صفحه 1:
نگارش فارسی
پایه ی ششم دبستان
صفحه 2:
)در متن زیر کمات مشخص شده را با حروفمناسب کامل کنیل
Pet Pr why snail Ph yt
By obs سن شاب بن BAYS PE
gop GS Py 9 شان ات جروى فوشتارى د خلى من براى Hl
« أب ضمي بانس دشا يشر واي ab
oo. 4 همه
صفحه 3:
9 برای هر یک از واژههای زیر دو هم خانواده بنويسيد.
a
الف) جاهای خالی را با واژههای مناسب کامل کنید.
خزنده Vt ده
هيه بان سوه
سوت بان هه
واستر a ان سوم
67 ب) چند واژه را که به اين شیوه نوشته میشونده بنویسید.
-- مالباختگان- رفتگان- برندگان- دارندگان- شنوندگان- بینندگان
صفحه 4:
998 مستت
QF بدعنوان يك ايرانى به نظرتان براى حفظ و ياسدارى از زبان ملّى جه بايد كرد؟ در
جه نظر من لازم است هنگام گفتگو و تبادل نظر در شبکه های اجتماعی از کاربرد کلمات
محاوره ای بپرهيزيم. شکل درست کلمات را لازم است بشناسیم و الزاماً مورد استفاده قرار
دهیم. مثاًمرلقب باشیجبه جای ولیّه ی آقا از علقا استفاده نکنیم. تلاش كنيم در متن ها و
سخنرانی هایمان از کلمات انگلیسی کمتر استفاده کنیم و معادل فارسی آنها رلبه کار ببریم.
a مثانّبه جای هلیکوپتر از بالگرد استفاده کنیم. لگر نویسنده هستیم در نوشته هایمان از واژگان
فارسی باستان هم استفاده کنیم و ضرب المثل ها و شعرهای فارسی را بیشتر به کار ببریم.
صفحه 5:
8 با استفده از وژههای زیرء یک بند دربری زبان مادری خود بنویسید.
سیک ملت زملفی بزرگی و عظمت_خود را حفظمی کند که در همه ی
جنبه های زندگیبه خودش تکیه کند و خودش را باور داشته باشد.
یکی از نشلنه های خودباوری هر ملت» استفاده از زبان مادری
است. کاربرد و تقییت زبان مادری موجب شکوه و شوکت_جامعه و
سریلندی و اعتبار آن ملت نزد ملت های دیگر جهان می شود.
صفحه 6:
ل سس حتت
هرنوشتهازجند جملدى به هم بيوسته درست شدهاست. در هنكام نوشتن بایدبه اصل ساده نویسی و
كوتاهى جملهها توجه كنيم.
۹ م۰ Pare
D> عبارت زیر را با جملهای کوتاهتره بیان کنید.
:4 الف) من حم مان شاموجودی ند سم وزنی س» فرازوفرودها و داستانی QU دارد.
ie موی همم نک ام سل
wl uy
Yo ودرا بمبچمانیان نشان یدهد.
بان رسد از الق daa نووو ورام
صفحه 7:
65 داستان كوتاهى از زبان خط فارسى بنویسید. (کلمات متضاد مانند فراز و فرود - شکست و
پیروزی را در داستان به کار ببرید.)
روزی روز گاریسپس از فراز و نشیب های روزلنه در حال استراحت بودم. داشتم تمام تلخی ها و
شیرینی های ّن روزم رابا خودم مرورحی کردم که ناکهان دلنش آموزی تمام فکرم رلبه هم
ریخت. او مدادی برداشت و شروع کردتا مرا رویسیک برگه ی کلغذ بنویسد. او مرا بسیار زیبا
اینطور نوشت: شکستها و پیروزی های انسان» نتيجه ى افکار و عمل اوستکبا لین جملات؛ جانی
تازه گرفتم و فهمیدم هنوز انسان هلیی هستند.کهعی دانند زندگی بالا و بایین دارد و لین پستی و
بلندى ها علاوه بر مين كمبه افکار خود انسان مربوطحی شوند او راهر روز قییتر از قبل
حی کنند. امروزنبه خودم افتخار کردم که مردمعی تولننسبه وسیله ى-منء افکار و اعتقادات مثبت
و منفی خود را بیان کنند... (من زبان فارسی هستم).
صفحه 8:
جدول زیر را کامل کنید.
ons که زبان مادری و ملیمن فارسی لست. در مدارس دلنش آموزان به زبان
۲ فارسی درسحی خوانند و کتاب های آنان-به زبان فارسی نوشته شده
است. کار برد یک زبان معيار موجب نزدیکی اقوام به یکدیگر می شود.
eet زبان فارسی در معرض خطر است. واژگان زیادی از زبان های دیگر وارد
4
زبان فارسی شده لند و مردمبا استفاده ی زیاد از لین کلمات نادانسته
دارند تيشه به ريشه ی زبان مادری یعنی زبان شیرین فارسی می زنند.
منم از امروز مرلقب باشم واژگان بیگلنه را در گفت و گوهای خودم با دیگران
میا حتی در نوشته هلیم استفاده نکنم وسبه جای آنها از کلعه های فارسی
استفاده کنم.
صفحه 9:
جه زيباست بارسى