صفحه 1:
نگارش فارسی
پایه ی ششم دبستان
تهیه کننده
فریبرز محمدی فارسانی
صفحه 2:
| 0 از بین واژههای زیر آنهایی را که با هم ارتباط دارنده در یک گروه قرار دهید.
0
صفحه 3:
5 مانند نمونه, وازدها را كنار هم قرار دهيد وهر تعداد كه مى توانيده واژهی جدید بسازید و در
جدول بنويسيد.
9 اخلاق 1 : اخلاق سيد 00
زیبایی های آفزبنش - آداب ننک - زفتاز نیک - زفتاز
لیکو - شناخت خالق - رفتار سندنده = آداب پسندنده"
صفحه 4:
65 الف) در جملههای زیر نهاد و فعل را مشحص کنید.
us نهد قعل
FE OIF Yeon م مى بينيم
اضان بايد خالق <ود را مشناسد. انسان بشناسد
امروزء على به مدرسه نرفت على نرفت
77 ب) جدول را کامل کنید.
واژگان حروف مشترک هم خانواده
حصيل ۲ حاصل jue استحصال--.محصول
صفحه 5:
5 متن زيررا بايكى ار كلمات «از به در با» كامل كنيد.
we
yh فرش آواز و sa آمان ب روا aly سوه بنیز ملام رد
بام لوا
in ba شوو بار قا Hh Sega م 5565 wv
Pies aif
فرشم لزشت و WW...
7 4 مر aT
اههد یرتک sf — اؤ........ أبن هله يبال لذت براه
صفحه 6:
6 در مورد یکی از آفریدههای خدا که توجه شما را جلب کرده است. تحقیق کنید و گزارشی
در دویند ارائه دهید *
موضوع.
کي دوس داوم درباره > مور توش درس ات که
مورچه موجود بسیار کوچکی است؛ اما آفریده های خدا همگی
شگفتی هایی دارند. درباره ی مورچه هم عجایبی وجود دارد.
مورچه در تمامی سرزمین های روی کره ی زمین وجود دارد.
مورچه یک موجود کاملاً اجتماعی است.
جامعه ی مورچه ها دارای سیستم تقسیم کار منظم است.
مورچه ها برای ایجاد ارتباط با بگدبگر از ماده ای شیمیابی به
نام فرومون استفاده می کنند. مورچه ها بسیار بسیار قوی
هستند و می توانند تا 100 برابر وزن خود را از زمین بلند
کنند. آنها برای تنفس ریه ندارند و با استفاده از سوراخ هایی
|
صفحه 7:
در به کار گیری واژههاء هنگام نوشتن» باید دقت کنیم. به نمونههای زیر توجّه کنید.
7 بامداد او را ديدم.
:© صبح او را ديدم. پگاه او راديدم.
7 به جای واژگان مشخص شده واژههای دیگری قرار دهید و جملهها را بازنوسی کنید.
RIS Nal 2 E >:
هيج جيز نمى تواند اثر مهربانى را از بين ببرد. ———
:7 رم د اج چیزنرا .
بپرسیم و از هیچ چیز نترسیم. ات 0
لس RP JF ty la? ae فايان ىكند.
هر کسی شخصیت خود را در رفتار و عمل خويش آشكار مى كند.
صفحه 8:
5 اکنون دربرهی موضوعی كه بيشتر به آن مىانديشيد یک بند بنویسید و از واژههای
هممعنی استفاده کنید.
مادرء سرشار و لبریز از محبت و مهربانی است. از لحظه ای که متولد مى شويم؛ او تمام مشكلات
و سختی هایعا رلبه جان.صی خردکبا صبر و بردباری ازها مراقبتعی کند و برای خوشحالی
عاء از هیچ تلاش و کوششی فروگذار نمی کندسبه راستی» مادر نماد و نشلنه ی عشق خداوند بر
روی زمین لست. مادر عزیزم؛ دوستت دارم و با تعام وجود از آفرید کار هستی میخولهم در همه
حال میاظب و مرلقبتو باشد و هرگز نگذارد هراس و بیمی-به ملت راه یلبد؛ همانگینه که
نگذاشتی هرگز ترسی به دل ما بنشيند.
صفحه 9:
fall od GE «از تو حرکت از خدا برکت» را در یک بند توضیح دهید.
خدایند نعمات های زیادی رلبهعا ارزلنی داشته است..حر کدام از لین نعمتها برای هدف خاصی
آفريده شده است و هيج كدام بيهوده وبى هدف نيست. يكى از راه های شکرگذاری نعمت های Be
خداوندء استفاده از آنها در راه رسیدنبمیک هدف ارزشمند است. لگرعا از نعمت هاى خدادادى 3
| در راه صحيح استفاده كنيم و مين نعمت ها رلبا تنبلى وسهل اذكارىبه حال خود رها ذكنيم؛ قطعاً
خداوند فيز در راه رسیدنبه هدفدبهعا کمکعی کند وبه تلاش هاى.ما بركت.مى دهد؛ خداوند
هيج تلاشى را بدون پاداش نمی گذارد. بنابرلین لگرحی خواهیجبه هدف های ارزشمند دست پیدا # 4
کنیم» وقت ن است که تلاش و کوشش را آغاز كنيم. از نشستن و کاری نکردن هیچ چیز علید ما ¥
نمی شود. از قدیم گفته اند:
ز نیرو بود مرد را راستی ز سستی کژی زاید و کاستی
صفحه 10:
الف) این جملدها را با دگت بخوانید و یه ترتیب. درست. شماره گذاری کنید.
[ ق] مود تگاهی ید ناتوا اتداخت و گقت: «تان تیست. جان است برادر8»
اش کرد و گفت: «ای مرد, حقدر مى كيرى كد مرا او إين تان ها
[)دوقى دو زكارى عودئ حسته و سائده: تشند و كرسنه به شيعرى رسيد
(17]امن شد عد كفت «سكداى بده و حر هد كه مى خواحئ از این تانها بخورا»
[ ] «جه مى خواهى مرد؟ اينيها كه مى ير
[] تاتو! لبختدى زد و كفت: «سكّه اى بده و نان يخخر و يخور. نوش جانت!»
تان است» نه چیز دیگرا».
[ ۴ ) او با دیدن نانهای تازه آب دهانش سرازیر شد.
[ ۷ طوری حرف میزنی که گویی سالهاست نان تدیدهای.
It (ff) بد او خیره شد و با خودش گقت: «الین مرد هر چد پرخور و گرسنه باشد. بیشتر از چند
خان نمی تواند بخورد».
[)روزهاست که تان ندیدهام؛ ولی نانهای تو از آن نان هاست که خوردن دارد.
[ ۷ )از آتجا که خیلی گرستد یود. جلوی دگان نائوایی ایستاد.
1۳۴ مرد یا خوشحالی سکهای به نانوا داد و شروع به خوردن کرد.
[ 6 ] تانوا که مرد گرسنه را دید» پر سید:
صفحه 11:
4 ب) پس از مرئب کردن جملههءدو سؤال طرح كنيد و باسخ أنها را بنويسيد (سعى كنيد
سؤال ها با توجه به مفببوم كلى متن باشد).
8 جرا نانوا به مرد كرسنه كفت با يك سكه هر تعداد نان كه دوست دارد بخورد؟
چون تصور نمی کرد که مرد گرسنه بتواد یشتر از دو سه نان بخورد.
با مرد گرسنه واقعا به مدت طولانی نان ندیده بود؟
ستا اینجای متن مشخص نیست. ممکن است لین مرد کلاهبردار بوده باشد که قصد خرید
نان بدون پرداخت سکه داشته است.
صفحه 12:
5 از روی سرمشق زیر خوش خط و زیبا بنویسید.
لمان مسف مگوطض هم دست یل بر
7 1 چا a
PG ala dab, | اوسن بس متيل رم
نباشد Lye و..بد..پایدار همان ا 1 Ml oy.
ae ار
Hibs ES Auber Cia
+ وهم
0
صفحه 13:
5 با توجه به جدول الف» حروف را جایگزین نمادها کنید و واژههای به دست آمده را بنویسید.
(BIE
اداه | ل ااا اماس اانا سات
۲۰ 8 2 9 ل ا ا 8 ee
(ame KEE Ewes
صفحه 14:
كه مى تائيه
تعداد وأزدلى
ای حروف زیر نمدهایی طراحی کند سپس هر
lad Yo بای حروف yj
1 3 1
1 1 ب) ©
IEA
تت
> مطلب
ALC ه عمل DAO 33
©D AL ve سس پلو
ی
HA
©
صفحه 15:
جه زيباست بارسى