پزشکی و سلامت بیماری‌ها

پاسخ سیستم ایمنی به عوامل عفونی

pasokhe_systeme_imeni_be_avamele_ofuni

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “پاسخ سیستم ایمنی به عوامل عفونی”

پاسخ سیستم ایمنی به عوامل عفونی

اسلاید 1: 1

اسلاید 2: 2پاسخ سیستم ایمنی به عوامل عفونی قارچها-انگل هاپزشکیدی ماه 1387

اسلاید 3: 3در این جلسه خواهید آموخت:پاسخ ایمنی به انگل هاپاسخ ایمنی به قارچهااصول واکسیناسیون

اسلاید 4: 4انگل ها

اسلاید 5: 5ایمنی ذاتی در برابر انگلهاانگل های تک سلولی:فاگوسیتوز

اسلاید 6: 6پاسخ اصلی سیستم ایمنی اختصاصی به انگلهای داخل سلولی ، پاسخ ایمنی سلولی است. لیشمانیا

اسلاید 7: 7پاسخ ایمنی به انگلهای کرمیپاسخ ایمنی به انگلهای کرمی ناشی از فعال شدن TH2 و تولیدIgE و همچنین فعال شدن ائوزینوفیل ها است.IgE از طرفی به سطح انگل وصل می شود و از طرفی به ماست سل وصل می شود و باعث تخلیه محتویات آن می شود.ائوزینوفیلها نیز محتویات خود را روی انگلها تخلیه می کنند.هیستامینی ترشح شده از ماست سل ها نیز در فعال شدن ائوزینوفیل ها نقش دارند.

اسلاید 8: 8عوارض پاسخ ایمنی به انگلها:گرانولومابیماری کمپلکس ایمنی

اسلاید 9: 9مکانیسم های گریز انگل ها از سیستم ایمنی:بعضی انگل ها آنتی ژن سطحی خود را تغییر میدهند.بعضی از انگل ها طی مدت اقامت خود در بدن میزبان نسبت به سیستم ایمنی مقاوم می شوند.انگل ها می توانند خود را از سیستم ایمنی مخفی سازند.انگل ها دچار ریزش آنتی ژنی می شوند.انگل ها می توانند سیستم ایمنی را ضعیف سازند.

اسلاید 10: 10قارچها

اسلاید 11: 11در سالهای اخیر افزایش زیادی در شیوع بیماریهای قارچی در سراسر دنیا دیده می شود.با توجه به ماهیت متنوع قارچها، پاسخ ایمنی نیز متفاوت است.

اسلاید 12: 12 اطلاعات ما در مورد ایمنی علیه قارچها اندک است، چرا که: مدلهای حیوانی کمی داریم.عفونتهای قارچی شدید معمولا در افرادی رخ می دهد که سیستم ایمنی مناسبی ندارند.

اسلاید 13: 13پاسخ ایمنی به قارچهاعفونتهای قارچیاولیه (اندمیک)فرصت طلب

اسلاید 14: 14پاسخ ایمنی ذاتی به قارچها:فاگوسیتوز افراد نوتروپنیک بسیار مستعد عفونتهای فرصت طلب قارچی هستند.کمپلمان

اسلاید 15: 15پاسخ ایمنی اختصاصی به قارچها: فعال شدن سلول T برای داشتن یک پاسخ ایمنی اختصاصی مناسب لازم می باشد.CD4+ T cellsCD8+ T cellsپاسخ سلولی مناسب به قارچها ، از نوع Th1 است.

اسلاید 16: 16بررسی افراد از لحاظ ابتلا به هپاتیت B HBsAg بررسی افراد از لحاظ مصونیت به هپاتیت BHBsAbبررسی افراد از لحاظ ابتلا به هپاتیت CHCVAbبررسی افراد از لحاظ آلودگی به HIV HIV Ab

اسلاید 17: 17واکسیناسیون

اسلاید 18: 18برخورد با آنتی ژن باعث می شود گروهی از لنفوسیتها B وT به سلولهای خاطره تبدیل شوند و در برخوردهای بعدی با آنتی ژن پاسخ سریعتر و قوی تری بدهند.

اسلاید 19: 19واکسن یک فراورده بیولوژیک است که برای ایجاد یک ایمنی حفاظتی ویژه در برابر یک بیماری تهیه می شود.واکسن می تواند موجب تحریک سیستم ایمنی هومورال ، سلولی یا هر دو شود.واکسن ها به صورت عضلانی،داخل جلدی ،زیرجلدی و خوراکی تجویز می شوند.

اسلاید 20: 20انواع واکسن ها:ارگانیزم زنده ضعیف شدهارگانیزم کشته شدهتوکسوئیداجزا سلولینوترکیب

اسلاید 21: 21واکسن های زنده ضعیف شدهدر این گونه از واکسن ها قدرت بیماری زایی از میکروارگانیزم گرفته شده است اما قدرت آنتی ژنی آن حفظ شده است.

اسلاید 22: 22نمونه هایی از بیماریهایی که واکسن زنده ضعیف شده دارند.فلج اطفال (از نوع سابین)سرخک سرخجه اوریونآبله مرغانسل (BCG)تب زرد

اسلاید 23: 23محاسن واکسن زنده ضعیف شده: پاسخ ایمنی بسیار شبیه زمانی است که به صورت طبیعی به میکروارگانیزم آلوده شویم.اغلب ایمنی سریعی می دهند.ایمنی طولانی مدتی می دهد.قیمت ارزانی دارد.

اسلاید 24: 24معایب واکسن های زنده ضعیف شده:ممکن است عمل تضعیف در آنها به خوبی صورت نگرفته باشد.ممکن است به علت جهش به فرم بیماری زا تبدیل شود.در افراد مبتلا یه نقص ایمنی باید با احتیاط تجویز شود.

اسلاید 25: 25تلقیح واکسن ویروسی زنده در دوران حاملگی ممنوع است.

اسلاید 26: 26واکسن های حاوی ارگانیزم کشته شده:فلج اطفال (سالک)هاریآنفلونزاهپاتیت Aسیاه سرفهحصبه

اسلاید 27: 27واکسن های حاوی میکروارگانیزم کشته شده تاثیر متفاوتی دارند. ممکن است بسیار موثر باشد مانند :هاریممکن است تاثیر متوسطی داشته باشد مانند: وباارزش بعضی زیر سوال باشد مانند: حصبهممکن است مضر باشد: سیاه سرفه

اسلاید 28: 28مزایای واکسن حاوی میکرو ارگانیزم کشته شده:خطر جهش و بازگشت به فرم بیماری زا ندارد.در افراد مبتلا به نقص ایمنی عارضه ای ایجاد نمی کند.

اسلاید 29: 29معایب واکسن حاوی میکرو ارگانیزم کشته شده:ممکن است پاسخ ایمنی ایجاد نکند.یادآور نیاز است.قیمت بالاتری دارد.معمولا ایمنی سلولی ایجاد نمی کند.

اسلاید 30: 30واکسنهای حاوی توکسوئید معروفترین واکسنهای این گروه مربوط به بیماری کزاز و دیفتری است.واکسن DTP (سه گانه = ثلاث) حاوی توکسوئید دیفتری و کزاز و باکتری کشته شده سیاه سرفه است. در این واکسن باکتری سیاه سرفه علاوه بر این که خود آنتی ژن است به عنوان یک ادجوان نیزعمل می کند

اسلاید 31: 31واکسن های حاوی اجزا سلولی:پنوموکوکمننگوکوگ هموفیلوس آنفلونزا

اسلاید 32: 32واکسنهای نوترکیبژن پپتیدی که بدن پاسخ مناسب به آن می دهد، جدا شده و بعد از وارد شدن به یک ناقل تک سلولی شروع به سنتز پپتید (آنتی ژن ) می کند.آنتی ژن ،جدا شده و در ساخت واکسن از آن استفاده می شود. واکسن هپاتیت ب مثال مناسبی از واکسنهای نوترکیب است.

اسلاید 33: 33ادجوان ها(Adjuvants) موادی هستند که به هنگام تجویز با آنتی ژن پاسخ ایمنی را افزایش می دهند.مکانیسمهای عمل ادجوان در افزایش پاسخ ایمنی متنوع است.تنها ادجوان مجاز در واکسنهای انسانی نمک های آلومینیوم است.

اسلاید 34: 34در ایران واکسن بیماریهای زیر به صورت همگانی تجویز می شود؟سلفلج اطفالهپاتیت بدیفتریسیاه سرفه کزازاوریونسرخک سرخجه سه گانه = ثلاث = DTPMMR

اسلاید 35: 35مثالهایی از واکسن های گروه های خاص در ایران:هاریمننگوکوک

اسلاید 36: 36لطفا نحوه تجویز واکسنهای روتین ایران را در(برنامه راهنمای ایمن سازی) مطالعه فرمایید

اسلاید 37: 37موارد منع استفاده از واکسن خوراکی فلج اطفالافرادی که نقص ایمنی دارند.کسانی که در منزل با افراد نقص ایمنی تماس دارند.حاملگی

اسلاید 38: 38به افتخار پیشتازان واکسن پولیو، تمبر یادبودی در سال 2006 چاپ شد

اسلاید 39: 39واکسنهای ویروسی زنده در حاملگی منع مصرف دارد.تزریق واکسن سل در افراد مبتلا به ایدز منع مصرف دارد.واکسن سل ایمنی سلولی را تحریک می کند.بعد از ابتلا به فلج اطفال و کزاز واکسیناسیون لازم می باشد.واکسن پولیو از نوع سابین قادر به تحریک تولید IgA است.

17,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید