صفحه 1:
دید گاه پردازش اطلاعات
جناب آقاى دكثر مقدم
"ارانه دهنده
ی
eer ROR eh it
ae ۳۳
صفحه 2:
هيم
ابا : براى مثال اكر ندائيد كدام
زاویه پر تاب موجب کسب مسافت بیشتر می شود . چگونه می خواهید در پرتاب خود
By شوید ؟
# عدم آگاهی و دانش بازی همان قدر می تواند بازیکن را محدود کند که نداشتن
رت عضلاتی یا هماهنگی عصبی -عضلانی. تغیبرات سنی بر فرآیند شناخت نیز تاثیر
دارد کاههای ادراتی -د ختی بر رشد فرد اثر می گذارد .
می توان با استفاده از مدل های پردازش اطلاعات ؛ فرآیند های ادراکی - شناختی را
مطالعه کرد.
* میزان اطلاعات مفیدی که فرد توانایی پردازش آنن را دارد . در دوره ی کودکی
افزايش مى يابد و در دوره ی بزرگسالی به حد بهینه خود می رسد لیکن در دوره ی
پیری بروشنی کاهش می یابد.
صفحه 3:
دازش اطلاعات :
ر دید گاه پردازش اطلاعات پژوهشگران سعی می کنند
رفتار را پر اساس فرایند های ادراکی - شناختی توضیح
Gal dias > گاه بر اساس مدل کامپیوتر و مغز انسان طراحی
شده است و در سال ۱۹۷۰ ظهور کرد و در بين متخصصان
روانشناسی رشد » روانشناسی تجربی و ياد كيرى ح ركتى »
طرفداران زیادی بدست آورد .
رفتار گرایان به واسطه ی تا کید بر ارتباط مح رک و پاسخ»
باز خورد و آ گاهی از نتایج . در دید گاه پردازش اطلاعات
تاثير قابل توجهى كذاشتند .
Aes alla oS در #
_ rs a ob tls راهمائتد
صفحه 4:
صفحه 5:
۰:
پردازش اطلاعات 00 as
rd
Bacrevicom
صفحه 6:
صفحه 7:
تصویر مدل پردازش اطلاعات (بر گرفته از از رات استاین » ۱۹۷۷)
اندوزش اطلاعاتی
دراز مدت و
- بكوقاة منات حافظة
مقایسه کننده
اجراي پاسخ
صفحه 8:
* وری از یک مدل به منظور تحلیل پردازش اطلاعات:
يكك بازی کن بسکتبال را تصور كنيد كه مى خواهد توب را به يار خود
كه به سرعت به طرف حلقه حريف مى دود ياس دهد .
حسى ياس دهنده » محركها را به شرح ذيل دريافت و آنها را به
اطلاعات عصبى مبدل مى كند .
-١ مح ركهاى جنبشى مربوط به وضعيت بدن و اندامهاى ياس دهنده
۲- امواج نورى كه نشان دهنده وضعيت و حركت ياريتمى خود و
2
بازیکنان دیگر است.
۳- امواج صوتی که توسط بازیکنان و تماشاچیان تولید می شود .
صفحه 9:
فیت پردازش اطلاعات :
#مراحل پردازش اطلاعات در کانالی به وقوع می پیوندد که از
لحاظ ظرفیت محدود است یعنی فرد در هر لحظه می تواند با مقدار
محدودی اطلاعات سرو کار داشته باشد و در غیر این صورت فرد با
مقدار زیادی از اطلاعات سرو کار خواهد داشت و زمان زیادی
طول می کشد تا پاسخ مناسب را انتخاب و اجرا کند که البته ممکن
است در آن لحظه وضعیت تغییر کرده باشد
* تاخیر گزینه و يا اصلاح حر کت زمانی است که پاسخ فرد آن
طوری که طراحی ذهنی شده است به مرحله اجرا در نیامده باشد و
زمان اجرای OT لااقل ۵۰۰۰ هزارم انیه طول بکشد.
صفحه 10:
باز خورد درونی و بیرونی :
اطلاعات مربوط به پاسخ در حال اجرا را باز خورد درونی (ذاتی) گویند.
اظلاعاتی که در حین یا بعد از اجرای پاسخ به دست می آید را باز خورد پیرونی
(افزوده) گویند .
باز خورد درونی و بیرونی اطلاعات اضافی هستند که وارد سیستم خواهند شد .
باز خورد به هر گونه خبر حسی در باره ی حرکت گویند (نه فقط خطا)
باز خورد بیرونی بیشتر از باز خورد درونی است چون بعد از اجرای پاسخ به دست می
ابد
له
Windows
عل
صفحه 11:
پردازش اطلاعات در دوره ی کودکی :
به نظر می رسد کودکان نسبت به بزرگان قابلیت کمتری در
شناسایی محر کپای مربوط و مناسب در میدان دید , توجه
دارند یافته های اسمیت . کملر و آرونفرید (1۹۷۵):
۱-کودکان در سنین ۵ و 2 سالگی در یک صحنه نمایش
حرکتی به هر دو گروه از محر کپا یعنی محر کیبای مرتبط و نا
مرتبط با موضوع توجه می MIS +
۲- کودکان ۷ تا ۸ ساله و ۱۰ تا ۱۱ ساله بیشتر توجه خود را
معطوف به محرک های مربوط به موضوع می کنند و گاهی
به طور تصادفی محرکیا نا مرتبط را بر می گزیند .
۳- کود کان تا سن ۱۲ سالگی همچنان به نظر می رسد که به
محرک های شنوایی در مقایسه با محرک های بینایی بیشتر
اعتنا می کنند و بخشی از توجه خود را از اطلاعات بصری باز
.می دارند
صفحه 12:
راس در سال ۱۹۷۶ رشد توجه در سه مرحله را مطرح می کند :
اطفال در صحنه نمایش بدون در نظر گرفتن سایر محرک ها تنبا
به یک محرک توجه می کنند که آن را شیوه ((فرا انحصاری))
کودکان بزر کتر پیش از دوره ی نوجوانی ( بعد از دوره ی فرا
انحضاری ) به بروز بسیاری از محر ک ها توجه پیدا می کنند که
برخی از آنبا نیز با کار مورد نظر ارتباطی ندارند .
توجه بر گزیده نوعا در حدود ۱۲ سالگی کامل می شود به طوریکه
نو جوان می تواند . حتی در صحنه های پیچیده توجه خود را به
محرک های مربوط متمرکز کند .
صفحه 13:
بح
۱- مرحله شناسایی محرک : یک مرحله یر حسی است که
در آن اطلاعات در یافت شده از محیما بوسیله منابع
مختلفب ماننده بینایی . شنوایی . لامسه . گیرنده های
حرکتی و بویایی تجزیه و تعلیل می شوند .
۲- مرحله گزینش پاسخ : این مرحله وقتی شروع می شود
می شود که اطلاعات لازم در باره ماهیت محرک
محیصی از مرحله قبلی فراهم شده باشد .
س- برنامه ریزی پاسخ : این مرحله بلا فاصله بعد از
تصمیم گیری در باره نوع حرکت آغاز می شود .
صفحه 14:
وظیفه مرحله
اثر تعدد محرک و
ou
نوع پردازش
نیاز به توجه
مرحله شناسای | مرحله گزینش پاسخ
محرک
سای محرک گزینش پاسخ
جزئی زياد
موازی موازی و زنجیره ای
خير گاهی
كى هاى مراحل بردازش اطلاعات.
مرحله برنامه ريزى
پاسخ
سازماندهی و آغاز
عمل
زنجیره ای
صفحه 15:
ات مهم در پردازش اطلاعات با سطح انگیختگی زیاد است
کوجک
حفره دید کوچک . سس تمرکز Phy برانگیختگی بسیار سس بار یکی ادراکی
٠ .باریکی ادراکی تا زمانیکه محرك غير منتظره ای رخ ندهد قابل قبول است
صفحه 16:
محرکها در سنین متفاوت احتمالا مربوط به
عوامل ذیل است :
صفحه 17:
محدودیت در توانایی بردازش اطلاعات :
اكر اطلاعات رسیده بیش از توانایی پردازش
باشدء آن اطلاعات از دست خواهد رفت .
به نظر می رسد که توجه یک پدیده طولی است
که در آن تمرکز روی یک موضوع و سپس روی
موضوع دیگر معطوف خواهد شد . اگر مقد ور
باشد می توان توجه را در یک زمان روی دو
موضوع متمرکز کرد.
صفحه 18:
اجرای ضعیف تکلیف حر کتی ثانویه اجرای خوب تکلیف حرکتی انویه
A
توجه مورد نیاز برای تکلیف de. مورد نیاز برای تکلیف
حرکتی بیچیده اصلی حرکتی ساده و اصلی
نتیجه : موقعی که تکلیف اولیه پیچیده تر است . مقدار توجهی که برائ تكليف حركتى ثانوى باق
هئ ماند کمتر است .
صفحه 19:
i كاربرد طر حواره
لجرا کننده کانیکه دارلعطر حوایه یاب رنامه هاعک لنْ
« مشارکتن یرو و اگو زمانیآنیارا مشخصمیک نند
مدلبردانيشإطلاعاتشام زط رحوايه يا برنامه هاىك ارا جرلِىٌ
sly og SF جلربم حدودوهستند. لذا طرحوایه متمرکز *
آنازبه لندازنه طرحوایه هاعی زر کاردقیقو قدرتمند نیستا
بتولنید آنبارا با شرلیط و موقعیدها اولیه تطبیقدهندو
کودکانچنانچه در تمریرچپایتها. شرلیطاولیه متنوعوا *
تمریرک نندو خود را ببه وضعییکسانو ن سبتاث اییصحود
. ن ساآیند بیشتر فایده موپرند
صفحه 20:
گروه دوم
تمرين توب به بال از ارتفاع ٩۰ سانتیا سترعا . تمرین پرتاب توب به بال از ارتقاع ۷۰
(تمریرت اب و۱۲۰ سانتی متری (تمرین متنوع)
i
. کروه دوم نسبت به گروه اول در آزمون خود نتيجه بهتری می گرفتند
اس ا( اوت و متنوع تمرین شده اند
صفحه 21:
کنترل عصبی - عضلانی
می رسد مرحله کترل عصبی - عضلانی حرکات به هنگم تولد هنوز کامل عملکرد ندارد و
آثیر فر آیند رشد است . احتمال دارد که این جنبه از اجرا به رشد طرحواره پاسخهای پیشرفته
وابسته باشد » لذا تنوع در فراوانی تجارب حرکتی برای کودکان در مورد پالایش عصبی - عضلانی
. از اعتبار زیادی بر خوردار است
ویلبامز (9600) در زمینه کنترل عصبی عضلانی دو تغییر عمده مربوط به سن را شناسایی کرد
:«
۱
١ الف) تغییر پالایش تولید نیرو : وقتی کودکان سعی می کنند وضعیت های مختلف بدن را در حالت
تعادل نگه دارند نیروی بیشتر از حد لازم و حتی در پاره ای از اوقات
عضلانی بیشتری را در مقایسه با بزرگسالان ما هر بکار می گیرند
ب) منع انقباص عضلانی : گروه عضلات مخالف پیش از لحظه انقباض عضلات اصلی باید از
انقباض شدن متع گردند
صفحه 22:
: سرعت پردازش اطلاعات
. سرعت بردازش اطلاعات نيز همواره با باليدكى و بلوغ كود كان افزایش می یابد
. سرعت كزينش باسخهاى حركتى » تابع سن است
کلارک (1۹۸۲)
(۱ ee
1
چراغ سمت راست. جراغ سمت جب جراغ سمت جب
تتیجه :
سا زگاریة_ضایودر گزینشیاسخ موثر لست1) .
دکبه سمت راست.
چراغ سمت راست.
زمانپسردازش در گروهایب ار سنودر وضع ناسا كار كاهش- ©
اد
ee thd UES bale حافظه و گزینشریساسخ در آهسته بسودن*
سرعتپسرداززشدر کسود.کانلثر میگنارد
عولملم حیطیبانند سرعهدلیتسکانه هایعصبیدر شاخه هایعصبی *
محیطیثرقابتسوجهیسر تسفاویتسرعریسینکود کانو بسز رگازتدارد
صفحه 23:
: پردازش اطلاعات در سالمندان
أن نيز مشابه با كود كان محدوديت هايى در بردازش اطلاعات دارند كه به نظر مى رسد به فرايند هاى مركزى
أن در اجراى مهارت ها در تمامى موارد تنزل نمى كنند
ت حاصل در اجرای اعمال مجرد و منقطع که از قبل برنمه ریزی شده اند بسیار جزئی است
سرعت حرکت مهم باشد سالمندان تنزل زیادی اجرا نشان می دهند
سالمناگزدر فسرلگیروه هارتهایجدید (نهنیو حرکتی) کسند تسر از جولناننخولهند بسود زیرا بسرایبادگیرک
موضوع نسیاز بسه تسکرار هایبپشتریدارند
. سا لندلنههارتهاییکه در کسودکیآموخته لند بخوبیتا پسیرونسگه میوارند"
عولم(مربوطبه تسوجه نیز در محدودیتهایاجرابیسا.لمندانت قشم همی را لیفا میکسند. بسسیارواز سا Peale
رکهای همه لننازد دورد جولنیت وجه ندارند و در نتیجه حولسآنهابسه رلحتیبسرنمیشود که لیزامر
بوطب» نسبتسکانه به پاراز (عام(ی خل در سیستم عصبیمر کیپ اشد
مان عکس العمل انتخابی در سالمندان بسیار پیشتر از زمان عکس العمل ساده ست
چندین پژوهش OLS داده است سالمندانی که شیوه زندگی فعال را حفظ و دنبال می
. بيرى تنزل كمترى ديده مى شود
أسبير دو سو در سال 1418 از سالمندان فعال و غير فعال آزمون زمان عکس العمل ساده را به عمل آورد و در جنين نتيجه
کنند» در سرعت حرکتشان در
مردان فعال به اندازه مردان غیر فعال در مقایسه با جوانان کند تر نشده اند
فعال در مقایسه با جوانان به طور ملاحظه ای کند تر بودند.
کلیه سالمندان در مقایسه با جوانان دارای زمان عکس العمل انتخابی طولانی تری بودند ؛ اما فاصله بین جوانان و
سالمندان فعال کمتر از فاصله ی بین جوانان و سالمندان غیر فعال بود . این مطلب در مورد سالمندان زن نیز صادق است.
صفحه 24:
زمایش داستمن و همکارانش (1۹۸۹)
8 كونه نشين ۰ تا ۷۰ ساله برای آزمایش انتخاب نموده و در سه گروه قرار دادند و برنامه تمرینی
صفحه 25:
:نتيجه
78
كروم هاوفعا ليه طور معنودارلع يشر فت-[)
ادلشته لند ليكزجر كروم غیر فسعا لهسیشرفتیم لاحظه
كروهىكه تمريناتهوازعإنجام داده لندبه -©
. طور معنودار ييشرضتدياد ترىهلشته لند
صفحه 26:
رشد و تکامل حرکتی در طول عمر تالیف : کاتلین ام . هی وود
یاد گیری حرکتی و ابزاراز اصول تا تمرین تالیف : ریچارد ای اشمیت
درک رشد حرکتی در دوران مختلف زندگی . ترجمه عباس بهرام » محسن
شفیع زاده
رشد حرکتی . معصومه شجاعی
دیدگاه پردازش اطالعات
:استاد مربوطه
جناب آقای دکترمقدم
:ارائه دهنده
سید مجید قاضوی
دانشجوی کارشناسی ارشد تربیت بدنی
:مفاهیم
* دریافت اطالعات برای اجرای ماهرانه حرکت مهم است :برای مثال اگر ندانید ک دام
زاویه پر تاب موجب کسب مسافت بیشتر می شود ،چگونه می خواهید در پرتاب خ ود
موفق شوید ؟
* عدم آگاهی و دانش بازی همان قدر می توان د بازیکن را مح دود کن د ک ه نداش تن
قدرت عضالنی یا هماهنگی عصبی –عضالنی .تغییرات سنی بر فرآیند شناخت نیز تاثیر
دارد .رشد دستگاههای ادراکی – شناختی بر رشد فرد اثر می گذارد .
* می توان با استفاده از مدل های پردازش اطالعات ،فرآیند های ادراکی – شناختی را
مطالعه کرد.
* میزان اطالعات مفی دی ک ه فرد توان ایی پ ردازش آن را دارد .در دوره ی ک ودکی
افزایش می یابد و در دوره ی بزرگسالی به ح د بهین ه خ ود می رس د لیکن در دوره ی
پیری بروشنی کاهش می یابد.
دیدگاه پردازش اطالعات :
* در دیدگاه پردازش اطالعات پژوهشگران سعی می کنند
رفتار را بر اساس فرایند های ادراکی – شناختی توضیح
دهند .این دیدگاه بر اساس مدل کامپیوتر و مغز انسان طراحی
شده است و در سال 1970ظهور کرد و در بین متخصصان
روانشناسی رشد ،روانشناسی تجربی و یاد گیری حرکتی ،
طرفداران زیادی بدست آورد .
* رفتار گرایان به واسطه ی تاکید بر ارتباط محرک و پاسخ،
باز خورد و آگاهی از نتایج ،در دیدگاه پردازش اطالعات
تاثیر قابل توجهی گذاشتند .
* در این دیدگاه انسان قدم قدم و به طور زنجیره ای اطالعات
را همانند ماشین های چاپگر پردازش می کند .
درون داد
انسان
برون داد
مدلهای پردازش اطالعات
مدلهای پردازش اطالعات در مغز نح وه س یر اطالعات را در مراح ل
متنوع ادراکی – شناختی و رسیدن به تصمیم گیری پاسخ حرکتی الزم
توصیف می کنند .این ادراکی احراتی – ش ناختی و عوام ل ترکیب
کننده آنها بیشتر عملکردی هستند تا ساختاری ،یعنی اینکه این مراح ل
فرایند هایی را که به نظم می رسد در اجرای ماهرانه درگیرند مشخص
می کند .این عمل از روی ارزیابی منطقی در خصوص اینکه چه چ یز
باید مقدم بر یک پاسخ ماهرانه باشد یا فرآیند هایی که در تحقیقات ب ه
دست آمده اند انجام می شود .
مراحل ادراکی شناختی الزاما داللت بر مح ل یا مراکزی در سیس تم
عصبی نمی کند و طوری به تصویر کشیده می ش وند ک ه رواب ط آنها
نسبت به هم نشان داده شود .
تصویر مدل پردازش اطالعات (بر گرفته از از رات استاین )1977 ،
اندوزش اطالعاتي
دراز مدت و
كوتاه مدت حافظه
تشخيص
جهت
ظرفيت محدود كانال
تاخير گزينه
يكپارچه سازي
تجزيه و تحليل
طرحواره
انتخاب
رمزگذاري
فيلتر هاي انتخابي
ثبت حسي
گيرنده هاي حسي
اجراي پاسخ
نمايش
مقايسه كننده
بهره وری از یک مدل به منظور تحلیل پردازش اطالعات:
یک بازی کن بسکتبال را تصور کنید که می خواهد توپ را به یار خود
که به سرعت به طرف حلقه حریف می دود پاس ده د .گیرن ده های
حس ی پاس دهن ده ،محرکها را ب ه شرح ذی ل دریافت و آنها را ب ه
اطالعات عصبی مبدل می کند .
-1محرکهای جنبشی مربوط به وضعیت بدن و اندامهای پاس دهنده
-2امواج نوری ک ه نش ان دهن ده وض عیت و حرکت یاریتمی خ ود و
بازیکنان دیگر است.
-3امواج صوتی که توسط بازیکنان و تماشاچیان تولید می شود .
ظرفیت پردازش اطالعات :
*مراحل پردازش اطالعات در کانالی به وقوع می پیوندد که از
لحاظ ظرفیت محدود است یعنی فرد در هر لحظه می تواند با مقدار
محدودی اطالعات سرو کار داشته باشد و در غیر این صورت فرد با
مقدار زیادی از اطالعات سرو کار خواهد داشت و زمان زیادی
طول می کشد تا پاسخ مناسب را انتخاب و اجرا کند که البته ممکن
است در آن لحظه وضعیت تغییر کرده باشد
* تاخیر گزینه و یا اصالح حرکت زمانی است که پاسخ فرد آن
طوری که طراحی ذهنی شده است به مرحله اجرا در نیامده باشد و
زمان اجرای آن الاقل 500هزارم ثانیه طول بکشد.
باز خورد درونی و بیرونی :
اطالعات مربوط به پاسخ در حال اجرا را باز خورد درونی (ذاتی) گویند.
اظالعاتی که در حین یا بعد از اجرای پاسخ به دست می آید را باز خورد بیرونی
(افزوده) گویند .
باز خورد درونی و بیرونی اطالعات اضافی هستند که وارد سیستم خواهند شد .
باز خورد به هر گونه خبر حسی در باره ی حرکت گویند (نه فقط خطا)
باز خورد بیرونی بیشتر از باز خورد درونی است چون بعد از اجرای پاسخ به دست می
آید .
پردازش اطالعات در دوره ی کودکی :
به نظر می رسد کودکان نسبت به بزرگان قابلیت کمتری در
شناسایی محرکهای مربوط و مناسب در میدان دید ،توجه
دارند یافته های اسمیت ِ ،کملر و آرونفرید (:)1975
-1کودکان در سنین 5و 6سالگی در یک صحنه نمایش
حرکتی به هر دو گروه از محرکها یعنی محرکهای مرتبط و نا
مرتبط با موضوع توجه می کنند .
-2کودکان 7تا 8ساله و 10تا 11ساله بیشتر توجه خود را
معطوف به محرک های مربوط به موضوع می کنند و گاهی
به طور تصادفی محرکها نا مرتبط را بر می گزیند .
-3کودکان تا سن 12سالگی همچنان به نظر می رسد که به
محرک های شنوایی در مقایسه با محرک های بینایی بیشتر
اعتنا می کنند و بخشی از توجه خود را از اطالعات بصری باز
.می دارند
راس در سال 1976رشد توجه در سه مرحله را مطرح می کند :
اطفال در صحنه نمایش بدون در نظر گرفتن سایر محرک ها تنها
به یک محرک توجه می کنند که آن را شیوه ((فرا انحصاری))
گویند.
کودکان بزرگتر پیش از دوره ی نوجوانی ( بعد از دوره ی فرا
انحضاری ) به بروز بسیاری از محرک ها توجه پیدا می کنند که
برخی از آنها نیز با کار مورد نظر ارتباطی ندارند .
توجه برگزیده نوعا در حدود 12سالگی کامل می شود به طوریکه
نو جوان می تواند ،حتی در صحنه های پیچیده توجه خود را به
محرک های مربوط متمرکز کند .
مراحل پردازش اطالعات :
-1مرحله شناسایی محرک :یک مرحله ی حسی است که
در آن اطالعات در یافت شده از محیط بوسیله منابع
مختلفی ماننده بینایی ،شنوایی ،المسه ،گیرنده های
حرکتی و بویایی تجزیه و تحلیل می شوند .
-2مرحله گزینش پاسخ :این مرحله وقتی شروع می شود
می شود که اطالعات الزم در باره ماهیت محرک محیطی
از مرحله قبلی فراهم شده باشد .
-3برنامه ریزی پاسخ :این مرحله بال فاصله بعد از
تصمیم گیری در باره نوع حرکت آغاز می شود .
ویژگی های مراحل پردازش اطالعات:
ویژگی
مرحله شناسای
محرک
مرحله گزینش پاسخ
مرحله برنامه ریزی
پاسخ
وظیفه مرحله
شناسایی محرک
گزینش پاسخ
اثر تعدد محرک و
پاسخ
جزئی
زیاد
سازماندهی و آغاز
عمل
خیر
نوع پردازش
موازی
موازی و زنجیره ای
زنجیره ای
نیاز به توجه
خیر
گاهی
بله
باریکی ادراکی:
یکی از تغییرات مهم در پردازش اطالعات با سطح انگیختگی زیاد است
حوزه دید کوچک
حفره ديد كوچك
تمرکز زیاد
بر انگیختگی بسیار
بار یکی ادراکی
.باریکی ادراکی تا زمانیکه محرک غیر منتظره ای ٌر خ ندهد قابل قبول است
توجه به محرکها در سنین متفاوت احتماال مربوط به
عوامل ذیل است :
-1تجربه فرد
-2افزایش ظرفیت محدود کانال پردازش
-3پیشرفت قابلیت کودکی در زمینه بهم آمیختگی
و وحدت اطالعاتی دریافتی از دستگاه های حسی
-4پیشرفت در فرایند های کنترل حافظه
-5رشد طرحواره پیشرفته و رشد زیر برنامه ها
محدودیت در توانایی پردازش اطالعات :
اگر اطالعات رسیده بیش از توانایی پردازش
باشد ،آن اطالعات از دست خواهد رفت .
به نظر می رسد که توجه یک پدیده طولی است
که در آن تمرکز روی یک موضوع و سپس روی
موضوع دیگر معطوف خواهد شد .اگر مقد ور
باشد می توان توجه را در یک زمان روی دو
موضوع متمرکز کرد.
اجراي ضعيف تكليف حركتي ثانويه
اجراي خوب تكليف حركتي ثانويه
باقيمانده توجه براي
تكليف حركتي ثانوي
توجه مورد نياز براي تكليف
حركتي پيچيده اصلي
توجه مورد نياز براي تكليف
حركتي ساده و اصلي
نتیجه :موقعی که تکلیف اولیه پیچیده تر است ،مقدار توجهی که برای تکلیف حرکتی ثانوی باقی
می ماند کمتر است .
:کاربرد طرحواره
اجرا کننده گانی که دارای طر حواره یا برنامه های کلی اجرای*
یک پاخ هستند عضالتی را که باید منقبض شوند و ترتیب
.مشارکت ،نیرو و الگو زمانی آنها را مشخص می کنند
مدل پردازش اطالعات شامل طرحواره یا برنامه های کلی*
.اجرای یک پاسخ است
کودکان داری تجارب محدودی هستند ،لذا طرحواره متمرکز *
آنان به اندازه طرحواره های بزرگان دقیق و قدرتمند نیست تا
بتوانید آنها را با شرایط و موقعیت ها اولیه تطبیق دهند و
.سازگار کنند
کودکان چنانچه در تمرین مهارت ها ،شرایط اولیه متنوعی را *
تمرین کنند و خود را به وضعیت یکسان و نسبتا ثابت محدود
.نسازند بیشتر فایده می برند
مثال :
گروه اول
تمرین توپ به باال از ارتفاع 90سانتی متری
)تمرین ثابت(
گروه دوم
تمرین پرتاب توپ به باال از ارتفاع 60
و 120سانتی متری (تمرین متنوع)
:نتیجه
.گروه دوم نسبت به گروه اول در آزمون خود نتیجه بهتری می گرفتند
.البته این مزیت مربو ط به مهارتهایی می شود که به طور متفاوت و متنوع تمرین شده اند
:کنترل عصبی – عضالنی
به نظر می رسد مرحله کنترل عصبی – عضالنی حرکات به هنگام تولد هنوز کامل عملکرد ندارد و
تحت تاثیر فر آیند رشد است .احتمال دارد که این جنبه از اجرا به رشد طرحواره پاسخهای پیشرفته
وابسته باشد ،لذا تنوع در فراوانی تجارب حرکتی برای کودکان در مورد پاالیش عصبی -عضالنی
.از اعتبار زیادی بر خوردار است
»:ویلبامز ( )1981در زمینه کنترل عصبی عضالنی دو تغییر عمده مربوط به سن را شناسایی کرد
الف) تغییر پاالیش تولید نیرو :وقتی کودکان سعی می کنند وضعیت های مختلف بدن را در حالت
تعادل نگه دارند نیروی بیشتر از حد الزم و حتی در پاره ای از اوقات
عضالنی بیشتری را در مقایسه با بزرگساالن ما هر بکار می گیرند
ب) منع انقباص عضالنی :گروه عضالت مخالف پیش از لحظه انقباض عضالت اصلی باید از
انقباض شدن منع گردند
.
:سرعت پردازش اطالعات
.سرعت پردازش اطالعات نیز همواره با بالیدگی و بلوغ کودکان افزایش می یابد
.سرعت گزینش پاسخهای حركتي ،تابع سن است
کالرك ()1982
دكمه سمت چپ
دكمه سمت راست
دكمه سمت چپ
چراغ سمت راست
چراغ سمت چپ
چراغ سمت چپ
دكمه سمت راست
چراغ سمت راست
:نتیجه
.سازگاری فضایی در گزینش پاسخ موثر است 1-
زمان پردازش در گروهای باالتر سنی در وضعیت ناسازگار کاهش 2-
.می یابد
عوامل مرکزی از قبیل توجه ،حافظه و گزینش پاسخ در آهسته بودن *
سرعت پردازش در کودکان اثر می گذارد
عوامل محیطی مانند سرعت هدایت تکانه های عصبی در شاخه های *
عصبی محیطی اثر قابل توجهی بر تفاوت سرعت بین کودکان و بزرگان
.ندارد
:پردازش اطالعات در سالمندان
سالمندان نیز مشابه با کودکان محدودیت هایی در پردازش اطالعات دارند که به نظر می رسد به فرایند های مرکزی
باشد
:سالمندان در اجرای مهارت ها در تمامی موارد تنزل نمی کنند
.تغییرات حاصل در اجرای اعمال مجرد و منقطع که از قبل برنامه ریزی شده اند بسیار جزئی است
.وقتی سرعت حرکت مهم باشد سالمندان تنزل زیادی اجرا نشان می دهند
سالمندان در فراگیری مهارتهای جدید (ذهنی و حرکتی ) کند تر از جوانان خواهند بود زیرا برای یادگیری موضوع*
.نیاز به تکرار های بیشتری دارند
.سالمندان مهارتهایی که در کودکی آموخته اند بخوبی تا پیری نگه می دارند*
عوامل مربوط به توجه نیز در محدودیتهای اجرایی سالمندان نقش مهمی را ایفا می کند .بسیاری از سالمندان به*
محرکهای مهم به اندازه دوره جوانی توجه ندارند و در نتیجه حواس آن ها به راحتی پرت می شود که این امر ممکن
.است مربوط به نسبت تکانه به پارازیت (عامل مخل) در سیستم عصبی مرکزی باشد
.زمان عکس العمل انتخابی در سالمندان بسیار بیشتر از زمان عکس العمل ساده است
چندین پژوهش نشان داده است سالمندانی که شیوه زندگی فعال را حفظ و دنبال می کنند ،در سرعت حرکتشان در
.پیری تنزل کمتری دیده می شود
اسپیر دو سو در سال 1975از سالمندان فعال و غیر فعال آزمون زمان عکس العمل ساده را به عمل آورد و در چنین نتیجه
:گرفت
.مردان فعال به اندازه مردان غیر فعال در مقایسه با جوانان کند تر نشده اند
.سالمندان غیر فعال در مقایسه با جوانان به طور مالحظه ای کند تر بودند
کلیه سالمندان در مقایسه با جوانان دارای زمان عکس العمل انتخابی طوالنی تری بودند ،اما فاصله بین جوانان و
.سالمندان فعال کمتر از فاصله ی بین جوانان و سالمندان غیر فعال بود .این مطلب در مورد سالمندان زن نیز صادق است
:آزمایش داستمن و همکارانش ()1989
آنها سالمندان گونه نشین 50تا 70ساله برای آزمایش انتخاب نموده و در سه گروه قرار دادند و برنامه
:تمرینی 4ماهه شرح زیر را اجرا نمودند
گروه اول :تمرینات هوازی
گروه دوم :تمرینات قدرتی و انعطاف پذیری
گروه سوم :سالمندان بدون تمرین و فعالیت
80
70
60
شروع فصل
50
پايان فصل
40
30
20
10
0
3rd Qt r
2n d Qt r
1s t Qt r
:نتیجه
گروه های فعال به طور معنی دارای پیشرفت داشته 1-
.اند .لیکن در گروه غیر فعال پیشرفتی مالحظه نشد
گروهی که تمرینات هوازی انجام داده اند به طور 2-
.معنی دار پیشرفت زیاد تری داشته اند
:منابع
رشد و تکامل حرکتی در طول عمر تالیف :کاتلین ام .هی وود
یاد گیری حرکتی و ابزاراز اصول تا تمرین تالیف :ریچارد ای اشمیت
درک رشد حرکتی در دوران مختلف زندگی ترجمه عباس بهرام ،محسن
شفیع زاده
معصومه شجاعی
رشد حرکتی