تعداد اسلایدهای پاورپوینت: 137 اسلاید پاورپوینت معماری بومی مطابق کتاب تکنولوژی و معماری بومی نوشته اسماعیل ضرغامی می باشد و مفید جهت تدریس و ارائه و دانش بومی در ۱۳۷ اسلاید می باشد است شامل چهار فصل : فصل اول بومی شناسی فصل دوم :فرهنگ و بوم فصل سوم: تکنولوژی بومی فصل چهارم: اقلیم و معماری پایدار بوم به معنای سرزمین، ناحیه، جا، مقام، طبیعت و سرشت و ….. است. بومی هم منسوب به بوم، اهل محل، اهل ناحیه و محلی است. بوم معادل واژه انگلیسی vernaculare است به معنی بومی و محلی ورنا به معنای خانه زاد و برده ای اتروسکیایی است که از بدو تولد در خانه اربابش بوده و غلام خانه زاد نامیده می شود. بوم را میتوان مجموعه ای از شرایط طبیعی، فرهنگی، سنتی و اجتماعی حاکم بر یک منطقه دانست در نتیجه بوم حوزه وسیعی از خصوصیات فرهنگی، اقلیمی، هنری، ادبی، فنی و… یک جامعه انسانی را در بر میگیرد.

سمانه محمدی

صفحه 1:

صفحه 2:
معماری بومی كرد آوردة ‎Gace tlew‏ ‎a | Saat‏ تكنولوزى و معمارى بومى عیل ضرغامی و سیده اشرف سادات |فروردین98

صفحه 3:
معماری ی وی كراين عوامل موثر در شکل گیری بوم گرایی و هویت بومی رز يوون ویژگی های معماری بومی جوهره مععاری بومی آهمبت دانش بوم فصل اول بوم شناسی 18 تمایز معماری بومی و سنتی پیشیته و بوم شناسی 1# رویکردهای معماری بومی تعريف بوم ‎Ml‏ معماری بومی و زمینه گرایی تمدن بوم ‎0 ‎0 ‏معمارى بومى ‎

صفحه 4:
فصل دوم: فرهنگ و بوم فرهنگ تعاریف فرهنگ تاثیر فرهنگ بر معماری بومی رویکرد فرهنگی در معماری رابطه معماری بومی و فرهنگ جنبه های فرهنگی در معماری بومی مدل ساختارى دستيابي به روش بومى برخي عوامل موثر در كسست و شکست معماری ایرانی چالش های معماری معاصر راهکارهایی برای مقابله با چالشهای انقطاع فرهنگ در معماری معاصر

صفحه 5:
فصل سوم: تکنولوژی بومی نکنولوژی چیست جایگاه نکنولوژی در معماری نکنولوژی و معماری تاثیرنکنولوژی در معماری تاثیرات تکنولوژی بر فرم های معماری بومی بادگیر بلندمرتیه سازی مقاومت las تثیر تکنولوژی و دگرگونی مصالح نوین در فضاهای معماری تاثیر تکنولوژی بر معماری ایران تاثیر تکنولوژی در معماری معاصر تکنولوژی و بوم تکنولوژی و معماری بومی شناخت مزایای تکنولوژی بومی در حوزه کالبدی, اقتصادی, زیست محیطی

صفحه 6:
فصل چهارم: اقلیم و معماری پایدار اقلیم طراحی اقلیمی پایداری معماری پایدار رویکرد پایداری از راه های سنتى كيت عليه يايايى بنا خانه ايرانى مصداق معمارى بايدار معرفی ارزش هاى تكرار يذير( احكام ‎adsl‏ و احكام ثانويه) خواید استفاده از کاربرد اصول معماری بومی در راستای رویکرد معماری پایدار

صفحه 7:
لا معماری بومی مظهر ارزشهای اخلاقی؛ملی و میهنی است که با تکیه بر اقلیم» خود را باور کرده است. ‎a‏ در حال حاضرء طرحها و نقشه های کلیشه ای که نشانی از مذهب و فرهنگ ندارد. جای معماری اصیل و زیبایی را گرفته است که ساخته ذهن توانمند مردم هنرمند این آب و خاک بوده است. ‎ ‏ال فرآیند صنعتی شدن: عامل تخریب محیط زیست 8 طراحی بوم گرا: توجه به فرهنگ و عناصر طبیعت و معماری بومی و سنتی ‏لا زیبایی ایده و تفکر در طراحی یک سا کارآیی و عملکرد آن دارد. ‎ ‏آن ارزشی برابر با میزان میزا

صفحه 8:
پیشینه بوم شناختی فلا رابرت پارک: پایه گذار بوم شناسی جامعه شناس و روزنامه نگار دانشگاه شیکاگو درسال 490 "شهر:پیشنهادی برای تحقیق درباره رفتار انسان در محیط شهری" جامعه شبیه ارگانیسمی زنده است. به اعتقاد وی محیط طبیعی یک واحد ارگانیک و یک شبکه زنده» بدون این که هدف خاصی را دنبال کند به طرف تعادل طبیعی حرکت می کند. بوم شناسی به مطالعه رابطه میان صور زندگی با محیط طبیعی می پردازد. بدین نحوء بوم شناس تاثير انسان را بر محيط زيست و نيز تاثير محيط زيست را بر اسان بررسی می کند. ال علم بوم شناسى مسائل اصلى محيطى و اجتماعى از قبيل: ألودكى هواء شدن منابع طبیعی, نابودی حیات وحش و فرسایش خاک

صفحه 9:
مبانی سس شناسی میتوان اینطور بیان کرد که ابدا معماری بوسی و معماری سنتی؛ به صورت تجربی توسط مردمان هر بوم شکل گرفته سپس معماری جدید و متکی بر دی ها یه و مود امه اس © در بوم شناسی به فرهنگ بومی» طبیعت. اقلیم و خواستگاه هر تمدن بومی باید توجه شود.

صفحه 10:
تعریف بوم لا بوم به معنای سرزمین,» ناحیه» جاء مقام طبیعت و سرشت و . 8 بومی هم منسوب به بوم؛ اهل محل اهل ناحیه و محلی است. الا بوم معادل واژه انگلیسی عارمم بیس است به معنی بومی و محلی ورنا به معای خانه زا و برده ای اتروسکبایی است که از بدر خانهابایش بوده و غلام خاهژادایده می شود لا بوم را میتوان مجموعه ای از شرایط طبیعی» فرهنگی؛ سنتی و اجتماعی حاکم بر یک منطقه دانست در نتیجه بوم حوزه وسیعی از خصوصیات فرهنگی, اقلیمی, هنری» ادبی؛ فنی و... یک جامعه انسانی رل در بر

صفحه 11:
دسته بندی بوم با توجه به ارزشهای جامعه ارزش هایی که از مجموعه ای از عادات» رسوم و تجربیات که حاصل ‎DS‏ ‏تاریخ بر متن یک جامعه به دست امده. فرهنگ نامیده میشود. این ارزش ها قابلیت دگرگونی در گذر زمان را دارند. مجموعه شرایطی از جمله شرایط اقلیمی» مذهبی, سیاسی» اقتصادی و اجتماعی که در طی قدمت یک جامعه قابلیت دگرگونی دارد. 6 ارزشهای فطری. که چیزی جز سرشت و طبیعت یک جامعه نیستند.

صفحه 12:
تمدن بوم تمدن بومی تحت تاثیر عوامل بالقوه و بالفعل هر بوم شامل نظر خداوند و قاعده هستی و حيات؛ عوامل سرزمینی شکل میگیرد. 4 خداوند که اول و آخر هر پدیده ای است و اعتقاد دینی بر اين است که قاعده الهی و نظر خداوند بر آفرینش و تکوین مقولات لازم است. تعدن های بومی و بشری نيز از اين قاعده مستثنى نيستند. عوامل انسانی با توجه به فرهنگ و اعتقادات هر بومی نیروی محرکه آن سرزمین عمل می کند و نیا های اعتفادی در كالبد معمارى آن تجلى بيدا ميكند. ©. عوامل سرزمينى هر بومى از عوامل تعيين كننده در جهت كيرى و كيفيت تمدن و معمارى بناهاى آن بوم را مشخص میکند.

صفحه 13:
رابطه بوم و عناصر تشکیل دهنده آن

صفحه 14:
اهمیت دانش بوم دسترسی به دانش بومی از دو طریق: ). دانش بومی حاصل فرآیند یادگیری تجربه و آزمون و خطای چند هزار سالة یک جامعه در ارتباط با محیط پیرامون خود است. در واقع آینه تمام نمایی از ویژگیهای لقلیمی و خصوصیات گیاهی و جانوری یک منطقه و روابط متقابل انها با هم و با گروههای انسانی را ارانه می دهد. 6 شناخت شناسی بومیان رابطه بین کارشناسان و مردم محلی را قوام خواهد بخشی که اين امر با تحلیل عمیق دانش بومی و آشنایی نزدیک با شیوه نگرش و شناخت کم ی و کت کی کارشناسان و پژوهش گران با بومیان نيز از لين طريق ترميم خواهد شد.

صفحه 15:
بوم گرایی و هویت بومی هویت بومی نوعی هویت جمعی است و به معنای احساس هم بستگی با اجتماع کوچک منطقه ای با ویژگیهای فرهنگی و کالبدی خاص است که به افراد آن تعلق دارند. در اثر این هویت افراد حاضر به وفامندی و فداکاری در راه تحقق آرمان های نای از آن هستند.

صفحه 16:
انواع بوم کر بوم گرایی منفی: تعصب کور و اعتقاد به برتری گروه (بومی) و همرله بودن فرجام با خودی ها و مقدر بودن ی داشته های خودی است که سبب تقسیم افراد به دو گروه شکست خورده و گروه برتر ( خودی) میشود. حتی بدی های خودی ها در مقابل خوبی های غیرخودی ها و غیر بومیان نیز خوبتر و بهتر و با ارزش تر است. بوم گرایی مثبت: نمی خواهد نظر و نفوذ دیگران را به طور کلی نفی کند» بلکه می خواهد با بالا بردن پتانسیل ها و قوت سخت افزارهای بومی از قدرت بلامنازع رقیبان غير بومى کاسته و خود جای آن را بگیرد. بوم گرایی منفی تنها عقب ماندگی و مهجور شدن را در پی خواهد داشت. ومگریی مثبت خود جلسعه بومی را به سری هر ستگی ترسعه و شرفت سوق داد

صفحه 17:
معماری بومی اقلا اولین نامی که برای معماری بومی نهاده شده " معماری خودجوش" است. «جوزپه پاگونو» در تحلیلی از اين نام بیان می دارد که «منظور از خودجوش به معنای تصادفی بودن آن نیست. بلکه طبیعی بودن آن است. زیرا در عرصذ این عملیات هیچ چیز تصادفی نیست. به عکس در هر گونه گزینشی, نهایت سخت كيرى به عمل مى هايى كه تنها حامل جنبه هاى مادى و عملكردى نيستند». و اين نيز برخاسته از ضرورت هاى معين است. ضرورت

صفحه 18:
معماری بومی لا معماری بومی از منابع قابل دسترس و محلی و همچنین بر طبق سنت ها و فرهنگ های محلی برای دست یابی به نیازهای ساکنان محلی سرچشمه می گیرد. ال معماری بومی یا سرزمینی؛ به هر نوع معماری که به یک مکان خاص تعلق داشته باشد اتلاق می گردد. این شامل معماری ساختمان های ساده روستایی- شهری تا ساختمان های بزرگ و حتی بناهای یادمانی نیز می گردد.

صفحه 19:
معماری بومی معماری بومی مانطور که از نامش پیداست؛ معماری هر منطقه (لم) است و هر ساختن و آراستن با با توجه به پاورهای فرهنگی آداب و رسرم؛ هریت و قیم می باشد. ال در بعدی دیگر به معنای معماری همساز با طبیعت و محیط که در بر گیرنده معماری و طبیعت در کنار هم است با حفظ آسایش ساکنین و بزرگ ترین دستاورد بشر در تولید مصلوعات است و حامل مبالی چون: حفظ چرخه حیات طراحىء ساخت. نگهداری بازگشت به محیط استفاده بهینه از منابع پایا و محیط زیست( منابع و مصالح طبیعی) درک محیطی انعکاس آنها در بتا (فرهنگ, آداب و رسوم؛ دین)

صفحه 20:
معماری بومی اقلا معماری بدون معماری یا بدون ریشه است لا معماری بومی به دنبال آن است که به جای ت نات و گزافه گویی و مبالغه؛ به دنبال کیفیت و سادگی در تعریف باشد و از آنها در مرحله ای جداگانه بهره برد. معماری بومی با آن که دستخوش پدیده های گوناگون بوده است توانسته هویت ویژه خود را حفظ کند از آنجا که بوم گرایی» شناسنامه معتبری از مردم یک سرزمین به شمار می رود.

صفحه 21:
تعاریف معماری بومی از دید صاحب نظران و پژوهشگران مختلف پل الیور: معماری بومی به طور خاص توسط مردم برافراشته شده است و هماهنگ با سرشت و طبیعت و انسان و محیط است و به طور کلی معماری مردمی است. #ا معماری بومی بر اساس نیازهای مردم و در برگیرندة ارزشهاء اقتصاد و فرهنگها است. مسکن بومی تجلی ارزش های در حال تغییر»ایدئولوزی و سبک زندگی هر منطقه با طبیعت می باشد. فلامکی: معماری با توجه به روابط زیست محیطی و اقتصاد و همچنین در برگيرندة فاکتورهای اجتماعی و شرایط اقلیمی منطقه. مصالح بومی است. معماری بومی جوهرة معماری پایدار ‎cul‏ رودوفسکی: معماری بومی تجربه تاریخی؛ سازگار با طبیعت و سازگاری با منطقه را در بر می گیرد.

صفحه 22:
راه حل های برای معماری بومی Al معماری بومی شامل تمامی خانه ها و فضاها و ساختمان هایی است که برای انسان ها ساخته می شود. این ساختمانها که یا توسط مالکان ساخته و یا توسط جامعه احداث می شوند به زمینه های محیطی و منابع در دسترس وابسته اند و از تمام تکنولوژی های بومی بهره می برند. . تمامی فرم های معماری بومی برای نیازهای مشخص. کیفیت های هستی معین؛ اقتصاد و روشهای زندگی فرهنگ هایی که آنها را ایجاد کرده» ساخته شده اند. . معماری بومی به دور از تخصص هاء تحقق می یابد جواب گویی به نیازهای یک جامعه رد در ارتباط با عوامل طبیعی و یا خواسته های معنوی انسانها عهده دار است. ‎J‏ معماری بومی به چهار عامل زمان؛ مکان؛ فرهنگ و معنا خاص خودش بستگی دارد

صفحه 23:
وجه تمایز معماری بومی و معماری سنتی مربوظ به دوره ای خاص و بدون تفییر در ۰ - فادر به پیشرفت با گذشت زمان زمان - بيدا كردن سازگاری لارم با فرهنگ و رسیدن به راه حل هایی که توسط فرهنگ تایید می شود. - تامین پایداری فرهنگی و اقتصادی معاید و کاخ ها وجود دارند بیشتر برای خانه ها و ساختمان های کوچک سازگاری بالا با محیط زیست بدون توجه به ۰ سازگاری بالا با محیط زیست با توجه به فاکتور زمان فاکتور زمان مکث در تاریخ رهیافت نرمی به بنا (هدایت معماری)

صفحه 24:
رویکردهای معماری بومی اقلا معماری بومی و زمینه گرایی 8 معماری بومی و مردم گرایی معماری بومی و طبیعت گرایی

صفحه 25:
معماری بومی و زمینه گرایی الا زمینه شامل توپوگرافی محل» وضعیت پوشش گیاهی » بافت شهری؛ جنس مصالح» همجواری بناها با یکدیگر و ... 8 زمینه را میتوان اقلیم منطقه یا خرد اقلیم ها تعریف کرد. #8 زمینه در بردارنده ی فرهنگ یک منطقه

صفحه 26:
معماری بومی و مردم گرایی 8 معماری توده؛ معماری مردم 88 معماری مردمی؛ معماری طبیعی و محلی مردم یک سامان است 8 مقیاس: در اين معماری عاملی تعیین کننده است. معماری بومی با مردم همزاد و با محیط همساز است.

صفحه 27:
معماری بومی و طبیعت گرایی لا طبیعت یکی از جنبه های اجتناب ناپذیر و بخش اساسی ویژگیهای بومی هر منطقه است. ال معماری نیز نگاهی اجتناب ناپذیر به محیط طبیعی دارد. 8 معماری بومی هر منطقه در سایه توجه و نگاه عالمانه به منطقه مفهوم می یابد و قابل بیان می شود. لا سالیوان در مورد مصالح « سنگ و ملات در ساختمان ارگانیک زنده می شود» وضوعی که رایت در ساختمانش آن را نشان داد. به اعتقاد وی: ال تکنولوژی وسیله ای است برای رسیدن به معماری والاتر که از نظر وی همانا معماری ارگانیک بود. آن

صفحه 28:
عوامل موثر بر شکل گیری معماری بومی فرهنگ اعتقادات, باورهاء آثين هاء دين و مذهب طبيعت اقليم و جغرافيا اقتصاد تامين معیشت و انواع آن اجتماع ساختار قبیله ای, طايفه اى, همگن و ناهمگن بودن اجتماع

صفحه 29:
ویژگی های معماری بومی استفاده از دانشء مهارت ها و فناوری های سنتی ساخته شده توسط خود مردم/ ساخته شده توسط جامعه استفاده از مصالح منطقه ای بوم آورد در بر دارنده سنت هاء ارزش ها و خواسته های جامعه ارای رابطه ای قوی با زمینه زیست محیطی اش استفاده و بهره گیری از شکل زمین طراحی ساده و عملکرد گرا برای پاسخ گویی به نیازهای اساسی مردم یازهای مردم» فرهنگ» سنت و اقلیم محلی ناشناس بودن سازندگان اثر و عدم مرزبندی بین ساز؛ زادة گان و مصرف کنندگان

صفحه 30:
جوهره معماری بومی 8 انسان © طبیعت و محيط الا زمان؛ نیازمندیها و اقتضانشان

صفحه 31:
88 انسان و تمایلات اوء سازمان اجتماعی» جهان بینی» شیوه زندگی» نیازهای اجتماعی و روانیء نیازهای فردی و جمعی» رفتار انسان در برابر طبیعت. شخصیت آداب و رسوم ال نیازهای فیزیکی انسان مه تعیین کننده‌«برنامه عملکردی» است. لا فنون و یا تکنیک های موجود و در دسترس او.

صفحه 32:
88 عوامل و جنبه های فیزیکی, اقلیم» سایت» مصالح؛ قواعد و قوانین ساختاری که بررسی کننده ساختار هستند و ... 8 عوامل خارجی یا بیرونی مانند منظر و . 8 اگر قبول کنیم که کار معماری شکل دادن به مکان زندگی است» پس فعل معماری مستلزم توجه همزمان به دو عامل است: شکل و زندگی, به عبارت دیگر معماری در صدد ساختن ظرف برای مظروف است؛ ظرفی به نام بنا برای مظروف زندگی انسان. پیداست که توجه بیش از حد به هر یک از دو عامل شکل و زندگی و وانهادن دیگری, و یا تلقی نادرست از آنهاء به معماری ای نامطلوب و ناموفق منجر میشود» معماری نامطلوب معماری ای است که انسانها در آن احاس زنده بودن و حیات داشتن و انسجام و آرامش نمی کنند»

صفحه 33:
زمان 8 معماری بومی همزمان به روح مکان (فرهنگ منطقه) و روح زمان( تکنولوژی و شرایط زمانه) توجه داشته و از معماری بومی را بوجود می آورد. HOS 8 ساختمانها را باید بر اساس زندگی روزمره مردم ساخت.

صفحه 34:
دیگر ویژگی های معماری بومی 18 هماهنكى با اقليم Sa sb Sale 8 88 استفاده از مصالح در دسترس محلی 8 استفاده از نیروی کار محلی و به کار بردن تکنیک ها و دانش بومی افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس جمعى بوم الا احترام به داشته ها و دانسته های بوم و ارتقاء

صفحه 35:
ارزش شناسی معماری بومی در عملکرد 0 انرژی اند ان ‎a‏ نرژی که برای گرمایش, تهویه و روشنایی ساختمانهای بومی لازم است از منبع محلی تأمین میشود. فا سوخت های کربنی؛ چوب» زغال سنگ. متان لا موقعیت ساختمان در یک زمین» جهت قرارگیری پلان و موقعیت پنجره ها

صفحه 36:

صفحه 37:
ارزش شناسی معماری بومی در عملکرد 3- مصالح ساختمانی در ساختمانهای بومی از مصالح با منبع محلی استفاده شده است. مصالح با منابع اصلی: سنگ و چوب مصالح به واسطه پختن: آجر و کاشی ساختمان بومی شامل درصد زیادی از مصالحی است که مفهوم فرهنگی فرازمانی را به موازات اهداف عملکردی خود دارا هستند.

صفحه 38:

صفحه 39:

صفحه 40:
ارزش شناسی معماری بومی در عملکرد حرفه های محلی 8# الگوهای متمایز ساختمانی در پاسخ به مصالح ساختمانی در دسترس و شرایط منطقه ای متفاوت رشد یافته اند. #ااا تنوع منطقه ای وسیع ال استفاده مجدد مصالح ساختمانی

صفحه 41:
ضرورت توجه به بوم گرایی در معماری معاصر ال هنر والا با تقلید سر و کار ندارد ال روند شکل گیری متأثر از عوامل مادی؛ فیزیکی» محيطىء اقلیمی» شکل فضای بنا در بعد فرهنگی» تمثیلی و هنری اثر معماری برخوردار از روح و فرهنگ یک سرزمین» در تجلی کالبدی خود. پیا آور بسیاری از عوامل محیطی پنهان جامعه بوده و در بیانی انتزاعی در تر: هندسی و فضایی معماری انتقال دهنده معنویت» اصالت و حقیقت وجودی خود است.

صفحه 42:
ضرورت توجه به بوم گرایی در معماری معاصر بومی گرایی در قرن 60 بومی گرایی در برابر مدرنیته ی جهانی بومی گرایی در تقایل با جهانی شدن مدرنيته و ديدكاه جديد يه بوم

صفحه 43:
8 طرح دهکد‌ی باریز در سال ۰۱۹۶۴ پروژه‌های موفقی نبودند و به اتمام نرسیدند. قتحی در کتاب «معماری برای فقرا» عوامل مختلفی را در ناموفق بودن این طرح‌ها مطرح می‌کند كه عدم استقبال و حمایت مردم و دولت جزو مهمترین این عوامل هستند. منتقدین فتحی می‌نویسند که «لو برای فقرا می‌نوشت و برای ثروتمندان می‌ساخت»؛ چنین تتاقضی در زندگی حرفه‌ای معماری که متعیدانه در جست‌وجوی رامحلی برای كمدرأمد بودء به روشنی بیانگر مخالف بودن جهت اندیشه‌های وی با مسیر ا سیاسی و اقتصادی غالب در روزگارش بود. رویاهای فتحی همانند خیل رویاهایی که در جهت منافع عام هستند ناتمام باقی ماند تا اندیشه‌ها و رویاهای وی به عنوان منبع الهامی برای آیندگان و معماران بوم گرا راهگشا باشد. HES me is

صفحه 44:
jul sling, * خاک, دردسترس‌ترین و ارزان‌ترین مصالح در مصر است., از طرفی سنت ری مصر هزینه‌های گزاف معماری مدرن را ار * دانش بومی در مقابل دستاوردهای غربی برای سازگاری حرارتی ساختمان به کا

صفحه 45:

صفحه 46:
ضرورت توجه به بوم گرایی در معماری معاصر بومی گرایی در قرن 60 بومی گرایی در برابر مدرنیته ی جهانی بومی گرایی در تقایل با جهانی شدن مدرنيته و ديدكاه جديد يه بوم

صفحه 47:
معماری بومی در ایران 8 معماری بومی از جمله دانش های شکل گرفته در هر بوم است. اقلا ايران یکی از نمونه های بارز معماری بومی سرزمین های مسکونی جهان به شمار می رود. ال خولسته اول: زاییده طبع انسان است. الا خواسته دوم: زاییده فرهنگ انسان است.

صفحه 48:
روستای میمند 88 روستاى ميمند شهر بابک در استان کرمان یکی از سکونتگاه‌های صخره‌ای جهان است که همچنان حیات مردم در آن ادامه دارد. 8 درباری تاریخ ساخت روستای میمند نظرات مختلفی بیان شده است. برخى تاريخ ساخت اش را به عهد اين روستا را به بيش از اسلام و دوران ماد مىرسائند و برخى اشکانی و آئین میتراییسم یا میرپرستی پیوند می‌زنند. چیزی که برای ما مسّم است آثار و دیوار نگاره‌هایی است که در نزدیکی این روستا کشف شده و قدمتی 0 یا 6 هزار ساله دارند. سکه‌ها؛ سفال‌ها و آثار باستانی دیگری نیز مربوط به ‎age‏ اشکانی؛ ساسانی و اسلامی در اطراف این روستا به دست آمده است.

صفحه 49:

صفحه 50:

صفحه 51:

صفحه 52:

صفحه 53:

صفحه 54:

صفحه 55:

صفحه 56:
© اصل در معماری بومی ایران استفاده از مصالح بوم آورد نقش فعال خانواده در ساختمان سازی > شناخت خواص مواد و مصالح ساختمانی . سهولت تعمیر و نگهداری . سرپناه ارزان . سادگی و پرهیز از بیهودگی ۶ _رشد تدریجی خانه ‎Oo‏ مردم واری 9 سازگاری با محیط و نیازها ‎ID‏ انعطاف پذیری و خلاقیت 0 زیبایی فطری ‎IO‏ هندسه در معماری

صفحه 57:
معماری مدلی به تفا ت نگاه الگویی و تاو بوم

صفحه 58:
ضرورت ایجاد فضاهای مسکونی بوم گرا #ا فرهنگ یکی از مهمترین عناصر هویت ساز ال ورود فناوری و تکنولوژی معماری بومی و هویت ایرانی در معماری ‎A‏ مهمترین قانون و اصل حاکم بر عالم هستی ؛ تعادل است.

صفحه 59:

صفحه 60:
هویت ال هویت کالبدی» هویت عملکردی» هویت تاریخی؛ هویت فرهنگی» هویت محیطی؛ هویت طبیعی» هویت دینی» هویت لنسانی» هویت اکتسابی» هویت ملی و هویت اجتماعی #8 هویت تقلید کورکورانه از گذشته نیست» هویت بیش از آن که معطوف به گذشته باشد با توقعات افراد مرتبط است» زمان حال را در بر میگیرد و تقاضا برای بهره مندی از ن ریشه؛ در نیازهای فردی و جمعی شهروندان در محیط شهر؛ دارد. اقلا هویت باید در تفکر و ذهن معمارن باشد

صفحه 61:
هویت و معماری بومی ال برای برقراری ارتباط میان هویت و معماری از زبان شولتز: دگی سخن می گوید و آن کتاب « معماری: حضور زبان و مکان» از امر کیفی در را سویه مشترک شناسانه ی میأن ما انسانها تعریف می کند و هنر مکان را همان چیزی می خواند که ما را به این امر کیفی نزدیک می کند. هنر مكان- هويت مكانى و معماری بومی

صفحه 62:
چگونگی تحقق هویت اسلامی در اثر معماری ايده ها و ايده آل هاى خودآگاه هنرمند از مراتب وجود حقیقت مداری حقیقت مداری+عدالت مداری عدالت مداری

صفحه 63:
شاخص های مهم در طراحی تکنولوژی بومی مسکن ایجاد حس تعلق و خاطره انگیزی ایجاد محیطی یکنواخت و در عین حال سرزنده ۳[ تامین شرایط پایداری در معماری منطقه صرفه جويى در مصرف انرى پرآورده ساختن نیازهای تکنولوژی روز ‎Pobre See rere a St‏ ”كص ‎eee nee Sere sacra‏ بهره گیری از نیروی کار محلی ‎Re ee ee eee‏

صفحه 64:
معماری بومی فصل دوم فرهنگ و بوم سمانه محمدی جلسه نحم |فروردین99

صفحه 65:
‎HE‏ در کشور ماء تبلور فرهنگی معماری» سابقه ای کهن دارد. آنچه که به عنوان معماری ‎ ‏بومی نامیده می شود در اصل همان نمودی از فرهنگ است که در کالبد معماری ‏نمایان می گردد. اقلا در معماری معاصر بین معماری و فرهنگ جدایی رخ داده است و موجب پیدایش ‏شهرهای ناخوانا و بی هویت شده است.

صفحه 66:
فرهنگ ال ادوارد تایلور: مجموعة پیچیده ای از دانشهاء اعتقادات» هنرهاء صنایع» تکنیکها: اخلاق. قوانین. سنن و بالاخره تمام عادتهاء رفتار و ضوابطی که انسان به عنوان عضو یک جامعه. آن را از جامعه خود فرا میگیرد و در قبال. آن جامعه تعهدی به عهده دارد ## فرهنى متشكل از سه ركن اصلى: ارزش هاء هنجارهاء. جيزهاى مادى فرهنگ, شامل سنتهایی است که شان مى فهدء بيش از اين جكونه عمل مى شدة است. 8 هرسكويتز: فرهنك. بخش انسان ساخت محيط است. ## ادوارد برنت: فرهنى. كليت در هم تافته اى است. شامل دلنش. دين. هنر. قانون. اخلاقيات و هر كونه توانابى و عادتى كه آدمى. همجون هموندى از جامعه به دست ما مى آورد.

صفحه 67:
مشخ های هر هی از نظر نان شناسان ‎Ml‏ فرهنگ در تعامل های سازش پذیر پدیدارمی شوند. ‎Ml‏ فرهنگ دلرای اجزای مشترک است. ‏قل فرهنگ در طول دوره های زمانی نسلهای مختلف منتقل می شود

صفحه 68:
تعاریف فرهنگ 1 رت هاو وضف كرايانة: بر غناصر سازة ايى فرهنگ تیه می کنند و جه يسا زير نفوذ تغريف تايلور هستنة. 2 تعریف های ناریخی در این تعریتها نکبه بر میرات اجتماعی پا فراداد است. 3. تعریف های هنجاری: در این تعریفها تکیه بر قاعده, راه و روش, آرمانها و ارزشها است. 4 تعریف های روانشناختی: تأکید برفرهنگ همچون وسیلة سازواری, حل مسايل و آموختكى ذارة. 5. تعريف هاى ساختارى: در اين تعريفها تكيه بر الكوسازى يا سازمان

صفحه 69:
تاثیر فرهنگ بر معماری بومی ‎Ml‏ باورها و ارزشها: حلقه ارتباطی فرهنگ و معماری یک جامعه است و معماری و بناها نیز می توانند بخشی از فرهنگ یک جامعه محسوب شوند. ‏در ا ار بوجود می آید که تعیین کننده شیوههای تعامل بين مفاهیم نظری و فرهنگی به طور عام, مفاهیم نظری و فضای معماری ‎a‏ طور خاص می شود.

صفحه 70:
تاثیر فرهنگ بر معماری بومی 1 محرومیت 6 هندسه 2 رین کر 7 شافیت نادم 3 مرکزیت 8 راز و ابهام 4 انعکاس 9 رل دورن تسار 5 پیوند معماری با طبیعت | حساس 0.چشم دل

صفحه 71:
رویکرد فرهنگی در معماری اقا رویکره فرهنگی نسبتی است که ار معماری با وان «ستت ۳ برفرار می کی این ارس در فا نی های ال ا ارت گذشته به دو عبارت خلاصه می شود: 8 1- فرم گرایی از معماری گذشته: بیان نمادین شکل های معماری سنتی آهمیت دارد 8 2 مفهوم گرانی از معماری گذشته: بیشتر فضای معماری و اصول حاکم بر معماری سنتی مورد توجه بوده است

صفحه 72:
رابطه معماری بومی و فرهنگ 8 ها ای دارای ره اس و اس ای ار آن جامعه را پایه گذاری می کند و معماری آن جامعه نیز تصویر ‎ys lee‏ ا ا ل طلت ااست در واقع همان ساختمان ها و بناهای تاریخی خاطره انگیز یک ملت است احساسات نوستالژیکی که ريشه در باورهاء. ارزش ها و اعتقادات دارند را منعکس می کنند. اق معساری تسم هتارهای فرهنگی است که در هر ‎Sore Gils‏ دارد و یک محصول فرهنگی است که بدون زمینه فرهنگی اش نمی تواند درک شود.

صفحه 73:
جنبه های فرهنگی در معماری بومی الا اعتقادات و باورها © ارزش های اجتماعی 8 سبک زندگی اقلا خانواده و ارتباطات خویشاوندی الا آرمان های هنرمندانه الا نیازهای اساسی انسان و جامعه

صفحه 74:
مدل ساختاری دستیابی به روش بومی ۶ 9 ‌ مجموعه ای از فراردادها 1 $ $ مجموعه قراردادهای تعییر کرده ياسع انتخايس بد قرلرداها باس طلیی شنم فرهگی ‎Glens‏ eto روش پبندی روش پوس روش غير متعارف

صفحه 75:
برخی عوامل موثر در گسست و شکست معماری ایرانی 8 زمیته های تاریجی و سپاسی 8 شرایط حرفه ای معماران 8 تحولات اجتماعی الا تکنولوژی و تاثیر آن در توسعه شهرها

صفحه 76:
لس نون ساره ارت ] ‎|i‏ 555 ۳ ‎ar‏ ] ‎oa‏ چالش های معماری معاصر نفوذ انديشه پوزیتیویسم در معماری معضلات آموزش معماری در نظام آموزشی عدم تسلط طراحان به اصول به مبانی معماری ایران تهاجم و استیلای فرهنگی معماری غرب و نادیده گرفتن فرهنگ تلقید از آثار غیر بومی ایران و نادیده گرفتن معماری بومی ‎ae‏ رت ‎

صفحه 77:
راهکارهایی برای مقابله با چالشهای انقطاع فرهنگ در معماری معاصر 1 شناحت اص یل و مانی حادم بر مهعاری گذشته ایران و هنجارهای شکل دهنده بدان, تا معماری ناهنجار و بیمار گونه ‎cles‏ حول کش و دزن هی اد ار ا سول و تکات مت معماری بسن در معماری معا ر مطالی ای دقیق و عمیق و پژوهشی ژرف و استنباطی علمی را می طلبد. 2 بکارگیری فنون و مصالح جدید در کالبدهای نو ولی اصیل, به مور ایجاه فصایی و و وبا زرا مععاری کی کج ای پرها و بای حعکیی برای تعالیهای انیا 5 سای اير نی مععاری گدن و فرهگ ارت

صفحه 78:
راهکارهایی برای مقابله با چالشهای انقطاع فرهنگ در معماری معاصر 4 استر ماس رات طراجان و استفاده عافعی و عسلی از توان و ظرفیت معماران در فضای شهری ‎٩‏ بوم شناسی و بومی ساری و استفاده از فرهنگ بومی در ‏معماری که خود موجب معماری غیر یکنواخت, متنوع و جذاب خواهد شد.

صفحه 79:
معماری بومی فصل سوم تکنولوژی بومی سمانه محمدی جلسه هفتم |فروردین99

صفحه 80:
ال تکنولویی از طریق انکره خصیمه ها سعی در برپا داشتن جهانی؛ با خصیصه های یکسان و جهلنی دارد. در صورتی که معماری,به طور عمیقی به فرهنگ و تفاوت هایی ‎as‏ سار معاری ها جنا مي كلد مرقيط لست 8 نكافى كذرا به تكنولوى هاى بومى مناطق مختلف ايران. حكايت از شناخت خصوصيات محیطی, بخصوص اقلیمی پهنه های متنوع ایران, چارهاندیشی هوشمندانه نیاکان ما برای استفاده هر چه بیشتر از مواهب طبیعی و مقابله با مشکلات و ناهنجاری های اقلیمی- محیطی آن. از این رو نباید تکنولویُی و معماری بومی را تنها به عنوان میرائی از گذشته ها و بی مصرف دانست.

صفحه 81:
تکنولوژی چیست ال تکنولویی شامل فرایند ساخت؛ تفکر پیرامون تحوة ساخت و مصالح. تکنیک ها و مت های ‎Neto‏ معمارى؛ خود زلییده تکنولوٍی است. به لين معنی که علم و تکنولوژی گره خورده و در ارتاط مستعیم با آن استه قل در زیان فارسی کلمه تکنولوٍی معادل فن آوری و علم به صنایع و حرفه ها آورده شده اقلا تکنولویی» واکنش انسان به محیط یا طبیعت است. به طوری که به ساختن یک طبیعت جدید منتهی می شود. یک فراطبیعت که میانجی است بین انسان و طبیعت tol

صفحه 82:
رویکردهای اتخاذ شده نسبت به تکنولوژی الف- رویکرد ابزاری: تکنولویی ابزاری؛ که آماده اند تا اهداف کاربران خود را تأمین کنند. این رویکرد شامل پیروان تکنولوژیکی لست. که با دیدی مثبت نسبت به تکنولوژی؛ د طریق تکنولوژی میسر می نمایید. یابی به پیشرفت رالز ب رويكرد عبر ابزاری ها ووتی رای ‎eR le Se Ce Se ad)‏ وساير شرایط نیز تلبع و دنبلله روی آن می شوند. بنابرلین تکنیک مدرن با چنین مختصاتی, از کنترل انسان خارج شده و او را در خود مستحیل میکند.

صفحه 83:
واژه شناسی تکنولوژی با توجه به نیازه واه تکنولوی مشخص می شود که مفهوم هنر را نیز پوشش می دهد. بنابراین تکنولویی از آغاز هنرهای زیبا و هنرهای کاربردی را شامل می شده ولی بر اساس تحولات فکری- اجتماعی دوران مدرن دستخوش تغییرات شد. از ميان اين مفاهیم. مفهوم «تخنه» بمعنای فن» صنعت یا هنر و جایگاه آن در آثار بجا مانده از یونان باستان ال بهره‌گیری از یافته‌های علمی برای بهبود عملکرد در زمینه‌های صنعتی. کشاورزی, آموزشی, اقتصادی و مانند آن‌ها. 8 (اسم) روش‌ها و فنونی که به این منظور به كار برده مى شوند؛ فناورى.

صفحه 84:
مولفه های تکنولوژی

صفحه 85:
جایگاه تکنولوژی در معماری as ۲ ۲ فرهنگ و متا

صفحه 86:
جایگاه تکنولوژی در معماری قرم عبارت از هندسه و شکل اثر است عملکرد. شامل کاربری ها و بهره گیری ها در فضای معماری است. تکنولوژی, شامل فرآیند ساخت؛ تفکر پیرامون نحوه ساخت و مصالح: تکنیک ها و سیستم های ساختمانی می باشد. فرهنگ و محتوا نیز درونمیه غیر فیزیکی شامل مفاهیم و معانی مطرح شده در اجزا و کل اثر است که از فرهنگ. تاریخ, اعتقادات و مبانی فلسفی جامعه و معمار نشأت می گیرد.

صفحه 87:
جایگاه تکنولوژی در معماری یکی از اصلی ترین عناصر برپا کننده هر اثر معماری» تکنولوژی است. « معماری در گذشته و حال از دو گونه تکنولوئی بهره جسته است. تکنولویی سنتی و تکنولویی مدرن. تکنولوی سنتی به ندرت تدوین شده ‎all‏ ولی تکنولوئی های مدرن هميشه مدون بوده اند.روشها در تکنولوژی سنتی می توانند تشریح شوند. اما فرموله نیستند به مانند اصولی که برای نیازهای منعدد و بسیاری به کار گرفته می شدند. اما تغوری های اساسی تکنولوژی های مدرن وابسته به نیازهایشان هستند»

صفحه 88:
تکنولوژی و معماری ها لوکوربوزیه: ماشین زندگی ار ی یف © ویتروویوس: معماری را شامل سه حوزه هنر ساختمان, ساخت ساعت و ساخت ماشین می داند. زاها حدید: معماری ایجاد یک سیستم بسته از فضاها نیست. ما در دنیای ۳۶۰ درجه زندگی می کنیم. من به سیستم های باز معتقدم. به نامحدودی, به بی حصاری, نه به اجتماعات بسته ها معماری از اصل خود یعنی تکنولوژی زاده شده است.

صفحه 89:
تأثیر تکنولوژی بر فضاهای بومی یکی از عناصر مهمی که معماری ایران بر اساس َن شکل گرفته است حیاط است. در خانه های قدیمی حیاط به عنوان فضای ارتباطی بین ساکنین با طبیعت بوده است و انسان بیشتر فعالیت های خود را در ین محیط انجام می دهد و باعث سازماندهی فضای اطراف خود می ‎eas‏ باغچه و درختان علاوه بر تأمین سایه و ایجاد زیبایی فقر رطوبیت محیط را جبران میکند.

صفحه 90:
معماری بومی و ارتباط آن با سبزینگی هماهنگی فضای سنتی معماری ایرانی» هماهنگی انسان با طبیعت را به نمایش می گذارد. معماری فضای سنتی آرامش و صفا و پاکی موجود در طبیعت را در محیط زندگی انسان متجلی می سازد. معماری به زبان بومی مهارتهای طراحی معماران را برای بسط معماری مردمی بکار میگیرد. اکولوئی انسانی. مطالعة لبنیه بومی و زیستگاه های کهن انسانی را برای یافتن اصولی از پایداری که بر آن خطه مفید است را تجویز می نماید. لین دیدگاه رمز بقاء و پایداری حیات هر چامعه را به مطالعه نمونه های موفق در همان لب و خاک مشروط میدلند و منطقه ای عمل می کند. توجه به محیط زیست و طبیعت یک معیار می باشد.

صفحه 91:
تأثبر تکنولوژی بر طبیعت تکنولوژی با خواستی نامعقول از طبیعت می خواهد که فقط تولید کننده و منبع انرژی باشد. لین نوعی دعوت به تعرض است. همچنان که تکنولویی باعث تغییر شکل طبیعت می شود باعث تغییر شکل رفتار و انگیزه در انسان و جامعه می گردد. ‎Lull‏ مدرن انسان تکنولوژیک است که رفتار و انگیزه های او با انسان پیش از آن بسیار متفاوت است و از آنجایبی که ماهیت تکتولوفی تعرضی است. لذا انسان مسخر تکنولووی ‎al‏ ‏در ولقع لین تعرض ها به طبیعت است که انسان ها را هم پرای نظم و نظام بخشیدن به این ‏متبع ذخیره (طبیعت) به دور هم جمع می کند.

صفحه 92:
فرم های ژی بر تاثیرات تکنولوژی تاثیر معماری بومی #ا بادكير لها بلند مرتبه سازى مقاومت | مسالح

صفحه 93:

صفحه 94:

صفحه 95:

صفحه 96:

صفحه 97:

صفحه 98:
Ce eae eed

صفحه 99:
تاثیر تکنولوژی و دگرگونی مصالح نوین در فضاهای معماری کاربرد دانش علمی و دانش منظم دیگری است. برای امور عملی به وسیله سیستم های منظمی که شامل مردم؛ سازمان هاء اشیاء زنده و ماشین ها می شود. کمیت و کیفیت در جوامع السانی. نیاز روزافزون انسان را به گسترش تکنولوژی وادلشته است. با ورود انقلاب صنعتی و در پی آن پیشرفت تکنولوژی تحولی عظیم در عرصه های مختلف جولمع بشر پدید آمد. که در زمینه معماری و ساخت و ساز و تاثیرات آن بر فرم و فضاهای معماری چشمگیر و قابل توجه لست.

صفحه 100:
تاثیر تکنولوژی بر معماری ایران © اواخر دوره قاجار ال خاستگاه معماری مدرن ایران انتقال فرهنگ فریبنده غرب به جامعه درونگرای ایرانی بود: حصار شهر ها تخریب شد؛ بافتهای ارگانیک تبدیل به اشکال هندسی شد اقلا دومین خاستگاه این دوره بهره گیری اقتصادی در معماری است.

صفحه 101:
تاثیر تکنولوژی در معماری معاصر ا در این زمیته رویکردهای مختلفی وجود دارد ‎١‏ معماری تندیسگرا [Se ‏ممماری‎ " ۳ ار رک ۴ _ معماری پست مدرن ۵ معماری بوم گرا ۶ معماری های تک

صفحه 102:

صفحه 103:
پاویون آلمان در بارسلون خانه فارنزورث

صفحه 104:

صفحه 105:

صفحه 106:
همعماری بوم گرا

صفحه 107:
0ك پیتر آیزنمن ##أاسانتياكو كالاتراوا

صفحه 108:
0 3 j 0 اصالت اصالت الكوبى اصالت مدلی تکنولوژی و بوم تکنولوژی و معماری بومی ۱ دوره تاريخى رواج اين | نمونه نظريه هاى واجد رویکرد این رویکرد در معماری بدوى واولیه بودن خود کالید تمام دوران نظریه استفادة استنادی از معماری ‎ot‏ اس لیم | وزارت هدرب سم لورفا 2 بومی قرمواء كيقيات ‎lind‏ | دوران انقلاب صنعتی و چنیش هار و سابع دورة بعد از مدرن استفاده از عینیت موجود معماری بومی ‎SUR SLO Bae WSs | eae Be 55‏ ۲ در روا ان ‎iSite‏ برخى استفاده از ساختارهاى مفهومت إموري ماشتد ساختار" 1 موجود در معماری بومی اجتماعی, ویزگیهای فرهنگی پایدار

صفحه 109:
پتانسیل های تکنولوژی بومی شناخت مزایای تکنولوژی بومی در حوزه کالبد 1 طبیعی بودن مصالح 1 ساختار و هندسه پنا ۲ دست ساز بودن مصالح ۲ هتدسه ۳ مصالح ابزار چند منظوره ۳ توجه به جزئیات ؟ سادكى ۴ خوانایی و ایجاد هویت ۵ ۵ تنوع فضایی 3 ۶ متناسب وبا مقياس بودن ۷ رابطه با طبیعت

صفحه 110:
پتانسیل های تکنولوژی بومی شناخت مزایای تکنولوژی بومی در حوزه اقتصاد 1 سرمایه ۲ ظرفیت و توانایی ها ۳ استفاده و نگهداری ۴ ارزان و مقرون یه صرفه بودن تکنولوژی بومی ۵ دست سازبودن ع استفاده از نیروهای انسانی و اقتصاد پایدار

صفحه 111:
پتانسیل های تکنولوژی بومی شناخت مزایای تکنولوژی بومی در حوزه زیست محيطى 8 ار داریا 5 اد ‎lt‏ ‏۲ اهمیت بیش از حد به تکنولوژی در قرن بیستم ۴ تکنولوژی بومی ۳ مکان بابی ساخت ۵ تکنولوژی بومی بر اساس تعامل انسان پا محیط است

صفحه 112:
پتانسیل های تکنولوژی بومی شناخت مزایای تکنولوژی بومی در حوزه اجتماعی و فرهنگی 1 بی توجهی به ویژگیهای فرهنگی و اجتماعی تکنولویی بومی سعی دارد به هر نیازه متناسب با ان پاسخ دهد و از تولید بیشمار برای افراد نامشخص پرهیز می کند. اما تکنولوژی مدرن به انبوه سازی پرداخته و بدون توجه به مصرف کنندة خاص به تولید بیشمار برای کاستن از هزینه و پاسخ به نیازها اقدام می نملید در نتيجه با تفاوتهای اقلیمی» فرهنگی» محلی ای که در نقاط مختلف وجود دارد ‎ails‏ ها در همه مکان ها یکسان می شود.

صفحه 113:
کالبدی اجتماعی- فرهنگی اقتصادی پتانسیل های تکنولوژی بومی تنوع فضایی ‎Seay‏ ‏دست سار بودن مصالج مصالح, ابزار چند منطوره تطابق ساختار و هندسه فضا توجه به مكان طرح بايدار بودن دست ساز بودن نک سازی نکنولوژی بومی ‎Gna gle ia‏ ارزان و مقرون به صرفه بودن لوژی بومی استفاده از نیروی انسانی و افتصاد slab سادگی طبیعی بودن مصالح توجه به جزئیات متناسب و با مقیاس بودن استفاده حداکتر از انرژی های طبیعی تعامل و تناسب با محيط توسط تكنولوزى بومى اندازه و متناسب ساختن برآوردن نیاز در تکنولوژی بومی حفظ فرهنگ و داریت محلی فراوانی و در دسترس بودن مصالح

صفحه 114:
جایگاه تکنولوژی در ساختمان ‎.١‏ حوزه اقتصادی تکنولوژی ۲ حوزه زیست- محیطی تکنولوژی ۴۳ حوزه اجتماعی- فرهنگی تکنولوژی ‏۴ حوزه کیفی تکنولوژی

صفحه 115:
جایگاه تکنولوژی بومی در توسعه پایدار شهری ۱. حوزه اقتصادی معماری ۲ حوزه زیست- محیطی معماری ۲ حوزه اجتماعی- فرهنگی معماری ؟. حوزه کیفی معماری

صفحه 116:
معماری بومی فصل چهارم ‎pull‏ و معماری پایدار سمانه محمدی جلسه دوازدهم |فروردین99

صفحه 117:
ها هدف کلی معماری پایدره کاهش آسیب بر محیط و منلبع انرٍی و طبیعت لست؛ یعنی ساخت ساختمانهایی که کمترین ناسازگاری را با محیط طبیعی پیرامون خود و در پهنة وسیعتر با منطقه و جهان دارد. # نكرش اقليمى به عنوان يك راهكار؛ توجه به شرایط اقلیمی یکی از پایه های مهم معماری بومی است.

صفحه 118:
اقليم 8# شرایط اقلیمی بر تمامی شنون زندگی ساکنان بویژه بر معماری مراکز جمعیتی و غیر مستقیم می گذارد. هر چه واحدهای جمعیتی کوچکتر باشند تاثیرپذیری آنها از محیط طبیعی بیشتر می شود. توجه به عوامل تهدید کننده فرام کردن زمینه های لازم جهت بهره برداری از پتانسیل های محیطی هماهنگی ساختمان با شرایط اقلیمی موجب صرفه جویی در مصرف انرژی همانگی ساختمان با شرایط اقلیمی از نظر آسایش حرارتی انسان کیفیت دارد.

صفحه 119:
طراحی اقلیمی منظور از طراحی لقلیمی» یعنی طرحی که بتواند ضمن هماهنگی با محیط طبیعی پیرامون خود و بهره گیری هر چه بیشتر از نیروی طبیعی موجود در محل تا حد آمکان محیط طبیعی مناسبی برای استفاده کنندگان ایجاد کند. توجه به محیط های طبیعی و زمینه اقلیمی از یک سو که البته تجربه سالیان سکونت در بوم بوده است و از سوی دیگر محترم دانستن ارزش هاء هنجارها. رفتارهای بومی از ویژگی بارز این گونه ساخت و ساز است. #ا رویکرد معماری پایدلر نیازمند بسترسازی بومی مناسب است. 8 يكى از محورهاى اصلى معمارى بايدار توجه به عامل محيطى است.

صفحه 120:
بومی گرایی و گامی به سوی پایداری ال بوم گرایی علاوه بر توجه به ویژگیهای زمینه گرایی» به شخصیت بوم نیز نظر دارد. اگر زمینه گرایی در پی رسیدن به بنیانی برخواسته از ویژگیهای فیزیکی منطقه است. تاکید بر ویژگیهای بومی علاوه بر لحترام به ویژگیهای فیزیکی» شخصیت پردازی بومی را نیز از وظایف خود می داند. 8 توجه به اثرات عظیم و خطرناکی که انسان بر محیط خویش گذاشته لست؛ پایداری راه حلی است که نیاز به صورت فزاینده ای در حال رشد

صفحه 121:
پایداری اری به معنای فرآیند قابل تکرار می باشد مفهومی است که بیشتر به عنوان ندازه ارزش یک روش به کار برده می شود ال پایداری در معنای وسیع خود به توانایی جامعه» اکوسیستم يا هر سیستم جاری برای تداوم کارکرد در آینده نامحدود اطلاق می شود.

صفحه 122:
معماری پایدار الا طراحی مطابق با اقلیم ايجاد خرد اقلیم مطلوب ##ا كرمايش و سرمایش و روشنایی ایستا استفاده ار انرژی های تجدید پذیر استفاده از خلاقیت هایی در طرح معماری مصالح. سازه و تکنیک های ساخت حفاظت و بهبود بخشیدن ارزش های طبیعی معماری به عنوان ارگانیزم زنده كار آمدى فضا Call GL, ole ll

صفحه 123:
موارد آماده سازی بستر ایجاد معماری پایدار تحقیق دربارة منلبع محل و انتخاب منابعی که مناسب برای استفاده (با حفظ دوام منبع) می باشنده پاسخ مناسب به شرایط آب و هوایی من در نظر گرفتن انتظارات. آرزوها و نیازهای فرهنگی بومی! اک سید سس ارتقاء انتظارات و دانش مردم؛ ترويج روش هابى كه بتواند توسط مردم بومى تكرار شوده استفاده از مهارتهایی که قابل توسعه و پرورش در اجتماع باشنده ایجاد فضایی که دارای انعطاف پذیری برای مطا منطقه باشد؛

صفحه 124:
رد یا قبول پایداری از راه های سنتی رفع موانع ایجاد پایداری با توجه به ویژگی های بومی

صفحه 125:
رویکردهای پایداری در اصول معماری بومی ایران 1 نگاه به طبیعت و تداعی تقدس آن؛ 4 مراحل طراحی و طراحی انسانی ۳ پایایی بنا

صفحه 126:

صفحه 127:
مراحی طراحی و طراحی انسانی اقلا درون گرایی الا مردم واری 8 انعطاف پذیری

صفحه 128:
ke ‏پایایی‎ اقلا واحد مدول ( پیمون): واحد پلیه اندزه گیری در ساختمان, پیمون نامیده می شود که اساس سایر اندازه گیری ها است. پیمون, اندازه های خرد و یکسانی بود که در هر جا در خور نیازی که بدان بود. به کار گرفته می شد. ‎al‏ اندازه گیری, کمک می کته جا هندسه و فواینش راء برای درک بهتر رفتار نیروها در ساختار ساختمان به کار برد ‎Ml‏ نیارش ( استحکام ساختار: ‎ ‏نیارش به دانش ایستایی» فن ساختمان و ساختمایه (مصالح) شناسی

صفحه 129:
حانه های ايراني مصداق معمارى يابدار ها معرفى ارزش هاى تكراريذير: 0. احكام اوليه 0 احکام ثانویه

صفحه 130:
حانه های ايراني مصداق معمارى يابدار 18 احكام لوليه ۱ 9 برنامه ریزی و مدیریت و طراحی صحیح, مطابق با ابعاد اقتصادی و اجتماعی و زیست محیطی: برنامه ريزى سايت( استقرار و کربری زمین در طراحی پایدار مکان یابی به منظور کاهش اثرات اشديد محيطى؛ فیزیک راحت. سالم و محیطی در بنا Jobs انرژی و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر؛ مصالح و ساختار 227 كنرل و تكهدارى توجه به فرهنگ استفاده کنندگان

صفحه 131:
احکام ثانویه احکام ثانویه ارزش های تکرارپذیر معماری پایدار

صفحه 132:
فواید استفاده از کاربرد اصول معماری بومی در راستای رویکرد معماری پایدار

صفحه 133:
فواید استفاده از کاربرد اصول معماری بومی در راستای رویکرد معماری پایدار

صفحه 134:
فواید استفاده از کاربرد اصول معماری بومی در راستای رویکرد معماری پایدار

صفحه 135:
رازهای پایذاری معماری بومی چگونگی سایهانداختن کنسول در دو فصل تایستان و زستان

صفحه 136:
نحوه سایه اندازی دیوارهای بلند

صفحه 137:
رازهای پایداری معماری بومی

20,000 تومان