پاورپوینت تحلیل محتوا
اسلاید 1: به نام خدانام درس : روش تحقیقموضوع : تحلیل محتواتابستان 1400
اسلاید 2: تجزیه و تحلیل محتوا، یک روش تحقیق است که برای شناسایی الگوهای موجود در ارتباطات ضبط شده استفاده می شود. برای انجام تجزیه و تحلیل محتوا، شما باید دادهها را به طور منظم از مجموعه متون خاصی جمع آوری کنید که این دادهها میتوانند به صورت نوشتاری، شفاهی یا تصویری باشند که در زیر به چند نمونه از آنها اشاره کردهایم:کتاب ، روزنامه و مجلهسخنرانی و مصاحبهمحتوای وب سایت و پستهای شبکههای اجتماعیعکس و فیلمتحلیل محتوا چیست؟
اسلاید 3: مقدمهتحلیل محتوا روشی است که میتوان آن را درباره انواع گوناگون پیامهای مندرج در آثار ادبی، مقالهها، اسناد رسمی، خطابهها، اعلامیههای سیاسی، گزارشهای اجتماعات، برنامههای شنیداری و دیداری و گزارش مصاحبههای نیمه رهنمودی به کار بست. واژههایی که نویسنده، سخنران یا پاسخگو به کار میبرد، بسامد آنها، وجه آرایش آنها در جمله، ساختمان خطابه و چگونگی بسط آن، منابع اطلاعاتی هستند که بر مبنای آنها محقق میکوشد به شناختی دست یابد. این شناخت ممکن است درباره خود گوینده باشد. مثلاً، ایدئولوژی یک روزنامه، تصورات یک شحض یا منطق یک سازمان یا یک گروه، از راه مطالعه اسناد داخلی، یا درباره وضعیتهای اجتماعی که خطابه در آن تولید شده است. مثلاً، شیوه جامعه پذیری در خطبههای نماز جمعه، کتابهای درسی، و یا دربارة تجربهای تعارضآمیز همچون، تبلیغات زمان جنگ.
اسلاید 4: الف) تحلیل محتوا روشی نظاممند است؛ به این معنا محتوایی که قرار است مورد ارزیابی قرار گیرد، باید براساس قواعد روشن و ثابتی برگزیده شود.ب) تحلیل محتوا روشی عینی است. بنابراین، ساختههای ذهنی پژوهشگر نباید در آن دخالت داشته باشد.ج) از آنجایی که تحلیل محتوا کمی است، هدف اصلی تحلیل محتوا بازنمایی دقیق مجموعه ای از پیام میباشد.کرلنگر بر این باور است که تحلیل محتوا دارای ویژگیهای زیر میباشد:
اسلاید 5: تاريخچه تحليل محتوا از عمر اصطلاح تحليل محتوا به صورت علمى آن بيش از پنجاه سال نمى گذرد، اما ريشه تاريخى آن به آغاز كاربرد آگاهانه انسان از نمادها و زبان برمى گردد. اولين كند و كاو تجربى محتواى ارتباطات به مطالعات الهيات در اواخر سده هفدهم برمى گردد؛ هنگامى كه كليسا نگران گسترش مطالب غير مذهبى در روزنامه ها بود. از آن زمان به بعد اين كند و كاو تجربى به حوزه هاى ديگر نيز كشيده شد.در آستانه قرن بيستم با افزايش محسوس در توليد انبوه كاغذ روزنامه در آمريكا، توجه به ارزيابى بازارهاى انبوه و افكار عمومى پديد آمد. پس از جنگ جهانى تحليل محتوا به تعدادى از رشته هاى علمى دامن گسترد.
اسلاید 6: تحليل محتوا يك مورد خاص در تحقيق مشاهده اى و تحقيق تاريخى اسنادى محسوب مى شود و از نظر ماهيت، پژوهشى كمّى است كه از طريق آن محتواى كيفى منابع مورد بررسى طى دستكارى هاى آمارى به داده هاى كمّى تبديل مى شود. اين روش سابقه اى طولانى دارد كه آثار آن را مى توان در تحليل كتب دينى مانند انجيل و قرآن ديد، اما به صورت علمى در قرن اخير و با بررسى و تحليل مطبوعات دنبال شده است و به حوزه هاى گوناگون علمى گسترش پيدا كرده است. اين روش را مطالعه عينى، كمّى و سيستماتيك فرآورده هاى ارتباطى (محتواى آشكار پيام) براى رسيدن به تفسير پيام، تعريف كرده اند.
اسلاید 7: تحلیل محتوا به عنوان یکی از گسترده ترین ابزارهای تحلیلی بکار گرفته شده که به طور موثر در طیف گستردهای از کاربردهای پژوهشی در اطلاعات علوم کتابداری مورد استفاده قرار گرفته است و به عنوان یکی از روشهای تحقیق، از گذشته ای نسبتاً دور مورد استفاده قرار گرفته و امروزه در علوم اجتماعی و خارج از آن، کاربرد فراوانی یافته است. پژوهشگر می تواند پیامهای تولید شده موجود در زمان ها و مقاطع گوناگون را با یکدیگر مقایسه و تحلیل کند که این کار در تحقیق های دیگر به آسانی امکان پذیر نیست. این روش در ساده ترین شکل خود به بیرون کشیدن مفاهیم مورد نیاز پژوهشی از متن مورد مطالعه می پردازد. مفاهیمی که در قالب مقولاتی منظم ساماندهی شده اند
اسلاید 8: در تحلیل محتوا، پژوهشگر به جای ان که نگرش ها، باورها و دیدگاههای افراد را از طریق پرسشنامه مقایسه کند ;، پیامهایی را که تولید کرده اند مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد. تحلیل محتوا کاری است که ما روزانه درباره مشاهدات خود از پیام هایی که از طریق مطبوعات، رادیو، تلویزیون، ارتباط میان فردی و ارتباطات کامپیوتری به ما منتقل می شود، انجام می دهیم. ما هر روز نظرات خود را درباره محتوای مطالب روزنامه ها، مجله ها و برنامه های رادیو و تلویزیون ابراز می داریم ولی این کار به صورت غیر علمی و نامنظم است. تحلیل محتوا، روشی است که امکان مقایسه تطبیقی بین پیامهای تولید شده در یک مقطع یا زمانهای گوناگون را فراهم می سازد.
اسلاید 9: روشهای تحلیل محتوا ایجاب میکند که از فنون نسبتاً دقیقی استفاده شود مثلا: محاسبه بسامدهای نسبی یا همبستگیهایی که میان واژهها به کار رفته تنها به کمک روشهای ساخته شده و با ثبات است که محقق میتواند تفسیری عینی و خارج از مدار ارزشها و تصورات شخصی خود ارائه دهد.برخلاف زبان شناسی، هدف تحلیل محتوا در علوم اجتماعی فهم کارکرد زبان به عنوان زبان نیست. همچنین منظور از مطالعه دقیق و موشکافانه جنبهها صوری خطابه این نیست که از آنها معلوماتی درباره موضوعی خارج از خودشان کسب کنیم. از این رو، جنبههای صوری ارتباط کلامی به عنوان شاخصهای فعالیت معرفتی گوینده، معانی اجتماعی یا سیاسی گفتار وی یا مصرف اجتماعی، که از ارتباط کلامی بهدستمیآورد، ملاحظه میشوند.
اسلاید 10: چرا تحلیل محتوا مهم است؟ تعریف تحلیل محتوا مطابق با آنچه بیان شد، روشی است که به شما دیدگاهی نسبت به مخاطبانتان می دهد و همچنین می تواند راهی باشد که بتوانید اثر محتوای نوشته شده خود را در سطح وب اندازه گیری و آنالیز کنید.قبل از اینکه وارد چرایی تجزیه و تحلیل محتوا شویم و شروع به تجزیه و تحلیل هر مقاله در اینترنت کنید، می خواهیم بدانید که چرا در درجه اول تحلیل انتقادی از محتوا بسیار مهم است. در غیر این صورت، شما فقط تجزیه و تحلیلی خواهید کرد که مفید نیست. اما چرا تجزیه و تحلیل محتوا، مرحله ای مهم برای هضم اطلاعات جدید است؟
اسلاید 11: تحلیل محتوا در تحقیق اجتماعی روز به روز اهمیت بیشتری پیدا میکند. دلیل آن، امکانی است که برای تحلیل منظم اطلاعات و اظهار نظرهای عمیقتر و پیچیدهتر مثل گزارش مصاحبههای نیمه رهنمودی عرضه میکند. روش تحلیل محتوا، یا دست کم برخی گونههای آن، وقتی که موضوع کار آن از مواد ارزشمند تهیه شده باشد، بهتر از هر روش تحقیق دیگری اجازه میدهد تا دقت عمل روش شناختی و ژرفا نگری را، که معمولاً به آسانی بدست نمیآید، به شیوه هماهنگی بر آورده سازد..
اسلاید 12: ارزیابی محتوا یا تحلیل محتوا؟ تحلیل محتوا در حقیقت امکانی را فراهم می کند که در آن می توانید به طور شهودی تری محتوای نوشته شده را ارزیابی کنید نسبت به زمانی که تنها به برداشت خواننده از محتوا تکیه کنید. مثلا، خلاصه برداشت از یک برنامه تلویزیونی تحلیل محتوا نیست. بازبینی کتاب هم تحلیل محتوا نیست، بلکه هردو ارزیابی محتوا هستند.
اسلاید 13: هدف از تحليل محتوا در ابتدا روش تحليل محتوا تنها در تحليل ويژگى هاى پيام به كار مى رفت.در اين زمينه دو مسئله مطرح بود: يكى، دلالت؛ يعنى رابطه بين دليل و مدلول كه همان بررسى معنا و مفهوم و جنبه شناختى پيام مى باشد .و ديگرى، بررسى سبك و ساخت پيام يا جنبه زيبا شناختى آن.
اسلاید 14: . هدف هاى اصلى آن را مى توان در تحليل ويژگى هاى پيام، تحليل پيشينه اى پيام و تحليل پیامدهاى پيام خلاصه كرد. يكى از مهمترين انواع آن، تحليل محتواى مقوله اى است كه در آن ابتدا متن (انواع پيام ها مثل فيلم، مجله و...) مورد نظر به اجزايى تجزيه مى گردد، سپس با تقسيم اجزا به طبقات گوناگون، فراوانى هر طبقه شمارش و درصدگيرى مى شود و در پايان آن درصدها تحليل مى گردند.
اسلاید 15: انواع اهداف استفاده از روش تحلیل محتوی
اسلاید 16: مفاهیم پایه در تحلیل محتوی
اسلاید 17: نخستین گام اصلی در تحلیل محتوی،انتخاب مقوله یا متغییر های مورد بررسی است.در ادامه پژوهشگر باید با مطالعه عمیق و مبتنی بر استدلال های قوی زمینه تبدیل مقوله یا متغییر مورد بررسی به واحد های تحلیل یا تثبیت را فراهم کند.در بسیاری از موارد، مقوله های اصلی باید به زیر مقوله ها یا همان ابعاد وشاخص های قابل اندازه گیری و شمارش تبدیل شوند.در این مسیر اجرا اغلب پژوهشگر باید مقوله اصلی را با شناسایی مقوله های میانی (مشابه ابعاد) ومقوله های جزیی (مشابه شاخص ها ) به عملیاتی کردن یا قابل جمع اوری بودن داده ها نزدیک کند.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.