صفحه 1:
پژوهش در کتابداری و اطلاعرسانی در
بر یتانی. با نیم نگاهی به مشکلات ایران
۰ ع
حمید رضا جمالی مهموئی
استادیار دانشگاه تربیت معلم تهران
امس
تحت |
صفحه 2:
بخش هاى اين سخنر آنی
بيش زمينه و آموزش
منابع مالى يزوهش
موضوع پژوهش
* برونداد پژوهش
عوامل موفقیت و مشکلات
مشکلات ما
ادكثر حميد جمالى
avi)
صفحه 3:
پادشاهی متحد بر بتانیا و آیرلند شمانی
Sr
ee ae : "aia
tating os, بغچه کتابداری
* تعداد کتابخانه عمومی ۴۵۶۷
® کارکنان حرفه ای کل کارکنان
عمومی arr ۲۶۹۱
دانشگاهی ۳۹۰ ۹۷۰
* منبع: (6009) 7۵0
3 دکتر حمید جمالی. آثر ۸۷
صفحه 4:
متولی کتایداری و اطلاع رسانی 06۱۲۱۳
Chartered Institute of Library and
Information Professionals
۰ از ۱۸۷۷
* _ دارای حدود ۲۹ گروه تخصصی
۶ _ دارای ۱۲ شعبه محلی
دارای یک آژانس کاریابی تخصصی
Facet Publishing (31,tici! aw °
Library & information Update ailole alee Laci! *
Library & information dol) A2AB 99 Linzi! *
Gazette
* _ برگزاری کنفرانس دوسالانه ۱0۳۵۳۲6۵۱12
یکی از وجوه تفاوت با وضعیت در آمریکاست
4 دکتر حمید جمالی. آثر ۸۷
صفحه 5:
* Strathclyc;°
* Thames VallTyfj’
٠ UCL
Glasgow
Leeds Me? =~
Liverpool J.
London Me.
>
ta
Robert Gord @ یی
0 #0
LIBRARIAN Xa
آثر م
صفحه 6:
foe 1 ۳ ب
تحول در آموزش رشته
تغییر نام گروهها (عمدتاً در دهه 09۹۰
* نیاز بازار. و نیاز به مهارتهای تازه
- حركت به سمت خدمات اطلاعاتی تخصصی
ساختار تامین مالی دانشگاهها
توسط دولت
- تخصیص بودجه بر اساس سرانه دانشجو
سیاست جذب دانشجوی بیشتر برای تامين
نیروی انسانی هزاره سوم
حرکت به سمت رشته هایی که بودجه بیشتر
می گرفتد مثل رشته های مرتبط با فناوری
تنوع و در نتیجه ورود به سایر حوزه ها و
ادغام با آنها (مثل تجارت. رأیانه. ارتباطات و
رسانه ها)
6 دکتر حمید جمالی. آثر ۸۷
صفحه 7:
تنوع رشته های اطلاعاتی (۱۷ عنوان)
کتابداری و اطلاع رسانی
کتابداری
مطالعات اطلاعات (اطلاع رسانی)
يريت اطلاعات
.يريت دانش
نشر و ارتباطات الکترونیکی
ادكثر حميد جمالى wl
صفحه 8:
تنوع: ابر بر چسب عنوان رشته ها (۵۰ دهره)
| electronic
information . cam 1
library
anagemenD
anagemend <> |
studies
صفحه 9:
پیشبرد دانش حرفه ای
* افزایش درک ما از جامعه اطلاعاتی
* افزایش توان کتابداران برای ار تباط با محیط |
کاری
* راهنمایی کتابداران و کمک به آنان در تصمیم
گیری
پیشبرد حرفه
ء جایگاه کتابداری به عنوان یک رشته
۱
31
* ارتقا جايكاه خدمات كتابخانه اى و اطلاعاتى
دکتر حید جمالی avs)
صفحه 10:
سس
منابع مالی پژوهش- منایع عمومی ۱
Research Assessment Exercise:) 4i|) A
(RAE
* سنتا پژوهش در رشته های حرفه ای
Si, 5 (vocational) بوده است
* رائه این وضعیت را تغییر داد (از دهه
(A>
* کارکرد زیرساختی دارد
ws nye 5 10
صفحه 11:
منابع مالی پژوهش- منابع عمومی ۲
@ شورای آرشیوها. کتابخانه ها و موزه ها
Museums, Libraries and Archives
Council
+ BL Research & Development Dept. (1974)
* BL Research & Innovation Centre (1996)
* Library & Information Commission
* Re:Source (1999)
* MLAC (2000)
* نقش رهبری. تامین مالی. سیاستگذاری. برگزاری
کنفرانس و ...
* بودجه در سال ۱۹۹۹۵ حدود ۶/۱ میلیون پوند
۰ درصد بودجه پژوهش در حوزه را در فاصله
۱۹۸۵-۷۵ نامین می کرد
wi nye 5 11
صفحه 12:
منابع مالی پژوهش- منابع عمومی ۲
۳2 شورای پژوهشی هنر وعلوم انسانی |
Arts and Humanities Research Council
(AHRC)
* تأمین کننده پژوهشهای دانشگاهی
* تأکید بر پژوهشهایی که دارای کاربرد
eee
="
آثر م
صفحه 13:
منابع مالی پژوهش- منابع عمومی ۲
5 کمیته نظامهای اطلاعاتی مشترک
Joint Information Systems Committee
gisc) :
۱۹۹۳ تأسيس *
* نقش اصلى: حمايت از استفاده خلاقانه
از فناورى اطلاعات و ارتباطات در
آموزش و پژوهش
* تاکید زیاد بر مناقصه و پژوهشهای
سودمند برای خدمات اطلاعاتی و
سس کتابخانه ها
آثر م
len ae
13
صفحه 14:
منابع مائی پژوهش- منابع عمومی ۵
ن اروپایی |
European ‘Commission (EU)
مستلزم همکاری با سایر کشورهاست *
تامین مالی سخاوتمندانه *
| کمی بروکراتیک و کند *
صفحه 15:
منابع مالی پژوهش- منابع خصوصی ۱
ناشران و تولید کنندگان محصولات و
خدمات اطلاعاتی
۹
رت 02 FISEVIER
SCIENCE: we
THOMSON
Google i
tae
‘me SiNDAY TIMES,
15 کتر حمید جملی ثر ۸۷
صفحه 16:
إلا اس
]
منابع مالی پژوهش- منابع خصوصی ۲
@A موسسات خیریه دخیل کار اطلاعاتی
SS
م
نظير ولكام تراست
wellcome'™s' ۱ :
vos len ae 16
صفحه 17:
تغبیر در سیاست تأمین مالی و تأثیر آن
للق
* رهيافت بالا به يايين در تخصيص منابع
* افزايش مناقصه ها و در نتيجه رشد آرانسهاى
مشاوره
* کاهش آزادی فردی و کمبود منابع برای کسانی
که خود ایده پژوهشی خوب دارند
* کم شدن منابع برای حرفه مندان پژوهشگر
* خطر سیاست زدگی پژوهش و کهنگی پژوهش
در نتیجه تغییر سیاستها
* تمرکز مراکز پژوهشی بزرگ در دانشگهاهای
قديمى (در رائه)
aoe ادكثر حميد جمالى aT
صفحه 18:
18
كليد وازه هاى مكرر مقالات
1. Information retrieval 38
2. United Kingdom 29
3. Libraries 28
4. Digital libraries 24
5. information management
6. Search engines 15
7. Internet 14
8. Websites 13
9. Information services 12
10.Project management 12
11.Public libraries 12
12.Worldwide web 2
13.Academic libraries 11
14.Information literacy 11
# منبع: جستجو در ص69 (بیش از ۶۰ عنوان مجله کتابداری)
کتر دید جملی تر ۸۷
صفحه 19:
مضامین اصلی بژوهش در اطلاع رسانی
بازیابی اطلاعات
رفتار اطلاع جویی (شامل حوزه مطالعه
کاربران)
باتاکید بر منابع الکترونیکی
- افزایش استفاده از رهیافت کیفی
- همپوشانی با حوزه رایانه در تعامل انسان
رایانه
ارتباطات
علم سنجی
مدیریت اطلاعات شخصی
منبع: (6006) سطه-0
len ae آثر م
صفحه 20:
a
۱۷ حدود °
* Aslib, JDoc, JIS, JLIS,
Ref Rev, Record
Manag, Lib Rev, New
Review of..., Program,
Serials, New Lib
صفحه 21:
انتضا رات مقالات ایران (فارسی و انگلیسی در یک سال)
بیش از ۲۶۰ عنوان
I * تعداد مقالات ۲۰۰۷: حدود ۰۳۰۰
* رتبه دوم تولید مقاله در این حوزه در
ا5ا بعد از آمریکا
(237) ۸۲:۱ ۰
Review (45) *
Editorial (9) ¢
Conference Paper (7) *
٠ Letter (3)
Note (2) *
Short Survey (1) ۰
# منبع: جستجو در ص69 (بیش از ۶۰ عنوان مجله کتابداری)
wi nye 5 21
صفحه 22:
. Nicholas, David
. Thelwall, Mike
. Huntington, Paul
. Oppenheim, Charles
. Williams, Peter
. Gunter, Barrie
. Burrell, Q.L.
. Rowlands, lan
. Urquhart, C.
انم زم ين لط ان هو اك مه فا
# منبع: جستجو در 181 (۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷)
wi nye 5 22
صفحه 23:
دانشگاه های فعال
City Univ London
TE
Univ Sheffietd 71
uCcL 60
Wolverhampton Univ
56
Univ Loughborough
50
Univ Strathclyde
en 23
۰
۰
# منبع: جستجو در 181 (۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷)
صفحه 24:
54
. Aslib Proceedings
. Health Info. & Libr. J.
. JASIST 76
. Learned Publishing
. Int. J. Of Info. Manag.
59
UPWNe
6. J. Of Documentation
7. Program 57
8. J. Of Info. Sci. 56
9. J. Of Libr. And Info. Sci.
# منبع: جستجو در 164 (۲۰۰۳ ۱ ۲۰۰۷)
صفحه 25:
مکانیسم های اطمینان از سودمندی پژوهش
* مناقصه پژوهشی (۲60۵6۲ (Research
* انتشار نتابج پژوهشهای بزرگ در چند
(Research Publicity) chw
* درگیر کردن کتابداران در پژوهشها
* احساس تعهد حرفه ای کتابداران
* آموزش کتابداران
* انجام پژوهش توسط خود کتابداران
wi nye 5 25
صفحه 26:
جایگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی
* دانشجوی دکتری - پژوهش محور
* دانشجویان ارشد
en ym 26
آثر م
صفحه 27:
عوامل موفقیت
* کارگروهی
* وابستگی موفقیت فردی به موفقیت
گروه
* رقابتی بودن آموزش عالی
* قدرت نهادهای حرفه ای (CILIP)
* تعهد حرفه ای
27 کر ید جملی ws
صفحه 28:
نمونه یک تیم موف - سایبر
Centre for Information
Behaviour and the
Evaluation of Research
* پروژه های متعدد
آثر م
صفحه 29:
صفحه 30:
بازدید کار کنان مدودسیت» دانمارک
صفحه 31:
سایبر. عوامل موفقیت
* اسم به ياد ماندنى
* روش منحصر به فرد (لااقل در اسم)
* شبکه گسترده اعضا وابسته
en ym 31
صفحه 32:
* منابع مالی پراکنده
نبود راهبرد
رقابت فشرده
* کمبود آزادی فردی
دوره زمانی محدود
* عدم بکارگیری نتابج توسط کتابداران...
* عدم ارتباط کافی میان پژوهشگران و حرفه
مندان
افزایش سهم شرکتها در پژوهش و عدم انتشار
دکتر حید جمالی avs)
صفحه 33:
ea
تصورات و واقعبتها
Myths and Realities
33 کر ید جملی ws
صفحه 34:
نبود راهبرد
نبود منابع مالی کافی
عدم شفافيت
نبود اعتماد به نفس
عدم کار گروهی و همکاری
نبود رقابت سالم
عدم بکارگیری نتایج توسط کتابداران...
عدم ارتباط کافی میان پژوهشگران و حرفه گر ها
سرقت علمی
عدم توجه به نیاز جامعه
نبود مهارت پژوهشی
نبود داوری شفاف و علمی
دانشجویی بودن اکثر فعالیتها
دکتر حید جمالی avs)
صفحه 35:
پژوهش
Nicholas, D. (2007), Research, In, Bowman,
1H. Conlon) British ‘Librarianship and
information Work 2001-2005, London:
ary and Information Statistics Unit,
University of Loughborough, Statistics,
rtments/dil:
thek, 21 (1): 27-35.
Goulding, A. (2007) Searching for a
research agenda for the Library and
Information Science community, Journal of
nship and Information Science 39
en 35
* حشاهده و تجربه های شخصی؛ گفتگو با اساتید انگلیسی:
آثر م
صفحه 36:
منابع - ادامه
Law, D. (1999) ‘The British Library and
the Impact of Research’, Information
Services and Use 19 (2): 127-33.
Brophy, P. (2006) ‘Looking Back to the
Future: Research Agendas for Library
and Information Science’
hi
Goulding, A. and Matthews, G. (2002)
‘Putting Research into Practice’, Journal
of Librarianship and Information Science
34 (2): 63-5.
Santos, M. et al (1998), Research
degrees in librarianship and information
science, Journal of Librarianship and
Information Science, 30 (1): 49-56.
Meadows, J. (2008), Fifty years of UK
research in information science, Journal
of Information Science, 34 (4): 403-414.
en 36
آثر م
صفحه 37:
دانشگاه تربیت معلّم تهران
نشست ماهانه انجمن کتابداری آذر ٨٧
اطالعرسانی در
پژوهش در کتابداری و
بريتانيا ،با نیم نگاهی به مشکالت ایران
حميد رضا جمالی مهموئی
استاديار دانشگاه تربيت مع ّلم تهران
h.jamali@gmail.com
http://h.jamali.googlepages.com/index.htm
دانشگاه تربیت معلّم تهران
بخش های اين سخنرانی
آغاز
•
•
•
•
•
•
2
پيش زمينه و آموزش
منابع مالی پژوهش
موضوع پژوهش
برونداد پژوهش
عوامل موفقیت و مشکالت
مشکالت ما
دکتر حمید جمالی
آذر ۸۷
دانشگاه تربیت معلّم تهران
پادشاهی متحد بریتانیا و ایرلند شمالی
پیش زمینه
•
•
•
•
انگلیس ،ولز ،اسکاتلند ،ایرلند شمالی
جمعیت 61 :میلیون
تاریخچه کتابداری در بریتانیا
تعداد کتابخانه عمومی 4567
*
کارکنان حرفه ای
کل کارکنان
عمومی
5033
21691
دانشگاهی
3190
9740
* منبعLISU (2006) :
3
دکتر حمید جمالی
آذر ۸۷
دانشگاه تربیت معلّم تهران
متولی کتابداری و اطالع رسانی CILIP
پیش زمینه
Chartered Institute of Library and
Information Professionals
• از 1877
• دارای حدود 29گروه تخصصی
• دارای 12شعبه محلی
• دارای یک آژانس کاریابی تخصصی
• یک موسسه انتشاراتی Facet Publishing
•
انتشار مجله ماهانه Library & Information Update
•
انتشار دو هفته نامه Library & Information
Gazette
• برگزاری کنفرانس دوساالنه Umbrella
• یکی از وجوه تفاوت با وضعیت در آمریکاست
4
دکتر حمید جمالی
آذر ۸۷
دانشگاه تربیت معلّم تهران
20 کمتر از،تعداد گروه های تأیید اعتبارشده
۸۷ آذر
Brighton
City
Glasgow
Leeds Met.
Liverpool J.M.
London Met.
Loughborough
Man. Met.
Robert Gordon
Sheffield
•
•
•
•
Strathclyde
Thames Valley
UCL
Wales
آموزش
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
تعداد گروه ها در
ایران
70 حدود
دکتر حمید جمالی
5
دانشگاه تربیت معلّم تهران
تحول در آموزش رشته
تغییر نام گروهها (عمدت ًا در دهه )1990
• نیاز بازار ،و نیاز به مهارتهای تازه
– حرکت به سمت خدمات اطالعاتی تخصصی
آموزش
• تغییرساختار تامین مالی دانشگاهها
توسط دولت
–
–
–
–
6
تخصیص بودجه بر اساس سرانه دانشجو
سیاست جذب دانشجوی بیشتر برای تامین
نیروی انسانی هزاره سوم
حرکت به سمت رشته هایی که بودجه بیشتر
می گرفتد مثل رشته های مرتبط با فناوری
تنوع و در نتیجه ورود به سایر حوزه ها و
ادغام با آنها (مثل تجارت ،رایانه ،ارتباطات ،و
رسانه ها)
دکتر حمید جمالی
آذر ۸۷
دانشگاه تربیت معلّم تهران
تنوع رشته های اطالعاتی ( 17عنوان)
آموزش
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
7
کتابداری و اطالع رسانی
کتابداری
مطالعات اطالعات (اطالع رسانی)
مدیریت اطالعات
مدیریت دانش
مدیریت دانش و اطالعات
مدیریت اطالعات بهداشتی
مدیریت اسناد
مدیریت خدمات اطالعاتی و کتابخانه ها
مدیریت اطالعات در بخش فرهنگی
مدیریت و حفاظت اطالعات
مدیریت اطالعات جغرافیایی
نظامهای اطالعاتی
!تنوع رشته ها در ایران
انفورماتیک بهداشت
2
انفورماتیک شیمی
کتابداری و اطالع رسانی
نشر الکترونیکی
کتابداری و اطالع رسانی
نشر و ارتباطات الکترونیکی
پزشکی
دکتر حمید جمالی
آذر ۸۷
دانشگاه تربیت معلّم تهران
تنوع :ابر برچسب عنوان رشته ها ( 50دوBره)
آموزش
8
دکتر حمید جمالی
آذر ۸۷
دانشگاه تربیت معلّم تهران
چرا پژوهش؟
پژوهش -درونداد
•
•
•
•
•
•
•
9
پیشبرد دانش حرفه ای
افزایش درک ما از جامعه اطالعاتی
افزایش توان کتابداران برای ارتباط با محیط
کاری
راهنمایی کتابداران و کمک به آنان در تصمیم
گیری
پیشبرد حرفه
ارتقاء جایگاه کتابداری به عنوان یک رشته
ارتقا جایگاه خدمات کتابخانه ای و اطالعاتی
دکتر حمید جمالی
آذر ۸۷
دانشگاه تربیت معلّم تهران
منابع مالي پژوهش -منابع عمومی 1
رائه
(Research Assessment Exercise:
پژوهش -درونداد
)RAE
• سنت ًا پژوهش در رشته های حرفه ای
( )vocationalکم رنگ بوده است
• رائه این وضعیت را تغییر داد (از دهه
)80
• کارکرد زیرساختی دارد
10
دکتر حمید جمالی
آذر ۸۷
دانشگاه تربیت معلّم تهران
منابع مالي پژوهش -منابع عمومی 2
شورای آرشیوها ،کتابخانه ها و موزه ها
پژوهش -درونداد
Museums, Libraries and Archives
Council
)BL Research & Development Dept. (1974
)BL Research & Innovation Centre (1996
Library & Information Commission
)Re:Source (1999
)MLAC (2000
•
•
•
•
•
• نقش رهبری ،تامین مالی ،سیاستگذاری ،برگزاری
کنفرانس و ...
• بودجه در سال 19995حدود 6/1میلیون پوند
• 50درصد بودجه پژوهش در حوزه را در فاصله
1985-1975تامین می کرد
11
دکتر حمید جمالی
آذر ۸۷
دانشگاه تربیت معلّم تهران
منابع مالي پژوهش -منابع عمومی 3
شورای پژوهشی هنر وعلوم انسانی
پژوهش -درونداد
Arts and Humanities Research Council
)(AHRC
• تأمین کننده پژوهشهای دانشگاهی
• تأکید بر پژوهشهایی که دارای کاربرد
هستند
• حرکت به سمت مناقصه و واگذاری
طرحها
12
دکتر حمید جمالی
آذر ۸۷
دانشگاه تربیت معلّم تهران
منابع مالي پژوهش -منابع عمومی 4
کمیته نظامهای اطالعاتی مشترک
پژوهش -درونداد
Joint Information Systems Committee
)(JISC
• تأسیس 1993
• نقش اصلی :حمایت از استفاده خالقانه
از فناوری اطالعات و ارتباطات در
آموزش و پژوهش
• تاکید زیاد بر مناقصه و پژوهشهای
سودمند برای خدمات اطالعاتی و
کتابخانه ها
13
دکتر حمید جمالی
آذر ۸۷
دانشگاه تربیت معلّم تهران
منابع مالي پژوهش -منابع عمومی 5
کمیسیون اروپایی
)European Commission (EU
پژوهش -درونداد
• مستلزم همکاری با سایر کشورهاست
• تامین مالی سخاوتمندانه
• کمی بروکراتیک و کند
14
دکتر حمید جمالی
آذر ۸۷
دانشگاه تربیت معلّم تهران
منابع مالي پژوهش -منابع خصوصی 1
پژوهش -درونداد
ناشران و تولیدکنندگان محصوالت و
خدمات اطالعاتی
15
دکتر حمید جمالی
آذر ۸۷
دانشگاه تربیت معلّم تهران
منابع مالي پژوهش -منابع خصوصی 2
موسسات خیریه دخیل کار اطالعاتی
پژوهش -درونداد
نظیر ولکام تراست
16
دکتر حمید جمالی
آذر ۸۷
دانشگاه تربیت معلّم تهران
تغییر در سیاست تأمین مالی و تأثیر آن
پژوهش -درونداد
•
•
•
•
•
•
17
رهیافت باال به پایین در تخصیص منابع
افزایش مناقصه ها و در نتیجه رشد آژانسهای
مشاوره
کاهش آزادی فردی و کمبود منابع برای کسانی
که خود ایده پژوهشی خوب دارند
کم شدن منابع برای حرفه مندان پژوهشگر
خطر سیاست زدگی پژوهش و کهنگی پژوهش
در نتیجه تغییر سیاستها
تمرکز مراکز پژوهشی بزرگ oدر دانشگهاهای
قدیمی (در نتیجه رائه)
دکتر حمید جمالی
آذر ۸۷
دانشگاه تربیت معلّم تهران
کلید واژه های مکرر مقاالت
Information retrieval
38
United Kingdom
29
Libraries
28
Digital libraries
24
Information management
16
6. Search engines
15
7. Internet
14
8. Websites
13
9. Information services
12
10.Project management
12
11.Public libraries
12
12.Worldwide web
12
13.Academic libraries
11
14.Information literacy
11
موضوع- پژوهش
1.
2.
3.
4.
5.
) عنوان مجله کتابداری60 (بیش ازScopus جستجو در:* منبع
۸۷ آذر
دکتر حمید جمالی
18
دانشگاه تربیت معلّم تهران
مضامین اصلی پژوهش در اطالع رسانی
پژوهش -موضوع
• بازیابی اطالعات
• رفتار اطالع جویی (شامل حوزه مطالعه
کاربران)
– اخیرا ً باتاکید بر منابع الکترونیکی
– افزایش استفاده از رهیافت کیفی
– همپوشانی با حوزه رایانه در تعامل انسان
رایانه
• ارتباطات
• علم سنجی
• مدیریت اطالعات شخصی
منبعMeadows (2008) :
19
دکتر حمید جمالی
آذر ۸۷
دانشگاه تربیت معلّم تهران
مجالت وابسته به بریتانیا (ویراستاری ارشد)
پژوهش -برونداد
• حدود 17
• Aslib, JDoc, JIS, JLIS,
Ref Rev, Record
Manag, Lib Rev, New
Review of…, Program,
Serials, New Lib
World….
مجالت اصلی کتابداری ایران :حدود 10عنوان
20
دکتر حمید جمالی
آذر ۸۷
دانشگاه تربیت معلّم تهران
انتشارات
پژوهش -برونداد
مقاالت ایران (فارسی و انگلیسی در یک سال)
بیش از 260عنوان
*
• تعداد مقاالت :2007حدود 300
• رتبه دوم تولید مقاله در این حوزه در
ISIبعد از آمریکا
)Article (237
)Review (45
)Editorial (9
)Conference Paper (7
)Letter (3
)Note (2
)Short Survey (1
•
•
•
•
•
•
•
* منبع :جستجو در ( Scopusبیش از 60عنوان مجله کتابداری)
21
دکتر حمید جمالی
آذر ۸۷
دانشگاه تربیت معلّم تهران
پژوهشگران پرکار
Nicholas, David
Thelwall, Mike
Huntington, Paul
Oppenheim, Charles
Williams, Peter
Gunter, Barrie
Burrell, Q.L.
Rowlands, Ian
Urquhart, C.
52
52
42
29
20
16
15
13
13
برونداد- پژوهش
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
)2007 تا2003( ISI جستجو در:* منبع
۸۷ آذر
دکتر حمید جمالی
22
دانشگاه تربیت معلّم تهران
• City Univ London
78
• Univ Sheffield
71
• UCL
60
• Wolverhampton Univ
56
• Univ Loughborough
50
• Univ Strathclyde
برونداد- پژوهش
دانشگاه های فعال
46
)2007 تا2003( ISI جستجو در:* منبع
۸۷ آذر
دکتر حمید جمالی
23
دانشگاه تربیت معلّم تهران
مجالت مقصد
Aslib Proceedings
Health Info. & Libr. J.
JASIST
76
Learned Publishing
Int. J. Of Info. Manag.
59
6. J. Of Documentation
7. Program
57
8. J. Of Info. Sci.
56
9. J. Of Libr. And Info. Sci.
124
88
برونداد- پژوهش
1.
2.
3.
4.
5.
66
57
54
)2007 تا2003( ISI جستجو در:* منبع
۸۷ آذر
دکتر حمید جمالی
24
دانشگاه تربیت معلّم تهران
مکانیسم هBای اطمینان از سودمندی پژوهش
•
•
پژوهش -برآیند
•
•
•
•
25
مناقصه پژوهشی ()Research Tender
انتشار نتایج پژوهشهای بزرگ در چند
سطح ()Research Publicity
درگیر کردن کتابداران در پژوهشها
احساس تعهد حرفه ای کتابداران
آموزش کتابداران
انجام پژوهش توسط خود کتابداران
دکتر حمید جمالی
آذر ۸۷
دانشگاه تربیت معلّم تهران
جایگاه دانشجویان تحصیالت تکمیلی
پژوهش -عوامل
• دانشجوی دکتری – پژوهش محور
• دانشجویان ارشد
26
دکتر حمید جمالی
آذر ۸۷
دانشگاه تربیت معلّم تهران
عوامل موفقیت
•
•
پژوهش -عوامل
•
•
•
27
کارگروهی
وابستگی موفقیت فردی به موفقیت
گروه
رقابتی بودن آموزش عالی
قدرت نهادهای حرفه ای ()CILIP
تعهد حرفه ای
دکتر حمید جمالی
آذر ۸۷
دانشگاه تربیت معلّم تهران
نمونه یک تیم موفق -سایبر
پژوهش -عوامل
Centre for Information
Behaviour and the
Evaluation of Research
• پروژه های متعدد
28
دکتر حمید جمالی
آذر ۸۷
دانشگاه تربیت معلّم تهران
بازدید کارکنان
29
Knowledgelab
دکتر حمید جمالی
دانمارک
آذر ۸۷
دانشگاه تربیت معلّم تهران
بازدید کارکنان
30
Knowledgelab
دکتر حمید جمالی
دانمارک
آذر ۸۷
دانشگاه تربیت معلّم تهران
سایبر :عوامل موفقیت
• اسم به یاد ماندنی
• روش منحصر به فرد (الاقل در اسم)
• شبکه گسترده اعضا وابسته
31
دکتر حمید جمالی
آذر ۸۷
دانشگاه تربیت معلّم تهران
مشکالت
پژوهش -عوامل
•
•
•
•
•
•
•
•
32
منابع مالی پراکنده
نبود راهبرد
رقابت فشرده
کمبود آزادی فردی
دوره زمانی محدود
عدم بکارگیری نتایج توسط کتابداران...
عدم ارتباط کافی میان پژوهشگران و حرفه
مندان
افزایش سهم شرکتها در پژوهش و عدم انتشار
نتایج در مجالت
دکتر حمید جمالی
آذر ۸۷
دانشگاه تربیت معلّم تهران
تصورات و واقعیتها
Myths and Realities
پژوهش -عوامل
• خارجیها!....
• در خارج!....
33
دکتر حمید جمالی
آذر ۸۷
دانشگاه تربیت معلّم تهران
مشکالت ما
پژوهش -عوامل
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
34
نبود راهبرد
نبود منابع مالی کافی
عدم شفافیت
نبود اعتماد به نفسo
عدم کار گروهی و همکاری
نبود رقابت سالم
عدم بکارگیری نتایج توسط کتابداران...
عدم ارتباط کافی میان پژوهشگران و حرفه گر ها
سرقت علمی
عدم توجه به نیاز جامعه
نبود مهارت پژوهشی
نبود داوری شفاف و علمی
دانشجویی بودن اکثر فعالیتها
دکتر حمید جمالی
آذر ۸۷
دانشگاه تربیت معلّم تهران
منابع
•
•
•
•
۸۷ آذر
Nicholas, D. (2007), Research, In, Bowman,
J.H. (editor) British Librarianship and
Information Work 2001-2005, London:
Ashgate.
McNicol, S. and Nankivell, C. (2001) The LIS
Research Landscape. Birmingham: CIRT.
http://www.ebase.uce.ac.uk/cirtarchive/pro
jects/past/LISlandscape_final%20report.pdf
پایان سخن
•
گو با اساتید انگلیسی؛oربه های شخصی؛ گفتoشاهده و تجo• م
پژوهش
Library and Information Statistics Unit,
University of Loughborough, Statistics,
2008.
www.lboro.ac.uk/departments/dils/lisu
Johnson, I.M. (2001) Library and
Information Education and Research in
Great Britain, Bibliothek, 21 (1): 27-35.
Goulding, A. (2007) Searching for a
research agenda for the Library and
Information Science community, Journal of
Librarianship and Information Science 39
(3): 123–125.
دکتر حمید جمالی
35
دانشگاه تربیت معلّم تهران
ادامه- منابع
•
•
•
•
۸۷ آذر
Law, D. (1999) ‘The British Library and
the Impact of Research’, Information
Services and Use 19 (2): 127–33.
Brophy, P. (2006) ‘Looking Back to the
Future: Research Agendas for Library
and Information Science’
http://www.bl.uk/services/information/pd
f/brophy.pdf
پایان سخن
•
Goulding, A. and Matthews, G. (2002)
‘Putting Research into Practice’, Journal
of Librarianship and Information Science
34 (2): 63–5.
Santos, M. et al (1998), Research
degrees in librarianship and information
science, Journal of Librarianship and
Information Science, 30 (1): 49-56.
Meadows, J. (2008), Fifty years of UK
research in information science, Journal
of Information Science, 34 (4): 403-414.
دکتر حمید جمالی
36
دانشگاه تربیت معلّم تهران
پایان ←-----------------------؟
سپاس فراوان
پایان سخن
https://sites.google.com/site/hjamali/
37
دکتر حمید جمالی
آذر ۸۷