آموزشسایرعلوم پایه آمار

پایایی آزمون

صفحه 1:

صفحه 2:
پايابي آزمون ‎(Reliability‏

صفحه 3:
4. نعريف پايايي به دقت اعتمادپذ‌بري ‎Le ols‏ تكرار يذيرى نتايج آزمون اشاره مي کند. سس

صفحه 4:
An example of the importance of reliability is the use of measuring devices in Olympic track and field events. کارگاه طراحي آزمون هاي چندگزیده اي - دبیر خانه شوراي آموزش پزشکي وتخصصي -۱ سفندماه 1383

صفحه 5:
For the vast majority of people, ordinary measuring rulers and their degree of accuracy are reliable enough. However, for an Olympic event, such as the discus throw, the slightest variation in a measuring device -- whether it is a tape, clock, or other device -- could mean the difference between the gold and silver medals. Additionally, it could mean the difference between a new world record and outright failure to qualify for an event. Olympic measuring devices, then, must be reliable from one throw or race to another and from one competition to another. They must also be reliable when used in different parts of the world, as temperature, air pressure, humidity, interpretation, or other variables might affect their readings.

صفحه 6:
آرابطه بین روليي و پايليي ازلین قرار است که یک آزمون باید پایا باشد تا بتواند روا باشد. ] اگر آزميني در هر بار اجرا برروي تعدادي آزمون شونده نتلیج مختلفي به دست دهد . كن آزمون یک آزمون پلیاً نخواهد بودو در واقع هیچ چیز رابه درستي اندازه نخواهد گرفت 9 اگر یک آزمون جيزي راجه درستي اندازه گيري نکند. هیچ اطلاع مفيدي به ما نخواهد داد.

صفحه 7:

صفحه 8:
روش هاي تعيين بايابي 1- روش پايايي مصححان 2- روش باز آزمليي 3- روش فرم هاي موازي یا هم ارز 4- روشهاي همساني دروني 3 الف- روش دو نیمه گردن آزمون آقاب- روش ۳ د ج-روش ضریب آلفاي کرانباخ گارگاه طراحي آزمون هاي چندگزینه اي دبیر غانه شوراي آموزش پزشكي وتخصصي -۱ سفندماه 1383

صفحه 9:
"ضریب پايايي " ارقامي از 9نا 1[ راشامل مي شودو هرچه ضریب پايايي کوچك نر باشد.نشان دهنده پايايي کمترو هر چه اپن ضریب بزرگتر باشد حاكي از پابايي زیادتر آزمون است. سس

صفحه 10:
1 - شاخص پايايي مصححان ‎(examiners reliability)‏ براي تعیین پايايي آزمون هاي تشريحي يا به طور كلي آزمون هاي غیر عيني که نمرات آنها تحت تحت تاثیر قضاوت مصححان قرار مي گیرد.باید از دو پا چند مصحح که مستقلا پاسخ هاي آزمون شوندگان راتصحیح مي کنند. استفاده كرد .همبستگي بين نمرات مصححان مختلف شاخص بايابي مصححان به حساب مي آيد.

صفحه 11:
2 روش بازآزما ‎ie st-retest)‏ آلاساده ترین روش تعیین پايلييیک آزمون است در اين روش آزمون را دو نوت به گروه واحدي از آزمون شوندكان عى دهند 9 نمرات حاصل رابا هم مقایسه مي كنند .ضريب همبستكي بين نمرات حاصل از دوبار اجراي آزمون ضريب بايابي آزمون است. ‎I‏ لین روش تنها زملني مورد قبول است که ويژگي مورد اندازه گيري در طول زمان تغییر نکند (مانند هوش).

صفحه 12:
3- فرم هاي موازي یا هم ارز دو آزمون موازي با معادل براي یک مطلب با موضوع تهیه مي کنند و ‎Lal‏ رادر فاصله زماني كوتاهي يه یک گروه واحداز آزمون شوندگان می دهند.

صفحه 13:
4 - روش هاي همساني 3992 4 1- روش دونیمه م دن تیزم ‎(split-‏ ‏آزمون مورد نظر را یک بار با گروه واحدي از آزمون شوندگان اجرا مي کنیم و پس از اجراء آن را به دو نیمه تقسیم مي نماییم . در ابن روش بهترین راه دونیمه گردن آزمون ابن است که همه سؤال هاي فرد را يك آزمون حساب آویيم و همه سؤال هاي زوج را آزمون ديكري بدانيم . ضريب همبستكي حاصل از نمرات دو نيمه آزمون ضريب يايايى هر يك از دونيمه خواهد بود.

صفحه 14:
الآميزان رابطه ي دو دسته نمره متعلق به كروه واحدي از آزمون شوندكان را با محاسبه ضريب هعبستكي مشخص مى كنند. متداول ترين روش تعيين همبستكي »روش محاسبه ضريب همبستكي بيرسون است.

صفحه 15:
براي ی پابایی کل آزمون ‘ 2 ن نیمه ها رادر 0 زبر كه به فرمول أسيير من - براون شهرت دارد . قرار ‎«hele > 233‏ ۹ یا 1 حو هد ‎Oy‏ سس

صفحه 16:

صفحه 17:
4 - روش هاي همساني دروني 4 2- روش ضریب آلفاي کرانباخ / در شرایظی بکا د که 1- نمرات سؤال . نه به صورت دوارزشي صفر ويك .بلكه به صورت چند ارزشي از 1 تا 5به صورت کاملا موافق تا کاملا مخللف ) تعیین حي شوددر لین گهنه موارداستفاده از 0 مناسب نمي باشد. 2 زملني که یک آزمون از تعدادي خرده آزمون یا بخش هاي مختلف تشکیل شده است.

صفحه 18:
4 - روش هاي همساني دروني 4 3- روش گودر-ربچاردسون در این روش آزمون تنها یک بار اجرا مي شود.اما همه ماده هاي آزمون

صفحه 19:
4 - روش هاي همساني دروني 4- 3- روش گودر-ریچاردسون الف - روش گودر-ریچاردسون20 پ -روش گودر-ریچاردسون 21 کارگاه طراحي آزمون هاي چندگزیده اي - دبیر خانه شوراي آموزش پزشکي وتخصصي -۱ سفندماه 1383

صفحه 20:
از نظر کاربر دی ما عمد نا با کودر -ریچاردسون 20 سرو کارداریم.

صفحه 21:
پایایی به روش كودر - ريجاردسون 20 ‎Kuder -Richardson 20‏

صفحه 22:
as 5 oes ۷-7 aia ۳22 oss 2 ۳143 G7 ۷35 ۳22 7 352 35 56 v= 0226© 0/220

صفحه 23:
_, 72 =Dq ‏اس‎ [1- 51 tt فرمول کودر - ریچاردسون 20

صفحه 24:
‎of‏ اول (بهتر) براي محاسبه انحراف استاندارد: ‎

صفحه 25:
0 اش -وو - 11

صفحه 26:
فرق 1+20 و 1چیست؟ اگر بتوان فرض کرد که همه ي سوّال هاي پک آزمون از نظر دشواري شبیه به هم هستند.در آن صورت همه ي ۲ ها با هم مساوي و همه يپ ها با هم مساوي خواهند بود. پس مي توان به جاي ‎Pq‏ 2 ۰ < 72 را قرارداد: ‎we‏ طراعي آزمون هاي چندگزینه اي - دبیر غانه شوراي آموزش پزشكي وتخصصي <۱ سفندماه 1383

صفحه 27:
تعباد كلت 113 سوا 6 1 <

صفحه 28:
به خاطر بسپاریم که؛ فرمول کودر-ربچاردسون براي آزمون هايي است که براي پاسخ مي توان دو حالت زیر در نظر گرفت: الف - صفر(0) يعني غلط و ب- یک (1)پهني درس

صفحه 29:
کودر -ریچاردسون را نميب توان براي محاسبه ضر یبد پابايي پرسشنامه هايي که پاسخ هاي آنها از 1 تا 4 پا 5 ‎(rating scale)‏ راشامل مي شود. .مورد استفاده قرار داد.

صفحه 30:
< RE ‏عوامل موثر برپايايي آزمون‎ ‏با افزودن برتعدادسوّالات يك آزمون پابايي آن‎ -1 7 ‏افزايش مي يابد.‎ ‏با متجانس تر وهمكون تر كردن سؤالات يك‎ -2 ‏آزمون .پايايي آن بیشتر مي شود.‎ 3- با افزودن تعدادي سؤال با ضريب تميز زياد به يك آزمون پابايي آن بالا مي رود.

صفحه 31:
4- با افزودن تعدادي سوّال با ضریب دشواري متوسط به يك آزمون بايليي ,بابايي آن افزایش مي یابد. 5- اگر يك آزمون رادرمورد گروهي ازافراد که ازنظر توانايي مورد سنجش تجانس كمتري با یکدیگر دارنداجراکنيم.ازمون پایایی بیشتری نشان خواهدداد. 6- معمولا آزمون هاي سرعت ضریب پايليي بيشتري را نسبت به آزمون های قدرت نشان می دهند.

صفحه 32:
عوامل غير فني مؤثر بريايابي يا اعتبار آزمون 1 - كيفيت مطلوب تكثير و تركيب آزمون : بايد مطمئن شد كه سؤالات خوانا و روشن نوشته شده و صفحه شلوغ و در هم نيست. 2- دستورالعمل واضح و صريح براي آزمون شوندگان 3- دستورالعمل واضح و صریح براي تصحیح گنندگان 4- موقعیت کنترل شده و مطلوب براي اجراي آزمون سس

صفحه 33:

به نام خدا پايايي آزمون ) )Reliability تعريف پايايي به دقت ،اعتمادپذيري ثبات ،يا تکرار پذيری نتايج آزمون اشاره مي کند. کارگاه طراحي آزمون هاي چندگزينه اي – دبير خانه شوراي آموزش پزشکي وتخصصي – ا سفندماه 1383 An example of the importance of reliability is the use of measuring devices in Olympic track and field events. 1383 کارگاه طراحي آزمون هاي چندگزينه اي – دبير خانه شوراي آموزش پزشکي وتخصصي – ا سفندماه For the vast majority of people, ordinary measuring rulers and their degree of accuracy are reliable enough. However, for an Olympic event, such as the discus throw, the slightest variation in a measuring device -- whether it is a tape, clock, or other device -- could mean the difference between the gold and silver medals. Additionally, it could mean the difference between a new world record and outright failure to qualify for an event. Olympic measuring devices, then, must be reliable from one throw or race to another and from one competition to another. They must also be reliable when used in different parts of the world, as temperature, air pressure, humidity, interpretation, or other variables might affect their readings. رابط<ه بي<ن رواي<ي و پاياي<ي ازاي<ن قرار اس<ت که يک آزمون بايد پايا باشد تا بتواند روا باشد. اگ<ر آزمون<ي در هر بار اجرا برروي تعدادي آزمون شونده نتاي<ج مختلف<ي ب<ه دس<ت دهد ، آ<ن آزمون ي<ک آزمون پاي<ا نخواهد بودو در واق<ع هي<چ چي<ز را ب<ه درس<تي اندازه نخواهد گرف<ت و اگ<ر ي<ک آزمون چيزي را ب<ه درستي اندازه گيري نکن<د ،هي<چ اطالع مفيدي ب<ه ما نخواهد داد. کارگاه طراحي آزمون هاي چندگزينه اي – دبير خانه شوراي آموزش پزشکي وتخصصي – ا سفندماه 1383 پايايي شرط روايي است اما روايي براي پايايي ضروري نيست. کارگاه طراحي آزمون هاي چندگزينه اي – دبير خانه شوراي آموزش پزشکي وتخصصي – ا سفندماه 1383 روش هاي تعيين پايايي -1روش پايايي مصححان -2روش بازآزماي<ي -3روش فرم هاي موازي يا هم ارز -4روش<هاي همساني دروني : الف -روش دو نيمه کردن آزمون ‏ب-روش کودر -ريچاردسون ج-روش ضريب آلفاي کرانباخ کارگاه طراحي آزمون هاي چندگزينه اي – دبير خانه شوراي آموزش پزشکي وتخصصي – ا سفندماه 1383 ”ضريب پايايي“ ارقامي از 0تا 1 راشامل مي شودو هرچه ضريب پايايي كوچك تر باشد،نشان دهنده پايايي كمترو هر چه اين ضريب بزرگتر باشد حاكي از پايايي زيادتر آزمون است. کارگاه طراحي آزمون هاي چندگزينه اي – دبير خانه شوراي آموزش پزشکي وتخصصي – ا سفندماه 1383 - 1شاخص پايايي مصححان ()examiners reliability براي تعيين پايايي آزمون هاي تشريحي يا به طور کلي آزمون هاي غير عيني که نمرات آنها تحت تاثير قضاوت مصححان قرار مي گيرد،بايد از دو يا چند مصحح که مستقال پاسخ هاي آزمون شوندگان راتصحيح مي کنند، استفاده کرد .همبستگي بين نمرات مصححان مختلف شاخص پايايي مصححان به حساب مي آيد. کارگاه طراحي آزمون هاي چندگزينه اي – دبير خانه شوراي آموزش پزشکي وتخصصي – ا سفندماه 1383 -2روش بازآزمايي ()test-retest ‏س<اده تري<ن روش تعيي<ن پاياي<ي ي<ک آزمون اس<ت .در اين روش آزمون را دو نوب<ت به گروه واحدي از آزمون شوندگان م<ي دهن<د و نمرات حاص<ل راب<ا ه<م مقايسه مي کنند .ضريب همبستگي بين نمرات حاصل از دوبار اجراي آزمون ضريب پايايي آزمون است. اي<ن روش ت<نه<ا زمان<ي مورد قبول اس<ت ک<ه ويژگي مورد اندازه گيري در طول زمان تغيير نکند(مانند هوش). کارگاه طراحي آزمون هاي چندگزينه اي – دبير خانه شوراي آموزش پزشکي وتخصصي – ا سفندماه 1383 -3فرم هاي موازي يا هم ارز دو آزمون موازي يا معادل براي يک مطلب يا موضوع تهيه مي کنند و آنها رادر فاصله زماني کوتاهي به يک گروه واحداز آزمون شوندگان مي دهند. کارگاه طراحي آزمون هاي چندگزينه اي – دبير خانه شوراي آموزش پزشکي وتخصصي – ا سفندماه 1383 - 4روش هاي همساني دروني -1 -4روش دونيمه کردن ()split-halves آزمون مورد نظر را يک بار با گروه واحدي از آزمون شوندگان اجرا مي کنيم و پس از اجرا ،آن را به دو نيمه تقسيم مي نماييم . در اين روش بهترين راه دونيمه کردن آزمون اين است که همه سؤال هاي فرد را يک آزمون حساب آوري<م و همه سؤال هاي زوج را آزمون ديگري بدانيم . ضريب همبستگي حاصل از نمرات دو نيمه آزمون ضريب پايايي هر يک از دونيمه خواهد بود. کارگاه طراحي آزمون هاي چندگزينه اي – دبير خانه شوراي آموزش پزشکي وتخصصي – ا سفندماه 1383 ميزان رابطه ي دو دسته نمره متعلق به گروه واحدي از آزمون شوندگان را با محاسبه ضريب همبستگي مشخص مي کنند. متداول ترين روش تعيين همبستگي ،روش محاسبه ضريب همبستگي پيرسون است. براي محاسبه ضريب پايايي کل آزمون ، ضريب همبستگي بين نيمه ها رادر فرمول زير که به فرمول اسپير من – براون شهرت دارد ،قرار مي دهيم. نتيجه حاصل ،ضريب پايا يي کل آزمون خواهد بود. کارگاه طراحي آزمون هاي چندگزينه اي – دبير خانه شوراي آموزش پزشکي وتخصصي – ا سفندماه 1383 2r 11 2 2 ‏r  ‏tt 11 1 r 22 فرمول اسپيرمن -براون کارگاه طراحي آزمون هاي چندگزينه اي – دبير خانه شوراي آموزش پزشکي وتخصصي – ا سفندماه 1383 - 4روش هاي همساني دروني -2 -4روش ضريب آلفاي کرانباخ اين روش در شرايطي بکار مي رود که: -1نمرات س<ؤال ،نه به صورت دوارزش<ي صفر وي<ک ،بلکه به ص<ورت چن<د ارزش<ي (از 1ت<ا 5ب<ه ص<ورت کامال مواف<ق تا کامال مخال<ف)تعيي<ن م<ي شود.در اي<ن گون<ه موارداستفاده از KR20مناسب نمي باشد. -2زمان<ي ک<ه ي<ک آزمون از تعدادي خرده آزمون ي<ا بخش هاي مختلف تشکيل شده است. کارگاه طراحي آزمون هاي چندگزينه اي – دبير خانه شوراي آموزش پزشکي وتخصصي – ا سفندماه 1383 - 4روش هاي همساني دروني -3 -4روش کودر-ريچاردسون در اين روش آزمون تنها يک بار اجرا مي شود،اما همه ماده هاي آزمون تحليل مي شوند. کارگاه طراحي آزمون هاي چندگزينه اي – دبير خانه شوراي آموزش پزشکي وتخصصي – ا سفندماه 1383 - 4روش هاي همساني دروني -3 -4روش کودر-ريچاردسون الف – روش کودر-ريچاردسون20 ب -روش کودر-ريچاردسون21 کارگاه طراحي آزمون هاي چندگزينه اي – دبير خانه شوراي آموزش پزشکي وتخصصي – ا سفندماه 1383 از نظر کاربردي، ما عمدت ًا با کودر –ريچاردسون 20 سرو کارداريم. کارگاه طراحي آزمون هاي چندگزينه اي – دبير خانه شوراي آموزش پزشکي وتخصصي – ا سفندماه 1383 محاسبه پايايي به روش کودر – ريچاردسون 20 ‏Kuder –Richardson 20 کارگاه طراحي آزمون هاي چندگزينه اي – دبير خانه شوراي آموزش پزشکي وتخصصي – ا سفندماه 1383 ƪĩ Ƶ źưƳ ƩřŒ ſ ƮŤƄƷ ƩřŒ ſ ƩřŒ ſ ƩřŒ ſ ƩřŒ ſ ƮŤƠ Ʒ ƮƄƃ ƮŬƴ ě ƭŹŚ Ƹģ ƩřŒ ſ ƭƺſ ƩřŒ ſ ƭƹŵ ƩřŒ ſ ƾƯ Ś ſř Ʃƹř ƱƺƯ Żō ƱŚ ĭŶƳ ƺƃ 7 1 1 1 1 1 0 1 ś řƺū=1 A Ţ ſ Źŵ 5 0 1 0 4 1 0 0 B 0 1 1 1 1 1 1 0 1 ś řƺū=0 C ƎƬ ƛ 4 0 0 0 5 0 0 1 2 0 0 0 27 2 2 0 0 0 F 0 1 1 0 1 1 1 2 D 1 1 1 1 4 1 5 4 5 E 3 ƪ ĩŵ řŶƘ ţ ƱƺƯ Żō ƾƳ Ś ĭŶƳ ƺƃ źƷƶŝƶĩ Ųſ Ś ěƩřŒ ſ Ƶ ŵ řŵŢ ſ Źŵ ŶƳ ř 0/ 33 0/ 67 0/ 33 0/ 67 0/33 0/67 0/67 0/33 0/83 0/17 0/67 0/33 0/83 0/17 0/ 22 0/ 22 0/22 0/22 0/14 0/22 0/14 0.22 0 / 22 0.22 0.22 0.14 0.22 0.14 0.251.63 0/5 0/5 0/25 ŢŞ ƀƳ P=Ţ ſ Źŵ ŢŞ ƀƳ q=ƎƬ ƛ p*q pq n ‏pq [r  ][1 ] 2 ‏n 1 ‏ ‏tt 20 ريچاردسون20 کودر–– ريچاردسون فرمولکودر فرمول کارگاه طراحي آزمون هاي چندگزينه اي – دبير خانه شوراي آموزش پزشکي وتخصصي – ا سفندماه 1383 راه اول(بهتر) براي محاسبه انحراف استاندارد: 2 ) (X  X ‏ SD ‏n 1 راه دوم براي محاسبه انحراف استاندارد: 2 ) (X  X ‏ SD ‏n فرق KR20و ‏KR21چيست؟ ‏ pq اگر بتوان فرض کرد که همه ي سؤال هاي يک آزمون از نظر دشواري شبيه به هم هستند،در آن صورت همه ي pها با هم مساوي و همه ي qها با هم مساوي خواهند بود، پس مي توان به جاي ، ‏ pq ‏np q را قرارداد: کارگاه طراحي آزمون هاي چندگزينه اي – دبير خانه شوراي آموزش پزشکي وتخصصي – ا سفندماه 1383 ت<<ع<داد ک<<ل= n س<ؤا<لها م<يان<گينض<ري<بد ش<وار<يس<ؤا<لها = ‏p = q -1 ‏q کارگاه طراحي آزمون هاي چندگزينه اي – دبير خانه شوراي آموزش پزشکي وتخصصي – ا سفندماه 1383 به خاطر بسپاريم که: فرمول کودر-ريچاردسون براي آزمون هايي است که براي پاسخ مي توان دو حالت زي<ر در نظر گرفت: الف – صفر( )0يعني غلط و ب -يک ()1يعني درس<ت کارگاه طراحي آزمون هاي چندگزينه اي – دبير خانه شوراي آموزش پزشکي وتخصصي – ا سفندماه 1383 کودر –ريچاردسون را نمي< توان براي محاسب<ه ضريب< پايايي پرسشنامه هايي که پاسخ< هاي آنها از 1تا 4يا 5 ()rating scale راشامل مي< شود، ،مورد استفاده قرار داد. کارگاه طراحي آزمون هاي چندگزينه اي – دبير خانه شوراي آموزش پزشکي وتخصصي – ا سفندماه 1383 عوامل مؤثر برپايايي آزمون -1با افزودن برتعدادسؤاالت يك آزمون پايايي آن افزايش مي يابد. -2با متجانس تر وهمگون تر كردن سؤاالت يك آزمون ،پايايي آن بيشتر مي شود. -3با افزو<دن تعدادي سؤال با ضريب تميز زياد به يك آزمون پايايي آن باال مي رود. کارگاه طراحي آزمون هاي چندگزينه اي – دبير خانه شوراي آموزش پزشکي وتخصصي – ا سفندماه 1383 -4با افزودن تعدادي سؤال با ضريب دشواري متوسط به يك آزمون پاياي<ي ،پايايي آن افزايش مي يابد. -5اگر يك آزمون رادرمورد گروهي ازافراد كه ازنظر توانايي مورد سنجش تجانس كمتري با يكديگر دارنداجراكنيم،آزمون پايايي بيشتري نشان خواهدداد. -6معموال آزمون هاي سرعت ضريب پاياي<ي بيشتري را نسبت به آزمون هاي قدرت نشان مي دهند. کارگاه طراحي آزمون هاي چندگزينه اي – دبير خانه شوراي آموزش پزشکي وتخصصي – ا سفندماه 1383 عوامل غير فني مؤثر برپايايي يا اعتبارآزمون – 1كيفيت مطلوب تكثير و تركيب آزمون : بايد مطمئن شد كه سؤاالت خوانا و روشن نوشته شده و صفحه شلوغ و در هم نيست. -2دستورالعمل واضح و صريح براي آزمون شوندگان -3دستورالعمل واضح و صريح براي تصحيح كنندگان -4موقعيت كنترل شده و مطلوب براي اجراي آزمون کارگاه طراحي آزمون هاي چندگزينه اي – دبير خانه شوراي آموزش پزشکي وتخصصي – ا سفندماه 1383 باتشكر

62,000 تومان