پاورپوینت آشنایی با فروشگاه زنجیره ای وال مارت(wal Mart) در 23 صفحه و با فرمت قابل ویرایش برای ارائه در سمینارهای کلاسی تهیه شده است. در پاورپوینت حاضر به موارد زیر پرداخته می شود: – تاریخچه – بنیانگذار – مدیرعامل – سه باور اصلی سام والتون – حوزه فعالیت – ویژگی ها – فرهنگ و ارزش های سازمانی – منابع انسانی – فروش – چشم انداز آینده – چه چیزی می توان آموخت – منابع دسته بندی: پاورپوینت تعداد اسلاید: 23 فرمت: قابل ویرایش مناسب و کاربردی برای دانشجویان رشته مدیریت

lomer1989

صفحه 1:
آشنایی با فروشگاه زنجیره ای wal- mart

صفحه 2:
تاریخچه با افتتاح اولین فروشگاه در آرکانزاس آمریکا در سال ۱۹۶۲ توسط سام والتون. شرکت او آغاز به كار كرد. ينج سال بعد که سهام شرکت در بورس نیویورک عرضه شد تعداد فروشگاهها به ۰۳۸ فروش به ۲/۴۴ میلیون دلار و تعداد کارکنان به ۱۵۰۰ نفر رسیده بود. در سال ۱۹۶۹ شرکت رسما به عنوان «شرکت فروشگاههای وال بارت (106 5۳0185 ۷۷۸1-۷1۸۴۲)به ثبت رسید. : در سال ۱۹۷۹ وال مارت به عنوان اولین شرکتی که به فروش بیش از یک میلیارد دست یافته بود شناخته ‎Gul sas‏ هنگام تعداد فروشگاهها به ۱۲۵ و تعداد کارکنان در ۱۱ ایالت به ۲۱ هزار تفر رسیده بود. در ۲ کر ۱ رسد و ار ۱۹۸۸ به عنوان مدیرعامل مشغول کار شد. در ۱۹۹۰ وال مارت به عنوان برترین فروشگاه ملی شناخته شد. در سال ۱۹۹۲ با مرگ سام والتون. فرزند او رابسون به عنوان رئیس هیثت مدیره برگزیده شد.

صفحه 3:
در سال ۱۹۹۷ که برای اولین بار فروش وال مارت از مرز ۱۰۰ میلیارد دلار گذشت.تعداد کاررکنان داخلی به ۶۸۰ هزار و * با یک میلیون و ۱۴۰ هزار نفر. بزرگترین شرکت خصوصی جهان از لحاظ تعداد نفرات شناخته شد. در سال ۲۰۰۰ نیز وال مارت در رده بندی مجله تعداد کارکنان بین المللی به ۱۱۵ هزار نفر رسیده بود. در آستانه ورود به هزاره جدید. وال مار فورچون به عنوان تحسین‌برانگیز ترین شرکت جهان معرفی شد. درهمین سال لی اسکات به عنوان رئیس و مدیرعامل شرکت برگزیده شد. در سال ۲۰۰۲ وال مارت درصدر جدول ۵۰۰ شرکت برتر جهانی این مجله قرار گرفت. با این حال. سطح پیچیدگی این روند برای شرکت به منظور ارتقا و بهبود روابط بین فروشگاه و مشتری به طرز چشمگیری افزایش یافته است.به طوری که این شرکت. به‌رغم دارابودن بیش از ۶۲۰۰شعبه. تقریبا با فروش ۴۰۵ میلیارد دلارى (در سراسر دنيا) در سال ۲۰۰۹ همچنان بزرگ‌ترین فروشگاه زنجیره‌ای دنیا .به حساب مى آيد

صفحه 4:
بنیانگذار سام والتون خرد فروش افسانه ای در سال ۱۹۶۲ وال مارت را بنیان نهاد. او در ۱۹۱۸ به دنیا آمد و از همان کودکی مهمان نواز بود و بعدها نیز همین «مهمان نوازی پشتکارانه» را در مورد مشتریان شرکت به همکاران یادآوری می کرد. ولتون معتقد بود «راز موفقیت خرده فروشی آن است که آنچه مشتری می خواهد به آیربدهی: شما وقتی به فروشگاهی وارد می شوید که بیش از آنچه انتظار دارید فراهم است به آن گرایش خواهید یافت و اگر به فروشگاهی بروید که راحت نیستید و به شما سخت می گذرد و یا فروشندگان آن متظاهر و پرمدعا هستند از آن متنفر خواهیدشد»

صفحه 5:
‎aa glk |‏ ۱ 9 اند حوشامدگویی: ارائه کمک و نیز احترام را اساس, کار می دانست. او به همکاران خود می گفت «ما با یکدیگر کار می کنیم. این راز پایداری ماست. ما هزینه زندگی را برای همه افراد کاهش خواهیم داد. فرصتی فراهم خواهیم آورد که همه دنیا مزایای آن را ببینند و زندگی بهتری داشته باشند. ما به آنچه انجام می دهیم افتخار مى کنیم». والتون اصولراورهای خود را درکتاب «ساخت آمریکا (۸3۷]۳8)۸ 1 1۷1/1217 )عرضه کرد.در سال ۱۹۹۲ سام ‏والتون در آخرين سال زندكى خود ‎٠١‏ قانون براى كسب وكار ارائه داد:

صفحه 6:
۱-به کسب و کار خود تعهد داشته باشید ۲ _ منافع خود را با همکاران خود به شراکت بگذارید و با آنان مانند شريك رف ۳ _ به شرکای خود انگیزه بدهید ۴ _ با شرکای خود ارتباط برقرار كنيد ۵ _ هرچه را که به انجام بهتر کسب وکار کمک می کند ارج نهید و قدر بدانید ۶ _ موفقیتهای خود را جشن بگیرید _ به حرف همه در شركت كوش دهيد 8 _ احترام مشتريان را نكه داريد 1 _ كنترل هزينه ها بهتراز آن است كه در دام رقابت با ديكران كرفتار شويد ۰ _ خلاف جهت آب شنا کنید. روشهای سنتی را کنار بگذارید و راه ديكر برويد.

صفحه 7:
مدیرعامل در سال ۱۹۹۲ با مرگ سام والتون بنیانگذار وال مارت پسر او رابسون به عنوان رئيس هيئت مديره بركزيده كه دصر نوی دانگاه کل با را دارد از ۱۹۶۹ به شرکت پیوسته است. در سال ۱۹۸۸ دیوید گلاس به مدیرعاملی برگزیده شد و از سال ۲۰۰۰ نیز لی اسکات به عنوان رئیس و مدیرعامل وال مارت سکان هداب ‎Ipreset‏ ۱ اور تال ۱۹۷۶ به وال مارث پیوست و به عنوان معاون مدیر حمل نقل؛ مد حمل و نقل و نایب رئیس بخش توزیع فعالیت کرد. در سال ۱۹۹۲ به سمت نایب رئیس اجرایی پشتیبانی و در 0 0 118 رب اسکات کارشناس بازرگانی از دانشگاه پیشسبرگ است.

صفحه 8:
لأ دیوید گلاس بر این باور است که فروش و سود خوب شرکت در سال ۲۰۰۵ به ۸/۱ میلیون همکاری تعلق دارد که هر روز سخت می کوشند و به مشتریان بیش از ۶۲۰۰ فروشگاه در سراسر جهان خدمت ارائه می دهند. لی اسکات مسئولیت مدیرعاملی را بسیار بیش از قدرت. ر او می‌داند. او می گوید «البته باور همگانی این است که به محض آنکه مدیرعامل شدی می توانی دستور دهی و کارها هم انجام شود. اما حقیقت آن است که تنها با نفوذ در دیگران مى توان اثری برجای گذا

صفحه 9:
سه باور اصلی سام والتون: در هر هفته. بیش از صد میلیون خریداربه فروشگاه‌های «وال مارت» در سراسر دنیا سر می‌زنند. در واقع سهباور اصلی سام والتون: اه هی ری «وال دارت» که آنها را در سال ۱۹۶۲ مقرر نموده عبارت است از: احترام به تک‌نک افراده سرویس‌دهی بالا به مشتریان و کوشش برای برتری بر حوزه فعالیت: ور دا شرت ال هات خرده فروشی است. کسب و کار شرکت در پنج بخش صورت ۱ _ فروشگاه ها(81001۴5): که بزرگترین بخش را شامل می شود و در سال ۰۲۰۰۵ ۶۷/۲ درصد فروش خالص شرکت از آن) طریق به دست آمده است. اساس این بخش همان فروشگاههای سنتی در آمریکاست. گرچه امروزه فروشگاههای 603-11115 نیز در کنار آن قرار گرفته است. اجناس عرضه شده در این فروشگاهها طیف بسیار وسیع و متنوعی از موادغذایی تا پوشاک را دربرمی گیرد. تعداد

صفحه 10:
فروشگاههای وال مارت در آمریکا ۳۸۶۴ و فروشگاههای بین المللی ۲۶۷۰ است. فروشگامهای خارج از 1 ۱ | له مكريك. کناد. جین, برزیل» آلمان» ژاپن» انگلستان مستقر است و:۵۰۰ هزار نفر در آنها مشغول به کار هستند. یک میلیون و ۸۰۰ هزار فروشنده این فروشگاهها. پاسخگوی بیش از ۱۳۸ میلیون مشتری هفتگی درجهان هستند.بلغ بر ۶۱ هزارتامین کننده وال مارت در آمريكاء سه میلیون شغل دارند. تامین مواد برای فروشگاههای بین المللی از ۷۰ کشور صورت می گیرد. در سال ۰۲۰۰۵ وال مارت ۱۵۰ میلیارد دلار از تامین کنندگان خود خرید کرده است.

صفحه 11:
۳- بازارهای میوه و سبزی (1818 ۳۴162171 [] ‎٩‏ ) که اولین بار در سال ۱۹۸۸ شروع به فعالیت کرد. ۳ _ بازارهای محلی ((013۴۲60001) 862۳1۳ 1 ) که عرضه کننده سبزیجات. کالاهای عمومی و دارویی است. ۴ _ کلوپ های سام( 011180 98110 )که خود یک شرکت ۳۱ میلیارد دلاری محسوب می شود. تعداد ۳۵۰ کلوپ در آمزیکا بیش از ۶ میلیون عضو دارد. این کلوپ ها درواقع شریک بسیاری از کسب و کارهای کوچک هستند و به صورت انبارهای کالا در سرا در ارتباط و کمک با حرده فروشیها و کسب وکارهای کوچک: رستوران هاء دفاتره اغذیه فروشی ها تعمیرات» مدارس, کلیساها. آرایشگاههاء شرکتهای فروش و..۰ قرار دارند. حدود ۱۳ درصد فروش وال مارت از این طریق حاصل می شود. ۵ _ فروشگاههای بین المللی (:1131۸:۲]60۷۸ لا که در ۱۵ کشور جهان حدود ۲۰ درصد فروش خالص وال مارت را تشکیل می‌دهد.

صفحه 12:
ویژگیها: ۱- فروشگاههای وال مارت با فلسفه و شعار «هر روز قیمت کمتر (۳18۲08 1,0۷۷ 12۸۷ ۴1۴۷ ۷ شروع به کار کردند. فلسفه قیمت‌گذاری ( 63 186211۷ 3) در وال مارت آن است که با کاهش قیمت می توان فروش بیشتری داشت. در خرده فروشیهای ارزان‌فروش تر, درآمد بیشتر است. علاوه بر فلسفه «هر روز قیمت کمتر». گاه در موارد و مناسبتها نیز تخفیف بیشتری صورت می‌گیرد ‎ol’ 5( ROLLBACK)‏ نيز فروشهای ویژه برقرار می شود .( 1۲/1 :861۸ 93 وال مارت بر این اعتقاد است که فلسفه قیمت گذاری است که اعتماد مشتریان را جلب می کند و آنها اطمینان می یابند که قیمتها تحت شرایط مختلف تغییر شدید نخواهند داشت. وال مارت با فراهم آوردن مجموعه ای از کالاها و خدمات تجاری خود در هر روز با پایین ترین قیمت. فضایی از تنوع, یکپارچگی و احترام متقابل را پدید مى آورد.

صفحه 13:
۲- در وال مارت قاعده ای است موسوم به ««(۳(6 1۳1 که توسط بنیانگذار شرکت. سام والتون مطرح شده و به اجرل درآمده است. او در بازدیدهای مکرر خود از فروشگاههاء فروشندگان را تشویق می کرد که متعهد باشند با مشتریان چنین برخورد : وقتی مشتری وارد می شود به چشم او نگاه کنید. به او سلام و خوشامد که چه کاری می‌توانید برای آنها انجام دهید. اين نگرش از کودکی در سام والتون وجود داشت. او خود می گوید: «من از ابتدا یاد گرفته ام که یکی از رمز و رازهای رهبری, انجام یک بار ساده برای همه است. قبل از اینکه مشتری تازه وارد ۰ سرمحت را یاو باز کنید. اگر او راامی شناسید بد اسم) صدا کنید». امروزه همه کا وال مارت در سراسر جهان به لین قلسفه عمل می‌کنند.

صفحه 14:
| ۳- همچنین در وال مارت قاعده اى است به نام (5171011(01/711» كه اساسا به عنوان يى ‎yee OS eee‏ مي‌شود. محتوای این قاعده کار امروز را به فردا نینداختن ‎ ‎ ‏است. بدین معنا که بیشترین تلاش برای پاسخ به خواسته های تلفنی پا حضوری باید صورت گیرد. به ۲ ۱ ۱ ۱ وال مار به خاطر خدمت به مشترى شناخته شده اند زيرا كارى را امروز مى توانند براى مشترى انجام دهند به فردا موكول نمى كنند. آنها معتقدند در اين دنياى شلوغ می توان از اين راه به مشتريان نشان داد كه به آنها فكر مى كنيم و مراقب آنها هستيم. اين حس ‏ا ا وف دیگران استد

صفحه 15:
فرهنگ و ارزشهای سازمانی وال مارت مدعی است که شرکتی است اخلاقی و مبتنی بر ارزشها. ارزشهایی که تصمیم گیری و رهبری در شرکت را هدایت ‎oe‏ ۱ ۱ ۱ ۰ گذار شرکت سام والتون در سال ۱۹۶۲ ارائه داده است: ‏احترام به افراد ‏— خدمت به مشتری تلاش برای تعالی / بیانیه ارزشهای شرکت در سال ۲۰۰۴ تجدیدنظر شد. اين بیانیه اصول ارزشهایی را ارائه داده تا به کارکنان و تامین کنندگان به تصمیم‌گیری صحیح و انجام کارهای صحیح کمک کند. اصول ۱۰ گانه این ارزشها عبارت 1 از ‎‘2 ‎Ce) ‏" _ صادق و منصف بودن ‏۳_ از اطلاعات صحيح استفاده كردن ‏۴ _ اجتناب بين كار و امور شخصى ‎ ‎

صفحه 16:
۶ _ غیراخلاقی عمل نکردن حتی اگر کسی دستور دهد 7 رك وان نا غيراخلاقى عمل كند 8 _ يرسيدن سوال در زمينه مسائل اخلاقى و بيانيه ارزشها ‎٩‏ _ جلوگیری از بروز نقض عهد اخلاقى ‏۰ _ گزارش موارد نقض اخلاق ۳ ‏لی اسکات مدیرعامل فعلی بر اجرای بیانیه اخلاق و ارزشها پای می فشارد: کسب و کار وال مارت برپایه صداقت ‏احترام. انصاف و یکپارچگی بنیان نهاده شده است. ما همه موظف به صیانت از این بنیان و آوردن این ارزشها به ‎ ‎ ‏کار رورس ره نم بارای همه باید ار مقاد بیانیه اخلاق تبعیت کنیم. این بيانیه البته جزئیات مناسبات ‎eee emer al ses eae ot‏ اه + عنوان یک حس مشترک و عمومی آن را به کار ببريم و همواره ‏بخواهیم «کار درست» را انجام دهیم. درهای باز به ما امکان می دهد که هر موضوعی را بشنویم. ما باید باورهای اصلی اخلافی شرکت را مستحکم بداريم.

صفحه 17:
منابع انسانی وال مارت بزرگترین شرکت جهان از لحاظ تعداد نیروی انسانی لست. ۸/۱ میلیون نفر در بیش از ۶۲۰۰ فروشگاه وال مارت در دنیا مشغول به کار هستند. وال مارت کارکنان و فروشندگان خود را «همکار»( ۸550021815 ) خطاب می کند. وال مارت با لراه برنامه‌های متنوع همکاران خود را برای خدمت به نیازهای مشتریان توانمند می سازد. ۷۶ درصد مدیران فروشگاهها کار خود را در ابتد به صورت ساعتی با وال مارت شروع کرده اند و وال مارت فرصتهای شغلی مناسب را دراختیار آنها قرار داده است. وال مارت دوس هزینه درمان همکاران را می پردازد. از لحاظ تنوع ( ۳213581۷ 1(1۷) نیروی انسانی» وال مارت یک شرکت ممتاز است. ۸۱۵ هزار زن و ۳۷۵ هزار نفر غیر آمریکایی در وال مارت مشغول به كار هستند.

صفحه 18:
فروش امروزه وال مارت بزركترين 09,5 3558( ‎(RETAILER)‏ ) جهان با درآمد ۳۱۲ میلیارد دلاری است.وال ‎tee eee‏ تا در سال ۱۹۶۲»ننها ۱۲ میلیون ذلار فروش داشت. در سال ۵ درآمد ۳۱۲ میلیارد دلاری» سود ۲/۱۱ میلیارد دلاری برای شرکت به همراه آورد. وال مارت اولين شرکتی بود که در سال ۱۹۹۷ از مرز فروش ۱۰۰ میلیارد دلار عبور کرد. میزان فروش روزانه نیز در سال ۲۰۰۲ ۱( ۰ ورس بیس المللی وال مارت بالغ بر :۶۰ میلیارهذلار است:

صفحه 19:
چشم انداز آینده مدیرعامل وال مارت معتقد است غیر از خطرپذیری (181516) که در ذات عملیات و فعالیت خرده فروشی است. شرکت در معرض خطرات بازار شامل: ات نرخ بهره و نرخ تبادل ارزهای خارجی می باشد.اما با این حال او تاکید دارد که وال مارت باید به افزایش استاندارد سطح زندگی مردم در همه جا ادامه دهد. او می گوید. تعهد خود را مبنی بر شهروند مسئول بودن حفظ خواهیم کرد و وظیفه شناسی خود را در همکاری و کمک به خیریه ها و سازمانهای اجتماعی ادامه خواهیم داد». او همواره در برخورد با همکاران خود تاکید می کند که «تنها وقتی می توانیم بهتر شویم که بدانیم در چه زمینه‌هایی نیاز به بهبود داریم.

صفحه 20:
چه چیزی می توان آموخت؟ ۱- مواظب مردم باشید: والتون با دو گروه از مردم یعنی کارکنان و مشتریان مواجه بود. او دریافت که با ترغیب و تشویق کارکنان خود بهتر می تواند به مشتریان خدمت کند. در تجارت به ویژه تجارتهای بزرگ تاکید روی مردم بیشتر است و والتون توجه به مردم را به رویه جاری تبدیل کرد. / ۳- به سمت دربچه فرصت استراتژیک بروید: بعضی مواقع دریچه فرصت استراتژیک به صورت غیرمنتظره در یک عرصه تجاری که موردتوجه دیگران نیست. ظاهر می شود. در سالهای اولیه رٌ دریچه فرصت استراتژیک راه شهرهای کوچک و مناطق روستایی نزدیک آن رقم زد که در معرض -تحولات بر قرار گرفته ‎Diop‏

صفحه 21:
يليد هاءقدیمی اف نوری‌جدید میت ولند لستلتزیتونمند را بسه وجود آورد: والوندر عرصه -3 تجلٍیبیثراز سایر کارلفرینازسه بموفقینسائل‌شد او علی‌رغم پیشگامی‌درسانمانس» گسسترش | فنوریمخابرلتو لیجاد سیستم توزیع رلیانه لی‌مبلارتو بسه موازلتلنک ارکنانرا تسرغیبکرد که نسبت به مشتریان‌سرخوردیدوستانه دلشته باشند ۴- عاافه مندییسه محیط زیستسود آورلستبر خلافسابق لمروزه لکثرلفراد نسیتسه محیط زیست اهقه من و وقتویادیرا صرفآنمیک نند تا در عصر صنعتسدوردر مقلبلهر گزندوو یا سوه بسهره بردايواز آزهفاع كنند در چنیوشولیط هر شرکتیکسه بستولند در وهبرینلیرگ ونه حرکتهای‌مامه پسسند قرار كيرد. بالمستقبل|مشتريانو یسانه های‌حمعی‌موجه خولهدشد

صفحه 22:
ل رموز موفقیت فروشگاه زنجیره ای وال مارت.تألیف:محمد عزیزی. | آشنایی با شرکت خارجی ۲۱۵۲۴ ۷1برگرفته از سایت ‎hamshahrionline.ir‏ ل كفت و كوبى با جان فلمينك درباره فروشكاه هاى زنجيره اى وال ‎Emodiran.com:cs ls 51 43355 pc slo‏

صفحه 23:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
15,000 تومان