payam_va_vijegihaye_payame_asar_bakhsh

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “پیام و ویژگی های پیام اثربخش”

پیام و ویژگی های پیام اثربخش

اسلاید 1: پيام و ويژگي های پيام اثربخش

اسلاید 2: اصول و مفاهيم ارتباط

اسلاید 3: تعاريف مختلف برای ارتباطجست و جو برای دست يافتن به کليه وسايل و امکانات موجود برای ترغيب و اقناع ديگران. ارسطوفرآيندی که قصد آن به طور کلی همانندی (اشتراک فکر) با گيرنده پيام خود در يک مورد و مساله معين است. شرامهر گاه شخصی اثری را بپذيرد که ديگری در مورد او اراده کرده است، دومی با اولی ارتباط برقرار کرده است. نيوکامبفرآيند انتقال معني بين دو فرد است. رايت

اسلاید 4: تعاريف مختلف برای ارتباطتعريف ارتباط از دکتر محسنيان راد: فرآيند انتقال پيام از فرستنده به گيرنده، مشروط به آن که در گيرنده پيام، مشابهت معني با معني موردنظر فرستنده پيام ايجاد شود.

اسلاید 5: ارتباط عبارت است از انتقال واشتراک معاني، عقايد، تصاوير و انديشه ها

اسلاید 6: انتقال معنی در ارتباطمعنا در وجود انسان استپيام و به ويژه کلمات فاقد معنا است. معنا شخصی است و از فردی به فرد ديگر متفاوت است.معنا وابسته به کدهايي است که در ارتباط انتخاب می شود. در به کار گيری ابزارهای ارتباطی، مقاصد و نيت ها درون پيام به رمز درمی آيند و انتظار می رود تا مخاطب با دريافت و رمزگشايي از آنها به نيت های منبع ارتباط پی ببرد.

اسلاید 7: معنا در نگاه مولویاختلاف کردن در چگونگی و شکل پيل!معنا در کلام و پيام نيست!

اسلاید 8:

اسلاید 9: خصوصيات معنا از ديدگاه برلومعنا در پيام نيست.معنا چيزی کشف کردنی نيست.معنا فقط در انسان هاست.معنا به وسيله انسان آموخته می شود. او بر آن می افزايد، کم می کند، عوض می کند و حتی نابود می سازد. زبان فاقد معناست و تنها مجموعه ای از نماد هاست.معنا قابل انتقال نيست و تنهاپيام است که منتقل می شود.کلمات يکسان، معنای يکسانی در انسان ها ايجاد نمی کند.معناها شخصی هستند و از فردی به فرد ديگر متفاوت است.

اسلاید 10: الگوهای يادگيری در انسان يادگيری از طريق شرطی شدن کلاسيکيادگيری از طريق شرطی شدن فعاليادگيری از طريق مجاورتيادگيری از طريق مشاهدهيادگيری از طريق شناخت

اسلاید 11: مغز انسان همچون آسيابي است كه دائماً كار مي كند. اگر در آن گندم بريزيم ، آرد گندم بيرون مي دهد و اگر جو بريزيم ، آرد جو. پس ايده و افكار خوب در آن بريزيد تا شاهد ثمرش باشيد.

اسلاید 12: ارتباطفرايندی است که طی آن افکار ، عقايد و احساسات يک فرد به ديگری به شکل پيامهای کلامی و غير کلامی منتقل می شود ، 1=معنی پيام در ذهن فرستندهمعنی پيام در ذهن گيرنده

اسلاید 13: مراحل ارتباطگيرنده پيام آن را با حواس خود دريافت کند توجه او را جلب كندپيام توسط او درك و فهميده شودمورد قبول او قرار گيرددر او تغيير رفتاررخ دهد

اسلاید 14: مرحله (1): دسترسي به گروه مخاطبارتباط نمي تواند مؤثر باشد مگر اين كه توسط گروه مخاطب شنيده و يا ديده شود. بسياري از برنامه هاي ارتباطي در همين مرحله به ظاهر ساده دچار شكست مي شوند. موفقيت در اين مرحله مستلزم مطالعه گروه مخاطب براي درك عادات شنيداري و خواندني آنان است .

اسلاید 15: مرحله(2): جلب توجه مخاطبدر هر زمان، ما محدوده وسيعي از اطلاعات را با حواس پنجگانه خود دريافت مي كنيم. توجه روندي است كه فرد بخشي از اين مجموعه پيچيده را براي دقت بيشتر انتخاب مي كند. هر ارتباطي بايد توجه مخاطب را به نحوي جلب كند كه آنها براي گوش كردن و يا خواندن آن تلاش كنند.مثال هايي از شكست ارتباطي در اين مرحله:- رد شدن از كنار پوستر بدون نگاه كردن به آن- توجه نكردن به صحبت هاي بهداشتي يا نمايش عملي در كلينيك

اسلاید 16: مرحله(3): فهم يا درك پيامبه محض آنكه توجه فرد به پيام جلب شود ، سعي مي كند تا آن را درك نمايد . درك، روندي كاملاً ذهني است ( دو نفر ممكن است يك پيام راديويي يكسان را بشنوند و پيام آن را كاملاً متفاوت از آنچه كه فرستنده قصد داشته ،فهميده و درك كنند ) . استفاده از زبان پيچيده وكلمات ناآشنا و فنی، تصاوير حاوي جداول پيچيده و جزئيات غيرجذاب، عرضه اطلاعات زيادی که مخاطب قادر به جذب آن نباشد: اشكال در درك يا سوء تفاهم

اسلاید 17: مرحله(4): قبول پيام و پذيرفتن آنيك پيام ارتباطي نبايد فقط دريافت و يا فهميده شود بلكه بايد مورد قبول هم واقع گردد و فرد به آن معتقد شود . تغيير باورهايي که به تازگی كسب شده باشد آسانتر است ولی تاثير و نفوذ بر باورهاي كه مدت طولاني وجود دارد و يا مردم نسبت به آن اعتقاد کامل پيدا کرده باشند مشكل است . معمولاً پذيرش يك باور زماني كه بتوان تاثير آن را به راحتي نشان داد، ساده تر خواهد بود.

اسلاید 18: مرحله(5): ايجاد يك تغيير در رفتارارتباط ممكن است منتج به تغيير باورها و نگرش شود اما بر رفتار تاثيری نداشته باشد. ارتباطی که بر باوري هدف گيري نكرده است که بيشترين تاثير را بر تغيير رفتار دارد و يا فقدان ساير عوامل مساعدكننده، قادرکننده و تقويت كننده می تواند عامل اين اشکال باشد.

اسلاید 19: اجزاي فرآيند ارتباط منبع/ فرستنده/ منشاءپيامگيرندهكانال ارتباطي

اسلاید 20: پيام و ويژگي های پيام اثربخش

اسلاید 21: تدوين پيام ارتباطیآنچه قرار است به گروه مخاطب گفته شود يا منتقل گردد پيام های کليدی توسط رمزگذاران و براساس ويژگی های منبع ارتباطی توليد و آماده انتقال خواهد شد. دو دليل برای اهميت پيام های کليدی:آنها بخش کليدی فرآيند شکل دهنده نگرش مخاطب هستند.اثربخشی فرآيند ارتباط را نشان می دهند.

اسلاید 22: گام های اساسی در توليد پيامتوجه و تمرکز بر يک ايده اصلیسازماندهي اطلاعات: آنچه در توليد پيام اصل است، استفاده نظام مند از محتوای پيام است. انتخاب چارچوب مشخص قبل از پرداختن به محتوای پيام، طرح کلي را مشخص می کند. (رعايت ترتيب زماني و يا مکانی، و نيز پرداختن به مشکلات و راه حل های مربوط به آن)

اسلاید 23: گام های اساسی در توليد پيامتوجه به ويژگی های پيام: خصوصيات محتوايي و ساختاری پيام شامل دقت و درستي محتوا، نحوه ارائه مطلب مورد نظر، جاذبه برای توجه به پيام و ترغيب مخاطب برای تغيير، سبک و شکل پيام، قابليت فهم پيام و توان سرگرم کنندگی آن

اسلاید 24: مراحل توليد يک پيام ارتباطی بررسی پيام ها و مواد موجود توليد پيام مي تواند وقت گير و پرهزينه باشد و ممکن است فرآيند توليد پيام منجر به خلق مواد و پيام های تکراری گردد. جمع آوری و استفاده از مواد آموزشي موجود مانند کتابچه ها، پوسترها و پمفلت ها و ليفلت های حاوی پيام براي شروع کار ضروری است.

اسلاید 25: مراحل توليد يک پيام ارتباطیطراحي و آزمون محتواي پيام: محتواي پيام، شکل اوليه و هسته اصلی پيام است و عبارات و جملات به تنهايي يا همراه با شکل و تصوير را شامل می شوند. ملزومات شروع کار طراحي پيام شامل کار با متخصصين و افراد خلاق، اتخاذ ارتباط مناسب فرهنگي، انتخاب نوع جلب توجه و آزمون محتواست.

اسلاید 26: مراحل توليد يک پيام ارتباطیتصميم گيری در مورد نوع پيام: موارد زير در تعيين نوع پيام و فورمت آن نقش دارد:ماهيت پيامعملکرد و هدف پيامکانال هاي انتخاب شده براي برقراري ارتباطبودجه و ديگر منابع موجود

اسلاید 27: مراحل توليد يک پيام ارتباطیطراحي پيام و مواد ارتباطیپيش آزمون پيام ها و مواد: به ما کمک می کند تا نقايص موجود در پيام ها را پيش از صرف هزينه و توليد نهايي مواد مشخص کند. از طريق پيش آزمون مواردي از قبيل جامعيت، نقاط قوت و ضعف، مرتبط بودن با مخاطبين، اجزاي گيج کننده، حساسيت برانگيز يا بحث برانگيز پيام مشخص مي شود.

اسلاید 28: طراحي پيام و مواد ارتباطیپيام، نکات کليدی است که قرار است درباره برنامه مورد نظر به مخاطبين منتقل شود.پيام، يک جمله کوتاه و خلاصه شده و شامل جنبه هاي تشويقي وترغيبي در زمينه اهداف برنامه است.

اسلاید 29: انواع پيامپيام های دستوري: در اين نوع پيام ها، توصيه به انجام فعاليت هاي تجويز شده مدنظر است و در واقع به گيرنده پيام می گويد که چه کاری را انجام دهد يا ندهد.پيام های ترکيبي: ترکيبی از عقايد و باورها، فعاليت ها، دانش ها و مهارت هاي مربوط به يک زمينه کاری را شامل می شوند.پيام های ابتکاري: ايده هاي نو يا راه حل هاي جديد براي مشکلات پيچيده را با خود دارد.

اسلاید 30: انواع پيامپيام های آگاهي دهنده: اين نوع پيام ها حقايق، اطلاعات، باورها و ساير اطلاعات را در خود دارند.پيام های ترغيب کننده: هدف اين دسته از پيام ها تحت تاثير قرار دادن، متقاعد کردن و يا تشويق مخاطب به پذيرش يا عمل به چيزی است.پيام های ارتباطی: هدف اصلی در يک پيام ارتباطی، ايجاد و حفظ رابطه ميان طرفين ارتباط است.

اسلاید 31: انواع سبک پيام جاذبه عاطفي در برابر جاذبه منطقی: گاهی پيام با تمرکز بر روی احساسات مخاطب سعی در جلب توجه او و ترغيب برای پذيرش محتوای پيام دارد و گاه تاکيد پيام بر استدلال است. معمولا پيام های عاطفی تاثيرات بيشتری دارند. جاذبه مثبت در برابر جاذبه منفي: در مواردی تاکيد پيام بر نتايج مثبت مربوط به محتوای پيام است و در موارد ديگری ممکن است، به نتايج منفی حاصل از رفتار اشاره شود. افراد به پيام هاي مثبت بهتر از پيام هاي منفي پاسخ مي دهند.

اسلاید 32: انواع سبک پيامجاذبه جمعي در برابر جاذبه شخصي: گاهی در پيام تاکيد بر فوايد جمعی ايده يا رفتار است و گاه به نتايج مربوط به خود فرد پرداخته می شود. پيام با نتيجه گيري مشخص در برابر پيام با نتيجه گيري باز: مواردی که در پيام نتيجه گيری مشخصی ارائه می شود، در مقابل موارد ديگری که نتيجه گيری برعهده مخاطب گذاشته می شود.جاذبه هاي بيان تکراري يا بيان يک باره پيام: گاهی پيام ها به دفعات و تکراری به موضوعی می پردازند و گاه بيان يک پيام، تنها برای يکبار صورت می گيرد.

اسلاید 33: پنج عنصر کليدي در طراحي پيام محتوای پيام زبان پيام منبع پيام فورمت پيام زمان– مکان

اسلاید 34: پيام فرضی (1)برنامه ترويج تغذيه با شير مادر برنامه ای است که توسط وزارت بهداشت حمايت و اجرا می شود و به زنان ايرانی ياد می دهد تا به نوزادان و شيرخواران خود، شير خودشان را بدهند.به نظر شما اين پيام درست و کامل است؟

اسلاید 35: پيام فرضی (2)برنامه آگاه سازی نوجوانان در زمينه بيماری ايدز، برنامه ای است که با همکاری وزارت آموزش و پرورش و توسط وزارت بهداشت اجرا می شود و به نوجوانان ايرانی را ه های پيشگيری و مقابله با بيماری ايدز را آموزش می دهد.به نظر شما اين پيام درست و کامل است؟

اسلاید 36: محتواي يک پيام اثربخش

اسلاید 37: 37ويژگی های يک پيام اثربخشروشن و واضح: پيامی که محتوای آن با وضوح و روشنی ارائه شده باشد، اثربخش تر است. سازگار و غيرمتناقض: وجود تناقض بين بخش های مختلف پيام باعث سلب اعتماد مخاطب از آن و کاهش اثربخشی خواهد شد.معتبر: پيامی که اعتبار خود را از منابع علمی و مورد قبول صاحبنظران کسب کرده باشد، تاثير بيشتری دارد.

اسلاید 38: ويژگی های يک پيام اثربخشترغيب کننده: پيام های ترغيب کننده، بيشتر مورد پذيرش مخاطب قرار خواهد گرفت.جالب توجه: توجه را هوشياری کامل تعريف می کنند. پيامی که بتواند مخاطب خود را به توجه وادارد به طوری که تمام قوای ذهنی برای مدتی به آن معطوف گردد، اثربخشی بيشتری دارد.پيشنهادگر اقدام بعدي: پيام هايي که تنها به ارائه حقايق و واقعيت ها بسنده نمی کنند و پيشنهادگر اقدامات عملی مخاطب هستند، تاثير مطلوبی دارند.

اسلاید 39: ويژگی های يک پيام اثربخشمتناسب با فرد: پيام بايد با ويژگی های فرد تناسب داشته باشد. شناخت مخاطب برای اطلاع از اين ويژگی ها، گام اساسی در توليد پيام اثربخش است. جذاب: استفاده از ابزارهای جذاب در پيام اعم از محتوا، شکل، رنگ و ... به اثربخشی آن کمک خواهد کرد. مناسب با فرهنگ مخاطبين باشد. متناسب با فرهنگ: عدم تناسب محتوا يا شکل پيام با فرهنگ گروه مخاطب مانعی جدی بر سر راه توجه و پذيرش پيام خواهد بود.

اسلاید 40: ويژگی های يک پيام اثربخش تنوع از نظر شکل: پيامی که با اشکال مختلف به مخاطب برسد و محدود به يک شکل منفرد و خاص نباشد، تاثير بيشتری در گروه هدف خواهد داشت. منتقل با کانال هاي مناسب: يک پيام دارای شرايط مطلوب که واجد تمام موارد بالا باشد ولی انتقال آن با کمک کانال های مناسب گروه هدف انجام نگيرد، محکوم به شکست و عدم تاثير است. پيش آزمون شده: برای بالا رفتن ميزان تاثير پيام، ضروری است که قبل از انتشار آن، با روش مناسب و علمی آزموده شود و اشکالات آن استخراج و مرتفع گردد. در اين صورت است که پيام ما اثربخش خواهد شد.

اسلاید 41: محتوای پيام پيام مورد نظر ما قرار است نظر، ايده يا حقيقتی را به مخاطب منتقل کند. در حوزه سلامت، اين پيام در جهت کسب، حفظ و ارتقای سلامت خواهد بود و براساس اهداف برنامه ارتباطی تدوين خواهد شد.

اسلاید 42: ويژگی های محتوای پيام امکان درک مشکل از پيام وجود داشته باشد و به عبارت ديگر، پيام توانايي توصيف مشکل و انتقال درست و کامل درک از مشکل به مخاطب را داشته باشد.بزرگی و وسعت مساله را نشان دهد.برای مخاطب قابل باور باشد.به موانع بر سر راه پذيرش و مقاومت های احتمالی گيرنده پيام توجه شده باشد.

اسلاید 43: ويژگی های محتوای پيامعلاوه بر خود موضوع، راه حل بيان شده در پيام نيز برای مخاطب باورپذير باشد.به ملزومات انجام رفتار مورد نظر توسط مخاطب اشاره شده باشد و گيرنده پيام بتواند ارزيابی مثبتی از خود برای پذيرش ايده يا رفتار پيشنهادی در پيام داشته باشد.اعتبار علمی داشته باشد و با انتخاب منبع معتبر، زمينه پذيرش آن برای مخاطب فراهم شود.

اسلاید 44: اصول پيش آزمون پيام

اسلاید 45: پيش آزمون پيام ها پيش آزمون به ما اجازه مي دهد تا نقايص موجود در پيام ها را پيش از صرف هزينه و توليد نهايي مواد مشخص کند. از طريق پيش آزمون مواردي از قبيل جامعيت، نقاط قوت و ضعف، مرتبط بودن با مخاطب، و نيز اجزاي گيج کننده، حساسيت برانگيز يا بحث برانگيز پيام مشخص مي شود.

اسلاید 46: معيارهاي پيش آزموندرک مخاطب از پيام: وقتی قرار است پيامی آزمون شود، لازم است ميزان درک محتوای پيام توسط گروه منتخب بررسی شود. نتايج اين بررسی، ممکن است به ساده و قابل فهم تر شدن پيام منجر گردد. تناسب: گروه منتخب در مورد تناسب پيام با گروه هدف نظر خواهد داد و مشخص خواهد کرد که با چه تغييراتی می توان پيام را برای مخاطبين مناسب تر کرد.

اسلاید 47: معيارهاي پيش آزمونقابليت توجه: در پيش آزمون می توان توانايي پيام در جلب توجه مخاطب را بررسی کرد و برای بالا بردن آن از نظرات گروه منتخب کمک گرفت. ماندگاري در حافظه: در پيش آزمون ميزان ماندگاری پيام در حافظه گروه منتخب آزمون می شود. اين که تا چه اندازه پيام در ياد مخاطبين مانده است و آيا محتوا و شکل آن را از ياد برده اند يا نه، اساس اين معيار به شمار می رود.اعتبار: بررسی ميزان اعتبار پيام از ديدگاه گروه منتخب در پيش آزمون ها ضروری است.

اسلاید 48: معيارهاي پيش آزمونپذيرفتني: اين که گروه منتخب محتوای پيام را پذيرفته است يا نه و اشکالاتی که بايد مرتفع شود تا پيام مورد پذيرش مخاطب قرار گيرد، در پيش آزمون اهميتی اساسی دارد.جذابيت: از گروه منتخب به صورت مستقيم درباره جذابيت پيام پرسش خواهد شد و يا جذابيت پيام مورد نظر در بين چندين پيام بررسی می شود. دانش، نگرش و باور: همخوانی پيام با دانش، نگرش و باورهای مخاطبين و اقداماتی که برای اصلاح نواقص آن در اين زمينه ها وجود دارد.

اسلاید 49: روش های انجام پيش آزمون استفاده از پرسشنامه های خود ايفا: پرسشنامه هايي که در اختيار گروه هدف قرار می گيرد و از آنان درباره اجزای کليدی پيام پرسش می شود.بحث گروهی متمرکز: با انتخاب گروه های کوچکی از بين مخاطبان و بحث در مورد پيام توليد شده، معيارهای مورد نظر ارزيابی می شود.مصاحبه: گاهی لازم است با افراد منتخبی از گروه هدف مصاحبه هايي درباره محتوا و شکل پيام توليد شده انجام شود و با اعمال نظرات آنان پيام نهايي شود.

اسلاید 50: روش های انجام پيش آزمونگروه کارشناسان و دروازه بانان: استفاده از نظرات کارشناسان و صاحبنظران آشنا به موضوع و دروازه بانان(افرادی که می توانند جريان اطلاعات به گروه مخاطب را کنترل می کنند) برای رفع اشکالات پيام و نهايي کردن آن روش ديگر پيش آزمون کردن به شمار می رود.استفاده از موقعيت های واقعی: گاهی لازم است با ارائه پيام به گروه مخاطب در موقعيت های واقعی مانند مراکز حضور آنان و بررسی عکس العمل ها و نظرات آنان، پيام را پيش آزمون کرد.

اسلاید 51: چند نکته مهم در پيش آزمونبررسی ميزان قابليت خوانا بودن پيام و اصلاح آن براساس نتايج اين آزمون، می تواند باعث تبديل پيام دشوار به پيامی که امکان خواندن آن بيشتر باشد، شود.در پرسش از افراد برای درک نظرات آنان از سئوالات باز (و نه بسته يا راهنمايي کننده برای جوابی مشخص) استفاده شود.هر گونه نظر مهم تلقی گردد حتی اگر به نظر غيرمنطقی يا نادرست به نظر برسد. (گاه نظر ندادن به معنای عدم درک مفهوم پيام يا پرسش ماست پس می تواند مهم باشد)

اسلاید 52: چند نکته مهم در پيش آزمونپيام را بايد بيش از يک بار آزمون کرد. بهتر است شروع پيش آزمون زمانی باشد که هنوز محصولات توليدی خام هستند.برای پيش آزمون پيام هايي که نوشته دارند، بايد تا مرحله ای پيش رفت که اکثريت شرکت کنندگان همان چيزی را که انتظار می رود دريافت کنند و نيز هيچ پيشنهادی برای اصلاح آن ارائه نشود.در پيش آزمون بايد ابتدا و بدون نوشته ها، تصاوير را آزمون کرد و بعد همراه با نوشته ها به گروه ارائه کرد. به اين ترتيب می توان مطمئن بود که تصاوير به تنهايي گوياست.

اسلاید 53: به نظر شما اين پيام توسط چه كسي تهيه شده است آيا پيام براي شما پذيرفتني است كدام قسمت را نمپذيريد چه مشكل براي پذيرش آن داريد مفهوم اصلي پيام چه بود از اين پيام چه فهميديد ( درك )فكر مي كنيد كسي كه اين پيام را مي گيرد بايد چكاري انجام دهد ( درك )آيا فكر مي كنيد چيزي هست كه در اين پيام نيامده باشد كدام قسمت از اين پيام را دوست داريد و از كدام بخش آن خوششتان نمي آيد ؟ چرا؟ ( پذيرفتني انطباق با سطح دانش نگرش توانايي ) شكل و تصاوير آن چه نقاط قوت و ضعفي دارد اگر شما جاي ما بوديد اين پيام را براي چه كساني و در كجا توزيع مي كنيد ( تناسب ) به نظر شما ايده اي كه در اين پيام مطرح شده است در جهت كمك به مخاطب است يا نه براي شما چه ؟ چرا ؟ ( درك مخاطب ) پيشنهاد يا نظري براي بهتر شدن پيام داريد

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید