صفحه 1:
صفحه 2:
سئله مه 0101 رد ۱۳
ی برای مسائل متعدد زندگی خود پیدا کند. وجود مشکل در
زندكى امرى عادى و مشکلات می تواند کوتاهمدت با بلندمدت باشد.
بنابرلین مهارت حل مسئله یک فرآيند آكاهلنه. منطقى و داراى هدف
است برای > cll Yim, و سانل شخصی (شناختی, هیجانی؛
عاطفی. رفتاری و سلامتی). بین فردی (زناشهیی. خانوادگی) و مسائل
اجتماعی (جرم. اعتیاد و آسیبهای اجتماعی) همه لین موارد مستلزم
آموختن و دانستن مهارت حل مسئله است و بلید باورهای غلط که
وجود مشکل نشانه ضعف و بیلباقتی و ناتوانی است را کنار بگذاربم.
صفحه 3:
در برخورد با مشکلات روزمره ما میتوانیم یکی از این دو راه
را انتخاب کنیم:
ی
كنيم و ارزوى نداشتن هيج
مشكلى را داشته باشيم
۱ ees)
POPS RU pre Cave Es
۱0 ar
صفحه 4:
ور ميان اناي ا عا
PS ل
۳9 ۳ ۳
7 ل ون ar ed ET PTD)
wie Ser eee aot ce ال ee ee)
میکنیم. همه افراد.با مسائل به میک شکل برخورد نمی کنند. نحوه برخورد
۱ Reece INURE oe rere re trom eeepc)
FOS TmT ye Caron oper serge een Wage ey Pager ve Pe pe Cae REE I
امنطقی و حل مسئله را میگیرند مثلا زود عصبانی میشویم با قهر و گریه
ا ا ال Lie Me cey Wee car eect
وقتى مسئلهاى بيش بيليد در ابتدا لمن را حل نشدنى مىدانيم و منتظر
میشویم که به خودی خود حل شود.
۲ ا Rasy ae Bey
شرايط استرس و كاهش فشار است.
oS ۸
صفحه 5:
* مقابله مدار: زملنی که حابه حل مسائل میپردازيم نوع دیگری از
مقابله را بکار گرفتهليم که مسئلهمدار است و ممکن است که
مهثر یا بیلثر باشد وقتی که از لین مقابله استفاده میکنیم بر این
باوريم كه موقعیت تغییرپنیر و مسائل حل شدنی هستتد ار
حالیکه وقتی از مقابله هیجانمدار استفاده میکنیم بر لین باوریم
که شرلیط تغییر ناپنیر و کنترلنشدنی هستتند و تنها باید در
مقابله آن واکنش هیجانی,نشان داد.
* اکثر در برخوژد با مسائل موقق شهیم و بتوانیم هیجان خود را
کنترل کنیم مقابله عا قطعا مسئله مدار خواهد بود.پس هر مقابله
مسئله مداری هیچان مدار نیز همست یلی در مقابل هیجانمداری
مسئله مدار نیست.
صفحه 6:
براى مقابله مسئلهمدار سالم به جاى 9
صفحه 7:
هابی مانند دزدی. اعتیاد و
emis Ss aay پیشگیرلنه است که در ۴ سطح بررسی
۱- نخستین یا اولیه: هدف جلویگیری از بروز مشکل با بحران در آینده است که
متوجه افراد سالم است آموزشهابه منظور زمینهسازی در جهت رشد و تکامل
جامعه است به عبارتی علاچه3اققه فبلم! از عمل
۲- دومین: دز این سطح د الأب لام مشكل وانجام مداخله سریع است.
۳ سومین: عبارت از کتت ی خولواض جلنبی که در حاشیه یک بیماری با اختلال
وجود دارد که اشاره به توان بخشی دارد.
۴- پیشکیری چهارم: جلو کیری از بازپیدلیی مشکل با بحران در افراد دچار اعتیاد
و انحرافات اجتماعی گوناگون بودند.
صفحه 8:
مولفههای حل مسئله
a
درخواست کمک از - ۱ ~~
آشنایی با مراکز برای حل مشکلات a ١
a
>= \ Bly pats
صفحه 9:
dao اولآرلمشخود را حفظ
كنيم همه ما تتکن ود رونی
داييم كه مرنیتاما حرف
aa ا ا
مشکلچیسگ -1
از چه زمانیلیجاد شدم؟ -2
.در چه موقعینهکنیب وجود آمدم -3
چه کسانیدرلیجاد مشکل خلت-4
ءدایند
صفحه 10:
۳- فهرستی از راهحلهای مختلف انتخاب کنیم هر چقدر
بتوانیم راهحلهای زیادی پیدا کنیم موفق تر خواهیم بود.
۴- انتخاب بهترین راهحل: از بین راهحلها بهترین را انتخاب
کنیم بلید توجه داشته باشیم که راهحل فقط یک پیامد ندارد
بلید تمام پیامدها را پیشبینی کرد و راهحلی که کمترین
هزینه و بیشترین فایده را دارد انتخاب کنید که امکان عملی
بودن ن وجود.داشنته باشد بدُون هیچ قضاوت و بازداری و با
جلوی فکر خود را نکیریم برای پیدا کردن راهحل برای
موضوعی ممکن است راههای زیادی را پیدا کنیم و نوعی
بارش ذهنی داشته باشیم.
صفحه 11:
امتحان راه حل انتخاب شده
مسب سح
پس از انتخاب بهترین راه حل
بايد آن را اجرا كنيد و نتيجه آن
را مورد ارزيابى قرار دهيد بايد
مشخص كنيد جه كارى ادر كجااو
توسط چه کسی انجام شود چه
مواردی لازم است اگر رعابت
نشود اجرای برنامه با مشکل
مواجه میشود
ارزشیابی
oo كنيد راه حل موثر
بوده اگر نبود باید مراحل را
برور کنید ببینید در کجا
آشکال وجود ples Lf oslo
راهحل را در نظر گرفته بودید
BF آن را درست اجرا کرده
oe
صفحه 12: