صفحه 1:
به نام خالق يكنا
تدوین کننده: غلامرضا زنکنه
به اهتمام : دکتر جنانی
صفحه 2:
تحولات شگرفی که در نظام پولی و باتکی جهانی بواسطه ی انقلاب فن آوری اطلاعات و ارتباطات
بوجود آمده است. باعث بوجود آمدن a احدية از ee
شده است که به دلیل ابعاد بسیار مخرب GT در سطح ملی و بین المللی توجه نظام های اقتصادی:
سیاسی و حقوقی کشورها را به خود معطوف داشته است. پولشویی آثار زیانبار بر اقتصاد. جامعه و
اسياست كاردا
در يولشويى الكترونيكى . بولشويان به جاى استفاده از روش هاى قديمى و يردردسر يولشويى سنتى.
از كروهى از تكنيك ها و امكانات فضاى مجازى مثل انتقال سریع پول از یک کشور به دیکر کشورها و..
براى ياك كردن منابع ناياك عوايد خود استفاده مى كنند.
افزايش مخاطرات امنیتی برای باتک ها, موسسات مللى و بخش خصوصى مسائل حقوقى جديدى را
يديد اوردة اسد از لن حمله ريسك فاى حشوقى و قانوني ناقى از نقض قوانين على و بين العللى
age abt شده است که بولشويى به عنوان يك جرم بين المللى شناخته شده و
سازمان ملل. اتحاديه اروبا و ساير سازمان هاى اقتصادى منطقه اى وادار به اتخاذ تدابیری برای پیش
كيرى. مهار و مبارزه با بولشويى كردند كه در كتوانسيون هاى متعددى بازتلب يافته اند و
دستورالعمل ها و قوانين جبلنى و متطقه اى رابه دنبال داشته af sul نقش حقوق بين الملل را در اين
مورد برجسته ساخته اند.
متاسفانه در ایران. علی رغم نقاط ضعف موجود در فضای مجازی و سیستم بانکداری الکترونیکی و
Gh a oN Seal aslo ۱
الکتروتیکی صورت نگرفته است و مقررات ضدپولشویی موجود نیز از بازدارندگی و ضمانت اجرای
کافی برخوردار نیستبنابراین نیازمند قانوتگذازی و تدابیر جدي و كسترده در لين زمينه و نيز
سا
صفحه 3:
* پدیده مجرملنه از دیرباز با جامعه انسانی همراه بوده است. تحولات اجتماعی:
توسعه جوامع و حتی تدابیر گوناگون برای بازدارندگی مجرمان. توفیق کاملی
نداشته لند و پدیده های مجرمانه یکسره با شرایط زمان در حال حرکت و
سا زگاری بوده است. در زملنه ها نیز همراه با تحولات شگرفی که در زمینه های
مختلف اجتماعی پدید آمده است پدیده های مجرملنه نیز متحول شده اند. از نظر
ماهیت, مجرمان به جای اینکه در صدد تامین مایحتاج روزمره خود يا ارضای
Soe خویش با ارتکاب جرلیم خشن باشند. مترصد ثروت اندوزی با
ارتکاب جرلیم سودآور هستند. از نظر شکلی نیز در كنار جرليم فردى. جرائم
سازمان یافته بروز کرده است؛ گروه های سازمان يافته ای که با استفاده از
مدرنترین دستاوردهای تکنولوژی به دنبال اهداف و منلفع خود هستند. رهبران
لین باندهای جنایتکار مدرن. تلاش دارند لین گونه جرائم را مشروع جلوه داده و
قانونی نمایند. آنها دیگر یک فاعل باهوش تنها نبوده بلكه اعمال آنها به طور قابل
ملاحظه ای سازمان یافته و تخصصی شده است. آن ها تهدید و دغدغه ای نه تنها
برای پلیس, بلکه کل جامعه هستند و اگرچه ابتدا به شکل مخفیلنه زندگی
می کردند. اما با افزلیش ثروت و قدرتشان, به شکل عمومی ظاهر شده و به
رقابت با سرمایه داران بزرگ و سیاستمداران می پردازند.
صفحه 4:
امروزه به ویئْه جنایاتی که منفعت سرشار مادی در بر دارند به شکل سازمان یافته و
توسط کروه ها و باندهای مافیلیی و غالباً در بعد فراملی ارتکاب می یابند و جرایم
سازمان یافته فراملی از میمترین مشکلاتی است که در دهه های اخیر توجه کشورها و
سازمان های بین المللی را به خود جلب کرده است.
هدف نيليى لين كروه ها تحصیل نفع مللی و مادی است؛به گونه ای که ارتکاب جرم به
یک صنعت و تجارت تبدیل شده است و درآمد حاصل از آن. از در آمد بسیاری از
مشاغل پر درآمد هم بیشتر است. امابا کسب لین در آمدها و منافع. زنجیره ی ارتکاب
جرم کامل نمی شود و تکمیل آن نیاز به حفظ لین درآمدها و بیره جویی از آن دارد
به نحوى که ماهیت مجرمانه تن کشف نشود. تا علاوه بر جلوگیری از توقیف مال
توسط مقامات قضایی و انتظامی. وقوع جرم مبنا نیز کشف نشود؛ شخص مجرم
باسایی نشده و تحت تعقیب قرار نگیرد. در لین زمان است که مساله مشروعیت و
قانونی بودن عولید حاصل از لین جرلیم مطرح شده و تلاش برای پولشویی آغاز می
کردد.
صفحه 5:
وائّه پولشویی برای توصیف فر آیندی مورد استفاده قرار می گیرد که در آن پول
غیر قانونی یا ناپاکی که حاصل فعالیت های مجرمانه مانند قاچاق مواد مخدر. قاچاق
اسلحه و کال قاچاق انسان, رشوه, اخاذى. کلاهبرداری است. در چرخه ای از فعالیت ها و
معاملات: با گذر از مراحلی شسته و به پول قانونی و تمیز تبدیل می شود. پولشویی به
عنوان یک جرم در دهه ۱۹۸۰ بویژه در مورد عولید حاصل از قاچاق مواد مخدر و
داروهای روان کردان مورد توجه کشورهای غربی قرار کرفت. لین امر به دلیل آ کاهی
کشورهای مزبور از سودهای کلان حاصل از لین فعالیت مجرمانه و نگرلنی آنبا درباره
کسترش مصرف مواد مخدر در جوامع غربی بود که انکیزه مبارزه با فروشند كان مواد
مخدر را برای دولت ها از طریق تدوین قوانینی که آن ها را از عولید غیر قانونی
محروم کند بوجود آورد. اما امروزه پولشویی تتبا به شست وشوی عولید حاصل از
قاچاق مواد مخدر محدود نمی شود و شست و شوی درآمدهای حاصل از تمام جرایم
را در بر می کیرد و همان طور که می دانیم به سرعت در حال کسترش است.
صفحه 6:
تچارت الکترونیکی
از ابتداي آفرینش تا کنون» بشر روشهاي مختلفي را براي تجارت به كار
برده است. در ابتدا سیستم تبادل کالا رایج بود. مثلاً شکارچي گوشت را
با سلاح عوض ميکرد. این سیستم مشکلات بسياري داشت. مثلاً ممکن
بود شكارچي نتواند سلاحسازي را پیدا کند كه به گوشت احتیاج داشته
باشد. بنایراین گوشتها فاسد ميشدند.
بعدها سیستم كالاي محبوب بوجود آمد. مثلاً در سرزميني که گندم غذاي
اصلي مردم بودء شكارچي, گوشت را با گندم و سپس گندم را با سلاح
تعویض ميکرد که این روش نیز مشکلات زيادي داشت زیرا كالاي محبوب
در سرزمينهاي مختلف, متفاوت بود. همچنین معياري براي سنجش
ارزش آن وجود نداشت و حمل و نقل آن هم مشکل بود.
بدون شك اختراع پول نخستین انقلاب در زمينهي تجارت بود زیرا ارزش
آن مشخص بودء حمل آن آسان بودء فاسد نميشد و همه طالب آن بودند.
صفحه 7:
ساخت کشتی باعث رونق تجارت شد. در حدود ۱*۰ سال قبل از میلاد. فینیقیان تکنیک ساخت کشتی را به
کار پردند تا از دریا بكذرند وبه سرزمينهاى دور. دست بيدا كنند. با لین پیشرفت. برای اولین بار
مرزهای جغرافیایی برای تجارت باز شد و تجارت با سرزمینهای دیگ رآغاز شد.
تحولات و انقلاب ف نآوری اطلاعات و ارتباطات. چهرمی تجارت را نیز دگرگون کرده است و امروزه با
مفهومی جدید به نام تجارت الکترونیک روبهرو هستیم .
لين سبك از تجارت به دلیل مزلیا و منافع سرشاری که برای انسان داشته به سرعت در حال گسترش
است وبه قطعیت میتوان ادعا نمود که تجارت الكترونيك بسیاری از محدودیتهای تجارت ستی را از
پیش رو برداشته است ونه تنها فرم و شکل ظاهری تجارت سنتی را بلکه محتوای امر تجارت را نیز
ات خود کرده است.
+یک مفهوم جديد نیست و استفاده از ف نآوریهای الکترونیکی در انجام آمور بازرگانی و
تجاری به سالها قبل باز میگردد.
تاریخچه لین نوع تجارت. از حدود سال ۱۹۶۵ آغاز شد که مصر فکنن دگان توانستند پول خود را از طریق
ماشینهای خودپرداز (۸77) دریافت کرده و خریدهای خود را با کارتهای اعتباری انجام دهند. پیش از
توسعهی تکنولوژیهای مبتنی بر اینترنت در سالهای آغازین دهه
شبکههای کامپیوتری برای مبادلفی اطلاعات تجاری میان یکدیگر زدند. لین روش, مبادلفی الکترونیکی
دادهها (8۳1) نامیده میشد.
, شرکتهای بزرگ دست به ایجاد
صفحه 8:
در آن سالها» لفظ تجارت الكترونيكي» مترادف با مبادلهي الكترونيكي دادهها
بود. ایجاد و توسعهي اینترنت و شبکه» باعث خلق فرصتهاي زيادي براي
توسعه و پیشرفت زیرساختها و كاربردهاي تجارت الكترونيكي گردید.
در 00 اکتبر سال 19600 بیل کلینتون رئیسجمهور وقت آمریکا با امضاء
يك دستورالعمل دولت را موظف کرد که در کمترین زمان ممکن تجارت
الكترونيكي را براي خرید و فروش کالاها در سطح كشور به شكلي عملي
درآورد.
صفحه 9:
کمیسیون حقوق تجارت بینالملل سازمان ملل
متحد در راهنمای حقوقی, انتقال الكترونيکي
وجوه رأ چنین تعریف ميکند:
مب
عبارت از انتقال وجپی است
که در تن یک یا بیش از یک
اقدام در فرآیند کار که
پیشتر بر اساس روش مبتلی
بر کاغذ انجام میشد, اکنون با
روشهال الکترونیکی صورت
م ىكيرد.»
صفحه 10:
روشهاي پرداخت الكترونيكي
* بند (- کارت اعتباری ۳ ۰۵
* بند ۲- پول Emoney S59 iS
٠ * بند “|- جك الكترونيكى 6000006
* بند 4- كيف يول الكترونيكى: 5
Walet
صفحه 11:
سیر تکامل پول به چند گروه
a 2, ۳۹
عمده نقسیم ميشود:
نخست: عبارتست از استفاده از اشیاء به عنوان پول
دوم عبارنست از تجارت با اشیاء گرانبها وارزشمند
سوم: مسکوکات
چهارم: اسکناس
ينجم: حسابهای سپرده
هفتم: برداختهاى الكترونيكى و انتقال الكترونيكى
وجوه
هشتم: كارت هاى هوشمند.
ونهم: مسكوكات ديجيتالى
صفحه 12:
جامعمي اروپا در پشنویس آیيننامي خود» پول الكترونيكي را اين گونه
توصیف کرده است,
ally بر روی قطعهاي الكترونيکي همانند تراشه کارت و با حافظهي رایانه به
صورت الکترونيکی ذخیره شده است.
ب به حنوان يك وسيلهي برداخت براي تعهدات اشخاصي خير از مؤمسهي
صادركننده» بذيرفته شده اسث.
ج- بدين منظور ايجاد شده اسث كه به عنوان جانشين الكترونيكي براي سكه و
اسکناس در دسترس و اختیار استفادهکنندگان قرار گیرد.
د- به منظور انتفال موثر الكترونيکي وجوه و پرداختهاي با مقدار محدود ایجاد
شده است.»
-طیرضا مسعودی»حقوق بانکی» انتشارات پپشبرد؛چاپ سرم؛ تهران: 5609
صفحه 13:
* مشاور امور مصر فکنن دگان فدرال رزر و آمریکاء پول الکترونیکی را به اين
صورت توصیف کرده است:
" «پولی است کهبه صورت الکنرونیکی حرکت کرده. به گردش در
Jal و میتولند به صورت کارت هوشمند یا کارتهلیی که در
آنها ارزش ذخیره شده یا کیف پول الکنرونیکی ارائه شود.
همچنین در پایانفی فروش استفاده شده ویا بدون دخللت هیچ
شخص دیگری مستقیما به صورت شخص به شخص مورد
استفاده قرار گیرد و همچنین میتولند از طریق خطوط تلفن به
سوى بانكها ويا ديكر ازلئه دهندگان خدمات یا صاد رکنندگان
پول الکترونیکی به حرکت درآمده یا خرج شود.»
© -چمبرزسی بی یانگ, پیشینص ۱۷۵
* پول الكترونيکي با اسامي Digital money, E-cash, Virtual-iti«
67 در انگليسي و در فارسي با عبارتهايي مانند پول غیر قابل لمس, بول بر پايهي
اطلاعات» پول رقمي» پول مجازی و ... شناخته شده است.
صفحه 14:
نقشها و وظایف بول الكنرونيكي
؛عبارنست از
٠ - پول الکترونیکی ارزش را به صورت اطلاعات دیجیتالی و بدون وابستگی به
حساب بانکی در خود نگه میدارد.
< ۲- پول الکترونیکی میتولند از طریق انتقال اطلاعات دیجیتللی ارزش را به
دیگری منتقل نماید.
۳- پول الکترونیکی برای پرداختهای از راه دور مخصوصاً در شبکههای
عمومی مثل شبکههای ارنباطی و اینترنت بسیار مناسب است.
1 ۴ - در بعضی موارد پول الکترونیکی نیازی به طرف سوم برای نظارت و تأييد
معامله ندارد.
صفحه 15:
پول الگترونيگي را به دو دسته تقسیم
:م يكنند
* - يول الكترونيكى شناسايى شده:
* - يول الكترونيكى غيرقابل شناسايى (بىنام و نشان):
صفحه 16:
نیکی
مزایا و معایب پول الکتر
* بند ۱-مزایای پول الکترونیکی
* الف- قابلیت حمل و جابجایی (عدم وابستگی به مکان) ۲0۲۵۷۱6
* ب- قابلیت اعتماد و اطمینان به آن (امنیت) 56۳
۰ ج- قابلیت استفاده دوتایی یا چندتایی Two-Way, Unrestricted
* د- قابل تقسیم شدن>۱۷15[01ظ
۰ ه همگاني Publicors
۰ و- ساده بودن و کاربر پسند بودن56۲-۲۲۱6۴0۱۷لا »6 imple
Cost Reductionaiy ja tals 5° 2
* ح- آزاد بودن و عدم وابستگي سياسي
۰ ط- محدودیت مقدار پول
۰ ی- سرعت
صفحه 17:
* بند 6 معایب پول الکترونیکی
« الف- غیرقابل رمكيري بودن
۰ ب- جابهجايي
۰ ج. قابلیت گردش و چرخش نامحدود تا از زمان از بین رفتن خود آن
+ د- قابلیت کار در حالت ناپیوسته
صفحه 18:
مسائل حقوفي اننشار و استفاده از پول
آلكترونيکي
سل از . . Security
*یند ۲- حریم
خصوصی: ۳۵۱6 ۳۱۷۵۵0
*بند ۳- ریسکهای حقوقی و
Legal Risk: 13
FO قانونی
صفحه 19:
رخنههای امنیتی را مینوان به سه دستهی
اصلی تفسیم کرد
* - رخنههایی با قصد مجرمانفی جدی و خطرناک مانند کلاهبرداری,
سرقت اطلاعات مالی و تجاری حساس
* ۲- رخنه هکرهایا دزدان رایانهای ماننع قطع سرویسها که موجب از کار
افتادن وب سایت میشود و یا اقداماتی نظیر محو و بد شکل كردن وب
سایتها
۳- وجود نقصی در طراحی سیستم که به رخنفی امنیتی منجر میشود. Miho
استفاده کنندهی واقعی را قادر میسازد که به حساب استفاده کنندهی دیگر
معامله کند.
صفحه 20:
* مسئلهی دیگری که در مورد پول الکترونیکی میتوان
بیان کرد لین است که استفادهی غیر صحیعی که در
مورد يول نقد وجود دارد. میتواند در مورد پول
الکترونیکی هم Ibs شود. اين موارد. مصارف
ممنوعی مانند معاملات غیرقانونی و بازار سیاه را
شامل میشود. از این رو کنترل و جلوگیری از بروز
مخاطراتی مانند تقلب. کلاهبرداری, اختلاس و
پولشویی مستلزم صرف منابع و وقت و توجه است.
۳۸۱۵۲۱6۵۱۲5-۰ 261] هیا بازار سیاهبه خرید و فروش
غیرمجاز کالاها به هنگام کنترل دولت یا جیرهبندی
آنها اطلاق میشود.
صفحه 21:
> ۰ ۰ ۰
استفاده از پول الکنرونیکی برای مفاصد
۰ ۰
مجرمانه به موارد زیر بستگی دارد
محدودهای که پول الکترونیکی بدون فعل و انفعال مستقیم و با سیستم اپراتور.
میتواند منتقل شود.
حداکثر میزان پول الکترونیکی که میتولند بر روی دستگاهیا تجهیزات مخصوص
به آن نگهداری و ذخیره شود.
صلاحیت و توانایی دستگاه و سیستم برای نگهداری سوابق
سپولت عبور و ح رکت پول الکترونیکی از فراز مرزهای جغرافیایی
صفحه 22:
پولشویی الکترونیکی
*به طور خلاصه میتوان گفت پولشویی الکترونیکی
عبارتست از فرآیند قانونی کردن درآمدهای نامشروع و
حاصل از فعالیتهای مجرملنه با استفاده از خدمات
فضای مجازی تا با استفاده از این امکانات به
درآمدهای خود شکل قانونی دهند و از لن به عنوان
ابزار انتقال وجوه غیرقانونی استفاده کنند.
صفحه 23:
مراحل پولشویی الکترونیکی عبارتند از:
* بند 1- مرحلهي جايگذاري
الكترونيکي
بند 2- لاي هكذاري الكترونيكي
* بند 3- يكبارجهسازي يا ادغام
الكترونيكي
صفحه 24:
روشهای پولشویی الکترونیکی
پولشویی از طریق بانکداری الکترونیکی به هر دو روش
مستقیم و غیرمستقیم انجام میشود. در روش مستقیم فرد
پولشو از طریق رابطدی مستقیمی که با موسسهی Yb JW
یا ارائدی هویت به روشی که نیت و قصد واقعیاش پنهان
یماند. به راحتی عملیات پولشویی را انجام میدهد.
منظور از روش مستقیم این است که فرد پولشو با استفاده
از فنآوری امضای دیجیتال و از طریق اینترنت به صورت
مستقیم با موسسه مالی مربوطه ارتباط بيدا میکند و بدون
حضور فیزیکی در بانک یا مسسه مالی حساب با زکرده, با
ارائعی هویتهای ساختگی و حتی جعل امضای
دیجیتال, بدون اینکه توجه کسی را به خود جلب کند.
مرا حل پولشویی را انجام میدهد.
صفحه 25:
روش دیگر مورد استفاده در پولشویی الکترونیکی. روش
غيرمستقیم است رابطه مستقیم با موسسه مالی اجتناب
میشود. سدق از چنین رابطهای آن است که این معامله به
عنوان یک معاملمی مشتوک گزارش نشود. پولشوی
الکترونیکی اغلب با استفاده از روش غيرمستقيم صورت
میگیرد. زیرا در این روش, کار سریعتر پیش میرود. بدون
اینکه توجه مقامات را به این نکته جلب کند که پول از
منشاء غیرقانونی و غیرمشروع بدست آمده است.
صفحه 26:
روشهای پولشویی الکترونیکی و فرصتهای مناسبی که بانگداری الکترونیکی
غیرایمن در مفپوم عا مآن در اختیار پولشو میگذارد
© بند۱- بانکداری پیوسته
* پولشویی الکترونیکی به سه روش بانکداری پیوسته را مورد تبدید
قرار میدهد:
* للف- افتتاح حساب با استفاده از اینترنت بدون ارائفی هویت
مشتری
۴ - زمانی که یک دارندمی حساب موجودی خود را از طریق
دستگاههای خودپرداز. اینترنت یا موبلیل و سایر خدمات الکترونیکی
منتقل میکند میتوان از یک «بلنک پیوسته» سخن گفت در حقیقت
باتک پیوسته از زیر مجموعههای بانکداری الکترونیکی است.
صفحه 27:
*بند2- قمار اينترنتي Internet gambling
*بند3- بازيهاي رايانهاي پیوسته
*بند4- کارتهاي از پیش پرداخت شده
Prepaid Cards
*بند5- حراجهاي پیوسته Online Auction
*بند6- خرید و فروش الكترونيکي فلزات گرانبها
Digital Precious Metals (DPM)
صفحه 28:
نتفاده در پولشویی الکنرونیکی روش
روش دیگر مورد — 2 پونشود
ب- استفاده از فنآوري رمزنگاري و امضاي دیجیتال
ج- استفاده از عاملين بولشوبي
صفحه 29:
مقايسدى يولشويى سننى و يولشويى
الکنرونیکی
ایش و به کارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات در جوامع امروزی و همگرایی
تجارت و کسب و کار و بانکداری با ن موجب رشد و توسعهی پولشویی گردیده و
محیط مناسبی را برای پولشویان سنتی از طریق فضای مجازی بوجود آورده كه نه
تنها ریسک عملیات پولشویی را افزایش نمیدهد. بلکه موجب تسهیل فرآیند
پولشویی و ایجاد پولشویی الکترونیکی گردیده است
پولشویی الکترونیکی به رغم کشف برخی از شیوههای ارتکاب آن گسترش خواهد
یافت و مجرمان مسیرها و شیوههای پیچیدهتری را برای ادامهی فعالیتهایشان در
لین فضا ابداع خواهند کرد و همواره چند گام از دست اندرکاران مبارزه با پولشویی
جلوتر خواهند بود
صفحه 30:
پولشویی به طور سنتی در سه مرحله محقق
میشود
نخست: نزریق د رآمدهای نامشروع.به شبکههای مللی رسمییا غیررسمی و با
خرید کالاهای گران قیمت به منظور تبدیل منابع مللی مجرمانه به ابزارهای مالی
مشروع است که معمولاً در کشوری که درآمد مجرملنه در تن تحصیل شده
ارتکاب مییاید.
دوم: گمراه کردن زنجیرمی پیگیری و حسابرسی از طریق تبدیل درآمدهای
نامشروعبه منلبع مللی,با منشاء مبهم است. حولله و انتقال وجومبه حسابهای
بانکی در خارج از کشور محل تولید منابع مللی نامشروع. از مهمترین
شیوههلیی است که در اين مرحله مورد توجه پولشویان قرار میگیرد. این کار از
طریق بانکهای فراساحلی پا مراکز تجاری منطقهای و یا بانکهای بینالمللی
عملی میشود که مشمول مقررات سخ تگیرانه نیستند.
سوم: تزریق درآمدهای شسته شده به جریانهای اقتصادی مشروع و
یکپارچهسازی و ایجاد ظاهر قانینی برای درآمدهای حاصل از فعالیتهای
مجرملنه است. در لین مرحله انتقال وجوهبه کشورهلیی صورت میگیرد که از
ثبات اقتصادی بیشتری برخوردارند.
-قناد. پیشین.ص1۵۴
صفحه 31:
* در پولشویی الکترونیکی یا پولشویی به
سبک مدرن, نیازی جه گذر از لین مراحل
وجود ندارد و كردش سرمایههای
نامشروع در بستر مبادلات الکترونیکی و
شبکههای مالسی در کسری از انیه
امکانپذیر است. بیآنکه لشر قلبل تعقیبی
از منشاء عولید مجرملنه و محل تخصیص
و مصرف آن بر جای مانده باشد.
صفحه 32:
پولشويي سنتي و الكترونيکي
نتايج زیر را به دنبال دارد:
عدم نياز به طى مراحل سه گانه جهت تطهیر اموال نامشروع
عدم نياز به ارتکاب جرلیم دیگر نظیر جعل, قتل ویا حتی تهدید و
تطمیع کارمندان موّسسات مالی و بانکها
رسیدن به بیشترین منفعت در کمترین زمان ممکن و با کمترین
هزینه
تهدید رعایت حریم خصوصی کاربران شبکهای و امکان سوء استفاده
از سوی فرد پولشو.
امکان اختفای هویت و عدم احراز هویت مشتری که موجب موفقیت
پولشویان میگردد. زیرا به لحاظ عدم تعامل چهره به چهره در
تراکنشهای الکترونیکی ممکن است کاربر غیر از فردی باشد که
حساب را با ز کرده است.
امکان بالقوه شکستن مرزهای ملی و دشواری تعیین مکان جرم
پولشویی و مرتکب آن و تأثیر این امر بر صلاحیت کیفری کشورها.
صفحه 33:
ننیجه گیری و پیشنهادات
کشورهلیی که از فن آوری پیشرفته ی اطلاعات بیره مند هستند و در عوض, ظرفیت
اندکی برای مبارژه با جرلیم مبتنی بر فن آوری اطلاعات و ارتباطات و دایانه دارند به
بیشتی برای ارتکاب جرلیم سازمان یافته از جمله پولشویی, تبدیل می شوند. با توجه به
لین که کروه های سازمان یافته ی تبیکارلنه می توانند متخصصین و دانشمندان مختلف
شاغل در رشته های فن آوری اطلاعات رابه کار کمارند در آینده بلید منتظر مبتکرانه
ترین شیوه ها و جدیدترین روش های ارتکاب جرلیم سازمان یافته باشیم. بسیاری از اين
sla 09 5 تبیکار سازمان یافته نیز روش های یکدیگر را در ارتکاب جرم يا كسب منافع
تجاری نامشروع به کار می بندند و از لین طریق شیوه های نوین ارتکاب جرم و متعاقب
آن شست و شوی عولید ناشی از آن عمومیت می یابد. در عین حال دستیابی به اطلاعات
فعالیت مجرمانه ی این گروه ها دشوار است. زیرا اولا بیشتر خدمات مربوط به
فن آوری های اطلاعات توسط بخش خصوصی ارلئه می شود که هدف اولیه ی آن هاء
نافع تجاری و حملیت از مشتریان است تا مبارزه با جرلیم فراملی و ثانیا حمایت از
حقوق و آزادی های قانونی شهروندان در غللب کشورها از اولویت بر خوردار است و
همین امر. جمع آوری اطلاعات مربوط به پولشویی و نظارت بر فعالیت هایی را که با
بیره گیری از فن آوری اطلاعات صورت می پذیرد. دشوار یا محدود می سازد.
صفحه 34:
نتیجه گیری و پيشنهادات
* امروزه اکثر نظام های حقوقی بر لین امر اجماع دارند که رشد فزاینده ی فن
آوری موجب کسترش استفاده روز افزون از فن آوری های اطلاعات و شبکه های
اطلاع رسانی یارانه ای برای ارتکاب جرایم اقتصادی شده است. آثار زیانبار
پولشویی بر اقتصاد از جمله تخریب بازار مللی. تخریب خصوصیی اخلال و بی
تبلتی در اقتصاد. خدشه دار شدن حیئیت بین المللی کشورها و سایر آثار منفی
سياسى و اجتماعى لين جرم و ماهيت فراملى آن و امكان كسترش لين جرم به
سرزمين ديكر كشورها. جرم انكارى كليه ى اشكال يولشويى در قوانين داخلى و
اسناد بين المللى و نيز همكارى تنكاتنك ميان كشورها به منظور ييشكيرى. تحقيق و
تعقيب جرليم مبتنى بر فن آورى هاى يبشرفته وبه ويه يولشويى با بيره كيرى
از روش هاى الكترونيكى را طلب مى كند.
* در اقتصاد ایران تا كنون به دليل ناشناخته ماندن بيامدها و آثار زيانبار يولشويى و
بالاخص يولشويى الكترونيكى. اقدام قابل توجه صورت تكرفته است و تنها اقدام
مثبت در لين زمينه قانون مبارزه ا بولشويى است كه خود با اشكالات زيادى روبه
رو است و نيازمند بازتكرى: اصلاح و نظارت براى اجراى مؤثر اين قانون مى
باشیم.
صفحه 35:
در نظام حقوقی ایران برای مبارزه با تطهیر درآمدهای
ناشی از جرم لازم است اقدامات زیر انجام پذیرد:
* یکی از راه های اساسی برای مبارژه با پولشویی لین است که با اتخاذ تدابیری.
از وقوع جرلیم دارای در آمدهای مللی پیشگیری به عمل آید تا با کاهش جرم
مبناء موضوع پولشویی که تطییر در آمدهای ناشی از جرم است نیز کاهش
يابد. به موجب بند ۱۵ اصل ۱۵۶قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران. وظیفه
ری از جرم بر عیده ی قوه ی قضائبه است. بنابرلین شایسته است قوه
با تشکیل نیادی ضمن دعوت از صاحبنظران و انجام مطالعات دقیق و
همه جانبه برای شناخت عوامل جرم زا و راهکارهای پیشگیری از جرایم.
اقدامات اجرایی برای کاهش نرخ جرایم را نیز مدیریت نماید. البته این امر
مسئولیت دیگر قوا را در تحقق این امر نفی نمی کند. زیرا عوامل متعدد
اقتصادی, اجتماعی, سیاسی . فرهنگی و .. موجب وقوع جرم می شوند که
سازمان ها و وزارتخانه های متعددی بر حسب موضوع در این زمینه تصمیم
کیری می کنند. لذا لازم است با تدوین قوانینی در این زمینه حدود وظایف
هر یک از این نیادها و سازمان ها در زمینه ی پیشگیری از وقوع جرم تعیین
کردد.
صفحه 36:
* هر جامعه ای براساس ویژگی های اخلاقی , اجتماعی: فرهنگی و ... برای حملیت
از ارزش هایی خاص, ضمانت اجرای کیفری تعیین می کند. امروزه اصلاح
مجرم و اجتماعی کردن مجدد او مهم ترین هدف از اعمال مجازات است و بر
همین اساس است که مجازات های سنتی که مبتنی بر محدودیت آزادی و
فشارهای جسمانی بوده اند. جای خود را به چنین مجازات هایی داده اند. با
اين حال در نظا مکیفری ایران, مجازات ها همچنان سنتی, محد ود و خالی از
تنوع است و همین امر سبب می شود ف رآیند تعقیب کیفری نه تنپا سیب
اصلاح مجرم و کاه شآمار جرلیم نشود. بلکه بر گستر شن دامن می زند.
از لین رو ضروری است قوانین کیفری با هدف اصلاح مجازات ها از لحاظ نوع
و میزان به منظور دستیابی به هدف اصلاح مجرمان مورد بازنگری و اصلاح
قرار گیرند.
صفحه 37:
اصلاح ساختارهای اقتصادی و بازنگری قوانین اقتصادی در جهت کاهش ارتکاب جرم
ضروری است. کلیه ی تصمیمات که در سطح کلان جامعه اثر گذار هستند باید از
دیدگاه جرم شناسانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند.
تدوین قانون خاص مبارزه با پولشویی با سرمشق گرفتن از قوانین دیگ رکشورها به
ویژیه کنوانسیون های بین المللی و منطقه ای, رفع نقایص و اشکالات قانون مبارزه با
لسو
پیوند یافتن سامانه ی بانکی و بورس اوراق بهادار به نظام مالیلتی نیز میتولند اجرای
قانون مبارزه با پولشویی را آسان تر و کارسازتر کند. قوه ی قضائیه. وزارت امور
اقتصادی و دارلیی و دیگر دستگاه های دست اند ر کار.با بررسی ها و پیگیری های خود
می تواند شرایط مناسب و ضمانت اجرایی لازم برای این قانون را فراهم کنند.
* نظارت بر ارزهای خارجی و سامانه های پولی و به کارگیری شیوه های نظارتی به
منظور ممانحت از پولشویی توسسط کا رکنان دولت. برپاکردن نهادهای لازم و
کا رآم دکردن سامانه ی مالیاتی و ... از روش هایی است که انگیزه های پولشویی در
سیست ماقتصادی یک کشور را کاهش می دهد.
اصلاح ساختار مالیاتی کشور و جلوگیری از فرار مالیاتی پولشویان؛ می تواند اقدامی
موثر در جلوگیری از پولشویی باشد.
فاصله گرفتن از اقتصاد دولتی و ایجاد فضای سالم رقابتی در اقتصاد. زمینه را برای
مبارزه با پولشویی فراهم می کند.
صفحه 38:
* با توجه به لين كه بلنى ها و موسسات مللی نقش بسزایی در کشف و
مبارزه با پولشویی دارند. لذا آموزش کار کنان بانک و اصلاح قوانین
بانکی نقش موّثری در توسعه ی مبارزه با پولشویی و اجرای هر چه
موّثرتر و سریع تر دستورالعمل های مربوطه در بانک دارد.
* مسئولین تراز اول بانکی کشود. باید اصرار و اجبار همیشکی خود
مبنی بر جذب منلبع و سپرده های مردمی به هر قیمت و وسیله را
تعدیل نموده و اجرای آّن را در سایه ی اجرای مقررات. خصوصا
مقررات مبارزه با پولشویی مطالبه نمایند.
* با نام کردن حساب های باتکی بی نام در زمان افتتاح حساب ها و
بستن لین گونه حساب ها یکی دیگر از راه هاى مؤثر در مبارزه با
يولشويى مى باشد
صفحه 39:
به جرلت مى توان گفت تا کنونبه جز پيشنهادهلیی جزئی و پراکنده در خصوص
مبارزه با پولشوپی الکترونیکی: تنها اقدام در لین زمینه. پیشنهادهای گروه CIE
اقدام مللی برای مبارزه با پولشویی است.به منظور کاهش سیب پذیری ناشی
از پولشویی از طریق فن آوری های جدید. لازم است توجه بیشتری نسبت به
انتقال الکترونیکی وجوه و سیستم های پرداخت الکترونیک نمود. محدود کردن
عملیات و ظرفیت کارت های هوشمند می تولند اقدامی موّثر در لین زمینه
باشد.
متصل کردن فن آوری های جدید پرداخت به موسسات مللی و حساب های
بانکی و الزام به داشتن رویه های استاندارد ثبت اطلاعات و نگهداری رکوردها
برای لین سیستم ها به گونه ای که بتوانند رکوردهای مربوط را به وسیله ی
اختیارات قضلیی, بررسی, مستندسازی و توصیف کنند و ایجاد استانداردهای بین
المللی برای این مقیاس ها و معیارها.
توسعه ی ظرفیت های فن آوری اطلاعات جدید که همبه کشف تراکنش های
پیوسته ی مشکوک و هم به تأیید مشتری کمک کند.
محدود کردن انواع خدمات مجاز پیوسته صرفا به حساب هلیی که به روش
سنتی و چهرهبه چهره گشایش شده باشد و جلوگیری ارائه ی خدمات الکترونیکی
توسط موّسسات مالی غیر مجاز.
صفحه 40:
چون پولشویان از روت و قدرت باللیی برخوردارند و اکثرا نیز با یکدیگر به مبادله ی مللی می پردازند.
و برخی از آن ها کاملا مسلط به فن آوری های اطلاعاتی نظیر اینترنت یا شیوه های جدید تجارت
الکترونیک هستند. لذا زمان آن فرا رسیده است که نظام های اطلاعاتی و امنبتی. نظامی و انتظامی
کشورها در چارچوب های قانونی بتوانند پیام های اینترنتی يا وب سايت هاى بولشويان را رمزیابی و
فيلت كذارى كنتد.
پیشتباد دیکر استفاده از روش های داده کاوی یا ۱۷10/۳9 2312] است. داده کاوی, استخراج اطلاعات
پیش کویلنه ی پنیان. از پایگاه داده ی بزرک و یک فن آوری جدید قدرتمند با توان زیاد برای کمک به
ش ر کت هاست تا بر روی اطلاعات مهم خود تمر کز کنند. ابزارهای داده کاوی, رفتارها و روندهای آینده
را پیش کویی می کنند و بدین ترتیب به شرکت ها اجازه می دهند که بر پلیه ی دانش ها و پیش گویی
ها کیری کنند. ابزارهای داده کاوی سوالاتی را می توانند پاسخ دهند که در گذشته, مان Sab)
برای جوابکویی به ن ها لازم بود. امروزه لین تکنیک در بخش های مللی اعم از بانکی و غیر بانکی و
موّسسات حسابرسی برای کشف رفتارهای مشکوک به جرایم مالی از جمله پولشویی استفاده می گردد.
در پایان بلید متذکر شد. اسلحه ی مهم برای مبارزه جا پولشویی انکترونیک, همکاری جیلنی است.
زرا پول الکترونیکی بی مرژ است. لذا عضویت در معاهدات پولی و مللی بین المللی و استفاده از امکانات
آن برای مقلبله با پولشویی, مصوئیت هر کشور را در مقابل پولشویی بیشتر می نملید و آنچه که اهمیتی
فرلتر از قوانين بولشويى يافته. جكونكى تعاملات و همكرليى هاى منطقه اى و بين المللى ميان كشورها
براى استقرار جترهاى نظلرتى و كنترلى مبارزه با بول هاى SUE است. از لين رو كشورهليى كه واقفند
به تنبايى قادر به مبارزه با يولشويى نيستند و لين مبارزه ملهيتى فراملى و فرامرزى دارد. تلاش مى
نمايند با يبوستن به توافقنامه های منطقه ای یا الحاق به کنوانسیون هلی بین المللی از آفات مخرب و
ازيانبار يولشويى يكلهدف
صفحه 41: