پاورپوینت روش های آموزش
اسلاید 1: Title LayoutSubtitle
اسلاید 2: علیرضا بهرام زادهفصل یازدهمروش های کلی آموزش
اسلاید 3: هدف کلی:خواننده در این فصل،روش ها و فنون کلی آموزش،مانند:روش سخنرانی و روش بحث گروهی را میآموزند و برای یادگیری روش های اختصاصی تر فصل های بعد،آمادگی کسب میکند.
اسلاید 4: اصول کلی آموزش1_تدارکات پیش از یادگیری : معلم باید در لحظه اجرای روش آموزشی خود یادگیرندگان را برای یادگیری موضوع تازه آماده کند.یعنی رابطه مطالب قبلی را با مطب فعلی به آنها یادآوری کند یا در راه یادگیری تازه مانع ایجاد کند برای مثال ، معرفی کوتاه مطالبی که قرار است با روش سخنرانی تدریس شود_پیش از نمایش فیلم_از جمله روش های آماده کردن یادگیرندگان هستند .2_ایجاد انگیزش و علاقه در یادگیرندگان:تعدادی از روش ها و فنون ایجاد انگیزش را در فصل چهارم معرفی کردیم.راه های دیگری نیز وجود دارند:از جمله:الف)متقاعد کردن یادگیرندگان به اینکه یادگیری مطلب مورد نظر ، برای آنها ضروری و مفید است.ب)گنجاندن هدف های مورد نظر آنان در میان هدف های درسی.ج)شرکت دادن دانش آموزان و دانشجویان در طراحی فعالیت های آموزشی و یادگیری.علاوه بر انگیزه های بیرونی،میتوان از انگیزه های درونی یادگیرندگان نیز سود جست.3_تهیه ی سرمشق یا نمونه ای از عملکرد نهایی :معلم بهتر است در صورت امکان مثال یا نمونه ای از آنچه که یادگیرنده باید در پایان کار یادگیری تولید کند در اختیار او بگذارد.
اسلاید 5: 4_شرکت فعال یادگیرنده در یادگیری:در واقع یادگیری از طریق فعالیت های خود یادگیرنده صورت میپذیرد،نه از راه گفته های معلم.اگر معلم با روش سخنرانی به آموزش می پردازد،میتواند از طریق پرسیدن سوال هایی که مطرح میکند و یا دامن زدن به بحث گروهی ،کتابخانه به انجام فعالیت های آزمایشگاهی به فعال کردن یادگیرندگان بپردازد.5_هدایت یادگیرندگان:در مراحل مقدماتی یادگیری،بهتر است دانش آموزان و دانشجویان را در انجام رفتار هایی که میخواهند یاد بگیرند کمک و راهنمایی کرد اما به تدریج که آنها در کار خود مهارت کسب میکنند باید از راهنمایی های غیر لازم کاست،تا بتوانند به طور مستقل به انجام تکالیف یادگیری خود بپردازند.6_تمرین:معلم باید فرصت های لازم را در اختیار قرار دهد تا مهارت های تازه آموخته شده را تمرین و تکرار کنند . این عمل مهارت را بالا میبرد و فراموشی را به تعویق میاندازد.7_آگاهی از نتایج :آگاهی از نتایج یا دریافت بازخورد از نتایج عمل،به اندازه تقویت کننده های مثبت،بر یادگیری،تاثیر مثبت دارد.8_رعایت مراحل آموزش واستفاده از پیش سازمان دهنده :استفاده از پیش سازمان دهنده در آغاز درس،یک چارچوب کلی ذهنی در اختیار یاد گیرنده قرار میدهد و به کمک آن میتواند اطلاعات جزیی و اختصاصی درس را به هم ربط دهد و آن ها را معنی دار کند.موضوع های درسی باید مرحله به مرحله از آسان به پیچیده تر بپردازد.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.