف هاي افزايش سرعت مطالعه به قصد يادكيرء خلاق » توسعه اقتصادي صرفه جويي دروقت » تفكر و تعقل . توسعه فر هنكي و غيره » به عنوان هدف نهايي يادكيري روشهاي مطالعه شرح داده شده است ‎ ‎

صفحه 4:
5 اهداف درس شيوه هاي مطالعه : ‎٠‏ هدف ازتدريس كتاب شيوه هاي مطالعه بري لك ل ا ‎SER‏ ا ۱ موادخواندني در محيط كتابداري در ارتباط هستند آن ‎eres‏ ا ا ل ل ل تمرین کنند تا بتوانند مطالب بيشتري را مطالعه نمايند .

صفحه 5:
۰ همچنین دانشجویان كتابداري که بعضا در کتابخانه هاي كودكان و نوجوانان مشغول به كار مي شوند ‎pit‏ ا رن مطالعه آشنا سازند تا موجب رشد فكري و فرهنگي آنان شده و شرايط توسعه فرهنكي و اقتصادي جامعه را فراهم آورند .

صفحه 6:
‎٠‏ جايكاه درس شيوه هاي مطالعه در مجموعه درس هاي ‏كتابداري ‏ا ‏در آینده با آن رو برو هستند » يعني كار در محيط انواع كتابخانه ها » لازم است ضمن يادكيري فنوز ۳ هاي مطالعه صحیح براي مطالعه هر چه بيشتري مطالب درسي » توانايي أموزش اين روش ها را به مراجعه كنندكان به كتابخانه به ويزه كتابخانه هاي كودك ‎ICS Ey ETS ESS ie]‏ ل م ‎

صفحه 7:
لذا درس شیوه هاي مطالعه و منبع درسي معرفي شده ‎PD CSB SEL Pee TE BRT LweS‏ دارد. ۰ امیدوار است داشنجویان با يادگيري انواع روش هاي مطالعه » بتوانند در محيط كتابخانه ها موثر تر واقع شده ‎RDP rer > tai er Cn)‏ 02 "۱

صفحه 8:
بخش اول 4 ‏يادكيري خلاق‎ : eB ‏ا ا‎ an Ve ete

صفحه 9:
د ۰ تعریف يادگيري خلاق و مهارتهاي مطالعه ‎٠‏ در نكاهي كذرا به يادكيري خلاق مي توان اين تعريف را ‏به عمل آورد ‎٠‏ ‎٠‏ يادكيري خلاق عبارتست از : توانايي يادكيري بيشترين ا ا 026 خاطر آوري راحت و كامل مطالب » همراه با خلاقيت . ‎

صفحه 10:
‎٠‏ هدف ‎0 ‏ل ل ا‎ Te ‏گرفته شده » بر مبناي تعریف آن تعیین گردیده است‎ ‏و آن عبارتست از : درك کامل و خلاقانه » به خاطر‎ 1۱ ‏ی‎ ‏يك بار يادكيري افزايش سرعت مطالعه و به خاطر‎ . ‏آوري راحت و كامل‎ ‎

صفحه 11:
تفکر و توسعه فرضيه اي كه اساس مهارتهاي مطالعه را تشكيل مي دهد » مبتني ‎CIBC UNS rr app ee Cerro oe ae‏ 2001 خلاق و مهارتهاي مطالعه » منجر به رشد قوه تعقل و تفکر مي گردد که اين خود مبناي توسعه يافتگي فرهنگي را تشکیل مي دهد » رشد فرهنكي - كه خود از اركان توسعه اقتصادي است - و ا ل ا ا ا ل ل كيري از آن مي كردد كه به معناي افزايش بهره وري است » در لت ۱ ارمغان مي آورد ..

صفحه 12:
تبیین اين فرضیه - كه از فرضيه هاي مهم اين ‎aac‏ سیستم اگزيوماتيك » بدین شرح مي باشد : ‎SRE OU vrr exp reas ۰‏ ۱ ۱ تعقل و تفكر تحقق مي يابد . » اگر رشد قوه تعقل و تفكر صورت كيرد » يس توسعه ‎eS Sree)‏ ل

صفحه 13:
‎٠‏ اكر وقوف به تواناييها و بهره كيري از آن صورت كيرد يس افزايش بره وري و رشد اقتصادي تحقق 0 ‏* و نیز : اگر رشد قوه تعقل و تفکر صورت گیرد پس وقوف به تواناييهاي خويش و بهره كيري از ان حاصل مي شود. ‎

صفحه 14:
: ‏در نتيجه‎ ٠» ‎٠‏ اكر افزايش بهره وري و رشد اقصادي تحقق ل ا ل م ‎ee moyen.‏ ‎

صفحه 15:
9 tS ete 6 ei ‏اس‎ 0 gf a, ۰ اگر مهارتهاي مطالعه فرا گرفته شود ۰ پس افزایش دانش و اطلاعات صورت مي گیرد . cee Case WEEE eSB: E Wr rsp ews ‏مطالعه گسترش مي یابد..‎

صفحه 16:
ل 0 050 ‎٠‏ هر ان جيزي كه موجب شود نتوان حداكثر بازدهي ۳ از اوقات ۱۳ كرد افات پا ‎

صفحه 17:
مقابله با آفات مطالعه : * طبقه بندي هاي متنوعي از سيستمهاي مطالعه - ‎mee‏ ا ا ا ل ‎Peg)‏ ‎ESE CDE NOL‏ ا 0 0ه ۰ مطالعه با سرعت زیاد و متوسط و کم

صفحه 18:
* مطالعه براي دريافت اطلاعات كلي و آشنايي اجمالي با مثتن » با سرعت زياد صورت مي گیرد .

صفحه 19:
۰ عبارت خواني » دقیق خواني و خواندن تجمسي در اين طبقه بندي جاي دارد . ‎٠‏ در عبارت خواني بر اندیشه خواني » در دقیق خواني بر خواندن تجمسي و بر كشف زواياي نا ا ا ‎

صفحه 20:
در مطالعه با سرعت کم » بر تفکر تاکید مي گردد ۰ در ‎reel‏ و0۱ 39 ۱۳9 ل ا ا ك2 دارد » مطالعه با سرعتي 06 در دقیقه صورت مي گیرد و گاه دقايق و ساعات طولاني صرف تفكر و تعمق در مورد . يك كلمه يا عبارت مي شود كسبل

صفحه 21:
۰فصل 6 » گام نخست : ۱۳ Te

صفحه 22:
ل ا ل ا لت ‎ESE Ey OER ECTS ID EBS CS‏ كلامي - قرار دارد . ‎٠‏ هر دو شيوه كفتاري و نوشتاري مهمترين شيوه هاي و انتقال اطلاعات به حافظه مي باشند كه حس ‏شنوابي در شكل كفتاري ‎٠‏ حس بيذاي در شكل نوشتاري يادكيري كلامي ‎٠‏ امر كسب اطلاعات را ‏بعهده دارند . ‎

صفحه 23:
۰ دریافت اطلاعات ا ل 0 0 0 كك * اولین اصل یا مرحله آن » دیدن است . ا لا . ‏سومين اصل يا مرحله دريافت داده ها درك است‎ ٠»

صفحه 24:
Te eee . ‏مبناي افزایش سرعت مطالعه درك بصري است‎ . ۰ به عبارت دیگر مي بایست مطالعه را با حذف شیوه کلمه خواني به گونه اي انجام داد که بتوان با دیدن » ۳۹

صفحه 25:
دست خواني دست خواني يعني استفاده از دست یا هر خط بر ديگري بعنوان راهنما در هنگام مطالعه . فحت لیا نات تشم درد ‎Dee jee MN‏ نیز از طریق مقابله با سرگرداني چشم بین کلمات و خطوط » به د با بركشت جشم روي كلمات قبلي مقابله مي كند كه افزايش سرعت مطالعه » تمركز حواس و افزايش درك را در بي دارد . ا ا ا ا 0 كلمه خواني و محدوديت حوزه ديد » كمك مي كند .

صفحه 26:
۰ مباني دست خواني 0 به آن رعايت اين اصول ضروي است : ‎٠‏ كتاب در فاصله حدود (60 سانتيمتري قرار گیرد . ‏* ( پشت میز مطالعه ) و روي کتاب خم نشویم و : بنشينيم. ‎

صفحه 27:
رات انر ف لشم ل لل شركة سر ناب ‎a oe oe ee‏ ا ات ا ل ۱۳-0 * زیر تمام خطوط دست برده شود . ۰ از ابتدا تا انتهاي خط دست خواني شود . ‎٠»‏ حركت دست نرم و روان باشد و نه با سفتي و

صفحه 28:
* از راست به چپ دست خواني شود ( در متون ‎Ceres ON te Wee pier n iy‏ 0 ۱۳ ‎٠‏ حركت دست يكنواخت باشد و حالت ضربه اي منقطع و متوقف شده در يايان خطوط نداشته باشد ‎

صفحه 29:
» ‏هنكام بركشت در دست خواني كامل خطوط‎ ٠ 0 ‏ا‎ ‎٠‏ يس از رسيدن به يايان خط » دست از روي صفحه بلند مي شود و در ابتداي سطر بعدي قرار مي كرد و به همين ترتيب تمامي خطوط دست خواني مي شود . ‎

صفحه 30:
ل 0 ‎٠‏ سرعت عبارتست از طي مسافتي معين در واحد زمان . ‎

صفحه 31:
۱9 ‏مقدار متن مورد مطالعه - سرعت مطالعه‎ ٠ ‎٠‏ سرعت مطالعه نيز از اين قاعده مستثني نيست و مسافت طي شده » همان متن مورد مطالعه مي باشد » پس ۰ ‏مقدار متن مورد مطالعه ‏-سرعت مطالعه ‎

صفحه 32:
میانگین کلمات خطوط » تعداد خطوط مورد مطالعه | oe)

صفحه 33:
۰فصل 9 * بروز آفات مطالعه

صفحه 34:
‎٠‏ شيوه هاي نادرست مطالعه و از جمله كند خواني - كه شيوه رايج مطالعه است - جه عوارضي را به دنبال دارد ؟ ‏۰ 0اتلاق وقت ‎٠‏ ©- خستكي ‏ف طم ‎٠‏ <64- كاهش درك مطلب ‎ee PLD rer c) ۰ ‏۰ ©2- كند ذهني ‎

صفحه 35:
* فصل 6 1 nee re

صفحه 36:
افزايش سرعت مطالعه CESS Se noe ‏ا ا‎ ra ‏بصري و دست خواني مورد بررسي قرار مي‎ ‏كيرد و شامل قواعدي است كه انجام يا‎ . ‏خودداري از انجام اعمالي را فرمان مي دهد‎

صفحه 37:
‎٠‏ الف . دست خواني ‎٠‏ |0-مقابله با سركرداني جشم بين كلمات و خطوط ۰ 0- جلوگيري از برگشت چشم به عقب ‎

صفحه 38:
٠ب‏ كشت ارادي روي كلمات و خطوط قبلي ما بر اساس يك انتخاب آگاهانه و ارادي است ال 9 حرکت به عقب در هنگامي است که چشم در حال حركت به جلو براي شناسايي كلمه بعدي

صفحه 39:
۰ شیوه هاي مقابله با برگشت چشم به عقب * مبناي مقابله با پدیده برگشت چشم به کلمات ‎SO Pye RM Dayne‏ ل ‎٠‏ )-رعايت اصول و شرايط مطالعه ‎٠»‏ ©- تصميم به خودداري از بركشت به عقب ‎eee ay

صفحه 40:
ل 0 درك بصري عبارتست از : با ديدن » درك كردن » به عبارت ديكر هركاه درك مطالب بدون خواندن و اداي كلمات صورت كيرد » مبادرت به درك بصري مطالب كرده ايم كه شامل موارد زير مي باشد . ل 0 ae ES ‏ل‎

صفحه 41:
* شیوه هاي مقابله با کلمه خواني ‎٠»‏ مبناي درك بصري » خودداري از كلمه خواني است ۱ ‏یکدیگرند - ‎: ‏مي توان سود جست‎ ٠ ‏کاهش زمان مک روي کلمات ؛‎ - ۰ ۳ ‏ال‎ ٠ ‎

صفحه 42:
۰ -کاهش زمان مکث روي کلمات : ۰ حركت جشم در هنكام خواندن به صورت مكث و پرش انجام مي گیرد و نه به گونه مستقیم ‎٠‏ . مكث يا توقف بيانكر مدت زماني است كه خواندن آن متوقف مي ماند.

صفحه 43:
۶ پس از انجام این امر » چشم متوجه کلمه بعدي براي شناسايي و خواندن مي كردد » از حركت جشم از كلمه اي به كلمه ديكر تحت عنوان يرش ياد مي شود . ‎Sa tee Se re eee‏ مطالعه كه به صورت مكث و يرش انجام مي يذيرد » خواندن متن را ممكن مي سازد .

صفحه 44:
ء آنچه موجب تفاوت میان کند خوان و تند خوان ‎ee wee MB Tenor:‏ 0 م ع ا درن زمان مطالعه ) را براي هر دو يك دقيقه منظور ‎ey rae coneareres‏ 00 براي هر توقف یا مکث است .

صفحه 45:
ل م . حوزه ديد عبارتست از تعداد كلماتي كه در هر ‎ree‏ يكت )) حرا ل شرك ‎٠‏ در كلمه خواني » حوزه ديد يك كلمه است يعني ا ا ا ا | ‎ae Oe Ss‏ ل ا 0 062 ‏كيرد .

صفحه 46:
| خوروة ف ۱ سرعت مطالعه

صفحه 47:
لت ۰ شیوه هاي افزایش سرعت طالعه

صفحه 48:
‎٠»‏ افزايش قطعي و دستيابي به آخرين كرانه ها در سرعت مطالعه » از طريق : ‎٠‏ كاهش زمان مكث روي كلمات و ‎. ‏افزابش حوزه ديد روي مي دهد‎ ٠ ‎

صفحه 49:
oe ie زماني که قادر به دیدن و رزیت اجسام و آنچه در گستره دید ما قرار دارد خواهیم بود که تصاویر آن اجسام » که در پرتو نور هویدا مي گردد » بر شبکیه چشم نقش بندد . شبکیه از هزاران سلول حساس به نور تشکیل شده است » تحريك و بر انكيخته شدن اين سلولها بيانكر انعكاس اجسام و تشكيل تصاوير وارونه بر شبكيه است .

صفحه 50:
‎ren Creer pT awa‏ ل ‎Trees)‏ ا ‎aye eer‏ - امکان ریت واضح تثر شي ء را در مقایسه ‏با نگاه مستقیم به شي ء ممکن مي سازد . ‎

صفحه 51:
‎٠‏ به حالت رؤيت اشيا با استفاده از حوزه بينايي مركزي (لکه زرد ) ۰ بينايي مركزي نسبت به آن شي ء گفته مي شود . ‎٠‏ بر همين منوال حالت رؤيت يك شيء كه با استفاده از حوزه بينايي محيطي حاصل مي شود ‎N ee rentrcinpe vee wp crn‏ 26 ‏سود . ‎

صفحه 52:
در برخي از موادر لام است تنها با استفاده از بيناي مركزي ‎٠»‏ كه به معناي تشكيل تصوير شي ل ا ا ل ‎Bye‏ كار كنيم » مثل نخ كردن سوزن .

صفحه 53:
‎٠‏ امادر بسياري از مواقع - مثل مطالعه - نيازي به استفاده تنها از بينايي مركزي نيست و مي توان از بينايي محيطي نيز براي انجام آن عمل سود جست. ‎a‏ اما بنا بر عادت و آموزشهاي اوليه و ناتواني و تنبلي ‏ا ‎ree ee ne‏ 1 بينايي محدود حاصل از حوزه بينايي مركزي» بسنده ۳ ‎

صفحه 54:
تکنيكهاي کاهش زمان مکث و افزایش حوزه دید ای کاس ان کت ر ‎Bais aSyss MGS)‏ طراحي كرديد است در همه شرايط به سادكّي امكان يذير است . اك ا ا 0 ممارست فرد ارتباط دارد.

صفحه 55:
SEES Seer cts Lee ‏اجراي دقيق دستور العمل ها در هنكام مطالعه‎ ‏يرداخته شود » نيل به نقطه مطلوب و حفظ و‎ كسترش نتايج حاصله به نحو شايسته تري صورت خواهد يذيرفت .

صفحه 56:
۳۹۳ کارت ‎٠‏ براي افزايش حوزه دید ۰ 9- براي کاهش زمان مکث

صفحه 57:
۰ ب. کتاب ‎٠‏ تمرين با كتاب مطابق با اين روش به منظور كاهش زمان مكث تؤام با افزايش حوزه ديد صورت مي كيرد . ‎

صفحه 58:
* ج. روزنامه ‎٠»‏ تمرين با روزنامه » تداوم تمرینها و روشهايي ‎wren ar ror‏ سا ‎

صفحه 59:
و ۳ 2 ‎٠‏ بهره وري و شرايط مطالعه

صفحه 60:
‎٠‏ بهره وري عبارتست از: ‎Sermon perry re ۰‏ 00 مبناي صرف كمترين هزينه و انرزي » بيشترين بازدهي حاصل شود و موانع تحديد كننده و باز دارنده در راه كسترش برنامه زايل گردد . ‎

صفحه 61:
‎٠‏ شرايط مطالعه ‎٠‏ بهره وري در مطالعه » در شرايطي روي مي دهد كه با صرف كمترين زمان و انرزيء امكان فراكيري ‎Des‏ ل ا ا ل ا كك ا ا ا ل ا ‎OB Ve‏ ا 9 متون نمي باشد . ‎

صفحه 62:
۲۷۳۹ 0 ee rer ‎٠.‏ شر ایط مطالعه کننده در بردارنده اصول و ‎eat ps er) BY)‏ ا 2 1 ا ا در هنگام مطالعه دارا باشد. ‎

صفحه 63:
care به جه منظور و براي نیل به کدامین هدف اقدام به مطالعه مي کنیم ؟ ©- تصوير ذهني مثبت ( نكرش خويشتني يويا ) Oe ‏ا ال‎ S Ses weet) eS STOWE Ce CEOs ‏ل‎ تصویر ذهني بیانگر نوع نگرش به خود ۰ موقعیت و ييرامون خود است كه مي تواند در شكل مثبت » منفي و يا نيمه منفي بروز يابد .

صفحه 64:
كه ۷ ‏ل ا‎ SB 0 ‏ا لل ا‎ Te T8) » ‏اختلال در يادگيري را موجب مي شود‎ . ‏ضروري است‎

صفحه 65:
۰ - علاقه ‎٠‏ مطالعه را با خواندن منابع مورد علاقه و ساده تر آغاز كنيد و با رعایت دامنه يادگيري و زمانبندي مطالعه » از بروز خستكي و دامن زدن به بي علاقگي جلوگيري کنید . ‎

صفحه 66:
۰ - زمان مطالعه ‎Jie‏ انتخاب زمان مطالعه توجه گردد که انرژي كافي و تمايل براي انجام مطالعه داشته باشيم و دچار خستگي و آثفتگيهاي روحي نباشیم و پس از استراحت و رفع خستگي به مطالعه بپردازیم

صفحه 67:
۳۹ ۰ بهترین مکان براي مطالعه » خانه اي است که در آن زندگي مي کنیم .

صفحه 68:
۰ - برنامه ريزي ٠از‏ ويزكي هاي اصلي براي نيل به هر هدفي » برنامه ريزي است .

صفحه 69:
9 - رفتار مطالعه 2 CIOS Seer Oe CC a ee ore Se reer ۰ شرطي شدن بیانگر حالتي است که فرد خود را ملزم به لا ار ‎Vers‏ ۰ شرطي شدن اگر موجب ایجاد محدودیت در استفاده از ابزارٍ و امكانات كريدد » نامطلوب و نايسنديده است .

صفحه 70:
۰ - زمانبندي مطالعه ‎٠‏ از مهمترين مواردي كه تحت عنوان شرايط مطالعه ‎TP OS EDT)‏ ل ا ا | ‏* تنوع در متون مورد مطالعه روزانه ‎re ere es See rar i ‏* دامنه پادگيري : نقطه اوج شرایط مطالعه در اصل دامنه يادگيري نهفته است ۲ ‎

صفحه 71:
0 ‎٠‏ اين مرحله بيانكر شيوه اي است که براي مطالعه مورد استفاده قرار مي كيرد . ‏كا سه سان الكل الست كدر سه يقن ‎rule eewg rt]‏ ا ل سن مورد بررسي و عمل قرار مي كيرد. ‏سر ف ‎

صفحه 72:
۳۰۳۰۳۰۵ ‎٠‏ از جمله عواملي كه به افزايش ميزان بازدهي و يادگيري مي انجامد و امکان يادآوري راحت و سریع مطالب به خاطر سپرده شده را فراهم مي سازد » مسئله ارتباط و تداعي است . ‎

صفحه 73:
‎eg igen) vege eclen wan‏ لت ‏بر اساس توجه به اين ارتباط امکان ثبت مطلب در حاظه و در نتیجه بازيابي و به خاطر آوري مطالب بر مبناي به یادآوردن ارتباط موجود » و ‎Ce ee Ter eer ere‏ ‏ا ل 22ل ‎

صفحه 74:
۰ - برجسته سازي 9 Ler Ue RE eel ‏کردن و نمایاندن بخشي از متون مورد مطالعه‎ . ‏به يكي از روشهاي بر جسته سازي » نماييم‎ ‏موجب به خاطر سپاري مطالب و بازيابي آن بر‎ [۱ Pre ‏ا‎

صفحه 75:
۰ عوامل موثر در يادآوري لت ‎٠‏ همانكونه كه در اصل نظام مطالعه از شرايط ا ال 020 ‏مرور آن در تاريخهايي معين مي يردازيم تا اطلاعات به حافظه بلند مدت انتقال يابد . ‏ی

صفحه 76:
۳ omy ‏برجسته سازي‎ 0 ۰ ‏و‎

صفحه 77:
۰ استراحت * زمان استراحت بیانگر فاصله زماني میان دو بخش مطالعه ۰ براي اجراي اصل دامنه بادگيري است . ۱ ( به طور متوسط (0© دقيقه ) مطالعه » در حدود ‎EERO VER ETT ty =)‏ 3300 مي پردازیم .

صفحه 78:
0 eer aCe Ss PO Prer eres Moree ‏دامنه يادگيري فراهم مي گردد.‎

صفحه 79:
‎٠‏ يكي از عمده ترين ن ابزاري كه به سادكي در اختیار ‎ai‏ افراد است و استفاده از ‎ol‏ مو جب حركت به سوي كمال و نيل به اوج موفقيت در خلاقيت مي كردد » تنفس عميق است .

صفحه 80:
فصل ح) » | » طرح شبکه اي dalle. ‏بازدهي و روش‎

صفحه 81:
ا اا ‎CS‏ ‏مختلف مطالعه انجام كرفته است » همكي بر اين نكته توافق دارند كه: بيشترين بازدهي در مطالعه بر مبناي یادداشت برداري ۳۹ مي

صفحه 82:
+ استخراج و تظیم نکات کليدي ‎٠‏ نكات كليدي از يك يا جند كلمه تشكيل شده است ‎A ree‏ 001 كزينش آنها به عنوان نكته كليدي آن است كه مي تواند به تداعي متن مرتبط با آن بيردازيد . ‏ی

صفحه 83:
‎٠‏ يس از استخراج نكات كليدي » به دو كونه نسبت به ثبت ان اقدام مي كردد ‏۰ : در نظام خطي . نکات كليدي در پي یکدیگر ‎eet te Tee ae ee‏ بازيابي متن با به خاطر أوردن اين نكات » انجام مي كيرد . ‎

صفحه 84:
ب در نظام شبكه اي » نكات كليدي بر حسب موضوع در شاخه هاي اصلي که شاخه هاي فرعي و زیر فرعي و ‎Wee CH Way Ie yee‏ 0[ ۰ طرح شبکه اي به گونه اي تنظیم مي گردد که در نكاه اول يس از شناخت عنوان مطلبء توجه به شاخه ‎Pe heer born een‏ معطوف مي گردد .

صفحه 85:
‎٠‏ بهترين زمان براي ا ستخراج نكات كليد ي و ‎ap) WEEN‏ ل 0 ل ‎

صفحه 86:
۰ اصول اجراي طرح شبکه اي * در هنگام اجراي طرح شبکه اي مي بایست به گونه اي عمل بح يا قصد تصوير برداري ذهني از أن در يايان اجراي طرح داريم » بلافاصله طرح كلي از آن باتفكيك عناصر اصلي و ‎eres)‏ ا ا ‎BEES eee er‏ ‎WORM eee Ere‏ ل اك ‎ey ee ee‏ ا ا 9 ل ا ل ل ل ‎PSAP‏

صفحه 87:
۰ -مشخص کردن عنوان مطلب ۰ - تمایز نکات اصلي از فرعي ‎٠‏ استفاده از کادرها » اشکال خطوط و رنگهاي متفاوت » رهكشا خواهد بود ضمن آنكه اختصاص دادن جايكاهي مشخص به شاخه هاي اصلي در كنار ‎Vere CTT eT ren Wel‏ 0 3 ا ‎

صفحه 88:
‎٠‏ تاثير رنك تا آن اندازه است كه كاه مي توان با به یاد آوردن رنك مطالب » به تصحيح مطالب اشتباهي احتمالي در هنكام بازيابي يرداخت . ‎

صفحه 89:
- محدودیت شاخه هاي اصلي ۰ همانگونه که پیش از اين گفته شده » مي بايست تعداد شاخه هاي اصلي كه به عنوان مطلب متصل است . محدود باشد » به همان صورت که به تنه يك درخت سه - چهار شاخه ‎ENC ENED SCTE TO)‏ 9 ا

صفحه 90:
5 ۳ ‎een oe) wee Sen Ci eee ESE‏ استفاده از علايم خاص و قرار دادي و همجنين اشكال اختصاري كلمات » ضمن ايجاد زيبابي و ا ا 2 0 لكك برجستگي به يادآوري مطالب در هنگام بازيابي ياري مي دهد .

صفحه 91:
۰ انواع طرحهاي شبکه اي 9 ae eee ae ‏طراحي مي توان طرحهاي شبكه اي ر ادر‎ ‏لحرا كرد ور ره ي از آنها‎ cee ‏در‎ ein ‏ويژگي و کاربرد خاص دارد و‎ ‏موارد مختلف به كار كرفته مي شود و عموميت‎ . ‏دارت‎

صفحه 92:
1 ern nce ‏استفاده از نکات كليدي هویت مي یابد و هيج يك‎ ees TOS NP Ceres TP rs) eel

صفحه 93:
‎٠‏ مدل شعاعي : در طرح شبكه اي مدل ‎es)‏ ا ل ا ا 0 ‎ee tn‏ ا الل ‎ee‏ ۱72 نيز كه از ساير نكات فرعي و مرتبط با هر شاخه متمايز شده است » در ييرامون عنوان مطلب و در جهت حرکت عقربه هاي ساعت - طبق قرار داد - واقع مي شود . ‎

صفحه 94:
‎٠‏ - مدل سازماني : طرح شبكه اي مدل سازماني را مي توان به دو شكل اجرا كرد : ‎٠‏ شكلي از آن را مي توان به صورت جارت سازماني طراحي کرد . ‎٠‏ در اين شيوه عنوان مطلب در بالاي طرح شبكه اي و شاخه هاي اصلي در بايين عنوان مطلب در اتصال به ان ‎Sere"‏ ا ل ‎BCE es‏ هر شاخه اصلي به ترتيب در زير أن واقع مي شود. ‏و ی

صفحه 95:
۰ - مدل هرمي : ‎٠‏ طرح شبكه اي مدل هرمي از جمله طرحهايي ‎es wenene‏ ۱۳۳۰ ‎٠‏ اين طرح بويزه در مواردي كه وجوه و نكات مشتركي بين شاخه هاي اصلي وجود دادر » كاربرد مي يابد . ‎

صفحه 96:
۰ © مدل سلولي : ‎٠.‏ طرح شبکه اي مدل سلولي مي تواند گونه اي از طرح شبكه اي مدل شعاعي يا سازماني باشد كه شاخه هاي اصلي آن به عنوان مطلب متصل ‎

صفحه 97:
: ‏مدل هميوشي‎ -© ٠ ‎٠‏ طرح شبكه اي مدل همبوشي كه از جمله طرحهاي با كاربرد خاص و تزئيني است » در مواردي به كار مي رود که وجوه اشتراك میان مطالب بیشتر و تاکید بر ويژگيهاي مشترك میان نکات اصلي و همچنین ‏نکات » ضروري باشد . ‎

صفحه 98:
9 Te ۳ tee ot aero ‏در اين مرحله بر اساس عطف توجه به متن مورد‎ ٠ ‏مطالعه » به كشف مواد و مطالب اصلي و مواد‎ 1 ‏ل‎ es) ‏كشف مواد اصلي و يا فرعي و تمايز آنها از يكديكر‎ ٠ . ‏»از اركان اوليه يادكيري است‎

صفحه 99:

صفحه 100:
‎٠»‏ حال كه بر اين باوريم كه مي بايست به تهيه و طرح شبكه اي از كتابها و ساير متوني كه قصد كسب و ثبت اطلاعات را از آن داريم » بپردازیم » این پرسش مطرحي گردد که علي رغم فراكيري اصول اجراي طرح شبكه اي » جكونه مي توان ويزكي هاي متون مختلف را ‎Tk SEe cel‏ ۱ ‏ل بل

صفحه 101:
۰ الف. متون عادي ‎Poe eee Tenis‏ ۱[ ‎CT‏ كت ‎Wea Beer‏ ا ا ل مجدد آنها و همجنين يادداشت برداري از آن ها وجود دارد .

صفحه 102:
Bee eto ‎٠‏ اكر جه آموختيم تمامي متون قابليت ارائه به شكل طرح شبکه اي را دارند بیان برخي ويژگي ها ۰ امکان اجراي صحيح و كامل طرح شبكه اي را فراهم مي سازد . ‎٠‏ نكات كليدي بخشهاي عادي اين نوع متون ( فني و ‎raed‏ ل ا ك2 ‏كردد . ‎

صفحه 103:
ree a ‎٠‏ از بخشهاي عادي متون ديني ‎٠»‏ نكات كليدي استخراج و ۳-۰۰۰ ‏و وس ام و مي باشد و تمايز آن از ساير نكات و بخشها بدين سبب است كه مجاز به تغيير و جابجايي كلمات در آيات و حادیث نمي باشیم و مي بایست عیناً به خاطر سپرده شود و به همان صورت نیز بیان گردد. ‏تسده

صفحه 104:
۰ متون زبان » ‏براي اجراي طرح شبكه اي از متون زبان‎ ٠ نكات كرامري آن به صورت كليدي در طرح شبكه اي كنجانده مي شود و براي هر مورد نيز ‎Ce‏ ل ا ‎oe‏ گردد.

صفحه 105:
oe در هنگام اجراي طرح شبکه اي از متون مختلف ۰ جنانجه با شعري مواجه شديم » مي توان با ثبت آن در پایین يا پشت طرح شبکه اي » وكذاردن علامت در محل ان شعر در طرح شبكه اي اقدام كرد .

صفحه 106:
با * در ابتدا صفحه مورد نظر را مي گشاييم و به خواندن ‎Ow‏ ۱ * خبر یا خبرهاي مورد نظر خویش رابر اساس 0 ‎٠‏ تيترهاي فرعي و سوتیترها را که حاوي نکات برجسته و مهم ان خبر است - مي خوانيم. ‎

صفحه 107:
* چنانچه مایل به كسب اطلاعات بيشتري مي باشيد » به خواندن اولین پاراگراف خبر که لید خبر نام دارد و معمولا با حروف بر جسته تر و متمايز از متن را 0 . ‏اگر اطلاعات جزيي تر و فرعي مورد نظر باشد‎ ٠» . ‏به خواندن ادامه خبر مي يردازيم‎

صفحه 108:
ط "تت

صفحه 109:
Seng TO SE ‏ا ل‎ iy : ‏و نا گستني انجام مي گیرد‎ ا 0 ال ‎٠‏ ب: بخش حين مطالعه ‎Ces ever eS a ‎

صفحه 110:
و * مراحل پیش مطالعه به منظور کسب آمادگي براي انجام مطالعه اصلي طراحي گردیده است که با انجام ‎We)‏ ا ل ا 7 امكان بهره برداري بهينه از فرصتها را براي خود فراهم مي كند شرايطي را به وجود أورد كه بروز آفات مکالمه جلوگيري مي کند و به تمرکز حواس دامن مي زند .

صفحه 111:
۰ بررسي اجمالي کل کتاب ۰ هنكامي كه براي اولين بار با كتابي برخورد مي کنید و قصد مطالعه آن را دارید » به بررسي اجمالي آن در مدت 2۵- 0 دقیقه بيردازيد .

صفحه 112:
و ‎٠‏ هر زمان كه قصد مطالعه فصلي از كتاب را داريد » به بررسي اجمالي آن در مدتي كمتر از © دقيقه بيردازيم . ‎

صفحه 113:
۰ - سوال گذاري اا ا ا م صورت مي كيرد » سوال گذاري است . ل ل مات کار مب رون رال کل نا لته موی مي شود و از أن جنان تاثيري برخوردار است كه مي تواند تغييري وسيع در اندازه هاي ميزان يادكيري » ‎nee‏ ا ا ا ا 0 در ساير موقعيتها تاثير كذارد . SS See

صفحه 114:
‎٠‏ ب. بخش مراحل حين مطالعه ‎22 0 7 ‏ل ا‎ eae iG ‏يرداخت كه مراحل بيش مطالعه طي شده باشد در‎ ‏غير اينصورت نمي توان به كسب بازدهي مطلوب‎ . ‏نايل شد‎ ‎

صفحه 115:
‎Ce Er eerie aay‏ ل ‏9 در اين مرحله با سرعتي متناسب با متن » به مطالعه مي پردازيم: ‏۶ بخش هاي ساده و تكراري و توضيحي را با سرعتي بیشتر و بخشهايي را که سنگین تر و حاوي اطلاعات تازه است » با سرعتي متعادل مي خوانيم . ‎

صفحه 116:
۰ 0 بازنگري و بازخواني طرح شبکه اي »* بس از مطالعه متن و اجراي طرح شبكه اي به دور ی كله روه دالت كام شاخه هاي آن را از نظر مي كذرانيم 0 ‎Peep Oe‏

صفحه 117:
۰ 0- بازيابي و سنجش خود PES Tee SS Se ere ‏ذهني از طرح به بازيابي و امتجان خود مي‎ ‏؟‎

صفحه 118:
ج. بخش مراحل پس از مطالعه * همانگونه که گفته شد با طي مرحله بازيابي و آزمون خود . كار مطالعه يايان يذيرفته و طرح شبکه اي بايگاني گردید .

صفحه 119:
۰ مرور 0 اهميت آن در افزايش زمان بايداري مطالب در حافظه است .

صفحه 120:
ete NEE Ie OL eT ony aie) . ‏مرور اول : يك روز يس از مطالعه‎ ٠ ‏مرور دوم : 00 روز يس از مررو اول‎ ٠ ‏مرور سوم: يك ماه يس از مرور دوم‎ ٠

صفحه 121:
مرور چهارم : 6 ماه پس از مرور سوم * مرور ينجم : يك سال يس از مرور جهارم ‎٠‏ ‏مررو ششم : دو سال يس از مرور ينجم ‎٠‏

صفحه 122:
مرور هفتم : © سال يس از مرور ششم ‎٠‏ ‏مرور هشتم : (0) سال يس از مرور هفتم ‎٠‏ ‏مرور نهم : (0© سال يس از مرور هشتم ‎٠‏

صفحه 123:
* بخش سوم و ۹۱۳3

صفحه 124:
‎٠‏ يادكيري خلاق ‎٠‏ بيانكر سيري است كه طي آن درك كامل و به خاطر سياري تمامي داده ها انجام مي يذيرد و بازيابي أن به راحتي امكان يذير مي كردد و در اين كذر » درك زواياي نا ييدا و كسب روابط ميان مفاهيم و تجزيه و تحليل داده ها در كستره اي از خلاقيت تحقق مي يابد ‎٠»‏ بنابراين يادكيري خلاق بيانكر همراهي خلاقيت و ‎ee eS Cie at > CE EB a‏ ‎

صفحه 125:
5 ‎٠‏ مغز از دو نيمكره جب و راست تشكيل شده است در زمینه مطالعه ؛ بادگيري علوم » ریاضیات » فنون » خواندن و نوشتن ‎٠‏ با استفاده از ويزكي هاي نيمكره چپ صورت مي گیرد . ‎

صفحه 126:
‎eo‏ اس ‎۱9 Wren Wee CHS aT CEE ST ‏نیمکره راست مغز . اقدام ( مطالعه و يادگيري ) بر‎ . ‏مبناي ويژگي هاي نیمکره راست است‎ ‎

صفحه 127:

صفحه 128:
‎٠‏ در تعريفي از حافظه » مي توان آن را دستكاهي دانست که بوسیله آن نگهداري و بازيابي مطالب صورت مي كيرد . ‏5 يس حافظه دو عمل به خاطر سياري نكات حال و به خاطر اوري نكات كذشته را به عهده دارد . ‎

صفحه 129:
۰ حافظه در تشبیه ‎٠‏ براي درك جكونكي كاركرد حافظه و يافتن شيوه اي كه تقويت حافظه و افزايش بازدهي را به همراه داشته باشد » به کشف کارکرد حافظه از طریق مقایسه و تشبیه آن با عناصر و عواملي که داراي وجوه مشترك با حافظه مي باشند مي يردازيم .

صفحه 130:
digs paki call ‏وجه تشبیه حافظه و عضله . تشابه در نتیجه‎ * Se eke

صفحه 131:
* ب. حافظه و انبار ‎٠»‏ تشبيه حافظه به انبار برمبناي ويزكّي ذخيره سازي در انبار و حافظه است .

صفحه 132:
۰ ج. حافظه و پول ‎٠‏ وجه تشابه حافظه و يول » در كردش ‎Cau)‏ .مبناي جنين تشبيهي در آن است که هر جه يول » كردش بيشتري كند و تعداد مبادلات بيشتري با حجم واحدي از يول انجام يذيرد » بر ارزش آن افزوده مي شود . ‎

صفحه 133:
۰ فصل 049 * تداعي : پیوند براي پايداري

صفحه 134:
‎٠‏ يكي از ابزار مهم ياد ياري ‎٠»‏ نظام تداعي است ا ا 0 به خاطر سپاري مطالب ۰ موجب پايداري داده گردد . ‎

صفحه 135:
ere perce . ‏تداعي » ایجاد ارتباط میان دو داده است‎ ٠ : ‏نظام هاي تداعي بدین قرار است‎ ٠ ‎٠‏ 0-غير عادي ‏۰ هركاه ارتباط ايجاد شده ميان عناصر دو سوي تداعي » غير عادي و غير منطقي باشد »جلب توجه بيشتري 58 ‎

صفحه 136:
558 ۰ نظام تحرك از شيوه هايي است كه به كاركيري آن در ایجاد ارتباط میان مفاهیم به بر جسته سازي و ‎ee‏ ا ‎ee ae‏ ور سس ‏و ارتباط ميان آن مفاهيم » مي افزايد . ‎

صفحه 137:
۳۵ ۷ بهره كيري از رنك براي ايجاد ارتباط و تداعي ميان مفاهيم » به منزله بر جسته سازي مفاهيم و 1 Pn ent DERE ie . ‏مطالب در حافظه است‎

صفحه 138:
۰ <» مبالغه 005 Tee een ee es Nee Te ‏اندازه » تعداد » حجم و وزن مفاهیم است‎ 0 ‏به گونه اي که بلادرنگ به جلب توجه ناظر به آن‎ ‏عناصر بيانجامد.‎

صفحه 139:
2 ‎See Seren‏ ا ل 0 عناصر اصلي از ديكر عوامل پیرامون مي گردد » جايكزيني است.

صفحه 140:
۰ نقش خود 90 درك و پايداري صحنه ها در حافظه . هنگامي که خود شاهد و ناظر آن صحنه ها بوده ايد .

صفحه 141:
۰ فصل 06 ‎٠‏ نظام هاي يادياري ‎

صفحه 142:
۳ ۰ کا اربرد داده هاي ذخ پايداري [ تدش ع حيو دو وعد ۰ اي آن اطلاعات مي گردد . ‎an‏

صفحه 143:
۱۳ ER ry ‏تجسم و مشاهده ذهني در موارد متعدد و در‎ ٠ . ‏تمامي نظامها كاربرد دارد‎

صفحه 144:
تصاوير ‎ih‏ ‎ore‏ ذهني همان نظام تداعي است كه زر ان 0۳ مفاهيم طبق اصول تداعي يا بدون رعايت آن اصول؛» ا > شود .

صفحه 145:
Pere rn ‎٠‏ داستان سرايي ارتباط و مشابهت فراواني با تداعي و تصاوير ذهني دارد ؛ با اين تفاوت كه در داستان سرايي الزامي دررعايت اصول تداعي و توجه به نظامهاي تداعي نيست . ‎

صفحه 146:
‎٠»‏ وازه هاي مشابه و مانوس ‏58 0 كلماتي مواجه مي شویم که به سادگي به خاطر سپرده نمي شود » بويزه واژه هايي كه به صورت اسامي ‎eS‏ ا ‎» ‏هاي مختلف علمي كاربرد دارد و يا نام اشخاص‎ ٠. . ‏اماكن و يا اشيا مي باشد‎ ‎

صفحه 147:
۰ نمادها * نظام يادياري نمادها » ارتباط نزديكي با نظام تطابق با واژه هاي مشابه و رایج دارد . » گره‌مكاني -. گروه بندي

صفحه 148:
۰ طبقه بندي ‎٠.‏ چنانچه بتوان داده هاي ارائه شده را در چند گروه طبقه بندي نمود » به راحتي مي توان آن داده ها را به خاطر سپرده و بازيابي نمود . ‏* حروف اول : شاید يكي از ساده ترین شیوه هايي که از ديرباز به كار كرفته شده است » استفاده از حروف اول نامها يا عبارات بوده باشد . ‎

صفحه 149:
۰ فصل 09 PEE eT aes ee

صفحه 150:
ضمیر نا خود آگاه همچون تصویر ذهني » متاثر از ۰ ‎ere age Sean pe Ts)‏ 0 2 ده و همانگونه که نگرش خورشتتی بر حرکت یه سوي هدف و یا دور شدن از هدف نقش دارد » ضمیر نا خود آگاه نیز بستري است که مي تواند بر مبناي نوع ارتباطي كه با آن بر قرار كرده ايم » نيل . به هدف با دوري از آن را شكل دهد

صفحه 151:
yan ° * ضمیر را تحت عناوین » من » من برتر » خود من و ‎eres Ye aa Pes‏ ۷ اعمال خود را در حوزه ديد و كنترل خود دارد و از ا ل کت ‎rar recs‏ ل ‎TO‏ ‏گذارد » جلوه مي بخشد.

صفحه 152:
ا ‎IRE TV WO tn Cr‏ ۱:3 خود آگاه موجودیت دارد . ۳-۰۰۰ دريافت اطلاعات از محيط و آنجه با آن مواجه مي شويم مي يردازد و در اوقات بيداري وبه طور

صفحه 153:
‎٠‏ كاركرد ضمير نا خود آكاه ‏همانگونه که گفته شد ۰ ضمیر نا خود آگاه نقش فرمانده و تصمیم گیرنده را ایفا مي کند که همچون ‎SS Se ye Leese Nee een‏ داده ها و تصميم كيري است . ‎

صفحه 154:
‎٠‏ 0-ضمير نا خود آكاه تحت تاثير اطلاعات دريافتي از ضمير خود آكَاه عمل مي كند . ‎٠‏ 2- ضمیر نا خود آگاه قارد به تبدیل داده ها و نگرش هاي منفي به مثبت و بالعکس نیست. ‎٠‏ ©- ضمير نا خود آكاه قارد به تمايز داده هاي تخيلي از واقعي نيست . ‎

صفحه 155:
ا 00 00 1ن ‎٠‏ )- تعيين اهداف منطقي و دست يافتني ‏۰ ©- تجسم و القاي هدف به ضمير نا خود آكَاه ‎٠‏ ©- عدم تجسم موانع و مشكلات در هنكام القاي هدف ‏2 ا 8 كت ‎٠»‏ ©- تلاش و يشتكار براي تحقق هدف ‎

صفحه 156:
‎٠‏ شيوه القاي هدف به ضمير نا خود آكاه ‎٠»‏ القاي هدف به ضمير نا خود آكاه با توجه به اصول کارکرد و ارتباط با ضمیر نا خود آگاه » به منظور ‎eee Te.‏ 0 هدف صورت مي كيرد. ‎. ‏اصول و شيوه القاي هدف بدين قرار است‎ . ٠ ‏ی

صفحه 157:
1 * نخستین اصل جهت القاي هدف . ایمان به خود و باور داشتن است بي آنكه خللي در اين باور يديد آيد . ‎eT SS ae eee Swe SS Or‏ جند » با افرادي بر خورد داشته ايم كه آنكاه كه از صمیم قلب و يا باوري قوي » دست طلب به سوي معبود خویش گشاده اند .

صفحه 158:
‎٠‏ ©- آرامش و تمركز ۰ بستر ديگري براي القاي هدف به ضمیر نا خود آكَاه » آرامش است . ‎

صفحه 159:
(۰ ‎٠‏ در يي حضور آرامش و نيل به تمركز » به منظور ‎tere emer OWT C1)‏ ۱ ۱ تجسم آن هدف مي پردازیم . ‎

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان