صفحه 1:
صفحه 2:
مدیریت دانش سازمانی
موضوع تحقیق:
پایگاه دانش سیستم هاي اطلاعات در مدیریت دانش Dp
صفحه 3:
مقدمه
چکیده
سیستم هاي مدبریت دانش
مدیریت دانش و سیستم هاي مدیربت دانش
انواع پایگاه هاي دانش
انواع سیستم هاي مدیریت دانش
آنواع فرايندهاي مدیریت دانش
طبقه بندي سیستم ها
جنبه های مدیریت دانش
تعریف سیستم اطلاعاتی
انواع سیستم های اطلاعات
مروری بر برخی سیستمها مدیریت دانش
چرخه توسعه سيستمهاي اطلاعاتي
سیستم اطلاعات مدیریت
سیستم هاي پشتیبانی تصمیم
مفهوم و ابعاد مدیریت دانش
طراحی پایگاه داده ها
نتیجه گیری
متايع
صفحه 4:
مدیریت دانش يك عامل اصلي براي
مزيت رقابتي سازمان ها شمرده
میشود و سازمانها alo paw گذاريهاي
MS در ایجاد پایگاه هاي دانش
متمرکز در جهت بهبود فرایند ۱
وکار» ارتقاي توزیع دانش و نگهد ای
تجربه ها , حتي بعد از ترك كارمندا00از
صفحه 5:
© خدمات كسترده اینترنت و شبکه های all,
اى بهره بردارى از منافع مديريت دانش در
سازمان ها رونق زيادى بيدا كرده است. جنين
سازمان هايى را به اصطلاح. سازمان هاى
دانش محورنام گذاری کرده اند. مدیریت
دانش, شامل, مراحل, تولید. کسب, ذخیره
سازی, انتشار, و بالاخره به کارگیری,دانش,
در راستای اهداف سازمان است
کلید واژه ها: مدیریت دانش, فناوري
اطلاعات,
slg پایگاه + سیستم هاي مدیریت دانش ‘
صفحه 6:
مقدمه
© اساسى ترين مشخصه سازمان هاي هوشمند
در قرن 21 تأکید بر دانش و اطلاعات است.
دانش ابز ار قدرتمندي است که می تواند
تغییرات را در جهان به وجود آورده 3 نوآور يها
را ممکن سازد
٩با ظهور تكنولوژي هاي اطلاعات و ارتباطات,
نه تنها روش هاي ذخيره سازي و اننقال
سنتى كامل شده بلكه بهبود كارايى و
ثربخشى مكانيزم هاي انتقال دانش
مى را به همراه داشته است
صفحه 7:
تعدادی از انواع این پایگاه های اطلاعاتی به
ارایه نمایه ای ازمقالات در حوزه علوم
پزشکی می پردازد, از اين پایگاهها می
توان به پایگاه های داخلی)اس آی دی, مگ
ایران, ايران داک: سامانه دانش کستر
برکت, مدلیب و پابمد (اشاره کرد که از
پایگاه های معروف ایران و جهان هستند که
دارای نمایه ای از مقالات در حوزه علوم
صفحه 8:
سیستم هاي مدیریت دانش
تكنولوژي هاي ]| مختلفی که در مدیریت
دانش کاربرد دارد را می توان به 6دسته
عمده زیر تقسیم نمود
ا-سیستم هاي مبتنی بر دانش (85)
(DM) solS دادم -3
۵- تکنولوژي اطلاعات و ارتباطات (ICT)
5- هوش مصنوعی (۸۵۸۱)
لا-سيستم هاي خبره(855)
@ 3- تکنولوژي پایگاه داده (0)
صفحه 9:
سیستم هاي مبتنی بر دانش :(KBS) سیستمهایی
هستند که برای حل مسائل, از تکنیکهای هوش
مصنوعی استفاده میکند و قادر به ارائه نتایج
کارشناسی شده پیرامون موضوعی مشخص هستند.
این نتایج عموما با استفاده از احتمالات و تکنیکهای
قانون محور استنتاج ميشود.
سيستم هاي خبره(55): به بررسی انواع ESS
سيستمهاى خبره روشها وتكنيكهاى ساخت سيستمهاى
انسان-ماشين می-پردازد و مشکلات ت اين سيستمها را
هوشمند با تکیه بر متخصصانی است که در زمینههای
به خصوصی مهارت و دانش دارند و مشکلات را به
ددبي درك و حل uke . در سیستم خبره دانش
شم به شكل يى سرى قواعد معين تصميمكيرى از
متخصصان فراخوانده میشود؛
صفحه 10:
؛ بعلاوه فرض میشود اين قوانین تصمیمگیری نسبتاً ثابت
هستند یعنی موارد مهمی در طی زمان تغییرنمیکند هدف
سیستمهای 368). فربایندکسب دانش است یعنی فرایندهای
جستجو و قوانین تجربی که مورد استفاده کارشناس قرار
میگیرند را محاسبه میکند.
نقایص سیستمهای قاعدهای باعث توسعه روشهای دیگر برای
حمایت از تصمیمگیری شده اند. نتیجه چنین تلاشی الگوی
استدلال موردی است.
صفحه 11:
٩ هوش مصنوعی چیست ؟ کوشش هایی که در پی ساختن نظام
های رایانه ای (سخت افزار ونرم افزار ) است که رفتاری انسان
وار داشته باشند ,چنین نظام هایی توان یادگیری زبان های طبیعی
, انجام وظایفه های انسانی بصورت (مصنوعی وروباتیک)
کاربرد دستگاه هایی که رفتار وگفتارشان رانمایش میدهد ورقابت
با خبرگی وتوان تصمیم های انسان را خواهند داشت این نظام ها
همچنین توانایی های منطقی, استدلال, بینش وآنچه درانسان سراغ
داریم به نمایش خواهند گذاشت .عامل مهم دیگر در اين میان
( دستگاه های هوشمند ) است, سخت افزار های که چنین وظیفه
هایی را خواهند داد.
صفحه 12:
مدل سازي
٩تكنولوژي هاي مدیریت دانش را می توان aw a
دسته عمده فكري, ارتباطی و اجرایی تقسیم
نرم افزار باشند و با توجه به فرایند دانشی مورد
نظر در هر دسته تكنولوژي هاي خاص آن دسته
وجود دارد. براي متال چنانچه هدف کشف. دانش
باشد, فناوري اطلاعات به عنوان يك توانمندساز
كليدي مدیریت دانش شناخته شده است
* براي مثال بدون استفاده از قابليت هاي فناوري
اطلاعات در هنگام ذخیره و تبادل دانش ارتقاء
ناب دانش به سختي امکا نپذیر میشود
صفحه 13:
9دانش به عنوان يك منبع استراتژيك و يك
شايستگي کليدي براي سازمان ها از
اهمیت ویژه اي برخوردار است.
امروزه براي استفاده صحيح از این Rito
پر ارزش, موضوع مدیریت دانش در
دستورکار سازمان های پیشروقرار
گرفته
© مديريت دانش برسه موضوع اصلی
انسان ,ساختار وفناوري تأکید
@ داردوسعی داردتا با ایجاد ساختار
مناسب زیرساخت هاي فناوري لازم در
صفحه 14:
انواع پایگاه هاي دانش
انواع پایگاه هاي دانش که به دو دسته
سيستمي و سازماني تقسیم مي شوند
عبارتند از:
"پایگاه دانش سستمي : : پایگاه دانش
سيستمي مجموعه اي از داده هاي قابل
يادآوري, مدل ها فراداده ها و بالاخره
پيشنهادهاي معتبر و منع شده مي باشد . در
| ین نگرش سیستم مدیریت دانش نیازمند
۳ پایگاه دانش براي شروع عملیات است
صفحه 15:
٩پایگاه دانش سازماني: پایگاه دانش سازماني
يك پایگاه داده رسمي مي باشد . براي روشن شدن
معني آن به ويژگي هاي بیشتر زیر توجه کنید:
*الف- سازمان ها شامل افراد و گروه هاي رسمي و
غير رسمي مي باشند
*ب- مي توان خواص تحليلي. ساختاري و جهاني را
براي هرگروه و هر سازمان به عنوان يك
تشخیص داد . خواص تحليلي از انسجام داده هاي
اعضاء مجموعه به دست مي آید . خواص ساختاري
از اجزاء بعضي عملیات ها بر روي روابط داده sla
هر يك از اعضاء مجموعه با اعضاء د یگر حاصل
ب شود .
صفحه 16:
دانش در پایگاه دانش سازماني به دسته هاي زیر
a5 تفسیم مي شوند
*#دانش برنامه ريزي کننده: شامل يك شبکه از
پيشنهادها است که اختیارات تصمیم را به نتایج
پیش بيني شده و بعضي نتایج را به اهداف,
مقاصد و اولویت هاي بیان شده د ر سلسله
مراتب اهداف ربط مي دهد.
#دانش توصیف کننده:یک شبکه أز ب A پيشنهادها
cowl که آنچه وجود داشته و یا دارد را مشخص
9ب کند
صفحه 17:
*#دانش پیش بيني کننده:یک شبکه از پيشنهادها
است که ارزش متغيرهايي را که هنوز در
*دانش ارزيابي: يك شبکه از پيشنهادها که
ارزش متغیر توصيفي يا دانش پیش بيني کننده
را ايجاد مي كند
صفحه 18:
انواع سیستم sl مدیریت دانش
سیستم هاي مدیریت دانش به دو دسته
سيستمي و سازماني تقسیم مي شوند که
عبارتند از:
-1 سيستم مديريت دانش سيستمي: اين
نوع سيستم وظيفه تعامل مداوم و مستمر
دانش در بين نمايندكي هاي درون يك سيستم
را برعهده دارد كه يايكاه دانش سيستم را تو
ليد نكهداري و تقويت مي كند ٠ وقتي كه كفته
مي شود يك سيستم دانش را مديريت مي كند,
در واقع وظايف زير را انجام مي دهد
صفحه 19:
5 الف- سیستم اطلاعات را جمع آوري و نگه داري مي
كند: اينكه سيستم دانش را نكّه مي دارد به اين معني
است که به ارزيابي پایگاه دانش در مقابل اطلاعا ت
جدید ادامه مي دهد . اين کار از طریق آزمایش
مستمر پایگاه دانش در مقابل معیار اعتبار صورت مي
كيرد
* ب- فرمول هايي ادراكي ارزيابي تجربه خود را با
اهداف, مقاصد انتظارات و يا فرمول هاي گذشته
مقایسه مي کند : اینکه سیستم پایگاه دانش خود را
ارتقاء مي دهد به اين معني است که پيشنهادات و
مدل هاي جديد را براي پایگاه دانش جمع آوري کرده و
درت بيش بيبي و توضيع دنرگ ول ها
انعا قديمى را افزاءشن م وهد . كه أ يكن
صفحه 20:
<2 سیستم مدیریت دانش سازماني:
Lo سیستم مدیریت دانش در سازماني رسمي
مي باشد . آژانس ها در سیستم مدیریت دانش
سازماني ممکن است شخصي و گروهي)رسمي و
غيررسمي( باشند که ممکن است داراي خاصیت
سازگار و هوشمند مانند انسان و ماشيني باشند ۰
٩ سیستم مدیریت دانش سازماني به وسیله
ساختارهاي قدرت, نفوذ و اقتدار که در سازمان
ها وجود دارد, به صورت قوي تاثیر پذیرفته است
این ساختارها بر روي ایجاد و انطباق تاثیر
گذارند . معيارهايي که به وسيله سازمان ها براي
تولید دانش به کار گرفته مي شود ؛
صفحه 21:
سیستم مدیریت دانش سيستمي خروجي هايي را
تولید مي کند که عبارتند از:
"الف- پایگاه فرادا نش
٩ب -انتشار دانش به اجزاء سازمان
0ج انتشار دانش در اجزاء سازماني پایگاه
هاي دانش
٩د- زیرساخت هاي تكنيكکي مرتبط با دانش
٩ کارکنان تربیت شده و آموزش دیده
استفاده کننده از پایگاه دانش سازماني
٩و- کارکنان تربیت شده و آموزش دیده
جرا کننده مدیریت دانش
صفحه 22:
انواع فرايندهاي مدیریت دانش
فرايندهاي مدیریت دانش به دو دسته
سيستمي و سازماني تقسیم مي شوند و
عبارتند از
<-1 فرایند مدیریت دانش سيستمي:
يك تعامل مستمر در بين آزانس هاي
انسان محور است كه به يكيارجكّي همه
مديرت دانش كمك مي كند. در اين فرايند
9 فرض مي شود كه مديريت داش يك
ی ی اک اج تسو 9
صفحه 23:
<2فرایند مدیریت دانش سازماني:
يك فرایند تجاري است که به انسجام آژانس هاي
سازماني مختلف و فعالیت هاي فرایند مدیریت
دانش سازماني كمك مي کند و يك فرایند هدایت
شده به وسیله اهداف و مقاصد سازماني است. به
عبارت دیگر فرایند مدیریت دانش سازماني يك
بخش از سیستم مدیریت دانش سازماني است که
کنترل كمتري را در داخل به کار مي گیرد. خرده
سیستم هاي فرایند مدیریت دانش سازماني شامل
برنامه ريزي, اجرا, نظارت و ارزيابي هستند. برنامه
ريزي به معني وضع اهداف, مقاصد, اولویت ها و
پیش بيني هاي مورد انتظار مي باشند
صفحه 24:
٩در اين فرایند نظارت به معني ردگيري و
توصیف فرايندتجاري است. ارزيابي به
معني ارزيابي بازنگرانه عملکردفرایند
تجاري است. يك راه خوب براي پي بردن
به فعالیت انساني مدیریت دانش از طریق
مفهوم مطالعات موردي مي باشد.
شناخت هريك از اين مطالعات موردي به
يك ويزكي اوليه مفاهيم كه از مطالعات
موردي يشتيباني مي كند. منجر مي شود.
صفحه 25:
9
جدول ۱- فناوریهای مورد استفاده در تسهيم دانش
هم مکان /همزمان
هم مكان / غير ممزمان
مان متقاوت / همزمان
مكان متفاوت / غير همزمان
نوع روابط _ | فناوری مورد استفاده
ابزارهاى كردسابى و تصميعكيرى اناق كتقراتي
بولشهای خبری
SIS clashes
كتفرائس a
کفرانس از اه دور
كفتكوى ابنترنتي
بست الكتروتيكي
أسيستم بيامهاى کوتاه
ماشين فاكس
ببست صوتي
منبع: عبدانت و سلامات, 7٠08 711
روش ارتباطى
فناوری همزمان
فتاورى غير ممزمان
فناورى همكارى همزمان توزيعى
فناورى همكارى غير همزمان PE
8
صفحه 26:
صفحه 27:
طبقه بندي سیستم ها
عملکرد ماشین و انسان - عملکرد
باز - بسته
دائمي - موقت
پايگاهي (استاتيك و تکراري) - كی
پايگاهي (وظیفه خاص)
زير سيستم - فوق سيستم ©
صفحه 28:
پردازش
عملياتي که باعث تغییر شکل داده ها میشوند و در
مراحل
مختلف به داده ها اعمال میشوند
* عملیات ورود داده
2 ثبت داده ها - کد گذاري - مرتب سازي -
انتخاب
عملیات تبدیل داده
3 انجام محاسبات رياضي - خلاصه سازي -
تجمع اطلاعات
© عملیات خروجي اطلاعات
5 نمايش نتايج - كزارش كيري
صفحه 29:
اطلاعات
داده پرورده است
ارزش افزوده دارد
درون سازماني - برون سازماني
©اطلاعات: داشتههاي سازماندهي شدهاي در يك مفهوم
مشخص هستند) براي كمك به تصميمكيري(
صفحه 30:
سطوح تصمیم گيري مدیران
بسا
سطح مديران استراتذيك سطح مدیران تاكتيكي . سطح مدیران عملياتي
goes) ( تصمیم گيري در مورد ( تصميم كيري در مورد
تعيين نوح کالاها و ارائد مگ اجراي عمیات و اجراي امور وعمیات
(el 5 نحوه ساخت محصولات ) روزمره)
صفحه 31:
شكل ١ ار تباط بازگشتی بین داده. اطلاعات و دانش
هچ ۵
صفحه 32:
صفحه 33:
صفحه 34:
تعریف سیستم اطلاعاتی
* سیستم اطلاعات مدیریت, سيستمي است که
اطلاعات را برای یک هدف مشخص ( تصمیم گيري
مدیر) جمع آوری, پردازش, تحلیل و منتشر می کند.
*روشی منظم و سازمان یافته که در قالب آن .
اطلاعات ضروری به موقع جمع اوری , طبقه بندی ,
تجزیه وتحلیل می شود و در اختیارمدیران و تصمیم
گیرندگان در سازمان قرار می گیرد . از اين رو
نتیجه اطلاع رسانی در سازمان از اهمیت خاصی در
فرایند تصمیم گیری برخوردار است .
صفحه 35:
اطلاعاتی
—
po
صفحه 36:
چرخه توسعه سيستمهاي اطلاعاتي
06
Sashimi Jo." تک
صفحه 37:
انواع سیستم های اطلاعات
های اطلاعا: all
dike cat cis" بز ارد
9 سیستم پردازش تراکتش (1۳5 )
سیستم کارگران دانش (۱/5)
سیستم اطلاعاتی مدیریت ( ۱۸۱5 )
سیستم تصمیم یار ( 655 )
سیستم اطلاعات آجرایی (۱5ع )
٩ سیستم اطلاعات راهبردی (SIS)
برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP)
٩ سیستم ارتباط با مشتري (/81©)
0 0 0 0 0
صفحه 38:
سیستمهای تصمیم گیر :0)969)بر اساس تعاریف سنتی از
سیستمهای ها کمک به تصمیم 0)908) تصمیمگین هدف
گیران برای در نظر گرفتن تصمیمات ساختاری و نیمه
ساختاری است.
صفحه 39:
مروری بر برخی سیستمهای
مدیریت دانش
اینترانت:بسیاری از افراد اینترانت را یکی ازفناوریهای
مدیریت دانش میدانند.امااینترانت در زمره سیستمهای
مدیریت دانش قرار. نمیگیرد بلکه به عنوان یک تکنولوژی
اصلی با کارائی بالا قادر است که همه زیرساخت مرتبط به
دانش را دریک سازمان تأمین کند.
پورتالهای دانش:پورتالها در حوزه مدیریت اطلاعات به
عنوان ابزاررهای مدیریت محتوا عمل میکنند که از طریق
آنها میتوان به انواع منابع اطلاعاتی و خدماتی درداخل و
بخارج از سازمان دسترسی پیدا نمود
صفحه 40:
پورتالها همانند سایر ابزارهای مدیریت محتوامثل رده
بندی مدارک» خلاصه نویسیهای مدارک» گزارش نویسیها
و نقشههای دانش- اینها همه ابزاررهای مدیریث اطلاعات
هستندکه در مدیریت دانش مورد استفاده قرار میگیرند -
دسترسی به منابع را فراهم وتسهیل میکنند.
صفحه 41:
سیستمهای کار- دانش
این سیستمها به طور خاص برای کارکنان
دانشی طراحی شده است تا بدین وسیله
بتوانند به خلق دانش
جدید بپردازند.
9دانشگران:دانشگران افرادی هستند که دانش
جدید ایجاد
میکنند و به سازماندهی اطلاعات سازمانی
پردازند. معمولاً این افراد از آموزش سطوح
بالا برخوردارند و در سازمانهای حرفه ای
كد سم حت سمي
صفحه 42:
وظایف دانشگران
۱)وظیفه به روز رسانی دانش سازمان که در
ارتباط با محيط. غارچ است را به قهده دازند.
oll’ افراد به عنوان مشاورین داخل سازمان
به ارائه خدمات میپردازند.
۳)در راستای تغییر, ایجاد خلاقیت و ارتقا در
داخل سازمان فعالیت میکنند.
صفحه 43:
٩در تقسیم بندي بر حسب سطوح سازمانی
aw نوع5ا خواهیم داشت:
aw? سيستمهاي اطلاعاتی وظیفه اي
*سيستمهاي اطلاعاتی سطح سازمانی
*#سيستمهاي اطلاعاتی بین سازمانی
صفحه 44:
8 اطلاعات مدیریت
يكى از انواع تم هاي اطلاعاتی بودند که
براي يشتيبانى ته تصميم گيري هاي مدیریتی
توسعة 3اده شدند : يك. سيستم اطلاعات
بسياري از ز تيازهاي تصميم كيري / روزمره
مدیران وحرفه اي هاي کسب وکار را تامین
می کند
صفحه 45:
سیستم sl پشتیبانی pros
سیستم هاي اطلاعاتی مبتنی بر رایانه اي هستند
که پشتیبانی فعال اطلاعاتی را در طول فرآیند
تصمیم گيري براي مدیران و حرفه اي هاي
کسب وکار فراهم می کنند . اين سیستم ها الگو
هاي تحلیلر يايكّاه داده هاي تخصصی , بینش و
قضاوت هاي شخصی تصمیم گیرنده و یک فرآیند
مدل سازي فعال ومبتنی بر را یانه را بكار مى
گیرند تا از اتخاذ تصمیمات نیمه ساختار یافته و
صفحه 46:
٩ورودیهای دانش :اولین نقطه شروع تعامل
مدیریت دانش وفناوری اطلاعات ابزار جمع آوری
دانش است ورودیهای دانش عبارتند از: اسکنر,
میکروفون ها, هارد دیسک , ابزار جستجو ,.
9پایگا داده ها: پایگا داده های موجوددر سازملنها
حاوی میزان گسترده ای از اطلاعات اساسی
مثل اطلاعات فروشندگان , اطلاعات فرآورده
ها , آمار فروش, اطلاعات مشتری واطلاعات
بازار نیروی کار ومنابع هستند.همچنین در بر
كيرنده بخش زيادى از اطلاعات مربوط به
فرايند كسب وكاروسيستم هاى داخلى سازمان
ب براى دسترسی کلربران موجود است .
صفحه 47:
موتور بازیابی اطلاعات : اين ابزار بعنوان واسطه ای
برای دسترسی به پایگاه های دانش مورد استفاده قرار
میگیرد ونقش بسیار مهمی در سیستم های مدیریت دانش
دارد. یک موتورجستجو توانایی رتبه بندی اطلاعات
براساس همبستگی دارد وشامل زبان پرسشی است که
سبب سرعت ودقت بالادر بازیابی اطلاعات میشود
صفحه 48:
نظام اطلاعات چیست؟
از دیدگاه فنی می توان یک نظام اطلاعات را به پاره ای اجزاء
هم پیوندتریف نمودکه به گرد آوری (و یا بازیابی)» فراورش»
نگهداری.و پخش اطلاعات بمنظور یاری رساندن به تصمیم گیریها و
پایش (کنترل) در سازمان» می پردازد. نظام اطلاعات افزون بر
تامين شنز براى تسميم :كيردى»هماقتك. »«و«يايثل» مى تواائذ بريد
مدیران و کارکنان در امر تجزیه و تحلیل مسائل» قابل لمس نمودن
موضوعهای پیچیده» و آفرینش فراورده های تازه نیز کمک کند
7 اینگونه نظامها دربرگیرنده اطلاعات درباره افراد» مکانهاء و چیزهانی
هستند که درون سازمان و محیط پیرامون آن وجود دارند. به شکل
ود توجه كنيد
صفحه 49:
قانونها
حكومة
1 2
ob, يبرامون تامين
کنندگان
سازمان
نظام اطلاعات
سهامداران
صفحه 50:
سة فعالیت پیوسته در نظام, اظلاعات موردنیاز سازمان
در زمینه های
گوناگون زا:فراهم می آورد. این قعالیتها را درونداد,
فرایند, و برونداد
می گوئیم. درونداد, داده های خام را از درون سازمان و یا
پیرامون آن گردآوری و دریافت می کند. فرایند, این داده
های خام را به
گونه معنی داری در آورده و برونداد, آنها را در شکل
اطلاعات پرورده به افراد و يا فعالیتهائی که باید آنها را
بکار گیرند می رساند. هر نظام ِ
ای یک عامل بازخورد نیز می باشد و آن نمونه برونداد
بت a aS
افراد ویژه ای در سازمان می فرستند و تا بمنظور ارزیابی
صفحه 51:
تعریف یک نظام اطلاعات
هدف یک نظام اطلاعات رایانه ای, گرد آوری, انبارش, و
۹ 4 ¥
اطلاعات از محیط پیرامون سازمان و عملیات درونی آن
است تا از انجام وظیفه ها, تصميم كيريهاء ارتباطات,
هماهنگی, پایش, تجزیه و تحلیل, و به نمایش گذاشتن نتیجه
فعاليتها, پشتیبانی نماید. نظام اطلاعات به
پاری سه فعالیت اصلی؛ پذیرش درونداد, فرایند, و برونداد,
داده های
خام را به اطلاعات معنی دار و سودمند تبدیل می کند.
تفاوت ميان دانش رايانه ها و دانش نظام اطلاعات:
فاخت نظام اطلاعات نيازمند توجه به ابعاد كسترده اى شامل سازمان
و Cal Cay و شناخت رایانه ها یکی از این جنبه هاست
صفحه 52:
تشخیص شش گونه نظامهای اطلاعات در سازمان: در
سازمانهای امروزین شش گونه نظام اطلاعات عمده
وجود دارد: ۱- نظام فرایند کار:
sly ضبط و کمک , به اجرای کارهای روزانه. ۲- نظام
کارهای دانش:
برای کمک به کارکنان فرهيخته. مدیران و کارکنان
حرفه ای. ۳- نظام خودکارکردن فعالیتها oly خودکار
كردن
کارهای اداری و عملیاتی در بهره وری. ۴- نظام اطلاعات
۵- نظام پشتیبانی تصمیم گیری: برای انجام پایشهای
يريتى
الى تهيه كزارش از كاركردهاى جارى و سوابق كارى
سازمان. و
صفحه 53:
طراحی پایگاه داده ها
برای سازماندهی دادم هانوبروایظیمیان آنهاتزاههای گوتاگونی وجوده:دازد:
sti cpl. Lg Il at هرن مبکه ای ویر اه اف نامیوهزمی نیتوند:
الگوی هرمی اطلاعات را با ساختاری درختی در اختیار کاربران می گذارد.
دز هز تبتت:دآده:ها دز بجشهائی که «قطعه» نام گرفته: سازماندهن امن وید
. هر ثبت مانند یک نمودار سازمانی است که قطعه بالاي نمودار را
«ریشه» می نامند. ريشه به روش پدر - فرزندی به قطعه های زیرین پیوند
می یابد. قطعه پدر می تواند چندین فرزند داشته باشد, ولی فرزند تنها یک
پدر دارد. روش نگهداری جا در شرکتهای هواپیمائی از الگوی هرمی
استفاده می کند:الگوی شبکه ای :شکل دگرگون یافته الگوی هرمی است.
الگوای هرمی و شبکه ای به آسانی به یکدیگر تبدیل می شوند و اين کار به
خاطر بهينه كردن شتاب فرايند صورت می گیرد. الگوی هرمی توان پیوند یک
عامل به عاملهای فراوان را دارد, در حالیکه الگوی شبکه ای عاملهای
فزاوانی را بة عاملهای فراوان دیگز پنویدمی دهد
صفحه 54:
نمونه الگوی شبکه ای, نام نویسی دانشجویان در
درسهای گوناگون است. در یک دانشگاه, شمار
دانشجویان و نیز درسها و دوره ها فراوان است. در
اینجا می توان نام هر دانشجو را در هر دوره و
درسی که برمی گزیند جداگانه ثبت نمود, ولی اینکار
موجب تکرار داده های یکنواخت و کاستن از شتاب
بازیافت اطلاعات
می گردد.
روش الكوي شبكه اين كاستيها را برطرف مى كند
ولى هزينه انهم بيشتر است
صفحه 55:
با همدیگر ترکیب نمود. الگوی رابطه ای :که از دو الگوی پیشین تازه تر
است, پاره ای از کاستیهای آنهارا ندارد اين الگو همه داده های موجود در
oe را بصورت جدولهائی نگهداری می کند انتهای هر یک را «رابطه» می
ریند.
جدولها حالت پرونده دز الگوهای دیگز زا دازند در اطلاعات از هز جدول زا
می توان به آسانی دریافته و با همدیگر ترکیب نمود در اين جدولها هر سط
یک «ثبت» ویژه, و هر ردیف عمودی از داده ها یک «ستون » -
بیشتر وقتها کاربران نیازمند به دریافت اطلاعات از رابطه های گوناگون
توانمندی
الگوی رابطه ای از اینجا آشکار می شود که می تواند داده ها از هر پرونده
ای با با داده های پرونده های دیگر پیوند دهد. به شرط ايتكه عامل
مشترکی در میان آنها
,جود داشته باشد.فرایند کار از سه بخش تشکیل می شود:
گزینش webb,
پیونددهی .
* گزینش شامل ایجاد زیر مجموعه ای از همه «ثبت های موجود در پرونده
ت که با معیار مورد نظر همخوانی دارند. پیوند دهی جدولهای برگزیده را
گونه ای بهم ارتباط می دهد که مورد نظر کاربر است. نتیجه کار.
اطلاعاتی است که بیش از داده های موجود در هر پرونده جداگانه است.
صفحه 56:
طراحی آفرینش زیرمجموعه ای از ستونها در یک
جدول است که تز
اطلاعات موردنیاز کاربر را در خود دارد.
از مهمترین نرم افزارهای نظام مدیریت داده های
رابطه ای, wo توان
2 (از اعبیام), 0۲۵0۱6 از شرکناوریکل,
Fox Base Plus
از شرکت فاکس نرم افزار).
Paradox 4 d Base IV Plus (از شرکنب رلند) را
وهام سرد
صفحه 57:
0 مدیریت مورد نیاز نظامهای پایگاه داده ها
٩ عوامل کلیدی در مدیریت پایگاه داده ها در هر
سازمان که موجب
© شكوفائى و کارامدی می گردند عبارتند از امور
اداری داده ها, و
٩ برنامه ریزی و الگوسازی آنها, به صورتی که با فن
آوری و مدیریت داده ها همخوانی و هماهنگی
داشته, و در جهت آموزش کاربران برای بهره
برداری بهینه از نظام اطلاعات باشد:
صفحه 58:
پیوند عوامل
كليدى مديريت بايكاه داده ها را مى توان
جنين
نشان داد:
و وس
صفحه 59:
* امور ادارى داده ها :
سازمان بايد نقش راهبردى اطلاعات را شناخته 9
فعالانه در
سازماندهی آن به عنوان یک منبع ارزشمند بکوشد.
بنابراین. مسئول کار بایستی درسازمان فردی
شاخص بوده و به مدیریت ارشد
دسترسی آسان داده باشد تهیه روشهای برخورد با
اطلاعات,
برنامه ریزی و ساخت دهی داده ها و پایگاه داده ها, ,
نظارت بر
طراحی مناسب و پیگیری کاربرد بهینه اطلاعات توسط
کاربران
سط کاربران نهائی, از وظیفه های این واحد
زمانی است.
صفحه 60:
* برنامه ریزی و ساخت دهی داده ها - نیاز به بهره گیری
هوشمندانه
از اطلاعات اینک بیشتر از کار در محیط سنتی پرونده ای است.
بنابراین بایستی تجزیه وتحلیل. برنامه ریزی داده ها, افزون بر
بخشهای استفاده کننده. در سطح سازمان نیزانجام
كيرد .منظور از
اینکار, یافتن مجموعه ای از موضوعهای سودمند به حال كل
سازمان وپیشرفت آن می باشد.
* فن آوری و مدیریت داده ها - پایگاه داده ها همواره به نرم
افزارها
و گروهی از کارکنان خبره تازه نیازمند است تا جنبه های فنی و
عملیاتی کار را اداره کنند. وظیفه های عمده این گروه
رت است از:
صفحه 61:
8 متصص كزوورو فان دهی یه گسعزه پارگاه:داده:ها
7 ایجاد روشهای ایمنی و نگهداری پایگاه.
<بگهدازی استادنپایگاه,
« تأمین آنرم اقزارقای:موزةانیازبانگاه:
گروه طراحی و مدیریت پایگاه, بیاری کاربران نهائی, طراحی کالبدی و
پيوندهاي میان عاملهای موّثر و نیز مقررات دستیابی به آنها را بوجود
wo آورد.
کاربران در نظامهای اطلاعات نوین, شمار کاربران بسیار بیشتر از
نظامهای سنتی است زیرا نظامهای رابطه ای به کمک نسل پنجم زبانهای
برس و جو, امکان بهره گیری گروه بزرگی را که آگاهی فنی اندکی از
رایاته:ها دارید: قراهم آوزده استت. کارکنان:حبزه پیز از گزوه گازبزان
هستند.
بایستی ابزار استفاده هرچه گسترده تر کاربران غیر حرفه ای نیز بازآموزی
و گسترش دانش کارکنان خبره و حرفه ای نظام اطلاعات را همواره بخوبی
آماده کرد. اینکار, تهيه نرم افزارها و روشهای تازه کار را نيز دربر مى كيرد
صفحه 62:
مدیریت دانش, فرآیند خلق, ذخیره-سازی, 1232
انتشار و به-کارگیری دانش به منظور افزایش
تهرة-ورى و ائزنخشی فعالیتهای سازمان انتتتت: در گناز
همه عواملی که در سازمان بر کمیت و کیفیت مدیریت
دانش اثرگذاراست. سیستمها ی اطلاعاتی نیز, تاثير
قابل توجهی می توانند داشته باشند. اگرچه به نظر می
رسد عمده تاثیر سیستمهای اطلاعاتی در انتشار و جذب
دانش است. و هرچند که تاثیر سیستمهای اطلاعاتی بر
مدیریت دانش آشکار یا همان دانش کدشده, بیشتر
است. اما قابلیتهای فراوانی در سیستمهای اطلاعاتی
ازائهشده است که بهخلق :و بهنکازگیری:دانلق: و تیر
به مديريت دانش ضمنی, کمک می کند.
صفحه 63:
©با توجه به اینکه نقش سیستمهای
اطلاعاتی در تسهیل و تسریع و بهبود
فرایندهای دانشی, نقش کمکی است. اما
بايد توجه داشت كه ساير متغیرهای
تشويق و پاداش, سازماندهى و فرآيندهاى
کاری, در میزان اثرگذاری سیستمهای
اطلاعاتی در مدیریت دانش, نقشی بسزا
دارند
صفحه 64:
© منبع: مدیریت دانش از دریچه اي نو
http://www.findarticles.co m
© نام و نام خانوادگي نویسنده: علیرضا مقدسي
©يشتيبانى فناوری اطلاعات از مدیریت دانش
© نام و نام خانوادكي نويسنده:دكتر نور محمد يعقوبى , رقيه سادات
كوجك زاده
“فناورى اطلاعات و بهينه سازى مديريت دانش : ابزار ها
وجالشها نام و نام خانوادكي نويسنده: على صادق زاده
© كتاب نظامهاى اطلاعات : نويسنده يروفسور
>“ سى.لاودن و دكتر جين يريس لاودن
صفحه 65: