صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
* پژوهش چیست و پژوهشگر کیست ؟
* رویکرد پژوهشی چگونه رویکردی است ؟
* اهمیت و ضرورت پژوهش در چیست ؟
* انواع اصلی و روش های معمول پژوهش چیست ؟
و
* ویژگی های یک پژوهشگر موفق چیست ؟
* اهمیت کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی در توسعه پژوهش
صفحه 4:
* رابطه پژوهش و توسعه کشور چیست ؟
* توسعه پژوهش در کشور به چه عواملی بستگی دارد ؟
* اهمیت رویکرد پژوهش مدار در آموزش رسمی
* انواع پژوهش
* پژوهش پایه و پژوهش بنیادی
* مطالعه اکتشافی و مطالعه تفصیلی
* پژوهش های توصیفی و پژوهش های تحلیلی
صفحه 5:
مب رس
© پژوهش چیست و پژوهشگر
کیست ؟
در دنیای امروز دانایی یکی از محورها و شاخص های اصلی پیشرفت و تعالی هر جامعه محسوب می شود . دانسته
های ما یا از طریق مطالعه منابع اطلاعاتی موجود حاصل می شود یا براساس پژوهش هایی که خود انجام مى دهيم به
دست می آید. اگر این دانسته ها بر اساس نتایج پژوهش های قبلی باشد در واقع به مصرف اطلاعات پرداخته ایم و اگر
ی بر مشاهدات و تحلیل های جاری باشد تلاش ما به تولید اطلاعات منجر شده است. بنابراین؛ مسع اصلی تولد
اطلاعات و دانش جدید در واقع حاصل فعالیت های پژوهشی است که انجام می گیرد. پژوهش در هر موضوع. به هر
شکلی و در هر سطحی که انجام شود تلاشی منسجم و نظام مند در جهت توسعه دانش موجود درباره موضوع هایی
است که با آن ها سر و کار هلریم.
صفحه 6:
پژوهش کوششی است برای یافتن بهترین راه حل های ممکن در جهت حل مشکلات موجود در عرصه های مختلف زندگی. هم
چنین. پژوهش فعالیتی منسجم برای رسیدن به شناختی روشن تر از مفاهیم پیرامون ماست. در مجموع پژوهش راهی برای
گسترش مرزهای دانش و گشودن افقهای تازه برای آیندگان است. شخصی که به شیوه های گوناگون به انجام پژوهش می
پردازد پژوهشگرنامیده می پژوهشگر فردی است که با استفاده از روش های علمی در صدد رسیدن به شناختی تا
مسائل و مفاهیم مختلف است. او با استفاده از ابزارهای گوناگون به مشاهده دقیق تر و عمیق تر پدیده های اطراف خود می
پردازد. پژوهشگر با نگاهی نقادانه و موشکافانه به پیرامون خود می نگرد و برای رفع مشکلات جامعه و ارائه بهترین راهکارهای
عملی اطلاعات موثقی را در اختیار متولیان لمور قرار می دهد.
ها
از
صفحه 7:
"زویگرد پژوهشی جكونه تت
رویکردی است ؟
موفقیت و توسعه پژوهش در هر جامعه نیازمند گسترش رویکرد پژوهشی در آن جامعه است. منظور از رویکرد
پژوهشی نگاهی مبتنی بر پژوهش نسبت به موضوع های مختلف می باشد.
در اين نوع نگاه قبل از اتخاذ هر تصمیم مهم به یافته های پژوهش های قبلی که به موضوع تصمیم گیری ارتباط
دارد توجه می شود. به بیان دیگره در رویکرد پژوهش مدار از یافته های پژوهش های قبلی برای بهبود وضع موجود
استفاده موثری به عمل می آید. کسانی که در فعالیت های خود رویکردی پژوهشی دارند قبل از هرگونه تصمیم
گیری به مطالعه وضعیت موجود پرداخته و با تجزیه و تحلیل مشاهدات خود به بهترین راه حل ها می انديشند.
هم جنين: آنان تلاش مى كنند تا از نتایج آثار سایر پژوهشگران نیز به نحو شایسته ای استفاده کنند. بنابراین؛
رویکرد پژوهشی به قشر یا گروه خاصی محدود نشده و زمانی منشاء اثر خواهد بود که در سطوح و امور مختلف
جامعه تسری يافته باشد.
صفحه 8:
ot همیت و ضرورت در
نوع و سطح فعالیت های پژوهشی یکی از شاخص های اصلی توسعه و پیشرفت محسوب می شود. موفقیت در
تمام فعالیت های مربوط به توسعه صنایع. کشاورزی, خدمات و غیره به نحوی به گسترش فعالیت های پژوهشی
بستگی دارد. در واقع پژوهش یکی از محورهای مهمی است که ضامن پیشرفت و توسعه پایدار در هر كشور به
شمار می آید.
اگر پژوهشی صورت نگیرد دانش بشری افزايش نخواهد یافت و دچارسکون و رکود خواهد شد. بدون انجام
پژوهش امور آموزشی نیز از پویایی و نشاط لازم نیز برخوردار نخواهد بود.
همه آن چه که به عنوان پیشرفت علوم در اعصار مختلف تاریخ می شناسیم حاصل تلاش افرادی است که در کار
خود رویکردی پژوهشی داشته اند و ذهن پرسشگرشان همواره محرکی برای فعالیت های پژوهشی آنان بوده
صفحه 9:
پژوهش چیست ؟ مه
پژوهش های موجود را می توان بر اساس معیارهای متعددی دسته بندی کرد. مثلا بر اساس چگونگی به کار بستن نتایج
پژوهش ها می توان آن ها را به دو دسته "کاربردی" و"بنیادی" تقسیم کرد. نتایج پژوهش های کاربردی در کوتاه مدت
و برای رفع مشکلات موجود قابل استفاده است. به بیان دیگر پژوهش های کاربردی در حل مسائل جاری مفید می باشند
و از اين رو تحت عنوان "کاربردی" شناخته می شوند. معمولا نیاز به انجام پژوهش های کاربردی زمانی احساس می شود
که روش ها و اطلاعاتی که در اختیار داریم برای حل برخی از مشکلات موجود کافی نیست. در مقابل. پژوهش های
بنیادی به توسعه و تعمیق مبانی علوم مختلف کمک کرده و در دراز مدت امکان گسترش مرزهای دانش بشری را فراهم
مى أورند.
any ۵ ۹ بديلدى هر زمائى كد انجلم مى شوة كاريرد عینی و مشخمی نداشته باشد اما در را ۳
مبنایی برای توسعه دانایی و انجام سایر پژوهش ها خواهد بود. علاوه بر اين تقسیم بندی. پژوهش ها را می توان بر اساس
حوزه موضوعی آن ها طبقه بندی کرد. مثلاه پژوهش های صنعتی, مذهبی؛ فرهنگی, کشاورزی, پزشکی و فنی. هر یک از
این حوزه ها روش ها و اصول خاص خود را در انجام تحقیقات کاربردی و بنیادی در اختیار دارند که توسط پژوهشگران
آن حوزه مورد استفاده قرار می گیرد.
a iy 9
صفحه 10:
مرا خی ۳ ° ww
اخه
پژوهش در رشته های مختلف علمی به شیوه های گوناگون انجام می شود و نمی توان یک روش مشخص که در همه
هاى علوم کاربرد داشته باشد معرفی کرد. با این حال. اصولی کلی بر فرایند پژوهش در رشته های مختلف حاکم است که بیش
از آن که با هم متفاوت باشند به هم شبیه هستند. پژوهش به هر شکل و در هر رشته ای که انجام شود همواره تابع دستور
العمل های مدون و منطقی است که پژوهشگران را در انجام کارشان یاری می کنند. هم چنین, به کار بستن این دستورالعمل
ها آنان را قادر می سازد که ضمن کسب اطمینان بیشتر نسبت به صحت نتایج کارشان نتایج و آثار سایر پژوهش ها را مورد
رزیابی قرار دهند. معمولا در گام اول همه پژوهش ها با یک یا چند پرسش آغاز می شوند. این پرسش ها ذهن پژوهشگر را به
خود مشفول کرده و او را به تلاش در جهت پاسخگویی به آن ها وا می دارد
در گام دوم. پژوهشگر به جستجو در منابع علمی زمینه موضوعی خود می پردازد و با بررسی دقیق آن ها به تصوبر روشن تری
از میزان دانش موجود در آن زمینه دست می يابد. تصويرى كه مبتنى بر گزارش های منتشر شده سایر پژوهشگران در آن
زمینه است. به این مرحله "مرور پیشینه پژوهش " می گویند. اگر در این مرحله منابعی برای پژوهشگر مفید باشد ولز آن ها به
نحوی استفاده کند. در گزارش تحقیق خود فهرستی کامل از تمام منابع مورد استفاده را به دقت ذکر می کند. استناد به این
منابع ضمن آن که پیوندی بین پژوهش او با پژوهش های قبلی نشان می دهد به پژوهش در دست انجام اعتبار بیشتری می
بخشد و ارتباط های علمی میان پژوهشگران را افزایش می دهد.
a Ly 53
0
صفحه 11:
Nene مت
در مرحله سوم. پژوهشگر به گردآوری اطلاعات و داده هایی می پردازد که می تواند در آینده مبنای تحلیل ها و تفسیرهایی
قرار گیرد که در نهایت به یافتن پاسخ پرسش های اولیه منجر شود. این بخش از پژوهش که به مرحله گردآوری اطلاعات و
داده معروف است می تواند به شکل های کاملا مختلفی انجام شود. مثلا در پژوهش های معمول در حوزه های علوم منسا:
و علوم اجتماعی مانند روانشناسی» علوم تربیتی و جامعه شناسی از ابزارهایی مانند پرسشنامه. مصاحبه و مشاهده استفاده
می شود. در علوم تجربی پژوهشگران در این مرحله به انجام آزمایش های مختلفی می پردازند و تاثیر عوامل مشخصی را در
زمینه کار خود مورد سنجش و آزمون دقیق قرار می دهند.
در مرحله چهارم داده های گردآوری شده به روش هایی مختلف - مثل استفاده از مبانی علم آمار - سازماندهی و خلاصه
ee اندع و خلاصه سازى به تحوى صورت مى هذيرد كه امكان توسيف و مقايسه ات
پژوهشگر فراهم مى شود. ترسيم نمودارها و جدول هاى مختلف از روش هاى معمول سازماندهى و خلاصه سازى داده ها به
شمار می آید.
صفحه 12:
U سنا
SY ©
در مرحله پنجم پژوهشگر می تواند بر اساس تحلیل يافته های مراحل قبل به تفسیر روشنی از موضوع پژوهش پرداخته و پاسخی
برای پرسش هاى اوليه خويش بيابد
در آخرین گام. نتایج پژوهش انجام شده می تواند به یکی ازروش های معمول در انتشارات علمی به صورت چاپی یا الکترونیکی
منتشر شود. مثلا نتایج پژوهش ها ممکن است در قالب گزارش های مفصل يا مختصر تحقیقی. مقاله های علمی مجله هاء رسانه
هاى كروهى. سایت های اینترنتی یا ارائه در همایش های تخصصی ملی یا بین المللی انتشار یابد. اين نتایج می تولند در آیند:
مورد استفاده سایر پژوهشگران قرار گیرد و مبنایی برای لنجام مطالعات بعدی باشد. اگر پژوهش ها از نوع کاربردی باشند نتایج به
دست آمده در اختیار کسانی قرار می گیرد که می توانند از آن نتایج برای حل مشکلات موجود استفاده کنند.
صفحه 13:
یک پژوهشگر موفق نگاهی کنجکاو و موشکافانه به پدیده های اطراف خود دارد. او نسبت به آن چه در اطرافش
می گذرد حساس است و ذهنی پویا و پرسشگر دلرد. ذهن پرسشگر او همواره در جهت یافتن پاسخ های تازه
برای پرسش های موجود است. هم چنین, او برای انجام موفقیت آمیز پژوهش خود. از روش های علمی و
پذیرفته شده استفاده می کند. علاو بر آن. یک پژوهشگر موفق از مهارت لازم برای یافتن منابع اطلاعاتی مورد
ارس ر<وردار است. این منابع از محل های مختلف مثل کتابخانه هاء مراکز لطلاع رسانی و شبکه های رنه
ای ملى و بين المللى به دست مى آیند. او به خوبی می تواند در اين منابع به جستجو بپردازد و با مطالعه
پیشینه پژوهشی موضوعی که در آن زمینه فعالیت می کنند به درک روشنی نسبت به گذشته آن موضوع دست
یابد. پژوهشگران موفق به کار گروهی در طرح های پژوهشی بها می دهند و تلاش می کنند پژوهش خود را با
الا كتلس نيام سس انز تایح تفه های خود را و ۱
سایر محققان قرار مى دهند. آنان نسبت به توسعه مرزهای دانش احساس مسئولیت کرده و لحظه ای از تلاش
در جهت ارتقاء مهارت هاى علمى خويش باز نمى ايستند.
۲ ش) تا aN
صفحه 14:
لت
در توسعه پژوهش 9
کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی به عنوان مراکز اصلی گردآوری و سازماندهی منابع اطلاعاتی ابزار لازم را برای
پژوهشگران و توسعه پژوهش فراهم می کنند. از آن جا که هیچ پژوهشی نمی تواند بدون برقراری پیوند با
پیشینه پژوهشی در حوزه موضوعی خود موفق باشد. دسترسی به منابع اطلاعاتی روزآمد یکی از مهم ترین
نیازهای پژوهشگران است. همه پژوهشگران نیازمند آگاهی از فعالیت هایی هستند که قبلا در حوزه پژوهشی
آنان اتفاق افتاده و یا در زمان حال در جریان است. این آگاهی از طریق دسترسی به منابع اطلاعاتی میسر می
شود. معمولا یافته های سایر پژوهشگران از طریق مجله های علمی, کتاب هاء سایت های اینترنتی و پایگاه های
اطلاعاتی منتشر می شود. کتابداران و متخصصان اطلاع رسانی متولی گردآوری و سازماندهی این اطلاعات
هستند و نتایج پژوهش های قبلی را در اختیار پژوهشگران قرار می دهند.
صفحه 15:
رابطه پژزوهش و توسعه مت
كشور جيست ©
توسعه علمىء صنعتی و فرهنگی هر کشور بدون پرداختن به امر پژوهش با موفقيت جندانى همراه نخواهد بود.
در ولقع پژوهش موتور محرک پیشرفت و توسعه محسوب می شود. حتی اگر نشانه هایی از توسعه بدون
پرداختن به مبانی پژوهشی رخ دهد آن توسعه مستمر و پایدار نخواهد بود و نمی تواند مسیر مطمتنی را طی
کند. بنابراین. پژوهش مبنای توسعه است و تضمینی برای استمرار توسعه به شمار می آید. هم چنین, به كار
بستن نتایج پژوهش های انجام شده در هر زمینه به بهبود راهکارها و روش های معمول در زمینه های مورد نظر
مسر حى شود
صفحه 16:
توسعه پژوهش در کشور به چه — /
عواملی بستگی دارد ؟
عوامل متعددی در توسعه پژوهش دخالت دارند که ذکر همه آن ها در اين مختصر نمی گنجد. با این حال می توان به
اختصار عوامل توسعه پژوهش را به سه بخش عوامل سخت افزاری, عوامل نرم افزاری و نیروی انسانی تقسیم نمود. منظور از
عوامل سخت افزاری همه امکانات فیزیکی و زیرساخت های بنیادی است که امکان انجام پژوهش در حوزه های مختلف را
برلی پژوهشگران فراهم می آورد. مثلا وجود لبزارهای پژوهشی از قبیل دستگاه ها و آزمایشگاه های پیشرفته و امکانات
شبکه ای و رایانه ای از جمله این منابع سخت افزاری محسوب می شوند. منظور از امکانات نرم افزاری جریان اطلاعات و
دانش میان پژوهشگران است که از طریق مجله ها و منابع علمی دیگر به صورت چاپی یا الکترونیکی صورت می پذیرد. در
سك و لس مسموعه تبروی اتسانی و پژوهشگرانی است که با حانش و تلاش حود می نون لفكت ۳
ا ارت ال دست كرقته و طرح هلى بزوهشى كوناكون را دوين وجرا مر ۳
پژوهش در هر کشور مبتنی بر گسترش رويكرد پژوهش مدار در آموزش آن کشور است که لز سطح آموزش ابتدایی شروع
شده و تا پایان تحصیلات دانشگاهی استمرار می یابد.
صفحه 17:
| ZF مب
أاهميت رویکرد پژوهش مدار در مت
اموزش رسمى 9
منظور از رویکرد پژوهش مدار در آموزش آن است که در تمام سطوح و مقاطع آموزشی شیوه های تدریس به گونه
ای باشد که دانش آموزلن به مطالعه کتاب های درسی اکتفا نکرده و خود با بررسی منابع موجود در موضوع های
درسی به گسترش دانش خویش بپردازند. در رویکرد پژوهش مدار دانش آموزان چگونه آموختن را می آموزند و قادر
خواهند بود که به شیوه ای علمی دانش خود را توسعه بخشند.
توسعه بايدار و همه جاتبه در هر کشوری به نحو قابل توجهی در گرو گسترش کمی و کیفی فعالیت های پژوهشی آن
کشور است. اگر نگاهی دراز مدت به امر پژوهش داشته باشیم. شاید مهم تر از انجام پژوهش در زمینه های مختلف
گسترش رویکرد پژوهش مدار در آموزش مقاطع مختلف تحصیلی باشد. دانش آموزان امروز پژوهشگران فردا هستند
که با تلاش خود می توانند به گسترش مرزهای دانش بپردازند. آموزش موثر روش های بهینه پژوهش ضامن موفقیت
هش های آتی خواهد بود. بدیهی است که گسترش پژوهش در گروتعامل سازندهتمام بخش های آموزشی و
رهشی کشور می باشد و هیچ یک از سازمان ها به تنهایی نمی توانند به بهبود وضع پژوهش در کشور کمک کنند.
» پیشرفت در این زمینه نیازمند عزمی ملی در این خصوص و توجه به جایگاه پژوهش در زمینه های مختلف
5 ش) تا ۲
صفحه 18:
انواع پژوهش
پژوهش بنیادی
پژوهش کاربردی
پژوهش توسعه ای
پژوهش اکتشافی
© © © © ©
پژوهش تأییدی
صفحه 19:
أ رس
ن پژوهش پایه و پژوهش بنیادی كه
پژوهش پایهای میتواند زمینه «پژوهش کاربردی» را فراهم آورد. اما در وهله ی اول متوجه کاربرد آن در زندگی
انسانها نيست. در حالى كه پژوهشهای کاربردی دارای جنبهی عملی و مستقیماً متوجه حل مشکلات جامعه و
بشریت میباشد. در ضرورت انجام اين دو دسته از مطالعات شکی نیست. به عنوان مثال تصمیم گیرندگان
سیاسی هر کشور به جهت کسب تولنایی در اداره ی عملی جامعه. نیازمند پژوهشهای کاربردی میباشند و این
دسته از پژوهشها خود متکی بر پژوهشهای پایهای هستند.
صفحه 20:
9 كه |
مطالعه اكتشافى و مطالعه 2 HI
ها ماوت تیار تين صن وين اه يناي مع ل 2
علت انجام مطالعات اكتشافى
)١ غنى كردن hey پژوهش خود.
از طريق مطالعات اكتشافى اهداف مطالعه خود را بهتر شناخته و حوزه معرفتی خود پیرامون موضوع مورد نظر را كسترش مىدهيم. قابل
توجهاست كه مطالعات اكتشافى به دنبال شناخت اجمالی و کلی از مسئله زوایای مختلف بحث و ديدكادهاى مختلف در اين زمینه
كلد
") مطالعه و پرس و جو از اهل فن به جهت شناخت منابع و متون اصلی پژوهش. ay عبارت دیگر امکانات مورد نیاز پژوهش و امکانات
موجود خود را میشناسید . مطالعه اکتشافی, کوشش پژوهشگر به جهت کسب آگاهی اجمالی از کاری است که درصدد انجام آن میباشد.
مطالعه اکتشافی شبیه مطالعه اجمالی یک کتاب است که در آن با مروری اجمالی بر عنوان کتاب فهرست مطالب آن و فصول مختلف آن
آماده مطالعه تفصیلی میگردیم. مطالعات اکتشافی پیش زمينة مطالعات اصلی میباشند. بسیاری تصور میکنند که پژوهش یافتن پاسخ
پرسیهای آن است. در حالی که پژوهش در درجه اول يافتن پرسشی لصیل و شایسته پرسیدن و پژوهش کردن است. شخصیت علمی
رت دانشجودر گرو استحکام رساله پژوهشی وی و شخصیت رساله پژوهشی وی در گرو پرسشهای مندرج در آن است. از اين رو هر چه
پژوهشهای اولیه جدی تر گرفته شوند. بر [رزش تهابی کار علمی شما افزوده میشود.
/
wy aN
صفحه 21:
مب رس
© پژوهش های توصیفی و يزوهش ب
رگ اجه هرن اد ای سنه ید اند وش یک وق که در آن تایه
موجود است توجه میشود. برخی از محققان؛ مطالعات توصیفی در حوزه وقایع تاریخی را تحت عنوان پژوهشهای تاریخی جدا از
پژوهشهای توصیفی مورد مطالعه قرار میدهند. صرف نظر لز جنبه روش شناسی خاص مطالعات تاریخی, بسیاری از آنها هم واجد
ویژگی گزارشی بودن میباشند.
یکی از روشهایی که به تازگی مورد توجه محققان قرار گرفتهاست. پژوهشهای آنلاین میباشد.
در این پژوهشها توزیع پرسشنامه آنلاین محور پژوهش را تشکیل میدهد.
چگونه یک تحقیق آنلاین را مدیریت کنیم؟
فرض كنيد كه تصميم گرفتهاید که یک پژوهش آنلاین انجام دهید. سوالاتی در ذهنتان هست که مایلید پاسخ داده شوند در حالی
که به دنبال راه سریع و ارزانی برای کسب اطلاعات لز gb Abe ارباب رجوع و غیره میباشید. اولین و مهمترین چیزی که پاید در
زا مورد آن تصمیم بگیرید این است که هدف تحقیق چیست. مطمئن شوید که میتوانید طی عباراتی این اهداف را به صورت سؤال و
موارد قابل اندازه گیری بیان کنید. اگر نمیتوانید لین کار را انجام دهید. بهتر است که به دیگر ابزارهای جمعآوری دادهها نظیر
ل گروههای تحت نظر و دیگر روشهای کیفی رو آورید. تحقیقات آنلاین بیشتر بر روی جمحآوری دادههای «کیفی» تمرکز دارکامل
هستنده دوباره ببينيد. 5
1 2 ب) لب
0
صفحه 22:
Nene مت
Y
سهولت یا سختی مهیا نمودن اطلاعات در هر کدام از موضوعات بیلی پاسخگو چگونه است؟ اگر سخت است. آیا راه دیگری
برای کسب اطلاعات با پرسیدن سوالات دیگر وجود دارد؟
دنباله مناسبی برای موضوعاتی که باید بدون جهت گیری باشند. خلق کنید.
نوع سوالاتی که برای پاسخدهی مناسبترین بوده و از قدرت کافی برای برآورده ساختن نیازهای تحلیلی برخوردارند را تعيين
کنید.
سوالات را بنویسید.
توالی سولات را مشخص کنید تا بدون جهت گیری باشند. ۱
تمامی مراحل فوق را تکرار کنید تا هر سوراخ بزرگی را پیدا کنید. آبا پرسشها واقعاً پاسخ داده شدهاند؟
مدت تحقيق را زمانبندی کنید. یک تحقیق باید کمتر از پنج دقيقه طول بکشد.
تحقیق را بین بیست نفر یا بیشتر پیش آزمون کنید. بازخور آنها را همراه با جزئیات بگیرید.
یک وله آسان برای این کار لیجاد یک بررسی دیگر با تعدادی سوال پاسخ آزاد همزمان با پروژه اصلیتان است که میتوان آن را
تحقیق بازخور نامید.
تحقیق اصلی را یه گروه آزمایشی ایمیل کرده و پس از آن تحقیق بازخور را نيز برايشان بفرستيد
با ان روش, میتونیدنظرات گروهآزمایشتان را در مورد چگونگی عمل و نيز كاربردى بودن تحقيق اصليتان را با استفاده از
بازخورد كسب كنيد.
برلساس بازخوردهایی که میگیرید. در پرسشنامه آنلاینتان بازنگری کنید.
تحقیق را به همه پاسخ دهندگان بفرستید.
بت كا سا ت
لت
صفحه 23: