صفحه 1:
صفحه 2:
۳۳۳۲۲
روش های پیش بینی
صفحه 3:
صفحه 4:
پیش بینی یعنی در نظر گرفتن مفروضات سنجیده درباره
روندها و رویدادهای آینده.
صفحه 5:
* یکی از عناصر کلیدی مدیریت و تصمیم گیری؛ پیش بینی
پارامترها و متغیرهای لازم در یک محدوده سیستمی می
باشدء فرآيند ييش بينى اطلاعات فرایند تصمیم را مهيا مى
سازد.
* معمولا لین پیش بینی ها بر اساس لین فرض که جهان فردا
شبیه به جهان امروز خواهد بود بنا می شود.
صفحه 6:
* با توجه به تعریف پیش بینی اگر بتوانیم یک سری مولفه يا
پیشران ها را از روند گذشته و حال استخراج کنیم . چهارچوب
تحصیلات آتی را می توانیم تصویر سازی کنیم.
* البته انتخاب روش مناسب نیز یکی از ارکان این تصمیم سازی و
تصوير سازى خواهد بود.
صفحه 7:
۳ 4 e 5
Coe ee
مبتنی بر گذشته *
* روش های علت و معلولی
"رويك Tal پیت یت
* روشهای ترکیبی پیش بینی
صفحه 8:
* روشهای مبتنی بر گذشته
روشهای مبتنی بر گذشته عبارت است از سری های زملنی پا مجموعه
ای از مشاهدات و داده ها که برحسب زمان يا هرکمیت دیگری مرتب
شده آند.
کاربرد اصلی تجزیه و تحلیل سری های زمانی» پیش بینی است.
بدیهی است. چنانچه وابستگی خاصی بین داده ها در طول زمان
وجود داشته باشد؛ فرصت مناسبی پیش می آید تا با کمک آن
مشاهدات بتوان روندآینده پدیده ای را پیش بینی کرد.
صفحه 9:
مدل های پیش بینی ساده
مدل های پیش بینی ساده. ابتدلیی ترین و ساده ترین نوع مدل
های کمی هستند که می توان از آنها در هر نوع سری زمانی
استفاده کرد درلین مدل ض می شود که مقادیر فعلی سری
زملنی برآورد خلوبی از مقادیر بعدی خواهند بود. و معمولا برای
لن دسته از سری هلییبه کار می روند که هیچ گونه رشد و يا
کلاهش بلنلد ملدتی نشان نمی دهند.
صفحه 10:
eee
از مدل های میانگین متحرک برای پیش بینی سری هایی *
که تغییرات نامنظم دایند استفاده عی شود.به علاوه این
نوع مدل ها برای پیش بینی کوتاه مدتبه کار گرفته می
شوند. در لین مدل از مشاهدات موجود طی چند دوره.
میانگین گرفته و از این میانگین برای پیش بینی
مشاهدات بعدی استفاده می شود.
صفحه 11:
روش های مبتنی بر گذشته
ein
در بسیاری از موارد از مدل نمو هموار ساده برای پیش بینی مقادیر
أيقله بعر زملتى استفاده«صى رشو این روتشل» .یکی ازساقه تین
روش های پیش بینی است که مبنایی برای دیگر مدل های پیش
بینی به حساب می آید. روش نمو هموار برای آندسته از سری های
تطلنی مقیل انست که تغییرات فسلی و خوره ایبذر ن مورده نار
نباشد. به کمک نمو هموار می توان مقادیرپیش بینی هریک از
مقادیر فعلی سری زمانی را برآورد کرد. سپس آنها را به عنوان
مبنایی برای پیش بینی مقادیر آینده قرارداد.
صفحه 12:
مدل نمو هموار هلت - وینترز
* اين مدل نيز براى بيش بینی مقادیر آتی سری زمانی بکارگرفته
مى شود از اين مدل مى توان هم براى سريهايى كه لن
تغييرات روند (بلندمدت) را با خود دارند و هم براى سريهايى
كه دارى تغييرات فصلى هستند استفاده نم
صفحه 13:
* مدل پیش بینی باکس و جنکینز
مدل باکس- جنکینز یک روش تکرار سه مرحله ای است. مرحله اول.
مرحله شناسایی آزمایشی می باشد که با استفاده ازتوابع
خودهمبستگی و خودهمبستگی جزثی انجام می شود. در مرحله دوم
یا مرحله تخمین. پارامترهای مدل تخمین زده ملی شود و مرحله
سوم مرحله تشخیص دقت برازش نام دارد که در لین مرحله کفایت و
مناسب بودن شناسایی آزمایشی تخمینی مدل توسط تست های
آماری نظیر استقلال مقادیر خطای مدل. مورد ارزیابی قرار می گیرد.
صفحه 14:
رگرسیون
کاربرد یک متفیر برای عمل پیش بینی درخصوص متغیردیگر
را رگرسیون می گویند. رگرسیون با کاربرد یک متغیر دانسته
ومشخص, مقادیر متغیر غیرمشخص دیگری را پیش ) و با
تاجداری.(کند بینی می مطالعه رفتار یک سری زملنی یا یک
فرایند در گذشته و مطالعه مدل سازی ریاضی لَن بطوری که
رفتار آینده آن را بتوان برون یابی کرد.
صفحه 15:
مدل پیش بینی اقتصادسنجی
یک مدل اقتصاد سنجی. متشکل از یک یا چند معادله است که
رابطه میان متغیرهای مختلف را توصیف می کنند.مدل های
اقتصاد سنجی. مدل های احتمللی لند و بر رولبط احتمللی ای که
بين یک متغیر وابسته و یک یا چند متغیر مستقل وجود دارد
تأکید دارند.
صفحه 16:
در بسیاری از موارد برای تصمیم گیری. اطلاعات کامل و دقیقی از
گذشته در دست نیست و پا محیط به گونه ای است که نمی توان
اطلاعات گذشته را ملاک پیش بینی آینده و تصمیم گیری قرار داد.
در چنین شرایطی برای پیش آینده به روشهای کیفی متوسل می
شوند. در روشه ای کیفی مبنای پیش بینیء تجربه. تخصص, قضاوت
و قدرت پیشگویی صاحب نظران و متخصصان لن حوزه تصمیم
صفحه 17:
* روش دلفی
مولرو همکارانش معتقدند که روش دلفی شا
مساله.انتخاب اعضای هیئت تصمیم گیرنده بر اساس مهارت های مورد
ols طراحی و ارسال پرسشنامه دریافت و تجزیه
پرسشنامه بررسی میزان اجماع حاصل شده در
صورت نیاز تهیه اطلاعات درخواستی وطبقه بندی
فرآیند تا حصول توافق نظر میان خبرگان می باشد.
مل مراحل تعریف
و تحلیل پاسخ های
پاسخ خبرگان و در
پاسخ ها و تکرار این
صفحه 18:
روش سناریو نویسی به معنای سازمان دهی اطلاعات و احتمالات آتی در
ترسیم و تصویرسازی آینده های بدیل می باشد .روش سناریونویسی به
وییه برای کمک به درک حوادئی مفید خواهد بود که به نظر می رسد
ترکیبی ناهمگون از اطلاعاات غیرمرتبط هستند . اين روش با توجه به
نقطه ی شروع وعزیمت .می تولند برون یلبی یا هنجاری باشد. مطالعه
هنجاری با تعیین اهداف و مقاصداتی آغاز می شود و سپس با تعیین
احتمال و چگونگی در وقوع آن ها به انجام می رسد.
صفحه 19:
* طوفان قکری:
* یکی از روش های بسیار مهم و متداول در پیش بینی های کیفی ۰
روش طوفان فکری است. با استفاده از لین روش می خواهیم تحرکی
بزرگ در فکر و ذهن اعضای گروه به وجود آوریم و سیلی خروشان از
عقاید و نظرهای بدیع به راه اندازیم تاپیش بینی نهلیی به واقعیت
نزدیک تر باشد.این تکنیک روشی برای استخراج و کسب ایده هاء
بدون اعمال نظر و قضاوت یا گزینش است.
صفحه 20:
روش گروه آسمی
روش گروه اسمی,روشی است که می خواهد ضمن تشویق وترغیب
افرادبه نوآوری وخلاقیت وفراهم آوردن شرایط مناسب براى لنء به
فرایند پیش بینی» نظم بیشتری دهد.
در لین روش بر خلاف روش طوفان فکری . افراد جدا از هم ولی در کنار
هم کارمی کنند.در جلسه گروه اسمی.اعضای جلسه نظرات خود را در
صفحات کاغذ یادداشت کرده و بدون és که مشخص شود چه کسی
طراجایده رو تشک توشتهشده, است» ایده رها بین اعضارمبادله رشده. و
تکمیل و تعدیل می شوند.
صفحه 21:
-روشهاى تركيبى بيبش بيتق سس
* شبكه هاى عصبى مصنوعى
* شبکه های عصبی مصنوعی توابعى جامع و انعطاف يذير و
ابزارى قدرتمند براى تجزيه و تحليل داده ها و مدل سازى
روابط غیر خطی, با درجه صحت بالا هستند. مهم ترین ویژگی
های شبکه مدل های عصبی مصنوعی آزادی آنها از فروض
آماری مربوط به متغیرها. استفاده از روش های محاسباتی
موازی و غیر خطی بودن آنهاست.
صفحه 22:
. روش های ترکیبی پیش بینی . —
شبیه سازی آینده
یکی از متداول ترین روش هلیی که علم آینده نگری برای پیش
بینی آینده ازگن بهره می برد. استفاده از الگوها و مدل شبیه
سازی آینده است.
یک مدل شبیه سازی مدل یا الگو یک نمهنة ساده شده از
واقعیت است. تمام الگوها انتزاعی و خیللی هستند. و برخی از
عوامل در آنها وارد می شوند.
صفحه 23:
روش های ترکیبی پیش بینی .
* نظریه بازی
نظریه بازی ها بر نوعی استدلال انتزاعی. حاصل تلفیق ریاضیات
کاربردی و منطق استوار است. لین نظریه در شاخه های مختلف
علوم اجتماعی, به ویئه در حوزه cle اقتصاد. علوم سیاسی.
رولبط بین الملل. فلسفه و حتی در علوم میگر مانندبیولوژی؛
Cum) شناسی و کامپیوتر استفاده شده است. وظیفه اصلی
نظريه بازی ها آن است که به پیش بینی رفتارها درشرایط ویژه و
موقعيت های اس تراتژیک بيردازد.
صفحه 24:
پیش های آلفا و بتا نتیجه و رویداد نهایی را تغییر می دهند. پژوهش
های انجام گرفته توسط رابرت کینگ مرتون نشا
ن می دهد که اگر از
یک فرد بخواهیم رفتار آینده خود را پیش بینی کند احتمال تحقة
آینده پیش بینی شده افزايش می یابد.
پیش بینی های بتا نتیجه و رویداد نهایی نامطلوب را تغییر میدهند.
مثلا مشاوران مدير عاملء ورشکستگی قریب الوقوع شرکت را پیش
بینی می کنند و بنابراین مدیرعامل با تغییر خط مشی خود و اصلاح
تصمیم های خود جلوی تحقق آن رامی گیرد.
صفحه 25:
هدف از پیش بینی:
مهمترین مساله در انتخاب روش پیش بینی هدف از آن است لذا حتما
بین هدف و روش مناسب باید هماهنگی وجود داشته باشد.
محدوده زمانی:
مدت زمانی را که میخواهیم در آینده پیش بینی کنیم در انتخاب
تکنیک بسیار حلثز اهمیت است. به طور کلی اگر بخواهیم مدت نسبتاً
دوری را پیش بینی کنیم بهتر است از روشهای کیفی استفاده کنیم.
صفحه 26:
دوره زمانی:
بیشتر در رابطه با تکنیک های کمی باید مورد توجه قرار بگیرد.
آمار و ارقام داده شده:
توجه به نوع آمار گذشته کند نیز نحوه بیش بینی فرق می کند. در
بعضی مواقع آمار نشان دهنده روند به خصوصی است. در بعضی مواقع
آمار دارای نوسانات فصلی است و بالاخره بعضی مواقع ممکن است از
یک سری نوسانات تصادفی و نامنظم تبعیت کند.
صفحه 27:
آرتباط اطلاعات با متغیر مورد نظر:
در بعضی مواقع آمار و اطلاعات در رابطه با متغیر مورد نظر در دسترس
نیست و بایداز اطلاعات مربوط به متغیر دیگری که در ارتباط با متفیر
مذکور می باشد استفاده کرد.
هزینه:
مدل های مختلف پیش بینی چون دارای خصوصیات مختلفی می
باشند هزینه های متفاوتی را ایجاد می کنند.بنابراین در انتخاب مد
لهای پیش بینی باید هزینه آنها را به عنوان یک عامل در نظر گرفت.
صفحه 28:
هر چه قدر دقت در نتایج دارای اهمیت بیشتری باشد.مدل انتخاب
شده نیز باید پاسخگوی نیاز باشد.
سادگی:
يكى ديكر از عوامل موثر در انتخاب مدل سادكى كن است. بعضى از
مدل ها اكر جه از دقت خيلى زيادى بر خوردار هستند ولى به علت
ييجيدكىء قابل استفاده در همه موضوعات نمى باشند.
صفحه 29:
* با توجه به جمیع جهات فوق بهتر است قبل از بررسی روشی خاص
برای تصویر سازی تحصیلات آتی یک سری مولفه ها و روندهای
موثر را تبیین و پس از لن با توجه به اطلاعات موجود ۰ پیچیددگی
موضوع و ... به انتخاب روش مناسب دست يازيد.
“بذ طور قلع تسصيلات آیننهبپلید پاتخگویتیازها با نواقص موجوذ
در تمام حوزه های مورد نظر از جمله مهارت وتوانایی,پیشرفت
تکنولوژی.فرهنگ.اقتصاد.جامعه و... غیره باشد.
صفحه 30:
تم رکز اصلی سه کلان تئوری توسعه افسان ها
بر اساس این مدل
تمركز روى كدام
نقطه می باشد.
اولوبت جيست؟
صفحه 31:
ج17 تست
* توانییی ها: یکی از خطوط راهنما برای تعیین چهارچوب
تحصیلات آتی توانلیی مورد نیاز انسان در محیط جامعه و
سازمان می باشسبرای دستیابی به مدینه فاضله و سازمان
متعللی چه نیاز های دانشی و رفتاری مورد نیاز است. به دنبال
ايجاد جه توانایی های هستیم:
* ايجاد شخصيت برس و جوكر. ارتباط بر قرار كردن . ليجاد
رفتار محترملنه. ايجاد انكيزه در مخاطب.برخورد يخته با
مسائل . توانایی آزادی فکر و حفظ آّن .خود کنترلی .
کار تیمی و گروهی...
ال
صفحه 32:
a sal ها ناو روندهاى تعصيلات
دانش و سواد : دانش و سواد آینده در چه حوزه هایی است که
بتواند نیازهای آینده کشور را در حوزه های رقابتی و غیر
رقابتی پاسخ دهد:
سواد پایه .سواد علمی . سواد اقتصادی. سواد فناورانه .سواد
رویتی . سواد اطلاعاتی . سواد چندفرهنگی . سوادجهانیو به
طور کلی سواد عصر دیجیتال
به طور قطع نام بردن از سواد های آتی فقط مبنای نظری را در
بر نمى كيرد و بايد منجر به إيجاد مهارت نيز بشود.
صفحه 33:
لته ها.د روندهای نت ای
تفکر مبتکرانه :
شامل ۶مهارت
.١ تطبیق پذیری و مدیریت پیچیدگی ها
. خودسمت wit و خود هدایتی
۱
۴ کنجکاوی ل
۴ خلاقیت 7
۵ _ قبول ریسک سطع پالاتر sat
۶ فکر و استدلال ۲
صفحه 34:
ارتباطات موثر :
A
۲
۳
۴
۵
همکاری و کارتیمی
مهارت هاى بين فردى
مسئوليت يذيرى فردى
مسئوليت يذيرى اجتماعى و همكانى
ارتباطات متقابل
صفحه 35:
بهره وری بالا:
فسات
OO perce ins
٠" توانايى توليد فرآورده هاى با كيفيت بالاى مرتبط
fppt.com
صفحه 36:
* ابا چللش های بی سابقه ای - اجتماعی . اقتصادی و
زیست محیطی - کهبا سرعت بخشیدنبه جهلنی سازی
و سرعت بیشتر در پیشرفت های فن آوری محور است ۰
مواجه هستیم.
در عين حال . لين نيروها فرصت هاى بى شماری جد ید
براى يبشرفت بشر در اختيار ما قرار مى دهند.
صفحه 37:
آبنده نامشخص است و ما نمی توانیم آن را پیش بینی کنیم. اما
ما باید برای آن باز و آماده باشیم.
کودکانی که در سال ۲۰۱۸ وارد آموزش می شوند در سال
۰ بزرگسالان جوان خواهند بود.
صفحه 38:
مدارس می توانند آنها را برای مشاغلی که هنوز ایجاد
نشده لند . برای فناوری هلیی که هنوز اختراع نشده اند.
برای حل مشکاحتی که هنوز پیش بینی نشده اند . آماده
کنند. استفاده از فرصت ها و بافتن راه حل ها مسئولیت
مشترکی خواهد بود.
صفحه 39:
دانش آموزان امروز برای پیشرفت و شکل دادن به دنیای
خود .به چه دلنش . مهارت ۰ نگرش و ارزشهلیی نیاز دارند؟
چگونه سیستم های آموزشی می توانند لین دانش . مهارت ها
نكرش ها و ارزش ها را به طور مؤثر توسعه دهند؟
صفحه 40:
The OECD Learning Framework 2030
صفحه 41:
به نظرعی رسدبا توجهبه جمیع مولفه ها و خطوط راهنما که
حساسیت و پیچیدگی موضوع تحصیلات آتی رابه رخ می
کشد. می بایست از تمام روش های پیش بینی برای این
منظور استفاده کرد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.
صفحه 42:
از روش های کمی برای کشف موفق یا نامیفق بودن وضعیت
فعلی تحصیلات در سطوح مختلف.
از روش های کیفی برایبه کارگیری تجوبه و تخصص خبرگان
به ویژه آینده نگاران
از روش های ترکیبی برای پوشش دهی نواقص احتمالی دو
روش دیگر
صفحه 43:
همان طور كه در اسلايد هاى قبلى اشاره كردم بر لين اساس
تحصيلات لتى بليد باسخكوى سواد دیجیتللی که پلیه اصلی
برای سایر تحصیلات عی باشد. چللش های موجود در زمینه
های مختلف مدیربتی . تربیتی . اقتصادی .اجتماعی .
فرهنگی و... بوده و هر کشور ضمن الگو گیری هوشنمدانه
بليد محتواى درسى خود را متناسب با اولهيت ها و جالش
هاى بومى طراحى كند.
صفحه 44: