صفحه 1:
ریاضی
پایه ی ششم دبستان
تهیه کننده
فریبرز محمدی فارسانی
بخش اول: الگوهای عددی
صفحات: ١ الى ع
صفحه 2:
دود ۲۰۰ یرد تاره در هنن ره یی رجود درد نداد lal jh la جندين برأ Sg in aha را یر اس
prc] Sod i leu ارد سول عصبى ترون دارد كهركا ارين سل ها در هر لحظه )اران
سول تب دی
صفحه 3:
2
و فهاليث
جدول زير شان دهنددى مداد دوجرخهها و تاد جرح هاى مورد از براى نويد أنهادر يك كارخاهى درجرخسازى
است: جدول را كامل كنيد وبه سؤالات بأسم دهيد.
ale
7 كه
صفحه 4:
#رای نب ۰ عاد درج رخ باجند عدد جرع لبا سنا ۲۰چرع ۰۲
علد جرع براي توليد جلد عد درجرخه مورد باس ۱۴ دوچرخه ۰۲-۲۸ ۱۴ ٩۰۷-۲۸
ام دارديأى لبد ادي يرحرخه ١١ عدد جرع عورد باز بادا جر حير جون هر دوجرخة به ۷
جرخ نياز دارد و اکر ۲ تا ۲ تا جلو برویم هرگز به عدد ۱٩ نمی رسیم.
جه رای ین ala yep la دوجرخاها رجود داردً ۲ نداد درجخها دا ep
bid asa f رابنا جرا )نیش دیایب را چگ من وت
0-1 «++
صفحه 5:
آ-بانوجه ازجم ارس وج را بل کید
seme !11 11 1
1 11 ۶ ۲ ۲ Fit 5 ۷۲۵
Wye my nf نک تک(
mo ea
101ل 1501 131 1
صفحه 6:
را
asset ge fos pig elegy VAL Salle ۳۸ ۷۸۵و 4است نهم
9-١١ a Wh aay ciel MySay lo _«شيارري شكل apd
apy a gla Yo | آربجیاربی نک( )زر دید یط رابود
Oe
صفحه 7:
ae
۱-معلم از دانشآموزان خواست با رسم الگویی. اعداد زوج را تشان دهند. الگوی چند دانشآموز را در زیر میبنید.
شکل بعدی هر الكو را رسم كنيد.
۱۰ ۶ ۴ ۲
شه ها ا ۸
Se شکل(۵ا
سكل 8 Wyse سكل (1)
تعداد چوب كبريتها در الكوى بالا برابر اعداد زوج است.
على :
ye 4 ۸ ۷ 2 ۵ ۴ ۳ فى ۱
ربات در هر بار يرش روى محور, دو واحد به جلو بیرود.
(fee 55 سكل سكل
تعداد دايردها در الكوى بالا براير اعداد زوج است.
صفحه 8:
شما نیز الگویی رسم كنيد و الگوی خود را با الگوی هم کلاسیهایتان مقایسه كنيد
ع1 شعل(۲) شک )1( شعد()
©9090 999 و9 ©
oo OOO 000 ©
تعداد | تعداد Soot |
er
ى شكل
تعداد آدمك ها در الكوى بالا برابر اعداد زوج است
صفحه 9:
al play gj gly abt در رد Sl pata s سم نید
_AN LA ۳
(Who سک( بكلا لكر (0) Se
i
: |
0 i i
8 Gf GOB 8 ۱۳۳
(fe تک( (hfe (hfe مكل الا
صفحه 10:
شما نيز الگویی رسم کنید و الگوی خود را با الگوی هم کلاسیهایتان مقایسه کنید.
شكل (F) شک (۲) شکل(۲) شکل ()
وين © ov 9
ve 0 .
0۰۲-۱ | ۲۰۲-۱ | ۲
تعداد قلب ها در الگوی بالا برابر اعداد فرد است
صفحه 11:
۳- در مورد شباهتها و تفاوتهای اعداد زوج و فرد با هم کلاسیهایتان بحث و گفتوگو کنید.
شباهت: هم اعداد زوج و هم اعداد فرد به صورت دو تا دو تا جلو می روند.
یعنی الگوی ثابت ۲ تا ۲ تا دارند.
تفاوت: اعداد زوج از صفر و اعداد فرد ازسیک شروعحی شوند. بنابرلین هیچ
عدد مشتر کی با هم فدارند. یعنی عددی نیست که هم زوج و هم فرد باشد.
صفحه 12:
فعّاليت
ا در شکل زیر مسیر اتتخاب شده توتط دو داتشآموز را مشاهده م ى كنيد.
۱-7 ۲ تا ۲ ر۵)
الف بس از اتتخاب يك مسير, تعداد توبهاى داخل توت ها را با هم جمع کند.
م
۳
©
0
8
0
5
<a
زع
۸ +۱۹
۳
صفحه 13:
برد کبک سير از انرا دان زوع رفردارا تخاب كرد بد ر ساد توبهاس زوع ندا خیر؛ چون
حاصل جمع یک عدد زوج و یک عدد فرد هميشه عددی فرد است.
#در جاصورني مجموم توبهاى سير اتخاب مده زوج ودرجهصورني فرد سنأ در صورقى كه هو
دو زوج يا هر دو فرد باشند
AS YS johnny
celery, see gio puree عامل جم برعدؤن ندروج _اسنء
4 اصل جع درعدد ك بكي ا أن زوج و ديكرى فرداست» wal gg
صفحه 14:
سوه + شک ال كدك مل وه كلاس دبا بر جديدى طراحى كثد ودر کاس نا دید
صفحه 15:
رازب ره کل نددات. جالاى خلور ر كبد.
A BA BAA AddA
(fa (ifs (hfe (ie
f 4 ۲ ۲ ایکا
Vey sa gill: ۱ ۲ if Fe
fag
صفحه 16:
نب اگوی صفح بل جاهی خی را ند
x fe شسماردى Sar = تعلاد حوب كبريتها
O7Or-t
أياتهناد حوب كبريتها رشسيارى شكل ها )| يكدبكر متاسباك أ حرا بله. چون همه ی شمارهی شکل ها
ی 7 ۲
- توضيع دهيد كا مغرب هاى عاد ] جگوه ادست مد
مَضرب هاى "از ضرب همه ی عددهای طبیعی ضرب در ۳ به دست می آیند.
صفحه 17:
- چند مضرب دیگر ۳ را بنویسید.
Bie ees
۳ yr
۶ ۲.۳
4 ۳۲
۲ Fx
۵ oxy
1۸ 2
۳" vet
YF Ay
۷ qx
۳۰ ۰-۲
We
صفحه 18:
سم کار در کلاس
آفرد داخل صف عددی زوج و کنر از ۰ باشد. جند نف مىترانند | أ
پس از رضا در صف بامند؟ (سه جواپ مختلف بنوسید) روش خور
را توضیح دهید,
آخرین عدد زوج کمتر از ۲۰ کدام عدد است؟ 1A
پس حداکثر ۱۸ نفر می توانند داخل صف باشند
رضا نفر چهارم است پس حداکثر ۱۴ نفر بعد از او می توانند توی صف باشند.
رضا نفر چهارم است و تعداد نفرات هم زوج است. پس حداقل افراد داخل صف ۴ نفر است. یعنی
ممکن است کسی بعد از رضا نباشد و او آخرین نفر باشد.
شکل های مختلفی از صف رسم می کنم که رضا نفر چهارم باشد و کل صف زوج و حداکثر ۱۸ نفر باشد.
صفحه 19:
پس تعداد نفرات بعد از رضا می تواند صفر ۲ A oF OF ۱۰ ۱۲ با ۱۴ باشد.
ع ع سج عب عع عع عن. عه.
SEE EEE ES
Geese eceece
SeEGeGee ee &
Se GeEE SE ES
Ce eee ec =
عب عب ع عه عن
©eGeeceec &
€eece ec
ec عه عه عه عن
cee e
eee eG
ee =
=e =
عه =<
عب .
نفرات بعد از رضا
F ۳1
& £ اه ها نوا =
صفحه 20:
آ-با کم کردن ای عددی زیر مضرپهای را بنریسید.
۶۵ ۵:۵ ۲۵ لدعو لا ۱۵
سهه OO
9 تهين Dp حاعددی است؟ .۰ ٩۰۵-۴۵
404 جندمین بضرب ۵ است؟_ بازدهمین ۱۰۵-۵۵ حس- ۵۵ ۱:۵
۳
مضربهای ۵ را نا ۱۳۰ بنوسید,
AD Ae AD hoe ۰ ۷۰۸۷۵ ۶۰۶۵ ۵۵ ۰۵۰ ۰۴۵ ۰۴۰ ۳۰۰۳۵ ۰۲۵ ۲۰ ۱۰۱۵ ۵
صفحه 21:
st bab ll jo gu at
lig M pith gt 9 9 fig
سس | ]|
SNP ATE بعلا علا
صفحه 22:
تمرین مس
lis Jae yo) خانةهاى اعداد bes رتك كيد
4 خاهيي که رنگ شدند چه اعنادی را شان Saag
۲ اعداد فرد
# رم کان اعدد زوم جه Sand ld
۲ ۸ ۶ ۴ ۲ ۰
gaa ule اخدد زو هبش زو Sool
© ايا رثم دهگن اعداد op هميشه فرد اسن؟
خير
© حون مونوآن زوج با فرد بودن بك عد را شخص کر؟
لق
۳
۴
at
۶
7
۸
1
۳۷
ry
fv
oy
۶۷
۳۷
wy
۷
1۵
۳۵
۴۵
۵۵
۶۵
۷۵
۸۵
۹۵
vf
۳۴
oF
۷۴
۸۴
اگر رقم یکان آن صفر» ۲» ۴» ۶ و ۸ باشد آن عدد زوج و در غیر این صورت آن عدد فرد است.
۳
۳
ا۵
A
۸
٩۱
صفحه 23:
۲ در جدولی ماتتد جدول سوّال ۰۱ اعداد ۱ تا ٩۰۰ را
پتویننید و مضربهای ۳ و ۵ را یا زنگ کردن مشخص كتيد
| | مضرب های ۳
(۲0 مضرب های ۵
0 0000 0
۹
4
۳
۳۹
۳۹
a
۶۹
"i
۸
a
۸
14
vA
۳۸
۳۸
OA
۶۸
۷۸
44
514
¥
۷
۳۷
ry
۴۷
ay
۶۷
۷۷
ay
۷
7
۶
۶
۳۶
۴۶
۵۶
oF
۷۶
۸۶
۹۶
932 تک که ۱۱
= > اج او ا>
> اج از | 5 اب اب ات
=
=
ir
۲۳
۳۳
fr
or
اوم
۷۳
ar
۹۳
vy
۳۲
۳۲
or
۶۲
۷۲
ay
ay
۳
۳۱
لقا
ا۵
اع
"۳
۸۱
٩۱
صفحه 24:
»> سوّالی را در مورد اين جدول طرح کنید و از دوستانتان
بخواهید به آن پاسخ دهند.
یقم یکان اعدادی که
مضرب 0 هستند
صفر و ۵
کدام اعداد هم
مضرب ۳ و هم
مضرب ۵ هستند؟
۱۵ ۰۳۰۰۴۵ ۶۰ ۸۷۵ ۰
5 0000 0
۳۹
۳۹
FA
۵٩
2۹
41
a
vA
۳۸
FA
OA
2۸
۷۸
۷۲
wv
۳۲
ry
۵۲
۶۷
۷۷
۸۷
۷
۶
مر
۳۶
۴۶
oF
oF
2 93939 932
- 4 ام |ع او
> | | اج اج اه اج
۷۴
٩ چ
۳۳
۳۳
۴۳
or
۶۳
۷۳
ar
ar
رل
۳۲
۳۲۷
۵۲
۶۲
ay
ون
۳
۳۱
A
ا۵
۶۱
۷"
۸۱
v
صفحه 25:
ght جه به الكوى زير. كل جهارم الكو رسم و جدول را كمل كنبد.
(N) fe (he
ee
له سر
یه رز
#جه رأبطداى بين تعدا مرب هأ سداردى شسكل ها وجود داردا بأسخ خود را با بأسخ هم کلسیاننفایسه نید
© رابطدى خود را با قرار دادن[ )به جاى تعداد مرّعها و () به جاى شماردى شكل ها بنويسيد.
۰۴( ] ۲+(۰۳ شماره شکل) < تعداد مربع ها |
صفحه 26:
۴-با توجه به الگوی زیره شکل جهارم الگو با جند مکفب ساخته میشودٌ
(no (hye
سس شکل هشتم
۲۵ )۰۳(+۱ -؟ ب ۳+(۲۵-۱)<؟ٍ بم- ۸
4 رابطهی بین تعداد مکغبها و شمارهی شکلها را بنویسید.
شماره كل 1 ۳ 1 ۴
تعداد مکعب ۴ ۷ 1۰ 1۳
cen | (md بر | ره
۱+(۰۳ شماره شکل)- تعداد مکعب
صفحه 27:
۵ فاطمه در صف ۳۱ فردیمدرسهفر وسط است. درستى ب نادرستى فريك ا زجعلات زر را باذكر دلبل مشخص كيد.
حي * اطيه ثثر تدهم صف است. كيه 10 تقر قبل از فاطمه و10 تقر بعد از قاطمه در صف هستند.
۱۵6 نف بل از فطمه و۱۶ نفربد از فاطه در صف هسنند. ۰ cance oft pablo
لگر فاطمه را از لین ۳۱ نفر کم کنیم ۳۰ نفر بلقیمی ماند. چون فاطمه وسط این
۰ نفر است بلید ۳۰ را نصف کنیم. یعنی ۱۵ نفر قبل از فاطمه و ۱۵ نفر بعد از
فاطمه هستند..چس فاطمه نفر شانزدهم صف است.پس گزینه های اول و دوم و
چهارم صحیح هستند.
گزینه ی سوم نادرست است. لگر لین گزینه درست باشد جمع نفراتبا فاطمه
می شود ۳۲ نفر. در صورتی که سوال گفته است کل نفرات صف ۳۱ است.
"
فاطمه
صفحه 28:
۶ به سژالات زیر پاسخ دهید.
۶ مضرب چه اعدادی میتواند بانند؟ ۱۵ مضرب چه اعدادی میتواند باشد؟
اعدادی که وقتی عددهای طبیعی را در آنها ضرب اعدادی که وقتی عددهای طبیعی را در آنها ضرب
می کنیم حاصل بشود ۱۲ می کنیم حاصل بشود 1۵
teat sts الا tet
۱ ۲ ۳ :ف Bs 5
۲ 0
۲ 2 ۲ ۲ 5 7
Ww xf ¥ ۴ 0
af ۲ 2# ۴ 8
i 0 ۳ ۵
۷ 0
‘a 7 "۲ oY ۶
۷ ۲ 0 0
۸ ۲ ۳ ۳
i i 1 ۱
i 3 ۳ ۵
" ۳ 0
a 0 ۳ Fa) ۲ =
پس ۲امی تواند مضرب عددهای ۸۱۲ ۶ ۸۴ ۸۳ ۲ و ٩
باشد. بس ۱۵ می تواند مضرب عددهای ۸۱۵ ۸۵ ۳ و | باشد.
صفحه 29: