صفحه 1:
صفحه 2:
پاورپوینت آمادگی دفاعی ee al
دبیر آمادگی دفاعی: استاد توکلی
Gaui Sony’ زمانت :و داتبال کاطلمن
شماره کلاس: 9/4
تاريخ ارائه: 1399/8/11
ارائه در کلاس وب کنرانس اسکای
روم
WWW.SKYROOM.ONLINE و2
صفحه 3:
هاجمو دضاع
adi Sli. esi abl © >
صفحه 4:
بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران,
امام خمینی در زمان دقاع مردم از
دین و سرزمینشان (دوران دفاع
مقدس) فرمودند؛
«امروز ما دز حال دفاع هستیم:و
۱۲ 0 ات
el oe
صفحه 5:
(1368/08/
29)
دفاع جزئی از هویت یک ملتزنده
است. هرملتی که نتواند از خود دفاع
بکند..زنده نیست. هرماتی هم که به
فکر دفاع از خود نباشد و خود را آمادة
دفاع نکند, در واقع زنده نیست. هر
7
a
8
ملتی هم که اهمیت دفاع را درک نکند
به یک معنا زنده نیست.
الا حضرت آیت الله العظمی خامنه ای, رهبر معظم انقلاب اسلامی
صفحه 6:
صفحه 7:
* تهاجم به معنای شبیخون, هجوم و حمله یک
کشور به کشوری دیگر به:منظور اشغال و سلطه
بر آن سرزمین است.
* شبیخون: حمله غافلگیرانه
۰ حجوم: حمله ناگهانی
- منظور از اشقال و سلطه تهاجم تظامی است.
صفحه 8:
۰ معمولاً قبل از آنکه تهاجمی صورت بگیرد. کشور تهدید کننده سعی می
کند, با ایجاد ترس میزان توان و آمادگی دفاعی آن کشور را آزمایش
کند.
٠ اگر کشور در آمادگی کامل بود؛ با انجام رزمایش های نظامی
میزان آمادگی خود را نمایش می دهند.
عامل باعث ود بسيارى از «كزيته ها
7 , اگر اين کشور در آمادگی کامل نبوده آتوقت تهاجم آغاز می شود.
صفحه 9:
۵ و« [
صفحه 10:
صفحه 11:
تهاجم ها در چه زمانی آغاز می شود؟
5
2
1
3
البته ممکن است قبل از تیاجم دست به کارهای
دیگری مانند تحریم بزند.
صفحه 12:
تهاجم ها در چه زمانی آغاز می شود؟
5
2
5
5
* گاهی نیز هاجم بدون تهدید انجام می شود.
(به صورت غافلكيرانه)
صفحه 13:
* به هرگونه آمادگی در مقابل
تهاجم « آمادگی دفاعی» گفته
می شود.
صفحه 14:
فعالیت گروهی (1)
به روش گروهی دربارةٌ موضوعات زیر بحث کنید و نتیجه را در جدول مربوطه یادداشت کنید.
| gee 1 ل
327
صفحه 15:
۱۱۳ cused
Fe به روش گروهی دربارة ال لاس( سر مس *
موضوعات زیر بحث کنید و
- شرکت در مجالس مذهبی
نتیجه را در جد ab.
نیچه را در جدول مربو - بالا بردن علم و معرفت و به موقع تصیم مناسب را اتخاذ نمایید
یادداشت کنید. - در همه کارها بر خداوند توکل نماییم
- بالا بردن روحیه رزمندگان از طریق مداحی
- جلوگیری از فساد اخلاقی
- ندیدن فیلم ها و برنامه های محرب
و
صفحه 16:
به روش گروهی دربارٌ
موضوعات زیر بحث کنید و
نتیجه را در جدول مربوطه -ساختن وسایل نظامی جدید و تجهیزات دفاعی کارآمد
-استفاده از رزمایش های مختلف در خاک و هوا و آب
یادداشت کنید.
-خودکفایی در زمینه های مختلف اقتصادی
"أشايى Uy dn
-رشد اقتصادی و افزایش رفاه
-آمادگی نیروهای مسلح برای دفاع و مقابله با دشمن
5
صفحه 17:
دشمن با ابزارهای مادی مانند هواپیماء
تانک و سرباز به قصد اشغال یک کشور
اقدام به حمله نظامی می کند.
نمونه آن تهاجم رژیم بعنی صدام به
#قسون او جنگ سيل dle caw,
(۱۳۵۹-۱۳7۷) است.
صفحه 18:
یکی از اهداف تهاجم. نظامی: .انقتفال سررمین و خاک:آن کشوز
صفحه 19:
تهاجم فرهنگی یا بهعبارت دیگر, تبرد فرهتگی که میتوان آنرا نوعی از سلطه داتست, پدیدهای نو و تازه تولد یافته نیست؛ که در قرن بیستم
به منضٌّه ظهور رسیده باشد؛ بلکه سابقهای به بلندای تاریخ دارد. اين پدیده از ابتدای تاریخ زندگی اجتماعی انسان مطرح و موجود بوده است؛
چراکه از همان هنگام تقسیم شدن انسانها به حق و باطل و مسأله استکبار و سلطهطلبی در بین آنها رواج داشته است. اما اگر بخواهیم
بخ اين نوع از هجوم را در کارنامهی اخیر مغربزمین بهعنوان چهره شناختهشده استعمارگری و سلطهجویی بررسی کنیم؛ باید دانست که
از زمان تجدید حبات فرهنگی(رنسانس) در غرب و ظهور اندیشه و فرهنگ جدید. ملاكها و ارزشهایی توسط مغربزمین عرضه شد, که با
فرهنگ و ارزش جوامع دیگر, تفاوت اساسی داشت. این فرهنگ جدید, زمیته را برای ظهور قدرتهای سرمایهداری و نظام کاپیتالیستی فراهم
آورد. قدرتهای جدید غربی که برای استحکام و گسترش نظام سرمایهداری خود بهمنایع دستنخورده نیاز داشتند, به استعمار سرزمینهای
جهان دست زدند و کشورهای مختلف آفریقایی و آسیایی را زیر سلطه خود گرفتند؛ اين استعمارگران برای تثبیت سلطه خود بر سرزمینهای
جدید, به زدودن موانع فرهنگی در کشورهای زیر سلطه خود پرداختند. ساختن مدارس به سبك غربی, وارد کردن کالاهای غربی و راه انداختن
/ جریانهای سیاسی و مذهبی بر اساس مبانی خودشان, از جمله اقدامات آنها برای مقابله با فرهنگ بومی بود.
صفحه 20:
CD
نظام سلطهجوی غرب بعد از استقلالیابی کشورهای تحت سلطه خود, بهویژه در کشورهای اسلامی که
بعد از تجزیه امپراتوری عثمانی اتفاق افتاد و بسیاری از سرزمینهای اسلامی بهصورت کشورهای جدید و
براساس ناسیونالیسم شکل گرفتند؛ بهطور غیرمستقیم به گسترش فرهنگ خود و جایگزین کردن آن در
کشورها پرداخت و تهاجم فرهنگی را بهطور غیرمستقیم به گسترش فرهنگ خود و جایگزین کردن آن در
کشورها پرداخت و تهاجم فرهنگی را بهطور غیرمستقیم دنبال کرد.
زمانی که جامعهای تلاش میکند فرهنگ خود را بر جامعه دیگری که طبعاً دارای فرهنگی خاص میباشد,
تحمیل کند و یا لااقل نوعی دگرگونی در فرهنگ آن جامعه بهوجود آورد هجوم فرهنگی اتفاق میافتد
صفحه 21:
دشمن با ابزارهای غیرنظامی
منت ربخ اه یود
بران دستجن در آنن کل ال
تهاجم, ابزار و وسایل
فرهنگی است.
در تهاجم ء فرسنگی اشعال دهن و اعتفادات و تغییر ارزش 05
ها و باورهای دینی مردم, هدف اصلی دشمن است.
صفحه 22:
صفحه 23:
=== COED
صفحه 24:
ee Cae:
۲ ۲
صفحه 25:
صفحه 26:
صفحه 27:
آثا, اجه تلفات انسانی, زیان های ene tale og elec
۳۳ و ۳۱
صفحه 28:
مدارس, دانشگادهاء
... مراكزفرهدكى و
صفحه 29:
* نبرد خشن و مسلحانه ای است که بین دو یا چند اجتماع مستقل اتفاق می افتد.
صفحه 30:
* دلایل شروع جنگ ها در ابتدای زندگی جمعی انسان ها
- غموماً برای اشغال سرزمین ها و به دست آوردن غنایم
= اقحرتاتفایی و تقابله تال (قلافیتگزین (CALS Wee
اما برای وقوع جنگ های بزرگ در طول تاریخ دلایل فراوانی وجود دارد.
صفحه 31:
صفحه 32:
لد سس
* به مچموعه اقدامات موجودات زندمبوایسحفظ و جواست ای جیات خود و بوابور
خطرات مجیطی که به منظوو تقلیل با دفع تچاوز صورت میگیرد, دفاع می گوییم.
صفحه 33:
ب) دفاع آگاهانه
صفحه 34:
- بسته شدن اسریع چشم به هنگام انعکاس شدید در چشم
- عقب کشیدن دست به هنگام برخورد با جسم داغ
- فرار سریع حبوانات از محدودهای که احساس خطر می WS
صفحه 35:
CED « CTD
+
صفحه 36:
می دانید که لازمه موفقیت در هر کاری آمادگی برای انجام آن است. همان گونه که حضور در
امتحانات بدون آمادگی قبلی, نمی تواند توفیق چندانی به همراه آورد. اقدام به هر کار دیگری نیز چنین
استك: بط ویژه دفاع در برابر دشمن.
تصور کنید در صورتی که ملتی آمادگی دفاعی در برابر دشمن را نداشته باشند. چه نتایج و پیامدهای
ویران کننده ای به دتبال دارد و چه تلفات و خسارات سنگینی به بار خواهد آورد؟
صفحه 37:
خداوند متعال در قرآن کریم با اشاره
به آرزوی دشمتان برای نابودی
مسلمانان هشندار می دهد که هرگر
از شلاح ها آو امکانات خود غافل
نشوید و زمینه حمله و هجوم دشمن
زا فراهم baste!
صفحه 38:
al 102سوره نساء میفرماید:
«ودًالدین 35 ly لو تففلون عَنْ
exis al وت کم ۳ 9 ۹۹
alts واجتة»
«کافران آرزو دارند که شما از سلاح
ها و متاع های خود غافل شوید و یک
باه به/شما جوم آورند»:
صفحه 39:
و در آیه" 60سوزه انفال میفرماید:
«وَأَعِدُوالَهُمّْ ما اسْتطفْتُم مِن قُوَةٍ ومن
رتاط الْحتّل تژهئون به $32 اللَّهِ وعَدْوَكُمْ»
«و هر آنچه میتوانید از تیرو و اسبهای
ورزیده (ساز و برگ جنگی) فراهم آورید تا
به وسیله آن دشمان خدا و دشمنان
خودتان را بقرسانید»
صفحه 40:
Cees
به نظر:شطا چه ذرسی از اين آیات می توان گرفت؟
* آیا اين آبات هوشیاری دائمی مسلمانان و توجه به امکانات و سلاح های خود و کسب آمادگی لازم برای
مقابله با دشمنان و تهیه سلاح و تجهیزات و وسایل مورد نیاز را در حد توان, متذکر نمی شوند؟
* آیا به مسلمانان نمی آموزند که با آماده نگه داشتن خود و مجهز کردن رزمندگان و مرزداران اسلام از راه
ایجاد ترش و وجشت در دل دشمن به پیروزی دست aul 9 بدون جنگ و خونریزی فاتح میدان باشند؟
* به نظر شما در صورتی که مسلمانان از هر جهت کاملا آماده دفاع در برابر دشمنان باشند آیا کسی جرئت
حمله به آنان را خواهد داشت؟
صفحه 41:
Cees
* نکته قابل توجه و مهم دیگر در اين آیه, ان است که نیت و انگیزه
الهي در دفاع و کسب آمادگی اشاره فرموده و پادآور شده است که
در این امر مهم بایدٍ «رضایت الهی» مورد نظر شما باشد و آمادگی
جسمی شما, در جهت ترساندن دشمنان خدا باشد.
صفحه 42:
20200
* پیامبر گرامین اننلام نیز می فرماید: «تبراندازی, شنا و اسب سوارى را به فرزندان خود
بیاموزید.» فن تیراندازی, شنا و اسب سواری نیز علاوه بر اینکه نوعی تفریح و ورزش است,
گامی در جهت آمادگی دفاعی و رزمی مسلمانان می باشد.
* البته آمادگی برای دفاع, عام و کلی است و شامل همه مسلمانان اعم از مرد و زن, پیر و جوان
مى شود و هز كس بايد به فراخور حال و شرایط خود در دفاع شرکت کند.
صفحه 43:
- با مشورت دبیر خود
برخی نمونه های
دفاع از ارزش های
معنوی را فهرست
افع
بركزارى نقاز جماعت
شرکت در نماز جماعت
ا re re
بركزارى ياد واره ى شهدا
ال 7
1
188
صفحه 44:
> 1-چند نمونه از دفاغ و
پیروزی گروه ها و
کشورهای کوچکتر در
مقابل قدرتهای بزرگتر را
به صورت گر
صفحه 45:
<و تجوده ار جباررا
دفاعی مردم غیرتمند هشت سال دفاع 9۳
جنگ بین ایران و رژیم بعث صدام
میهن ما در سالهای پیش
از پیروزی انقلاب اسلامی
را بررسی و در کلاس
مطرح کنید.
صفحه 46:
- همان گونه که می دانید, دفاع در
برابر تهاجم بیگانگان, آثار و نتایج
فراوانی دارد. چند نضونة از این
آثار را در جدول زیر اضافه کنید.
صفحه 47:
با تشکر ازهمراهی شما