صفحه 1:
صفحه 2:
ETE eer ke Ba
خلاصه نتایج بیش از ۱۰۰ تحقیق نشان می دهد که درباره ی ضریب هوشی و
توراث در انسان انجام گرفته است.میزان بکسانی ضرایب هوشی دوقلوهای
یکسان. از میزان یکسانی ضرایب هوشی سایر جفتها؛ حتی زملنی که جدا از
یکدیگر بزرگ شده اند. بیشتوصاست. 1
هوشی دوقلوهای عادی, در مقایسه با همبستگیهای موجود بین ضرلیب هوشی
برادران یا خواهران عادی و واللیٌن و فرزندان» نوسانهای ضعیفی نشان می
دهد. بین ضرایب هوش کتاقآ که هیچ نسبتی با یکدیگر ندارند و جدا ازهم
بزرگ شده اند. همبستگی وجود ندارد.
صفحه 3:
نقش توارث در هوش
همجئین تحفیقات نشان داده است که توارث درهوش نقش دارد. افرادی که از
نظر ژنتیکی باهم تشلبه دارند همبستگی های بیشتری دارند. این تحقیقات
درباره ی دوقلوها » برادران یا خواهران و يا افراد غیر خویشاوند صدق می
كند.همجنين محيط ميتوانديهروميزان هوش داشته باشد.
ا A
توارث مورد بررسى است. زملنئ كه كودكان در سن پایین از والدین جدا می
شوند میتوان lS Ge VL ERE a را منعکس میکند. در والدین
حقیقی و فرزند خوانده ها این ضرایب منعکس می شود.
صفحه 4:
در یکی ازلین مطالعات. آزملیش گران سعی کرده
لند كه آزمودنيهاء به هنكام پاسخ گویی به آزمون
درآرامش كامل به سر برند. اين آزمايشكران به
جاى اينكه سرد و بى طرف باشند؛ كرم و دوستانة
برخورد كرده اند و براى تفهيم دستورالعمل
آزمونها نیز تلاش خوبی به کار برده اند. نتیجه
این شد که اضطراب کودکان درمقابل آزمون به
طور قلبل ملاحظه ای کاهش یافته است. تنها با
بهتر کردن شرایط پاسخگویی برای همه ی
کودکان میتوان فاصله موجود بین ضرلیب هوشی
کودکان خانواده های مرفه و فقیر را کاهش داد.
مطالعات مربوط به آتر محیط
برهوش, از فنون مختلف تحقیقی
| کمک میگیرد. یکی از اين فنون
عبارت از مطالعه ی عوامل موقعیتی
تعیین کننده ی ضریب هوشی است.
بايد به ياد داشت كه ضريب هوشى
عددى است كه آزمون به ما مىدهد.
بنابراین در برخی موارد موقعيت
ارزيابى هوش میتواند تا اندازه ای
اوت های اجتماعی - اقتصادی را
کند.
صفحه 5:
مطالعاقتى هم كه روى موشها انجام كرفته. اشر تجربه را تابييد كرده است.
آزمایشگران برای لین کارگروه هلیی از بچه موش هارا که از والسین باهوش و کم
هوش به دنيا امده بوهند انتخاب كنند. برخى موشهاى هركروه را در اتاقكهاى
سيمانى و خللى قرار عى دهند..به طورى كه هيج وسيله اى براى سركرمى آنها
el pe gewoon Rene Ty ا pe wT ee mee ا ا ل 0
RC Nea ie eS) Re Bad ا ا Ct RCD
قدرت يادكيرى آنها در عبور از ماز اندازه كيرى ميشود. كروه اول صرف نظر
ee) ا ا اي ل ال يي
غنى تفاوت موجود بين عملكرد موشهليى راءكه از والسین باهوش یا از والدین
هوش بودند كم اسه
صفحه 6:
صفحه 7:
نه تحصیلات. نه تجزبه. نه معلومات و نه هوش شناختی هیجکدام.نمی تولند تعیین کند که چرا
یک فرد موفق می شود اما فرد دیگری موفق نمی شود.
ما نمونه های دیگری از این پدیده را هرروز در محیط کار؛ درمدرسه و در محله ی خود می بینیم.
ما مردم باهوش و تحصیل کرده ای را میبینیم که موقق نیستند درحالیکه عده ی که بدون
مهارتها یا ویژگی های بارز کاملا موفق هستند. بااینکه شناسایی و اندازه گیری هوش هیجانی از
هوش شناختی بسیار دشوارتر است نمی توان قدرت آن را انکار کرد.
امروزه هوش هیجلنی دیگر یک راز نیست. مدتهاست ک مردم درباره ی آن حرف می زدند. اما
قادرنبودند ن را
اکنترل کنندو ازلن برای بهبود زندگی خود بهره بگیرند. ما بیشترین قسمت از
5 3 ايد ار 5
صفحه 8:
چهار مولفه هوش هیجات
مهارت هاى كوش در روابط اجتماعی مهارت هاى تنقس خودنان را خوب
كردن و همدلى با مهارت های غير كلامى 0 درست و ريلكس كردن بشناسيد.
ديكران را ید بگیرید. را دست کم نگیرید را اد بگرید. ———
ee ۳9 ۳۳ ۰۰۳۳۳۳ ۰ با گذشته خود صاح
7 در روابط اجتماس مهارت هاى تنقس كنيد ودست از
مهارت هاى ابراز وجود مهارت های غبر کلامی درست و ريلكس كردن جنگیدن با گذشته خود
را ید بگیرید. را دست کم نگیرید. را یاد بگیرید. بردارید.
پاورها و احساسات و
بر در روابط اجتماعی مهارت های تنفس ی
eee مهارت هاى غير كلامى درست و ربلکس کردن
تعارضات را بياموزيد. را دست کم نگیرید. را اد بگرید. ne
: 1 ۳۳5 باورها و احساسات و
مهارت هایی را برای در روابط اجتماعی مهارت های تفس 1
حمایت و تابید دیگران مهارت های غیر کلامی درست و ریلکس کردن
یاد بگیرید. زا دست کم نگیرید" را OU گید خودتان را خوب
82 © se 15
صفحه 9:
آگاهی اجتماعی زمانی حاصل می شود که
امسائل را از دید دیگران درنظر بگیریم.
هیجانهای آنها رابفهمیم. خود را به جاى
دیگران بگذاریم و به لین فکر باشیم که اگر به
جای آنها بودیم چه واکنشی نشان می دادیم.
دراین قسمت. تنها به ارائه آزمونهایی اکتنا
ميكنيم كه با آنها ميتوانيد مهارت خود آگاهی
و مهارت آكاهى اجتماعى خود را ارزيابى كنيد.
صفحه 10:
Hess ay ا
00 end ee Sar)
به روز بدتر خواهید کرد. برای آنکه
صفحه 11:
مطالب فصل را به این صورت آغاز کردیم که روان شناسان»
درتعریف هوش, به دو گروه تفسیم می
ی
و ی
9 كروه “a © \ . و ae دوم ۲
لين كروه معتقدند كه هوش .يك استعداد
ذهنى كلى است كه همه ى عملكردهاى
شناختى را يكجا جمع ميكند.
برلين عقيده لند كه هوش از عوامل متعدد
تشكيل مى شود.
صفحه 12:
* یکی از عللی که موجب رواج آزمونهای هوشی شده است وجود رابطه
بین نتایج آنها و پیشرفت تحصیلی است. در واقع. بين اكثر
آزمونهای هوشی و موفقیت تحصیلی رابطه ی نزدیکی وجود دارد و
از روی اولی میتوان دومی را پیش بینی کرد.آزمونهای هوشی از نظرٌ
اجراء به آزمونهای فردی و گروهی تقسیم می شوند:
* آزمونهای هوشی اجازه مي دهد که ما ضرلیب هوشی افراذ را اندازه
بگیربم. ناتوان های ذهنی. افراد عادی و سر آمدهارا تشخیص دهیم و
جه آنها آموزشهای مناسب بدهیم. ناتوان های ذهنی کسانی هستند
كه ضرلیب هوشی آنها کمتر از ۷۰ است. در خانوادههای فقیر نیز
تعداد ناتوان های ذهنی بیشتر از خانواده های مرفه است.
صفحه 13:
در مجموع گفت که ها هو د
ed 7 و
Oo
مىدو تفاوت Ss
شى ا
تسا
نها
3
=
اصلی دارند
صفحه 14:
روان شناسان برای نشان دادن لثر توارث برچ تنها توا نسته اند
درمورد حیوانات آزمایشهلیی انجام دهند. لین ازملیش ها نشان, داده
است موشهلیی که از والمین باهوش به دنیا آمده لند در مقابسة.با
آنهلیی که از والسین کم هوش زاده شدند. در یادگیری ماژ توانابی
بیشتری دارند. درمورد لثر توارث برهوش انسانهاء تنها به تحقيقات
همبستگی اکتفا شده است.
لین تحقیقات.نشان داده است که همبستکی بین کسانی/عه از نظر
ژنتیک شباهتهای بیشتری دارند بیشتر از کسانی است که شباهت
های ژنتیک کمتری دارند. مطالعات نشان ی دهد که محیط نیز مى
تولند برهوش انسان ها و حیوانات لثر داشته باشد. فقط مبتوان گفت
که بین آن دو تعامل وحود دارد.
صفحه 15:
۳
۷3
دب )
«٠
خرده يار و حق, يشتيبانتان