صفحه 1:
Le
۳ ۱
صفحه 2:
فهرست مطالب
> مقدمه
2 مفاهیم پایه (داده. اطلاعات. دانش)
< مدیریت دانش و سیستم های مدیریت دانش
7 مزلیای پیاده سازی مدیریت دانش
۶ دلایل شکست پروژه های مدیریت دانش
7 عوامل موفقیت پروژه های مدیریت دانش
۶ دلایل بکارگیری مدیریت دانش در شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تا
< متدولوژی لنجام پژوهش
صفحه 3:
ات سریع و دأنمی در زمینه فناوری اطلاعات و اینتینت سازمان ها را مجبور ساخته تا از
روش های سنتی تجارت فاصله گرفته و در جهت بکارگیری روش های نوین گام بردایند تا
در محیط رقابقی جدید جایگاه خود را حفظ نغایند.باتوجهبه افزلیش اهمیت دانش
ر ی تجری موز hye كه بتواننسية يتين الحو كنجينه انش خود امد یت و ~
ن سرمایه
های نسازقالی-کودیده الست که در شور که بسيارى از بت وه فا بدالئیل مختلف یا با
شکست مواچه ویا متوفق شده لد که لین امر خود دلیلی بر قترورت انجام مطالعات در
زمینه شناسایی عوامل و فاکتورهای موثر بر موفقیت و شکست پرو
کردههن است: 3
صفحه 4:
صفحه 5:
۶ داده
بارنی می گوید داده ها همان اعداد خام. اشکال فاقد زمینه و
تفسیره نمودارها و یا سمبل هایی از واقعیت های عینی و
مجرد و نظایر اینها هستند که به خودی خود تولید معنی
زمانی ایجاد می شود که انسان به داده ها معنی: مفهوم
ار خاصی می
نه أى؛ مرتبط و قابل اجرا
است و عناصر تجربه ای و انعکاسی قوی در خود دارد
خرد
وقتی که دللش برای بهبود تصمیمات. فرآ:
دانش, اطلاعاتی است که معتی داره ز
صفحه 6:
——
نحوه ارتباط دادم اطلاعات و دانش با یکدیگ
وه از و دانش با یکدیگر
با حوزه خاص إداؤش شده
مرتبط با حوزه خاص و قابلیت عملی
صفحه 7:
کح
مدیربت دانش
۲ مدیریت دانش مجموعه ای از فرایندها است شامل شناسایی» کسب. تولید. سازمان دهی و به اشتراک گذاری
دانش اشکار و ضمتی یک سازمان که اين فرآیندها به منظور پاسخگویی به نیازهای سازمان انجام می شوند.
مدیریت دانش, یمنی اراد ذانشن مناسب درا زمان و مکان مناسب وبا هزيتة مناسب يه شیوه ای مناشب يه اقرف
مناسب (16مم10158])
32
سيستم هاى مديريت دانش
7" كوثاداس .مى كويد اين سيستمهاى اطلاعاتى مبتنى بر فناوری اطلاعات هستند و به منظور پشتیبانی و ارتقای
« بازيلبى. انتقال و بکارگیری دانش, ایجاد می شوند. لبتهراگلس .بیان می کند
که سیستم های مدیریت دانش فناوری هایی هستند که مدیریت دانش و یه طور خاص ایجادمستندسازی و انتقال
داش را در سازمانها پشتیبانی می
صفحه 8:
تعاریف ارائه شده برای مدیریت دانش
‘Wiig (2004)
مور and
‘Armacost 2002)
‘ee (1907)
Davenport (1998)
‘Alavi and. Leldaer
(G00)
Nonaka and
مه (1991)
مهم (1990)
‘Macintosh (1996)
Snowden (1998)
)2003( ومد
Demarest (1997),
and Young تمصع
)1998(
اتمركز بر شناسابى. سازماندهى. هدايت. تسيهيل و بالايش فعاليت هلى مرتيط با دائش و فعاليت هلى موردنيا براى رسيدن به اهداف كسب و كلر
فرأيتد خلق. استخراج, انقال و خيره دانش و اطلاعات صحيح بمنظور يهينه سازى سياستكقارى ها و ال نیع
مديريت دانش سازمان از طريق فرابندهاى سيستماتيك بمنظور اكتساب. سازماندهى. نكهدارى. اشتراك و تجديد دانش أشكار و تهان كارمتدان در جهت
أفرايش بازدهى وارزش سازمان
يك مجموعه از فعاليت هل تبديل دانش بمنظور خلق دائش
عديريت دافن را وسمى كردن لمستوسي بيه تجربياتء انش ها و عهارتها بمتظور خلق توتطندى هلى ee
she
مديريت دانش شامل تشخيص و تجزيه و تحليل دلنش موردنيز و در دستوسى. و برنلمه ريزى و كنترل فعاليتهليى جهت توسعه سرمايه هاى دانشى بمنظور
مدبييت دقش شامل تشخيص و تجزيه و تحليل دائش موردنيز و در دستوسي. زى و كنترل فعاليتهليى جهت tis بمنظو,
مديريت دائش مى تود بعنوان شناسابى؛ بهينه ساز و مديريت فعال سرمايه ها فكرى همبيه شكل ١ل
اراد جوم اد
مدیریتدانش را شامل انتقال الكترونيكى اطلاعات. بررسى و مميزى منابع اطلاعاتى و خدمات. تجديد ساختار در ليزارهاى يشتيبانى تصميم كيرى مى دا
مشاهده تنظيم و هينه سازى دائش سازمان.
آشکار بصورت مشهود و هم دائش ضمنى درون
al ey alm te به استراتزى هلى كسب و كار منند دسترسى وارائه دوماره دائش.
صفحه 9:
ضرورت پیاده سازی مدیربت دانش
پیاده سازی نظام مدیریت دانش در محیط کسب و کار برای اطمینا
دسترسی به دالش,
مبادله دانش
© نگهداری از منابع دانش
* استفاده از دانش
آنكه
© توليد دانش جدید
al ol
به مناسبترین شکل ممکن صورت پذیرد.
صفحه 10:
افزایش سطح آگاهی و بهره وری کار ایجاد مزیت ره
تصمیم گیری های اثربخش بهبود بهره وری در ارائه محصولات و خدمات به مشتر:
افزايش خلاقيت ایجاد انگیزش در کارکنان:
توانمندسازی کارکنان كاهش هزينه ها
sl ترعت انجام فریتتها
کاهش دوباره کاری ها
صفحه 11:
دلایل شکست پروژه های مدیربت دانش
دانش بهطور خلاصه he
از
از
عوامل عمده شکست پروژه مدیری
ت دانش و الزامات پیاده سازی آن در سازما
- آشنا نبودن مدیریت ارشد با ابعاد مد؛
ف دانش جهت رهبری ت
۲- انتصاب افراد تازه کاره کم تجربه و فاقد تخصص در زمینه مد؛
۳- انتخاب نادرست افراد تيم مديريت دان
۴- برنامه ریزی نادرست و پیش بینی نامناسب. جهت اجرای پروژه؛
۵- عدم تخصیص بودجه جداگانه جهت پروژه مدیریت دانش:
۶- عدم نهادینه شدن فرهنگ سازمانی جهت پذیرش سیستم مدیریت دانش:
۷- عدم تعهد و حمایت مدیریت آرشد از پروژه؛
۸ مقاومت سازمانی در برایر تفییر؛
+- عدم آشنايى و ناتوانى تيم مديريت دانش در
-٠١ بررسى ناقص سيستم هاى موجود وعدم تطابق سيستم هاى جديد با سيستمهاى جارى.
صفحه 12:
عوامل موفقیت پروژه های مدبربت دانش
با بررسی پژوهش های مختلف انجام شده در این زمینه مهمترین فاکتورهای موثر بر موفقیت پیاده سازی سیستم های
مدیریت دانش عبارتند از:
۱- فرهنگ
۲- استراتزی
۳- فناوری اطلاعات
۴- منبع مالی
۵- مدیریت متابع ااسانی
۶ حفف محدودیت های سازماني
صفحه 13:
‘Chon Choi(2005), Davenport(1998), Buckman(1999), Greco(1999), Ryan & Prybutok(2001),
Wild et al(2002), Moffett et al(2003), Skyrme & Amidon(1997), Liebowitz(1999),
Hasanali(2002), APQC(1999), McDermott & O'Dell(2001) , Chong(2006), Choi(2000), Gupta
ct al(2000), Jager(1999), Mabrouk(2006)
CChon & Choi(2005), Davenport(1998), Van Buren(1998), Greco(1999), Dess & Pickens(2000),
Ryan & Prybutok(2001), Moffett et al(2003), Skyrme & Amidon(1997), Holsapple &
‘Joshi(2000), Licbowitz(1999), Hasanali(2002), APQC(1999), Ribiere & Sitar(2003),
CChong(2006), Choi(2000), Kalling(2003)
Chon & Choi(2005), Martinox{1998), Bassi & Ven Buren(1999), Pearson(1999),
Barsky(2000), Moffett et al(2003),Holsapple & Joshi(2000), Davenport 1998),
Hasanali(2002), APQC(1999), Ahmed(1999), Chong(2006), Choi(2000), Martinez(1998),
‘Mabrouk(2006), Akhavan & Hosnavi(2009)
Chon & Choi(2005), Greengard(1998), Cohen & Bcker(1999), Moffett ot al(2003),
Horak(2001), Yahya & Goh(2002), Mentaz(2001), Chong(2006), Choi(2000), Mondy ot
al(2002), Hong et al(2005), Hwang(2003), Mabrouk(2006)
Chon & Choi(2005), Davis(1996), Drew(1997), Day & Wendler(1998), O'Dell &
Grayson(1998), Moffett ot al(2003), Chong(2006), Choi(2000), Akhavan & Hosnavi(2009)
Skyrme & Amidon(1997), Davenport(1998), Letbowitz(1999), APQC(1999), Zack(1999),
Mabrouk(2006)
‘Mabrouk(2006),Chon & Choi(2005), King(1996), Davenport(1998), Greco(1999), Bourdreau
& Couillard(1999), Savary(1999), Ryan & Prybutok(2001), Lee & Hong(2002), Paiva ot
al(2002), Wang(2002), Moffett et al(2003), Skyrme & Amidon(1997), Leibowitz(1999),
Hasanali(2002), APQC(1999), Alavi & Leidner(2001), Bhatt(2001), Choi(2000)
Holsapple & Joshi(2000), Davenport & Volpel(2001), Wong & Aspinwall(2004),
Mabrouk(2006)
Yahya & Goh(2002), Wong & Aspinwall(2004), Brelade & Harman(2000), Mabrouk(2006),
‘Akhavan & Hosnavi(2009)
‘Chon & Choi(2005), chong(2006), Bonaventura(1997), Choi(2000), Clark & Rollo(2001),
حمایت و پشتیبانیمدیان ارشد.
ext aa
آموزش
الكويردارى
استرتوی
فناوری اطلاعات
منابع مالى
وي ع اي
محدوديت هاى سازماتي
صفحه 14:
ولوژی انجام پژوهش
ابتدا فاکتورهای بدست آمده از مطالعه پژوهش های مختلف به تائید خبرگان داخل و خارج از شرکت رسید.
در مرحله بعد تعداد ۱۰۰ پاسخ نامه میان کارکنان شرکت که عمدتا از کارشناسان درگیر در پروژه های شرکت انتخاب
ده بودند ارسال گردید که ۶۲ پرسشنامه جمع آوری گردید. آلفای کرونباخ معادل ۰.٩ بدست آمد که
قابلیت اعتماد مناسب پرسشنامه تهیه شده می باشد.
بمنظور تحلیل داده های بدست آمده از نرم افزار 17 85 8۳3 استفاده گرد:
صفحه 15:
میانگین وضعیت هر یک از فاکتورها در شرکت
ret
are
era.
Toy
TOMY
reve
تس
فناورى اطلامات
ات هي مرن[
ieee
حذف محدوديت هاى سازمائتى
استرازی
یی
مديريت متاع اسان
shel
آموزش و تحمیلات
صفحه 16:
رتبه بندی هر یک از فاکتورها در شرکت با استفاده از آزمون فربدمن
٠ فناورى اطلاعات
و ۱
0 ملع الى
aw حذف محدودیت های سازمتی
a ane
عله eit
hi! ar
ذا het
Ace "
صفحه 17:
رتبه بندی هر یک از فاکتورها از دید کارکنان با استفاده از آزمون فریدمن
در لین مرحله از کارمندان خواسته شد بدون در نظر گرقتن وضعیت شرکت. میزان اهمیت هر یک از فاکتورها را
تعیین نمایند که در ادامه رتبه هر فاکتور بر این اساس نمایش داده شده است.
تسه
dae
و
fr
ow
av مب ای
one یرت ملع ی
as آموزش و تحسیلات
© الگوردری
sl ™
صفحه 18:
بررسی وضعیت هر یک از فاکتورها در مقایسه با وضعیت مطلو:
با توجه به آمارهای ارائه شده در بالا در رابطه یا ميانگین وضعیت هر یک از فاکتورها در شرکت و درجه اهمیت هر یک
از آنان از دیدگاه پاسخ دهندگان نموداری در ادامه ارلئه شده است که با استفاده از آن براحتی مي توان وضعیت
شرکت و میزان فاصله ن با وضعیت مطلوب را درک نمود وبا استفاده از درجه اهمیت هر یک از فاکتورها تعيين
کرد که شرکت بهتر است در ابتدا برروی کدامیک از این فاکتورها سرمایه گذاری نموده و آن را بهینه سازی نماید.
وضعیت موجود ه
درجه اهمیت هر فاکتور 6
وضعیت مطلوب A
عديريت منايع اتسقى
صفحه 19:
بررسی وضعیت تاثیر فاکتورها بر روی یکدیگر
بمنظور بررسى اينكه آيا اين فاكتورها علاوه بر تاثير بر موفقیت پیاده سازی سیستم مدیریت دانش, بر روی یکدیگر نیز
تاثیر می گذارند و اینکه این تاثیر در جهت مثبت است یا متفی از آزنون همیستگی اسپیرمن استفاده شده اننت.
5
سم ود
ت
ی وه
صفحه 20:
نتیجه گیری وجمع بندی
پس از ارلئه فاکتورهای موثر بر مو
نتیجه گرفت که:
اده سازی سیستم مدیریت دانش, براساس آمارهای بدست آمده می توان
شرکت در ز
تمامی فاکتورها بهجز فناوری اطلاعات دارای ضف می باشد
مهمترین فاکتورهیی که بليد يسترهاى لازم براى آن ها در شركت فراهم شود عبارتند از فرهنگ, استراتزی و
حمايت و بشتيبانى مديران ارشد
7 اگرچه فناوری اطلاعات يكى از فاكتورهاى مهم مى باشد اما در شرکت به اندازه کافی با توجه به ماهیت خود
شرکت. به آن توجه شده است و شرکت در این زمینه دارای زیرساخت های مناسب می باشد بنابرلین این فاکتور
یکی از فاکتورهای انتهایی است که باید شرکت بدان توجه نماید
7 فاکتورهای بدست آمده به جز چند مورد. همگی دارای تاثیر متقابل بر روی یکدیگر می باشند