pardazeshe_ettelaat_dar_ensan

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “پردازش اطلاعات در انسان”

پردازش اطلاعات در انسان

اسلاید 1: دیدگاه پردازش اطلاعات استاد مربوطه: جناب آقای دکترمقدم ارائه دهنده: سید مجید قاضویدانشجوی کارشناسی ارشد تربیت بدنی

اسلاید 2: مفاهیم:* دریافت اطلاعات برای اجرای ماهرانه حرکت مهم است : برای مثال اگر ندانید کدام زاویه پر تاب موجب کسب مسافت بیشتر می شود ، چگونه می خواهید در پرتاب خود موفق شوید ؟* عدم آگاهی و دانش بازی همان قدر می تواند بازیکن را محدود کند که نداشتن قدرت عضلانی یا هماهنگی عصبی –عضلانی. تغییرات سنی بر فرآیند شناخت نیز تاثیر دارد . رشد دستگاههای ادراکی – شناختی بر رشد فرد اثر می گذارد .* می توان با استفاده از مدل های پردازش اطلاعات ، فرآیند های ادراکی – شناختی را مطالعه کرد.* میزان اطلاعات مفیدی که فرد توانایی پردازش آن را دارد . در دوره ی کودکی افزایش می یابد و در دوره ی بزرگسالی به حد بهینه خود می رسد لیکن در دوره ی پیری بروشنی کاهش می یابد.

اسلاید 3: دیدگاه پردازش اطلاعات : *در دیدگاه پردازش اطلاعات پژوهشگران سعی می کنند رفتار را بر اساس فرایند های ادراکی – شناختی توضیح دهند . این دیدگاه بر اساس مدل کامپیوتر و مغز انسان طراحی شده است و در سال 1970 ظهور کرد و در بین متخصصان روانشناسی رشد ، روانشناسی تجربی و یاد گیری حرکتی ، طرفداران زیادی بدست آورد . * رفتار گرایان به واسطه ی تاکید بر ارتباط محرک و پاسخ، باز خورد و آگاهی از نتایج ، در دیدگاه پردازش اطلاعات تاثیر قابل توجهی گذاشتند . * در این دیدگاه انسان قدم قدم و به طور زنجیره ای اطلاعات را همانند ماشین های چاپگر پردازش می کند .

اسلاید 4: درون داد انسانبرون داد

اسلاید 5: مدلهای پردازش اطلاعات

اسلاید 6: مدلهای پردازش اطلاعات در مغز نحوه سیر اطلاعات را در مراحل متنوع ادراکی – شناختی و رسیدن به تصمیم گیری پاسخ حرکتی لازم توصیف می کنند . این ادراکی احراتی – شناختی و عوامل ترکیب کننده آنها بیشتر عملکردی هستند تا ساختاری ، یعنی اینکه این مراحل فرایند هایی را که به نظم می رسد در اجرای ماهرانه درگیرند مشخص می کند . این عمل از روی ارزیابی منطقی در خصوص اینکه چه چیز باید مقدم بر یک پاسخ ماهرانه باشد یا فرآیند هایی که در تحقیقات به دست آمده اند انجام می شود .مراحل ادراکی شناختی الزاما دلالت بر محل یا مراکزی در سیستم عصبی نمی کند و طوری به تصویر کشیده می شوند که روابط آنها نسبت به هم نشان داده شود .

اسلاید 7: تشخيص جهتاندوزش اطلاعاتيدراز مدت و كوتاه مدت حافظهمقايسه كنندهاجراي پاسخظرفيت محدود كانالتاخير گزينهيكپارچه سازي تجزيه و تحليل طرحواره انتخابرمزگذاريفيلتر هاي انتخابي ثبت حسيگيرنده هاي حسينمايشتصویر مدل پردازش اطلاعات (بر گرفته از از رات استاین ، 1977)

اسلاید 8: بهره وری از یک مدل به منظور تحلیل پردازش اطلاعات:یک بازی کن بسکتبال را تصور کنید که می خواهد توپ را به یار خود که به سرعت به طرف حلقه حریف می دود پاس دهد . گیرنده های حسی پاس دهنده ، محرکها را به شرح ذیل دریافت و آنها را به اطلاعات عصبی مبدل می کند .1- محرکهای جنبشی مربوط به وضعیت بدن و اندامهای پاس دهنده 2- امواج نوری که نشان دهنده وضعیت و حرکت یاریتمی خود و بازیکنان دیگر است.3- امواج صوتی که توسط بازیکنان و تماشاچیان تولید می شود .

اسلاید 9: ظرفیت پردازش اطلاعات : *مراحل پردازش اطلاعات در کانالی به وقوع می پیوندد که از لحاظ ظرفیت محدود است یعنی فرد در هر لحظه می تواند با مقدار محدودی اطلاعات سرو کار داشته باشد و در غیر این صورت فرد با مقدار زیادی از اطلاعات سرو کار خواهد داشت و زمان زیادی طول می کشد تا پاسخ مناسب را انتخاب و اجرا کند که البته ممکن است در آن لحظه وضعیت تغییر کرده باشد * تاخیر گزینه و یا اصلاح حرکت زمانی است که پاسخ فرد آن طوری که طراحی ذهنی شده است به مرحله اجرا در نیامده باشد و زمان اجرای آن لااقل 500 هزارم ثانیه طول بکشد.

اسلاید 10: باز خورد درونی و بیرونی :اطلاعات مربوط به پاسخ در حال اجرا را باز خورد درونی (ذاتی) گویند.اظلاعاتی که در حین یا بعد از اجرای پاسخ به دست می آید را باز خورد بیرونی (افزوده) گویند .باز خورد درونی و بیرونی اطلاعات اضافی هستند که وارد سیستم خواهند شد .باز خورد به هر گونه خبر حسی در باره ی حرکت گویند (نه فقط خطا)باز خورد بیرونی بیشتر از باز خورد درونی است چون بعد از اجرای پاسخ به دست می آید .

اسلاید 11: پردازش اطلاعات در دوره ی کودکی : به نظر می رسد کودکان نسبت به بزرگان قابلیت کمتری در شناسایی محرکهای مربوط و مناسب در میدان دید ، توجه دارند یافته های اسمیت ، کِملر و آرونفرید (1975): 1-کودکان در سنین 5 و 6 سالگی در یک صحنه نمایش حرکتی به هر دو گروه از محرکها یعنی محرکهای مرتبط و نا مرتبط با موضوع توجه می کنند . 2- کودکان 7 تا 8 ساله و 10 تا 11 ساله بیشتر توجه خود را معطوف به محرک های مربوط به موضوع می کنند و گاهی به طور تصادفی محرکها نا مرتبط را بر می گزیند . 3- کودکان تا سن 12 سالگی همچنان به نظر می رسد که به محرک های شنوایی در مقایسه با محرک های بینایی بیشتر اعتنا می کنند و بخشی از توجه خود را از اطلاعات بصری باز می دارند .

اسلاید 12: راس در سال 1976 رشد توجه در سه مرحله را مطرح می کند :اطفال در صحنه نمایش بدون در نظر گرفتن سایر محرک ها تنها به یک محرک توجه می کنند که آن را شیوه ((فرا انحصاری)) گویند.کودکان بزرگتر پیش از دوره ی نوجوانی ( بعد از دوره ی فرا انحضاری ) به بروز بسیاری از محرک ها توجه پیدا می کنند که برخی از آنها نیز با کار مورد نظر ارتباطی ندارند .توجه برگزیده نوعا در حدود 12 سالگی کامل می شود به طوریکه نو جوان می تواند ، حتی در صحنه های پیچیده توجه خود را به محرک های مربوط متمرکز کند .

اسلاید 13: مراحل پردازش اطلاعات : 1- مرحله شناسایی محرک : یک مرحله ی حسی است که در آن اطلاعات در یافت شده از محیط بوسیله منابع مختلفی ماننده بینایی ، شنوایی ، لامسه ، گیرنده های حرکتی و بویایی تجزیه و تحلیل می شوند . 2- مرحله گزینش پاسخ : این مرحله وقتی شروع می شود می شود که اطلاعات لازم در باره ماهیت محرک محیطی از مرحله قبلی فراهم شده باشد . 3- برنامه ریزی پاسخ : این مرحله بلا فاصله بعد از تصمیم گیری در باره نوع حرکت آغاز می شود .

اسلاید 14: ویژگی های مراحل پردازش اطلاعات:

اسلاید 15: باریکی ادراکی:یکی از تغییرات مهم در پردازش اطلاعات با سطح انگیختگی زیاد است حوزه دید کوچکتمرکز زیادبر انگیختگی بسیار باریکی ادراکی تا زمانیکه محرک غیر منتظره ای رٌخ ندهد قابل قبول است. بار یکی ادراکیحفره ديد كوچك

اسلاید 16: توجه به محرکها در سنین متفاوت احتمالا مربوط به عوامل ذیل است :1- تجربه فرد2- افزایش ظرفیت محدود کانال پردازش3- پیشرفت قابلیت کودکی در زمینه بهم آمیختگی و وحدت اطلاعاتی دریافتی از دستگاه های حسی4- پیشرفت در فرایند های کنترل حافظه 5- رشد طرحواره پیشرفته و رشد زیر برنامه ها

اسلاید 17: محدودیت در توانایی پردازش اطلاعات : اگر اطلاعات رسیده بیش از توانایی پردازش باشد ، آن اطلاعات از دست خواهد رفت . به نظر می رسد که توجه یک پدیده طولی است که در آن تمرکز روی یک موضوع و سپس روی موضوع دیگر معطوف خواهد شد . اگر مقد ور باشد می توان توجه را در یک زمان روی دو موضوع متمرکز کرد.

اسلاید 18: باقيمانده توجه براي تكليف حركتي ثانويتوجه مورد نياز براي تكليف حركتي ساده و اصلياجراي خوب تكليف حركتي ثانويهاجراي ضعيف تكليف حركتي ثانويهتوجه مورد نياز براي تكليف حركتي پيچيده اصلينتیجه : موقعی که تکلیف اولیه پیچیده تر است ، مقدار توجهی که برای تکلیف حرکتی ثانوی باقی می ماند کمتر است .

اسلاید 19: کاربرد طرحواره :*اجرا کننده گانی که دارای طر حواره یا برنامه های کلی اجرای یک پاخ هستند عضلاتی را که باید منقبض شوند و ترتیب مشارکت ، نیرو و الگو زمانی آنها را مشخص می کنند .*مدل پردازش اطلاعات شامل طرحواره یا برنامه های کلی اجرای یک پاسخ است .* کودکان داری تجارب محدودی هستند ، لذا طرحواره متمرکز آنان به اندازه طرحواره های بزرگان دقیق و قدرتمند نیست تا بتوانید آنها را با شرایط و موقعیت ها اولیه تطبیق دهند و سازگار کنند .* کودکان چنانچه در تمرین مهارت ها ، شرایط اولیه متنوعی را تمرین کنند و خود را به وضعیت یکسان و نسبتا ثابت محدود نسازند بیشتر فایده می برند .

اسلاید 20: مثال : گروه اول گروه دوم تمرین توپ به بالا از ارتفاع 90 سانتی متری (تمرین ثابت)تمرین پرتاب توپ به بالا از ارتفاع 60 و 120 سانتی متری (تمرین متنوع)نتیجه :گروه دوم نسبت به گروه اول در آزمون خود نتیجه بهتری می گرفتند . البته این مزیت مربو ط به مهارتهایی می شود که به طور متفاوت و متنوع تمرین شده اند .

اسلاید 21: کنترل عصبی – عضلانی:به نظر می رسد مرحله کنترل عصبی – عضلانی حرکات به هنگام تولد هنوز کامل عملکرد ندارد و تحت تاثیر فر آیند رشد است . احتمال دارد که این جنبه از اجرا به رشد طرحواره پاسخهای پیشرفته وابسته باشد ، لذا تنوع در فراوانی تجارب حرکتی برای کودکان در مورد پالایش عصبی - عضلانی از اعتبار زیادی بر خوردار است .ویلبامز (1981) در زمینه کنترل عصبی عضلانی دو تغییر عمده مربوط به سن را شناسایی کرد »:الف) تغییر پالایش تولید نیرو : وقتی کودکان سعی می کنند وضعیت های مختلف بدن را در حالت تعادل نگه دارند نیروی بیشتر از حد لازم و حتی در پاره ای از اوقات عضلانی بیشتری را در مقایسه با بزرگسالان ما هر بکار می گیرند ب) منع انقباص عضلانی : گروه عضلات مخالف پیش از لحظه انقباض عضلات اصلی باید از انقباض شدن منع گردند.

اسلاید 22: سرعت پردازش اطلاعات :سرعت پردازش اطلاعات نیز همواره با بالیدگی و بلوغ کودکان افزایش می یابد .سرعت گزینش پاسخهای حركتي ، تابع سن است .کلارك (1982)دكمه سمت راستدكمه سمت چپچراغ سمت راستدكمه سمت راستچراغ سمت چپدكمه سمت چپچراغ سمت چپچراغ سمت راستنتیجه : 1- سازگاری فضایی در گزینش پاسخ موثر است .2- زمان پردازش در گروهای بالاتر سنی در وضعیت ناسازگار کاهش می یابد.* عوامل مرکزی از قبیل توجه ، حافظه و گزینش پاسخ در آهسته بودن سرعت پردازش در کودکان اثر می گذارد * عوامل محیطی مانند سرعت هدایت تکانه های عصبی در شاخه های عصبی محیطی اثر قابل توجهی بر تفاوت سرعت بین کودکان و بزرگان ندارد .

اسلاید 23: پردازش اطلاعات در سالمندان :سالمندان نیز مشابه با کودکان محدودیت هایی در پردازش اطلاعات دارند که به نظر می رسد به فرایند های مرکزی باشد سالمندان در اجرای مهارت ها در تمامی موارد تنزل نمی کنند : تغییرات حاصل در اجرای اعمال مجرد و منقطع که از قبل برنامه ریزی شده اند بسیار جزئی است .وقتی سرعت حرکت مهم باشد سالمندان تنزل زیادی اجرا نشان می دهند .*سالمندان در فراگیری مهارتهای جدید (ذهنی و حرکتی ) کند تر از جوانان خواهند بود زیرا برای یادگیری موضوع نیاز به تکرار های بیشتری دارند .*سالمندان مهارتهایی که در کودکی آموخته اند بخوبی تا پیری نگه می دارند .*عوامل مربوط به توجه نیز در محدودیتهای اجرایی سالمندان نقش مهمی را ایفا می کند . بسیاری از سالمندان به محرکهای مهم به اندازه دوره جوانی توجه ندارند و در نتیجه حواس آن ها به راحتی پرت می شود که این امر ممکن است مربوط به نسبت تکانه به پارازیت (عامل مخل) در سیستم عصبی مرکزی باشد.زمان عکس العمل انتخابی در سالمندان بسیار بیشتر از زمان عکس العمل ساده است .چندین پژوهش نشان داده است سالمندانی که شیوه زندگی فعال را حفظ و دنبال می کنند ، در سرعت حرکتشان در پیری تنزل کمتری دیده می شود .اسپیر دو سو در سال 1975 از سالمندان فعال و غیر فعال آزمون زمان عکس العمل ساده را به عمل آورد و در چنین نتیجه گرفت : مردان فعال به اندازه مردان غیر فعال در مقایسه با جوانان کند تر نشده اند .سالمندان غیر فعال در مقایسه با جوانان به طور ملاحظه ای کند تر بودند .کلیه سالمندان در مقایسه با جوانان دارای زمان عکس العمل انتخابی طولانی تری بودند ، اما فاصله بین جوانان و سالمندان فعال کمتر از فاصله ی بین جوانان و سالمندان غیر فعال بود . این مطلب در مورد سالمندان زن نیز صادق است .

اسلاید 24: آزمایش داستمن و همکارانش (1989):آنها سالمندان گونه نشین 50 تا 70 ساله برای آزمایش انتخاب نموده و در سه گروه قرار دادند و برنامه تمرینی 4 ماهه شرح زیر را اجرا نمودند :گروه اول: تمرینات هوازی گروه دوم : تمرینات قدرتی و انعطاف پذیریگروه سوم : سالمندان بدون تمرین و فعالیت شروع فصلپايان فصل

اسلاید 25: نتیجه:1- گروه های فعال به طور معنی دارای پیشرفت داشته اند. لیکن در گروه غیر فعال پیشرفتی ملاحظه نشد .2- گروهی که تمرینات هوازی انجام داده اند به طور معنی دار پیشرفت زیاد تری داشته اند .

اسلاید 26: منابع :رشد و تکامل حرکتی در طول عمر تالیف : کاتلین ام . هی وود یاد گیری حرکتی و ابزاراز اصول تا تمرین تالیف : ریچارد ای اشمیت درک رشد حرکتی در دوران مختلف زندگی ترجمه عباس بهرام ، محسن شفیع زاده رشد حرکتی معصومه شجاعی

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید