علوم مهندسیمهندسی شهرسازی

پروژه شناخت فضا

صفحه 1:
پروژه شناخت فضا © ي1- معرفى موقعيت فضأ در جوزه فرآدست‌نبا تسه * -تشريح دسترسى ها به فضا روى نقشه © 2- ممرفى #النة:قضا * - نقشه سه بعدى فضا براى معرفى موقعيت ارتفاعى (ايزومتريك كلى) معرفیجدازه ( کلیاتجدارم:سلنامل«خط آسنعان: خط پایه: عاسبات ,مصالع؛ رنگ :بازشوهاء 5تفرفی کفت:فضا (نحوهعفسیم کتتضاله ورگ * معرفی عناصر مستقر در فضا به صورت نقشه ( و عکس ازجزئیات عناصر) © 3 -معرفی فعالیتها با نقشه و معرفی جزئیات رفتارها با عکس همراه با مکان دقیق وقوع رفتار روی نقشه <معرفی کیفیتهای فضائی به صورت عکس - کیفیتهای عناصر(تنش, شدت و...) کیفیتهای کلی: زابطه:بینعتاضر (تعأذل :و جناسپ» ون * كيفيتهاى رابطه بین یک عنصر با بقیه عناصر(تاکید .مزیت ...)

صفحه 2:

صفحه 3:

صفحه 4:

صفحه 5:

صفحه 6:
۱ ne ‏تحول فضای رز‎ ۳ ‏ی ن باستان فد‎ روم باستا 2 ‎i‏ ‏*فرون 2 ~ و ‎yl las‏ ۳ 0 یکی- گوتیک) *مدرن( نوكرائى) بی

صفحه 7:
يونان © مطرح شدن ايده ‎ar ees‏ دموکراسی ‎oe‏ پولیسهای یونان مو: ۱ مفهو دیک به مفهوم ود ی نخستین ار جام پونان ,باعث خلق فضای شهری شد. ‎cals‏ معتدل خا ص يونان به كستروش اين ايده (فضاى عی در شهر] یاری میرساند.(جیمز موریس) ؟ویژگی فضای شهری یونانی (آگورا) 19 فضاهای شهری در دورء اول دارای شکلی كاملا ارگانیک و مطابق با رشد طبیعر شود يودع اند ولحي ره بعدى رشد شهرنشيزي در بونان و أب يجاد شهرها ی با الکوی هیپودا ميك به شكاهائى 5 با العوى هببوداميك به شكلهائى كامل! شیر قابل

صفحه 8:
“آكورا قلب ‎orig‏ رت .و مركز تمامى ى شهر بوده *براى يوناني زتدى خصوصى در مرحله دوم أهميت قرار داشته است *یونانیها به فعالیتها ‎La silyl lala‏ همیت بیشتری میدآدند وشکل آگورا در درجه دوم اهميت قرار داشته 4 *مكان آگورا در شهرهای اولیه در جائی عن اکروپوله و دروازه شهر قرار داشت و در الگوی حی شده در مرکز فیزیکی شهر و در شهرهای بندری در نزدیکی بندر قرار داشت.

صفحه 9:

صفحه 10:

صفحه 11:

صفحه 12:
eaten

صفحه 13:
13 Keramatios اه 0 ‘tate prison

صفحه 14:
۱۷ 1 ۸۸ ین ‎Sth Renan HE BCE‏ >

صفحه 15:

صفحه 16:
1 6), ’ ‏سالاد‎ sg

صفحه 17:
Humey Hill Sacred Way tus-Didyma)

صفحه 18:
روم 2° م باستان يى كر امسا بوده که با یک سازمان ظامی ویژه رز فته است . * توان مهندسی در تمدن رو سی نسبت به تمدن يونان داشت و با 3 رح و آتکا به فرهنگ مدن بونان داشت و با نگ كك كك م خلق كنند . * شهرهای رومی خعمولا بانطرخ هندسنی افتاندارد وشادی آق vena ؟ ساختار کلی شهر رومی از دمح اصلب عمود رهم با نامهای" (دکومانوری او میشده که مسکونی منظم (به ت ‎Secale‏ لا) در کنار ایندو ‎alse‏ ‏فته اند 3 0 که کر شتا ای اصلی شهر مانتد معبد و آمفی تثاتر. حمام در ارتباط با فوروم و در هر جداره فوروم شکل می گیرد. ۴در شهرهای مهم تر مانند روم فورومهای متعددی ایجاد میشود.

صفحه 19:
*برای رومیان شکل فضای شهری و وجود نظم ‎Jb‏ خوانش و تعین فضائی آهمیت داشته 3 معمولا وش رومی و فضاهای وابسته به ان با أن ثی مشخص و معمولا هندسی تعريف ميش ده است. © معمولا دو نوع انتظام فضائى قابل تشخيص در شهر رومى وجود دارد: ©6- فضاها منظم ولى همكنارى فضاها بدون نظم قاطع ۱ ©- فضاها منظم و همكنارى آنها هم كاملا منظم

صفحه 20:

صفحه 21:

صفحه 22:

صفحه 23:

صفحه 24:

صفحه 25:

صفحه 26:
فرون وسطی(دوره تاریکی- * در اين دوره شهرهای اروپائی براساس منشا بيدايش به ينج دسته تقسيم ميشو: 1) شهرهای زومی قديمى كه تعدادى از آنها:در هقابل متروق شدن مقاومت کردند. 2) باروهای نظامی که به تدریج به نهادهای اجتماعی تبدیل 3) رز کی که بر اثر رشد و رونق 7 اجتماعی مکان مازاد محصولات کشا رز ی ایجاد شدند.85لا(ایده اوا رى بسيارى از شهرهاى ارويائى ازین ‎oe,‏ ست 4) باستیدها(شهرهای نظامی که برای کنترل قلمروهاى مپراتوری در فرانسه و آنگلستان در دوره امپرآتوری ایجاد شدند) 5( شهرهای ‎vio‏ که توسط فئودال برای کنترل محدوده خویش و با الگوی تقریبا منظم ایجاد میشده است.

صفحه 27:
۴دراین دوره با از هم پاشیده شدن امپراتوری ۳ غربى و هجوم قبايل وحشى هون , بلغار و به تمدن رومى, شهرنشينى وتوليد فضا شهری دچار سکون شد واز قرن 5 تا اواخر قرن نهم شهرنشینی در محاق فرو رفت و به تدریج الگوی جدیدی از سازمان زیستی مبتنی برکشاورزی به شیوه فئودالیسم در اروپا شکل گرفت که براساس آن و فثودال و مالکیت زمین ‎ogi g aca! gitiy dye‏ برداری از زمین را در اختیار داشتند. ‎ree‏ مانند لرد,بارون, کنت و دوک براساس زمین تعریف ميشدند.

صفحه 28:
* سازندگان شهرهای قرون وسطی پیش فرض خاصی در مورد شکل شهر نداشتند(موریس). © فضاهاى * ويزكيهاى فضاهاى شهرى دوره قرون وسطی: ‎a‏ انر دفاع در أن بسيار اهميت دارد (وجود بارو و دروازه ورودى شهر). ‏7 بازار تجاری ویژگی تمام شهرهای قرون وسطائیست و وجود یک محورکه این بازار را در تمامی شهر میپراکند ودر واقع پرده از ین حقیقت که تمام شهرهای قرون وسطی با هر فرمی و شکلی مراکز تولید وتجارت مستقل از فئودال:بوده اندبر میدازد: ‎“ental ‏در عفام زهوار سعا تیاده د بوزه‎ CAG ‏4) این محورها در امتداد خویش معمولا در مرکز شهر به فضای باز مرکزی شهر که مکان تجمع گیلدها(اصناف) و فعالیتهای اداری شهر بوده است وصحن کلیسا منتهی میشده است. ‏5) شهرهای قرون وسطی بسیار متراکم بوده اند. 6 قفرم بس بسیاری زاین فضاها نامنظم بوده است و با هندسه کاملا ‎col‏ تدرنقى ذو على ر مان شکل می گرفته است.(به یر ارسذامت ار شهر مالف :]ا سیقه ظاهی زد گروه اند ‎

صفحه 29:

صفحه 30:

صفحه 31:

صفحه 32:

صفحه 33:
رنسانس ؟ رنسانس به معنای تجدید حیات و از نو متولد شدن است و کنایه ای است از تولد دوباره تمدن غرب با نگاه به شته خود در یونان و روم. * اصل کلی در شهرسازی و تولید فضای شهری رنسانس: 1) سیستم حصار بندی 2) باززنده سازی بخشهائی از شهربا ایجاد فضای عمومی جديد 3) بازسازی شهرهای موجود و نظم بخشيدن به فضاهاى ان 4) توجه بيشتر به فعاليت مسكونى و افزايش تراكم نى شهر 5) طراحى بناهاى جديد در شهرها و نوشهرها

صفحه 34:
#ایده های نظم دهنده به شهر دردوره رنسانس 8-خیابان اضلی فستفیم(که از یک سو به بوده ساختمانی در مرکز و از سوی دیگر ‎a‏ جاده های بیرون شهر منتهى میشود از ابداعات ریشانتتی استتد توجه به حرکت ارابه و تسهیل حرکت آن در شهر) © 2- مناطقى با شبكه شطرنجى *- میدان(میدانهای مختص پیاده,میادینی که جزئی از نظام تردد شهر بوده اند و میادین مسکونی 4# بتمايل به نظم در براتربى نطمت نسيى كوتيق © 5- استفاده از عناصر تزئينى در مراكز شهرى(مجسمه ويادماتها به قوت بيشتر وزيا نكاه به الكوى روم باشتان) © ايجاد بسيارى از فضاهاى شهرى جذاب مديون بكاركيرى خلاقانه اين ايده هاست.

صفحه 35:
35

صفحه 36:

صفحه 37:

صفحه 38:

صفحه 39:

صفحه 40:

صفحه 41:

صفحه 42:

صفحه 43:

صفحه 44:

صفحه 45:

صفحه 46:

صفحه 47:
ae arn 3 LS ae, شک Oe:

صفحه 48:

صفحه 49:
باروک ۴ شهرسازی باروک با همان اصول رنسانس مطرح میگردد منتهی مفهوم شهر وفضای شهری باروک مقداری با شهر وسانفتن ماوت اشته * فتودال و شهروند(که با شهرنشین تفاوت اساسی دارد) در جدال دائمی برای کسب قدرت در شهر با هم به سر میبردند که در دوره باروک شهر توسط فئودال و قدرت نظامی او تصرف شد. 8 با نهزه گیزی اغزاق آمیز از اصول زنسانتی علق قضای شتهری ‎aren bled,‏ جدیدی در ههر بازوک آیجاد گردید که ‎bl‏ بحال سابقه نداشته است. ؟ ویژگیهای فضاهای شهری باروک: ‏ _ * محورهای دید مستقیم که در انتهای آنها عناصر نشانه های ارزشمند شهر قرار میگیرد. * هندسه مرکب از نشانه ومحور در شهر باروک

صفحه 50:

صفحه 51:

صفحه 52:

صفحه 53:

صفحه 54:

صفحه 55:

صفحه 56:

صفحه 57:

صفحه 58:

صفحه 59:

صفحه 60:
انقلاب صنعتی ؟ ورود صنعت به شهر ؟ شهر <مکان تولید * کارخانه و کارگاهها و فضاهای تولیدی و فضاهای وایسته به آن به عنوان عناصر اصلی در ساماندهی شهر صنعتی و فضاهای شهری بود. © ایجاد موح شدید مهاجرتهای وسیع به مراکز صنعتی در اروپا و ایجاد شهرهای بزرگ کارگری(مخصوصا انگلستان) * ویژگی فضای شهری اين عصر: ؟ بی توجهی کامل به ایده های زیباشناسانه رنسانسی * از بین رفتن بسیاری از ساختارهای کالبدی و اقتصادی شهرها (یعنی فضاهای شهری)برای تطایق با جریان تولید و کسب سود بیشتر در شهر ؟ ایجاد مسکن کارگری در شهر با کیفیت نامناسب و با شرایط غير بهداشتی

صفحه 61:

صفحه 62:

صفحه 63:

صفحه 64:

صفحه 65:
مدرنیسم ۴ مدرن به معنی نو و هرآنچه که کهنه نیست . مدرنیزاسبون : یعنی فرایند نو شدن مداوم و به دور ریختن ارزشهای * مدرنيته:مدرن بودنءشيوه زندكى جديد كه بجاى قديمى نشسته است * مدرنيسم: نوسازى و بيشرفت * تفكر دكارت وفرانسيس بيكن به لحاظ تئورى زمينه مدرنيسم را فراهم كرد. © انقلاب صنعتى خود به عاملى براى ظهور جنبش مدرنيسم در بعد فنى تكنولوزى آن يارى رساند. * مدرنيسم در شهر بروز بيدا كرد. * مبانى تفكر مدرن: © اهميت نقد بشرى و شيوه انديشه منطقى كاملا علمى, خردسازنده © معترض و منتقد * تفیرخواه و پرسشگر ‎٩‏ مساله جو ‎

صفحه 66:
۰ ۰ a ‏شهرسازی مدرنیسم‎ ‏۴با تکیه برمبانی تفکر مدرن و با اتکا به اصول منطقی‎ ‏برای ساماندهی شهرها و رهانیدن شهرها از اوضاع‎ ‏نابسامانی که در دوره انقلاب صنعتی عارض شهرها‎ ena’ ‏؟پیشرفت علم و توسعه فن آوری ساخت و ساز امکان‎ ‏مطرح نمودن ایده های و انقلابی را در شهرها فراهم‎ ‏کرد.‎ ؟ شهرصنعتی گارنیه ؟ شهر درخشان لوکوربوزیه و.. ؟ شهر پهندشتی رایت

صفحه 67:
© ويزكى شهری مدرن: () تشکیل منشور آتن یا کنگره 6۱۸ ( تعريف نظم رياضى جدید_و منطقه بندی شهر با تعزیت 4 عفلکرد اضلی برای آن,کار , سکونت ,تفریج و تردد) ,تفکیک کامل فعالیتها 2( مطرح شدن ایده آسمانخراش برای توسعه عمودی شهر و رها شدن بستر طبیعی شهر از تخریب(کاهش سطح زیر 5 افزايش فضاى باز 9085) 3) مقياس حركت خودرو 4) نابودى مفهوم فضاى شهرى 5) نبود ارتباطات اجتماعی شايسته يى شهر زنده 6) وجود فضاهاى باز رها شده 7) شهر به مثابه ماشينى براى زندكى

صفحه 68:

صفحه 69:

صفحه 70:

صفحه 71:

صفحه 72:

صفحه 73:
وس تنم تسس یبد

صفحه 74:

صفحه 75:
es)

صفحه 76:

صفحه 77:

صفحه 78:

صفحه 79:
مرگ شهرسازی مدرن در سال 1972

پروژه شناخت فضا ‏ معرفی موقعیت فضا در حوزه فرادست با نقشه - تشریح دسترسی ها به فضا روی نقشه -1 ‏ معرفی کالبد فضا - نقشه سه بعدی فضا برای معرفی موقعیت ارتفاعی (ایزومتریک کلی) معرفی جداره ( کلیات جداره شامل خط آسمان ،خط پایه، تناسبات ،مصالح ،رنگ ،بازشوها، معرفی کف فضا (نحوه تقسیم کف +مصالح و رنگ ) معرفی عناصر مستقر در فضا به صورت نقشه ( و عکس ازجزئیات عناصر) -2 ‏ معرفی فعالیتها با نقشه و معرفی جزئیات رفتارها با عکس همراه با مکان دقیق وقوع رفتار روی نقشه -3 ‏ معرفی کیفیتهای فضائی به صورت عکس - کیفیتهای عناصر(تنش ،شدت و)... - کیفیتهای کلی رابطه بین عناصر(تعادل و تناسب و)... کیفیتهای رابطه بین یک عنصر با بقیه عناصر(تاکید ،مزیت )... -4 1 2 3 4 5 سیر تحول فضای شهری در غرب ‏یونان باستان ‏روم باستان ‏قرون وسطی(دوره تاریکی -گوتیک) ‏رنسانس ‏باروک ‏انقالب صنعتی ‏مدرن( نوگرائی) 6 یونان مطرح شدن ایده ومفهوم اولیه دموکراسی در پولیسهای یونان موجب گردید فضای شهری (با مفهومی نزدیک به مفهوم امروزین خود) برای نخستین بار در جامعه یونان ،باعث خلق فضای شهری شد. اقلیم معتدل خاص یونان به گسترش این ایده (فضای اجتماعی در شهر) یاری میرساند(.جیمز موریس) ویژگی فضای شهری یونانی (آگورا) این فضاهای شهری در دوره اول دارای شکلی کامال ارگانیک و مطابق با رشد طبیعی شهر بوده اند ولی در دوره بعدی رشد شهرنشینی در یونان و ایجاد شهرهای با الگوی هیپودامیک به شکلهائی کامال غیر قابل انعطاف و از پیش طراحی شده تبدیل شدند. 7 آگورا قلب تپنده شهر و مرکز تمامی فعالیتهای شهر بوده است. ‏برای یونانی زندگی خصوصی در مرحله دوم اهمیت قرار داشته است. ‏یونانیها به فعالیتها و اتفاقات انسانی فضا اهمیت بیشتری میدادند وشکل آگورا در درجه دوم اهمیت قرار داشته است. ‏مکان آگورا در شهرهای اولیه در جائی بین آکروپولیس و دروازه شهر قرار داشت و در الگوی طراحی شده در مرکز فیزیکی شهر و در شهرهای بندری در نزدیکی بندر قرار داشت. 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 روم روم باستان یک امپراتوری نظامی بوده که با یک سازمان نظامی ویژه شکل گرفته است . توان مهندسی در تمدن رومی پیشرفت محسوسی نسبت به تمدن یونان داشت و با نگاه به اصول هنری و اتکا به فرهنگ خاص خویش توانستند الکوهای هنری جدیدی خلق کنند . شهرهای رومی معموال با طرح هندسی استاندارد و ساده ای ساخته میشدند. ساختار کلی شهر رومی از دو محور اصلی عمود برهم با نامهای (دکومانوس و کاردو) تشکیل میشده که بلوکهای مسکونی منظم (به نام اینسوال) در کنار ایندو محور انتظام می یافته اند و فضای شهری با نام فوروم در محل تقاطع ایندو محور ایجاد میشود که که اکثر ساختمانهای اصلی شهر مانند معبد و آمفی تئاتر ،حمام در ارتباط با فوروم و در جداره فوروم شکل می گیرد. در شهرهای مهم تر مانند روم فورومهای متعددی ایجاد میشود. 18 برای رومیان شکل فضای شهری و وجود نظم قابل خوانش و تعین فضائی اهمیت داشته و معموال فورومای رومی و فضاهای وابسته به آن با انتظام فضائی مشخص و معموال هندسی تعریف میشده است. ‏معموال دو نوع انتظام فضائی قابل تشخیص در شهر رومی وجود دارد: -1فضاها منظم ولی همکناری فضاها بدون نظم قاطع -2فضاها منظم و همکناری آنها هم کامال منظم 19 20 21 22 23 24 25 قرون وسطی(دوره تاریکی- گوتیک) در این دوره شهرهای اروپائی براساس منشا پیدایش به پنج دسته تقسیم میشوند: )1شهرهای رومی قدیمی که تعدادی از آنها در مقابل متروک شدن مقاومت کردند. )2باروهای نظامی که به تدریج به نهادهای اجتماعی تبدیل شدند. )3شهرهائی که بر اثر رشد و رونق تدریجی اقتصادی و اجتماعی مکان مازاد محصوالت کشاورزی توسط کشاورزان ایجاد شدند(URBs.ایده اولیه و منطق شکل گیری بسیاری از شهرهای اروپائی ازین نوع است). )4باستیدها(شهرهای نظامی که برای کنترل قلمروهای امپراتوری در فرانسه و انگلستان در دوره امپراتوری ایجاد شدند) )5شهرهای احداثی که توسط فئودال برای کنترل محدوده خویش و با الگوی تقریبا منظم ایجاد میشده است. 26 دراین دوره با از هم پاشیده شدن امپراتوری روم غربی و هجوم قبایل وحشی هون ،بلغار و مجار به تمدن رومی ،شهرنشینی وتولید فضای شهری دچار سکون شد واز قرن 5تا اواخر قرن نهم شهرنشینی در محاق فرو رفت و به تدریج الگوی جدیدی از سازمان زیستی مبتنی برکشاورزی به شیوه فئودالیسم در اروپا شکل گرفت که براساس آن و فئودال و کلیسا مالکیت زمین ،کنترل رشدو توسعه و بهره برداری از زمین را در اختیار داشتند. ‏عنوانهائی مانند لرد،بارون،کنت و دوک براساس مالکیت زمین تعریف میشدند. 27 سازندگان شهرهای قرون وسطی پیش فرض خاصی در مورد شکل شهر نداشتند(موریس). فضاهای ویژگیهای فضاهای شهری دوره قرون وسطی: )1عنصر دفاع در آن بسیار اهمیت دارد (وجود بارو و دروازه ورودی شهر). )2بازار تجاری ویژگی تمام شهرهای قرون وسطائیست و وجود یک محورکه این بازار را در تمامی سطح شهر میپراکند ودر واقع پرده از ین حقیقت که تمام شهرهای قرون وسطی با هر فرمی و شکلی مراکز تولید وتجارت مستقل از فئودال بوده اندبر میدارد. )3حرکت در مقام رهوار –عابر پیاده – بوده است. )4این محورها در امتداد خویش معموال در مرکز شهر به فضای باز مرکزی شهر که مکان تجمع گیلدها(اصناف)و فعالیتهای اداری شهر بوده است وصحن کلیسا منتهی میشده است. )5شهرهای قرون وسطی بسیار متراکم بوده اند. )6فرم بسیاری از این فضاها نامنظم بوده است و با هندسه کامال ارگانیک به شکلی تدریجی در طی زمان شکل می گرفته است(.به غیر از تعدادی از شهرهائی با سبقه نظامی رشد کرده اند). 28 29 30 31 32 رنسانس رنسانس به معنای تجدید حیات و از نو متولد شدن است و کنایه ای است از تولد دوباره تمدن غرب با نگاه به گذشته خود در یونان و روم. 5اصل کلی در شهرسازی و تولید فضای شهری رنسانس: )1سیستم حصار بندی )2باززنده سازی بخشهائی از شهربا ایجاد فضای عمومی جدید )3بازسازی شهرهای موجود و نظم بخشیدن به فضاهای آن )4توجه بیشتر به فعالیت مسکونی و افزایش تراکم مسکونی شهر )5طراحی بناهای جدید در شهرها و نوشهرها 33 ایده های نظم دهنده به شهر دردوره رنسانس -1 خیابان اصلی مستقیم(که از یک سو به توده ساختمانی در مرکز و از سوی دیگر به جاده های بیرون شهر منتهی میشود از ابداعات رنسانسی است – توجه به حرکت ارابه و تسهیل حرکت آن در شهر) -2 مناطقی با شبکه شطرنجی -3 میدان(میدانهای مختص پیاده،میادینی که جزئی از نظام تردد شهر بوده اند و میادین مسکونی محلی) -4 تمایل به نظم در برابر بی نظمی نسبی گوتیک -5 استفاده از عناصر تزئینی در مراکز شهری(مجسمه ویادمانها به قوت بیشتر و با نگاه به الگوی روم باستان) ایجاد بسیاری از فضاهای شهری جذاب مدیون بکارگیری خالقانه این ایده هاست. 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 باروک شهرسازی باروک با همان اصول رنسانس مطرح میگردد منتهی مفهوم شهر وفضای شهری باروک مقداری با شهر رنسانسی متفاوت است. فئودال و شهروند(که با شهرنشین تفاوت اساسی دارد) در جدال دائمی برای کسب قدرت در شهر با هم به سر میبردند که در دوره باروک شهر توسط فئودال و قدرت نظامی او تصرف شد. با بهره گیری اغراق آمیز از اصول رنسانسی خلق فضای شهری ،فضاهای شهری جدیدی درشهر باروک ایجاد گردید که تا بحال سابقه نداشته است. ویژگیهای فضاهای شهری باروک: محورهای دید مستقیم که در انتهای آنها عناصر نشانه های ارزشمند شهر قرار میگیرد. هندسه مرکب از نشانه ومحور در شهر باروک 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 انقالب صنعتی ورود صنعت به شهر شهر =مکان تولید کارخانه و کارگاهها و فضاهای تولیدی و فضاهای وابسته به آن به عنوان عناصر اصلی در ساماندهی شهر صنعتی و فضاهای شهری بود. ایجاد موج شدید مهاجرتهای وسیع به مراکز صنعتی در اروپا و ایجاد شهرهای بزرگ کارگری(مخصوصا انگلستان) ویژگی فضای شهری این عصر: بی توجهی کامل به ایده های زیباشناسانه رنسانسی از بین رفتن بسیاری از ساختارهای کالبدی و اقتصادی شهرها (یعنی فضاهای شهری)برای تطابق با جریان تولید و کسب سود بیشتر در شهر ایجاد مسکن کارگری در شهر با کیفیت نامناسب و با شرایط غیر بهداشتی 60 61 62 63 64 مدرنیسم مدرن به معنی نو و هرآنچه که کهنه نیست مدرنیزاسیون :یعنی فرایند نو شدن مداوم و به دور ریختن ارزشهای کهن مدرنیته:مدرن بودن،شیوه زندگی جدید که بجای قدیمی نشسته است مدرنیسم :نوسازی و پیشرفت تفکر دکارت وفرانسیس بیکن به لحاظ تئوری زمینه مدرنیسم را فراهم کرد. انقالب صنعتی خود به عاملی برای ظهور جنبش مدرنیسم در بعد فنی تکنولوژی آن یاری رساند. مدرنیسم در شهر بروز پیدا کرد. مبانی تفکر مدرن: اهمیت نقد بشری و شیوه اندیشه منطقی کامال علمی ،خردسازنده معترض و منتقد تغیرخواه و پرسشگر مساله جو 65 شهرسازی مدرنیسم با تکیه برمبانی تفکر مدرن و با اتکا به اصول منطقی برای ساماندهی شهرها و رهانیدن شهرها از اوضاع نابسامانی که در دوره انقالب صنعتی عارض شهرها گشته بود. پیشرفت علم و توسعه فن آوری ساخت و ساز امکان مطرح نمودن ایده های و انقالبی را در شهرها فراهم کرد. شهرصنعتی گارنیه شهر درخشان لوکوربوزیه و... شهر پهندشتی رایت 66 ویژگی شهری مدرن: )1تشکیل منشور آتن یا کنگره ( CIAMتعریف نظم ریاضی جدید و منطقه بندی شهر با تعریف 4عملکرد اصلی برای آن،کار ، سکونت ،تفریح و تردد) ،تفکیک کامل فعالیتها )2مطرح شدن ایده آسمانخراش برای توسعه عمودی شهر و رها شدن بستر طبیعی شهر از تخریب(کاهش سطح زیر %15و افزایش فضای باز )%85 )3مقیاس حرکت خودرو )4نابودی مفهوم فضای شهری )5نبود ارتباطات اجتماعی شایسته یک شهر زنده )6وجود فضاهای باز رها شده )7شهر به مثابه ماشینی برای زندگی 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 مرگ شهرسازی مدرن در سال 1972 تخریب محله فقیر نشین درسن دیگو 79

51,000 تومان