صفحه 1:
نگارش فارسی
پایه ی ششم دبستان
تهیه کننده
فریبرز محمدی فارسانی
صفحه 2:
ی end یت
ماتند تموته واژههایی از متن درس بیابید و در شکل بنویسید.
صفحه 3:
5( با توجه به علامتها و واژههای نوشته cod جملههای متناسب با آنها را از متن درس پیدا
كنيد و بنویسید .
وه سل .| فقوت ونر
يرحت - - ون اذ دل
PLLA GP رد ۱
99ND FL god
SP PI A fs tee
و را از رن وان »کات کل دهد وم flab
9 ال ما ا
صفحه 4:
5 الف) یک نمونه مبالغه که در صحبتهایتان به کار میبرید بنویسید.
on =f .
Soom هرو كع — دارهم رگد بل جد رده اصت.
سه ساعته ایتجا منتظر نشستم
در اصل این شخص سه ساعت منتظر ننشسته؛ بلکه بیش از حد منتظر نشسته است. -
47 ب) معنای دور و معنای نزدیک کنایهی زیر را بنویسید.
صفحه 5:
us jas a) pic QP کید
برد دی دک .یش ال پگ
رخش بالا و پایینحی پرید و شیهه حی کشید و شم بر زمین مى كوبيد. آنقدر
شمش را بر زمین کوبید که زمین زیر پایش قطعه قطعه شد.
صفحه 6:
0 برای موفقیت در زندگی, به نظرتان چه خانهایی پیش رو دارید؟
* قبولی در امتحانات
انتخاب رشته
اتمام تحصیلات
قبولی در کنکور
تخصص در یک رشته یا فغل
یافتن شغل مناسب
یافتن شریک زندگی مناسب
ازدواج
تربیت فرزندان
صفحه 7:
بيانداخت جون باد » خمّ كمند سر جادو آورد ناگه به بند
در لین بیت آمده است که رستجبه سرعت باد کمربند خود را به گردن
جادو گر انداخت و او را نابود کرد. انسان هر چقدر هم سریع باشید
نمی تولنسبه سرعت باد کاری را انجام دهد. بنابرلین شلعر در لین بیت
مبالغه کرده است.
صفحه 8:
بهره گیری از حواس پنجکانه
برای اینکه نویسندهی خوبی باشیم. لازم است:
7" همه چیز را خوب و دقیق ببينيم (خوب دیدن).
7" خوب و دقیق گوش دهیم (خوب گوش دادن).
0" نسبت به بو مزه و طعم اشیا؛ حشاس و دقیق باشیم (تقویت حسْ چشایی و بویایی).
:> كاهى به كمك حسٌ لامسه؛ يديدهها واشيا را بشناسيم (تقويت حسٌ لامسد).
يس مقدّمدى خوب نوشتن» خوب ديدن» خوب كوش داان» استفاده از حسٌ بويايى» چشایی
و لامسه است.
صفحه 9:
5 از ينجردى كلاس به بيرون نكاه كنيد و آنجه را مى بينيد در يك بند بنويسيد.
درختان wih در حياط مدرسه خودنمليى مى كنند. باد
پاییزی» برگ های رنگاینگ ومبی شمارشان را جلبه جا
می کند و منظره ای زیبا ابجاد کرده است. دانش آموزان در
گوشه ای از زمین مشغول طناب بازی هستند و صدای خنده
های قشنگشان فضای مدرسه رلپر کرده است. خدمتگزار پبر
و عزیز مدرسه در گوشه ای از حیاطبا لبخند مشغول جارو
كردن برك هاست.
صفحه 10:
95 چنمان خود ندید وحن خود درباردى صداهابى كه مى شنويك بنويسيد.
صداى قهقه كودكان را در كوجه و در حين بازى.هى شنوم. احساس شور و شادى
آنان راسبه خوبی درک حی کنم و دوست داشتم الان در کنار آنان می بودم.
صدای دل نشین آواز پرندگانعی آید و درحن احساس آرلعش و امنیت ایجاد
کرده است. صدای حرکت اتومبیل ها در خیابان نیزبه کوشحی رسد وببه من
احساس زنده بودن و حرکت و کار و تلاش هی دهد. احساس میکنم زندگی با
شوق فراوان در جریان است.
صفحه 11:
5 برداشت خود را از ضرب المثل «نوشدارو بعد از مرگ سهراب» در یک بند بنویسید.
هر چیزی در زمان و مکان خودش و در هنگام نیازیبه کارحی آید. بنابراین
عا و دیگران هنگلمیکمبه چیزی نیاز داییم بلید همان لحظه برایمان فراهم
باشد. بعد از لین که نیاز برطرف شدیا موقعیت از دست یفت فراهم شدن آن
چیز مورد نیاز دیگر به درد نمی خورد و مشکل یا دردی را دوا نمی کند. مثل
سهراب که وقتی از دست رفت داروی زخم او را آوردند؛ یلی چه فایده.
سهراب دیگر هر کز زنده نشد...
صفحه 12:
چز6 الف) به جملههای زير دقت کنید:
هر قدر بیشتر بالاتر بروى» بايبن افتادنت هم شديدتر خواهدبود؛ بنابراين فراموش نكن كه
هنكام بالارفتن» از محكم بودن جاى بايت مطمئن شوى.
& این وظیفهی هر انسانی است؛ بنابراين تشكر لازم ثيست.
۲ این حیوان وحشی است؛ نان حمله خواهد of
وازدى «بنابراين» يكى ديكر از وازدهايى است كه ميان دو جمله مى أيد و «علّت» سبب و
دليل» را بازكو مى كند.
صفحه 13:
(MY جاهای خی ابا ما اي نارای () کامل کید
جلف یش دای دی خر وشرخولم Sirs wh pa Sal
ثم tt bra ولی .شرزو اب پرون .و هیخب
با وین خر مینک ره ند مرش سای شروش
وحالاسال هاست كه bse dell by Spl
صفحه 14:
*(6 از روی سرمشق زیر خوش خط و زیبا بتویسید.
وخ« درخ بر ole یمرن مر لو را سورمنم
ey a 5 oy و ee yo
را وی دا war al x
-_ Mh Fis
صفحه 15:
5 جلد های توشته گنه را در چور چین زیر شساره گتاری کنید و حاستان آن را یتخواتید.
1
Ss eas he Stat
۱ بار آتها نایدید شعه
رل انیبان کون
Ss
« کر تمی تواتستی با آنیها میارژه کنی.
.= حول عتارم
کاروان وا عارت کردتد و Dea ۸
سال سوحم رلا يه يقس يرحتد © | وراصو مى کرد ی
ختتنو: <« مکر
Hero san ۵ me
جو ستك يودى؟
چرا جلوی آعها
را تکرقتی که
۶
صفحه 16:
جه زيباست بارسى