علوم مهندسیمهندسی شهرسازی

پروژه شناخت فضا

صفحه 1:
پروژه شناخت فضا © ي1- معرفى موقعيت فضأ در جوزه فرآدست‌نبا تسه * -تشريح دسترسى ها به فضا روى نقشه © 2- ممرفى #النة:قضا * - نقشه سه بعدى فضا براى معرفى موقعيت ارتفاعى (ايزومتريك كلى) معرفیجدازه ( کلیاتجدارم:سلنامل«خط آسنعان: خط پایه: عاسبات ,مصالع؛ رنگ :بازشوهاء 5تفرفی کفت:فضا (نحوهعفسیم کتتضاله ورگ * معرفی عناصر مستقر در فضا به صورت نقشه ( و عکس ازجزئیات عناصر) © 3 -معرفی فعالیتها با نقشه و معرفی جزئیات رفتارها با عکس همراه با مکان دقیق وقوع رفتار روی نقشه <معرفی کیفیتهای فضائی به صورت عکس - کیفیتهای عناصر(تنش, شدت و...) کیفیتهای کلی: زابطه:بینعتاضر (تعأذل :و جناسپ» ون * كيفيتهاى رابطه بین یک عنصر با بقیه عناصر(تاکید .مزیت ...)

صفحه 2:

صفحه 3:

صفحه 4:

صفحه 5:

صفحه 6:
۱ ne ‏تحول فضای رز‎ ۳ ‏ی ن باستان فد‎ روم باستا 2 ‎i‏ ‏*فرون 2 ~ و ‎yl las‏ ۳ 0 یکی- گوتیک) *مدرن( نوكرائى) بی

صفحه 7:
يونان © مطرح شدن ايده ‎ar ees‏ دموکراسی ‎oe‏ پولیسهای یونان مو: ۱ مفهو دیک به مفهوم ود ی نخستین ار جام پونان ,باعث خلق فضای شهری شد. ‎cals‏ معتدل خا ص يونان به كستروش اين ايده (فضاى عی در شهر] یاری میرساند.(جیمز موریس) ؟ویژگی فضای شهری یونانی (آگورا) 19 فضاهای شهری در دورء اول دارای شکلی كاملا ارگانیک و مطابق با رشد طبیعر شود يودع اند ولحي ره بعدى رشد شهرنشيزي در بونان و أب يجاد شهرها ی با الکوی هیپودا ميك به شكاهائى 5 با العوى هببوداميك به شكلهائى كامل! شیر قابل

صفحه 8:
“آكورا قلب ‎orig‏ رت .و مركز تمامى ى شهر بوده *براى يوناني زتدى خصوصى در مرحله دوم أهميت قرار داشته است *یونانیها به فعالیتها ‎La silyl lala‏ همیت بیشتری میدآدند وشکل آگورا در درجه دوم اهميت قرار داشته 4 *مكان آگورا در شهرهای اولیه در جائی عن اکروپوله و دروازه شهر قرار داشت و در الگوی حی شده در مرکز فیزیکی شهر و در شهرهای بندری در نزدیکی بندر قرار داشت.

صفحه 9:

صفحه 10:

صفحه 11:

صفحه 12:
eaten

صفحه 13:
13 Keramatios اه 0 ‘tate prison

صفحه 14:
۱۷ 1 ۸۸ ین ‎Sth Renan HE BCE‏ >

صفحه 15:

صفحه 16:
1 6), ’ ‏سالاد‎ sg

صفحه 17:
Humey Hill Sacred Way tus-Didyma)

صفحه 18:
روم 2° م باستان يى كر امسا بوده که با یک سازمان ظامی ویژه رز فته است . * توان مهندسی در تمدن رو سی نسبت به تمدن يونان داشت و با 3 رح و آتکا به فرهنگ مدن بونان داشت و با نگ كك كك م خلق كنند . * شهرهای رومی خعمولا بانطرخ هندسنی افتاندارد وشادی آق vena ؟ ساختار کلی شهر رومی از دمح اصلب عمود رهم با نامهای" (دکومانوری او میشده که مسکونی منظم (به ت ‎Secale‏ لا) در کنار ایندو ‎alse‏ ‏فته اند 3 0 که کر شتا ای اصلی شهر مانتد معبد و آمفی تثاتر. حمام در ارتباط با فوروم و در هر جداره فوروم شکل می گیرد. ۴در شهرهای مهم تر مانند روم فورومهای متعددی ایجاد میشود.

صفحه 19:
*برای رومیان شکل فضای شهری و وجود نظم ‎Jb‏ خوانش و تعین فضائی آهمیت داشته 3 معمولا وش رومی و فضاهای وابسته به ان با أن ثی مشخص و معمولا هندسی تعريف ميش ده است. © معمولا دو نوع انتظام فضائى قابل تشخيص در شهر رومى وجود دارد: ©6- فضاها منظم ولى همكنارى فضاها بدون نظم قاطع ۱ ©- فضاها منظم و همكنارى آنها هم كاملا منظم

صفحه 20:

صفحه 21:

صفحه 22:

صفحه 23:

صفحه 24:

صفحه 25:

صفحه 26:
فرون وسطی(دوره تاریکی- * در اين دوره شهرهای اروپائی براساس منشا بيدايش به ينج دسته تقسيم ميشو: 1) شهرهای زومی قديمى كه تعدادى از آنها:در هقابل متروق شدن مقاومت کردند. 2) باروهای نظامی که به تدریج به نهادهای اجتماعی تبدیل 3) رز کی که بر اثر رشد و رونق 7 اجتماعی مکان مازاد محصولات کشا رز ی ایجاد شدند.85لا(ایده اوا رى بسيارى از شهرهاى ارويائى ازین ‎oe,‏ ست 4) باستیدها(شهرهای نظامی که برای کنترل قلمروهاى مپراتوری در فرانسه و آنگلستان در دوره امپرآتوری ایجاد شدند) 5( شهرهای ‎vio‏ که توسط فئودال برای کنترل محدوده خویش و با الگوی تقریبا منظم ایجاد میشده است.

صفحه 27:
۴دراین دوره با از هم پاشیده شدن امپراتوری ۳ غربى و هجوم قبايل وحشى هون , بلغار و به تمدن رومى, شهرنشينى وتوليد فضا شهری دچار سکون شد واز قرن 5 تا اواخر قرن نهم شهرنشینی در محاق فرو رفت و به تدریج الگوی جدیدی از سازمان زیستی مبتنی برکشاورزی به شیوه فئودالیسم در اروپا شکل گرفت که براساس آن و فثودال و مالکیت زمین ‎ogi g aca! gitiy dye‏ برداری از زمین را در اختیار داشتند. ‎ree‏ مانند لرد,بارون, کنت و دوک براساس زمین تعریف ميشدند.

صفحه 28:
* سازندگان شهرهای قرون وسطی پیش فرض خاصی در مورد شکل شهر نداشتند(موریس). © فضاهاى * ويزكيهاى فضاهاى شهرى دوره قرون وسطی: ‎a‏ انر دفاع در أن بسيار اهميت دارد (وجود بارو و دروازه ورودى شهر). ‏7 بازار تجاری ویژگی تمام شهرهای قرون وسطائیست و وجود یک محورکه این بازار را در تمامی شهر میپراکند ودر واقع پرده از ین حقیقت که تمام شهرهای قرون وسطی با هر فرمی و شکلی مراکز تولید وتجارت مستقل از فئودال:بوده اندبر میدازد: ‎“ental ‏در عفام زهوار سعا تیاده د بوزه‎ CAG ‏4) این محورها در امتداد خویش معمولا در مرکز شهر به فضای باز مرکزی شهر که مکان تجمع گیلدها(اصناف) و فعالیتهای اداری شهر بوده است وصحن کلیسا منتهی میشده است. ‏5) شهرهای قرون وسطی بسیار متراکم بوده اند. 6 قفرم بس بسیاری زاین فضاها نامنظم بوده است و با هندسه کاملا ‎col‏ تدرنقى ذو على ر مان شکل می گرفته است.(به یر ارسذامت ار شهر مالف :]ا سیقه ظاهی زد گروه اند ‎

صفحه 29:

صفحه 30:

صفحه 31:

صفحه 32:

صفحه 33:
رنسانس ؟ رنسانس به معنای تجدید حیات و از نو متولد شدن است و کنایه ای است از تولد دوباره تمدن غرب با نگاه به شته خود در یونان و روم. * اصل کلی در شهرسازی و تولید فضای شهری رنسانس: 1) سیستم حصار بندی 2) باززنده سازی بخشهائی از شهربا ایجاد فضای عمومی جديد 3) بازسازی شهرهای موجود و نظم بخشيدن به فضاهاى ان 4) توجه بيشتر به فعاليت مسكونى و افزايش تراكم نى شهر 5) طراحى بناهاى جديد در شهرها و نوشهرها

صفحه 34:
#ایده های نظم دهنده به شهر دردوره رنسانس 8-خیابان اضلی فستفیم(که از یک سو به بوده ساختمانی در مرکز و از سوی دیگر ‎a‏ جاده های بیرون شهر منتهى میشود از ابداعات ریشانتتی استتد توجه به حرکت ارابه و تسهیل حرکت آن در شهر) © 2- مناطقى با شبكه شطرنجى *- میدان(میدانهای مختص پیاده,میادینی که جزئی از نظام تردد شهر بوده اند و میادین مسکونی 4# بتمايل به نظم در براتربى نطمت نسيى كوتيق © 5- استفاده از عناصر تزئينى در مراكز شهرى(مجسمه ويادماتها به قوت بيشتر وزيا نكاه به الكوى روم باشتان) © ايجاد بسيارى از فضاهاى شهرى جذاب مديون بكاركيرى خلاقانه اين ايده هاست.

صفحه 35:
35

صفحه 36:

صفحه 37:

صفحه 38:

صفحه 39:

صفحه 40:

صفحه 41:

صفحه 42:

صفحه 43:

صفحه 44:

صفحه 45:

صفحه 46:

صفحه 47:
ae arn 3 LS ae, شک Oe:

صفحه 48:

صفحه 49:
باروک ۴ شهرسازی باروک با همان اصول رنسانس مطرح میگردد منتهی مفهوم شهر وفضای شهری باروک مقداری با شهر وسانفتن ماوت اشته * فتودال و شهروند(که با شهرنشین تفاوت اساسی دارد) در جدال دائمی برای کسب قدرت در شهر با هم به سر میبردند که در دوره باروک شهر توسط فئودال و قدرت نظامی او تصرف شد. 8 با نهزه گیزی اغزاق آمیز از اصول زنسانتی علق قضای شتهری ‎aren bled,‏ جدیدی در ههر بازوک آیجاد گردید که ‎bl‏ بحال سابقه نداشته است. ؟ ویژگیهای فضاهای شهری باروک: ‏ _ * محورهای دید مستقیم که در انتهای آنها عناصر نشانه های ارزشمند شهر قرار میگیرد. * هندسه مرکب از نشانه ومحور در شهر باروک

صفحه 50:

صفحه 51:

صفحه 52:

صفحه 53:

صفحه 54:

صفحه 55:

صفحه 56:

صفحه 57:

صفحه 58:

صفحه 59:

صفحه 60:
انقلاب صنعتی ؟ ورود صنعت به شهر ؟ شهر <مکان تولید * کارخانه و کارگاهها و فضاهای تولیدی و فضاهای وایسته به آن به عنوان عناصر اصلی در ساماندهی شهر صنعتی و فضاهای شهری بود. © ایجاد موح شدید مهاجرتهای وسیع به مراکز صنعتی در اروپا و ایجاد شهرهای بزرگ کارگری(مخصوصا انگلستان) * ویژگی فضای شهری اين عصر: ؟ بی توجهی کامل به ایده های زیباشناسانه رنسانسی * از بین رفتن بسیاری از ساختارهای کالبدی و اقتصادی شهرها (یعنی فضاهای شهری)برای تطایق با جریان تولید و کسب سود بیشتر در شهر ؟ ایجاد مسکن کارگری در شهر با کیفیت نامناسب و با شرایط غير بهداشتی

صفحه 61:

صفحه 62:

صفحه 63:

صفحه 64:

صفحه 65:
مدرنیسم ۴ مدرن به معنی نو و هرآنچه که کهنه نیست . مدرنیزاسبون : یعنی فرایند نو شدن مداوم و به دور ریختن ارزشهای * مدرنيته:مدرن بودنءشيوه زندكى جديد كه بجاى قديمى نشسته است * مدرنيسم: نوسازى و بيشرفت * تفكر دكارت وفرانسيس بيكن به لحاظ تئورى زمينه مدرنيسم را فراهم كرد. © انقلاب صنعتى خود به عاملى براى ظهور جنبش مدرنيسم در بعد فنى تكنولوزى آن يارى رساند. * مدرنيسم در شهر بروز بيدا كرد. * مبانى تفكر مدرن: © اهميت نقد بشرى و شيوه انديشه منطقى كاملا علمى, خردسازنده © معترض و منتقد * تفیرخواه و پرسشگر ‎٩‏ مساله جو ‎

صفحه 66:
۰ ۰ a ‏شهرسازی مدرنیسم‎ ‏۴با تکیه برمبانی تفکر مدرن و با اتکا به اصول منطقی‎ ‏برای ساماندهی شهرها و رهانیدن شهرها از اوضاع‎ ‏نابسامانی که در دوره انقلاب صنعتی عارض شهرها‎ ena’ ‏؟پیشرفت علم و توسعه فن آوری ساخت و ساز امکان‎ ‏مطرح نمودن ایده های و انقلابی را در شهرها فراهم‎ ‏کرد.‎ ؟ شهرصنعتی گارنیه ؟ شهر درخشان لوکوربوزیه و.. ؟ شهر پهندشتی رایت

صفحه 67:
© ويزكى شهری مدرن: () تشکیل منشور آتن یا کنگره 6۱۸ ( تعريف نظم رياضى جدید_و منطقه بندی شهر با تعزیت 4 عفلکرد اضلی برای آن,کار , سکونت ,تفریج و تردد) ,تفکیک کامل فعالیتها 2( مطرح شدن ایده آسمانخراش برای توسعه عمودی شهر و رها شدن بستر طبیعی شهر از تخریب(کاهش سطح زیر 5 افزايش فضاى باز 9085) 3) مقياس حركت خودرو 4) نابودى مفهوم فضاى شهرى 5) نبود ارتباطات اجتماعی شايسته يى شهر زنده 6) وجود فضاهاى باز رها شده 7) شهر به مثابه ماشينى براى زندكى

صفحه 68:

صفحه 69:

صفحه 70:

صفحه 71:

صفحه 72:

صفحه 73:
وس تنم تسس یبد

صفحه 74:

صفحه 75:
es)

صفحه 76:

صفحه 77:

صفحه 78:

صفحه 79:
مرگ شهرسازی مدرن در سال 1972

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
32,000 تومان