سایرتحقیق و پژوهش

پژوهش در آموزش و توسعه

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
مهد مه * امروزه علوم و فناوری نقش و اهمیت روزافزونی در توسعه جوامع بشری داشته و جهان‌به سمت اقتصاد مبتنی بر دلنش پیش می رود. توسعه ی پایدار و همه جانبه بيشتر مبتنى بر توسعه فناوری است و توسعه فناوری نیز بر پایه خلاقیت و نوآوری و توسعه علمی انجام می شود و دستیابیبه توضعه علمی نیز از طریق آموزش و پژوهش میسر است .امالبا جستجوی فراوان در کتابخانه ها و سایت های اینترنتی تحقیقاتی (مثل مرکز پژوهشهای مجلس: مرکز آمار و ..) متأسفانه هیچ گزارش تحقیق یا مقاله ی جدیدی که موضوع چالش های پژوهش را به صورت کلمل بررسی کرده باشد. بيدا نشد. و به این جهت عی توان به لین نتیجه رسید که اخیرا پژوهش های کلمل و قابل اتکایی در لین زمینه با انجام نشده وا به علت ضعف سیستم اطلاع رسانی (یکی از چالش های مطرح در موضوع پژوهش) قابل دسترس نیست. در حللی که سال های زیادی است که دغدغهی اصلی اکثر مدیران در همهی سطوح) و پژوهشگران کشورببه لین مسأله معطوف است.اصولا مشکلات و چللش هلیی که پژوهش بان مواجه است. در تمام کشورها اعم از توسعه یافته و در حال توسعه مشلبه می باشد. در بسیاری از مقالات که‌به لین لمر پرداخته لند. عمدتأییک یا چند پارامتر را مورد بررسی و مقایسه قرار داده که عدم نزدیکی اعداد و ارقام دلیل اصلی عدم توسعهیک کشور و ضعف پژوهش در ّن عی باشد. از جمله: روزمرگی در نظام اداری وزارتخلنه هاء نسبت هزینه های پژوهش ‎ae‏ تولید ناخللص داخلی. کاهش‌یا ثلبت ماندن بودجهی پژوهشیبا توجه‌به افزلیش تعداد پژوهشگران (اساتید دانشگاه ها و دانشجویان تحصلات تكميلى). نامشخص بودن جایگاه تحقیق و محقق در کل ساختار برنامه ریزی کشور «تعداد پژوهشگر.به جمعیت. ضعف نظام تصمیم گیری. مديريت. تعداددانشجو,بهاستاد»«تعدادمقاله به استاذ.

صفحه 4:
ىا . $ . ۳ ‎Pr . 5‏ فهر برو 3 0 در مورد تعريف فرهنك بزوهشببا اين!كه حرف ها و بيشنهادات زيادى مخصوصا در مورد ارتقاى فرهنك پژوهش صورت گرفته, تعريف مناسبی از وله فرهنگ پژوهش صورت نگرفته اشت.امالبا توجهبه مطالعات و تحقيقات زيادى كه در لين زمينه انجام شد. سعى شد كه تعريفى حداقل كلى در اين زمينه و مرتبطبا موضوع ارلئه شود. به ابن ترتيب براى فرهنك برُوهش سه سطح در نظر كرفته مى شود كه تعريف هر كدام به ضوراك زيرء مد نظر نویسنده است: .. فرهنگ پژوهش در سطح مدیزان ‎lle‏ جامعه : میزان توجه به امر پژوهش در برنامه ریزی ها و تصمیم گیری ها. (مانند: اختصاص بودجه به پژوهش به عنواق درصدی از تولید ناخالص داخلی) ۲. فرهنگ پژوهش در سطح مدیران دستگاههای اجرایی دولتی و خصوصی میزان توجه به امر پژوهش از طریق اجرای طرح های تحقیقانی و استفاده از نتایج تحقیقات. (مانند تسهیل روند تصویب طرح ها و پرداخت هزینه ها و حق الزحمه های پژوهشگران) ۳. فرهنگ پژوهش در سطح کل جامعه آمیزان توجه به امر پژوهش از طریق اهمیت دادن به پژوهش (مانند: همکاری و دقت در تکمیل پرسشنامه های تحقیقلتی که توسط پژوهشگران ارلئه میشود.),به طور کلی فرهنگ پژوهش میزان حساسیت هر سطح‌به موضوع پژوهش و... گرفته شده است. 0

صفحه 5:
رقابت * اصولا حی توان اذعا کرد که علی رغم ادعاهای زیادی که در لین زمینه می شود, پژوهشی در کشور ایران دارای اولویت نیست‌نه در بخشن خصوصضی و نه در بخش دولتی؛ یکی از دلثیل مهم لین آمر عدم وجود رقلبت آزاد است. نبود رقابت هم همراه. و هم معلول مسایل دیگری مثل برنلمه ریزی, تصمیم گیری. فساد ادازی, وجود رلنت, رقلبت های غیر واقعی و ... که همگی تحت تأثیر فرهنگ پژوهش (عمدتا در سطح مدیران عللی جامعه است.می باشد. و از آنجا که تحقیق در سایه رقابت پیشرفت می کند. عدم وجود رقابت و تضمین سودهای طولانی مدت شرکت هایی که به صورت انحصاری, به تولید و ارائه ی کالا و خدمات می پردازند. دلیلی برای صرف هزینه های گزاف برای پژوهش ندارد و چه بسا به خاطر هزینه های پژوهش و کاهش سود شرکت ها. مدیران. مورد مواخذهی هیات های مدیره و سهامداران و ... قرار گیرند. * همین پارامتر بسیار ساده اما اساسی در کشوری مثل چین. بسیار به آن پرداخته لند که ابتدلیی ترین آن را در دانشگاههای مطرح چین در بین دانشکده هاء اساتید و دانشجوها به طور ملموس می

صفحه 6:
سهم پژوهش از تولید ناخالص" داخلی * در سال ۲۰۰۰ پانزده کشور اروپلیی در نشست لیسبون تصمیم گرفتند که سهم پژوهش را از تولید ناخللص ملی تا آخر سال ۲۰۱۰ به ۳ درصد برسانند. (غلیب. ۱۳۸۳) نکته مهم در لین مورد لین است که اگر لین کشورها بخواهند بودجهی پژوهش را افزلیش دهند. یا قادر نیستند لین افزلیش رابه یکباره در بودجهی سال بعد اعمال کنند؟ پاسخ قطعاً مثبت است اما نکتهی قلبل توجه می تولند لین باشد که افزلتش,بودجهنی پژوهش ‎otal‏ به: تدرییج صورت گیرد. و در ابتدا بایستی زیرساخت های لازم آماده گردد. به طور مثال افزلیش تعداد پژوهشگران از طریق آموزش و تربیت آنها در دانشگاه ‎sla‏ آزمایشگاه های پژوهشی و مسلم است که تحقیقات. فقط با بودجه پیش نمی رود و در بسیاری از سالهاء ما همین بودجه کمتر از نیم درمند را هم نتوانسته وم و در بسیاری از موارد دیگر, در میلنه های سال از بودجه های تحقیقلتی کسر وبه بودجه های جاری و عمرلنی منتقل شده است..پس هدف تنها نبایستی رساندن بودجهبه درصد مشخصی از تولید ناخللص داخلی باشد؛ بلکه همراه آن بایستی‌به سایر مسایل (مشل تعداد پژوهشگران و ایجاد مراکز تحقیقلتی و فرهنگ سازی) نیز بایستی توجه کلفی مبذول گردد.دریک مقایسه ساده ‎ca‏ توان تفاوت ایران‌با جين را در لین مورد خاص مشاهده کرد و لین تفاوت در جلیی بسیار پرینگ کل کشور در سال ۱۳۸۹ به استناد گزارش پژوهشکده تحقیقات استراتژیک هستیم. 0 0 0

صفحه 7:
0 احوال آنها دارد. نوع عملکرد و رفتار ‎Dias‏ پابه کشور و نظام سیاسی خود علاقه ‎BE o:0‏ و ‎UTR Ge‏ ای ‎ee‏ ‏ها و اعتقادات ديريا و تهادينةاشّده بدانيم. فرهنى : د و نوع رفتار افراد دارد. فرهنگ های بخش های تخصصی تر و کوچکتر ج

صفحه 8:
در نتیجه رشد و ارتقای دانش و پژوه بر داشته | تثبیت ماده ۴۹: در همین قللب ‎agile GW lls Le‏ | دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشور داده شود.و در عوض مکانیستم ها در عملكرد و 1 مسئولیت خواهی از آنان افزايش یابد. بررسی ها نشا هیئت های امنا در رلس ساختار سازمانی دانشگاه ها و مراکز آموزش عللی کشور, با تمام افت و خیزها و مشکلات احتمللی, نقش مؤثر و سازنده ای در جهت رشد و توسعه دلنش و پژوهش داشته است و ضرورت دارد اختیارات قانونی بیشتری به آنها واگذار شود.

صفحه 9:
۳ 0 همیشه رشد و پیشرفت در عرضه رقابت ایجاد. منی شود. ضمن اینکه افراد می توانند از تجربیات و یافته هی 7 یکدیگر استفاده کنند, هماوردی با رقبای قوی پنجه؛ ما را قوی تر می کند و بهتر می تواند عیار کارآمدی و میزان پیشرفت ما را تشان دهد درخلی کةاگر آن رقلبت راکنا ‎٠١١‏ ورخودمان بنویسیم, خودمان چاپ کنیم و خودمان نیز تعریف و تمجید کنیم. شلید رشد و + چندلنی حاصل نشود. به نظر قیپرسد رشد و توسعه ای که در دهه اخیر در علوم پزشکی» علوم فنی 7 مهندسی و علوم پایه ایجاد شده تا حدی تتیجه ارتباطات بین المللی اين حوزه هاء و رقابت استادان و پژوهشگران آنها با همکاران بین المللی خود بوده است. در حالی که در علوم انسانی و اجتماعی این اتفاق به صورت ضعیف رخ داده است و همچنان نحیف مانده ایم: از آنجا که مشی ماء معمولا ن فرهنگ افراط و تفریط,انتت موجب شّّه.گاهی چاپ آثار در مجلات بيیق آلمللی را معتیاورمطلق بینگاريم و مثلان / داشتن مقلله ا5ا را اصل خدشه ناپذیر قلمداد کنیم و هرگونه ارتقا و استخدام رابه آنها منوط کنیم. و گاهی از سوی دیگر تمام اینها را زیر سوال ببریم و اهمیت چاپ مقلله در نشریات بین المللی را ناچیز انگاریم؛ در حللی رکه | بايد راة مي نا 0 - |

صفحه 10:
- اجتماعی» و علوم پلیه و فنی و مهندسی, شرایط, انش د هر كدام از اينها دارای تفاوت های سياست كذارى هاء اقتضائات و قواغد خاص) خود ازا ادازّدء. م ماهوی اس 9 لكتفالان ادر ‎nce Cyl.‏ 35 علوم باز برنامه ريزى هاء تخصیص بودجه. قوانين استخدام و استادان و پژوهشگران انتخاب شوند و با معرفی ‎oe 5 9 Sly‏ نشریات علمی پژوهشی؛ و سایر موارد مشابه. حوزه علوم انسانی اجتماعی و علوم پایه و قنی مهندسی از یکدیگر تفکیک شهند و هر کدام به تناسب ماهیت و اقتضائات ماهوی, به ظور جداگلنه دارای قوانین و قواعد سنجش و گزینش انین مربوط به مقالات و roe. ‏گترنی قوانبن: مق‎ ees ‏ال‎ Sa ee erie > Gla

صفحه 11:
0 روى علاقه و كاهى تبرع به يزوهش ۷ می أرزيابى ناجيز نيزء ‎٠١‏ درصد ماليات كفي (الازد. 7 مالياتى كليه فعاليت هاى يزوهشى به خصوص در حوزه علوم انسانى؛ و معافيت از عوارض و حقوق گمرکی در وارد کردن امکانات و تجهیزات علمی و پژوهشی به خضوص برای حوزه علوم پایه. فنى - مهندسی و علوم پزشکی است.

صفحه 12:
0 ‎clas! ode >‏ هیثت علمی متخصص و کارآمد که دارای آفار پژوهشی منتشتر له فراوان ‎A,‏ طور کامل مسلط باشند. حتی رای مشاغل آموزشی, داشتق پیشیته پژ استخدام رسمی در تمام دستكاه هاى دؤلتى,ازإجمله در مراكر ادانشكا بر مکرر نشان داده کارایی کارکنان دولت چس از ‎ePrice‏ بد و وظايف ادارى براى آنان در اولویت چندم قرار می, گیرد. در نظام دولتی افراد بلید بدانند تا زمانی که به طور فعالائه کار می حضور خواهند داشت تتتوم أيتكهببليد به شدت بر حذر بود و ملنع زَليِق شن له اعضاى هيئت غلمی» بر اساس شاخص هاى دوستى؛ روابط فاميلى؛ با معيارهاى سياسى و جناحى كزينش شوند. ‏سرش سيسيسييووك ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎۳ ‎7

صفحه 13:
0 م ‎fe‏ ته می شو زندگی کردن» است و این مأموریتی بسیاز سترگت,و * بخش اعظمی از نظام علمی کشور ما راه آموزش عالی تربیت متخصص اشتغال دارند. در حوزه ‎(ONO‏ ‏دارد که باید در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی ها مورد توجه قرار گیرد. برای ایجاد تحول و رشد و ارتقای این حوزه. انجام اقداماتی در زمینه های زیر ضروری به نظر می رسد. گت ‎a‏ امر آموزش و ها و نارسایی های متعددی وجود

صفحه 14:
پژوهش در اموزش و پرورش ۱ ۵ 8 * یکی از عواملی که در رشد و توسعه اقتصادی . اجتماعی و فرهنگی جوامع نقش كليدى و اساسى ايفا مى كند توجه به پژوهش و امر تحقیقات اشت. امروزه صاحب نظران و اندیشمندان دنیا بر این باورند جوامعی که پژوهش را جدی گرفته و برای آن برنامه ریزی می کنند و هزینه های کلان اختصاص می دهند از نظر رشد و توسعه از جایگاه و مرتبم بالایی برخوردارند ۰ آمَروز در دنیا . مقوله رشد و.توسعة اقتصادی) « اجتماعی و بهآموا ترقی پژوهش مجموعه ای به هم پیوسته و جدلیی ناپذیرند. رشد علوم و فنون در پرتو برنامه ریزی جامع پژوهشی موثر است و رشد اقتصادی . اجتماعی به نوبه خود زمینه لازم را برای رشد بیشتر علوم و فنون فراهم می سازد . پژوهش و تحقیق در آموزش و پرورش تنها ابزاری است که برای بهسازی و ایجاد تغییرات مفید در کیفیت برنامه ها و عملکردهای آموزش و پرورش ن به کار گرفته می شود . هیچ بهبود کیفی در تعلیم و تربیت را نمی توان بدون دخللت این ابزار به مرزهای اطمینان ون " اعتبار رسانید . برس كران آگاهی از شیم ۱ 89)کشورهای مختلف جهان به مثابه جست وجو برای پیدا کردن مناسب ترین و سنجیده ترین راه استفاده از این ابزار است . 0 | 1 ۱ | Ao O O

صفحه 15:
56 * گسترش فرهنگ پژوهش و پر : آموزان پژوهشگر و جستجوگر مهمترین رسالت ‎al‏ ‏در برابر مشاهده هر مسأله و پدیده ای پرسش کنند و فعالیت های مستمر علمی و پژوهشی باعث می شود گسترش تحقیق و پژوهش تنها راه ر مدارس در آموزش و پرورش به مراکز پژوهشی و تحقیقاتی تبدیل شوند.. است و بای ‎ili‏ شود تا

صفحه 16:
رشد و توسعه پژوهش,و تحقیق ممکن است با موانعی رو به رو شود که از آن جمله می توان به ضعف بنیادی نظام آموزشی"» فیقاتی,عمقی نبودن.فعالییت های پژوهشی و غذم اختصاص بودجه های کافی اشاره کرد . گام نخستین در امر تحقیق و پژوهش . برخورد با موقعیت مسألهدر تعامل بودن با محیط » احساس مشکل داشتن » دچار ابهام و تردید بودن » دنیای اطراف را برای حل مشکل کاویدن:و مهمتر از همه دردمند و درد آشنا بودن است . در طول سال های گذشته به دلیل کمبود بودجه ها و اعتبارات پژوهشیءمحققان دانشگاهی واعلاقه مندان به تحقیّقات و پژوهش موفق نشده لند به طور همه جانبه و جدی به پژوهش روی آورند .کمترین یافته های پژوهشی که با گذر از تنگناهای بسیار حاصل شده » ندک مورد توجه مدیران و تصمیم گیران جامعه قرار گرفته و یکی از مین دل نگرانی ها و دلسردی های جامعه علمی و پژوهشی کشور لین است که حاصل پژوهش ‎cle‏ آنان مورد بی مهری دست اندرکاران قرار مى كيرد و سیاستگذاران عرصنه هاي مختلف در تصمیم گیری هاو تصمیم سازی های خود کمترین توجه را نیز به آن ندارند . به همین دلیل است که متأسفانه بسیاری از برنامه های کلان ما در حوزه های مختلف فرهنگی . سیاسی . اجتماعی و ... پس از اجرای کوتاه مد قاومت رو به رو شده وه عبارتی با,شکستمواجه_می_ شود اد اين زمينه ممكن است سرمايه هاى فراوانى به هدر يرود عوك جنا اقسة کات

صفحه 17:
۳ * عصر کنونی رابهحق می توان عضررژوٌهش/ های علمی پیشرفته نامید و گسترش دلنش و تکنولوٌی نوین و توانلیی استثنایی بشر معاصر در حل مشکلات و مسائل مبتلابه جامعه را خاصل پژوهش خواند. هرچه مسایل جامعه پیچیده تر باشد. لزوم انجام تحقیقات بارزتر خواهد بود و هرچه دامنه تحقیقات گسترده تر شود, لزوم سرمایه گذاری و تربیت و جلب نیروهای محقق و هم چنین ایجاد تشکیلاتی منسجم و پویا به منظور برنامه زیزی»,اداره و جهت دادن به فعالیت های پژوهشی در کشور حیلتی تر می شود .پژوهش علمی و هدفمند توسط اساتید و محققین برجسته همراه با دانشجویان دوره های تحضیلات تکمیلی و بودجه قلبل توجه انجام پذیر است که معمولا در کشورهای پیشرفته پس از شناسایی مسایل. مشکلات و نیازهای بخش عمومی و خصوصی توسط مدیران ارشد و مشاورین و کارشناسان برجسته این سازمان هاء کار به محققان و دانشگاهیان سپرده می شود محققان و دانشگاهیان نیز در چارچوپ وظایف علمی پژوهشی خود. به انجام پژوهش پرداخته و چندین مقاله و گزارش پژوهشی از یافته های پژوهش در کنفرلنس های علمی ارلیه می کنند و در حین انجام پژوهش علمی خود. رهنمودها و توصیه های جامعه علمی و پژوهشی را دریافت کرده و به ارلیه پيشنهاد. راهکار و راه حل عملی می پردازند و در ضمن کنار مدیران جرایی. مراحل اجرای پيشنهادات خود را نیز نظاره کرده و به عبارتی می توان گفت که در کنار سازمان متقاضی قرارداند 0

صفحه 18:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان