علوم انسانی و علوم اجتماعیروانشناسی و روانپزشکی

پاورپوینت هوش فصل چهارم کتاب روانشناسی عمومی دکتر حمزه گنجی

فصل چهارم: هوش استاد: دانشجو: ضريب هوش در دوقولوها خلاصه نتایج بیش از 100 تحقیق نشان می دهد که درباره ی ضریب هوشی و توراث در انسان انجام گرفته است. میزان یکسانی ضرایب هوشی دوقلوهای یکسان، از میزان یکسانی ضرایب هوشی سایر جفتها، حتی زمانی که جدا از یکدیگر بزرگ شده اند، بیشتر است. همبستگی های موجود بین ضرایب هوشی دوقلوهای عادی، در مقایسه با همبستگیهای موجود بین ضرایب هوشی برادران یا خواهران عادی و والدین و فرزندان، نوسانهای ضعیفی نشان می دهد. بین ضرایب هوشی کسانی که هیچ نسبتی با یکدیگر ندارند و جدا ازهم بزرگ شده اند، همبستگی وجود ندارد. نقش توارث در هوش همچنین تحقیقات نشان داده است که توارث درهوش نقش دارد. افرادی که از نظر ژنتیکی باهم تشابه دارند همبستگی های بیشتری دارند. این تحقیقات درباره ی دوقلوها ، برادران یا خواهران و یا افراد غیر خویشاوند صدق می کند.همچنین محیط میتواند در میزان هوش نقش داشته باشد. همچنین مقایسه بین هوش فرزند خوانده ها و والدین حقیقی برای تبیین اثر توارث مورد بررسی است. زمانی که کودکان در سن پایین از والدین جدا می شوند میتوان گفت که همبستگی بالا بین ضرایب را منعکس میکند. در والدین حقیقی و فرزند خوانده ها این ضرایب منعکس می شود. هوش هیجانی نه تحصیلات، نه تجربه، نه معلومات و نه هوش شناختی هیچکدام نمی تواند تعیین کند که چرا یک فرد موفق می شود اما فرد دیگری موفق نمی شود. ما نمونه های دیگری از این پدیده را هرروز در محیط کار، درمدرسه و در محله ی خود می بینیم. ما مردم باهوش و تحصیل کرده ای را میبینیم که موفق نیستند درحالیکه عده ی کمی بدون مهارتها یا ویژگی های بارز کاملا موفق هستند. بااینکه شناسایی و اندازه گیری هوش هیجانی از هوش شناختی بسیار دشوارتر است، نمی توان قدرت آن را انکار کرد. امروزه هوش هیجانی دیگر یک راز نیست. مدتهاست ک مردم درباره ی آن حرف می زدند، اما قادرنبودند آن را کنترل کنندو ازآن برای بهبود زندگی خود بهره بگیرند. ما بیشترین قسمت از انرژی خود را برای کسب معلوماتو تجربه صرف میکنیم.این کار زمانی بهترین بازده را خواهد داشت که بتوانیم از هیجانهای خود و حتی از هیجانهای دیگران آگاه باشیم واثر عمیق آنها را درزندگی خود درک کنیم. شناسایی هیجان های دیگران آزمون تنها زمانی میتواند مفید باشد که پاسخ هایتان دقیق و صحیح باشد. این جملات توانایی شما در ناسایی هیجانهای دیگران را ارزیابی میکنند. به احتمال زیاد هیجانهای خود و دیگران را نمیشناسید وبا مردم مشکل دارید.اگر اینطور پیش بروید، بهداشت روانی خودتان را روز به روز بدتر خواهید کرد. برای آنکه دراین زمینه برنامه ی مشخصی داشته باشید و به طور حساب شده کارکنید، کتاب هوش هیجانی را مطالعه کنید. تفسیر نتایج یکی از عللی که موجب رواج آزمونهای هوشی شده است وجود رابطه بین نتایج آنها و پیشرفت تحصیلی است. در واقع، بین اکثر آزمون‌های هوشی و موفقیت تحصیلی رابطه ی نزدیکی وجود دارد و از روی اولی میتوان دومی را پیش بینی کرد.آزمونهای هوشی از نظر اجرا، به آزمونهای فردی و گروهی تقسیم می شوند. آزمونهای هوشی اجازه می دهد که ما ضرایب هوشی افراد را اندازه بگیریم، ناتوان های ذهنی، افراد عادی و سرآمدهارا تشخیص دهیم و به آنها آموزشهای مناسب بدهیم. ناتوان های ذهنی کسانی هستند که ضرایب هوشی آنها کمتر از 70 است. در خانواده‌های فقیر نیز تعداد ناتوان های ذهنی بیشتر از خانواده های مرفه است. در مجموع می‌توان گفت که تفاوت های هوشی انسانها دو منبع اصلی دارند: توارث محيط روان شناسان برای نشان دادن اثر توارث درهوش، تنها توانسته اند درمورد حیوانات آزمایشهایی انجام دهند. این آزمایش ها نشان داده است موشهایی که از والدین باهوش به دنیا آمده اند در مقایسه با آنهایی که از والدین کم هوش زاده شدند، در یادگیری ماز توانایی بیشتری دارند. درمورد اثر توارث برهوش انسانها، تنها به تحقیقات همبستگی اکتفا شده است. این تحقیقات نشان داده است که همبستگی بین کسانی که از نظر ژنتیک شباهتهای بیشتری دارند بیشتر از کسانی است که شباهت های ژنتیک کمتری دارند. مطالعات نشان می دهد که محیط نیز می تواند برهوش انسان ها و حیوانات اثر داشته باشد. فقط میتوان گفت که بین آن دو تعامل وجود دارد.

farzad_sait

صفحه 1:

صفحه 2:
ETE eer ke Ba خلاصه نتایج بیش از ۱۰۰ تحقیق نشان می دهد که درباره ی ضریب هوشی و توراث در انسان انجام گرفته است.میزان بکسانی ضرایب هوشی دوقلوهای یکسان. از میزان یکسانی ضرایب هوشی سایر جفتها؛ حتی زملنی که جدا از یکدیگر بزرگ شده اند. بیشتوصاست. 1 هوشی دوقلوهای عادی, در مقایسه با همبستگیهای موجود بین ضرلیب هوشی برادران یا خواهران عادی و واللیٌن و فرزندان» نوسانهای ضعیفی نشان می دهد. بین ضرایب هوش کتاقآ که هیچ نسبتی با یکدیگر ندارند و جدا ازهم بزرگ شده اند. همبستگی وجود ندارد.

صفحه 3:
نقش توارث در هوش همجئین تحفیقات نشان داده است که توارث درهوش نقش دارد. افرادی که از نظر ژنتیکی باهم تشلبه دارند همبستگی های بیشتری دارند. این تحقیقات درباره ی دوقلوها » برادران یا خواهران و يا افراد غیر خویشاوند صدق می كند.همجنين محيط ميتوانديهروميزان هوش داشته باشد. ا ‎A‏ ‏توارث مورد بررسى است. زملنئ كه كودكان در سن پایین از والدین جدا می شوند میتوان ‎lS Ge VL ERE a‏ را منعکس میکند. در والدین حقیقی و فرزند خوانده ها این ضرایب منعکس می شود.

صفحه 4:
در یکی ازلین مطالعات. آزملیش گران سعی کرده لند كه آزمودنيهاء به هنكام پاسخ گویی به آزمون درآرامش كامل به سر برند. اين آزمايشكران به جاى اينكه سرد و بى طرف باشند؛ كرم و دوستانة برخورد كرده اند و براى تفهيم دستورالعمل آزمونها نیز تلاش خوبی به کار برده اند. نتیجه این شد که اضطراب کودکان درمقابل آزمون به طور قلبل ملاحظه ای کاهش یافته است. تنها با بهتر کردن شرایط پاسخگویی برای همه ی کودکان میتوان فاصله موجود بین ضرلیب هوشی کودکان خانواده های مرفه و فقیر را کاهش داد. مطالعات مربوط به آتر محیط برهوش, از فنون مختلف تحقیقی | کمک میگیرد. یکی از اين فنون عبارت از مطالعه ی عوامل موقعیتی تعیین کننده ی ضریب هوشی است. بايد به ياد داشت كه ضريب هوشى عددى است كه آزمون به ما مىدهد. بنابراین در برخی موارد موقعيت ارزيابى هوش میتواند تا اندازه ای اوت های اجتماعی - اقتصادی را کند.

صفحه 5:
مطالعاقتى هم كه روى موشها انجام كرفته. اشر تجربه را تابييد كرده است. آزمایشگران برای لین کارگروه هلیی از بچه موش هارا که از والسین باهوش و کم هوش به دنيا امده بوهند انتخاب كنند. برخى موشهاى هركروه را در اتاقكهاى سيمانى و خللى قرار عى دهند..به طورى كه هيج وسيله اى براى سركرمى آنها ‎el pe gewoon Rene Ty‏ ا ‎pe wT ee mee‏ ا ا ل 0 ‎RC Nea ie eS) Re Bad‏ ا ا ‎Ct RCD‏ قدرت يادكيرى آنها در عبور از ماز اندازه كيرى ميشود. كروه اول صرف نظر ‎ee)‏ ا ا اي ل ال يي غنى تفاوت موجود بين عملكرد موشهليى راءكه از والسین باهوش یا از والدین هوش بودند كم اسه ‎

صفحه 6:

صفحه 7:
نه تحصیلات. نه تجزبه. نه معلومات و نه هوش شناختی هیجکدام.نمی تولند تعیین کند که چرا یک فرد موفق می شود اما فرد دیگری موفق نمی شود. ما نمونه های دیگری از این پدیده را هرروز در محیط کار؛ درمدرسه و در محله ی خود می بینیم. ما مردم باهوش و تحصیل کرده ای را میبینیم که موقق نیستند درحالیکه عده ی که بدون مهارتها یا ویژگی های بارز کاملا موفق هستند. بااینکه شناسایی و اندازه گیری هوش هیجانی از هوش شناختی بسیار دشوارتر است نمی توان قدرت آن را انکار کرد. امروزه هوش هیجلنی دیگر یک راز نیست. مدتهاست ک مردم درباره ی آن حرف می زدند. اما قادرنبودند ن را اکنترل کنندو ازلن برای بهبود زندگی خود بهره بگیرند. ما بیشترین قسمت از 5 3 ايد ار 5

صفحه 8:
چهار مولفه هوش هیجات مهارت هاى كوش در روابط اجتماعی مهارت هاى تنقس خودنان را خوب كردن و همدلى با مهارت های غير كلامى 0 درست و ريلكس كردن بشناسيد. ديكران را ید بگیرید. را دست کم نگیرید را اد بگرید. ——— ‎ee‏ ۳9 ۳۳ ۰۰۳۳۳۳ ۰ با گذشته خود صاح 7 در روابط اجتماس مهارت هاى تنقس كنيد ودست از مهارت هاى ابراز وجود مهارت های غبر کلامی درست و ريلكس كردن جنگیدن با گذشته خود را ید بگیرید. را دست کم نگیرید. را یاد بگیرید. بردارید. پاورها و احساسات و بر در روابط اجتماعی مهارت های تنفس ی ‎eee‏ مهارت هاى غير كلامى درست و ربلکس کردن تعارضات را بياموزيد. را دست کم نگیرید. را اد بگرید. ‎ne‏ ‏: 1 ۳۳5 باورها و احساسات و مهارت هایی را برای در روابط اجتماعی مهارت های تفس 1 حمایت و تابید دیگران مهارت های غیر کلامی درست و ریلکس کردن یاد بگیرید. زا دست کم نگیرید" را ‎OU‏ گید خودتان را خوب 82 © se 15

صفحه 9:
آگاهی اجتماعی زمانی حاصل می شود که امسائل را از دید دیگران درنظر بگیریم. هیجانهای آنها رابفهمیم. خود را به جاى دیگران بگذاریم و به لین فکر باشیم که اگر به جای آنها بودیم چه واکنشی نشان می دادیم. دراین قسمت. تنها به ارائه آزمونهایی اکتنا ميكنيم كه با آنها ميتوانيد مهارت خود آگاهی و مهارت آكاهى اجتماعى خود را ارزيابى كنيد.

صفحه 10:
Hess ay ‏ا‎ ‎00 end ee Sar) به روز بدتر خواهید کرد. برای آنکه

صفحه 11:
مطالب فصل را به این صورت آغاز کردیم که روان شناسان» درتعریف هوش, به دو گروه تفسیم می ی و ی 9 كروه ‎“a‏ © \ . و ‎ae‏ دوم ۲ لين كروه معتقدند كه هوش .يك استعداد ذهنى كلى است كه همه ى عملكردهاى شناختى را يكجا جمع ميكند. برلين عقيده لند كه هوش از عوامل متعدد تشكيل مى شود.

صفحه 12:
* یکی از عللی که موجب رواج آزمونهای هوشی شده است وجود رابطه بین نتایج آنها و پیشرفت تحصیلی است. در واقع. بين اكثر آزمون‌های هوشی و موفقیت تحصیلی رابطه ی نزدیکی وجود دارد و از روی اولی میتوان دومی را پیش بینی کرد.آزمونهای هوشی از نظرٌ اجراء به آزمونهای فردی و گروهی تقسیم می شوند: * آزمونهای هوشی اجازه مي دهد که ما ضرلیب هوشی افراذ را اندازه بگیربم. ناتوان های ذهنی. افراد عادی و سر آمدهارا تشخیص دهیم و جه آنها آموزشهای مناسب بدهیم. ناتوان های ذهنی کسانی هستند كه ضرلیب هوشی آنها کمتر از ۷۰ است. در خانواده‌های فقیر نیز تعداد ناتوان های ذهنی بیشتر از خانواده های مرفه است.

صفحه 13:
در مجموع گفت که ها هو د ‎ed‏ 7 و ‎Oo‏ ‏مىدو تفاوت ‎Ss‏ ‏شى ا تسا نها 3 = اصلی دارند

صفحه 14:
روان شناسان برای نشان دادن لثر توارث برچ تنها توا نسته اند درمورد حیوانات آزمایشهلیی انجام دهند. لین ازملیش ها نشان, داده است موشهلیی که از والمین باهوش به دنیا آمده لند در مقابسة.با آنهلیی که از والسین کم هوش زاده شدند. در یادگیری ماژ توانابی بیشتری دارند. درمورد لثر توارث برهوش انسانهاء تنها به تحقيقات همبستگی اکتفا شده است. لین تحقیقات.نشان داده است که همبستکی بین کسانی/عه از نظر ژنتیک شباهتهای بیشتری دارند بیشتر از کسانی است که شباهت های ژنتیک کمتری دارند. مطالعات نشان ی دهد که محیط نیز مى تولند برهوش انسان ها و حیوانات لثر داشته باشد. فقط مبتوان گفت که بین آن دو تعامل وحود دارد.

صفحه 15:
۳ ۷3 ‏دب‎ ) «٠ خرده يار و حق, يشتيبانتان

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
25,000 تومان