صفحه 1:
صفحه 2:
پودمات (۱) کارنناوری پابه نهم
: تهیه کنند ه
صفحه 3:
شایستگی هایی که در این پودمان
:ياد مى كيريد
)١ كاركروهى
۲ مسئولیت پذیری
۲ مدیریت منابع
۴ فناوری اطلاعات و ارتباطات
۵ اخلاق حرفه ای
۶ رعایت نکات ایمنی و بهداشتی
۸ توانایی حل مسئله
۲ ارائه الگوریتم کارها
۳) رسم نمودار الگوریتم ( روند نما) به صورت دستی
۴ رسم نمودار الگوریتم( روند نما) به صورت نرم افزاری
صفحه 4:
اولین گام: حل مسئله
تعریف:
فرآیندی که فرد با کمک آن برای مسائل و زندگی روزمره خود راه حل
فا 9 3 می کند.
مثال : کارهای تثوری و عملی مدرسه با روزانه
) پیدا کردن راه حل
۲ تصمیم گیری در مورد انتخاب بهترین راه حل
۲ برنامه ریزی
نتیجه: یک کار سنجیده و منطقی انجام خواهید داد
فردی آینده نگر خواهید شد
شروع با اعتماد به نفس و تسلط بیشتر
صفحه 5:
بررسی روش های
مختلف انجام کار
برنامه ریزی قبل از انجام كار سالمم 7
يبدا كردن راه حل برای
اشکالات احتمالی
صفحه 6:
مراحل حل مسئله
حل مسئله يك مهارت بادكرفتنى مى باشد
با پادکپری حل مسئله می توان:
مسئله ساده را خلاقانه حل كرد با ابداع و اختراع جد بد ىد
جامعه عرضه نمود
خلاقيت, ابداع و نوآورى :
تونایی یافتن راه حل هاى جديد و مناسى براى مسائل
صفحه 7:
صفحه 8:
در واقع مسئله زمانی حل شده که :
فرد بفهمد چه کرده
چرا آن کارها برای به دست آوردن پاسخ درست.
مناسب بوده است.
صفحه 9:
coe الگوریتم
0 1ك حل ستلك استفاده از روشهاى رياضى و منطقى است”
اين روش براى نخستين بار توسط خوارزمى (دانشمند ايرانى) مورد توجه
قرار كرفت.خوارزمى منجم و رياضى دان ايرانى در قرن دوم هجرى زندكى
مى كرد. تحقيقات و تاليفات زيادى داشت كه مهم ترين آنها كتاب جبر و
عقابلك مى ياشير
نام الكوريتم به احترام اين دانشمند از كلمدى الخوارزمى كرفته شده است.
صفحه 10:
الگوریتم جیست؟
اساس اجرای بسیاری از برنامهها الگوریتم می باشد
بنابراین اگر میخواهید برنامه نوبس خوبی شوید و از پس حل مسائل مختلف . |
برآیید :
بايد به خوبی با مفهوم الگوریتم آشنا باشید. تا بتوانید طرح و ایدهی خود را در
قالب الگوریتم و فلوچارت پیادهسازی کنید.
طرح اصلی خیلی از نرمافزارهایی که درحال استفاده از آنها هستیم ابتدا
الگوریتم و فلوچارت (روندنما) ایجاد و سپس به برنامه و درنهايت به زبان كا
تبدیل می شود.
در ادامه خواهیم آموخت که چگونه باید ایده خود را به برنامه تبدیل کنیم!
صفحه 11:
تعریف الگوریتم
روشی گام به گام برای حل مسئله است.
دستورالعملی که مراحل انجام کار را به زبانی دقیق و جزئیات کافی بیان می کند.
مفهومی است که مسائل را با استفاده از دستورالعملهای پشت سرهم و به کمک
تحلیلهای ریاضی و منطقی مورد بررسی قرار داده و راه حل مناسبی برای آن ارائه
میکندکه در آن ترتیب مراحل و شرط خاتمه عملیات کاملا مشخص اد
الكوريتم به ما کمک می کند مراحل حل
مسئله رایه ربان رابانه نردیکتر کرده
و در نهایت آن را به کدهای قابل فهم
کامپیوتر تبدیل کنیم
صفحه 12:
مثال : مراحل رفتن به مدرسه
ا«شروع
۲.بیدار شدن از خواب
۲.شستن دست و صورت
۴.خوردن صبحانه
۵.پوشیدن لباس مناسب
۶.برداشتن وسایل مورد نیاز (کتاب و ...)
۷.خروج از خانه
۸رفتن به مدرسه
٩ورود به کلاس
ناياب.٠١
اين دستورات بايد به ترتيب انجام شوند. در غير اينصورت امكان بروز
خطا وجود دارد.
صفحه 13:
نکات مهم در نوشتن الگوریتم
الگوریتم حتما باید یک مرحله شروع داشته باشدولی می تواند چندین پایان |
داشته باشد. |
ترتیب مراحل آن با شماره گذاری مشخص شود از بالا به بايين)
قدم های ضروری را در نظر گرفته شود
پرهیز از بیان جرئیات بیهوده
استفاده از زبان ساده( برای درک همه افراد)
جامع و کامل باشد( در حالت های خاص نتیجه مناسبی بدهد)
در نظر گرفتن اولویت عملکرد های ریاضی( اولویت داشتن ضرب به عمل +
استفاده از نماد های ریاضی که درصفحه کلیدرایانه شما هست ( اجازه استة
از خط کسری و توان و..)
صفحه 14:
عه 5
عوامل اصلى نوشتن الكوريتم
سه عامل اصلى براى نوشتن يك الكوريتم مناسب بايد را در صورت
مسئله شناسایی کنیم:
)_ مقادیر معلوم: اطلاعاتی که در اختیار ما قرار داده شده و باید به
کمک آنها به حل مسئله بپردازيم (دادهها)
۲ خواستههای مسئله: نتایجی که در اثر انجام محاسبات بر روی
دادههای مسئله حاصل میشود (مقادیر مجهول)
۳ عملیات محاسباتی: دستورات و روابط منطقی که برای رسیدن به
خواستههای مسئله بر روی دادهها و مقادیر مجهول انجام می شود.
صفحه 15:
ما برای شروع احتیاجی به محاسبات ه نداریم.
هرچند که باید بدانیم اساس کار برنامههای کامپیوتری برمبنای همین
محاسبات پیچیده است.
دونالد کنوت یکی از دانشمندان بزرگ علوم کامپیوتر میگوید:
علم کامپیوتر چیزی جز مطالعه ی الگوربتمها نیست.
راه حل مسائل پیچیده و بزرگی که سر راه یک برنامه نوس پیش میآیز
تسلط بر الگوریتمها میباشد:
با نوشتن یا تصور یک الگوربتم؛
میتوان بر تمام مسائل غلبه کرد.
] ot yp iy a ce
صفحه 16:
روش های بیان الگوریتم
روش شبه دستوری
2
دراين الكوريتم ما مى توانيم به زبان ساده فارسى و دستورى زير هم بنويسيم
( در صورت نیاز از نماد های رباضی هم می توان استفاده کرد)
روش روند نما (Flow chart)
دراين الكوريتم ما مى توانيم از شكل هاى استاندارد و خط هاى جهت دارأ
استفاده كنيم.
براى انجام هر كار يك شكل مشخص وجود دارد.
صفحه 17:
روش شبه دستوری 1
۱- شروع
۲- نمره ها را درمتغیرهای ۸ , 6 , 6 , 09 قرار
دهید.
S <— A+B+C+D -+
M<— Szé
۵- ۱ معدل است.
۶- پایان.
صفحه 18:
فلوچارتها یکی از ابزارهای شناختهشده
برای نمایش ساختار الگورتيمها هستند.
صفحه 19:
۶ شروع و بایان عملیات کت
< انجام پردازش, محاسبات و مقدار دمی GEE
۶ دریافت ورودی یا نمایش خروجی کت
> وجود یک شرد تا
صفحه 20:
انواع روند نما
ساده:
در روند نمای ساده ما هیچ شرطی نداریم ( از شکل لوزی استفاده نمی شود)
حلقوی:
در روند نمای حلقوی ممکن هست مواردی پیش بیاید که مراحلی از
چند بارتکرار شود با استفاده از یک شرط به جای چند بار نوشتن این مرا
می توان مسیر روند نما را طوری تغییر داد تا هر چند بار لازم باشد بتوان آن
را تکرار کرد.
۵ تکرار مر حله ها حلقه می گوبند.
صفحه 21:
انواع روند نما
صفحه 22:
lod ol SaaS به جای استفاده از دو نماد مستطیل برای
دو عملیات از یک نماد مستطیل استفاده کرد.
و به براى دريافت چند عدد از ورودی, نیز می توان به جای چند
متوازی الاضلاع از یک نماد متوازی الاضلاع استفاده کرد.
برای قرار دادن حاصل محاسبات در یک متغیر از علامت هه
استفاده می شود تا با علامت مساوی *گ که برای مقایسه به کار
con رود اشتباه نشود
صفحه 23: