صفحه 1:
پسم ال الزجمن الزخیم
پیام های آسمانی پایه هفتم - هرس ۱۳
بر بال فرشتگان
نام دانش آموز...
oe ae
سال تحصیلی ٩۷
صفحه 2:
ارزش علم آموزی
re ری
دلده بود که میخواستند با انجام کارهای نیک,خداوند را از خود خشنود سازند. عدهاى مشغول دعا و نيايش بودند.
عدهای ذکر میگفتند و نماز مستحبی میخواندند. عده دیگری نیز در گوشه ای از مسجد مشغول گفت وگوی علمی و
یادگیری مسائل دینی خود بودند. در همین هنگام پیامبر اکرم صلّی الّه علیه و آله وارد مسجد شد. همه مشتاقانه
میخواستند ببینند که پیامبرخدا کدام گروه را برای همنشینی انتخاب میکند. حضرت محمد با مهربانی به حاضران در
این سخن را فرمود و به جمع علم جویان پیوست.این افراد همگی مشغول انجام کارهای
مسجد تگریست و فرمود:
نیک هستند. اما خداوند مرا برای تعلیم و آموزش مردم فرستاده است. ایشان این سخن را فرمود و به جمع علم جود
صفحه 3:
به نظر شما جرا بيامبر همنشینی با گروهی را انتخاب کرد که مشغول به کسب علم بودند؟
۶۶ از نظر پیامبر اعظم ( ص ) از اهمیت ویثه برخوردار است. مسلمانان جهان بلید از لین احادیث ple
یاک Mb asl yell emt مرا تفای | مان ده سل ام رار
بروند. وبا عمل به آن ها با توجه به الگوهای بسیار با ارزشی که داریم. شاهد بیداری جهانیان و صلح و
در سايه علم وعرقان باشيم.
صفحه 4:
فعالیت کلاسی :
به نظر شما چرا پیامبر همنشینی با گروهی را انتخاب کرد که مشغول به کسب علم بودند؟
پیامبر اعظم ( ص ) درباره علم یادآوری فرموند: علم آموزید که آموختنش کاری نیک است. گفتگو درباره
ن تسبیح خداست. بحث و بررسی لن جهاد به شمار می آید. آموزشش به لن کس که نمی دلند. صدقه
محسوب می شود. بذل و بخشش آن به اهلش سبب تقرب به خدا می گردد؛ زیرا معیار شناسایی حلال و
حرام است. و دانشجو رابه راه های بهشت می کشاند و از هراس تنهلیی می رهلند و در غربت دمساز
گردد. علم راهنمای امور بنهانی است» اسلحه ای است برای مقابله با دشمنان: زیوری است بر
دوستان. خداوند به خاطر علم. مردمی را سرفراز گردلند تا جایی که آنان را در امور خیر پیشوای دیگران
سازد و از ایشان پیروی شود. و کارهایشان مورد توجه قرار گیرد و آثارشان قابل فراگیری گردد و فرشتگان
شیفته دوستی آنانند. زیرا علم» احیاگر دل ها و روشنگر دیدگان از نابینایی است و سبب قدرت بدنی از
سستی و تبلی می شود و خدایت وارنده علم رابه مقام مصان می رساد و همتتینی با نان را در دبا و
آخرت نصیبش گرداند. در سایه علم. خدا را فرمان برند و پرستش نمایند و در سایه علم. خداشناسی صورت
پذیرد و به یگانگی شناخته شود و به وسیله علم صله رحم انجام گیرد.
صفحه 5:
پیامبر خدا در جامعه ای به پیامبری برگزیده شد که کسی به علم و دانش اهمیت نمیداد و تنها
تعداد انكشت شمارى از.مردم توتایی خواندی و نوشتن دافتند. در اين شرايط بود كه انهان با
تشويق مؤمنان به فراكيرى دانش و عبادت شمردن اين كار شريف ميفرمود:
ای مردم. بدانید کسی که به دنبال فراگیری دانش است. با هر قدمی که برمیدارد.
در كارنامه اعمالش ثواب یک سال عبادت نوشته ميشود. فرشتگان بالهایشان را زیر پای
او میگسترانند و زمینی که زیر پای اوست برایش از خداوند مهربان آمرزش میطلبد.
رسول خدا دستور میداد تا هر اسیری که به ده نفر از مسلمانان خواندن و نوشتن بیاموزد. آزاد
شود.
ایشان همواره عالمان را برتر از کسانی میدانست که بدون علم و دانش عبادت میکنند؛ زیرا (ایشان
مي فرمودة»
هنكامى كه شيطان تلاش ميكند مردم را با عقايد و تفكرات فريبكارانه از راه درست منحرف كنده
اين عالمان هستند كه متوجه انحراف مى شوند و جلوى آن را مى كيرند.
صفحه 6:
به اين روایات که از رسول اکرم و امیرمزمنان علبهاللامبه دست ما رسیده ست
توجه کنید و آنها را به موضوع مرتبط با آن وصل كنيد 2
۱- فراگیری دانش بر هر مساعانی واچب است 7
؟- در برايو کسی که از او علم یآموزید. فروتن باثي
۳-علم و داتش گنجی است پباتییر
؟-آنان كه اهل علم و داتشرائد حتى يس از مركشان زتدماقه *
زندگی همینگی
Alea
تواضع سيت به ملم
عل ٍآموزى براى همه
اكثون اكر بخواهيد با خداوند مهربان
در قرآن كريم به امير خود مى فرمايد :
بگوید و از او جیزی بخواهید جه میگویید؟ خداوند دنا
يكوه ودرا انش مر یز *
آيا مىدائيد دليل اين همه سفارش و تأكيد دين اسلام بر كسب دائش جيست؟
صفحه 7:
امام صادق علیه السلام درباره ارزش دانش میفرماید:
کسی که کارهایش را بدون دانش و بینش انجام میدهد. مانند کسی است که به بیراهه میرود. هرچه سریعتر حرکت کند. از مقصدش
دورتر ميشود. بنابراین تنها کسانی میتوانند به اهداف خود برسند که نسبت به راه خود. علم و آگاهی داشته باشند؛ چرا که پینا کردن
راه درست زندكىء بدون دانش و بینش. امکان پذیر نیست. با توجه به این واقعیت. مسلمانان که راه سعادت خود را از پیامبر و MILE
پاکش آموخته بودند. با عمل به سفارشهای آنهاء تلاش خستگیناپذیری را برای کسب دانش آغاز کردند؛ بهعنوان مثال» بیش از چهار
هزارنفره در مجالس گوناگون درس امام صادق علیهالسلام شرکت میکردند و هر گروهی به یادگیری یکی از رشتههای علمی
بودند. شاگردانی که بعدهاء دانشمندان بزرگی شدند و نام برخی از آنها هنوز در بسیاری از دانشگاههای بزرگ جهان شنیده ميشود.
بن حبان (پدر علم شیمی) یکی لز این چهار هزار شاگردی بود که سالها ند مام صادق علیهالسلام کسب علم میکرد.
ای علمی مسلمانان همواره در زمنهایی روی میداد که" در کنر توجه
جدی به کسب علم و دانش. از لحکام و تعالیم اسلامی غفلت نمیکردند.
به یاد داشته باشیم» مو
صفحه 8:
gape تزد مر ارم لاله آمد و عرض کرد : ای رسول خداءعلم چیست؟
يبر فزعو : سكوت كفن
fee
- كوش فرا دادن.
Seine
به خاطر سید
ب ازآن جدة
- به آن عمل كردن.
fo
-آموزش آن بهدیگران
درارة اين حديث ارزشمند در كلاس كفشوكو كتيدو ب استفاده ازآن. مراحل كسب دات را يكويد.
صفحه 9:
بیشتر بدانید
پیشتاز در علم آموزی, یکی از درخشانترین چهرههای تاريخ علم و دلنش جهان. محمد بن موسی خوارزمی است از این
دانشمند مسلمان, کتابهای بسیاری در موضوعات ستارهشناسی, جغرافیا و ریاضیات به جای مانده است که از مهمترین آنها
می" توان به دو کتاب «فن محاسبه» وهجبر و مقابله» اشاره کرد خوارزمی لین کتابها را برای تاجران. کارمندان و مأموران
دولتى كه زمينها را براى كشاورزان اندازهكيرى و تقسیم میکردند توشت وی در این کتاب- ها برای اولین بار یه آموزش
مسائلی از ریاضی پرداشت که ان زمان در تاریخ لین علم بیسابقهبود شيو محاسبات کسری و اعشاری و تقسیمهای این
اعداد از جمله ابتكارهاى وى است كتابهاى خوارزمى سيصد سال بعد. در ارپا منتشر شد اروپایی- ها که برای اولين بار با اين
شیوه از محاسبات ریاضی آشنا ميشدند. نام اين علم را الكوريتمى (بركرفته مز نام الخوارزمى) نهادند.
صفحه 10:
ط الهاى اخي به ب علم و دانش توجه ویژهای شده است. شاهد پیشرفتهای بزرگی در
زمینههای مختلف علمی بودهايم. به عنوان مثال دانش" آموزان ایرانی در اولین دوره المپیاد جهانی ریاضی با وجود مشکلات زیاد
جنگ تحمیلی توانستند از کشورهای زیادی إند. لين مو
بود. تلاش پیگیر معلمان و دانشآموزان به همراه استعداد خدادادی جوانان مسلمان کشورمان. به سرعت نام ایران را دوباره بر سر
زبان دانشپژوهان دنیا انداخت:به نحوی که تاکنون بیش از چهارصد مدال طلاء نقره و بینز از المپیادهای بینالمللی علمی کسب
شده است. همچنین کشورمان صاحب فناوری در ساخت و پرتاب ماهوارهبه فضا شده است و دانشمندان جوان کشور:
فناوری پیچیده هستهای دست يافتهاند. اینها تنها گوشهای از موفقیتهای جوانان این کشور در همین مدت کوتاه است. موفقیت
هایی که در سایه بازگشت ما به راهنماییهای نورانی اسلام صورت گرفته است.
مقدمهای برای درخشش دانشآموزان در سایر رشتهیها
صفحه 11:
بیشتر بدانیم
ریاضیاش خیلی خوب بود بچه ها را جمع میکرد LS ميدان زير نور تير چراغ برق به آنها
ریاضی درس میداد- - اول ترم استاد به دانشجوها گفت: هیچکس نمیتواند در این درس
نمرهای بالاتر از ۵ابگیرد از بس که اين درس سخت و فّی است. هر کس پایان ترم ۵ابگیرد.
به او ۲می دهم" پایان ترم از اين درس ۲گرفت استاد هم به او ۲۲داد تا در تاریخ دانشکده فنی
ماندكار شود" او شاكرد اول دبيرستان و دانشجوی نمونه دانشگاه بود و مدرک دکترای الکترونیک
و قیزیک پلاسمای خودش را با رتبه عالی از بهترین دانشگاههای دنیا دریافت کرد دکتر مصطفی چمران
چس از کسب درجات عللی علمی..با توشهای از دلنش و ایمانبه خدا. برای خدمت به محرومان لبنان.به لین کشور سفر کرد و علاوه
برخدمات علمی. آنان را در مبارزهبا دشمن همراهی نمود پس از پیروزی انقلاب اسلامی و هجوم ریم بعثی عراق.به ایران بازگشت و
بلافاصله راهی جبهه هاینبرد" شد وبا شیوه جنگهای نامنظم. ملنع تسلط دشمن بر مناطق عملیلتی جنوب کشور شد و سرانجام در
تاريخ ۱۳۶ /۳۱۳۱به آرزوی خود که شهادت در راه خدا بود دست یافت . -- در یکی از راز و نیازهای او آمده است:
خدليا. من بليد از نظر علمى از همه برتر باشم تا مبادا دشمنان, مرا از بلیسبه ن سنگدلانی که علم را بهلنه کردهاند و
به ديكران فخر ميفروشند. ثابت كنم كه خاك ياى من هم نخواهند شد' بايد همه آن تيرهدلان مغرور و متكبر را به زانو درآورم:
jj diab ol,
خود خاضعترین و افتاده ترین فرد روی زمین باشم
صفحه 12:
خودت را امتحان کن
ا علم و دانش چه تأثیری بر موفقیت ما در کارهایمان دارد؟
۲- بیشترین پیشرفتهای علمی مسلمانان در چه زمانی روی داده است؟ با یک مثال آن
را توضیح دهید.
۱- علم بهانسان شناخت و توانایی بخشیده است. علم مانند نور روشنی بخش است. ما توانسته ايم جهان را از ذره هاى کوچک درون اتم تا جرم های
آسمانی و کهکشان ها تا اندازه ای بشناسیم. گرچه یقین قطعی بر قانون های علمی نداریم ولی تا آن جا که توانسته ایم قانون های علمی را به کمک
تجربه كشف و تأييد كرده ايم و توانسته ايم با آن ها برخى حوادث و رويدادهاى آينده را پیش بینی کنیماکنون به کمک علم. از زمین و از جغرفیای
جهان آكاه شده ايم و به دنياى بى نهايت كوجك ها راه يافته ايم. روابط ميان برخى يديده ها را كشف كرده ايم و به علت پیدایش بعضیاز پدیده ها
آكاه شده ايم. شناخت علمى در زندكى ما مؤثر بوده است. به طورى كه توانسته ایم ابزار و وسایل و روش های جدیدی را برای زندگی بيابي و به کمک
آن ها کارهایمان را آسان تر وسریع تر انجام دهیم. فناوری, روش علمی پاسخ گویی به مسائل زندگی است و امروزه کاملاً بر علم تکیه دارد. وراه علم
» ارتباطات گسترده. انرژی های نوء ساخت وسازهای راحت و محکم و تولیدات فراوان دست یافته الت. با
بگانی شدن روش تحقیق می توان امیدوار بود که روزی بسیاری از ناشناخته های دیگر برای انسان شناخته شود و توا
انسان برای کنترل بیماری ها و عوامل نامساعد طبیعی افزایش یابد. توجه داریم که پایانی برای پرسش ها نیست و انسان اقزون طلب و قدرت خواه
است.
LT روزی انسان به همه ی پرسش ها می تواند پاسخ دهد؟
یکی از دانشمندان در پاسخ گفته است که اگر در مرکز دایره ای قرار گیرد که شعاع آن متناسب با دانش شما باشد. سطح درون دایره معرف جهان
شناخته شده ی شما و سطح بیرون دنیای ناشناخته ای است که در مرز آن علامت های پرسش وجود دارد که دانشمندان در جهت پاسخ گویی آن ها
هستند. معلوم است که هر قدر دانش افزایش یابد. سطح شناخته شده بزرگ تر و در عوض تعداد علامت های پرسش نیز بيش تر خواهد شد. بنابراین
دانشمندان مردم کسی است که بیش ترین پرسش ها را در مقابل خود دارد.
صفحه 13:
۲- دوره طلایی اسلام يا عصر شکوفلیی و ترقی اسلامی, بنا بر آثار برجای مانده و نوشتههای کهن؛
قرن چهارم و پنجم هجری (بین میلنه فرن هشتم میلادی تا میانه قرن سیزدهم میلادی) تعریف
میشود. هنرمندان؛ صنعت گران, فبلسوفان دانش پژوهان. شاعران» جنرافی دانان» معندسان
وان تیدا میسن رشان ازرکانن ویک ای وان ام 1
سزایی در رشد. پیشرفت و تکامل دانشها و فنینی از قبیل کشاورزی. هنر» اقتصاد.
اسات. نورد تلشف شیبی فک جلعه شناسی: مشکی و غير ايا ترا دنمان
مسلمان در دوران طلایی اسلام پایه گذار علم نجوم و .نار در جهان بودند. یکی از دلایل رشد
و شکوفایی اروبا در قرون «سی» بهره گیری آنان از کتابهای دوران طلایی اسلام بود.
صفحه 14:
درباره زندگی و آثار علمی یکی از دانشمندان مسلمان تحقیق کنید و نتيجه آن را در کلاس بخوانید.
بوموسی جابر.بن حیان (زادض حدود سال ۱۰۰ هجری شمسی معادل با ۷۲۱ میلادی در توس - درگذشتظ حدود سال ۱۹۴ هجری
شمسی معادلبا ۸۱۵ میلادی در کوثه) دانشمند و کسساگر و شسلسوث شبعه ابرانی بود. او را «پدر علم شیمی» نامیدهلند و بسیاری
از روشها (مانند تتطس) و انواع ابزارهای اساسی شیمی مانند قرع و انست, رابه او نسبت میدهند. پژوهشگران بر لين باویند که
زادگاه او شهر توس در خراسان ایران بودهاست.
بوموسی جابر بن حیان, کیمیاگر برجسته ایرانی. در سال صد هجری شمسی در شهر توس از توابع خراسار, متولد شد. مدت
کوتاهی پس از تولدش. پدر او که یک داروساز شناخته شده و پیرو مذهب شیعه بود. به دلیل نقشی که در بر اندازی حکومت اموی
داشت. دستگیر شد و به قتل رسید. جابر به نوشتههای باقیمانده از پدرش علاقهمند شد و به ادامهٌ حرفة او پرداخت. او با شوق و
علاقه به یادگیری علوم دیگر نیز میپرداخت. همین. سبب هجرت او از ایران به عراق شد. کتابها و رسالات متعدد جابر سالها
بعد از او اكران اروبايى را به خود جلب كرد؛ و سالها از آن به عنوان منبع معتبرى استفاده مى كردند. به كفتة آنهاء
اين كتابها تأثير عميقى بر تغيير و تصحيح ديدكاه كيمياكران غربى كذاشتهاست. ل
جهار ه. ش (معادل با 610 ميلادى) در شهر كوفة عراى دركذشت. مدفن او نيز محل اختلاف است. به اتفاق بزوهشكران بر
باورند كه صفت كوفى كه در روايات بسيارى به دنبال نام جابر آمدهاست»
اعدة.. د كدفه اقافت داكتداسد
صفحه 15:
پایان