صفحه 1:
صفحه 2:
ie فت صنعت حو عت حوشکاری و
انواع حوش در راه آهن
:ارائه
صفحه 3:
مشد مه ۱
امروزه صنعت جوشکاری در بازارهای جهانی نقش پررنگی یافته که
دلیل اصلی آن رام وان در کارردی دانست که این روش اتصال در
ساير صنابع بيدا تموده است. ساعتمان ساری: عودرو شازی» کشتی
نتازی و ماشین سازی از جمله صنایعی هستند که جوشکاری نقشی
تعیین کننده در فرآیند شکل گیری محصول آنها برعهده دارد. اهمیت
اقتصادی جوشکاری نا جدی است که گفه می شود یش از 50 درصد
از تولید ناخالص صنعتی کشورهای مختلف با جوشکاری مرتبط است.
به عبارتی جوشکاری دیگر صنعتی نیست که محدود به جوش دادن
چند تکه فلز به یکدیگر باشد, بلکه همزمان با پیشرفت های عظیم
صورت گرفته در صنایع گوناگون. صنعت جوشکاری و تجهیزات مربوط
به آن نیز رشد قابل توجهی پیدا کرده و انتظار می رود که این روند در
سال های آتی کماکان ادامه یابد.
صفحه 4:
صفحه 5:
اشکاری
فرايندي است که در آن فلزات با استفاده از فشار»گرماءشعله یا قوس الكتريكي به هم اتصال
داده مي شوند.
جوشکاری انواع بسیارزیادی داردهاما آنچه شما دوستان ممکن است بیشتر با آن سرو کار
داشته باشید موارد زیر می باشند:
جوشکاری با قوس الکتریک
2 جوشکاری اکسی استیلن
صفحه 6:
پیشرفت صنعت جوشکاری
با ورود سيستمهاي اتوماتيك و روباتيك در صنعت,طبيعي است که ويژگيهاي
کلیه پرسنل تحت تاثیر قرار خواهد گرفت .با ماشيني شدن,استفاده از
كارهاي يدي به مرور زمان به فراموشي سپرده مي شوند.با اين وجود
گروهي معتقدند که منایع انساني همچنان اهمیت خود را حفظ کرده و حتي
به آن بهاي بيشتري نیز خواهد داده شد. صنایع توليدي در اقصي نقاط lis
مرتبا با تقاضاي روز افزون براي تولید بیشتر و کیفیت بهتر مواجه مي
باشند. ابزارهاي پیشرفته با تکنولوژي جدید جهت طراحي و برنامه ريزي
تولید چون طراحي با كمك رایانه, تولید با كمك رایانه, مهندسي با كمك
رایانه به صنعت معرفي مي شوند.
صفحه 7:
صفحه 8:
پیشرفت صنعت جوش در جهان
در دنیا پیشرفت تکنولوژيكي تدريجي در صنایع جوش قابل
مشاهده است. روش ها و مواد جدید مرتبا معرفي مي گردند.به
موازات پیشرفت هاي ذکر شده. واضح و مبرهن است که منایع
انساني نیز رکن مهمي است که نباید به فراموشي سپرده شود.
در بسياري از کشورها,صنعت جوشکاري با معضل بزرگي مواجه
شده و آن عبارت از حفظ نيروي جوشکار ماهر و عدم استقبال
جوانان از اين فن مي باشد.
صفحه 9:
تاثير تغيبرات تكنولوزيكى بر رفتار اپراتورها
تجزيه و تحليل در زمينه معرفي تكنولوژي هاي جدید,بر پایه كارهاي
تحقيقاتي چندین موسسه جوشکاري در نقاط مختلف دنیا انجام
پذیرفت.اين پروژه توسط آقاي 3061601 مشاور ارشد يك شرکت بین
المللي جوشكاري انجام گرفت.تغییرات تكنولوژيكي ذکر شده شامل
مکانیزه شدن و استفاده از روبات در صنایع جوشكاري مي گردد.
در زمینه مکانیزه نمودن جوشكاري , به اهداف مهمي در جهت استفاده
از سيستمهاي مكانيكي با هزینه کم يعني استفاده از ماشین هاي کوچك و
يا کله گي هايي که ترچ جوشكاري بر روي آنها نصب بوده نایل گردیدند.
صفحه 10:
مزایای این سیستم
#حداقل هزینه سرمایه گذاري
#بالا بردن بازدهي جوشكاري
#تجهیزات قابل حمل بوده و انعطاف بالايي دارند
#کیفیت یکنواخت و خوب جوشكاري
#روباتها مي توانند توسط افرادي که جهت کار با آنها آموزش
دیده اند به کار گرفته شوند.
صفحه 11:
جوشکاری و سلامتی
#تشعشع شدید اشعه
#گاز و دودهاي حاصل از جوشکاري
#سر و صداي زياد
© موقعيت هاي كاري نامناسب
#صطعات ستكان
صفحه 12:
*مزاياي جوشكاري روبات در مقایسه با جوشكاري دستي و
مکانیزه مشخص است.در این روش قابلیت همچنین کیفیت
تولید تقوبت مي گردد. تعدادي از مزاياي این روش عبارتند از:
#اپراتورها در اثر تماس مستقیم با دود جوشكاري
نیستند. سیستم تخلیه دود معمولا" در منطقه جوشکاري قرار
گرفته و عمل تخلیه را به خوبي انجام مي دهد.
#اپراتورها از اثر مضر اشعه ماوراء بنفش و تشعشع حاصل از
قوس جوشکاري بوسیله پرده و یا ماسك محافظت مي شوند و
احتياجي به پوشش محافظ ندارند.
صفحه 13:
#اخنياجي مه تفییر مکان قطعات مورد چوشکاری نمي باشد. این
قطعات بر روي مانیپولاتور اتوماتيك قرار گرفته,بدین ترتیب به
راجتي مي تواننه در زواناه مختلف فرار گيرند.
#سیکل جوش روبات بطور كلي از زمان شارژ و دشارژ
تیکسجرهاي جوشكاري طولاتي:تر مي باشد. اين امر سيب انجاد
محيط كاري با تنش كمتر براي ايراتور مي كردد. ابراتورها بايستي
در حین سیکل جوشکاري روبات زمان كافي براي شارژ قطعات در
فكسجر داشته باشتد. كار در محيطى غخاري آذ تنش ears
برآوردن توليد در حد نياز و حتي بيشتر مي
© ايراتورهايي كه در عين حال جوشكار نيز مي ا فرصت يادكيري
مهارت هاي جديد و مفيد را دارند. بنابراين طبيعت تكراري و خسته
كننده جوشكاري دستي حذف مي
صفحه 14:
جالش های صنصت جوشکاری
#جوشکاری باید با چرخه تولید ادغام شده و اثرات موضعی
vl برطرف گردد.
*آموزش جوشکاران و متخصصان جوش باید هماهنگ,
فراگیر و علمی باشد.
© محيط كارى جوشکاران باید جذاب تر باشد.
#تصویر به جای مانده از جوش به عنوان اتصالی معیوب
می بایست حذف شود.
© توسعه مواد جديد مى بایست با عنایت به توسعه قابلیت
جوشکاری آنها انجام شود.
صفحه 15:
صنعت کشتی سازی
#بخش عمده تجارت جهانی به وسیله کشتی حمل می
گردد. در سال های اخیر با افزلیش میزان تقاضای جهانی,
نیاز به انواع کشتی ها نیز افزایش یافته است. صنعت
کشتی سازی به همراه فراساحل (0115076) سهمی
حدود 10 درصدی از بازار جهانی را شامل wo شوند.
اغلب این کشتی ها دارای کیلومترها خط جوش بوده و
یکی از مهمترین فرایندهای مورد استفاده جهت تولید آنها
جوشکاری است.
صفحه 16:
جوشکاری ر بلها
در اين جوشکاری, فعل و انفعالات بین اکسید آهن و پودر
آلومینیوم باعث ایجاد آهن مذاب و اکسید آلومینیوم شده و
درجه حرارت به حدود ۲۴۵۰ درجه سانتیگراد میرسد.
روشهای مختلفی برای جوشکاری ترمیت ارائه شده که
روند تکمیلی داشته است. oly ym آهنی بنا به ضروریات و
محدودیتهایی که دارد. روش مناسب را برمیگزیند. روشی
که در ایران از آن استفاده میشود روش 51/1۷-۳ , است.
صفحه 17:
سهم فلز جوش در سازه های جوشی
#سهم فرایند جوشکاری و فلز جوش حاصل از آن در هر
صنعتی, متفاوت است. در جدول ذیل egw معمول فلز
جوش در برخی از سازه های جوشکاری شده آورده شده
است.
سهم فلز چوش در برخی از سازه های جوشکاری شده
نوع سازه
خط لول
ساختمانی
وسیله تقلیه
کشتی و شناور
هوافضا
مهم فلز جوش (درصه)
۳
۵
۷
صفحه 18:
اری تر میت شامل سه مر حله اصلی است.
به طور کلی <
*آماده سازی و عملیات قبل از جوشکاری؛ در اين مرحله
تجهیزات مورد نیاز در محل قرار گرفته و پس از برس زنی و تمیز
كردن دو سر ريلهاء عملیات پیش گرمایش انجام م ىكيرد.
© واكنش ترميت و ريختن آن؛ اين مرحله در ادامه بيش كرمايش
دو سر ریل بوده و در آن ترميت واكنش داده در محل قالب ريخته
میشود.
عطلیات تکمیلی این فرحله به برداشت تجهيزات و ضاف كردن
محل جوش میپردازد.
صفحه 19:
روش 5۱/۷۷
*اين روش از متداولترین روشهای جوشکاری در راه آهن است.
مقطع حاصله از آن تقریباً به شکل ذوزنقه است. علت آن وجود
دو ماهیچه در طرفین جوش است. در اين روش. پس از بستن
قالبهاء مقاطع دو ريل حرارت داده شده و پیش گرم میشوند.
در صورت استفاده از موتورهای کمپرسوری, مدت زمان حرارت
دهی ۱۲ الی ۱۵ دقیقه و در صورت استفاده از سرگاز, حدود ۵
دقیقه, است.حرارت پیش گرم لازم ٩۰۰ الی ۱۰۰۰ درجه سانتی
گراد و فاصله درز جوشکاری ۱۴ تا ۱۶ میلیمتر است.
صفحه 20:
روش ۲- 5۱۸۷۷ ۱ 9
#در این روش, مقطع جوشکاری شده در طرفین محل اتصال به
صورت صاف بوده و ماهیچه yl با ماهیچه مقطع alas SMW
دارد. این روش با استفاده از قالب پیش ساخته قابل اجرا است
كه در اين صورت با سرعت بیشتری انجام خواهد شد. درز
جوشکاری در اين روش ۲۰ الی ۲۲ میلیمتر است. دمای پیش گرم
در این روش حدود ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد بوده که توسط
گرمکن اکسیژن پروپان ایجاد میشود و در مورد ریلهای 11060
حدود ۷ الى 8 دقيقه به طول مىانجامد.
صفحه 21:
روش 516۷ (روش جوشکاری با زمان پیشگرم کوتاه)
این روش برای خطوط پرتردد مفید است. زمان جوشکاری در اين روش
بين 1 تا ۱۵ دقیقه است. زمان پیش حرارتدهی در این روش ١ الى ا
دقیعه است. که این مستله باعت کاهش زمان جوشکاری شده است: دز
اين زمان حرارت دو سر ریل به ۶۰۰ درجه سانتی گراد میرسد. حرارت
لازم برای ذوب در سر دو ریل از طریق افزایش مقدار ترمیت مورد نیاز,
تأمین میشود. درز جوشکاری در اين روش ۲۴ الی ۲۶ میلیمتر است.
برای تعمیر مشكلات ريل نظیر شکستگیها یا سایر مشکلات,روشی به
نام 53-75 وجود دازد: که در آن درز جوشکازی ۷۵ میلیمتر است.
صفحه 22:
روش ۱5۷ (پر کردن سوراخهای ضعیف دو سر ریل)
#در مواقعی که لازم باشد علاوه بر جوشکاری دو سر
ریلها, سوراخهای موجود در دو سر ریلها که از آنها
راد سن اتصالی استفاده کی ود نی بر شون
روش 5۷,آبرای این منظور استفاده میشود.در این
روش, تمامی قسمتها(سر ریلها و سوراخهای
طرفین آنها) در یک زمان جوشکاری میشود.
صفحه 23:
جوشکاری برقی
* جوشکاری برقی در کنار جوشکاری ترمیت, روشی متداول برای حذف
درز ریلها است. از مزایای جوشکاری برقی در مقایسه با جوشکاری
ترمیتی, نیفزودن ماده اضافی است که این مسئله در استحکام ریل و
بقای آن تاثیر زیادی دارد. جوشکاری برقی به دو طریق در راه آهن
انجام میشنود :در روش اول در تک کارگاه ثایت. ریلها رابه غولهای
مورد نیاز جوشکاری کرده و سپس به کمک جرثقیل, به محل خط برای
نصب حمل میکنند. در روش دوم, به کمک ماشینهای جوشکاری
مدرن ثابت و متحرک در طول خط , عملیات جوشکاری انجام میگیرد.
صفحه 24:
اصول جوشکاری برقی
© ابتدا در دو سر ریل قوس الکتریکی ایجاد میکنند. اساس کار, بر مبنای ولتاژ کم و آمپر
زياد استوار است. بعد از رسیدن دو سر یا دو انتهای ریلها به حالت ذوب::دو سر زیل را
با نیرویی متناسب با مقطع ریل, بهم فشرده و ممزوح میکنند. برای این منظور دو سر
رزیل را بطوز مطلوب در دو گیره مخضوص که روی ماشین قرار دارد, محکم مینمایند.
هر یک از گیرهها جداگانه به دو قطب دستگاه مبدل (ترانسفورماتور) ماشین جوشکاری
وصل میشود. یکی از گیرهها ثابت است و دیگری متحرک که میتواند در جهت طولی
موازی مخور ریل بسته شده و حرکت کند. خال اگر گیره متحرک یک حرکت منظم تناوبی
داشته و به جلو و عقب برود, برخوردهایی متوالی بین دو سر ریل بوجود میآورد که در
نتیجه تولید جرقه یا قوس الکتریکی میکند و اين جرقههای برقی بین دو سر ریل تولید
حرارت میکند, تا حدی که سر ریلها به حالت خمیری درآمده و مستعد بهم جوش
خوردن میشود.
صفحه 25:
خصوصبات ماشین جوشکاری برقی
ماشین جوشکاری برقی باید دارای خصوصیات زیر است.
#حداقل زمان ممکن را برای جوشکاری دو ریل بکار برد, بنحوی که بتوان
از کارگاه جوشکاری ۲۰ تا ۵ جوش درز ریل در ساعت بدست آورد.
*به سهولت و سرعت., ریل را به جای خود گذارده و دستگاه را تنظیم کند.
*ساختمان ماشین باید به گو نهای طراحی و پیش بینی شده باشد که
هیچگونه آثار خستگی در اجزاء آن بوجود نیاید و ضمناً قسمتهای مختلف
El vl نشوند و عملیات جوشکاری در مدت کمی بطور یکنواخت انجام
پذیرد.
صفحه 26:
بررسىهاى ريل قبل از انجام جوش
لازم است که قبل از شروع عملیات جوشکاری, پیمانکار روش کار و برنامه
زمانبندی اجرای عملیات جوشکاری را به اطلاع دستگاه نظارت برساند و
موافقت آن دستگاه را جبنی بر صحت روش درنظر گرفته شدم: اخذ کند. هر
دو روش جوشکاری ریلها (ترمیت و الکتریکی) در صورت رعایت کلیه موارد
قنی مورد قبول هستند. عملیات جوشکاری پیوسته ریلها را میتوان به یکی
از صورتهای زیر انجام داد.
انجام عملیات جوش طویل توسط ترمیت و پیوسته کردن آنها با جوشکاری
انجام عملیات جوشکاری طویل توسط جوشکاری الکتریکی و سپس انجام
عملیات پیوسته کردن, توسط ماشین جوشکاری الکتریکی با رعایت موارد
فتی لازم از قبیل خرارت دهی و رعایت متا درجه جرارت تعادلموزد نظر
انجام عملیات جوشکاری طوبل توسط ماشین جوش الکتریکی و انجام
عملیات پیوسته کردن توسط جوشکاری ترمیت.
صفحه 27:
ماشین آلات و ابزارکاری جوشکاری
لازم است که تمامی ادوات مورد استفاده برای انجام عملیات جوشکاری سالم بوده
و صحت عمل کرد آنها توسط پیمانکار کنترل شده و قبل از شروع عملیات
جوشکاری صحت آنها مورد تأیید دستگاه نظارت قرار گیرد. پیمانکار نباید از ابزاری
كة عملكرد آنها با مشكل همراه اسبء استفاده كند. اين وسايل و.ماشين آلات
شامل ماشين جوشکاری برقی, ماشین آلات پیش گرمایش, سنگ زنی (بغل زنی و
روزنی), قیچیهای برش اضافات جوش, فرمهای ترمیت, ترمیت, گلدان و ... است.
همچنین این وسائل باید از نظر تعداد برای انجام عملیات جوشکاری, طبق برنامه
ریزی انجام شده کافی باشند.
صفحه 28:
بررسیهای حین انجام جوش تر میت
* قبل از چوشکاری, سر ریلها بازدید شوند تا هیچگونه لهیدگی در آنها موجود نباشد. در
صورت وجود لهیدگی, سر ریل باید بییده و آماده شود. بعلاوه سر ریلها باید عاری از
هرگونه آلودگی از قبیل زنگ زدگی, روغن, گرپس و ... باشد و کاملاً تمیز شود (به فاصله
۵ 0 از سر ریل).
* چروکها (پلیسهها) و زائدههای موجود بر روی ریلها با سوهان زدن و برس سیمی برداشته
شود.
* قالب مناسب انتخاب شود (برای ریل 1733 نوع 51017 و براى ريل 160 نوع ۳-/52).
قالبها بايد قبل از مصرف مورد تایید دستگاه نظارت قرار گرفته و قابلیت عبور گاز آنها
مناسب باشد.
* قبل از جوشکاری در مسیر مستقیم چهار تواورس و در مسیر قوس شش تراورس از
طرفین درز جوش باید باز شود.
صفحه 29:
Sly © هر جوش باید دو نفر مشغول به کار شوند. نفر اول شروع به پیش گرم
كردن ريل دن منطقه داخل قالب کند و تفر دوم مشفول آماده کردن ترمیت و
گلدان شود. بطوریکه بعد از پایان پیش گرم کردن, ترمیت در گلدان آماده
باشد.
* قسمتهای اضافی و قالب احاطه کننده آن باید تا سردشدن کامل جوش در
چای خودباقی بماند و از خراب کردن آلها خودداری شود. بعد از سردشدن
جوش اين قطعات به سادكى حذف تدة .و از بين ميروند:
© كنترل ظاهرى جوش طبق دستورالعمل بطور خلاصه شامل كنترل افتادكى در
جوش, داخل یا خار ج بودن جوش, بلند بودن جوش و ساير عیوب ظاهری
است که در بخش مربوط به کنترل مشخصات هندسی آورده شده است.
* يس از هر جوشکاری, بالاست زیر تراورسهایی که در مجاورت و دو طرف
مجل جوشکاری قرار گرفتهاند. بايد به محض از بين رفتن كرماى حاصله از
جوشكارى مستحكم شود.
صفحه 30:
بررسیهای حین انجام جوش با ماشین جوش برقی
#قبل از شروع جوشکاری, تمامی پابندهای مربوط به ریل باز شده و ریل
آزاد شود.
*برای آنکه جریان بخوبی برقرار شود, لازم است که ابتدا و انتهای ریلها
(در محل اتصالی) توسط دستگاه فرز پاک شود.
#ماشین جوشکاری به دستگاه ثبات مجهز است که پارامترهای مختلف
مربوط به جوش نظیر مقدار جریان, ولتاژ و مقدار پرس را ثبت میکند و
اگر مقادیر ثبت شده در محدودة قابل قبول باشد, جوش انجام شده را
تأیید میکند. اگر ماشین جوش برقن مجهز به.دستگاه ثبات نبوذه یا اینکه
از کارافتاده باشد. لازم است که برای کنترل پرس مطلوب دستگاه.
مقدار خوردگی ریلها به ازاء هر بند جوش برابر ۳ سانتی متر باشد. اين
مسئله بیانگر پرس مطلوب دستگاه خواهد بود. دستگاه ثبات جوش
ماشین جوشکاری الکتر یکی در صورت راهاندازی. وسیلهای مطمئن
برای کنترل کیفیت جوشهای انجام شده است.
صفحه 31:
دستور العمل پیوسته کر دن ر بلها
٩پجوسته کردن ریلها به بسته روش قابل انجام است کههن سه روي
با رعایت مشخصات فنی, قابل قبولاند.این سه روش در بخش
بررسیهای قبل از انجام جوشکاری, آورده شده است. مسائلی که
باید قبل از شروع عملیات پیوسته کردن در نظر گرفته شود به قرار
زیر است.
*مقدار بالاست موجود در خط باید برای عملیات جوشکاری پیوسته
کافی باشد : مقدار این بالاست براساس پروفیلهای عرضی مسير
که دز نقشههای روسازی موجوداند, کنترل خواهد شد.
©كهنه بودن و استهلاک ریلهاء بررسی شود.
© سالم بودن آلات اتصال ريل به تراورس كنترل شود.
لهيدكى سر ريلها بايد بررسى و در صورت لزوم با بريدن سر ريلها
و عملیات تامپو نزنی, درزها اصلاح شوند.
صفحه 32:
در آینده,مطمئنا" جوشكاري بر روي مواد پرآلیاژ و آلومینیوم که
احتیاج به مهارت بالا دارد ادامه خواهد داشت و موارد محدودي
خواهد بود که اين جوشكاري ها با سیستم هاي روباتيك انجام
پذیرد . بنابر اين در سالیان آتي نیز جوشکاران در معرض ذرات و
غبار مضر و تنش ها خصوصا" در شرکتها و سازمانهاي کوچك
خواهند بود. ساعات جوشكاري در روز افزايش یافته و بدین
ترتیب تاثیر اين مواد بر جوشکاران بیشتر خواهد گردید.
صفحه 33:
#اين مشکل به خصوص در كارگاههاي تولید قطعات
بزرگ که جوشكاري در يك محل و بر روي يك قطعه
انجام مي پذیرد بیشتر نمایان مي باشد. از لحاظ
مسایل اجتماعي يكي از بيماريهاي رایج شغلي , بيكاري
مي باشد. بايستي به این مسئله توجه نمود که استفاده
از سيستمهاي اتوماتيك در جوشکاري منجر به بيكاري
گشته که خود سبب تاثیرات مضري بر سلامتي مي گردد.
صفحه 34:
صفحه 35: