صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحيم
صفحه 2:
صفحه 3:
* حدیث غدیر
< تسمیه و محل غدیر خم, غدیر گودال آب است که بعد از گذشتن سیل بر جای میملند وبه زودی خد
میشود. فعیل به معنی مفعول است یعنی بر جای مانده (مغدور) پا فعیل به معنی فاعل است یعنی -
5( تدارا بون در وقت حاجت خشک میشود و به تشتگان خیانت میکند.
صفحه 4:
فهرست مندرجات
۷ ۱ - موقعیت جغرافیایی غدیر خم
A رم
و خط عدر
۱ - قصده حسان بن ثا
۳ -دلایل آهمیت حدیث
۱ - تواتر حدیث غدیر
۲ بزرگترین مستند شیعه
۳ - شهادت دو آیه سوره مائده
۶ - عيد غدير خم
صفحه 5:
۳ - ادبيات غدير و غديريقها
۸ - ایرادات بر حدیث غدیر و پاسخ آن
”7 ۸۰۱ - ایراد اول
تن ایرد مذکور
۲ اراد دوم
peel
۲ ایراد جهارم
۸۵ - ایراد بنجم
| ۸۸ -ایراد ششم
٩ - پانویس
1١ سايم
صفحه 6:
جغرافیایی غدیر خم
<غدیر خم نام واحهیی در سه میلی جحفه است که قبایل خزاعه و کنانه در زمان جاهلیت در ن جا منزل میکردند. خم به معنی
بدبوست. گویند هوای غدیر خم ن قدر ناسازگار است که هیچ کودکی در لن تا سن بلوغ زنده نمیملند مگر آن که به جای دیگر برود.
جحفه بر وزن غرفه آبادیی است در اراضی ساحلی حجاز در جنوب شرقی رلبغ بین مکه و مدینه (بین خلیص و بدر) که به بدى لب و
هوا شهرت دارد. لین محل, میقات حاجیان شام و مصر و عراق بود که از راه دریا به حجاز میرسیدند. ولی امروز متروک است و حاجیان
در منزل رایغ احرام میبندند.
اهمیت غدير خم
<اهمیت غدير براى شيعيان بدان سبب است كه رسول الله (صلىاللهعليهوآلهوسكم) در آنجا اميرالمؤمنين على (عليهالسّلام) رابه ولايت وا
خلافت منصوب نمود. از اين رو آنان دورى راه و بدی لب و هوا را تحمل میکنند و حتی المقدور خود را به جحفه و غدیر خم رسانده
در آن جا احرام میبندند. اخیرا هم مسجدی در آن جا ساختهاند (خاطرات سفارت و سرپرستی حج . از نویسنده). حدیث غدیر که
قویترین نص و معتیرترین سند ولایت و خلافت علی (علیهالتلام) است بدین شرح است: رسول ال (صلیالهعلیهوآلهوسلّم) در اواخر
سال دهم هجری که دوران غزوات سپری شده و اکثر قبایل عرب به اسلام گرائیده بودند عازم حج گردید.
صفحه 7:
1
این تنها حج او بعد از هجرت به مدينه بود _فريضه حج در سال نهم هجری واجب گردید_ از اين رو آن را حجف
الاسلام و حجة الوداع نامیدند. به علاوه چون به حکم وحی الهی ولایت علی (علیهالتلام) را ابلاغ و در نتیجه دین
اکتا را تسام فرمود آن را حجد الوداع و حجذ الکمال و حجة التمام گفتند. در این سفر زوجات و هل
بيت ييغمبر (صلىاللهعليهوآلهوسلّم) و وجوه مهاجرین و انصار و تعداد بسیاری از اهالی مدینه و حومه 7
. وسول ال (صلیالهعلیهولهوسلم) در مدینه به جامه احرام در آمد و روز پتجشنبه پنج روز مانده /
قعده بعد از نماز ظهر از شهر بیرون آمد وبه ذوالحلیفه بیرون مدینه منتقل گردید. چون امر شده بود که هر
sy بود
بتوائد بايد كه در اين سفر همرآه باشد با كن كه بيمارى خصبة (يا آبلة) در منطقه مدينه شيوع ذاشت و غدفاى
بيمار بودند لاقل 10 هزار_ يا 1١ يا *17 هزار نفر به معيت رسول الله (صلىاللهعليهوآلهوسلم) عزيمت كردند.
صفحه 8:
٩ ای ۶ ۰۰ ومکه ضمیمه شدند مانند عشایر سر راه و آنان که همراه آمیرالمومنین (علیهالسام) و
ز میگشتند. سفر به مکه ده روز و به قولی هشت روز طول کشید ور
ابوموسی اشعری از یمن با
(صلاللهعلیهوآلهوسلّم) بعد از عبور از منازل یلملم» سیاله» عرق الظبیه» روخاء. منصرف متعشی, اثابه/عرج»
200 0075 تب مر الظهران و سرف روز یکشنبه چهارم با سه شنبه ششم ذیحجه وارد
گر وتان pe را شرحى که در کتب سبره مسطور است به چای آورد.
صفحه 9:
خطبه غدير
2 در راه بازكشت به مدينه (روز .1 ذيحجه سال دهم هجرت) وقتى رسول خدا (صلىاللهعليهوآلهوسلّم) به منزل غدير
ies 0 ای او تارل کشت واین آیه را در شان امیرالمقمنین علی (علیهالشلام) ابلاغ کمود: یا ایها
الرسول بلغ ما انزل اليك من ربك و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله يعصمك من الناس.
یعنی: ای پیامبر فرستاده برسان آن چه فرو فرستاده شده است به تو از خدای تو اگر نرسانی چنان اسكركه هيج يك
مهای خدا را نرسانیده باشی. خدا ترا از مردمان نگاه میدارد... برای اجرای امر الهی رسول خدا د.
حاجیانی را که از پیش رفته بودند و آنان که هنوز حرکت نکرده بودند HS GES فرمود در محل غدیر
eae aoe :رحا در اطراف لن بود از خس و خاشاک ستردند وروی درختهنا سایبً
گستردند. روز پنجشنبه هجدهم ذی حجذ رسول له (سلیالهعلیهوالهوسم)» نماز ظهر را پیشاپیش مسلمانان د«
محل بگزارد.
صفحه 10:
| خطبه غدیر
yes cee 17 ,دده رود كه عردم قسمتى از رداى نود را زيز يا میافکندند و قسمتی را روی سر م یکشیدند/ بعد
از نماز بر منبرى از جهاز شتران كه در وسط جمعيت آماده شده بود بالا رفت و خطبه مبسوطى در شري
+ ای ]ف اهل .نت ابراد نعود متن كامل اين خطبه را سيهر در ناسخ التواریخ نقل کرده است.
صفحه 11:
در يايان خطبه. رسول الله (صلىاللهعليهوآلهوسلّم) دو بازوى على را گرفته برافراشت به طوری که زیر بغل هر دو
بيدا شد. آن كاه فرمود: ايها الناس من اولى الناس بالمؤمنين من انفسهم؟ ای مردم چه کسی از جان مردمان به
ایشان از خودشان (نزدیکتر) و سزاورتر است؟ همه گفتند: خدای و رسول و بهتر میدانند.
۶ بيغمبر فرمود: ان الله مولاى و لنا مولى المؤمنين و لنا اولی بهم من انفسهم. فمن کنت مولاه فعلی مولاه (یقولها
ea ean een ارت .رات تم قال: انیم وال من والاه و عاد من عاداه و احب من احبه و ابعض من
ا gun 0 5 حفله وادر السق معه حیث دار لا فیبلع الشاهد الفلیب» یعنی خذابی"
و سرور من است و من مولی و سرور موّمنانم و بر موّمنان از جانشان به ایشان سزاوارترم. هر که را من مولی و
سرورم پس علی نیز مولی و سرور او است (اين سخن را سه بار و به قول امام احمد بن حنبل چهار بار مکرر
فرمود) سپس گفت: خدلیا طرفدار کسی باش که طرفدار علی باشد و خصم آن باش که با او بستیزد. دوست بدار
1١ 2 02300 2 كداو را دشسن دارد و يارى كن هر كه اودرا يارى كتد.و خوار بدار هر
كه او را خوار بدارد و بكردان حق رابا او هر جا كه او مىكردد به هوش باشيد بليد هر كس در اينجا حاضر است
اين سخن را به غايبان برساند.
صفحه 12:
ا 0003002 0300 03 sles) al fey ely ee الهعلیه وآلهوسلم) به پایان رسید هنوز مردم متفرق نشده بودنذ
mee ۰ الم اد لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا.».
< یعنی: امروز دین شما را براى شما به کمال رساندم و نعمت خود را بر شما تمام کردم و از اين که اسلام دین شما
است خشنود گشتم.
> بیخمیر (سلیللهعلیهوآلهوسلم) پس از دریافت این وحی فرمود: له اکبر علی اکمال الدین و اتمام ال
الرب برسالتى و الولاية لعلى بعدى» از همه بزركتر است لن خدايى كه دين را كامل و نعمت را تمام فرمود واز
رسالت من و ولابت علی بعد از من خشنود است اپرده ویژهای برافراشتند و به امر رسول
(صلیاللهعلیه و آلهوسلم) مردان و زنان. از جمله زنان پیغمبر (صلیاله علیهوآلهوسلم) در محضر او با على بيعت كردن
بعد از ین مراسم به دست خود عمامهای بر سر علی نهاد و دنبلله آن را پشت سرش مرتب کرد. این تکریم را که در
موارد استثنائی و هنگام انتصاب به امارت انجام میشد «تتویج» یا تاجگذاری می:
صفحه 13:
2 بعد از این مراسم. بزرگان صحابه به تهنیت علی پیش آمدند. مقدم بر همه ابوبکر و عمر بودند که گفتند: «هتیثا الک
(به قولی بخ بخ لک) یا لبن لبى طللب. اصحبت مولى كل مؤمن و مومنة» كوارا باد ترالى يسر ابوطاا
نعمت صبح میکنی و شام میکنی در حللی که مولای همه مردان و زنان با ایمان شدهای. ابن عباس
سوگند که اکنون پیمان تو بر گردن همه واجب گردید.
بربه به این
صفحه 14:
قصیده حسان بن ثابت
رفية با صذاى بلند انشاء ثمود كه مورت ت
يناديهم يوم الغدير نبيهم
% بخم و اسمع بالنبی منادیا
۷ فقال: «فمن مولاکم و نبیکم»
۲ فقالوا: و لم یبدوا هناک تعامیا
” «الهك مولانا وانث نبينا
” ولم تلق منا فى الولاية عاصيا
” فقال له: «قم یا علی فانتی
ان بن ثلبت شاعر خاص رسول الّه (صلیاللهعلیه وآلهوسلم) نیز قصیدهای در تهنیت مراسم غدیر از جایگاهی
ین و استقبال آن حضرت واقع شد. شش بیت ذیل از آن قصیده
صفحه 15:
۷ رضیتک من بعدی اماما و هادیا
۳ فمن کنت مولاه فهذا ولیه
” فكونوا له اتباع صدق مواليا»
” هناك دعا اللهم وال وليه
” و کن للذی عادی علیا معادیا
te ea عنای بلند ایشان را مخاطب ساخت
pees ا كوش جان شنيد
۷ پس گفت: مولی و پیامبر شما کیست؟
” آنان گفتند و اهامی در سخن ظاهر نتمودند:
۲ خدای تو مولای ماست و تو پيامبر مایی
صفحه 16:
و هیچ یک از ما را در ولایت خود نافرمان نخواهی دید
پس بدو گفت: برخیزای علی که من
بعد از خود ترا به راهنمایی و امامت پسندیدم (برگزیدم)
هر eae رورم إين على نيز ولى لو لست
بايد كه همه بيرو راستين و دوستدار و طرفدار او باشيد
در آن جا دعا كرد و كفت: خدايا طرفدار ياران على باش
و هر كس با على دشمنى كند تو دشمن او باش.
صفحه 17:
| دلایل اهمیت حدیث
7 02 200081 حديث غديريه شرح ذيلاست:
** -> تواتر حديث غدير
هيج يك از احاديث نبوى در صحت و تواتر به يايه حديث غدير نمىرسد. سخنان رسول الله
ny 1 1 12 لت لمانا ها على در بزرگترین اجتماع اسلامی که ان روز نظیر نداشت و
در محضر بزرگان صحابه برگزار گردید. امیرالمومنین (علیهالشلام) در دوران خلافت واقعه غدیر را مکررا 6
2 ا ال ١ مسلمانان بادآوری کرد و هر بار جمعی اززصحابه کة:در غدیر حضور
داشتد برحاستد , شهادت دادند.
صفحه 18:
© بزرکترین مستند شیعه
Sree ea ena و ده امامیه بر ولایت مطلقه علی (علیهالتلام) است. به استناد.همین
حدیث است که خلافت را موهبتی الهی میدانند نه مقامی که مردم انتخاب کنند.
1 شهادت دو آیه سوره مائده
< به شهادت دو آیه سوره مائده که گذشت تشکیل کنگره اسلامی غدیر بزرگترین و مهمترین و حساسترین
از وظلثف رسالت پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) بود. به دستور او همه مسلمانان که توانایی سفر داشتند در حجة
الوداع همراه شده بودند و معلوم بود برنامه مهمی در پیش است که sub در آن کنگره اجرا شود. زمان و مکان آن
نیز بهترین و مناسبترین بود چون بعد از حج همه از جحفه میگذشتند و با اشارلتی که پیفمبر فرموده بود برای
بيشتر آنان آخرين فرصتى بود كه سعادت ديدار رسول الله (صلىاللهعليهوآلهوسلّم) دست مىداد. نزول وحى در آن
محل و وصيت رسول الله (صلىاللهعليهوآلهوسلم) در آخر خطبه كه بليد لين ييام را حاضران به غايبان و نسلها به
يكديكر ابلاغ نمايند همه شاهد اهميت فوق العاده حديث غدير
صفحه 19:
1 برتری اسناد حدیث غدیر
< اسناد حدیث غدیر نیز بر سایر احادیث نبوی برتری و امتیاز دارد. بیش از صد و ده تن از اصحاب پیفمبر و
تاد و ار از نمی و سیصد و شصت تن از نقات محدئین ّن را روایت کردندراویان مشهور غدیر از
la ele eee aT en Cee ی هر حسن بن علی, حسین ین علی» عباس بن عبدالمطلب: عبدالدکن
باس, عايشه و ام سلمه همسران پیغمبر: اسماء
ت عمیسهمسر ابوپکر و سپس علبی؛ ابوبکره عمرء عثمان,
ی را وقا. عثالر حمن بن عوف (عشرة مبشرة) ابوهریرهه اسامة پن زیده ابی بن کعپ»
12 شا 2 نان قاری خللد ین ولید. عمار بن ياسر و عمربن العاص-. بودند. نام تمامی ایشان)
و نام تابعین و راوبانی که حدیث غدیر را روایت کردهاند با ترجمه احوال و روایات ایشان در دو مجلد کتاب
عبقات الانواره تالیف محققانه میر حامد حسین لکنهوبی نیشابوری در ۱۰۰۸ صفحه همراه با صد و پنجاه تن از
محدئین و علمای مشهور که لین حدیث را رولیت کردهلند مسطور است. منهج اول و منهج دوم لين لثربی نظیر
و مجلدات دوازده گانه منهج دوم که در شرح حدیث غدیر و یازده حدیث متواتر دیگر شیعه تالیف شده است اثر
ینظیری است که آهمت حدت غلیر را نان میدهد.
صفحه 20:
-؟ حدیث غدیر در کتب متعدد
علاوه بر علمای شیعی که از عهد شیخ صدوق و شیخ مفید و شیخ طوسی گرفته تا زمان حاضر کتب بسیار در
ات و ور 2 و ووح دلالت لن بر ولایت و خلافت علی تالیف کردهلند بسیاری از علمای اهل سنت
alee ie gee اه ولادت و حدیث غدیر اختصاص دادهلند که امینی در الغدیر از پیست و کگیش
تین ایشان نام برده است.
مشهورترین ایشان عبارتند از: ابوجعفر محمد بن جریر بن یزید طبری (م ۳۱۰ ق) مفسر و مورخ مشهور که کتاب
الولاية فى طرری خدیت الدیر را در دو مجلد تالیف و طرق و الفاظ این حدیث را جمع آورده است.
resol ence pl سید همدلنی (م ۳۲۲ ق) کتاب الولاید فی طریق حدیث الفدیر را تالیف و حدیث غدیر را از
صد و پنج طریق رولیت کرده است. لبن آثیر در الاصابة فی تمییز السحابهو لبن حجر عسقلانى در تهذيب التهذيب
ما ی
صفحه 21:
ا reaming eng هس عقد» حدیث عدیر را از هفتاد صحابی رولیت کرده ون را صحیح میداند.
Sig جنانی (م ۳۵۵ ق) کتاب من روی حدیث غدیر خم را تالیف کرده است.
> وى حدیث غدیر را از ۱۲۵ طریق رولیت کرده است. ابوطللب عبیدالل ین | انباری واسطی (م ۳۵۶ ق) کتاب
طریق حدیث الغدیر را تالیف کرده است.
ابوالفضل محمد بن عبدالله شیبانی (م ۳۷۲ ق) کتاب من روی حدیث غدیر خم را تالیف کرده است.
صفحه 22:
حلفظ گنجی در کتاب کفلية الطللب آورده است که علی بن عمر دارقطنی بغدادی (م ۳۸۵ ق) حدیث غدیر را در
جزوهای جمع آورده است. به روایت شیخ سلیمان حنفی در کتاب ینابیع المودةء امام الحرمین ابوالمعالی جوینی
استاد غزالی گفته است:
Noein ee 9 لد کی را در دست صحافی دیدم که روایات حدیث غدیر را در لفظ من كنت كولاه
فعلی مولاه جمع آورده و در انتهای آن نوشته شده بود:
بقیه در جزء بیست و نهم خواهد آمد. علوی الهدار الحداد در کتاب القول الفصل آورده است که حافظ ابوالعلاء
همدانی گفت:
< حدیث غدیر را به دویست و پنجاه طریق روایت میکنم.
صفحه 23:
بشارت درباره حضرت مهدی
<< یکی از احادیث بشارت دهنده در مورد حضرت مهدی (علیهالسلام» حدیث غدیر میباشد.
یکی از روایتهای بشارت دهنده به حضرت مهدی (علیهالسلام) بشارت پیامبر اسلام در غدیر خم میباشد که پیامبر
اسلام (صلیالهعلیهوالهوسلم) در واپسین ماههای عمر خود. در محل غدیر خم. ضمن پافشاری بر اماعت نخستین
پیشوای مسلمانان, دربارة آخرین پیشوا چنین فرمود:
.. ای مردمان! همان به درستی که من پیامبرم و علی جانشین من است. آگاه باشیدا ختم کنندة پیشوایان از ما !
اوق ميدي نت اوه باشیتا همو است که دین را برتری خواهد بخشید و انتقام گيرنده از ستمگران است.
صفحه 24:
عيد غدير خم
تعظيم روز غدير و بركزارى مراسم عيد در آن از دير باز شعار تشيع است. به علاوه جون به موجب بعض احاديث
زور ادف نا نورور وده شيعيان
مىكيرند (يادداشتهاى ماموريت نويستده در هند و ياكستان) در مصر خلفاى فاطمى عيد غدير )| ls any
در ایران نیز از سال ٩۰۷ ق كه شاه اسماعيل صفوى به سلطنت رسيد و مذهب تشيع را رسميت و رواج كاد ا امروز
لس ترق هر تال دراین روز مراسم باشکوهی در صحن علوی ود
میشود و رجال و علمای شیعه و سفرای بلاد اسلامی در لن حضو یافته خطبهها و قصاید غدیریه القاء می)
(یادداشتهای ماموریت نویسنده در عراق) در احساء و قطیف که موطن شیعیان ائنی عشری است و در یمن
شیعیان زیدی به سر میبرند نیز روز غدیر با جشن و چراغانی برگذار میشود و در مجامع مذهبی حدیث غدیر
روا کر
افغانستان و هند و پاکستان روز اول فروردین را به احترام روز غدیر عید
صفحه 25:
لآ ادبیات غدیر و غدیریهها
< واقعه غدیر خم علاوه بر آن که سرفصل کتب تفسیر و حدیث و کلام و فقه و تاریخ شيعه است در ادبیات و هنر
0 ا و ل على شسعة ند تاثير سازنده داشته است و مخصوصا در شمر عبی و بعه/فارسی
es erent رز نت که نخستین شاعر غدیریه سرا بود سایر صحابه مانند امیرالمومتین
علی (عاعلسلام» عمرو ین العاس و قیس بن سعد بن عباده این حدیث را در اشعار خود جاویدان ساختند. بو
١ 0010000 إن درب اند کم دن زید اسذی, سید اسماعیل حمیری, ابوتمام. دعبل خزاء
رضی» شريف مرتضىء مهيار ديلمى. صاحب بن عباد. ابوفراس, حسین بن حجاج. کشاجم. لبن منیر طراب
صفی الدین حلی ... غدیریههای پرمفز و عللی سرودند و این هنر را در ادب عرب و بین شیعیان رایج سا
نمونه اشعار ایشان در کتاب اعیان الشيعة و الغدیر به چاپ رسیده است. شرح احوال شاعران شیعی عرب در/
Be 0 00 1 الس مرزبادی واحب الطف تاليف سید جواه شبر و ساير تراجم شعراء و
تواريخ ادب عرب مسطور است.
صفحه 26:
در زبان فارسی قدیمیترین غدیریه از منوچهری دامغلنی )6 ۴۳۲ ق) در دست است. از آن پس شاعران شیعی در ایران و
ساير بلاد آسیا به غدیریه سازی پرداختند و از عهد صفویه رسم شد که در مجالس رسمی عید غدیر قصائد غدیریه
خوانده شود. از مشاهیر شاعران پارسی غدیر باید از نا و قبادیانی. ستائی غزنوی. ابن یمین فریومدی» وحث
بافقی, قالنى شیرازی, شمس الشعراء سروش, ملک الشعراء صبوری, غللب دهلوی, ادیب الممللک فراهانی. شیخ ON
عت و على الشعراء بهار فام برد
* به علاوه مثنوىها و حماسههای بسیار در اطراف حدیث غدیر سروده شده و موضوع را از جنبههای مختلف مورد
قرار ددهند. مشهورترین مشنویهای عرفانی که به نام ولایت نامه معروف است, اثر طبع هاشم ذهبى. محمد هاشم)
درويش زنجانی. صدر کاشف دزفولی. ضمیر حلوایی. عبدالواحد ناظم. فارغ گیلانی. آخوند ملا سلطان علی گنابادی و
ليم وی است:
يم تونی
صفحه 27:
| ایرادات بر حدیث غدیر و پاسخ آن
Isa 000 21 إاء للد علمای اهل سنت مانند شیعیان در صحت حدیث غهی, تردید نمیکنند.
نام چهل تن از ایشان را امینی در الغدیر
ا ا اووا شا نت کرده است. ولی به دلایلی که در کتب خود آورده و بیشتر آنها تقلیدی است این
حدیث را برای اثبات ولایت مطلقه و خلافت بلافصل کافی نمیدانند برای روشن شدن موارد اختلاف توضیحات
ذیل نوشته میشود:
> ايراد اول
050300 4 و آرانیهای مذهبی شدت يافت بعضى مانند لبن حزم اندلسى (م ۴۳۸ ق/و
بعد از او (م ۶۲۲ ق) به دلیل آنکه حدیث غدیر در صحیح بخاری و صحيح مسلم مذكور نيست و از طرق)
اهل سنت روایت نشده و جز در مسند ابن حنبل در سایر صحاح نیامده است لن را ضعيف شمردند. ملا سعد
تفتازانی و قاضی عضد ایجی و ملا علی قوشجی و میر سید شریف جرجانی و نظایر ایشان نیز همین سخنان را
seer Te anise ون 2 ابوداورد و انوحاتم سحستانی نیز صحت اين حديث را مورد طعن قرار
دادهاند.
صفحه 28:
o
--» ياسخ ايراد مذكور
شيعيان در ياسخ ايشان م ىكويند: اولا) احاديث صحيح به مندرجات دو كتاب بخارى و مسلم منحصر نیست. به
ام نابورى زم 218 ق) كتاب المستدرك على الصحيحين را نوشته بود تا احامیث صحیی از قلم
اف ای ی کند و یت غدير ازآن جمله استء ثانبا) حدیث غدیر در ضحیح ترمذی و ستن ابن مانچه و
ستن دارقطی و متند ان حنبل که هر چهار از اصول موفق اهل سنت به شمار میرود مسطور است؛ 1
” ره ۳ . 00
ثالثا) در طرق حديث غدير سى تن از مشایخ بخاری و مسلم
"۲ مذکورند که اگر در عتبار ایشان شکی باشد اعتبار احادیث بخاری و مسلم نیز زیر سوال میرود؛ رابعا) حدیث
1 از و هستاد و خبار تن از نابعین و سیصد و ده محدث رولیت کردهاند. چنین حدیث متواتر
2 و دا حديث من كنت مولاه قعلى مولاه كه در حفيث غدير آمده در ساير احامیث
صحيح نيز آمده است.
”- مانند حديث بريدة بن الحصيب و حديث اعمش و حديث ابن عباس.
صفحه 29:
| » ایراد دوم
۲ فشر بر ولإنيت و اسارت على بر همه مؤمنان و امامت .و خلاقت او همه علماى
و اجماع دارند. شواهد بسيار از كلام فحول شعراء و لغويين عرب كه قولشان در عربر
pees aes ass #أيلى به نفس» و ولى واجب الاطاعة است و جنائكه كذشت ابوبكر و عمر على يرا
و ار +والشنك كه معلوم است به معنی ولی واجب الاطاعة است.
صفحه 30:
ایراد سوم
د فرهگهای عرری مولی به بیست و هنت معنی آمده است: پروردگاره انعام دهنده. انعام داده شده. آزاد کننده. آزاد
کف بر عوو بسر عمو: حواهرزاده شریک بندم مالک بنده. هم سوگند. بارء تلبع. همسایه. مهمان ولی, ناصر. داماد.
عهده دار امرء سزاوارترء خويشاوند. آقاء متولیء فقید و دوستدار. علمای اهل سنت به دلائلی که در کتب حدیث و کلام
ذكر كردطائد مولى را در حدیت غدیر دوستدار و یاور معنی میکنند. مولانا جلال المین رومی حدیث غدیر را در مثنوی
معنوی چنین ترجمه کرده است:
زین سیب پیغمیر با اجتهاد
نام خود وان علی مولی نهاد
كفت هر كس را منم مولى و دوست
ابن عم من على مولاى اوست
” و مىكويند مولى به معنى اولى نيا ولى نيست جون وزن مقعل در زبان عرب به معنى افعل يا قعيل نيامده است. بنابرلين
به اين حديث بر ولايت مطلقه و خلافت على نمىشود استناد كرد. شيعيان اين استدلال را نادرست مىدانند و شواهد
یار اقامه میکنند که مفعل به معنی افعل و فعيل هر دو آمده است.
به علاوه يارى كردن و دوست داشتن پیفمبر به حکم قرلن بر هر مسلمانواجب است. توصيه يارى كردن و محبت على
هم مساله چنان مهمی نبود که به خاطر آن کنگره اسلامی تشکیل شود این آمر در دهها حدیث دیگر ابلاغ شده بود و
تشریفات و بيعت كردن و تاج يوشى لازم نداشت.
v
صفحه 31:
| -ایراد چهارم
0 0 2 اورد ند که جند تن از انصار از جمله cogil gal انصاری در رحبه (کوفه) نزد علی
آمدند و هنگام سخن گفتن او را مولی خطاب کردند. علی فرمود چرابه من مولی میگویید شما عربید و من مولای شما
0 0000 اا رو ۶ نم حمور داشتيم و شنيديم که رسول له تا مولای ما خواند از ین رو بر شود
لازم مىبينيم ترا مولی خطاب کنیم.
ین حدیث دلیل است بر آنكه معنى مولى در حديث غدير بالاتر از دوست و ياور و به معنی ولی امر است.
-> ايراد ينجم
7 بعض علماى اهل سنت آوردهاند كه حديث «من كنت مولاه فعلى مولاه» را رسول الله (صلیالهعلیه و آلهوسلم) به 1
بن زيد فرمود. او ضمن كفتكو با على كفت: مولاى من رسول الله است. تو كه مرا آزاد نکردهای. پیغمبر به اسامه فر
هر که را من آزاد کنندهام علی آزاد كتنده اوست. بعضى هم كويند مخاطب لين حديث در روز غدير زيد بن حارثه بدا
اسامه بوده است. شيعيان اين قول را به هر دو احتمال باطل مىدانند زيرا اسامة بن زيد آزاد كرده ييغصبر نبود بلكه
يدرش را رسول الله (صلىاللهعليهوآلهوسلّم) آزاد كرده بود و او آزاد به دنيا آمد. در مورد زيد بن حارثه نيز اين سخن
صادق نیست چون او در جمادی الاولی سال هفتم در جنگ موته شهید شده بود و طبعا نمیتوانست در روز غدیر حضور
داشته باشد. مامون عباسی با همین استدلال چهل تن از محدئین اهل سنت را مجاب نمود.
صفحه 32:
ایراد ششم
1 3 ی ارين مسق (به روابت اعبان الشیعف) آورده است که اجتماع غدیر خم و خدیث گدیر در
شلن علی بدان سبب بود که پس از ت وی از فتح ی تن از ناراضیان نسب بنت و عدم رعلیت
ا pees 00 ۱ دادن لن حضرت برای اثبات برافت ساحت علی و رفع. شبههه» اجتواع غدیر/ا
007 1 120 را :, فشل على بيان تمود. علماى شيعى لين قضه را نیز تامناسب وبی دلیل
زيرا به اتفاق مورخين شكايت ناراضيان و باسخ قاطع رسول الله در مكه در حضور حاجيان بود و حديث/فدير
مربوط به روز هجدهم ذيحجه بعد از خروج از مكه و بعد از مناسك حج است. با توجه به اين كه سبب
بش نامد که در فاصله چند روز شاکیان تجدید شکایت کنتد و لازم باشد رسول الله (صلىاللهعليهوآلهوسآم)
چنان کنگره عظیمی را برای پاسخگویی ترتیب دهد.
صفحه 33:
| منابع
Y . فیروزآبادی» مجدالدین, قاموس؛ ذيل «غدير».
ات فد الدين مجتمع البحرين: ذيل «غدير».
۳. کراع التمل» المنجد. ذیل «غدیر».
۴ تهذیب الصحاح, ذیل «غدیر».
۵. ازرقی. اخبار مکه ج۲ ص ۳۱۰.
۶ حواشی سیره ابن هشام؛ ج ۱ ص4.
/. ابن سعد. طبقات الکبری. ج ۲ ص ۲۵۵.
۸ مقریزی» امتاع الاسماع. ج ۴ ص ۵۱۰
٩ امینی؛ الغدیر ج ۱ ص4.
۶۰۱ ابن هشام: سيره ج۲. ص .٠١
NAY Go Me حلبى. السيرة الحلبية .١
Ss ec
صفحه 34:
پایان